СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 жовтня 2018 р. Справа № 1840/3702/18
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Соколова В.М.,
за участю секретаря судового засідання - Заіченко А.М.,
прокурора - Мурашко Т.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу № 1840/3702/18 за позовом Керівника Охтирської місцевої прокуратури Сумської області в інтересах держави до Буймерівської сільської ради Тростянецького району Сумської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет позову - комунальний дошкільний навчальний заклад (дитячий садок) "Ромашка" Буймерівської сільської ради Тростянецького району Сумської області про зобов'язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
Керівник Охтирської місцевої прокуратури Сумської області в інтересах держави (далі по тексту - позивач) звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Буймерівської сільської ради Тростянецького району Сумської області (далі по тексту - відповідач, Буймерівська сільська рада), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет позову - комунальний дошкільний навчальний заклад (дитячий садок) "Ромашка" Буймерівської сільської ради Тростянецького району Сумської області (далі по тексту - третя особа, КДНЗ (ДС) "Ромашка") про зобов'язання розглянути на сесії сільської ради питання щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами КДНЗ (ДС) "Ромашка" площею 0,10 га, що знаходиться за адресою: вул. Центральна (Леніна), 24А, с. Буймер, Тростянецького району Сумської області.
Свої вимоги позивач мотивує тим, що під час вивчення стану додержання земельного законодавства Буймерівською сільською радою Охтирською місцевою прокуратурою встановлено, що в порушення вимог земельного законодавства, положень Закону України Про освіту та Закону України Про дошкільну освіту правовстановлюючі документи на земельні ділянки, які використовує КДНЗ (ДС) "Ромашка" не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено.
Ухвалою суду від 01.10.2018 відкрито провадження у справі, розгляд проводиться за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін.
У судовому засіданні прокурор підтримала позовні вимоги та просила суд їх задовольнити.
Представник відповідача у судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, подав заяву про відкладення розгляду справи. При цьому, враховуючи скорочені терміни розгляду такої категорії справ, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи за наявними матеріалами.
Представник третьої особи у судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.
Суд, заслухавши прокурора, перевіривши матеріали справи та оцінивши докази в їх сукупності, дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, з огляду на наступне.
У судовому засіданні встановлено, що Охтирською місцевою прокуратурою під час вивчення стану додержання земельного законодавства Буймерівською сільською радою Тростянецького району встановлено, що КДНЗ (ДС) "Ромашка" передано в комунальну власність Буймерівської сільської ради. Засновником дошкільного закладу є Буймерівська сільська рада Тростянецького району (п.1.3 Статуту дошкільного закладу).
29.12.2000 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців внесено запис №16241200000000487 про державну реєстрацію даного дошкільного навчального закладу як юридичної особи (а.с.29).
Відповідно до Статуту КДНЗ (ДС) "Ромашка", затвердженого рішенням 30 сесії Буймерівської сільської ради від 29.09.2009, головною метою дошкільного закладу є забезпечення реалізації права громадян на здобуття дошкільної освіти, створення умов для їх фізичного, розумового і духовного розвитку (а.с.19-28).
Діяльність дошкільного закладу направлена на реалізацію основних завдань дошкільної освіти: збереження та зміцнення їх фізичного та психічного здоров'я дітей; формування їх особистості, розвиток творчих здібностей та нахилів; забезпечення соціальної адаптації та готовності продовжувати освіту.
Управління дошкільним закладом здійснюється Буймерівською сільською радою (п. 8.1 Статуту).
Джерелами фінансування КДНЗ (ДС) "Ромашка" є кошти засновника.
Безпосереднє керівництво роботою дошкільного закладу здійснює його завідуючий. Завідуючий навчального закладу відповідає за організацію завдань дошкільної освіти, визначених Законом України Про дошкільну освіту , здійснює керівництво і контроль за діяльністю дошкільного закладу, діє від імені дошкільного закладу, представляє його інтереси в усіх державних та інших органах, установах і організаціях, укладає угоди з юридичними та фізичними особами; розпоряджається в установленому порядку майном і коштами дошкільного закладу (п. 8.2 Статуту).
Приміщення КДНЗ (ДС) "Ромашка" знаходиться за адресою: вул. Леніна, 24 А, с. Буймер Тростянецького району Сумської області.
За даними Буймерівської сільської ради КДНЗ (ДС) "Ромашка" користується земельною ділянкою площею 0,10 га. для будівництва та обслуговування будівель закладу, знаходиться у комунальній власності Буймерівської сільської ради Тростянецького району.
Надаючи правову оцінку матеріалам справи, суд виходить з наступного.
Згідно з ч.5 ст. 53 КАС України у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві в і такому разі набуває статусу позивача.
У свою чергу, ст. 53 Конституції України гарантовані доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної освіти, різних форм навчання.
Згідно з ч. 1 ст. 3 Закону України Про освіту від 23.05.1991 № 1060-12, право на освіту, поміж іншим, забезпечується розгалуженою мережею навчальних закладів, заснованих на державній та інших формах власності, наукових установ, закладів післядипломної освіти.
Відповідно до ч. 2 ст. 5 Закону України Про освіту державну політику у сфері освіти визначає Верховна Рада України, а реалізують Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки, інші центральні органи виконавчої влади ті органи місцевого самоврядування, і в межах компетенції забезпечують розвиток мережі навчальних закладів та установ, організації системи освіти, зміцнення їх матеріальної бази, господарське обслуговування.
Навчальні заклади, що засновані на загальнодержавній або комунальній власності, мають статус державного навчального закладу.
Статтею 61 Закону України Про освіту встановлено, що фінансування державних навчальних закладів та установ системи освіти здійснюється за рахунок коштів, зокрема, за рахунок коштів відповідних бюджетів.
Відповідно до ст. 63 Закону України Про освіту матеріально-технічна база навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти включає будівлі, споруди, землю тощо. Майно навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених чинним законодавством. Земельні ділянки державних навчальних закладів, установ та організацій системи освіти передаються їм у постійне користування відповідно до Земельного кодексу України.
Крім того, статтею 80 Закону України Про освіту в редакції від 05.09.2017, передбачено, що до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об'єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об'єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.
Відповідно до п. 3 перехідних положень Закону України Про освіту від 05.09.2017, до приведення законодавства і установчих документів закладів освіти у відповідність із цим Законом терміни навчальний заклад і заклад освіти є ідентичними, а всі суб'єкти владних повноважень і навчальні заклади керуються всіма положеннями цього Закону, що стосуються закладів освіти, а також положеннями законодавства, що стосуються навчальних закладів у частині, що не суперечить цьому Закону; термін заклад освіти , що вживається у цьому Законі та спеціальних законах, відповідає терміну навчальний заклад , що вживається в Конституції України.
Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.
Відповідно до ч. 1 ст. 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно зі ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад належить розпорядженнями землями територіальних громад.
Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад відноситься вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Згідно із статтями 125, 126 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою виникає з моменту державної реєстрації цих прав.
Право користування земельною ділянкою оформляється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень . Так, відповідно до статей 3, 4 Закону право постійного користування земельною ділянкою підлягає обов'язковій державній реєстрації. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав. Права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Статтею 11 Закону України Про дошкільну освіту передбачено, що заклад дошкільної освіти серед іншого додержується фінансової дисципліни, зберігає матеріально-технічну базу та здійснює інші повноваження відповідно до статуту закладу дошкільної освіти.
Матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти відповідно до ст. 38 Закону України Про дошкільну освіту включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно закладу дошкільної освіти належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Так, згідно статей 124, 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Згідно ст. 92 Земельного кодексу України визначено, що право постійного користування земельною ділянкою це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.
У відповідності до частин 1, 2 ст. 116 Земельного кодексу України юридичні особи набувають права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права на землю юридичними особами здійснюється шляхом надання їх у користування.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, ч. 3 ст. 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, та керуються у своїй у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, кабінету Міністрів України.
Статтею 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до ст. 32 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження щодо управління закладами освіти, охорони здоров'я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.
Статтею 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, а саме: власні - 1) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, вилучення (викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; та делеговані - 1) здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель; 8) підготовка висновків щодо надання або вилучення в установленому законом порядку земельних ділянок, що проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування; 9) організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою; 10) здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою.
Приписами п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішенім відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Статтею 12 Земельного кодексу України визначені повноваження сільських, селищних міських рад у галузі земельних відносин, до яких віднесено розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності та інші.
Відповідно до ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для усіх потреб. Порядок надання земельних ділянок комунальної власності у користування визначений ст. 123 Земельного кодексу України.
Згідно зі ст. 126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
Органи місцевого самоврядування здійснюють державну політику в галузі освіти і в межах їх компетенції: забезпечують розвиток мережі навчальних закладів та установ, організацій системи освіти, зміцнення їх матеріальної бази, господарське обслуговування.
Згідно зі ст. 20 Закону України Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення , органи виконавчої влади, адміністрації навчально-виховних закладів, які організовують або забезпечують навчальний та виховний процеси зобов'язані забезпечити при цьому умови, які відповідають вимогам санітарних норм.
Положеннями Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу ДСанПіН 5.5.2.008-01 (затверджених постановою Головного державного санітарного лікаря України №63 від 14.08.2001), встановлені основні вимоги щодо утримання приміщень загальноосвітніх навчальних закладів.
Відповідно до пункту 2.3 Державних санітарних правил, передбачені вимоги щодо дотриманням санітарних норм щодо відстані земельних ділянок під навчальними закладами від джерел викидів шкідливих речовин, шуму, вібрації, електромагнітних та іонізуючих випромінювань. Не допускається їх розміщення в санітарно-захисних зонах промислових підприємств та інших об'єктів, що є джерелами забруднення довкілля небезпечними факторами, тощо. Отже, правилами передбачені вимоги щодо розміщення земельної ділянки, її характеристик, тощо.
Вказані Державні санітарні правила і норми поширюються на дошкільні навчальні заклади, які проектуються, будуються, реконструюються та ті, що функціонують незалежно від типу, форм власності та підпорядкованості.
Отже, вищевказані норми вказують на те, що земельні ділянки під навчальними закладами мають бути належним чином оформлені та використовуватися у порядку, встановленому законодавством, інакше, це призведе до негативних наслідків та порушення прав дітей.
Відсутність правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких знаходяться навчальні заклади, може призвести до надання їх іншим особам, зокрема, для цілей, не пов'язаних із навчально-виховним процесом, що є порушенням ст. 63 Закону України Про освіту від 23.05.1991 та ст. 80 Закону України Про освіту від 05.09 2017.
З наведеного слідує, що обов'язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону.
Однак правовстановлюючі документи на земельну ділянку, що використовує КДНЗ (ДС) "Ромашка" не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено.
Відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель та призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористування.
Таким чином, Буймерівська сільська рада, будучи суб'єктом, який здійснює управління адміністративними приміщеннями загальноосвітніх навчальних закладів, виконує повноваження у земельній сфері щодо надання земельних ділянок у користування, не виконала покладені на неї законодавством повноваження, не вжила необхідних дій для оформлення права постійного користування земельними ділянками, на яких знаходяться навчальні заклади, допускаючи протиправну бездіяльність.
Крім того, відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під вказаним вище навчальним закладом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеними земельними ділянками, ризики для нормального функціонування ДНЗ та навчального процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.
З огляду на викладені вище обставини, суд зазначає, що Буймерівської сільською радою не здійснено належних та достатніх дій і заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться КДНЗ (ДС) "Ромашка".
Варто зазначити, що повідомлення відповідача, викладене у заяві про відкладення розгляду справи про те, що винесено на розгляд чергової сесії сільської ради питання, що є предметом розгляду справи не є достатнім та допустимим доказом врегулювання спірних правовідносин, не надано жодного підтвердження таких дій, а тому позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 262-263, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Керівника Охтирської місцевої прокуратури Сумської області в інтересах держави до Буймерівської сільської ради Тростянецького району Сумської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет позову - комунальний дошкільний навчальний заклад (дитячий садок) "Ромашка" Буймерівської сільської ради Тростянецького району Сумської області про зобов'язання вчинити дії - задовольнити.
Зобов'язати Буймерівську сільську раду Тростянецького району Сумської області (вул. Центральна, 34, с. Буймер, Тростянецький район, Сумська область, 42632, код ЄДРПОУ 04391701) розглянути на сесії сільської ради питання щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами комунального дошкільного навчального закладу (дитячий садок) "Ромашка" Буймерівської сільської ради Тростянецького району Сумської області (код ЄДРПОУ 36636006) площею 0,10 га, що знаходиться за адресою: вул. Центральна (Леніна), 24А, с. Буймер, Тростянецький район, Сумська область, 42632.
Рішення може бути оскаржено до Харківського апеляційного адміністративного суду через Сумський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 22.10.2018 року.
Суддя В.М. Соколов
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2018 |
Оприлюднено | 31.10.2018 |
Номер документу | 77469314 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
В.М. Соколов
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні