Рішення
від 15.11.2018 по справі 280/4794/18
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

15 листопада 2018 року Справа № 280/4794/18 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі

головуючого судді Лазаренка М.С.,

за участю секретаря судового засідання Новікової Д.А.,

позивача - ОСОБА_1

представника позивачів - ОСОБА_7,

представника відповідача - Першина І.М.,

представника третьої особи - ОСОБА_7

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_4 до Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області, третя особа: Запорізька районна організація політичної партії Всеукраїнське об'єднання Батьківщина про визнання протиправною та нечинною постанови, -

ВСТАНОВИВ:

13 листопада 2018 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1, ОСОБА_4 (далі - позивачі) до Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області (далі - відповідач, Запорізька РВК), третя особа: Запорізька районна організація політичної партії Всеукраїнське об'єднання Батьківщина (далі - третя особа), в якому позивачі просять суд визнати протиправною та нечинною постанову Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області від 09.11.2018 №35 Про утворення Новоолександрівської сільської виборчої комісії , якою утворено Новоолександрівську сільську виборчу комісію Запорізького району Запорізької області та сформовано склад цієї сільської виборчої комісії згідно додатку до постанови.

В обґрунтування вимог позивачі зазначили, що Запорізькою районною виборчою комісією Запорізької області прийнято постанову від 09.11.2018 №35 Про утворення Новоолександрівської сільської виборчої комісії , якою утворено Новоолександрівську сільську виборчу комісію Запорізького району Запорізької області та сформовано склад сільської виборчої комісії згідно додатку до постанови. Позивачі звернулися до суду за захистом своїх прав, вважаючи, постанову прийняту відповідачем протиправною та такою, що порушує їх права, як виборців.

Представник позивача в судовому засіданні просив задовольнити позовні вимоги з підстав викладених в позовній заяві.

Представник відповідача просив відмовити в задоволенні позовних вимог, надав письмовий відзив, відповідно до якого вважає, що позивачами не надано суду інформацію та докази на підтвердження того, в чому саме полягають порушення особистих прав чи інтересів їх, як виборців. Крім цього, враховуючи, що постанова ЦВК № 201 від 08.11.2018 року прийнята напередодні засідання Запорізької РВК, яке відбулося 09.11.2018 року, враховуючи відсутність будь-якої інформації щодо дати та часу оприлюднення зазначеної постанови ЦВК №201 від 08.11.2018 року, враховуючи специфіку та порядок проведення засідань РВК, відсутні будь-які підстави стверджувати про обізнаність членів Запорізької РВК про наявність зазначеної постанови ЦВК та тим паче про її зміст. Більше того, член Запорізької РВК ОСОБА_5, повноваження якої достроково припинено у відповідності до зазначеної постанови ЦВК №201, будучи присутньою на засіданні Запорізької РВК 09.11.2018, не повідомила про припинення своїх повноважень члена Запорізької РВК, що дало підстави стверджувати про наявність кворуму на засіданні Запорізької РВК 09.11.2018. Також, включений до складу Запорізької РВК ОСОБА_6 також жодним чином не повідомив про факт обрання ним певної посади (мова йдеться про членство в Запорізькій РВК), вважає цю обставину навмисними діями представників політичної партії Всеукраїнське об'єднання Свобода , спрямованими на дискредитацію та унеможливлення роботи Запорізької РВК. Крім цього відповідач вважає ордер, на підставі якого адвокат ОСОБА_7 надає правову допомогу ОСОБА_4 таким, що не відповідає типовій формі ордера, затвердженого рішенням Ради адвокатів України від 17.12.2012 року №36, що свідчить про відсутність повноважень у представника позивачів.

Представник третьої особи вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню у зв'язку з наступним. Постановою ЦВК від 08.11.2018 №201 внесено зміни до складу територіальних виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, сформованого постановою ЦВК від 06.09.2015 №230 та достроково припинено повноваження члена Запорізької РВК - ОСОБА_5 та включено до складу цієї комісії - ОСОБА_6. Тобто повноваження ОСОБА_5 припинені 08.11.2018, але при цьому на засіданні Запорізької РВК, що відбулось 09.11.2018, ОСОБА_5 брала участь та голосувала за прийняття постанови №35 Про утворення Новоолександрівської сільської виборчої комісії . Без урахування ОСОБА_5, 09.11.2018 у засіданні Запорізької РВК взяли участь та голосувала за прийняття постанови №35 лише дев'ять членів цієї виборчої комісії. Вважає, що відповідач у протиправний спосіб сформував склад цієї сільської виборчої комісії, чим поставив під загрозу підготовку, організацію та проведення виборів 23.12.2018.

Ухвалою судді від 13.11.2018 відкрито спрощене провадження у справі. Судове засідання призначено на 14.11.2018 об 12 год. 50 хв.

В судовому засіданні 14.11.2018 оголошено перерву до 15.11.2018 до 10 год.00 хв.

Заслухавши в судовому засіданні 15.11.2018 пояснення сторін та інших учасників справи, допитавши свідка, дослідивши матеріали справи суд встановив наступне.

Постановою Центральної виборчої комісії (далі - ЦВК) від 12 жовтня 2018 року №156 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 23 грудня 2018 року призначено на 23 грудня 2018 року перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1-22.

Згідно додатку 6 (позиція 4) вищезазначеної постанови ЦВК на 23.12.2018 призначено перші вибори депутатів сільської ради та сільського голови Новоолександрівської сільської об'єднаної територіальної громади, пунктом 2 оголошено з 03.11.2018 початок виборчого процесу цих виборів.

Постановою ЦВК № 163 від 19 жовтня 2018 року затверджено Календарний план основних організаційних заходів з підготовки та проведення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 23 грудня 2018 (далі - Календарний план).

Згідно п.11 Календарного плану передбачено утворення сільських, селищних, міських комісій та формування їх складу в зв'язку з призначенням перших місцевих виборів. Строк - не пізніше 42 днів до дня голосування (до 10.11.2018 включно), суб'єкт виконання - районна виборча комісія.

Запорізькою районною виборчою комісією Запорізької області прийнято постанову від 09.11.2018 №35 Про утворення Новоолександрівської сільської виборчої комісії , якою утворено Новоолександрівську сільську виборчу комісію Запорізького району Запорізької області та сформовано склад сільської виборчої комісії згідно додатку до постанови.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За приписами частини третьої статті 19 Закону України Про місцеві вибори виборчі комісії формуються (утворюються) і зобов'язані діяти відповідно до Конституції України, цього та інших законів України.

Відповідно до частини четвертої статті 27 Закону України Про місцеві вибори засідання виборчої комісії є повноважним за умови присутності на ньому більше половини членів комісії від складу цієї комісії.

Як вбачається з матеріалів справи та не заперечується сторонами, на засіданні Запорізької РВК, яке проведено 09.11.2018 були присутні 10 осіб з числа складу виборчої комісії по списку (т.1 а.с.22,57), окрім того той самий перелік відображено у протоколі засідання комісії №27 від 09.11.2018.

Серед інших у списку присутніх членів комісії фігурує прізвище ОСОБА_5 Також у протоколі зазначено та не заперечується сторонами, що вона брала участь у голосуванні по питаннях порядку денного засідання.

Як вбачається з матеріалів справи до складу Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області входить 18 членів комісії.

З урахуванням вимог Закону України Про місцеві вибори засідання комісії є повноважним за умови присутності на ньому більше половини членів комісії від складу цієї комісії, тобто 10 членів комісії.

Постановою ЦВК від 08.11.2018 №201 внесено зміни до складу територіальних виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, сформованого постановою ЦВК від 06.09.2015 №230.

Згідно додатку №2 до постанови ЦВК від 08.11.2018 №201 достроково припинено повноваження члена Запорізької РВК - ОСОБА_5 та включено до складу цієї комісії - ОСОБА_6.

Відповідно до частини першої статті 12 Закону України Про центральну виборчу комісію за результатами розгляду та обговорення на засіданні Комісії питання порядку денного Комісія ухвалює рішення у формі постанови.

Згідно частини першої статті 13 Закону України Про центральну виборчу комісію рішення Комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов'язковим для виконання всіма суб'єктами відповідного виборчого процесу чи процесу референдуму, в тому числі відповідними виборчими комісіями і комісіями з референдумів нижчого рівня, а також органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями усіх форм власності та громадянами України.

Відповідно до пункту 9 Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затвердженого Постановою Центральної виборчої комісії від 05 вересня 2015 року №228 за результатами розгляду питання на засіданні виборчої комісії приймається рішення. Рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії. Рішення виборчої комісії набирає чинності з моменту його прийняття. Рішення виборчої комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов'язковим для всіх суб'єктів та інших учасників процесу.

З огляду на викладене вище, станом на 09 листопада 2018 року ОСОБА_5 була позбавлена статусу члена Запорізької районної виборчої комісії, а відтак була позбавлена права приймати участь у засіданнях виборчої комісії у якості члена комісії та брати участь у голосуванні на засіданні комісії.

Допитаний в судовому засіданні свідок, ОСОБА_6, повідомив суд, що його, як призначеного члена комісії не запросили на засідання районної виборчої комісії 09.11.2018, чим він був позбавлений права голосування.

Відповідно до пункту 3 частини першої статті 12 Закону України Про місцеві вибори суб'єктом виборчого процесу є виборча комісія, сформована (утворена) відповідно до цього Закону або інших законів України, які уповноважені забезпечувати організацію та проведення відповідних місцевих виборів.

Відповідно до частини 6 статті 22 Закону України Про місцеві вибори районні територіальні виборчі комісії формують склад міських (крім міст, зазначених у частинах четвертій, п'ятій та восьмій цієї статті), сільських, селищних територіальних виборчих комісій у відповідному районі не пізніш як за 42 дні до дня виборів.

За приписами частини 14 статті 27 Закону України Про місцеві вибори рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії.

Як встановлено судом під час розгляду справи, засідання виборчої комісії, проведене 09.11.2018 не було повноважним, оскільки на засіданні були присутні дев'ять членів виборчої комісії, тобто половина від усього складу комісії, а не більшість, як того вимагають приписи статті 27 Закону України Про місцеві вибори .

З огляду на викладене, та з урахуванням того, що оскаржуване рішення - постанова від 09.11.2018 №35 Про утворення Новоолександрівської сільської виборчої комісії прийнята неповноважним складом комісії, а відтак, прийнята не у спосіб та порядку, передбачені законом та підлягає визнанню протиправною.

Що стосується питання порушення прав саме позивачів як виборців, суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 12 Закону України Про місцеві вибори одним із суб'єктів виборчого процесу на відповідних місцевих виборах є виборець.

Згідно частини другої статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України виборець, учасник всеукраїнського референдуму (громадянин України, який має право голосу у відповідних виборах або референдумі) може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій, якщо такі рішення, дія чи бездіяльність безпосередньо порушують його виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму.

Тобто позивачі, як виборці, можуть звернутись до суду за захистом своїх прав у відповідності до законодавства України.

А, з урахуванням того, що оскаржувана постанова прийнята не у спосіб та порядку, передбачені виборчим законом, вона є такою що порушує права суб'єктів виборчого процесу, що проходить відповідно до зазначеного виборчого закону.

Щодо посилання представника позивача на те, що належним способом захисту порушених прав позивачів у справі є визнання оскаржуваної постанови протиправною та нечинною з моменту її прийняття, оскільки постанова є нормативно-правовим актом, та її дія поширюється на невизначене коло осіб, суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Нормативно-правовий акт - це офіційний письмовий документ, прийнятий уповноваженими на це суб'єктами нормотворчості у визначеній формі та за встановленою процедурою, спрямований на встановлення, зміну або скасування норм права.

Нормативно-правовий акт є різновидом правового акта. Під правовим актом зазвичай розуміють документ, що є зовнішньою юридичною формою закріплення змістовних елементів правової системи (норм права, індивідуальних приписів, автономних рішень тощо)

Відтак, з огляду на викладене, оскаржувана постанова є за своєю природою правовим актом, проте не наділено ознаками нормативно-правового акту, а прийнята з метою забезпечення проведення виборів в рамках владних управлінських функцій, що виконує виборча комісія під час виборчого процесу, як суб'єкт такого процесу.

Відтак, підсумовуючи все викладене вище, суд вбачає за необхідне позовну заяву задовольнити частково, визнати протиправною та скасувати постанову від 09.11.2018 №35 Про утворення Новоолександрівської сільської виборчої комісії прийняту Запорізькою районною виборчою комісією, у задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Відповідно до частини першої та другої статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Згідно з частиною першою статті 4 Закону України Про судовий збір судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

За приписами абзацу другого частини сьомої статті 7 Закону України Про судовий збір у разі коли позов немайнового характеру подається одночасно кількома позивачами до одного або кількох відповідачів, судовий збір сплачується кожним позивачем окремим платіжним документом у розмірах, установлених статтею 4 цього Закону за подання позову немайнового характеру.

Відповідно до частини другої статті 4 Закону України Про судовий збір ставка судового збору за подання цього адміністративного позову складає 704 грн. 80 коп. з кожного позивача.

З огляду на те, що позивачами під час подання адміністративного позову судовий збір сплачений не був, судовий збір підлягає стягненню з кожного позивача окремо в розмірі 704 грн. 80 коп.

За приписами частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З урахуванням того, що незважаючи на часткове задоволення позовних вимог позивачів, суд вважає, що оскільки належний спосіб захисту в частині позовних вимог обрано судом, судовий збір, що належить до сплати позивачами, підлягає стягненню на їх користь за рахунок бюджетних асигнувань Запорізької районної виборчої комісії.

Керуючись ст.ст.246, 271, 272, 273 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1, ОСОБА_4 до Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області, третя особа: Запорізька районна організація політичної партії Всеукраїнське об'єднання Батьківщина про визнання протиправною та нечинною постанови задовольнити частково.

Визнати протиправною та скасувати постанову Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області від 09.11.2018 №35 Про утворення Новоолександрівської сільської виборчої комісії .

Стягнути з ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, РНОКПП НОМЕР_1) судовий збір у розмірі 704 (сімсот чотири) грн. 80 коп. до спеціального фонду Державного бюджету України.

Стягнути з ОСОБА_4 (АДРЕСА_2, РНОКПП НОМЕР_2) судовий збір у розмірі 704 (сімсот чотири) грн. 80 коп. до спеціального фонду Державного бюджету України.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області (70452, Запорізька область, Запорізький район, с.Григорівка, вул. Радісна, 38, код ЄДРПОУ 34157224) на користь ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, РНОКПП НОМЕР_1) сплачений судовий збір в сумі 704 (сімсот чотири) грн. 80 коп.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області (70452, Запорізька область, Запорізький район, с.Григорівка, вул. Радісна, 38, код ЄДРПОУ 34157224) на користь ОСОБА_4 (АДРЕСА_2, РНОКПП НОМЕР_2) сплачений судовий збір в сумі 704 (сімсот чотири) грн. 80 коп.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду в дводенний строк з дня його проголошення.

Суддя М.С. Лазаренко

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.11.2018
Оприлюднено16.11.2018
Номер документу77854809
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/4794/18

Ухвала від 20.05.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Лазаренко Максим Сергійович

Ухвала від 20.05.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Лазаренко Максим Сергійович

Постанова від 19.11.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 18.11.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 15.11.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Лазаренко Максим Сергійович

Рішення від 15.11.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Лазаренко Максим Сергійович

Ухвала від 13.11.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Лазаренко Максим Сергійович

Ухвала від 13.11.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Лазаренко Максим Сергійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні