Постанова
від 19.11.2018 по справі 280/4794/18
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а їн и

19 листопада 2018 року м. Дніпросправа № 280/4794/18 Суддя І інстанції - Лазаренко М.С.

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Чепурнова Д.В. (доповідач),

суддів: Сафронової С.В., Мельника В.В.,

за участю секретаря судового засідання Царьової Н.П.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі апеляційну скаргу Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області

на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 15 листопада 2018 року у справі за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2 до Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області, третя особа - Запорізька районна організація політичної партії Всеукраїнське об'єднання Батьківщина про визнання протиправною та нечинною постанови, -

встановиВ:

ОСОБА_1, ОСОБА_2 звернулися з вищевказаним позовом до суду в якому просили визнати протиправною та нечинною постанову Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області від 09.11.2018 №35 Про утворення Новоолександрівської сільської виборчої комісії , якою утворено Новоолександрівську сільську виборчу комісію Запорізького району Запорізької області та сформовано склад цієї сільської виборчої комісії згідно додатку до постанови.

В обґрунтування позовних вимог посилаються на те, що оскаржена постанова була прийнята неповноважним складом Запорізької районної виборчої комісії, а тому вона прийнята протиправно та є такою, що порушує їх права, як виборців.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 15 листопада 2018 року позовні вимоги задоволено частково. Визнано протиправною та скасовано постанову Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області від 09.11.2018 №35 Про утворення Новоолександрівської сільської виборчої комісії . У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погодившись із вказаним рішенням суду першої інстанції Запорізька районна виборча комісія Запорізької області подала апеляційну скаргу в якій просить рішення суду скасувати та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог. В обґрунтування апеляційної скарги посилається на те, що суд не звернув уваги на той факт, що зі змісту позовних вимог не вбачається в чому саме полягає порушення особистих прав чи інтересів позивачів як виборців у вказаній справі. Вказує на те, що члени Запорізької виборчої комісії не були обізнані про існування постанови ЦВК № 201 від 08.11.2018 року, якою було достроково припинено повноваження члена Запорізької РВК ОСОБА_3, яка брала участь у засіданні комісії 09.11.2018 року та у голосуванні при прийняті оскарженої постанови. Зазначає про те, що позивач ОСОБА_4 подав до суду заяву в якій вказав, що не надавав повноваження адвокату ОСОБА_5 на подання вказаної позовної заяви, крім того ордер адвоката не відповідає типовій формі ордера, затвердженого рішенням Ради адвокатів України від 16.02.2013 року № 79 та положенням про ордер.

У письмових відзивах на апеляційну скаргу позивачі та третя особа просять відмовити у її задоволенні та залишити без змін рішення суду першої інстанції.

В судовому засіданні апеляційної інстанції представник Запорізької районної виборчої комісії підтримав вимоги апеляційної скарги з викладених у ній підстав, позивач ОСОБА_1, представник позивачів та третьої особи просили відмовити у задоволенні апеляційної скарги та залишити без змін рішення суду першої інстанції.

Перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.

Як встановлено судом першої інстанції та, підтверджено матеріалами справи Постановою Центральної виборчої комісії (далі - ЦВК) від 12 жовтня 2018 року №156 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 23 грудня 2018 року призначено на 23 грудня 2018 року перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1-22.

Згідно додатку 6 (позиція 4) вищезазначеної постанови ЦВК на 23.12.2018 призначено перші вибори депутатів сільської ради та сільського голови Новоолександрівської сільської об'єднаної територіальної громади, пунктом 2 оголошено з 03.11.2018 початок виборчого процесу цих виборів.

Постановою ЦВК № 163 від 19 жовтня 2018 року затверджено Календарний план основних організаційних заходів з підготовки та проведення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 23 грудня 2018 (далі - Календарний план).

Згідно з п.11 Календарного плану передбачено утворення сільських, селищних, міських комісій та формування їх складу в зв'язку з призначенням перших місцевих виборів. Строк - не пізніше 42 днів до дня голосування (до 10.11.2018 включно), суб'єкт виконання - районна виборча комісія.

Запорізькою районною виборчою комісією Запорізької області прийнято постанову від 09.11.2018 №35 Про утворення Новоолександрівської сільської виборчої комісії , якою утворено Новоолександрівську сільську виборчу комісію Запорізького району Запорізької області та сформовано склад сільської виборчої комісії згідно додатку до постанови.

Як вбачається з матеріалів справи та не заперечується сторонами, на засіданні Запорізької РВК, яке проведено 09.11.2018 були присутні 10 осіб з числа складу виборчої комісії по списку (т.1 а.с.22,57), окрім того той самий перелік відображено у протоколі засідання комісії №27 від 09.11.2018.

Серед членів Запорізької РВК була присутня ОСОБА_3, яка брала участь у голосуванні по питаннях порядку денного засідання.

Постановою ЦВК від 08.11.2018 №201 внесено зміни до складу територіальних виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, сформованого постановою ЦВК від 06.09.2015 №230.

Так, зокрема, відповідно до додатку №2 до постанови ЦВК від 08.11.2018 №201 достроково припинено повноваження члена Запорізької РВК - ОСОБА_3 та включено до складу цієї комісії - ОСОБА_6.

Визначаючи характер спірних правовідносин суд першої інстанції вірно зазначив про їх регулювання Конституцією України та положеннями Закону України Про місцеві вибори № 595-VIII від 14 липня 2015 року.

Згідно з п.20 ч.1 ст.92 Конституції України організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України.

Закон України Про місцеві вибори визначає основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост.

За приписами частини третьої статті 19 Закону України Про місцеві вибори виборчі комісії формуються (утворюються) і зобов'язані діяти відповідно до Конституції України, цього та інших законів України.

Відповідно до частини четвертої статті 27 Закону України Про місцеві вибори засідання виборчої комісії є повноважним за умови присутності на ньому більше половини членів комісії від складу цієї комісії.

Так на засіданні Запорізької РВК, яке проведено 09.11.2018 були присутні 10 осіб з числа складу виборчої комісії по списку (т.1 а.с.22,57), що відображено у протоколі засідання комісії №27 від 09.11.2018.

У засіданні комісії в цей день приймала участь ОСОБА_3, яка брала участь у голосуванні по питаннях порядку денного засідання.

До складу Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області входить 18 членів комісії.

В той же час відповідно до вимог ч.4 ст.27 Закону України Про місцеві вибори засідання комісії є повноважним за умови присутності на ньому більше половини членів комісії від складу цієї комісії, тобто 10 членів комісії.

Відповідно до частини першої статті 12 Закону України Про центральну виборчу комісію за результатами розгляду та обговорення на засіданні Комісії питання порядку денного Комісія ухвалює рішення у формі постанови.

Згідно з частиною першоїю статті 13 Закону України Про центральну виборчу комісію рішення Комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов'язковим для виконання всіма суб'єктами відповідного виборчого процесу чи процесу референдуму, в тому числі відповідними виборчими комісіями і комісіями з референдумів нижчого рівня, а також органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями усіх форм власності та громадянами України.

Відповідно до пункту 9 Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затвердженого Постановою Центральної виборчої комісії від 05 вересня 2015 року №228 за результатами розгляду питання на засіданні виборчої комісії приймається рішення. Рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії. Рішення виборчої комісії набирає чинності з моменту його прийняття. Рішення виборчої комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов'язковим для всіх суб'єктів та інших учасників процесу.

Враховуючи той факт, що, станом на 09 листопада 2018 року ОСОБА_3 була позбавлена статусу члена Запорізької районної виборчої комісії, суд першої інстанції прийшов до вірних висновків, що остання була позбавлена повноважень приймати участь у засіданнях виборчої комісії у якості члена комісії та брати участь у голосуванні на засіданні комісії.

Відповідно до пункту 3 частини першої статті 12 Закону України Про місцеві вибори суб'єктом виборчого процесу є виборча комісія, сформована (утворена) відповідно до цього Закону або інших законів України, які уповноважені забезпечувати організацію та проведення відповідних місцевих виборів.

Відповідно до частини 6 статті 22 Закону України Про місцеві вибори районні територіальні виборчі комісії формують склад міських (крім міст, зазначених у частинах четвертій, п'ятій та восьмій цієї статті), сільських, селищних територіальних виборчих комісій у відповідному районі не пізніш як за 42 дні до дня виборів.

За приписами частини 14 статті 27 Закону України Про місцеві вибори рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії.

За таких обставин колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що оскільки на засіданні Запорізької РВК проведеної 09.11.2018 року були присутні дев'ять членів виборчої комісії, тобто половина від усього складу комісії, а не більшість, як того вимагають приписи статті 27 Закону України Про місцеві вибори а тому воно не було повноважним, і як наслідок прийнята на цьому засіданні постанова від 09.11.2018 №35 Про утворення Новоолександрівської сільської виборчої комісії прийнята неповноважним складом комісії, що є підставою для визнання її протиправною.

При цьому доводи апеляційної скарги про необізнаність членів Запорізької РВК, про існування Постанови ЦВК від 08.11.2018 №201, якою достроково припинено повноваження члена Запорізької РВК - ОСОБА_3 та включено до складу цієї комісії - ОСОБА_6, зворотнього не доводить і не може свідчити про те, що комісія працювала у повноважному складі.

Крім того суд першої інстанції вірно зазначив, що відповідно до пункту 1 частини першої статті 12 Закону України Про місцеві вибори одним із суб'єктів виборчого процесу на відповідних місцевих виборах є виборець.

Згідно з частиною другою статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України виборець, учасник всеукраїнського референдуму (громадянин України, який має право голосу у відповідних виборах або референдумі) може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій, якщо такі рішення, дія чи бездіяльність безпосередньо порушують його виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму.

За таких обставин колегія вважає вірним висновок суду першої інстанції, що позивачі як виборці, можуть звернутись до суду за захистом своїх прав у відповідності до законодавства України, та враховуючи, що оскаржувана постанова прийнята не у спосіб та порядку, передбачені виборчим законом, вона є такою що порушує права суб'єктів виборчого процесу, зокрема позивачів у справі.

Колегією суддів також зазначається, що жодним законом України не передбачено, що внутрішні документи адвоката, адвокатського бюро або об'єднання мають бути бланками суворої звітності, що передбачено Положенням про ордер адвоката, затвердженим НААУ. Ордер серії ЦЧ №000,013481 виписаний на підставі договору про надання правової допомоги від 18.06.2018 року укладеного між адвокатом ОСОБА_5 та ОСОБА_2 Цей договір не є ані скасованим ані відкликаним, в зв'язку з чим доводи апеляційної скарги про те, що ордер адвоката по даній справі не відповідає типовій формі є безпідставним.

Колегія суддів також відхиляє доводи апеляційної скарги про те, що позивач ОСОБА_2 не надавав повноважень адвокату ОСОБА_5 на подачу вказаного позову до суду, оскільки ні позивач ОСОБА_2 ні позивач ОСОБА_1 до теперішнього часу не скористалися своїм правом щодо відмови від позовних вимог.

Наведені в апеляційній скарзі доводи не спростовують висновків суду першої інстанції, а зводяться лише до їх переоцінки, а тому не можуть бути підставою для скасування законного та обґрунтованого рішення відповідно до ст.317 КАС України.

Оскільки при поданні апеляційної скарги не було сплачено судовий збір, суд апеляційної інстанції виходить з наступного.

Згідно з частиною дев'ятою статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Статтею 2 Закону України Про судовий збір передбачено, що платники судового збору - громадяни України, іноземці, особи без громадянства, підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземці) та фізичні особи - підприємці, які звертаються до суду чи стосовно яких ухвалене судове рішення, передбачене цим Законом.

Статтею 3 Закону України Про судовий збір передбачено, що судовий збір справляється за подання до суду апеляційної і касаційної скарг на судові рішення.

Частиною 2 статті 4 Закону України Про судовий збір встановлено, що за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано юридичною особою або фізичною особою-підприємцем, ставка судового збору становить один розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб. За подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою, ставка судового збору становить 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб. За подання апеляційної скарги на рішення суду ставка судового збору становить 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви, іншої заяви і скарги.

Частиною 3 статті 6 вказаного Закону визначено, що у разі коли в позовній заяві об'єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.

Станом на 01 січня 2018 року один прожитковий мінімуму для працездатних осіб становить 1762 гривні.

Враховуючи наведені норми права, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що судовий збір за подання апеляційної скарги повинен бути стягнутий з Запорізької районної виборчої комісії у розмірі (1762х0,4)х150%=1057 грн. 20 коп.

Керуючись ст.ст. 272, 273, п.1.ч.1 ст. 315, ст. 316, 321,322, Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційну скаргу Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області - залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 15 листопада 2018 року - залишити без змін.

Стягнути з Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області судовий збір у розмірі 1057 ( одна тисяча п'ятдесят сім) грн. 20 коп. до спеціального фонду Державного бюджету України.

Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню не підлягає.

Головуючий - суддя Д.В. Чепурнов

суддя С.В. Сафронова

суддя В.В. Мельник

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.11.2018
Оприлюднено22.11.2018
Номер документу77960956
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/4794/18

Ухвала від 20.05.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Лазаренко Максим Сергійович

Ухвала від 20.05.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Лазаренко Максим Сергійович

Постанова від 19.11.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 18.11.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 15.11.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Лазаренко Максим Сергійович

Рішення від 15.11.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Лазаренко Максим Сергійович

Ухвала від 13.11.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Лазаренко Максим Сергійович

Ухвала від 13.11.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Лазаренко Максим Сергійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні