Рішення
від 24.10.2018 по справі 826/3358/18
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

24 жовтня 2018 року № 826/3358/18

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Чудак О.М., за участю секретаря судового засідання Стринадко О.Г., представника відповідача ОСОБА_1, третьої особи ОСОБА_2, представника третьої особи ОСОБА_3, у відсутність представників позивача й третьої особи, розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Обслуговуючого кооперативу Житлово-будівельний кооператив Половецький до Київської міської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Київське комунальне об'єднання зеленого будівництва та експлуатації зелених насаджень міста Київзеленбуд , депутат Київської міської ради ОСОБА_2, про визнання протиправними та скасування рішень, зобов'язання вчинити певні дії,

встановив:

27.02.2018 Обслуговуючий кооператив Житлово-будівельний кооператив Половецький звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Київської міської ради, в якому висловив прохання:

- визнати протиправним та скасувати рішення постійної комісії з питань містобудування, архітектури та землекористування Київської міської ради, затверджене протоколом засідання №23 від 07.11.2017 за пунктами порядку денного №12 та №31.3.10, а саме:

визнати протиправним та скасувати рішення про підтримку постійною комісією з питань містобудування, архітектури та землекористування Київської міської ради, затверджений протоколом засідання №23 від 07.11.2017 проект рішення Про надання статусу скверу земельній ділянці на провулку Татарському, 2 у Шевченківському районі міста Києва ;

визнати протиправним та скасувати рішення про відхилення постійною комісією з питань містобудування, архітектури та землекористування Київської міської ради, затверджений протоколом засідання №23 від 07.11.2017 проект рішення Про передачу земельної ділянки Обслуговуючому кооперативу Житлово-будівельний кооператив Половецький для будівництва, обслуговування об'єкту транспортної інфраструктури (під'їзди) та створення території загального користування на провулку Татарському, 2 у Шевченківському районі міста Києва ;

- визнати протиправним та скасувати рішення Київської міської ради Про надання статусу скверу земельній ділянці на провулку Татарському, 2 у Шевченківському районі міста Києва за №720/3727 від 20.12.2017;

- зобов'язати Київську міську раду включити до порядку денного чергового пленарного засідання та розглянути питання про затвердження проекту рішення Київської міської ради підготовленого Департаментом земельних ресурсів Київської міської державної адміністрації Про передачу земельної ділянки Обслуговуючому кооперативу Житлово-будівельний кооператив Половецький для будівництва, обслуговування об'єкту транспортної інфраструктури (під'їзди) та створення території загального користування на провулку Татарському, 2 у Шевченківському районі міста Києва .

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 02.04.2018 позовну заяву Обслуговуючого кооперативу Житлово-будівельний кооператив Половецький прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі.

В підготовчому судовому засіданні 10.05.2018 ухвалами Окружного адміністративного суду міста Києва, занесеними до протоколу судового засідання залучено до участі у справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Київське комунальне об'єднання зеленого будівництва та експлуатації зелених насаджень міста Київзеленбуд та депутата Київської міської ради ОСОБА_2 (ОСОБА_2.).

Відповідачем 03.05.2018 подано відзив на позовну заяву, а позивачем 21.05.2018 відповідь на відзив.

Представником третьої особи депутата Київської міської ради ОСОБА_2 подано пояснення на відзив відповідача, у якому позицію Київської міської ради підтримано, а також подано пояснення на позов із проханням відмовити в його задоволенні.

На вимогу суду, 06.09.2018 позивачем надано письмові пояснення щодо наявних копій та оригіналів документів, продубльовано без змін відповідь на поданий відповідачем відзив, а також долучено примірник позовної заяви із надання доказів направлення позовної заяви учасникам справи.

18.09.2018 до суду надійшло клопотання третьої особи - Київського комунального об'єднання зеленого будівництва та експлуатації зелених насаджень міста Київзеленбуд про розгляд справи без їх участі, а також письмові пояснення, у яких третя особа висловила прохання в задоволенні позову відмовити.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 19.09.2018 закрито підготовче провадження і призначено справу до судового розгляду по суті.

Представники позивача заявлені вимоги підтримали та просили позов задовольнити з підстав, викладених у позовній заяві та наданих у справу доказах.

Так, правова позиція позивача зводиться до того, що на виконання рішення Київської міської ради Обслуговуючий кооператив Житлово-будівельний кооператив Половецький розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_2 в оренду для будівництва, обслуговування об'єкту транспортної інфраструктури (під'їзди) та створення території загального користування, який пройшов відповідні погодження. Однак, рішенням постійної комісії з питань містобудування, архітектури та землекористування відхилено проект рішення, яким такий проект мав бути затверджений та переданий кооперативу у користування. При цьому зазначає, що єдиним рішенням, яке могло бути прийняте Київською міською радою з огляду на погодження проекту та приписи частини тринадцятої статті 123 Земельного кодексу України є рішення про його затвердження та передачу ділянки в користування. Так, позивач зазначає, що лише невідповідність проекту вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів може бути підставою для відмови у затвердженні проекту.

Поряд із цим, обґрунтовуючи оскарження саме рішень постійної комісії, позивач посилається на те, що відповідач здійснює свою роботу, серед іншого, у формі роботи таких комісій, відтак їх рішення можуть бути предметом оскарження в рамках справи адміністративного судочинства.

Одночасно позивач, оскаржуючи рішення Київської міської ради про надання спірній земельній ділянці статусу скверу, вказує, що рішення прийнято без розроблення проекту землеустрою. Вказує, що Київська міська рада зобов'язана забезпечити використання належних їй земельних ділянок за їх цільовим призначення, що прийняттям оскаржуваного рішення порушено. Зміна ж цільового призначення передбачає розроблення проекту землеустрою, який підлягає обов'язковій державній експертизі.

Представник відповідача проти задоволення позову заперечила, посилаючись на письмове обґрунтування.

Зазначила, що Київська міська рада діяла в дотримання законів України, що врегульовують діяльність органів місцевого самоврядування, а також регламенту Київської міської ради. Самі ж рішення постійних комісій ради не можу бути предметом оскарження в суді, оскільки не є рішенням самостійного суб'єкту владних повноважень, а рішення, яке є предметом оскарження прийнято в інтересах територіальної громади, не передбачає передання ділянки іншій третій особі, а отже не порушує права позивача, який на момент прийняття такого рішення, користувачем ділянки не був, відтак не мав щодо неї речових прав.

Третя особа та його представник також проти задоволення позову заперечили надавши обґрунтування прийнятих рішень.

Пояснили, що надання ділянці статусу скверу не є зміною цільового призначення, яке позивач ототожнює зі зміною функціонального призначення і розроблення проекту землеустрою є наступними кроками, вчинення яких до того, є передчасним. Саме надання земельній ділянці статусу скверу надає підстави для визначення суб'єкта розробки відповідного проекту.

В свою чергу суд, заслухавши учасників справи, дослідивши матеріали справи на підтвердження й спростування заявлених вимог в їх сукупності, надавши їм юридичну оцінку, встановив наступне.

Обслуговуючий кооператив Житлово-будівельний кооператив Половецький є користувачем земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_3 загальною площею 0,1 га, яка розташована у місті Києві на провулку Татарському, 2, на підставі договору суперфіцію укладеного кооперативом з Товариством з обмеженою відповідальністю АРКО-КАПІТАЛ (ТОВ АРКО-КАПІТАЛ ).

Дана ділянка є суміжною із земельною ділянкою загальною площею 0,1017 га кадастровий номер НОМЕР_2.

27.12.2016 Обслуговуючий кооператив Житлово-будівельний кооператив Половецький від Департаменту містобудування та архітектури отримав перелік містобудівних обмежень у використанні земельної ділянки, що мають бути враховані при розробці документації із землеустрою та відповідність заявленої ініціативи містобудівній документації або ситуації. Заявленою ініціативою є будівництво, обслуговування об'єкту транспортної інфраструктури (під'їзди) та створення території загального користування на провулку Татарському, 2 у Шевченківському районі міста Києва.

Обслуговуючим кооперативом Житлово-будівельний кооператив Половецький розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_2 в оренду для будівництва, обслуговування об'єкту транспортної інфраструктури (під'їзди) та створення території загального користування.

Позивач зазначає, що відповідні погодження проекту отримано від Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру, Департаменту культури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської держаної адміністрації), Департаменту містобудування та архітектури Київської міської держаної адміністрації.

Так, розроблений проект погоджено висновком Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру від 26.01.2017 №19-26-0.4-83/35-17, висновком Департаменту культури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської держаної адміністрації) від 24.01.2017 №060-384, висновком Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської держаної адміністрації) від 13.01.2017 №122/0/12-4/09-17.

Окрім того, в матеріалах справи міститься лист Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 10.04.2017 №0570291-6382, у якому зазначено про наведені вище висновки і вказано, що земельна ділянка площею 0,1017 га (кадастровий номер НОМЕР_2), що передбачена до відведення згідно з кадастровою справою Д-7569 є суміжною до земельної ділянки площею 0,1000 га (кадастровий номер НОМЕР_3), на якій планується будівництво житлового будинку кооперативу та яка перебуває у приватній власності ТОВ АРКО КАПІТАЛ і в користуванні Обслуговуючого кооперативу Житлово-будівельний кооператив Половецький згідно з договором суперфіцію.

Зазначено також, що земельні ділянки кадастровий номер НОМЕР_2 та кадастровий номер НОМЕР_3 обнесені спільним парканом та відповідно до наявних архівних даних є одним домоволодінням на провулку Татарському, 2 у Шевченківському районі міста Києва, згідно з рішенням виконавчого комітету Київської міської ради депутатів трудящих від 01.11.1955 №1434. Копію даного рішення долучено позивачем до матеріалів справи.

Окрім того, з даного листа вбачається, що Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) вважає, що передача Обслуговуючому кооперативу Житлово-будівельний кооператив Половецький земельної ділянки НОМЕР_2 відповідає чинному законодавству.

Поряд із наведеним листом, Департаментом земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) за №0570291-13976 Обслуговуючому кооперативу Житлово-будівельний кооператив Половецький , постійній комісії Київської міської ради з питань містобудування, архітектури та землекористування, постійній комісії Київської міської ради з питань транспорту, зв'язку та реклами, депутату Київської міської ради ОСОБА_2 адресовано лист від 09.08.2017, зміст якого тотожний наведеному вище листу від 10.04.2017 №0570291-6382 за тією лише різницею, що у даному листі зазначено про те, що на звернення депутата Київської міської ради ОСОБА_2 від 30.03.2017 №08/279/08/140-765 стосовно створення скверу на провулку Татарському, 2 у Шевченківському районі міста Києва, Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) листом від 11.04.2017 №0570291-6481 не погоджував ініціативу створення скверу на вказаній земельній ділянці.

Долучено позивачем до матеріалів справи також лист Дочірнього підприємства Інститут генерального плану міста Києва від 05.04.2017 №63 в якому зазначено, що відповідно до Генерального плану міста Києва на період до 2020 року, затвердженого рішенням Київської міської ради від 28.03.2002 №370/1804 ділянки на провулку Татарському, 2 та провулку Татарському, 2а за своїм функціональним призначенням відносяться до території житлової багатоповерхової забудови.

Судом також встановлено, що Департаментом земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адмінісрації) підготовлено проект рішення (ПР-13121) від 21.03.2017 до справи Д-7569, код земельної ділянки 91:089:0033 Про передачу земельної ділянки Обслуговуючому кооперативу Житлово-будівельний кооператив Половецький для будівництва, обслуговування об'єкту транспортної інфраструктури (під'їзди) та створення території загального користування на провулку Татарському, 2 у Шевченківському районі міста Києва , згідно якого розроблений Обслуговуючим кооперативом Житлово-будівельний кооператив Половецький проект землеустрою затверджується і ділянка передається йому у користування. Міститься у матеріалах справи також і пояснювальна записка №ПЗ-23536 від 21.03.2017 до проекту даного рішення Київської міської ради.

Листом від 22.03.2017 за №057052-4966 Департаментом земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) повідомлено заступнику міського голови - секретарю Київської міської ради ОСОБА_5 про підготовку відповідного проекту рішення Київської міської ради та направлення його для подальшого розгляду у відповідних комісіях Київської міської ради, відповідно до регламенту Київської міської ради, затвердженого рішенням Київської міської ради від 07.07.2016 №579/579.

В свою чергу, заступник міського голови - секретар Київської міської ради ОСОБА_5 у листі від 22.03.2017 №08/231-779/ПР адресованому ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8 просив розглянути проект рішення від 22.03.2017 №08/231-779/ПР в установленому порядку.

Разом з тим, судом встановлено, що Київською міською радою 20.12.2017 прийнято рішення №720/3727 Про надання статусу скверу земельній ділянці на провулку Татарському, 2 у Шевченківському районі міста Києва . Як рішення, так і його проект містяться в матеріалах справи. Окрім того, в матеріалах справи міститься пояснювальна записка до проекту наведеного рішення.

Рішення прийнято на пленарному засіданні V сесії Київської міської ради VIII скликання та оформлене протоколом №67 від 20.12.2017.

Проект рішення Київської міської ради Про надання статусу скверу земельній ділянці на провулку Татарському, 2 у Шевченківському районі міста Києва підготовлено депутатом Київської міської ради VIII скликання та листом від 29.03.2017 направлено заступнику Київського міського голови - секретарю Київської міської ради ОСОБА_5 із проханням розглянути проект рішення на засіданні постійної комісії Київської міської ради з питань екологічної політики та постійної комісії Київської міської ради з питань містобудування, архітектури та землекористування.

В свою чергу, заступник Київського міського голови - секретар Київської міської ради ОСОБА_5 листом від 03.04.2017 №08/231-872/ПР адресованим ОСОБА_9, ОСОБА_6 та ОСОБА_8, спрямував проект рішення від 30.03.2017 №08/231-872/ПР на розгляд.

Протоколом №23 від 07.11.2017 оформлено засідання постійної комісії Київської міської ради з питань містобудування, архітектури та землекористування, головою якої є ОСОБА_6

Пунктом 12 повторно розглядали проект рішення Київської міської ради Про надання статусу скверу земельній ділянці на провулку Татарському, 2 у Шевченківському районі міста Києва за поданням депутатів Київської міської ради ОСОБА_2 та ОСОБА_10. У протоколі, серед іншого зазначено, що до постійної комісії Київської міської ради з питань містобудування, архітектури та землекористування надійшов лист депутата Київської міської ради ОСОБА_2 від 07.11.2017 №08/279/08/140-942 щодо долучення до матеріалів проекту рішення погодження Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) надання земельній ділянці на провулку Татарському, 2 у Шевченківському районі міста Києва статусу скверу.

Під час обговорення цього питання надійшло дві пропозиції: перша - щодо відкладення розгляду проекту рішення та друга - щодо підтримання проекту рішення. За результатами голосування прийнято рішення про підтримання відповідного проекту рішення Київської міської ради.

Пунктом 31.3.10 повторно розглядали проект рішення Про передачу земельної ділянки Обслуговуючому кооперативу Житлово-будівельний кооператив Половецький для будівництва, обслуговування об'єкту транспортної інфраструктури (під'їзди) та створення території загального користування на провулку Татарському, 2 у Шевченківському районі міста Києва , ПР-13121 від 21.03.2017. У протоколі, серед іншого, зазначено, що до постійної комісії Київської міської ради з питань містобудування, архітектури та землекористування надійшов лист Обслуговуючого кооперативу Житлово-будівельний кооператив Половецький від 22.03.2017 №08/5196 з проханням розглянути проект рішення з коригуванням цільового призначення земельної ділянки, а саме, для обслуговування об'єкта транспортної інфраструктури .

Зазначено також, що на засіданні постійної комісії Київської міської ради з питань містобудування, архітектури та землекористування 28.03.2017 ухвалено відкласти розгляд проекту рішення до прийняття рішення постійною комісією Київської міської ради з питань транспорту, зв'язку та реклами, а також доручити Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) надати акт обстеження земельної ділянки та матеріали фотофіксації. Виноситься на повторний розгляд згідно з листами Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 10.04.2017 №0570291-6382 щодо надання пояснень у справі та долучення до матеріалів справи копій документів для врахування при розгляді проекту рішення; від 21.04.2017 №0570291-7152 щодо надання акту обстеження та матеріалів фотофіксації; від 11.08.2017 вх.№08/13964 щодо того, що Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) не погоджував ініціативи створення скверу на вказаній земельній ділянці; а також витягом від 25.09.2017 №08/289-207 з протоколу №15 від 20.09.2017 засідання постійної комісії Київської міської ради з питань транспорту, зв'язку та реклами, відповідно до якого постійній комісії Київської міської ради з питань містобудування, архітектури та землекористування рекомендовано відкласти розгляд проекту рішення до прийняття детального плану території в цьому мікрорайоні.

За пропозицією депутата ОСОБА_2 прийнято рішення відхилити проект рішення Про передачу земельної ділянки Обслуговуючому кооперативу Житлово-будівельний кооператив Половецький для будівництва, обслуговування об'єкту транспортної інфраструктури (під'їзди) та створення території загального користування на провулку Татарському, 2 у Шевченківському районі міста Києва .

В матеріалах справи міститься копія витягу з протоколу №15 від 20.09.2017 засідання постійної комісії Київської міської ради з питань транспорту, зв'язку та реклами, на який містить посилання у наведеному вище протоколі №23 від 07.11.2017, яким оформлено засідання постійної комісії Київської міської ради з питань містобудування, архітектури та землекористування.

Відтак судом встановлено, що як один проект рішення, так і інший пройшли однакову процедуру до розгляду їх комісіями. За результатом розгляду відповідних проектів рішень Київської міської радої постійною комісією Київської міської ради з питань містобудування, архітектури та землекористування проект рішення щодо передачі ділянки у користування Обслуговуючому кооперативу Житлово-будівельний кооператив Половецький відхилено, а рішення щодо проекту про надання земельній ділянці статусу скверу підтримано.

Отже, не погоджуючись із рішенням постійної комісії Київської міської ради з питань містобудування, архітектури та землекористування №23 від 07.11.2017 в частині відповідних пунктів, а саме пункту 12 та пункту 31.3.10, а також рішенням Київської міської ради Про надання статусу скверу земельній ділянці на провулку Татарському, 2 у Шевченківському районі міста Києва за №720/3727 від 20.12.2017 Обслуговуючий кооператив Житлово-будівельний кооператив Половецький звернувся до суду.

Суд, визначаючись щодо заявлених вимог по суті, виходить з того, що земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Розпорядження землями територіальної громади міста Києва належить до повноважень Київської міської ради, що визначено статтею 9 Земельного кодексу України.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування відповідно до Конституції України визначає Закон України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 №280/97-ВР.

Як визначено частиною першою статті 10 наведеного Закону, сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Питання регулювання земельних відносин вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради, що визначено пунктом 34 частини першої статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні .

Відповідно до частин першої та другої статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Водночас, частиною другою статті 24 цього ж Закону визначено, що правовий статус місцевого самоврядування в містах Києві та Севастополі, а також в Автономній Республіці Крим визначається Конституцією України та цим Законом з особливостями, передбаченими законами про міста Київ і Севастополь.

Так, спеціальний статус міста Києва, як столиці України, особливості здійснення виконавчої влади та місцевого самоврядування у місті відповідно до Конституції України та законів України визначає Закон України Про столицю України - місто-герой Київ від 15.01.1999 №401-ХІV.

У зв'язку зі здійсненням містом Києвом функцій столиці України, Київська міська рада та Київська міська державна адміністрація, кожна в межах своєї компетенції, встановленої законами України, мають право визначати особливості землекористування та використання інших природних ресурсів.

Наведені права органів місцевого самоврядування та права Київської міської ради визначати особливості землекористування у місті Києві кореспондуються з положеннями Закону України Про благоустрій населених пунктів від 06.09.2005 №2807-ІV, який визначає поняття благоустрою населених пунктів, як комплексу робіт, серед іншого, з озеленення територій. При цьому, наведеним законом визначено, що система благоустрою населених пунктів включає управління та організацію у сфері благоустрою населених пунктів, яке здійснюють та забезпечують, серед інших, органи місцевого самоврядування.

Згідно з пунктом третім оскаржуваного позивачем рішення Київської міської ради, Київському комунальному об'єднанню зеленого будівництва та експлуатації зелених насаджень міста Київзеленбуд здійснити організаційно-правові заходи щодо благоустрою земельної ділянки.

Водночас, пунктом четвертим рішення внесено зміни до Програми розвитку зеленої зони міста Києва до 2010 року та концепції формування зелених насаджень в центральній частині міста, затверджених рішенням Київської міської ради від 19.07.2005 №806/3381, продовжених на період до 2015 року рішенням Київської міської ради від 27.11.2009 №714/2783 та до 31.12.2017 рішенням Київської міської ради №572/572 від 07.07.2016, додавши земельну ділянку, визначену пунктом 1 цього рішення, до переліку скверів Шевченківського району міста Києва.

В контексті наданого земельній ділянці статусу скверу та наведених пункті третього та четвертого рішення, суд звертає увагу на затверджені на виконання статті 28 Закону України Про благоустрій населених пунктів наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 10.04.2006 №105, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 27.07.2006 за №880/12754 Правила утримання зелених насаджень у населених пунктах України.

Правила визначають правові та організаційні засади озеленення населених пунктів, спрямовані на забезпечення сприятливих умов життєдіяльності людини і визначають сквер, як упорядковану й озеленену ділянку площею від 0,02 га до 2,0 га, яка є елементом архітектурно-художнього оформлення населених місць, призначена для короткочасного відпочинку населення.

З наведених приписів вбачається, що рішення Київської міської ради Про надання статусу скверу земельній ділянці на провулку Татарському, 2 у Шевченківському районі міста Києва за №720/3727 від 20.12.2017 відповідає наведеним приписам законодавства.

Поряд із цим, суд вважає, що права позивача прийняттям наведеного рішення не порушено, оскільки користувачем відповідної земельної ділянки позивач не був. Водночас надання будь-якій особі дозволу на розроблення проекту землевідведення для укладення договору оренди земельної ділянки не породжує виникнення у такої особи речових прав на відповідну ділянку.

Такий висновок суду ґрунтується на тому, що в силу частини першої статті 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Водночас, статтею 125 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Суд також звертає увагу на ту обставину, що надання земельній ділянці статусу скверу та зміна цільового призначення не є тотожними поняттями. Не обмежує Київську міську раду у прийнятті відповідного рішення і віднесення ділянки за функціональним призначенням до території багатоповерхової житлової забудови, функціональне використання території визначає містобудівне законодавство, а не земельне.

Відповідно, посилання позивача на недотримання статей 186-1 та 20 Земельного кодексу України не знайшли свого підтвердження, внаслідок того, що оскаржуване рішення не є рішенням про затвердження проекту землеустрою так само, як не є рішенням, яким встановлено категорію землі.

Визначаючись щодо вимог про скасування рішень постійної комісії Київської міської ради з питань містобудування, архітектури та землекористування №23 від 07.11.2017 в частині відповідних пунктів суд виходить в першу чергу, з приписів Регламенту Київської міської ради, затвердженого рішенням Київської Міської Ради I сесії VIII скликання від 07.07.2016 №579/579.

Так, Регламент Київської міської ради встановлює порядок діяльності ради, її органів, секретаріату Київради та його посадових осіб, депутатів Київради, порядок скликання сесій та призначення пленарних засідань Київради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття Київрадою рішень, порядок формування і організації роботи постійних та тимчасових контрольних комісій, а також участі депутатських фракцій у роботі Київради.

Постійним комісіям присвячено статтю 11 Регламенту, частиною першою якої визначено, що постійні комісії Київської міської ради є органами Київської міської ради, що обираються з числа її депутатів для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до їх відання, здійснення контролю за виконанням рішень Київської міської ради та актів її виконавчого органу (Київської міської державної адміністрації). Постійні комісії Київської міської ради є підзвітними Київській міській раді та відповідальними перед нею.

Частиною десятою цієї ж статті визначено, що за результатами опрацювання питань постійні комісії Київської міської ради більшістю голосів від загального складу комісії приймають висновки і рекомендації, що викладаються у протоколі засідання комісії.

Рішенням Київської міської ради від 19.06.2014 №9/9 затверджено Положення про постійні комісії Київської міської ради. Положення визначає порядок формування, повноваження, функціональну спрямованість та порядок організації роботи постійних комісій Київської міської ради.

Частиною першою вказаного Положення визначено статус постійних комісій, який кореспондується з положеннями частини першої 1 статті 11 Регламенту Київської міської ради.

Постійні комісії Київської міської ради за дорученням Київської міської ради, Київського міського голови, заступника міського голови - секретаря Київської міської ради або за власною ініціативою відповідно до функціональної спрямованості, серед іншого, попередньо розглядають та готують висновки, рекомендації до проектів рішень Київської міської ради, що внесені на розгляд ради.

Зокрема частиною третьою статті 5 Положення про постійні комісії Київської міської ради визначено, що постійна комісія Київської міської ради з питань містобудування, архітектури та землекористування вивчає, попередньо розглядає, бере участь у підготовці та готує проекти рішень Київської міської ради, надає висновки та рекомендації, здійснює контроль за виконанням рішень ради, її виконавчого органу з питань володіння, користування та розпорядження землями територіальної громади міста (включаючи питання передачі земельних ділянок у власність чи користування, приватизації земельних ділянок, припинення права користування та вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності).

Постійна комісія Київської міської ради з питань транспорту та зв'язку вивчає, попередньо розглядає, бере участь у підготовці та готує проекти рішень Київської міської ради, надає висновки та рекомендації, здійснює контроль за виконанням рішень ради, її виконавчого органу, зокрема, з питань інфраструктури дорожньо-транспортного комплексу міста (включаючи питання будівництва, реконструкції та утримання мережі дорожньо-транспортного комплексу та інфраструктури автомобільних шляхів сполучень, транспортних розв'язок, шляхопроводів, мостів, об'єктів дорожнього сервісу). За результатами розгляду питань порядку денного комісія готує і ухвалює рекомендації, висновки та інші рішення, які приймаються більшістю голосів від загального складу комісії і підписуються головою комісії, а в разі його відсутності або неможливості виконання ним своїх обов'язків - заступником голови або секретарем постійної комісії (ч. 1 ст. 10 Положення про постійні комісії Київської міської ради).

Рекомендації, висновки та інші рішення постійних комісій Київської міської ради підлягають розгляду органами державної влади та місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями, їх посадовими особами. Про результати розгляду рекомендацій, висновків та інших рішень постійних комісій Київської міської ради, а також вжиті заходи органи державної влади та місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, їх посадові особи повідомляють постійній комісії у встановлений законодавством термін (ч. 4 ст. 10 Положення про постійні комісії Київської міської ради).

Питання розгляду проектів рішень постійними комісіями Київради врегульовано статтею 30 Регламенту Київської міської ради. Так, частиною першою наведеної статті постійні комісії Київської міської ради (окрім профільної) протягом двадцяти днів з моменту реєстрації проекту рішення в управлінні організаційного та документального забезпечення діяльності Київської міської ради опрацьовують його та за результатами розгляду проекту рішення приймають висновок, яким:

- підтримують проект рішення Київської міської ради без зауважень та підписують його;

- підтримують проект рішення Київської міської ради із зауваженнями чи рекомендаціями; у цьому випадку на оригіналі проекту рішення навпроти назви відповідної постійної комісії поряд із підписом голови цієї постійної комісії ставиться відмітка із зауваженнями або з рекомендаціями ;

- відхиляють проект рішення з відповідним обґрунтуванням; у цьому випадку на оригіналі проекту рішення навпроти назви відповідної постійної комісії поряд із підписом голови цієї постійної комісії ставиться відмітка відхилено із зазначенням дати та номеру відповідного протоколу засідання постійної комісії.

Відтак, суд доходить висновку, що постійна комісія Київської міської ради з питань містобудування, архітектури та землекористування не приймала рішення, яке обов'язкове до виконання Київською міською радою, відтак її рішення, як таке, що носить виключно рекомендаційний характер і прийняте суб'єктом, який не є самостійним органом, не може бути предметом судового оскарження і бути скасоване судом.

Поряд із цим, як вбачається з положень статті 32 Регламенту Київської міської ради, якою врегульовано питання формування проекту порядку денного пленарного засідання Київської міської ради, управління організаційного та документального забезпечення діяльності Київської міської ради не пізніше ніж за три дні до дня засідання Президії Київської міської ради систематизує всі направлені проекти рішень, що були розглянуті з дотриманням вимог статей 30 - 31 цього Регламенту, формує та подає заступнику міського голови - секретарю Київради попередній проект порядку денного пленарного засідання Київради.

Як визначено частиною четвертою наведеної статті, на засіданні Президії Київської міської ради члени Президії заслуховують пропозиції до проекту порядку денного пленарного засідання Київської міської ради та надають рекомендації щодо формування проекту порядку денного пленарного засідання ради. Президія Київської міської ради не може рекомендувати Київському міському голові включити до проекту порядку денного пленарного засідання ради проекти рішень, що на день проведення засідання Президії не були попередньо розглянуті відповідно до вимог статей 30 - 31 цього Регламенту.

Проект рішення Про передачу земельної ділянки Обслуговуючому кооперативу Житлово-будівельний кооператив Половецький для будівництва, обслуговування об'єкту транспортної інфраструктури (під'їзди) та створення території загального користування на провулку Татарському, 2 у Шевченківському районі міста Києва не підтримано постійними комісіями Київської міської ради, більш того, його відхилено з причин не пов'язаних з підтриманням проекту рішення Київської міської ради Про надання статусу скверу земельній ділянці на провулку Татарському, 2 у Шевченківському районі міста Києва .

З наведеного вбачається, що вимога позивача про зобов'язання Київську міську раду включити до порядку денного чергового пленарного засідання та розглянути питання про затвердження проекту рішення Київської міської ради підготовленого Департаментом земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Про передачу земельної ділянки Обслуговуючому кооперативу Житлово-будівельний кооператив Половецький для будівництва, обслуговування об'єкту транспортної інфраструктури (під'їзди) та створення території загального користування на провулку Татарському, 2 у Шевченківському районі міста Києва не підлягає задоволенню.

Відповідно до частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України) розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з частинами першою, другою статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні (ст. 90 КАС України).

Враховуючи, що вимоги Обслуговуючого кооперативу Житлово-будівельний кооператив Половецький не знайшли своє підтвердження в матеріалах справи, в той час, коли Київською міською радою належним чином наведені позивачем посилання спростовано, суд доходить висновку про відсутність підстав для захисту прав позивача в судовому порядку та задоволення позову.

Вирішуючи питання про розподіл відповідно до пункту 5 частини першої статті 244 КАС України між сторонами судових витрат, суд виходить з того, що за обставин необґрунтованості заявлених Обслуговуючим кооперативом Житлово-будівельний кооператив Половецький вимог, підстави для стягнення сплаченого ним судового збору з Київської міської ради відповідно до статті 139 КАС України відсутні.

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 72-77, 139, 242-246, 255 КАС України,

вирішив:

В задоволенні адміністративного позову Обслуговуючого кооперативу Житлово-будівельний кооператив Половецький до Київської міської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Київське комунальне об'єднання зеленого будівництва та експлуатації зелених насаджень міста Київзеленбуд , депутат Київської міської ради ОСОБА_2, про визнання протиправними та скасування рішень, зобов'язання вчинити певні дії, - відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Позивач - Обслуговуючий кооператив Житлово-будівельний кооператив Половецький (місцезнаходження юридичної особи: 04107, місто Київ, провулок Татарський, будинок 2; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 40167333).

Відповідач - Київська міська рада (місцезнаходження юридичної особи: 01044, місто Київ, вулиця Хрещатик, будинок 36; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 22883141).

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Київське комунальне об'єднання зеленого будівництва та експлуатації зелених насаджень міста Київзеленбуд (місцезнаходження юридичної особи: 04053, місто Київ, вулиця Кудрявська, будинок 23, ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 03359799).

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - депутат Київської міської ради ОСОБА_2 (місце проживання фізичної особи: 04074, АДРЕСА_1; реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1).

Повний текст рішення складено 02.11.2018.

Суддя О.М. Чудак

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення24.10.2018
Оприлюднено04.11.2018
Номер документу77587947
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/3358/18

Рішення від 24.10.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

Ухвала від 19.09.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

Ухвала від 02.04.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

Ухвала від 19.03.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

Ухвала від 03.03.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні