ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 березня 2021 року
м. Київ
справа № 826/12619/17
адміністративне провадження № К/9901/3892/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Мороз Л.Л.,
суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І.
розглянувши у порядку попереднього розгляду у касаційній інстанції адміністративну справу №826/12619/17
за позовом Первинної профспілкової організації Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної авіації України Професійна спілка бортпровідників Закритого акціонерного товариства Авіакомпанія Аеросвіт Українські авіалінії до Головного територіального управління юстиції у місті Києві про визнання протиправним та скасування рішення, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Головного територіального управління юстиції у місті Києві на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 3 жовтня 2018 року, прийняте у складі головуючого судді Чудак О.М., та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 23 січня 2018 року, ухвалену колегією суддів у складі: головуючого судді Кучми А.Ю. суддів: Аліменко В.О., Безименної Н.В.,
в с т а н о в и в :
У жовтні 2017 року Первинна профспілкова організація Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної авіалінії України Професійна спілка бортпровідників Закритого акціонерного товариства Авіакомпанії Аеросвіт Українські авіалінії звернулася з позовом до Головного територіального управління юстиції у м. Києві, в якому, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 25.10.2017, просила визнати протиправним та скасувати рішення про відмову у державній реєстрації змін до установчих документів Первинної профспілкової організації Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної авіації України Професійна спілка бортпровідників Закритого акціонерного товариства Авіакомпанія Аеросвіт Українські авіалінії на підставі пункту 6 частини першої статті 28 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань № 755-IV від 15.05.2003.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що відповідачем, в порушення вимог частини третьої статті 28 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , в оскаржуваному рішенні не вказано обґрунтувань підстав відмови у проведені реєстраційних дій. Вказував також, що відповідачем порушено строк розгляду поданих позивачем документів для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, а саме порушено граничний строк для проведення реєстраційних дій.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 3 жовтня 2018 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 23 січня 2018 року, позов задоволено.
Суди встановили, 06.03.2017 Первинною профспілковою організацією Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної авіації України Професійна спілка бортпровідників Закритого акціонерного товариства Авіакомпанія Аеросвіт Українські авіалінії подано до відповідача пакет документів для проведення реєстраційної дії Державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи згідно опису.
Рішенням №117 від 14.04.2017 посадовою особою відповідача відмовлено у державній реєстрації змін до відомостей про юридичну особу з тих підстав, що позивач входить до Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної асоціації України, що взято до відома Дарницьким районним управлінням юстиції 01.08.2003 та внесено в книгу обліку за № 11. Позивач діє на підставі Статуту Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної асоціації України. Проте, позивачем було подано статут Незалежної профспілки бортпровідників Приватного акціонерного товариства Авіакомпанія Аеросвіт , який затверджений рішенням Ради (Профкомітету) позивача (протокол № 3 від 09.12.2016).
Відповідно до супровідного листа № 117 від 14.04.2017 рішення про відмову у державній реєстрації змін до відомостей про юридичну особу позивача прийнято на підставі пункту 6 частини першої статті 28 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , пункту 12 Розділу ІІ Порядку державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, затвердженого наказом Міністерства юстиції України № 359/5 від 09.02.2016, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 09.02.2016 за №200/28330.
Не погоджуючись з вказаним рішенням Головного територіального управління юстиції у місті Києві позивач звернувся з даним позовом до суду.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що вихід професійної спілки з об`єднання спілок чи входження в об`єднання є виключною прерогативою Профспілки. Державний реєстратор під час проведення державної реєстрації на підставі перевірки вичерпного переліку документів повинен лише засвідчити факт, тобто виконати функцію легалізації події. Перевірка ж документів за іншими, не передбаченими Законом України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань критеріями, тобто правомірності виходу позивача з Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної авіації України, свідчить виключно про вихід за межі повноважень та у даному випадку про наявність підстав для визнання оскаржуваного рішення № 117 від 14.04.2017 протиправним та його скасування.
Не погоджуючись із таким судовими рішеннями, відповідач оскаржив їх у касаційному порядку. Просить скасувати ухвалені у справі судові рішення, та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
У поданому відзиві позивач просить відмовити в задоволенні скарги, а оскаржувані судові рішення залишити без змін.
Верховний Суд переглянув судові рішення у межах касаційної скарги, з`ясував повноту фактичних обставин, встановлених судами, та правильність застосування норм матеріального та процесуального права і дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення скарги з огляду на таке.
Відповідно до п. 3 частини другої статті 6 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , державний реєстратор перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації.
Відомості про юридичну особу, громадське формування, що не має статусу юридичної особи, та фізичну особу-підприємця вносяться до Єдиного державного реєстру на підставі: 1) відповідних заяв про державну реєстрацію; 2) документів, що подаються для проведення інших реєстраційних дій; 3) відомостей, отриманих у результаті інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами державних органів (ч. 1 ст. 9 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ).
Розділом IV Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань визначений порядок проведення державної реєстрації.
Відповідно до частини четвертої статті 17 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, подаються такі документи:
заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі;
примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру, крім внесення змін до інформації про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичної особи, у тому числі кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) її засновника, якщо засновник - юридична особа, про місцезнаходження та про здійснення зв`язку з юридичною особою;
реєстр осіб (громадян), які брали участь в засіданні уповноваженого органу управління юридичної особи, - у разі внесення змін до відомостей про громадські об`єднання, політичні партії;
документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення відповідно до статуту громадського формування про внесення змін до Єдиного державного реєстру, - у разі державної реєстрації змін до відомостей про громадське формування;
відомості про керівні органи громадського формування (ім`я, дата народження керівника, членів інших керівних органів, реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), посада, контактний номер телефону та інші засоби зв`язку) - у разі внесення змін до складу керівних органів;
документ, що підтверджує реєстрацію іноземної особи в країні її місцезнаходження (витяг із торговельного, банківського, судового реєстру тощо), - у разі змін, пов`язаних із входженням до складу засновників юридичної особи іноземної юридичної особи;
документ про сплату адміністративного збору - у випадках, передбачених ст. 36 цього Закону;
установчий документ юридичної особи в новій редакції - у разі внесення змін, що містяться в установчому документі;
примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) передавального акта або розподільчого балансу - у разі внесення змін, пов`язаних із внесенням даних про юридичну особу, правонаступником якої є зареєстрована юридична особа;
примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про вихід із складу засновників (учасників) та/або заява фізичної особи про вихід із складу засновників (учасників), справжність підпису на якій нотаріально засвідчена, та/або договору, іншого документа про перехід чи передачу частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи, та/або рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про примусове виключення із складу засновників (учасників) юридичної особи або ксерокопія свідоцтва про смерть фізичної особи, судове рішення про визнання фізичної особи безвісно відсутньою - у разі внесення змін, пов`язаних із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи;
заява про обрання юридичною особою спрощеної системи оподаткування та/або реєстраційна заява про добровільну реєстрацію як платника податку на додану вартість, та/або заява про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій за формами, затвердженими відповідно до законодавства, - за бажанням заявника у разі внесення до установчих документів змін, які впливають на систему його оподаткування.
Відповідно до частини першої статті 25 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться, зокрема, на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації.
Згідно з частиною першою статті 15 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , документи, що подаються для державної реєстрації, повинні відповідати таким вимогам: 1) документи мають бути викладені державною мовою та додатково, за бажанням заявника, - іншою мовою (крім заяви про державну реєстрацію); 2) текст документів має бути написаний розбірливо (машинодруком або від руки друкованими літерами); 3) документи не повинні містити підчищення або дописки, закреслені слова та інші виправлення, не обумовлені в них, орфографічні та арифметичні помилки, заповнюватися олівцем, а також містити пошкодження, які не дають змоги однозначно тлумачити їх зміст; 4) документи в електронній формі мають бути оформлені згідно з вимогами, визначеними законодавством; 5) заява про державну реєстрацію підписується заявником. У разі подання заяви про державну реєстрацію поштовим відправленням справжність підпису заявника повинна бути нотаріально засвідчена; 6) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи повинно бути оформлено з дотриманням вимог, встановлених законом, та відповідати законодавству; 8) установчий документ юридичної особи, положення, регламент, список суддів постійно діючого третейського суду, статут (положення) громадського формування, що не має статусу юридичної особи, повинен містити відомості, передбачені законодавством, та відповідати законодавству; 9) установчий документ юридичної особи викладається у письмовій формі, прошивається, пронумеровується та підписується засновниками (учасниками) або уповноваженими ними особами; 11) внесення змін до установчого документа юридичної особи, положення, регламенту, списку суддів постійно діючого третейського суду, статуту (положення) громадського формування, що не має статусу юридичної особи, оформляється шляхом викладення його в новій редакції; 15) зображення та опис символіки повинні бути оформлені з дотриманням вимог, встановлених законом, та відповідати законодавству.
Отже, для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, подаються документи, передбачені статтею 17 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , які повинні відповідати вимогам статті 15 цього Закону.
У відповідності до частини другою статті 25 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань порядок проведення державної реєстрації юридичних осіб включає, зокрема: перевірку документів, які подаються державному реєстратору, на відсутність підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації; виготовлення електронних копій документів, у разі подання таких у паперовій формі; проведення реєстраційної дії за відсутності підстав для зупинення розгляду документів, які передбачені частиною першою статті 27 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , та підстав для відмови в державній реєстрації, які визначені у статті 28 цього Закону, шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру.
Згідно пункту 6 частини першої статті 28 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , підставою для відмови у державній реєстрації, є те, що документи суперечать статуту громадського формування.
За умови подання заявником визначених Законом документів, необхідних для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться Єдиному державному реєстрі, державний реєстратор зобов`язаний вчинити відповідні реєстраційні дії та внести до Єдиного державного реєстру відповідні записи.
На цій підставі колегія суддів погоджується з висновком судів першої та апеляційної інстанцій про те, що державний реєстратор під час проведення державної реєстрації на підставі перевірки вичерпного переліку документів лише засвідчує факт, тобто виконує функцію легалізації події. Виконання цієї функції не передбачає і не наділяє його повноваженнями перевірки (контролю) документи за іншими критеріями, ніж визначені Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань".
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 8 грудня 2015 року у справі №21-3452а15 та постанові Верховного Суду від 20 вересня 2018 року у справі №826/12737/17.
За встановлених судами обставин, позивачем при подачі документів виконано вимоги статті 17 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань шляхом подачі повного пакету документів.
Колегія суддів також зазначає, що професійні спілки, їх об`єднання у своїй діяльності незалежні від державних органів та органів місцевого самоврядування, роботодавців, інших громадських організацій, політичних партій, їм не підзвітні і не підконтрольні. Профспілки самостійно організовують свою діяльність, проводять збори, конференції, з`їзди, засідання утворених ними органів, інші заходи, які не суперечать законодавству (ст.12 Закону України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності ).
Відповідно до статті 14 Закону України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності профспілки діють відповідно до законодавства та своїх статутів.
Статути (положення) профспілок приймаються з`їздами, конференціями, установчими або загальними зборами членів профспілки відповідного рівня і не повинні суперечити законодавству України.
Частиною сьомою статті 16 Закону України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності визначено, що статус організацій всеукраїнської профспілки чи профспілки іншого статусу визначається статутом цієї профспілки. Про належність до певної профспілки організації, які діють на підставі статуту цієї профспілки, надсилають легалізуючому органу за місцем свого знаходження повідомлення із посиланням на свідоцтво про легалізацію профспілки, на підставі якого вони включаються до реєстру об`єднань громадян. Первинні профспілкові організації також письмово повідомляють про це роботодавця.
Не заслуговують на увагу доводи скаржника, що повідомлення про належність позивача до Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної асоціації України взято до відома Дарницьким районним управлінням юстиції 01.08.2003 та внесено в книгу обліку за № 11, тобто позивач діє на підставі Статуту Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної асоціації України, оскільки, як встановлено судами, позивач діє на підставі власного Статуту, затвердженого Установчими зборами Первинної профспілкової організації Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної авіації України Професійна спілка бортпровідників Закритого акціонерного товариства Авіакомпанія Аеросвіт Українські авіалінії (протокол №1 від 02.07.2003), зареєстрованого Президією Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної авіації України 10.07.2003.
Розділом 5 Статуту професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної авіації України визначено порядок взаємовідносин Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної авіації України та, зокрема, позивача. Так, пунктом 5.7 на Президію Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної авіації України покладено обов`язок проведення всіх необхідних дій щодо легалізації, зокрема, позивача у Міністерстві юстиції України (його територіальних управліннях).
Згідно з довідкою Серії АА №610324 з Єдиного державного реєстру підприємств і організацій України позивач зареєстрований Дарницькою районною у місті Києві державною адміністрацією та має статус юридичної особи; дата легалізації - 10.07.2003.
Частиною третьою пункту б статті 30 Статуту позивача (Профкомітету) Профорганізації при виконанні своїх обов`язків щодо реалізації спільної мети та статутних завдань, а також рішень Загальних зборів (Конференції) надано право приймати будь-яке рішення з наступним звітом на Загальних зборах (Конференції) щодо питань, зокрема, внесення змін і доповнень до цього статуту.
Отже, позивач при зверненні з заявою про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу діяв на підставі та у відповідності до власного Статуту, при цьому, не порушуючи вимог Статуту Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної авіації України.
Встановлено, що 02.07.2003 працівниками (а саме, бортпровідниками) Закритого акціонерного товариства Авіакомпанія Аеросвіт проведено установчі збори, на яких прийнято рішення про: створення Профспілки бортпровідників Закритого акціонерного товариства Авіакомпанія Аеросвіт Українські авіалінії ; затвердження її Статуту; обрання Голови, Ради, Ревізійної Комісії; надано доручення Голові і Раді подати документи та провести реєстрацію Профспілки в державних органах; визначення розміру членських внесків.
Після проведення установчих зборів Профспілкою направлено лист (повідомлення) про своє створення до Дарницького районного управління юстиції у місті Києві відповідно до положень частини другої статті 16 Закону України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності .
31.07.2003 легалізовано Профспілку Дарницьким районним управлінням юстиції у місті Києві відповідно до положень частини другої статті 16 Закону України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності , що підтверджується записом в Свідоцтві про державну реєстрацію юридичної особи.
06.03.2017 Профспілка звернулася до Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у місті Києві з метою внесення реєстраційних змін до установчих документів Профспілки, які були викликані зміною назви Профспілки, зміною місцезнаходження, затвердженням нової редакції Статуту.
Такі обставини свідчать про самостійність позивача як юридичної особи та вільне волевиявлення щодо зміни місцезнаходження, найменування і внесення змін до власного Статуту.
Отже, вихід професійної спілки з об`єднання профспілок чи входження в об`єднання є виключно прерогативою Профспілки, не підлягає державній реєстрації та не може бути погоджено чи не погоджено зі сторони державних органів.
Враховуючи, що позивачем було надано повний пакет документів для внесення змін до установчих документів, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про необґрунтованість спірного рішення та наявність підстав для його скасування, оскільки, як було зазначено вище, державний реєстратор під час проведення державної реєстрації на підставі перевірки вичерпного переліку документів може лише засвідчити факт, тобто виконати функцію легалізації події, а перевірка документів за іншими, не передбаченими Законом України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань критеріями, не входить до компетенції державного реєстратора.
Оцінюючи наведені відповідачем доводи, Касаційний адміністративний суд виходить з того, що всі аргументи скаржника, викладені в касаційній скарзі, були ретельно перевірені та проаналізовані судами, їм була надана належна правова оцінка. Жодних нових аргументів, які б доводили порушення норм матеріального або процесуального права, у касаційній скарзі не зазначено.
Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
8 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ .
За правилом пункту 2 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.
За наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом.
Відповідно до частини третьої статті 343 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції, здійснивши попередній розгляд справи, залишає касаційну скаргу без задоволення, а рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.
Керуючись статтями 343, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Касаційну скаргу Головного територіального управління юстиції у місті Києві залишити без задоволення.
Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 3 жовтня 2018 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 23 січня 2018 року у справі №826/12619/17 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
...........................
...........................
...........................
Л.Л. Мороз
А.Ю. Бучик
А.І. Рибачук,
Судді Верховного Суду
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 31.03.2021 |
Оприлюднено | 01.04.2021 |
Номер документу | 95917878 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Мороз Л.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні