Постанова
від 29.10.2018 по справі 816/1469/18
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 жовтня 2018 р. м. ХарківСправа № 816/1469/18 Харківський апеляційний адміністративний суд

у складі:

головуючого судді: Присяжнюк О.В.

суддів: Катунова В.В. , Русанової В.Б.

за участю секретаря судового засідання - Патової Д.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Опорного закладу "Новосанжарська загальноосвітня школа I-IIІ ступенів Новосанжарської районної ради Полтавської області" на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 24.07.2018 р. (ухвалене суддею Сич С.С., повний текст якого складено 30.07.2018 р.) по справі № 816/1469/18

за позовом Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Полтавській області

до Опорного закладу "Новосанжарська загальноосвітня школа I-IIІ ступенів Новосанжарської районної ради Полтавської області"

про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),

ВСТАНОВИВ:

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області (в подальшому - ГУ ДСНС України у Полтавській області) звернулося до суду з адміністративним позовом до Новосанжарського навчально-виховного комплексу Новосанжарської районної ради Полтавської області (в подальшому - Новосанжарський НВК), в якому просив: застосувати до Новосанжарського НВК заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі навчально-виховного комплексу за адресою: Полтавська область, смт. Нові Санжари, вул. Центральна, 41, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки; встановити Новосанжарському НВК наступний порядок і спосіб виконання судового рішення - заборонити користуватися за призначенням будівлею навчально-виховного комплексу за адресою: Полтавська область, смт. Нові Санжари, вул. Центральна, 41 та відключити її від електропостачання.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 24.07.2018 р. позов задоволено.

Не погодившись із рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 24.07.2018 р. та прийняти нову постанову, якою відмінити заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі відповідача та відключення її від електропостачання на період усунення порушення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги, апелянт посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а саме: вимог Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , Кодексу Цивільного захисту України, на не відповідність висновків суду обставинам справи та зазначив, що відповідачем частково усуненні зазначені порушення, а саме, оброблено вогнезахисною речовиною дерев'яні конструкції горищних приміщень і матеріалами справи не підтверджено наявності реальної загрози життю та здоров'ю людей від умов діяльності відповідача.

Ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 29.10.2018 р., постановленою без виходу до нарадчої кімнати відповідача, Новосанжарський НВК замінено правонаступником Опорним закладом "Новосанжарська загальноосвітня школа I-IIІ ступенів Новосанжарської районної ради Полтавської області".

У судовому засіданні суду апеляційної інстанції представник відповідача підтримав апеляційну скаргу та зазначив, що порушення щодо не обладнання приміщення Опорного закладу "Новосанжарська загальноосвітня школа I-IIІ ступенів Новосанжарської районної ради Полтавської області" системою автоматичної сигналізації, відповідно до ДБН В.25-56:2014 "Інженерне обладнання будинків та споруд. Системи протипожежного захисту" та щодо відсутності захисту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів дійсно існують, проте, усунити їх у повному обсязі відповідач не має можливості, у зв'язку з відсутністю достатнього фінансування.

У судовому засіданні суду апеляційної інстанції представники позивача підтримали наданий письмовий відзив та просили залишити рішення суду першої інстанції без змін, а апеляційну скаргу без задоволення, оскільки подальша експлуатація вказаної будівлі створює загрозу життю та здоров'ю людей.

Суд, перевіривши підстави для апеляційного перегляду, вважає, що вимоги апеляційної скарги не підлягають задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Судовим розглядом встановлено, що на балансі Опорного закладу "Новосанжарська загальноосвітня школа I-IIІ ступенів Новосанжарської районної ради Полтавської області" знаходиться будівля, яка розміщена за адресою: смт. Нові Санжари, вул. Центральна, 41 та є власністю територіальної громади Новосанжарської районної ради, що підтверджується довідкою № 01-19/165 від 12.04.2018 р.

Наказом ГУ ДСНС України у Полтавській області № 115 від 02.04.2018 р. призначено проведення позапланових перевірок суб'єктів господарювання, органів виконавчої влади і місцевого самоврядування, утворених ними негосподарюючих суб'єктів щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту .

04.04.2018 р. на підставі вищевказаного наказу та посвідчення на проведення перевірки № 23 від 02.04.2018 р. посадовою особою ДСНС України ОСОБА_1 проведено позапланову перевірку виконання вимог законодавства з питань техногенної, пожежної безпеки та цивільного захисту Опорного закладу "Новосанжарська загальноосвітня школа I-IIІ ступенів Новосанжарської районної ради Полтавської області" , розташованого в смт. Нові Санжари, вул. Центральна, 41, Новосанжарського району, за результатами якої складено акт №16 від 04.04.2018 р., яким встановлені наступні порушення: дерев'яні конструкції горищних приміщень Опорного закладу "Новосанжарська загальноосвітня школа I-IIІ ступенів Новосанжарської районної ради Полтавської області" не оброблено вогнезахисним розчином (пункт 2.5 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 № 1417 (в подальшому - Правил пожежної безпеки в Україні); приміщення Опорного закладу "Новосанжарська загальноосвітня школа I-IIІ ступенів Новосанжарської районної ради Полтавської області" не обладнано системою автоматичної сигналізації, відповідно до ДБН В.25-56:2014 Інженерне обладнання будинків та споруд. Системи протипожежного захисту (пункт 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні; пункт 7.3 таблиці А1 додатку А (обов'язкового) ДБН В.2.5-56-2014 Системи протипожежного захисту ); будівлю навчально-виховного комплексу не захищено від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів (пункт 1.21 глави 1 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні); директор Опорного закладу "Новосанжарська загальноосвітня школа I-IIІ ступенів Новосанжарської районної ради Полтавської області" та відповідальна особа (завгосп) не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у відповідності до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 26.06.2013 № 444 (пункт 16 глави 2 розділу ІІ Правил пожежної безпеки в Україні); не забезпечено безперешкодний забір води пожежним автомобілям з пожежних резервуарів (пункт 2.1 глави 2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні); евакуаційні виходи не забезпечені евакуаційним освітленням відповідно до вимог ДБН В.1.1-7-2016 "Пожежна безпека об'єктів будівництва", ДБН В.2.5-23-2010 "Проектування електрообладнання об'єктів цивільного призначення" (пункт 2.32 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні); допущено замкнення евакуаційних дверей на ключ, а не на внутрішні запори при знаходженні в приміщенні НВК людей (пункт 2.27 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні); у підвальному приміщенні Новосанжарського НВК електророзетки та вимикачі встановлено на горючій основі (пункт 1.7 глави 1 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні); приміщення НВК недозабезпечено необхідною кількістю вогнегасників (пункт 3.8 глави 3 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, розділ VІ п. 5 "Правил експлуатації та типові норми належності вогнегасників", затверджених наказом МВС України від 15.01.2018 р. № 25.

На підставі акту перевірки, 04.04.2018 р. директору Опорного закладу "Новосанжарська загальноосвітня школа I-IIІ ступенів Новосанжарської районної ради Полтавської області" вручено припис № 16 від 04.04.2018 р. про усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки, цивільного захисту.

08.06.2018 р. відповідачем проведено перевірку виконання вимог вказаного припису, за результатами якої складено акт № 52, висновками якого встановлені порушення вимог пожежної безпеки, що мають місце в приміщенні Опорного закладу "Новосанжарська загальноосвітня школа I-IIІ ступенів Новосанжарської районної ради Полтавської області", а саме: дерев'яні конструкції горищних приміщень НВК не оброблено вогнезахисним розчином (пункт 2.5 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні); приміщення Опорного закладу "Новосанжарська загальноосвітня школа I-IIІ ступенів Новосанжарської районної ради Полтавської області" не обладнано системою автоматичної сигналізації відповідно до ДБН В.25-56:2014 "Інженерне обладнання будинків та споруд. Системи протипожежного захисту" (пункт 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні; пункт 7.3 таблиці А1 додатку А (обов'язкового) ДБН В.2.5-56-2014 "Системи протипожежного захисту"); будівлю навчально-виховного комплексу не захищено від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів (пункт 1.21 глави 1 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні).

У зв'язку з встановленням вищевказаних порушень, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем не усунено порушення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, у зв'язку з чим існує небезпека загрози життю та/або здоров'ю людей.

Суд апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції з наступних підстав.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1052 (в подальшому - Положення № 1052) встановлено, що Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Відповідно до п. 3 Положення № 1052, основними завданнями ДСНС є: 1) реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; 2) здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб; 3) внесення на розгляд Міністра внутрішніх справ пропозицій щодо забезпечення формування державної політики у зазначених сферах; 4) реалізація в межах повноважень, передбачених законом, державної політики у сфері волонтерської діяльності.

Пунктом 7 Положення № 1052 передбачено, що ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до частин 1, 2 статті 7 Закону України від 05.04.2007 № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (в подальшому Закон №877-V), для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки. На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім'я та по батькові і засвідчується печаткою.

Згідно із ч. 7 ст. 7 Закону України № 877-V, на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Згідно із пунктом 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 р. № 1417, будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту".

Пунктом 7.3 таблиці А1 додатку А (обов'язкового) ДБН В.2.5-56-2014 "Системи протипожежного захисту" усі приміщення загальноосвітніх шкіл повинні бути обладнані системами пожежної сигналізації, тип 2.

Пунктом 1.21 глави 1 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні встановлено, що захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, а також їх перевірку необхідно виконувати відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд".

Частиною 3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що забезпечення пожежної безпеки суб'єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб'єктів господарювання.

Згідно із п. 12 ч. 1 ст. 63 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.

Відповідно до ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Пунктом 1 частини 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України встановлено підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (ч. 2 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України).

Судовим розглядом встановлено, що відповідач після ухвалення судом першої інстанції рішення по вказаній справі усунув встановлені перевіркою порушення пункту 2.5 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні (дерев'яні конструкції горищних приміщень НВК не оброблено вогнезахисним розчином), що підтверджується договором підряду № 1 від 06.08.2018 р. та актом приймання виконаних робіт за серпень 2018 р.

Проте, станом на теперішній час існують порушення пункту 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні та пункту 1.21 глави 1 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні (не обладнання приміщення Опорного закладу "Новосанжарська загальноосвітня школа I-IIІ ступенів Новосанжарської районної ради Полтавської області" системою автоматичної сигналізації, відповідно до ДБН В.25-56:2014 "Інженерне обладнання будинків та споруд. Системи протипожежного захисту" та незахищеність будівлі навчально-виховного комплексу від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів).

Із врахуванням вищевикладеного, суд апеляційної інстанції, погоджується з висновком суду першої інстанції, що до теперішнього часу не усуненні встановлені перевіркою порушення, які можуть призвести до виникнення пожежі, яка створить загрозу життю та здоров'ю людей, у зв'язку з чим позовні вимоги необхідно задовольнити.

Таким чином, суд переглянувши, у межах апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції, вважає, що суд першої інстанції вірно встановив фактичні обставини справи, ретельно дослідив наявні докази, дав їм належну оцінку та прийняв законне та обґрунтоване рішення відповідно до вимог матеріального та процесуального права.

Відповідно до ст. 316 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 24.07.2018 р. - без змін, оскільки суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Доводи апелянта спростовані приведеними вище обставинами та нормативно - правовим обґрунтуванням.

Керуючись ст. ст. 243, 308, 316, 322, 325, 326, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Опорного закладу "Новосанжарська загальноосвітня школа I-IIІ ступенів Новосанжарської районної ради Полтавської області" залишити без задоволення.

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 24.07.2018 по справі № 816/1469/18 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

.

Головуючий суддя ОСОБА_2 Судді ОСОБА_3 ОСОБА_4 Повний текст постанови складено 05.11.2018 р.

СудХарківський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.10.2018
Оприлюднено07.11.2018
Номер документу77636790
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —816/1469/18

Ухвала від 03.05.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 03.05.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 24.04.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 14.03.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 14.03.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 05.03.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 07.12.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Анцупова Т.О.

Постанова від 29.10.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Постанова від 29.10.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 08.10.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні