Рішення
від 30.10.2018 по справі 428/7956/18
СЄВЄРОДОНЕЦЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 428/7956/18

Провадження №2/428/1361/2018

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 жовтня 2018 року м. Сєвєродонецьк

Сєвєродонецький міський суд Луганської області у складі головуючого судді - Журавель Т.С., при секретарі - Андрусишин Н.Т., розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 до Луганського обласного центру з профілактики та боротьби зі СНІД, Департаменту охорони здоров'я Луганської обласної державної адміністрації про стягнення заборгованості із заробітної плати та зобов'язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 звернулися до Сєвєродонецького міського суду Луганської області з позовною заявою до Луганського обласного центру з профілактики та боротьби зі СНІД (відповідач-1), Департаменту охорони здоров'я Луганської обласної державної адміністрації (відповідач-2), із позовними вимогами, з урахуванням їх уточнень, про стягнення з Луганського обласного центру з профілактики та боротьби зі СНІД заборгованості із заробітної плати позивачам: ОСОБА_1 у розмірі 11222,76 грн., ОСОБА_4 - у розмірі 17370,77 грн., ОСОБА_2 - у розмірі 12746,6 грн., ОСОБА_6 - у розмірі 16245,54 грн., ОСОБА_5 - у розмірі 20222,8 грн.; ОСОБА_3 - у розмірі 3499,79 грн., зобов'язання Департаменту охорони здоров'я Луганської обласної державної адміністрації здійснити видатки з обласного бюджету на оплату заборгованості із заробітної плати позивачів в сумі 81308,26 грн.; зобов'язання Луганський обласний центр з профілактики та боротьби зі СНІД поновити з 01.07.2018 року виплати підвищень до посадових окладів у розмірі 60 % працівникам за роботу з вірусом імунодефіциту людини, перелік посад яких наводиться у додатку 23 до колективного договору; зобов'язання Департаменту охорони здоров'я Луганської обласної державної адміністрації виділити кошти з обласного бюджету на оплату підвищень до посадових окладів у розмірі 60% працівникам за роботу з вірусом імунодефіциту людини, перелік посад яких наводиться у додатку 23 до активного договору з 01.07.2018 року.

Цивільний позов не відповідав вимогам ч. 4 ст. 177 ЦПК України, тому ухвалою суду від 09.07.2018 року був залишений без руху, з наданням строку для усунення недоліків. На виконання вказаної ухвали позивач надав заяву та виправив вказані недоліки у зазначений судом строк.

Ухвалою Сєвєродонецького міського суду Луганської області від 17.07.2018 року дану позовну заяву прийнято до розгляду та призначено судове засідання.

В обґрунтування позовної заяви зазначено, що 03.08.2015 року на установчих зборах працівників Луганського обласного центру з профілактики та боротьби зі СНІД була утворена однойменна первина профспілкова організація. Крім того, на зборах було прийнято рішення про входження профспілки до складу Сєвєродонецької міської організації профспілки працівників охорони здоров'я України. З 01.03.2017 року по 18.06.2018 року посаду голови профспілки обіймав ОСОБА_7 18.06.2018 року голова профспілки був переобраний та дану посаду зайняла ОСОБА_8 26.02.2018 року до профорганізації надійшли скарги від 6 членів про невиплату відповідачем-1 підвищення до посадового окладу в розмірі 60 %: інженера з охорони праці ОСОБА_1; старшого інспектора з кадрів (оператора з комп'ютерного набору за сумісництвом) ОСОБА_2; головного бухгалтера ОСОБА_5; бухгалтера ОСОБА_6; економіста з фінансової роботи (економіста з праці за сумісництвом) ОСОБА_4; юрисконсульта ОСОБА_3 Станом на день звернення до суду юрисконсульт ОСОБА_3 звільнена. Свої вимоги члени профорганізації обґрунтовують тим, що в додатку 23 до колективного договору, укладеного між відповідачем-1 та його працівниками, затверджений перелік посад, яким підвищуються посадові оклади на 60%. Однак, починаючи з січня 2018 року таке підвищення не виплачується. 26.02.2018 року профкомітет профорганізації звернувся до відповідача-1 з проханням пояснити причину невиплати підвищення до посадового окладу. Із листа-відповіді від 26.02.2018 року № 108/1 з'ясовано, що Департаментом охорони здоров'я Луганської обласної державної відмовлено у погодженні кошторису відповідача-1 на 2018 рік, в якому передбачаються кошти на виплату підвищення до посадового окладу зазначеній категорії працівників-позивачів. В підтвердження наведеного відповідачем-1 до листа - відповіді додається "лист-відповідь відповідача-2 від 30.01.2018 року № 1/07-416 в якому зазначено, що посади позивачів не відносяться до категорії працівників, які згідно з таблицею 1 додатку 4 до Умов оплати праці працівників закладів охорони здоров'я та установ соціального захисту населення, затверджених наказом МОЗ, Мінсоцполітики від 05.10.2005 року V, 308/519, зареєстрованого в Мін'юсті 17.10.2005 року за № 1209/11489, виконують роботи з діагностики, лікування і безпосереднього обслуговування хворих на СНІД та ВІЛ-інфікованих. Твердження відповідача-2 ґрунтується на листах Мінсоцполітики, Міністерства таці України від 18.12.2013 року № 1403/13/84-13, від 04.12.1996 року № 06/1-4088 відповідно, в яких наводяться визначення понять обслуговування хворих , безпосереднє обслуговування хворих . Позивачі вважають доводи відповідача-2 помилковими та такими, що суперечать чинному законодавству, що і стало підставою для звернення із даним позовом до суду.

Відповідач -1 надіслав на адресу суду заяву про визнання позову.

Відповідач - 2 надав відзив на позовну заяву, у якому зазначено, що позовні вимоги не визнає. Пунктом 1 Переліку закладів та їх підрозділів, а також посад, робота в яких дає право на підвищення посадових окладів на 60 відсотків, який наводиться у додатку 4 до Умов оплати праці працівників закладів охорони здоров'я та установ соціального захисту населення, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства охорони здоров'я України від 05.10.2005 року № 308/519 Про впорядкування умов оплати праці працівників закладів охорони здоров'я та установ соціального захисту населення , зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17.10.2005 за № 1209/11489 (зі змінами), встановлено, що право на підвищення посадових окладів на 60 відсотків мають посади медичного персоналу, керівники, професіонали, фахівці, технічні службовці та робітники, які проводять діагностику, лікування і безпосереднє обслуговування хворих на ВІЛ-інфекцію/СНІД. Отже, єдиною умовою, наявність якої дає підстави нараховувати працівникам відповідача-1 підвищення до посадового окладу, є здійснення ними такої діяльності як діагностика, лікування і безпосереднє обслуговування хворих на ВІЛ-інфекцію/СНІД. В листах Міністерства праці України від 04.12.1996 року № 06/1-4088 Про деякі питання, пов'язані з визначенням пільгових пенсій , Міністерства соціальної політики від 18.10.2013 року № 917/13/155-13 Щодо оплати праці працівників терцентрів , від 18.12.2013 року Про підвищення посадових окладів у зв'язку зі шкідливими і важкими умова праці міністерства звертають увагу, що обслуговування хворих - це робота, яка здійснюється в умовах контакту медичного працівника з пацієнтом. Таким чином, позивачі, посади яких мають назву (інженер з охорони праці, економіст з фінансової роботи, економіст з праці, юрисконсульт, старший інспектор з кадрів, оператор комп'ютерного набору, бухгалтер), відмінну від назви посад, які займають медичні працівники (лікар-інфекціоніст, лікар-терапевт, сестра медична маніпуляційного кабінету тощо), за родом своєї діяльності не можуть здійснювати діагностику, лікування і безпосереднє обслуговування хворих. Знаходження робочих місць позивачів у приміщенні відповідача-1 не дає підстав для нарахування підвищень до посадового окладу за роботу з хворими на ВІЛ-інфекцію/СНІД. Крім того, посадові інструкції позивачів містять положення, які відсутні в чинному довіднику кваліфікаційних характеристик професій, що визначає перелік основних робіт, які властиві тій або іншій посаді. Таким чином, посадові інструкції позивачів передбачають такі посадові обов'язки, які не характерні для посади, яку займає позивач, а навпаки, з метою поширення права на підвищення до посадових окладів на цю категорію працівників, які не мають відношення до діагностики, лікування та обслуговування хворих, містять обов'язки, які запозичені з посадових інструкцій працівників-медичних працівників, які здійснюють діагностику, лікування та безпосереднє обслуговування хворих на ВІЛ-інфекцію/СНІД. Щодо затвердженого колективним договором переліку посад працівників, які мають право на підвищення до посадових окладів у зв'язку з роботою з хворими на ВІЛ-інфекцію/СНІД, зазначено, що примітка до додатку 4 (таблиця 1) наказу 308/519 містить положення про те, що перелік посад затверджується керівником закладу охорони здоров'я. Норми про те, що такий перелік має бути затверджений саме колективним договором, ця примітка не містить. Отже, керівник закладу охорони здоров'я затверджує перелік посад своїм наказом як актом реалізації владних повноважень. Аналогічні твердження містяться в акті ревізії фінансово-господарської діяльності відповідача-1 від 12.06.2018 року № 04-21/5.

У судове засідання сторони, повідомлені належним чином про дату, час та місце розгляду справи, не з'явилися. Надали до суду заяви, в яких просили розглядати справу без їх участі.

У зв'язку із неявкою в судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, відповідно до положень ч. 2 ст. 247 ЦПК України, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.

Дослідивши матеріали справи, суд доходить висновку, що дана позовна заява підлягає задоволенню з наступних підстав.

З матеріалів справи вбачається, що згідно п. 1.2 Статуту Луганського обласного центру з профілактики та боротьби зі СНІД (нова редакція), затверджено розпорядженням голови обласної держадміністрації - керівника обласної військо - цивільної адміністрації 13.03.2018 року № 197, Луганський обласний центр з профілактики та боротьби зі СНІД є закладом охорони здоров'я, що перебуває у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст Луганської області, управлінням яким здійснює обласна рада або уповноважений нею орган (а.с. 142-151).

Розділ 3 вищевказаного Статуту визначає мету, предмет діяльності й завдання центру.

Так, п.п. 3.1, 3.2, 3.3 визначає, що метою діяльності центру є організація й надання населенню спеціалізованої і високоспеціалізованої, у тому числі стаціонарної, медичної допомоги, а також медико - психологічної і соціальної з питань ВІЛ- інфекції/СНІДу та інших соціально небезпечних захворювань ВІЛ-інфікованим і хворим на СНІД, представникам груп підвищеного ризику інфікування ВІЛ (далі - групи ризику).

Предметом діяльності Центру є забезпечення організаційно - методичного керівництва діяльністю закладів охорони здоров'я первинного, вторинного й третинного рівнів надання медичної допомоги населенню консультативної, діагностичної, лікувальної та профілактичної) з питань ВІЛ- інфекції/СНІДу та інших соціально небезпечних захворювань.

Основними завданнями Центру, які реалізуються на території області є здійснення: медичної практики; діяльності, пов'язаної з придбанням, зберіганням, перевезенням, реалізацією (відпуском), використанням і знищенням наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів; реалізація державних, регіональних комплексних цільових програм у сфері протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу та іншим соціально небезпечним захворюванням; організація і надання медичної допомоги у сфері протидії ВІЛ- інфекції/СНІДу; профілактика поширення ВІЛ-інфекції; надання спеціалізованої та високоспеціалізованої медичної, у тому числі стаціонарної, медико - психологічної й соціальної, допомоги людям, які живуть з ВІЛ, представникам груп ризику, іншим особам; надання паліативної допомоги людям, які живуть з ВІЛ; моніторинг епідемічної ситуації й контроль за вжиттям заходів із запобігання захворюванню на ВІЛ-інфекцію; науково-освітня діяльність у сфері протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу; організація й забезпечення міжсекторальної взаємодії організацій залежно від форми власності та підпорядкування, що працюють у сфері протидії поширенню ВІЛ-інфекції, надання допомоги людям, які живуть з ВІЛ, процесі реалізації заходів і програм протидії епідемії ВІЛ-інфекції/СНІДу на території обслуговування; організаційно-методичне керівництво закладами охорони здоров'я всіх рівнів надання медичної допомоги щодо профілактики, діагностики й вікування ВІЛ-інфекції/СНІДу; моніторинг виконання державних і регіональних програм протидії епідемії ВІЛ-інфекції/СНІДу; надання консультативної допомоги висококваліфікованих фахівців у складних клінічних випадках; забезпечення організації й координації співпраці зацікавлених часників розроблення регіональних і місцевих програм протидії епідемії ВІЛ- інфекції/СНІДу та здійснення моніторингу і оцінки ефективності їх реалізації на території обслуговування; оцінка прогнозованих потреб, формування та участь відповідно до чинного законодавства у наданні заявок щодо централізованої закупівлі за рахунок коштів Державного бюджету України, обласного бюджету лікарських засобів, виробів медичного призначення та обладнання, дезінфекційних засобів, необхідних для діагностики і лікування ВІЛ-інфікованих, хворих на СНІД із стандартами та клінічними протоколами надання медичної допомоги; забезпечення медико-технічного супроводу закупівлі, розподілу й контролю за ефективним і раціональним використанням лікарських засобів, засобів медичного призначення та обладнання закладами-отримувачами; подання МОЗ звітної та оперативної інформації згідно із чинними нормативно-правовими актами; участь у підготовці матеріалів і проведенні засідань державних стандартів, створених у структурі МОЗ, з питань протидії туберкульозу, ВІЛ- інфекції/СНІДу та інших соціально небезпечних захворювань; організація, методичне керівництво та впровадження інформаційно- просвітницьких заходів і програм, спрямованих на зменшення ризику лікування ВІЛ серед різних верств населення із зосередженням уваги на групах ризику; співпраця із засобами масової інформації щодо висвітлення питань, пов'язаних із проблемами ВІЛ-інфекції/СНІДу; розроблення та впровадження інформаційно-просвітницьких заходів до подолання дискримінації стосовно ВІЛ-інфікованих осіб і представників ті ризику; співпраця з державними, громадськими й міжнародними організаціями з питань протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу; ведення бази даних наявних послуг для ВІЛ-позитивних і хворих на СНІД, у тому числі, що надають неурядові організації, та надання інформації з відповідні послуги пацієнтам.

Згідно протоколу № 1 від 03.08.2015 року на установчих зборах працівників Луганського обласного центру з профілактики та боротьби зі СНІД була утворена однойменна первина профспілкова організація; прийнято до профспілки працівників охорони здоров'я 10 працівників ЛОЦПБ СНІД;прийнято рішення про входження профспілки до складу Сєвєродонецької міської організації профспілки працівників охорони здоров'я України.

01.10.2015 року між роботодавцем Луганського обласного центру з профілактики та боротьби зі СНІД в особі головного лікаря ОСОБА_9 та профспілковим комітетом Первинною профспілковою організацією Луганського обласного центру з профілактики та боротьби зі СНІД від імені трудового колективу в особі голови організації - ОСОБА_10 було укладено Колективний договір на 2015 - 2019 року, який схвалено Загальними зборами 01.10.2015 року та зареєстровано в Управлінні праці та соціального захисту населення Сєвєродонецької міської ради за реєстраційним номером 68 від 29.10.2015 року(а.с. 70- 88).

09.12.2016 року було прийнято зміни та доповнення до Колективного договору Луганського обласного центру з профілактики та боротьби зі СНІД, які зареєстровані в Управлінні праці та соціального захисту населення Сєвєродонецької міської ради 29.12.2016 року(а.с.64-65).

Крім того, додатком 23 до розділу IV п. 4.3 Колективного договору затверджено Перелік посад працівників Луганського обласного центру з профілактики та боротьби зі СНІД, яким підвищуються посадові оклади (тарифні ставки) у зв'язку з урахуванням конкретних умов праці, згідно наказу МОЗ України № 308/519 від 05.10.2005 року Про впорядкування умов оплати праці працівників закладів охорони здоров'я та установ соціального захисту населення на 60 % (а.с. 68).

В даному переліку зазначені, серед інших, наступні посади: інженер з охорони праці; старшого інспектора з кадрів; головного бухгалтера; бухгалтера; економіста з фінансової роботи; юрисконсульта.

Згідно довідок Луганського обласного центру з профілактики та боротьби зі СНІД № 214 від 04.05.2018 року (а.с. 189 -191) та № 323 від 04.07.2018 року (а.с. 193 - 196) заборгованість перед позивачами по виплаті заробітної плати за період з 01.01.2018 року по 01.07.2018 року, яка виникла внаслідок невиплати 60% доплат до посадового окладу, складає 81308 грн. 36 коп.

15.02.2018 року інженер з охорони праці ОСОБА_1; старший інспектор з кадрів (оператор з комп'ютерного набору за сумісництвом) ОСОБА_2; головний бухгалтер ОСОБА_5; бухгалтер ОСОБА_6; економіст з фінансової роботи (економіст з праці за сумісництвом) ОСОБА_4; юрисконсульт ОСОБА_3 звернулися до голови профорганізації із скаргами на невиплату відповідачем - 1 підвищення до посадового окладу в розмірі 60 %. В даних скаргам зазначено, що в додатку 23 до колективного договору, укладеного між відповідачем - 1 та його працівниками, затверджений перелік посад, яким підвищуються посадові оклади на 60%. Однак, починаючи з січня 2018 року таке підвищення не виплачується.

26.02.2018 року профкомітет профорганізації звернувся до відповідача-1 з проханням пояснити причину невиплати підвищення до посадового окладу.

Листом від 26.02.2018 року № 108/1 повідомлено, що 30.01.2018 року було отримано листа від Департаменту охорони здоров'я Луганської обласної державної адміністрації в якому зазначено, що кошти на виплату підвищення посадового окладу на 60 % на всі посади без виключення не було затверджено та доведено лімітними довідками як на 2018 рік так і на попередні роки ( починаючи з моменту здійснення закладу своїх повноважень, відповідно до законодавства України. Також зазначено, що у розрахунку фонду оплати праці до бюджетного запиту наданим планово - економічним відділом Департаменту охорони здоров'я Луганської обласної державної адміністрації не враховано фінансування підвищення посадового окладу на 60 % відсотків наступним посадам: завідувач господарством; інженер з охорони праці; старший інспектор з кадрів; юрисконсульт; адміністратор системи; начальник відділу бухгалтерського обліку та звітності,головний бухгалтер;економіст з фінансової роботи;економіст з праці;оператор комп'ютерного набору(а.с. 152).

Також, у листі Департаменту охорони здоров'я Луганської обласної державної адміністрації від 30.01.2018 року № 1/07-416 зазначено, що посади позивачів не відносяться до категорії працівників, які згідно з таблицею 1 додатку 4 до Умов оплати праці працівників закладів охорони здоров'я та установ соціального захисту населення, затверджених наказом МОЗ, Мінсоцполітики від 05.10.2005 року V, 308/519, зареєстрованого в Мін'юсті 17.10.2005 року за № 1209/11489, виконують роботи з діагностики, лікування і безпосереднього обслуговування хворих на СНІД та ВІЛ-інфікованих. Дані твердження ґрунтується на листах Мінсоцполітики, Міністерства праці України від 18.12.2013 року № 1403/13/84-13, від 04.12.1996 № 06/1-4088 відповідно, в яких наводяться визначення понять обслуговування хворих , безпосереднє обслуговування хворих (а.с.24).

Вирішуючи спір по суті суд виходив з наступного.

З метою упорядкування умов оплати праці працівників закладів охорони здоров'я і установ соціального захисту населення та на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2002 № 1298 Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери спільним наказом Міністерства охорони здоров'я України та Міністерства праці і соціальної політики України від 05.10.2005 року № 308/519 затверджено Умови оплати праці працівників закладів охорони здоров'я та установ соціального захисту населення на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери (далі по тексту - Умови).

Пунктом 1.4 Умов розміри посадових окладів (тарифних ставок) визначаються за тарифними розрядами Єдиної тарифної сітки, які встановлюються професіоналам, фахівцям залежно від наявної кваліфікаційної категорії, робітникам - кваліфікаційного розряду у межах діапазону, визначеного для цих посад (професій) Довідником кваліфікаційних характеристик професій працівників, і відображаються у тарифікаційному списку (додаток 1).

Оплата праці працівників здійснюється за фактично відпрацьований час, виходячи з посадового окладу (тарифної ставки), або в залежності від виконання норм виробітку і відрядних розцінок з урахуванням підвищень, доплат та надбавок, передбачених діючим законодавством. Заробітна плата працівника граничними розмірами не обмежується.

Відповідно до п. 1.6 Умов конкретні розміри доплат, надбавок та інших виплат визначаються керівником закладу, установи за рахунок і в межах фонду заробітної плати та відображаються в розрахункових відомостях на виплату заробітної плати.

Пунктом 2.4.5 Умов передбачено, що посадові оклади (тарифні ставки) працівників закладів охорони здоров'я (структурних підрозділів), які працюють з вірусом імунодефіциту людини, підвищуються на 60 відсотків (додаток 4). Водночас додатком 4 до цього Наказу затверджено Перелік закладів та їх підрозділів, а також посад, робота в яких дає право на підвищення посадових окладів на 60 відсотків.

Пунктом 1 до Переліку включено Центри з профілактики та боротьби зі СНІДом та визначено, що підвищення у розмірі 60 відсотків посадового окладу виплачується посадам медичного персоналу, керівникам, професіоналам, фахівцям, технічним службовцям та робітникам Центрів з характером роботи, що виконується, - "діагностика, лікування і безпосереднє обслуговування хворих на СНІД та ВІЛ-інфікованих".

При цьому згідно із приміткою 2 до додатку 4 зазначеного вище Наказу у кожному закладі на підставі даного додатка керівником закладу за погодженням з профспілковим комітетом затверджується Перелік посад працівників, яким з урахуванням конкретних умов праці в цьому закладі, структурному підрозділі, на відповідній посаді посадовий оклад (тарифна ставка) підвищується на 60 відсотків.

Отже, системний аналіз вказаних нормативних положень дає підстави для висновку, що право на отримання підвищення до посадового окладу у розмірі 60 відсотків мають ті працівники Центрів з профілактики та боротьби зі СНІДом, які за характером виконуваної роботи беруть участь у діагностиці, лікуванні та безпосередньому обслуговуванні хворих на СНІД та ВІЛ-інфікованих. Також важливо наголосити, що можливість виплати цього підвищення передбачена не лише медичному персоналу відповідних Центрів, але й іншим категоріям їх працівників, а саме керівникам, професіоналам, фахівцям, технічним службовцям та робітникам, перелік яких затверджується керівником закладу за погодженням з профспілковим комітетом з урахуванням конкретних умов праці.

Як встановлено судом та повністю підтверджується матеріалами справи, загальними зборами працівників Луганського обласного центру профілактики та боротьби зі СНІДом затверджений Колективний договір між адміністрацією та колективом працівників центру на 2015-2019 рр., який у подальшому зареєстровано в Управлінні праці та соціального захисту населення Сєвєродонецької міської ради.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про колективні договори і угоди , колективний договір, угода укладаються на основі чинного законодавства, прийнятих сторонами зобов'язань з метою регулювання виробничих, трудових і соціально-економічних відносин і узгодження інтересів працівників та роботодавців.

Згідно ст. 5 цього вищевказаного Закону, умови колективних договорів і угод, укладених відповідно до чинного законодавства, є обов'язковими для підприємств, на які вони поширюються, та сторін, які їх уклали. Умови колективних договорів або угод, що погіршують порівняно з чинним законодавством становище працівників, є недійсними, і забороняється включати їх до договорів і угод.

З умов вищезгаданого Колективного договору на період з 2015-2019 рр. вбачається, що оплату праці працівників Центру здійснюється, зокрема, згідно наказу Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства охорони здоров'я України від 05.10.2005 року №308/1259.

Як вже було зазначено вище, додатком 23 до вказаного договору затверджено Перелік посад працівників Луганського обласного центру профілактики ВІЛ-інфекції та боротьби зі СНІДом, яким за умовами праці схемний посадовий оклад підвищується на 60 %.

Суд звертає увагу на те, що в даному переліку серед інших вказані посади які займають позивачі по справі, а саме, інженер з охорони праці; старшого інспектора з кадрів; головного бухгалтера; бухгалтера; економіста з фінансової роботи; юрисконсульта.

Також, чинним законодавством не передбачено визначення поняття безпосереднє обслуговування хворих на СНІД та ВІЛ-інфікованих в розумінні положень додатку 4 до Наказу № 308/519, суд вважає, що для з'ясування питання про те, чи охоплюється цим поняттям робота того чи іншого працівника Центру СНІДу необхідно надати оцінку завданням та обов'язкам відповідного працівника, а також його функціями за посадою і умовам виконуваної праці.

Водночас аналіз посадових інструкцій спірних категорій працівників та затвердженого керівником даного закладу Переліку робіт, виконання яких дає право на підвищення посадових окладів на 60 %, не дає підстав для висновку про те, що такі працівники Центру не беруть участь у безпосередньому обслуговуванні хворих на СНІД та ВІЛ-інфекцію, як стверджує відповідач -2.

Також, за змістом положень Наказу № 308/519 у кожному закладі перелік посад працівників, яким з урахуванням конкретних умов праці в цьому закладі, структурному підрозділі чи на відповідній посаді посадовий оклад (тарифна ставка) підвищується на 60 відсотків затверджується саме керівником закладу за погодженням з профспілковим комітетом. Отже, прерогатива щодо визначення таких посад і їх включення до відповідного переліку належить саме керівникові закладу з обов'язковим погодженням цього питання з профспілковим комітетом. Дотримання такого порядку у ході судового розгляду справи повністю підтвердилося і відповідачем не спростовано.

Вирішуючи даний спір по суті, суд не приймає до уваги доводи представників відповідача про те, що виконувана спірними категоріями працівників Центру робота за своїм характером свідчить про побутовий контакт з хворими на СНІД та ВІЛ-інфекцію, оскільки в дійсності контакт таких працівників з хворими на СНІД та ВІЛ-інфікованими пов'язаний саме з виконанням службових обов'язків, а їх робота виконується в умовах підвищеного ризику для здоров'я, на що вказують численні законодавчі акти, зокрема Закон України Про відпустки , Закон України Про пенсійне забезпечення , постанова Кабінету Міністрів України № 1290 від 17.11.1997 року тощо.

Крім того, суд вважає безпідставними посилання відповідача на те, що підвищення до посадового окладу на 60 відсотків може виплачуватися виключно медичним працівникам, адже пунктом 1 додатку 4 до Наказу № 308/519 прямо передбачено право на отримання такого підвищення як посадам медичного персоналу, так і іншими категоріям працюючих, а саме керівникам, професіоналам, фахівцям, технічним службовцям та робітникам.

Як вже зазначалося, чинне законодавство не надає визначення поняття безпосереднє обслуговування хворих на СНІД та ВІЛ-інфікованих , яке вжито у додатку 4 до Наказу № 308/519 від 05.10.2005 року.

Крім того, суд критично ставиться до посилань відповідача- 2 на лист Мінсоцполітики, МОЗ від 04.12.1998 року № 306/1-4088 Про деякі питання, пов'язані з визначенням пільгових пенсій , оскільки останній не є нормативно-правовим актом, а його положення мають лише рекомендаційний характер.

З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог в частині зобов'язання Луганського обласного центру з профілактики та боротьби зі СНІД поновити з 01.07.2018 року виплати підвищень до посадових окладів у розмірі 60 % працівникам за роботу з вірусом імунодефіциту людини, перелік посад яких наводиться у додатку 23 до колективного договору; зобов'язання Департаменту охорони здоров'я Луганської обласної державної адміністрації виділити кошти з обласного бюджету на оплату підвищень до посадових окладів у розмірі 60% працівникам за роботу з вірусом імунодефіциту людини, перелік посад яких наводиться у додатку 23 до активного договору з 01.07.2018 року.

Щодо стягнення з Луганського обласного центру з профілактики та боротьби зі СНІД заборгованості із заробітної плати позивачам: ОСОБА_1 у розмірі 11222,76 грн., ОСОБА_4 - у розмірі 17370,77 грн., ОСОБА_2 - у розмірі 12746,6 грн., ОСОБА_6 - у розмірі 16245,54 грн., ОСОБА_5 - у розмірі 20222,8 грн.; ОСОБА_3 - у розмірі 3499,79 грн., та зобов'язання Департаменту охорони здоров'я Луганської обласної державної адміністрації здійснити видатки з обласного бюджету на оплату заборгованості із заробітної плати позивачів в сумі 81308,26 грн., суд зазначає наступне.

Відповідно до ч.1 ст.94 КЗпП та ст. 1 Закону України Про оплату праці заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу.

У відповідності до ст. 2 Закону України Про оплату праці , до структури заробітної плати входить:

основна заробітна плата. Це - винагорода за виконану роботу відповідно до встановлених норм праці (норми часу, виробітку, обслуговування, посадові обов'язки). Вона встановлюється у вигляді тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок для робітників та посадових окладів для службовців.

додаткова заробітна плата. Це - винагорода за працю понад установлені норми, за трудові успіхи та винахідливість і за особливі умови праці. Вона включає доплати, надбавки, гарантійні і компенсаційні виплати, передбачені чинним законодавством; премії, пов'язані з виконанням виробничих завдань і функцій.

Інші заохочувальні та компенсаційні виплати. До них належать виплати у формі винагород за підсумками роботи за рік, премії за спеціальними системами і положеннями, виплати в рамках грантів, компенсаційні та інші грошові і матеріальні виплати, які не передбачені актами чинного законодавства або які провадяться понад встановлені зазначеними актами норми.

Судом встановлено та не заперечується сторонами по справі, що згідно довідок Луганського обласного центру з профілактики та боротьби зі СНІД № 214 від 04.05.2018 року та № 323 від 04.07.2018 року заборгованість перед працівниками по виплаті заробітної плати за період з 01.01.2018 року по 01.07.2018 року, яка виникла внаслідок невиплати 60% доплат до посадового окладу, складає 81308,36 грн., а саме по працівникам: ОСОБА_1 - 11222,76 грн., ОСОБА_4 - 17370,77 грн., ОСОБА_2 - 12746,6 грн., ОСОБА_6 - 16245,54 грн., ОСОБА_5 - 20222,8 грн.; ОСОБА_3 - 3499,79 грн.

Під час судового розгляду справи суд дійшов висновку про те, що позивачі мають право на виплату 60% доплат до посадового окладу, проте за період з 01.01.2018 року по 01.07.2018 року вказана доплата не здійснювалася, у зв'язку з чим позовні вимоги в частині стягнення з Луганського обласного центру з профілактики та боротьби зі СНІД заборгованості із заробітної плати позивачам: ОСОБА_1 у розмірі 11222,76 грн., ОСОБА_4 - у розмірі 17370,77 грн., ОСОБА_2 - у розмірі 12746,6 грн., ОСОБА_6 - у розмірі 16245,54 грн., ОСОБА_5 - у розмірі 20222,8 грн.; ОСОБА_3 - у розмірі 3499,79 грн., та зобов'язання Департаменту охорони здоров'я Луганської обласної державної адміністрації здійснити видатки з обласного бюджету на оплату заборгованості із заробітної плати позивачів в сумі 81308,26 грн. також підлягають задоволенню.

З огляду на викладене, суд доходить висновку, що позов заявлено обґрунтовано, доводи, викладені позивачами на підтвердження своїх вимог, знайшли своє підтвердження в ході судового розгляду справи.

Згідно ч. 1 ст. 133 ЦПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи.

У відповідності до ч. 1, п. 1 ч. 2 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Інші судові витрати, пов'язані з розглядом справи, у разі задоволення позову покладаються на відповідача.

Понесення позивачами судових витрат підтверджується квитанціями № 0.0.1082745814.1 від 13.07.2018 року на суму 2114,40 грн., № 0.0.1082741210.1 від 13.07.2018 року на суму 2114,40 грн., № 0.0. 1082742804.1 від 13.07.2018 року на суму 2114,40 грн., № 0.0.1082742015.1 від 13.07.2018 року на суму 2114,40 грн., № 0.0.1082743774.1 від 13.07.2018 року на суму 2114,40 грн.

Відповідач-1 заявлені позовні вимоги визнав.

Частиною 1 ст. 142 ЦПК України передбачено, що у разі визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідному рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.

Таким чином, судом вбачається необхідність стягнення з відповідача-2 на користь кожного відповідача сплачений судовий збір в сумі 1057,2 грн. (2114,40 грн./2), а також необхідність стягнення з відповідача-1 на користь кожного відповідача сплачений судовий збір в сумі 528,60 грн. (2114,40 грн./2 х 50%). Судовий збір в сумі 528,60 грн., сплачений позивачами, підлягає поверненню з державного бюджету.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 12, 13, 76-81, 258, 259, 263-265, 354 ЦПК України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 до Луганського обласного центру з профілактики та боротьби зі СНІД, Департаменту охорони здоров'я Луганської обласної державної адміністрації про стягнення заборгованості із заробітної плати та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити.

Стягнути з Луганського обласного центру з профілактики та боротьби зі СНІД (код ЄДРПОУ 21757115, місцезнаходження: Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Гагаріна, буд. 78-Б) на користь ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, (РНОКПП НОМЕР_1, паспорт серії ЕЛ №022206, виданий 18.11.2015 року Сєвєродонецьким МВ УДМС в Луганській області) заборгованість із заробітної плати у розмірі 11222 грн. 76 коп. (одинадцять тисяч двісті двадцять дві гривні сімдесят шість копійок).

Стягнути з Луганського обласного центру з профілактики та боротьби зі СНІД (код ЄДРПОУ 21757115, місцезнаходження: Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Гагаріна, буд. 78-Б) на користь ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_2, (РНОКПП НОМЕР_2, паспорт серії ЕМ №302963, виданий 06.09.1999 року Сєвєродонецьким МВ УМВС в Луганській області) заборгованість із заробітної плати у розмірі 17370 грн. 77 коп. (сімнадцять тисяч триста сімдесят гривень сімдесят сім копійок).

Стягнути з Луганського обласного центру з профілактики та боротьби зі СНІД (код ЄДРПОУ 21757115, місцезнаходження: Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Гагаріна, буд. 78-Б) на користь ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_3, (РНОКПП НОМЕР_3, паспорт серії ЕК №485661, виданий 11.06.1997 року Сєвєродонецьким МВ УМВС в Луганській області) заборгованість із заробітної плати у розмірі 12746 грн. 60 коп. (дванадцять тисяч сімсот сорок шість гривень шістдесят копійок).

Стягнути з Луганського обласного центру з профілактики та боротьби зі СНІД (код ЄДРПОУ 21757115, місцезнаходження: Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Гагаріна, буд. 78-Б) на користь ОСОБА_6, ІНФОРМАЦІЯ_4, (РНОКПП НОМЕР_4, паспорт серії ЕМ №812057, виданий 04.12.2000 року Сєвєродонецьким МВ УМВС в Луганській області), заборгованість із заробітної плати у розмірі 16245 грн. 54 коп. (шістнадцять тисяч двісті сорок п'ять гривень п'ятдесят чотири копійки).

Стягнути з Луганського обласного центру з профілактики та боротьби зі СНІД (код ЄДРПОУ 21757115, місцезнаходження: Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Гагаріна, буд. 78-Б) на користь ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_5, (РНОКПП НОМЕР_5, паспорт серії ЕК №615082, виданий 13.10.1997 року Сєвєродонецьким МВ УМВС в Луганській області) заборгованість із заробітної плати у розмірі 20222 грн. 80 коп. (двадцять тисяч двісті двадцять дві гривень вісімдесят копійок).

Стягнути з Луганського обласного центру з профілактики та боротьби зі СНІД (код ЄДРПОУ 21757115, місцезнаходження: Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Гагаріна, буд. 78-Б) на користь ОСОБА_11, ІНФОРМАЦІЯ_6, (РНОКПП НОМЕР_6, паспорт серії ЕН №965903, виданий 05.02.2014 року Сєвєродонецьким МВ УДМС в Луганській області) заборгованість із заробітної плати у розмірі 3499 грн. 79 коп. (сімнадцять тисяч триста сімдесят гривень сімдесят сім копійок).

Зобов'язати Департамент охорони здоров'я Луганської обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 02012651, місцезнаходження: Луганська область, м. Сєвєродонецьк, пр-т Центральний, буд. 59) здійснити видатки з обласного бюджету на оплату заборгованості із заробітної плати позивачів в сумі 81308 грн. 26 коп. (вісімдесят одна тисяча триста вісім гривень двадцять шість копійок).

Зобов'язати Луганський обласний центр з профілактики та боротьби зі СНІД (код ЄДРПОУ 21757115, місцезнаходження: Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Гагаріна, буд. 78-Б) поновити з 01.07.2018 року виплати підвищень до посадових окладів у розмірі 60 % працівникам за роботу з вірусом імунодефіциту людини, перелік посад яких наводиться у додатку 23 до колективного договору.

Зобов'язати Департамент охорони здоров'я Луганської обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 02012651, місцезнаходження: Луганська область, м. Сєвєродонецьк, пр-т Центральний, буд. 59) виділити кошти з обласного бюджету на оплату підвищень до посадових окладів у розмірі 60% працівникам за роботу з вірусом імунодефіциту людини, перелік посад яких наводиться у додатку 23 до колективного договору, з 01.07.2018 року.

Стягнути з Департаменту охорони здоров'я Луганської обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 02012651, місцезнаходження: Луганська область, м. Сєвєродонецьк, пр-т Центральний, буд. 59) на користь ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, (РНОКПП НОМЕР_1, паспорт серії ЕЛ №022206, виданий 18.11.2015 року Сєвєродонецьким МВ УДМС в Луганській області) сплачений судовий збір в сумі 1057 грн. 20 коп. (одна тисяча п'ятдесят сім гривень двадцять копійок).

Стягнути з Департаменту охорони здоров'я Луганської обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 02012651, місцезнаходження: Луганська область, м. Сєвєродонецьк, пр-т Центральний, буд. 59) на користь ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_2, (РНОКПП НОМЕР_2, паспорт серії ЕМ №302963, виданий 06.09.1999 року Сєвєродонецьким МВ УМВС в Луганській області) сплачений судовий збір в сумі 1057 грн. 20 коп. (одна тисяча п'ятдесят сім гривень двадцять копійок).

Стягнути з Департаменту охорони здоров'я Луганської обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 02012651, місцезнаходження: Луганська область, м. Сєвєродонецьк, пр-т Центральний, буд. 59) на користь ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_3, (РНОКПП НОМЕР_3, паспорт серії ЕК №485661, виданий 11.06.1997 року Сєвєродонецьким МВ УМВС в Луганській області) сплачений судовий збір в сумі 1057 грн. 20 коп. (одна тисяча п'ятдесят сім гривень двадцять копійок).

Стягнути з Департаменту охорони здоров'я Луганської обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 02012651, місцезнаходження: Луганська область, м. Сєвєродонецьк, пр-т Центральний, буд. 59) на користь ОСОБА_6, ІНФОРМАЦІЯ_4, (РНОКПП НОМЕР_4, паспорт серії ЕМ №812057, виданий 04.12.2000 року Сєвєродонецьким МВ УМВС в Луганській області) сплачений судовий збір в сумі 1057 грн. 20 коп. (одна тисяча п'ятдесят сім гривень двадцять копійок).

Стягнути з Департаменту охорони здоров'я Луганської обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 02012651, місцезнаходження: Луганська область, м. Сєвєродонецьк, пр-т Центральний, буд. 59) на користь ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_5, (РНОКПП НОМЕР_5, паспорт серії ЕК №615082, виданий 13.10.1997 року Сєвєродонецьким МВ УМВС в Луганській області) сплачений судовий збір в сумі 1057 грн. 20 коп. (одна тисяча п'ятдесят сім гривень двадцять копійок).

Стягнути з Луганського обласного центру з профілактики та боротьби зі СНІД (код ЄДРПОУ 21757115, місцезнаходження: Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Гагаріна, буд. 78-Б) на користь ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, (РНОКПП НОМЕР_1, паспорт серії ЕЛ №022206, виданий 18.11.2015 року Сєвєродонецьким МВ УДМС в Луганській області) сплачений судовий збір в сумі 528 грн. 60 коп. (п'ятсот двадцять вісім гривень шістдесят копійок).

Стягнути з Луганського обласного центру з профілактики та боротьби зі СНІД (код ЄДРПОУ 21757115, місцезнаходження: Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Гагаріна, буд. 78-Б) на користь ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_2, (РНОКПП НОМЕР_2, паспорт серії ЕМ №302963, виданий 06.09.1999 року Сєвєродонецьким МВ УМВС в Луганській області) сплачений судовий збір в сумі 528 грн. 60 коп. (п'ятсот двадцять вісім гривень шістдесят копійок).

Стягнути з Луганського обласного центру з профілактики та боротьби зі СНІД (код ЄДРПОУ 21757115, місцезнаходження: Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Гагаріна, буд. 78-Б) на користь ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_3, (РНОКПП НОМЕР_3, паспорт серії ЕК №485661, виданий 11.06.1997 року Сєвєродонецьким МВ УМВС в Луганській області) сплачений судовий збір в сумі 528 грн. 60 коп. (п'ятсот двадцять вісім гривень шістдесят копійок).

Стягнути з Луганського обласного центру з профілактики та боротьби зі СНІД (код ЄДРПОУ 21757115, місцезнаходження: Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Гагаріна, буд. 78-Б) на користь ОСОБА_6, ІНФОРМАЦІЯ_4, (РНОКПП НОМЕР_4, паспорт серії ЕМ №812057, виданий 04.12.2000 року Сєвєродонецьким МВ УМВС в Луганській області) сплачений судовий збір в сумі 528 грн. 60 коп. (п'ятсот двадцять вісім гривень шістдесят копійок).

Стягнути з Луганського обласного центру з профілактики та боротьби зі СНІД (код ЄДРПОУ 21757115, місцезнаходження: Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Гагаріна, буд. 78-Б) на користь ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_5, (РНОКПП НОМЕР_5, паспорт серії ЕК №615082, виданий 13.10.1997 року Сєвєродонецьким МВ УМВС в Луганській області) сплачений судовий збір в сумі 528 грн. 60 коп. (п'ятсот двадцять вісім гривень шістдесят копійок).

Рішення може бути оскаржено до Луганського апеляційного суду через Сєвєродонецький міський суд Луганської області шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його складення. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Т. С. Журавель

СудСєвєродонецький міський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення30.10.2018
Оприлюднено04.11.2018
Номер документу77564526
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —428/7956/18

Ухвала від 25.11.2020

Цивільне

Сєвєродонецький міський суд Луганської області

Шубочкіна Т. В.

Ухвала від 03.10.2020

Цивільне

Сєвєродонецький міський суд Луганської області

Шубочкіна Т. В.

Ухвала від 11.09.2020

Цивільне

Сєвєродонецький міський суд Луганської області

Юзефович І. О.

Ухвала від 24.07.2020

Цивільне

Сєвєродонецький міський суд Луганської області

Посохов І. С.

Ухвала від 21.07.2020

Цивільне

Сєвєродонецький міський суд Луганської області

Шубочкіна Т. В.

Ухвала від 21.07.2020

Цивільне

Сєвєродонецький міський суд Луганської області

Шубочкіна Т. В.

Ухвала від 21.07.2020

Цивільне

Сєвєродонецький міський суд Луганської області

Шубочкіна Т. В.

Ухвала від 20.07.2020

Цивільне

Сєвєродонецький міський суд Луганської області

Баронін Д. Б.

Ухвала від 12.06.2020

Цивільне

Сєвєродонецький міський суд Луганської області

Юзефович І. О.

Ухвала від 27.04.2020

Цивільне

Сєвєродонецький міський суд Луганської області

Кордюкова Ж. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні