Справа № 681/694/17
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 листопада 2018 року
Полонський районний суд Хмельницької області
в складі: головуючого - судді Горщар А.Г.
за участю секретарів судових засідань Калінки А.А., Салюк Т.М.
позивача, його представника ОСОБА_3,
представників відповідачів:
Будинку культури Полонської міської ради - Кучерової Л.І., Лисюка М.М.,
відділу культури та туризму виконавчого комітету Полонської міської ради об'єднаної територіальної громади - Ярославської Т.Є.,
відділу освіти, культури, молоді та спорту Полонської районної державної адміністрації - Муравської Л.В., Іщук С.М.,
представників третьої особи Полонської міської ради - Продажець І.О., Герасимчук О.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Полонне цивільну справу за позовом ОСОБА_3 до Будинку культури Полонської міської ради Хмельницької області; відділу культури та туризму виконавчого комітету Полонської міської ради об'єднаної територіальної громади Хмельницької області; відділу освіти, культури, молоді та спорту Полонської районної державної адміністрації Хмельницької області; третьої особи на стороні відповідачів: Полонської міської ради Хмельницької області про встановлення факту перебування на посаді звукорежисера, зобов'язання нарахувати та виплатити заробітну плату, матеріальну допомогу на оздоровлення та вирішення соціально-побутових питань, кошти за вислугу років, -
встановив:
У травні 2017 року ОСОБА_3 звернувся до суду з позовом, в якому, з урахуванням змін та доповнень (т.1 а.с.36-38), остаточно просив: встановити факт перебування ним на посаді звукорежисера з 01.03.2008 року з виконанням ним відповідних обов'язків згідно займаної посади; зобов'язати відповідача відділ культури та туризму виконавчого комітету Полонської міської ради об'єднаної територіальної громади донарахувати та виплатити для нього заробітну плату, яка б відповідала займаній ним посаді; нарахувати та виплатити йому кошти на оздоровлення, кошти за вислугу років та для вирішення соціально-побутових питань, починаючи з дати його працевлаштування в Будинок культури.
В обґрунтування позовних вимог зазначав, що він з 2001 року працює в Будинку культури, який на той час підпорядковувався відділу культури Полонської районної державної адміністрації. З 01.03.2008 року його було переведено на посаду звукорежисера, на якій він працює по даний час. В 2016 році для нього стало відомо, що його заробіток не відповідає займаній посаді, а саме, заробітна плата нараховувалась за 6-м тарифним розрядом, в той час як відповідно до схеми тарифних розрядів посад керівних працівників, художнього та артистичного персоналу концертних організацій заробітна плата звукорежисера повинна була оплачуватись з 01.01.2008 року по 9-му тарифному розряду, з 10.01.2009 року по 12-му тарифному розряду. Крім цього, з 2008 року він мав право як працівник сфери культури на отримання матеріальних допомог на оздоровлення, на вирішення соціально-побутових питань, надбавки за вислугу років, які для нього не нараховувались і не виплачувались.
В ході судового розгляду ОСОБА_3 та його представник адвокат ОСОБА_3 позовні вимоги підтримали, просили їх задовольнити в повному обсязі.
Представник Будинку культури Полонської міської ради Кучерова Л.І. позов заперечила і пояснила, що посада звукорежисера була введена в штатний розпис Будинку культури відповідно до клопотання директора Будинку культури Сміловця М.Є. та на підставі наказу відділу культури та туризму від 09 січня 2008 року № 2. З 01 березня 2008 року наказом директора було призначено на посаду звукорежисера ОСОБА_3 В той же час відомості щодо присвоєння ОСОБА_3 категорії, зокрема І чи ІІ, а також тарифного розряду, в тому числі 6-го, не виявлені, але дані категорії та розряди йому не могли бути присвоєні, оскільки відповідно до Положення Міністерства культури, туризму, затвердженого Указом президента України від 02.12.2005 року № 1685/2005, Постанови КМУ від 12.11.1998 року № 1775 Про нормативи забезпечення населення клубними закладами , Закону України Про культуру , Статуту Будинку культури, Будинок культури є закладом культури клубного типу і ніяк не концертною організацією. Також вказала, що відповідно до кваліфікаційно-тарифікаційних вимог до звукорежисера І, II, вищої категорії ОСОБА_3 не може бути присвоєна жодна, оскільки відсутня освіта, курси підвищення кваліфікації. Кваліфікаційно-тарифікаційна комісія відділу освіти, культури, молоді та спорту встановила ОСОБА_3 в 2016 році 7-й розряд при умові вступу до 01.10.2017 року на навчання. На зміну тарифного розряду та категорії впливає освіта, стаж, підвищення кваліфікації.
Представник відділу культури та туризму виконавчого комітету Полонської міської ради об'єднаної територіальної громади Ярославська Т.Є. пояснила, що, на її думку, позивач мав право на присвоєння для нього більш вищого тарифного розряду ніж 6-й, однак дане питання повинна була своєчасно вирішувати відповідна кваліфікаційно-тарифікаційна комісія, чого зроблено не було, чим порушувались права ОСОБА_3
Представники відділу освіти, культури, молоді та спорту Полонської районної державної адміністрації Муравська Л.В. зазначила, що очолюваний нею відділ не має відношення до нарахування та виплати позивачу заробітної плати та Будинок культури є самостійною юридичною особою і до структури відділу не входить.
Представники третьої особи Полонської міської ради - Продажець І.О., Герасимчук О.О. також позов заперечили, зазначивши, що міська рада не є відповідальною за неправильне нарахування працівникам Будинку культури заробітної плати.
10.11.2017 року позивачем подано заяву (т.2 а.с.107), в якій він просив суд на підтвердження своїх позовних вимог призначити по справі судово-бухгалтерську експертизу.
23.11.2017 року ухвалою цього ж складу суду клопотання ОСОБА_3 задоволено, по справі призначено зазначену судову експертизу, а провадження у ній зупинено (т.2 а.с.145), а 31.05.2017 року ухвалою судді, у зв'язку з надходженням до суду висновку експерта, провадження у справі поновлено (т.2 а.с.208).
Заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши письмові докази, суд зазначає про таке.
Встановлено, що ОСОБА_3 з 15.03.2001 року став працювати в Полонському районному будинку культури, де з 01.03.2008 року переведений на посаду звукорежисера, про що свідчать дані трудової книжки позивача, накази директора (т.1 а.с.12-13, 168-169) та сторонами не заперечується.
Відповідно до Статуту Полонського районного будинку культури (т.2 а.с.57), погодженого начальником відділу культури і туризму Полонської районної державної адміністрації Т. Шамрай, затверджений Рішенням сесії Полонської районної ради № 7 від 28.08.2007 року, схвалено загальними зборами трудового колективу Протокол № 1 від 16.07.2007 року та проведено державну реєстрацію змін до установчих документів державним реєстратором Полонської районної державної адміністрації в Хмельницькій області Блиндюк А.А., номер запису 16631050002000026 від 18.06.2008 року, районний будинок культури являвся державним творчим та організаційно-методичним центром культури і відпочинку на території Полонського району є самостійною юридичною особою (пункти 1.1, 1.3), серед основних завдань та функцій Будинку культури є організація з проведення тематичних міроприємств, концертів, театралізованих дійств, карнавалів, кінофестивалів, дискотек, дитячих ранків, екскурсій, консультацій та лекторіїв по різних галузям знань, лотерей, аукціонів, виставок творів живопису, скульптури, графіки. Декоративно-прикладного мистецтва та інших міроприємств, а також художніх промислів та ремесел (пункт 2.2).
Також відповідно до абзацу 10 пункту 3.3 Будинок культури має право здійснювати господарську діяльність самостійно розпоряджатись прибутками від такої діяльності - розподіляти фонд оплати праці у відповідності з трудовим внеском колективу і окремого працівника.
Рішенням сорок третьої сесії Полонської районної ради V скликання від 03.06.2010 року затверджено Статут комунальної організації (установи, закладу) Полонської районної ради Полонський районний будинок культури , який схвалено загальними зборами трудового колективу Протокол № 1 від 30.03.2010 року та проведено державну реєстрацію змін до установчих документів державним реєстратором Полонської районної державної адміністрації в Хмельницькій області Блиндюк А.А., номер запису 16631050004000026 (т.2 а.с.63-68).
Вказаним Статутом визначено, що Комунальна організація (установа, заклад) Полонської районної ради Полонський районний будинок культури є закладом культури клубного типу системи Міністерства культури і туризму України, створено у відповідності із діючим законодавством України на базі відокремленої частини спільної власності територіальних громад Полонського району з правом найму робочої сили, діяльність якого спрямована на створення, розповсюдження та популяризацію культурних надбань на території Полонського району і міста Полонного, Заклад являється юридичною особою (пункт 1.1, 1.7.).
Умови організації та оплати праці трудового колективу, їх соціальний захист визначаються відповідно до вимог чинного законодавства України. Відносини між адміністрацією закладу і трудовим колективом регулюється колективним договором (пункт 8.2).
В послідуючому рішеннями четвертої та тридцятої сесії 1 скликання Полонської міської ради об'єднаної територіальної громади відповідно від 05.02.2016 року № 6 та від 30 травня 2017 року № 21 затверджено статути Будинку культури Полонської міської ради об'єднаної територіальної громади (т.2 а.с.69-87).
Даними статутами передбачено, що Будинок культури Полонської міської ради об'єднаної територіальної громади - заклад культури клубного типу системи Міністерства культури України, створено у відповідності із діючим законодавством України на базі спільної власності Полонської об'єднаної територіальної громади Полонського району з правом найму робочої сили, діяльність якого спрямована на створення, розповсюдження та популяризацію культурних надбань на території Полонської міської ради об'єднаної територіальної громади, він є правонаступником всіх передбачених діючим законодавством України прав та обов'язків комунальної організації (установи, закладу) Полонської районної ради Полонський районний будинок культури , являється юридичною особою (пункти 1.1., 1.3., 1.7.).
Відповідно до витягів із штатного розпису Будинку культури за період з 01.01.2008 року по 31.12.2016 року (т.2 а.с.20-47) в ньому значиться посада звукорежисера 6-го розряду, яку обіймав ОСОБА_3, посадовий оклад якого визначався саме із даних штатного розпису, тобто по 6-му розряду.
Позивач вважає, що нарахування та виплата для нього заробітної плати починаючи з часу переведення його на посаду звукорежисера (01.03.2008 року) є неправомірною, оскільки, на його думку, виконувана ним робота відповідала та мала би оплачуватись з 01.01.2008 року по 9-му тарифному розряду, з 10.01.2009 року по 12-му тарифному розряду.
На підтвердження такої своє позиції позивач та його представник посилаються на схему тарифних розрядів посад керівних працівників, художнього та артистичного персоналу концертних організацій, без зазначення нормативного акту, яким схема затверджена (т.1 а.с.9-11).
Вирішуючи питання щодо законності позовних вимог, суд виходить із такого.
Звукорежисер є працівником галузі культури. Відповідно до діючого законодавства на час переведення ОСОБА_3 на посаду звукорежисера, а саме: Класифікатора професій ДК 003:2005, який затверджений наказом Держспоживстандарту України від 26.12.2005 року № 375 (скасований 01.11.2010 року згідно з наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 28.07.2010 року № 327), посаду звукорежисера віднесено до професіоналів (код професії 2455.2).
Відповідно до пункту 31 розділу Професіонали Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників випуск 84 Діяльність у галузі драматичного мистецтва та інша розважальна діяльність, затверджений наказом Міністерством культури і мистецтв України 04.02.2000 року № 32 та погоджений Міністерством праці та соціальної політики України, зазначені кваліфікаційні вимоги до звукорежисера, а саме:
Звукорежисер театрально-видовищного підприємства вищої категорії: повна вища освіта відповідного напряму підготовки (магістр, спеціаліст) та підвищення кваліфікації. Стаж роботи за професією звукорежисера театрально-видовищного підприємства І категорії не менше 3 років.
Звукорежисер театрально-видовищного підприємства І категорії: повна або базова вища освіта відповідного напряму підготовки (магістр, спеціаліст або бакалавр) та підвищення кваліфікації; для магістра - без вимог до стажу роботи, для спеціаліста - стаж роботи за професією звукорежисера театрально-видовищного підприємства II категорії не менше 2 років, бакалавра - не менше 3 років.
Звукорежисер II категорії: повна або базова вища освіта відповідного напряму підготовки (спеціаліст, бакалавр, молодший спеціаліст) без вимог до стажу роботи.
Особи, які працюють на посаді звукорежисера в закладах культури підлягають атестації, яка проводиться відповідно до Положення про проведення атестації працівників підприємств, установ, організацій та закладів галузі культури, затвердженого наказом Міністерства культури і туризму України від 16.07.2007 № 44.
За підсумками атестації їм присвоюється відповідна категорія та тарифний розряд.
У справі встановлено, що ОСОБА_3 з часу переведення його на посаду звукорежисера по грудень 2016 року не проходив атестацію та для нього не була присвоєна відповідна категорія звукорежисера та тарифний розряд, в тому числі 6-й.
Заробітна плата по посаді звукорежисера регламентована, крім загальних положень, які містяться в Кодексі Законів про працю (Глава VІІ), Закону України Про оплату праці , Законом України Про культуру , також нормативно-правовими актами Кабінету Міністрів України, а саме постановою від 30 серпня 2002 р. N 1298 Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери (далі Постанова № 1298), на виконання якої Міністерство культури і туризму України 18.10.2005 року прийняло наказ № 745 Про впорядкування умов оплати праці працівників культури на основі Єдиної тарифної сітки (далі - Наказ № 745), в якому визначило конкретні умови оплати праці працівників культури.
Зазначеним Наказом № 745 затверджені, зокрема, розміри тарифних розрядів і коефіцієнтів з оплати праці керівних працівників, художнього, артистичного персоналу, професіоналів, фахівців, службовців, робітників бюджетних установ, закладів та організацій культури, згідно з додатком 1, а також схеми тарифних розрядів посад (професій) керівних працівників, художнього, артистичного персоналу, професіоналів, фахівців, службовців, робітників бюджетних установ, закладів та організацій культури згідно з додатками 2-6 (пункт 1), а на керівників бюджетних установ, закладів та організацій культури покладено обов'язок в межах затвердженого фонду заробітної плати встановити посадові оклади (ставки заробітної плати) працівникам, виходячи із схем тарифних розрядів, передбачених додатками 2-6 (пункт 7).
Так, додатком № 1 Наказу № 745 встановлено тарифні розряди вищезазначених працівників закладів та організацій культури з 1 по 25 та тарифні коефіцієнти, за якими вираховуються посадові оклади.
Додатками 2-6 Наказу № 745 визначені схеми тарифних розрядів, які відповідають відповідній посаді.
За позицією позивача і його представника, при визначенні розміру посадового окладу посади звукорежисера, на яку він був переведений 01.03.2008 року, підлягала застосуванню Таблиця 2 Додатку 2 Наказу № 745, згідно якої в розділі Художній персонал концертної організації, художнього колективу, концертного залу міського підпорядкуваннявстановлені тарифні розряди посади звукорежисера вищої, І та ІІ категорії відповідно з 01.01.2008 року 10-11, 9-10, 9, а з 01.01.2009 року - 13-14, 12-13, 12.
Разом з тим, Таблицею 2, Додатку 3 Наказу № 745 визначені схеми тарифних розрядів посад професіоналів, фахівців, керівників інших структурних підрозділів і технічних службовців загальних для всіх бюджетних установ, закладів та організацій культури, відповідно до якої для посад професіоналів (до якої відноситься звукорежисер) і фахівців І, ІІ, ІІІ категорії, та без категорії встановлено тарифні розряди відповідно з 01.01.2008 року 8-9, 7-8, 7, 6, які діяли до 01.01.2017 року.
За змістом статей 22, 23 Закону України Про культуру , пункту 6 постанови Кабінету Міністрів України від 12 листопада 1998 р № 1775 Про нормативи забезпечення населення клубними закладами , а також положень вищезгаданих Статутів, Будинок культури, в якому працює позивач, відноситься до закладів культури клубного типу і не є концертною організацією, художнім колективом або ж концертним залом.
З огляду на наведене суд приходить до висновку, що після переведення ОСОБА_3 на посаду звукорежисера, його тарифний розряд мав визначатись за правилами Таблиці 2, Додатку 3 Наказу № 745, як професіонала без категорії за 6-м розрядом, а відтак оплата праці позивача, зокрема вирахування розміру його посадового окладу згідно штатних розписів за 6-м тарифним розрядом проводилась адміністрацією Будинку культури вірно. З приводу вирішення позовної вимоги ОСОБА_3 щодо нарахування та виплати для нього коштів на оздоровлення, за вислугу років та для вирішення соціально-побутових питань, суд зазначає наступне.
Відповідно до вищезгаданої Постанови № 1298, також пункту 3 Наказу № 745 керівникам місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, при яких створені централізовані бухгалтерії, керівникам бюджетних установ, закладів та організацій культури надано право в межах фонду заробітної плати, затвердженого в кошторисах: а) установлювати працівникам цих установ, закладів та організацій конкретні розміри посадових окладів та доплат і надбавок до них; б) надавати працівникам матеріальну допомогу, у тому числі на оздоровлення, у сумі не більше ніж один посадовий оклад на рік, крім матеріальної допомоги на поховання; в) затверджувати порядок і розміри преміювання працівників відповідно до їх особистого внеску в загальні результати роботи в межах коштів на оплату праці.
При цьому в пункті 2 Наказу № 745 не передбачено установлення працівникам культури надбавки за вислугу років.
Відповідно до ч.1 ст.29 Закону України Про культуру , яка набрала чинності з 01.01.2011 року, заробітна плата працівника у сфері культури, педагогічного працівника закладу освіти сфери культури складається з посадового окладу (тарифної ставки), надбавки за почесне звання, доплат за науковий ступінь, вислугу років залежно від стажу роботи в державних і комунальних закладах культури, закладах освіти сфери культури, інших надбавок та доплат, премій, винагород за творчу діяльність, передбачених законодавством.
Умови оплати праці працівників у сфері культури державних і комунальних закладів культури, закладів освіти сфери культури визначаються Кабінетом Міністрів України.
Частина 3 статті 29 вказаного Закону, яка введена в дію з 01.01.2013 року визначала, що працівники у сфері культури, педагогічні працівники закладів освіти сфери культури, які працюють у державних і комунальних закладах культури, мають право на допомогу для оздоровлення під час надання щорічної відпустки у розмірі посадового окладу, а також на матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань та доплату за вислугу років у розмірах і порядку, що встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів № 1026 від 09.12.2015 року, яка набрала чинності з 01.01.2016 року затверджено Порядок виплати працівникам державних і комунальних клубних закладів, парків культури та відпочинку, центрів (будинків) народної творчості, центрів культури та дозвілля, інших культурно-освітніх центрів доплати за вислугу років, однак відповідно до Додатку до цієї постанови посада звукорежисера не віднесена до переліку посад працівників клубних закладів, які мають право на виплату такої надбавки,а також допомоги на оздоровлення та матеріальної допомоги на вирішення соціально побутових питань.
Як вбачається із матеріалів справи, а також висновку судово-економічної експертизи (т.1 а.с.186, 195, т.2 а.с.193-206) для ОСОБА_3 щорічно протягом 2008-2017 років нараховувалась на виплачувалась матеріальна допомога.
Разом з тим, позивач не довів, що виплата вказаної допомоги здійснювалась неправильно, а наданий ним з цього приводу розрахунок не виплачених сум не був підтверджений висновком зазначеної судової експертизи.
Керуючись наведеним, ст.ст.13, 81, 263-265, ч.1 ст.268, ст.ст.273, 352, 354, 355 ЦПК України суд, -
ухвалив:
В задоволенні позову - відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
На рішення суду учасниками справи може бути подана апеляційна скарга до Хмельницького апеляційного суду через Полонський районний суд протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Повне судове рішення складено - 12.11.2018 року.
Позивач - ОСОБА_3, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1, місце проживання: АДРЕСА_1, поштовий індекс 30500.
Відповідачі - Будинок культури Полонської міської ради Хмельницької області, ідентифікаційний код 0663203, місцезнаходження: м. Полонне, вул. Лесі Українки, 95, поштовий індекс 30500.
Відділ культури та туризму виконавчого комітету Полонської міської ради об'єднаної територіальної громади Хмельницької області, ідентифікаційний код 41325933, місцезнаходження: м. Полонне, вул. Лесі Українки, 95, поштовий індекс 30500.
Відділ освіти, культури, молоді та спорту Полонської районної державної адміністрації Хмельницької області, ідентифікаційний код 39924926, місцезнаходження: м. Полонне, вул. Лесі Українки, 114, поштовий індекс 30500.
Третя особа на стороні відповідача - Полонська міська рада Хмельницької області, ідентифікаційний код 04060743, місцезнаходження: м. Полонне, вул. Лесі Українки, 113, поштовий індекс 30500.
Головуючий:
Суд | Полонський районний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 02.11.2018 |
Оприлюднено | 13.11.2018 |
Номер документу | 77767892 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Полонський районний суд Хмельницької області
Горщар А. Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні