o
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"30" вересня 2009 р. справа №2-а-3006 /08 Колегія суддів Д ніпропетровського апеляцій ного адміністративного суду у складі: головуючого судді : Проценк о О.А.,
суддів: Божко Л.А., Кожана М.П ,
розглянувши у письмовому провадженні в місті Дніпропе тровську апеляційну скаргу У правління Пенсійного фонду У країни в м.Кіровограді
на постанову Кіровогра дського окружного адміністр ативного суду від 10 березня 2009 року у справі №2-а-3006/08
за позовом ОСОБА_1
до Управління Пенсійно го фонду України в м. Кіровогр аді
про зобов' язання вчин ити певні дії,
ВСТАНОВИЛА:
Заявлено позов про визна ння бездіяльності відповіда ча протиправною та зобов' яз ання останнього здійснити на рахування щомісячної соціал ьної допомоги у розмірі 30 відс отків мінімальної пенсії за віком та забезпечити її випл ату за 2006-2007 роки в сумі 2733,30грн. В о бґрунтування позовних вимо г зазначено, що позивач має ст атус дитини війни, якій за ст.6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни» пови нна виплачуватись пенсія, аб о щомісячне грошове утриманн я з підвищенням на 30% розміру м інімально пенсії за віком, ал е всупереч вказаним нормами відповідач не нарахував та н е виплатив позивачу вищезазн ачену надбавку до пенсії.
Постановою суду першої інс танції позовні вимоги задово лено частково відповідача зо бов' язано здійснити перера хунок та виплату позивачу пі двищення до пенсії в розмірі 30% мінімальної пенсії за віко м, відповідно до ст.6 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни» за період з 09.07.2007 р оку по 31.12.2007 року. В решті позовн их вимог відмовлено.
Не погодившись з судовим рі шенням в частині задоволених позовних вимог, відповідач п одав апеляційну скаргу, в які й просить скасувати постанов у суду першої інстанції та ух валити нове рішення, яким від мовити позивачу у задоволені позову повністю. Апелянт вва жає, що суд невірно застосува в норми матеріального та про цесуального права. Зокрема, в ідповідач намагається спрос тувати висновок суду щодо пр отиправності дій або бездіял ьності. Апелянт стверджує, що територіальне управління Пе нсійного Фонду України є тер иторіальним органом виконав чої влади, яких здійснює перв инне призначення та індивіду альні перерахунки пенсій гро мадянам, що звертаються із за значених питань до управлінн я для визначення відповідног о права на їх проведення. Пере рахунки окремим категоріям г ромадян (у даному випадку - « дітям війни») територіальні управління проводять за наяв ності від центрального орган у відповідних нормативно-роз порядчих документів. За відс утності таких документів тер иторіальне управління не є н алежним відповідачем. На сьо годні, надбавка до пенсії гро мадянам, які мають статус «ді тей війни», визначається авт оматично, по даті народження особи, на підставі наявного п рограмного забезпечення роз робленого інформаційно-обчи слювальним центром Міністер ства праці та соціальної пол ітики і не підлягає коригува нню на територіальному рівні . Апелянт вважає, що належним в ідповідачем у даній справі п овинен бути Пенсійний Фонд У країни, який має здійснити ро зробку програмного забезпеч ення для здійснення нарахува ння та виплати вищезазначени х доплат в автоматичному реж имі.
Перевіривши судове рішенн я з урахуванням апеляційної скарги, колегія суддів не вба чає підстав для її задоволен ня. Фактичні обставини справ и сторонами не оспорюються. П озивач відноситься до соціал ьної категорії «дитина війни », перебуває на обліку в Управ лінні Пенсійного Фонду та ма є право на пільги, встановлен і законодавством України. Зг ідно ст.6 Закону №2195-ІV (чинна з 01.01 .2006 року) дітям війни пенсії або щомісячне довічне грошове у тримання чи державна соціаль на допомога, що виплачується замість пенсії, підвищуєтьс я на 30 відсотків мінімальної п енсії за віком. Проте, з матері алів справи вбачається, що по зивачу у вищезазначеному пер іоді визначена допомога в по вному обсязі не виплачувалас ь.
Аналіз норм права, які регул юють спірні правовідносини, показав наступне.
Пунктом 17 ст.77 Закону України "Про Державний бюджет Україн и на 2006 рік" зупинено на 2006 рік ді ю ст.6 Закону України "Про соці альний захист дітей війни". За коном України "Про внесення з мін до Закону України "Про Дер жавний бюджет України на 2006 рі к" від 19.01.2006 року №3367-УІ пункт 17 ст.77 вказаного закону виключено, а ст. 110 викладено у новій редак ції, якою встановлено, що піль ги дітям війни, передбачені с т.6 Закону України "Про соціаль ний захист дітей війни", запро ваджуються у 2006 році поетапно , за результатами виконання б юджету у першому півріччі, у п орядку, визначеному Кабінето м Міністрів України за погод женням з Комітетом Верховно ї Ради України з питань бюдже ту. Проте, протягом 2006 року Кабі нетом Міністрів України вказ аний порядок запровадження т а виплати пільг дітям війни, я кі передбачені ст.6 Закону Укр аїни "Про соціальний захист д ітей війни", визначений не був . Таким чином, фінансування ви плат підвищення пенсій дітям війни з Державного бюджету у 2006 році не проводилось.
Пунктом 12 статті 71 Закону Укр аїни "Про Державний бюджет Ук раїни на 2007 рік" дію статті 6 Зак ону України "Про соціальний з ахист дітей війни" зупинено н а 2007 рік.
Разом з тим, Рішенням Консти туційного Суду України від 09 л ипня 2007 року №6-р/2007 положення пу нкту 12 статті 71 Закону України "Про Державний бюджет Україн и на 2007 рік" визнані неконститу ційними з дня ухвалення Конс титуційним Судом України цьо го рішення. Таким чином, з 09 лип ня 2007 року вихідним критерієм обрахунку підвищення пенсії дітям війни виступав мініма льний розмір пенсії за віком , який відповідно до частини 1 статті 28 Закону України "Про з агальнообов'язкове державне пенсійне страхування" вирах овувався виходячи з прожитко вого мінімуму для осіб, які вт ратили працездатність, визна ченого законом, тобто у 2007 році - частиною 3 статті 62 Закону Укр аїни "Про Державний бюджет Ук раїни на 2007 рік". Зазначеною нор мою із змінами, внесеними Зак оном України "Про внесення зм ін до Закону України "Про Держ авний бюджет України на 2007 рік " від 15 березня 2007 року, встановл ено, що для визначення мініма льного розміру пенсії за вік ом відповідно до абзацу 1 част ини 1 статті 28 Закону України "П ро загальнообов'язкове держа вне пенсійне страхування" з 1 к вітня та з 1 жовтня 2007 року заст осовується прожитковий міні мум для осіб, які втратили пра цездатність, визначений абза цом 5 частини 1 цієї статті, збі льшений на 1 відсоток, що склад ає відповідно 410 грн. 06 коп., 415 грн . 11 коп.
Отже право на підвищення пе нсії, що передбачене статтею 6 Закону України "Про соціальн ий захист дітей війни", у 2007 роц і у позивача виникло з 09 липня 2007 року, у 2008 році - з 22 травня 2008 рок у, тобто з дня визнання неконс титуційними положень законі в України про державний бюдж ет України на певний рік про з упинення дії статті 6 Закону У країни "Про соціальний захис т дітей війни" на відповідний рік.
Крім того, слід зазначити, щ о надання дітям війни соціал ьної підтримки є державною п рограмою соціальної допомог и, яка згідно ст. 87 Бюджетного к одексу України відноситься д о видатків Державного бюджет у, а Пенсійний фонд України зг ідно ст. 21 Бюджетного кодексу України є розпорядником бюдж етних коштів для здійснення програми соціальної підтрим ки дітям війни та відповідно до ч. 4 ст. 22 Бюджетного кодексу України розробляє план своє ї діяльності відповідно до з авдань та функцій, визначени х нормативно-правовими актам и, виходячи з необхідності до сягнення конкретних результ атів за рахунок бюджетних ко штів, а також розробляє на під ставі плану діяльності проек т кошторису та бюджетні запи ти і подає їх до Мінфіну Украї ни чи місцевому фінансовому органу, затверджує кошториси розпорядників бюджетних кош тів нижчого рівня (до яких від носиться і відповідач) та інш е.
Таким чином, вищенаведені н орми свідчать про те, що обов' язок по нарахуванню та випла ті доплати до пенсії позивач у (який має статус дитини війн и), що передбачена ст.6 Закону У країни Закону України «Про с оціальний захист дітей війни » - покладено на відповідні територіальні управління Пе нсійного фонду України за мі сцем проживання позивача. От же, зазначені норми спростов ують як посилання апелянта н а те, що він є неналежним відпо відачем, так і на те, що в своїй діяльності Управлінні Пенсі йного фонду України в Новоук раїнському районі Кіровогра дської області повинно керув атися не Законом, а нормативн о-розпорядчими документами ц ентрального органу, зокрема, програмним забезпеченням Мі ністерства праці та соціальн ої політики.
Щодо застосування до спірн их правовідносин розміру мін імальної пенсії за віком з ур ахуванням вимог статті 28 Зако ну України «Про загальнообов 'язкове державне пенсійне ст рахування» слід зазначити на ступне. Стаття 6 Закону Україн и «Про соціальний захист діт ей війни» визначає, що дітям в ійни пенсії або щомісячне до вічне грошове утримання чи д ержавна соціальна допомога, що виплачується замість пенс ії, підвищуються на 30 % мінімал ьної пенсії за віком. На час ро згляду цієї справи судом роз мір мінімальної пенсії за ві ком визначений лише ст.28 Закон у України «Про загальнообов` язкове державне пенсійне стр ахування» і згідно з цією нор мою мінімальна пенсія за вік ом дорівнює прожитковому мін імуму, встановленому для осі б, що втратили працездатніст ь. Відповідно до ч.1 ст.2 Закону У країни «Про прожитковий міні мум» від 15 липня 1999 року прожит ковий мінімум застосовуєтьс я для встановлення розмірів мінімальної заробітної плат и та мінімальної пенсії за ві ком. Положення частини треть ої статті 28 Закону України "Пр о загальнообов'язкове держав не пенсійне страхування" не є перешкодою для застосування даної величини (мінімальног о розміру пенсії за віком) для розрахунку вищезазначених д оплат, оскільки чинним закон одавством не встановлено інш ого, крім передбаченого част иною першою цієї статті міні мального розміру пенсії за в іком.
Виходячи з наведеного та зм істу ч.3 ст.150 Конституції Украї ни, відповідно до якої рішенн я Конституційного Суду Украї ни є обов'язковими до виконан ня на території України, у том у числі є обов' язковим до вр ахування усіма судами Україн и при вирішенні спорів, колег ія суддів вважає, що суд першо ї інстанції, задовольняючи п озовні вимоги у даній справі відносно визнання протиправ ними дій відповідача щодо не нарахування та несплати надб авки до пенсії позивачу як ди тині війни за вищезазначений період дійшов правиль ного висновку про необхідніс ть захисту прав позивача шля хом зобов' язання відповіда ча здійснити перерахунок та виплату позивачу надбавки до пенсії згідно зі ст.6 Закону У країни «Про соціальний захис т дітей війни» у визначений п еріод. При цьому, колегія судд ів вважає за необхідне зазна чити, що такі висновки суду пе ршої інстанції узгоджуються з п.2 Рішення Конституційного Суду України № 15-рп/2000 від 14.12.2000 р., в якому міститься роз' ясне ння стосовно того, що закони та інші правові акти або їх ок ремі положення, визнані ріше ннями Конституційного суду У країни неконституційними, не підлягають застосуванню як такі, що відповідно до ч.2 ст. 152 К онституції України втратили чинність з дня ухвалення Кон ституційним Судом України рі шення про їх неконституційні сть.
Відповідно до ч.1 ст.195 КАС Укр аїни суд апеляційної інстанц ії переглядає судові рішення суду першої інстанції в межа х апеляційної скарги. Суд апе ляційної інстанції може вийт и за межі доводів апеляційно ї скарги в разі встановлення під час апеляційного провад ження порушень, допущених су дом першої інстанції, які при звели до неправильного виріш ення справи.
Враховуючи вищезазначене, доводи апеляційної скарги н е спростовують висновків суд у першої інстанції, тому не мо жуть бути підставою для скас ування судового рішення. Апе ляційна скарга задоволенню н е підлягає. Постанову суду пе ршої інстанції слід залишити без змін.
Керуючись ст.ст.195,196,198,200,205,206 Коде ксу адміністративного судоч инства України, колегія судд ів
УХВАЛИЛА:
Апеляційну скаргу Управл іння Пенсійного фонду Україн и в м.Кіровограді залишити бе з задоволення.
Постанову Кіровоградськог о окружного адміністративно го суду від 10 березня 2009 року за лишити без змін.
Ухвала набирає законної си ли відповідно до ст. 254 КАС Укра їни та може бути оскаржена ві дповідно до ст. 212 КАС України.
Головуючий суддя О.А.Проце нко
Судді: М.П.Кожан
Л.А.Божко
Суд | Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.09.2009 |
Оприлюднено | 26.06.2010 |
Номер документу | 7770583 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Проценко Олена Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні