Ухвала
від 01.11.2018 по справі 2340/4364/18
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

м. Черкаси

01 листопада 2018 року Справа № 2340/4364/18

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Тимошенко В.П.,

розглянувши без повідомлення учасників справи заяву ОСОБА_1 про забезпечення позову у адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Софіївської сільської виборчої комісії Золотоніського району Черкаської області про визнання протиправною та скасування постанови,

встановив:

31.10.2018 о 12 год. 44 хв. до Черкаського окружного адміністративного суду звернулась ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, ІПН НОМЕР_1) з адміністративним позовом до Софіївської сільської виборчої комісії Золотоніського району Черкаської області (вул. Нова, с. Софіївка, Золотоніський р-н, 19721, ідентифікаційний код 34223548), в якому просить визнати протиправною та скасувати постанову Софіївської сільської виборчої комісії Золотоніського району Черкаської області від 29.10.2018 №14 Про визнання обраними депутатами Софіївської сільської ради Золотоніського району Черкаської області .

31.10.2018 15 год. 49 хв. позивачем подано заяву про вжиття заходів забезпечення позову, в якій позивач просить:

1) забезпечити адміністративний позов шляхом зупинення дії постанови Софіївської сільської виборчої комісії Золотоніського району Черкаської області від 29.10.2018 № 14 Про визнання обраними депутатами Софіїської сільської ради Золотоніського району Черкаської області ;

2) заборонити Софіївській сільській виборчій комісії Золотоніського району Черкаської області оголошувати па пленарному засіданні Софіївської сільської ради Золотоніського району Черкаської області постанову від 29.10.18 № 14 Про визнання обраними депутатами Софіїської сільської ради Золотоніського району Черкаської області .

В обґрунтування заяви вказав таке.

03.09.2018 Софіївська сільська виборча комісія прийняла постанову № 10 Про призначення проміжних виборів депутатів Софіївської сільської ради Золотоніського району Черкаської області в одномандатних виборчих округах № 1, № 2, № 4, № 5, № 6, № 10, № 11, № 12 на 28 жовтня 2018року .

28.10.2018 відбулося голосування на проміжних виборах депутатів Софіївської сільської ради Золотоніського району Черкаської області у одномандатних виборчих округах № 1, № 2, № 4, № 5, № 6, № 10, № 11 , № 12 .

Найбільшу кількість голосів виборців в одномандатному виборчому окрузі № 4 набрав кандидат в депутати Софіївської сільської ради Золотоніського району - ОСОБА_2, проживає в АДРЕСА_2

Закон України Про статус депутатів місцевих рад визначає правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради.

Відповідно до ст. 4 Закону України Про статус депутатів місцевих рад депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно до Закону України "Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів".

Повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано.

Повноваження депутата місцевої ради, обраного замість того депутата, який вибув, або на повторних виборах, починаються з дня заслуховування на черговому після виборів депутата місцевої ради пленарному засіданні відповідної місцевої ради повідомлення територіальної виборчої комісії про підсумки виборів.

Інформація про підсумки виборів доводиться територіальною виборчою комісією до відома відповідної місцевої ради. Спори щодо набуття повноважень депутатів місцевої ради вирішуються судом.

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 5 Закону України Про статус депутатів місцевих рад повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання виборцями у встановленому цим Законом порядку;

Зазначив, що з аналізу норм Закону України Про статус депутатів місцевих рад , Закону України Про місцеві вибори , вбачається, що законодавець передбачив припинення повноважень депутата місцевої ради в разі його відкликання за народною ініціативою, натомість не передбачив поновлення повноважень депутата в разі визнання незаконними рішень про підтримання ініціативи відкликання депутата за народною ініціативою, про реєстрацію депутата чи визнання його обраним, а також не передбачив припинення повноважень новообраних депутатів.

Отже, оскарження в судовому порядку рішень територіальної виборчої комісії не зупиняє їх дію, у зв'язку з чим позивач обмежений у своєму праві здійснювати депутатські повноваження, реалізувати свої права та нести обов'язки депутата місцевої ради, що у свою чергу тягне за собою порушення прав виборців.

Відтак, невжиття такого заходу забезпечення позову унеможливить ефективний захист порушених прав позивача, так як у чинному законодавстві відсутній порядок поновлення депутатів Софіївської сільської ради, то в разі задоволення позовних вимог і визнання незаконними рішень територіальної виборчої комісії, а також неможливості припинення повноважень новобраних депутатів, яких обрано на проміжних виборах.

Крім того зазначив, що Софіївська сільська виборча комісія на черговій сесії Софіївської сільської ради ще не оголосила новообраних депутатів, відповідно останні ще не набули відповідних повноважень депутатів, вжиття заходів забезпечення позову шляхом зупинення дії оскаржуваного рішення, забезпечить співвідношення прав (інтересу), про захист яких просить позивач із наслідками вжиття заходів забезпечення позову для заінтересованих осіб.

Невжиття заходів забезпечення позову може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом якого вона звернулася взагалі буде неможливим, що в цілому порушує принцип правової визначеності.

Вирішуючи заяву про забезпечення позову суд зазначає таке.

Відповідно до частини 1 статті 154 Кодексу адміністративного судочинства України заява про забезпечення позову розглядається судом, у провадженні якого перебуває справа, або до якого має бути поданий позов, не пізніше двох днів з дня її надходження, без повідомлення учасників справи.

За приписами ч. 1 статті 150 КАС України, суд за заявою учасника справи або з власної ініціативи має право вжити визначені цією статтею заходи забезпечення позову.

За правилами ч. 1 ст. 151 КАС України, позов може бути забезпечено: 1) зупиненням дії індивідуального акта або нормативно-правового акта; 2) забороною відповідачу вчиняти певні дії; 3) встановленням обов'язку відповідача вчинити певні дії; 4) забороною іншим особам вчиняти дії, що стосуються предмета спору; 5) зупиненням стягнення на підставі виконавчого документа або іншого документа, за яким стягнення здійснюється у безспірному порядку.

Відповідно до ч. 2 ст. 150 КАС України, забезпечення позову допускається як до пред'явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо:

1) невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду; або

2) очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю.

У вирішенні питання про забезпечення позову суд має здійснити оцінку обґрунтованості доводів заявника щодо необхідності вжиття відповідних заходів з урахуванням такого: розумності, обґрунтованості і адекватності вимог заявника щодо забезпечення позову; забезпечення збалансованості інтересів сторін, а також інших учасників судового процесу; наявності зв'язку між конкретним заходом до забезпечення позову і предметом позовної вимоги, зокрема, чи спроможний такий захід забезпечити фактичне виконання судового рішення в разі задоволення позову; ймовірності утруднення виконання або невиконання рішення суду в разі невжиття таких заходів; запобігання порушенню у зв'язку із вжиттям таких заходів прав та охоронюваних законом інтересів осіб, що не є учасниками даного судового процесу.

Крім того, вирішуючи питання про забезпечення позову, суд має брати до уваги інтереси не тільки позивача, а й інших осіб, права яких можуть бути порушені у зв'язку із застосуванням відповідних заходів. Також суд має враховувати співрозмірність вимог клопотання про забезпечення позову заявленим позовним вимогам та обставинам справи.

Аналогічна позиція викладена в Постанові Пленуму Вищого адміністративного суду України «Про практику застосування адміністративними судами окремих положень Кодексу адміністративного судочинства України під час розгляду адміністративних справ» від 06.03.2008 № 2.

Водночас, будь-яке забезпечення позову в адміністративній справі є наданням тимчасового захисту до вирішення справи по суті, який застосовується у виключних випадках за наявністю об'єктивних обставин, які дозволяють зробити обґрунтоване припущення, що невжиття відповідних заходів потягне за собою більшу шкоду, ніж їх застосування.

Окрім зазначеного вище, суд звертає увагу на роз'яснення Постанови Пленуму Верховного Суду України від 22.12.2006 №9 «Про практику застосування судами процесуального законодавства при розгляді заяв про забезпечення позову» та Постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України від 06.03.2008 №2 «Про практику застосування адміністративним судами окремих положень Кодексу адміністративного судочинства під час розгляду адміністративних справ» , при розгляді заяв про забезпечення позову суд (суддя) має з урахуванням доказів, наданих позивачем на підтвердження своїх вимог, пересвідчитись, зокрема, в тому, що між сторонами дійсно виник спір та існує реальна загроза невиконання чи утруднення виконання можливого рішення суду про задоволення позову; з'ясувати обсяг позовних вимог, дані про особу відповідача, а також відповідність виду забезпечення позову, який просить застосувати особа, котра звернулась з такою заявою, позовним вимогам.

Вирішуючи заяву про забезпечення позову, суд з урахуванням доказів, наданих заявником на підтвердження своїх вимог, пересвідчується, зокрема, в тому, чи існує реальна загроза невиконання чи утруднення виконання рішення суду про задоволення позову. Основним завданням процесуальних норм, які регламентують вжиття судом заходів забезпечення позову, є досягнення балансу між правом позивача на захист свого порушеного права та правом відповідача заперечувати проти адресованих йому вимог у будь-який дозволений законом спосіб.

Отже, метою забезпечення позову є вжиття судом заходів щодо охорони матеріально-правових інтересів позивача від можливих недобросовісних дій з боку відповідача, щоб забезпечити позивачу реальне та ефективне виконання судового рішення, якщо воно буде прийняте на користь позивача, в тому числі з метою запобігання потенційним труднощам у подальшому виконанні такого рішення.

Забезпечення позову по суті - це обмеження суб'єктивних прав, свобод та інтересів відповідача або пов'язаних з ним інших осіб з метою забезпечення реалізації в майбутньому актів правосуддя і задоволених вимог позивача (заявника).

Згідно із ч. 1, 3, 5 ст. 11 Закону України Про місцеві вибори виборчий процес місцевих виборів (далі - виборчий процес) - це здійснення суб'єктами виборчого процесу відповідних місцевих виборів, визначеними у статті 12 цього Закону, виборчих процедур, передбачених цим Законом.

Виборчий процес включає такі етапи:

1) утворення одномандатних, територіальних виборчих округів;

2) утворення (у разі необхідності), формування складу територіальних виборчих комісій, утворення дільничних виборчих комісій;

3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення;

4) висування та реєстрація кандидатів;

5) проведення передвиборної агітації;

6) голосування у день виборів;

7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Виборчий процес завершується через 15 днів після дня офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів у порядку, передбаченому цим Законом.

Згідно із ч.5 ст.14 Закону України Про місцеві вибори проміжні вибори депутата сільської, селищної ради призначаються в одномандатному виборчому окрузі територіальною виборчою комісією в порядку, встановленому цим Законом, у разі дострокового припинення повноважень депутата сільської, селищної ради, обраного у відповідному одномандатному виборчому окрузі.

Відповідно до ч.3 ст.15 вказаного Закону проміжні вибори депутата сільської, селищної ради призначаються на останню неділю шістдесятиденного строку з дня прийняття рішення про їх призначення, а виборчий процес розпочинається за 50 днів до дня проміжних місцевих виборів.

Рішення про призначення проміжних виборів депутата сільської, селищної ради приймається територіальною виборчою комісією не пізніш як у десятиденний строк з дня дострокового припинення повноважень депутата, обраного у відповідному одномандатному виборчому окрузі.

Як вбачається з матеріалів заяви про вжиття заходів забезпечення позову та поданої позовної заяви, 03.09.2018 Софіївська сільська виборча комісія прийняла постанову № 10 Про призначення проміжних виборів депутатів Софіївської сільської ради Золотоніського району Черкаської області в одномандатних виборчих округах № 1, № 2, № 4, № 5, № 6, № 10, № 11, № 12 на 28 жовтня 2018 року .

Також суд звертає увагу, що постанова Софіївської сільської виборчої комісії Про призначення проміжних виборів депутатів Софіївської сільської ради Золотоніського району Черкаської області в одномандатних виборчих округах № 1, № 2, № 4, № 5, № 6, № 10, № 11, № 12 на 28 жовтня 2018 року є чинною та не оскаржена в судовому порядку.

Крім того, на розгляді Черкаського окружного адміністративного суду перебуває адміністративна справа №2340/3522/18 за позовом ОСОБА_1 до Софіївської сільської виборчої комісії Золотоніського району Черкаської області про визнання протиправною та скасування постанови від 30.08.2018 №9 Про відкликання депутата Софіївської сільської ради Золотоніського району Черкаської області ОСОБА_1 за народною ініціативою, яку було обрано в одномандатному виборчому окрузі №12 шляхом самовисування .

Суд наголошує на тому, що станом на 31.10.2018 (дата звернення позивача до суду із клопотанням про забезпечення позову) виборчий процес з проведення проміжних місцевих виборів депутатів Софіївської сільської ради Золотоніського району Черкаської області в одномандатних виборчих округах одномандатних виборчих округах № 1, № 2, № 4, № 5, № 6, № 10, № 11, № 12 ще не закінчився.

Суд звертає увагу позивача на те, що відповідно до ч.4 ст.151 Кодексу адміністративного судочинства України заходи забезпечення позову, які застосовує суд, не можуть зупиняти, унеможливлювати або в інший спосіб порушувати безперервність процесу призначення, підготовки і проведення виборів.

Таким чином, суд вважає відсутніми підстави для задоволення заяви про забезпечення позову.

Керуючись статтями 154, 243, 248 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ухвалив:

У задоволенні заяви про забезпечення позову ОСОБА_1 відмовити.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом п'ятнадцяти днів з дня складення повного тексту ухвали.

Суддя В.П. Тимошенко

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.11.2018
Оприлюднено02.11.2018
Номер документу77535202
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2340/4364/18

Ухвала від 01.11.2018

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.П. Тимошенко

Ухвала від 01.11.2018

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.П. Тимошенко

Ухвала від 01.11.2018

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.П. Тимошенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні