ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"05" листопада 2018 р. м. Київ Справа № 911/1822/18
Суддя Конюх О.В., при секретарі судового засідання Бойко О.Ю., розглянувши справу:
за позовом приватного підприємства Тандем-БЦ , м. Біла Церква
до відповідача публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації «Київоблгаз» , м. Боярка Києво-Святошинського району
про визнання недійсним рішення комісії та зобов'язання здійснити розрахунок.
з участю представників учасників справи:
від позивача: ОСОБА_1, керівник, витяг з ЄДР;
від відповідача: ОСОБА_2, уповноважений, довіреність від 02.01.2018 №14-0118 ;
СУТЬ СПОРУ:
позивач - приватне підприємство Тандем-БЦ , м. Біла Церква (далі по тексту - ПП Тандем-БЦ ) звернувся до господарського суду Київської області з позовом від 14.08.2018 до відповідача - публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації Київоблгаз , м. Боярка Київської області (далі по тексту ПАТ Київоблгаз ), в якій просить суд:
1) визнати недійсним рішення комісії Білоцерківської філії по експлуатації газового господарства ПАТ Київоблгаз від 31.07.2018, оформлене протоколом №56 засідання комісії з розгляду актів про порушення вимог Кодексу та Актом-розрахунком необлікованого (донарахованого) об'єму та обсягу природного газу і його вартості в частині визначення донарахованого обсягу і вартості газу на загальну суму 268826,60 грн.;
2) зобов'язати ПАТ Київоблгаз здійснити розрахунок не облікованого (донарахованого) об'єму та обсягу природного газу з врахуванням часу роботи газових приладів: водонагрівач Баярд 210 - 2 одиниці, ПГ-4 2 одиниці по 12 год. на добу з врахуванням вартості природного газу по ціні закупівлі не облікованого об'єму газу;
та покласти на відповідача судові витрати.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що між позивачем та ТОВ "Київоблгаз збут" укладено договір №114110ДНО/АРо16 на постачання природного газу для потреб непобутових споживачів від 04.01.2016, згідно умов якого постачальник прийняв на себе зобов'язання передати у власність споживача природний газ. Додатковими угодами до вказаного договору сторони визначали зокрема ціну закупівлі прородного газу.
01.01.2016 шляхом підписання заяви-приєднання №094210 DН0ІАР016 між ПП Тандем-БЦ (споживач) та ПАТ Київоблгаз (оператор ГРМ) було укладено договір розподілу природного газу на основі Типового договору розподілу природного газу. Згідно Додатку №4 до договору сторони визначили перелік газоспоживаючого обладнання, при цьому, за твердженням позивача, у вказаному додатку замість режиму роботи ГСО було зазначено загальні номінальні витрати природного газу ГСО, куб.м./год. Додатковою угодою від 29.12.2017 дію договору було продовжено до 31.12.2018.
07.06.2018 при перевірці газового лічильника представником Білоцерківської філії ПАТ Київоблгаз було складено акт, згідно з яким лічильник газу знято та направлено на перевірку по підозрі втручання. Позивач твердить, що Акт про порушення споживачу на підпис не надавався, копія акту йому була вручена лише 23.07.2018. Відповідно до Акту експертизи лічильника газу встановлено, що свинцева пломба не відповідає вимогам заводу-виробника, із зворотного боку відсутні відбитки заводської пломби, захисне скло залито невідомою речовиною, пошкоджено охоронну пломбу Бар'єр , подряпини на місці кріплення заводської пломби. Позивачем було надано письмові зауваження до Акту про порушення та Акту експертизи.
31.07.2018 було проведено засідання комісії по розгляду акту про порушення, на якому було прийняте рішення, оформлене протоколом №56, про повне задоволення Акту про порушення вимог Кодексу, та складено ОСОБА_3 необлікованого (донарахованого) об'єму та обсягу природного газу і його вартості про донарахування споживачу до сплати 268826,60 грн. збитків.
Позивач твердить, що вказаний розрахунок не відповідає чинному законодавству, оскільки, по-перше, ГСО споживача має 12-годинний режим роботи, що встановлено рішенням виконкому Білоцерківської міської ради від 11.08.2009, а розрахунок виконано виходячи з режиму 24 год. на добу. По-друге, позивач твердить, що в розрахунку не враховано закінчення опалювального сезону 2017-2018 років в м. Біла Церква 06.04.2018, у зв'язку з чим треба було врахувати, що опалювальні пристрої споживача (2 котла) з 06.04.2018 не працювали. По-третє, позивач твердить, що при розрахунку використана неналежна ціна природного газу, яка мала б визначатися відповідно до укладених Додаткових угод до Договору на постачання природного газу для потреб непобутових споживачів, а ціна, використана відповідачем у розрахунку в розмірі 12,936048 грн./куб.м. не підтверджена розрахунком та не відповідає дійсності. Крім того, позивач твердить, що обсяг газу за квітень 2018 у розрахунку визначено за 30 днів, що не враховує період порушення (12.04.2018 - 30.04.2018). Також позивач твердить, що за період з 12.04.2018 по 07.06.2018 споживачем фактично спожито та оплачено 328,8 куб.м. газу, які мали бути відняті від розрахункового обсягу.
За таких обставин, позивач просить суд визнати недійсним рішення комісії в частині визначення донарахованого обсягу і вартості газу на загальну суму 268826,60 грн., та зобов'язати відповідача здійснити розрахунок необлікованого (донарахованого)об'єму та обсягу природного газу, з врахуванням часу роботи газових приладів: водонагрівач Баярд 210 - 2 одиниці, ПГ-4 2 одиниці (без опалювальних котлів, які не працювали) по 12 годин на добу та з врахуванням вартості природного газу по ціні його закупівлі.
Ухвалою господарського суду Київської області від 20.08.2018 позовну заяву залишено без руху та зобов'язано позивача в строк не пізніше 10 днів з дня отримання ухвали усунути недоліки позовної заяви.
На виконання вказаної ухвали від позивача надійшла заява про усунення недоліків, відтак ухвалою від 17.09.2018 відкрито провадження у справі № 911/1822/18, підготовче засідання призначено на 16.10.2018.
04.10.2018 від відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву від 03.10.2018 №1543, у якому відповідач проти позову заперечує та просить суд в позові відмовити повністю. Заперечення мотивовані тим, що відносини між відповідачем як оператором газорозподільної системи та позивачем як споживачем визначаються укладеним 01.01.2016 Типовим договором розподілу природного газу (шляхом підписання заяви приєднання №0942100DН0ІАР016 та Кодексом газорозподільних систем.
07.06.2018 працівниками ПАТ Київоблгаз на об'єкті позивача було виявлено порушення Кодексу ГРС (підпункт 3 пункту 1 глави 2 розділу ХІ Кодексу - втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу). Порушення було усунуте шляхом перекриття запірного пристрою з установкою пломби, про що було складено Акт про усунення порушення від 07.06.2018. Лічильник було демонтовано та направлено на експертизу, про що складено Акт про демонтаж лічильника та протокол щодо направлення ЗВТ на позачергову чи експертну повірку. Висновком експертизи було підтверджено втручання у роботу лічильника, встановлене Актом про порушення №2283 від 07.06.2018. 31.07.2018 комісією з розгляду актів про порушення вимог Кодексу ГРС акт задоволено повністю (протокол №56 від 31.07.2018). Відповідно до п.12 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС відповідач надав позивачу ОСОБА_3, опис розрахунку та рахунок на оплату необлікованих (донарахованих) об'єму та обсягу природного газу і його вартості із супровідним листом від 01.08.2018, який позивачем було отримано 07.08.2018 відповідно до його особистої розписки.
Відповідач твердить, що розрахунок було здійснено відповідно до порядку наведеному у Кодексі ГРС з часу останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) тобто з 10:00 12.04.2018 до дня виявлення порушення 10:00 07.06.2018 за номінальною потужністю газового обладнання споживача, враховуючи вартість закупівлі природного газу оператором ГРМ (за договором №1512000723 транспортування природного газу, укладеним з ПАТ Укртрансгаз 17.12.2015) протягом періоду необлікованого споживання з відрахунком обсягу природного газу, фактично оплаченого споживачем за період розрахунку.
Відтак відповідач твердить, що діяв у спосіб, встановлений законом, відтак просить суд відмовити в позові повністю.
16.10.2018 від позивача надійшла відповідь на відзив, у якій позивач стверджує, що відповідач допускає вільне трактування норми пп.1 п.4 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС та навмисне в Акті-розрахунку зазначає за номінальною потужністю неопломбованого газового обладнання замість за номінальною потужністю газового обладнання , в результаті чого безпідставно стверджує про відсутність пломбування газових опалювальних котлів споживача в період нарахування після припинення опалювального сезону. Також позивач твердить про безпідставність відмови відповідача при розрахунку взяти до уваги режим роботи об'єкта споживача, встановлений Білоцерківською міською радою - 12 годин на добу, хоча Кодекс ГРС не містить відповідної заборони.
Також позивач не погоджується з ціною, яка була використана відповідачем в розрахунку, оскільки, за твердженням позивача, відповідач використав в розрахунку не ціну закупівлі природного газу, а вартість послуг з балансування, тоді як позивач просить використати в розрахунку ціну природного газу виходячи з ціни природного газу та ціни розподілу згідно виставлених рахунків ТОВ Київоблгаззбут та ПАТ Київоблгаз .
У підготовчому судовому засіданні 16.10.2018 судом було оголошено перерву до 22.10.2018, про що присутні представники обох сторін були повідомлені особисто під розпис.
18.10.2018 від відповідача надійшли письмові заперечення від 18.10.2018 №2117, у яких відповідач твердить про те, що правомірно застосував до спірних відносин сторін норми пп.1 п.4 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС, та розрахував обсяг та вартість газу за номінальною потужністю неопломбованого газового обладнання, оскільки відповідач не скористався своїм правом припинити газопостачання на окремі газові прилади відповідно до п.7 глави 7 розділу V Кодексу ГРС.
Також відповідач твердить, що зазначений пункт встановлює період, за який здійснюється розрахунок за номінальною потужністю газового обладнання, та не передбачає врахування режиму роботи вказаного обладнання, а рішення виконкому про закінчення опалювального сезону стосується централізованого опалення житлового фонду та не стосується спірних відносин сторін.
18.10.2018 від відповідача також надійшло клопотання про приєднання доказів до матеріалі справи №2116. Відповідачем зокрема було надано читабельні копії протоколу №56 засідання комісії з розгляду актів про порушення вимог Кодексу від 31.07.2018, Акту-розрахунку не облікованого (донарахованого) об'єму та обсягу природного газу і його вартості від 31.07.2018 та Змін до Акту-розрахунку від 31.07.2018, які були направлені споживачу та ним отримані 15.08.2018 із супровідним листом №15.08.2018 №КV20.4-Сл-10436-0818.
В судовому засіданні 22.10.2018 суд постановив ухвалу про закінчення підготовчого провадження. Сторонами в порядку частини 6 ст. 183 ГПК України було надано письмову згоду на перехід до розгляду справи по суті в даному судовому засіданні. Відтак, суд розпочав розгляд справи по суті, вислухав вступне слово позивача т відповідача та оголосив перерву у розгляді справи до 05.11.2018 до 12 год. 00 хв., про що присутні представники обох сторін були повідомлені особисто під розписку.
Розглянувши позов ПП Тандем-БЦ , до відповідача - ПАТ Київоблгаз , вислухавши пояснення представників учасників справи, всебічно та повно вивчивши наявні у матеріалах справи докази, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
відповідно до частини першої ст. 11 ЦК України, цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, зокрема, з правочинів.
Між ПП Тандем-БЦ (споживач) та ТОВ Київоблгаз збут (постачальник) було укладено Договір на постачання природного газу для потреб непобутових споживачів №114110DН0ІАР016 від 04.01.2016 (далі - Договір постачання), згідно якого постачальник зобов'язався передати у власність споживачу у 2016 році природний газ, а споживач зобов'язався прийняти та оплатити вартість газу у розмірах, строки та порядку, що визначені договором.
Додатковою угодою від 29.12.2017 сторони продовжили до 31.12.2018 дію Договору постачання та встановили планові обсяги постачання газу по місяцях у 2018. Додатковими угодами від 31.01.2018, 31.05.2018, 31.07.2018 відповідно до постанов НКРЕКП сторони викладали у нових редакціях пункт 3.2 Договору постачання щодо ціни природного газу для споживача, зокрема з 01.02.2018 - 10899,60 грн./1000 куб.м., з 01.06.2018 - 11498,60 грн./1000куб.м., з 01.08.2018 - 11699,40 грн./1000 куб.м.
01.01.2016 шляхом підписання заяви-приєднання №094210 DН0ІАР016 між ПП Тандем-БЦ (споживач) та ПАТ Київоблгаз (оператор ГРМ) було укладено договір розподілу природного газу на основі Типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2498 (далі - Договір розподілу) із персоніфікованими даними згідно додатків.
Зокрема у Додатку №4 (копія додана до позовної заяви) сторони визначили точку комерційного обліку суб'єкта (лічильник) та перелік газоспоживаючого обладнання (ГСО) в точках комерційного обліку суб'єкта (2 водонагрівачі з номінальною витратою природного газу по 2,2 куб.м./год, 2 котли С-40 з номінальною витратою природного газу по 4,5 куб.м./год, дві плити ПГ-4 з номінальною витратою природного газу по 1,2 куб.м./год).
Дослідивши вказаний Додаток №4, суд погоджується з твердженням позивача про те, що при підписанні сторонами у додатку не було визначено режим роботи ГСО год./добу, що передбачено затвердженою постановою НКРЕКП формою зазначеного Додатка №4.
Разом із тим, зазначена обставина не підставою вважати як сам додаток №4, так і укладений між сторонами Договір розподілу неукладеним або недійсним.
Згідно до частини 4 ст. 179 ГК України при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови.
Так, відповідно до Типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2498 "Про затвердження Типового договору розподілу природного газу":
1.3. Цей Договір є договором приєднання, що укладається з урахуванням вимог статей 633, 634, 641 та 642 Цивільного Кодексу України на невизначений строк. Фактом приєднання Споживача до умов цього Договору (акцептування договору) є вчинення Споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти Договір, зокрема надання підписаної Споживачем заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку 1 (для побутових споживачів) або у додатку 2 (для споживачів, що не є побутовими) до цього Договору, яку в установленому порядку Оператор ГРМ направляє Споживачу Інформаційним листом за формою, наведеною у додатку 3 до цього Договору, та/або сплата рахунка Оператора ГРМ, та/або документально підтверджене споживання природного газу.
2.1. За цим Договором Оператор ГРМ зобов'язується надати Споживачу послугу з розподілу природного газу, а Споживач зобов'язується прийняти зазначену послугу та сплатити її вартість у розмірі, строки та порядку, визначені цим Договором.
2.2. Обов'язковою умовою надання Споживачу послуги з розподілу природного газу є наявність у Споживача об'єкта, підключеного в установленому порядку до газорозподільної системи Оператора ГРМ.
2.3. При вирішенні всіх питань, що не обумовлені цим Договором, Сторони зобов'язуються керуватися Законом України "Про ринок природного газу" та Кодексом газорозподільних систем. Оператор ГРМ зобов'язується вносити зміни та оновлювати інформацію, що розміщена на його сайті, зокрема, чинну редакцію тексту цього Договору та Кодексу газорозподільних систем.
3.3. Споживач, що не є побутовим, зобов'язаний самостійно контролювати власне газоспоживання та для недопущення перевищення підтвердженого обсягу природного газу здійснити разом зі своїм постачальником заходи з коригування в установленому порядку підтвердженого обсягу або заходи із самостійного та завчасного обмеження (припинення) власного газоспоживання.
5.1. Облік (у тому числі приладовий) природного газу, що передається Оператором ГРМ та споживається Споживачем на межі балансової належності об'єкта Споживача, здійснюється відповідно до вимог Кодексу газорозподільних систем.
5.2. Визначення об'єму розподілу та споживання природного газу по Споживачу здійснюється на межі балансової належності між Оператором ГРМ та Споживачем на підставі даних комерційного вузла обліку (лічильника газу), визначеного в заяві-приєднанні, та з урахуванням регламентних процедур, передбачених Кодексом газорозподільних систем та цим Договором.
5.5. Споживач, що є побутовим, який за умовами цього Договору розраховується за лічильником газу, зобов'язаний щомісяця станом на 01 число місяця знімати фактичні показання лічильника газу та протягом п'яти календарних днів (до 05 числа включно) надавати їх Оператору ГРМ в один із таких способів:
1) через особистий кабінет на сайті Оператора ГРМ;
2) за телефоном;
3) шляхом зазначення показань у сплаченому рахунку (квитанції абонентської книжки) Оператора ГРМ;
4) на електронну адресу.
У разі неотримання до 06 числа місяця, що настає за розрахунковим, показань лічильника та за умови, що лічильник газу не оснащений засобами дистанційної передачі даних, фактичний об'єм розподілу та споживання природного газу по Споживачу за розрахунковий період визначається Оператором ГРМ на рівні планового місячного об'єму споживання на відповідний період, що розраховується, виходячи з групи споживання Споживача та його середньорічного об'єму споживання природного газу за останні 12 календарних місяців. Якщо за підсумками наступного місяця Споживач своєчасно надасть показання лічильника газу, формування об'єму розподілу та споживання природного газу за період зазначеного місяця здійснюється з урахуванням наданих показань.
Оператор ГРМ має право здійснювати контрольні зняття показань лічильника природного газу Споживача.
Оператор ГРМ зобов'язується не рідше одного разу на шість місяців здійснювати контрольне зняття показань лічильника газу та формувати об'єм розподілу та споживання природного газу по Споживачу за розрахунковий місяць, в якому було здійснено контрольне зняття показань лічильника газу, з урахуванням його фактичних показань.
7.2. Оператор ГРМ має право:
1) отримувати від Споживача оплату за цим Договором;
2) не здійснювати фактичний розподіл природного газу Споживачу або обмежити його чи припинити у порядку та на підставах, передбачених цим Договором;
3) безперешкодного та безкоштовного доступу на територію та земельну ділянку Споживача, де розташована газорозподільна система, та/або газове обладнання Споживача, та/або комерційний вузол обліку, для виконання службових обов'язків, передбачених законодавством та цим Договором;
4) перевіряти роботу комерційного вузла обліку (лічильника газу), у тому числі встановленого на об'єкті Споживача, у порядку, визначеному Кодексом газорозподільних систем;
7) інші права, передбачені цим Договором та Кодексом газорозподільних систем.
7.4. Споживач зобов'язується:
1) здійснювати розрахунки в розмірі, строки та порядку, визначені цим Договором;
2) своєчасно повідомляти Оператора ГРМ про всі зміни щодо персоніфікованих даних в заяві-приєднанні та/або позаштатної роботи комерційного вузла обліку (лічильника газу);
4) забезпечувати безперешкодний та безплатний доступ на власні об'єкти чи земельну ділянку представникам Оператора ГРМ за їх службовими посвідченнями для виконання ними службових обов'язків щодо забезпечення гарантованого рівня надійності, безпеки, якості та величини тиску природного газу, запобігання можливим витокам газу та недопущення аварійних ситуацій, зокрема для: перевірки, локалізації і ліквідації витоків газу та аварійних ситуацій; перевірки, повірки та/або експертизи комерційного вузла обліку (лічильника газу), а також перевірки показань лічильників газу; виконання робіт з припинення та відновлення газопостачання тощо;
5) не допускати несанкціонованого відбору природного газу;
7) дотримуватись інших вимог цього Договору та Кодексу газорозподільних систем.
8.1. За невиконання або неналежне виконання своїх зобов'язань за цим Договором Сторони несуть відповідальність згідно з цим Договором та чинним законодавством України.
Отже, уклавши з відповідачем як оператором ГРМ вказаний Договір розподілу, позивач як споживач зобов'язався при вирішенні всіх питань, що не обумовлені цим Договором, керуватися зокрема Кодексом газорозподільних систем (пункт 2.3); дотримуватись вимог Договору та Кодексу газорозподільних систем (підпункт 7 пункту 7.4), та у випадку порушення своїх зобов'язань нести відповідальність, передбачену договором та чинним законодавством (пункт 8.1).
Згідно до абзацу першого пункту 6, абзацу першого пункту 7 глави 2 розділу X Кодексу ГРС, усі ЗВТ (засоби вимірювальної техніки), які входитимуть до складу комерційного ВОГ (вузла обліку газу), повинні бути допущені до застосування в Україні згідно із законодавством у сфері метрології та метрологічної діяльності та відповідати вимогам цього Кодексу. Конструкція та програмне забезпечення ЗВТ, які входять до складу комерційного ВОГ, повинні бути захищені від несанкціонованого втручання.
Відповідно до абзацу першого пункту 1, абзаців першого та другого пункту 2 глави 5 розділу X Кодексу ГРС комерційний вузол обліку (комерційний ВОГ) та його складові мають бути опломбовані пломбами з тавром відповідного органу, уповноваженого на проведення метрологічних робіт, та пломбами заводу-виробника.
Оператор ГРМ під час введення комерційного ВОГ в експлуатацію або під час його експлуатації має право встановлювати власні охоронні пломби на елементах та складових комерційного ВОГ, а також на запірній арматурі обвідних ліній, фланцевих з'єднаннях перед комерційним ВОГ та після нього, а також на інших пристроях і місцях для унеможливлення несанкціонованого втручання в роботу складових комерційного ВОГ або несанкціонованого відбору природного газу.
Пломбування комерційного ВОГ та його складових проводиться пломбами Оператора ГРМ в місцях, передбачених проектом, паспортами заводів - виробників ЗВТ, та в місцях, де можливе несанкціоноване втручання в роботу складових комерційного ВОГ або несанкціонований відбір природного газу.
Згідно до абзацу першого пункту 1 глави 6 розділу X Кодексу ГРС власник комерційного ВОГ або суб'єкт господарювання, що здійснює його експлуатацію на підставі відповідного договору з власником, забезпечує належний технічний стан комерційного ВОГ та його складових (зокрема ЗВТ), а також проведення періодичної повірки ЗВТ (крім населення) в порядку, визначеному главою 7 цього розділу, та відповідає за дотримання правил експлуатації комерційного вузла обліку та його складових (ЗВТ).
Згідно до пункту 2 глави 6 розділу X Кодексу ГРС протягом експлуатації комерційного ВОГ та його складових Оператор ГРМ та споживач (суміжний суб'єкт ринку природного газу) проводять такі спільні дії:
контрольне зняття показань ЗВТ (лічильника газу);
перевірку комерційного ВОГ та його складових відповідно до вимог цього Кодексу, зокрема контрольний огляд вузла обліку;
монтаж/демонтаж ЗВТ на повірку (періодичну, позачергову, експертну), експертизу та/або ремонт.
Контрольне зняття показань ЗВТ (лічильника газу) здійснюється Оператором ГРМ відповідно до власного графіка обходу споживачів та позапланово (за необхідності).
Контрольний огляд вузла обліку здійснюється Оператором ГРМ за необхідності, але не рідше ніж один раз на шість місяців.
Споживач (суміжний суб'єкт ринку природного газу) зобов'язаний допустити уповноважених представників Оператора ГРМ (разом з їх відповідними засобами) за пред'явленням ними службових посвідчень на власну територію (у приміщення), де встановлений комерційний ВОГ, та забезпечити їм доступ до елементів комерційного ВОГ для виконання зазначених заходів, у тому числі огляду газопроводу перед та після ВОГ. У випадку відмови в доступі чи незабезпечення допуску Оператор ГРМ має право здійснити заходи, передбачені цим Кодексом.
Відповідно до пункту 4 глави 6 розділу X Кодексу ГРС за збереження і цілісність комерційних та дублюючих ВОГ та пломб (відбитків їх тавр) відповідає власник (користувач), на території або у приміщенні якого вони встановлені, що має бути зафіксовано у відповідному акті про пломбування.
Згідно до пунктів 1, 2 глави 9 розділу X Кодексу ГРС суміжні суб'єкти ринку природного газу, зокрема Оператор ГРМ та споживач, під час введення в експлуатацію або протягом експлуатації комерційного ВОГ та його складових, у тому числі в разі позаштатної ситуації чи виникнення спірних питань щодо результатів вимірювань об'єму природного газу, мають право здійснювати з дотриманням вимог цього Кодексу перевірку комерційного ВОГ та його складових щодо:
1) відповідності умовам експлуатації та узгодженій проектній документації чи умовам договору;
2) працездатності та/або придатності ЗВТ до застосування на підставі результатів перевірки їх метрологічних характеристик, зокрема загальної похибки вимірювання;
3) відсутності ознак пошкодження ЗВТ та/або пошкодження пломб;
4) відсутності несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ та/або несанкціонованого газопроводу;
5) перевірки стану підвідного газопроводу, зокрема способу прокладання та відсутності можливості відбору газу поза вузлом обліку, в тому числі шляхом обстеження газопроводів приладовим методом на предмет відсутності підключень до підземних та надземних підвідних, розподільчих та транзитних газових мереж поза комерційним ВОГ, візуального обстеження способів монтажу і обв'язки газового та газорегулюючого обладнання;
6) відсутності несанкціонованого підключення газових приладів, внаслідок чого може перевищуватися діапазон обчислення лічильника газу (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення лічильником газу).
Оператор ГРМ повинен здійснювати контрольний огляд вузла обліку у строки, визначені цим Кодексом.
Перевірка комерційного ВОГ, а також контрольний огляд вузла обліку здійснюються у будь-який час доби та у присутності споживача (суміжного суб'єкта природного газу) або його представника, крім випадків, передбачених цим розділом.
Відповідно до абзацу першого пункту 6 глави 9 розділу Х Кодексу ГРС за підсумками перевірки комерційного ВОГ та за умови відсутності зауважень представник Оператора ГРМ на місці перевірки повинен скласти відповідний акт обстеження / акт контрольного огляду вузла обліку (по одному екземпляру для кожної сторони), що має бути підписаний споживачем (суміжним суб'єктом ринку природного газу).
12.04.2018 у присутності представника споживача працівниками Білоцерківської ФЕГГ ПАТ Київоблгаз було перевірено дотримання правил споживання газу та достовірність його обліку, про що було складено відповідний Акт від 12.04.2018 (копія долучена до позовної заяви), у якому наявність будь-яких порушень (пошкодження пломб, підвищеного шуму та механічних пошкоджень лічильника тощо) не зафіксовано.
Відповідно до пункту 7 глави 9 розділу Х Кодексу ГРС У разі виявлення під час перевірки комерційного ВОГ чи його складових або контрольного огляду вузла обліку ознак нижченаведених порушень представник Оператора ГРМ на місці перевірки складає у порядку, визначеному цим Кодексом, акт про порушення, зокрема про:
1) пошкодження пломб;
2) пошкодження ЗВТ (лічильника газу);
3) наявність зміни параметрів параметризації обчислювача чи коректора об'єму газу;
4) непрацездатність комерційного ВОГ чи його складових та/або його (їх) невідповідність умовам експлуатації чи узгодженій проектній документації або умовам договору;
5) наявність ознак несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ;
6) наявність несанкціонованого газопроводу;
7) несанкціоноване підключення газових приладів, внаслідок чого перевищується діапазон обчислення лічильника газу (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення лічильником газу).
Розрахунок необлікованого або облікованого частково об'єму природного газу внаслідок порушення здійснюється за наявності акта про порушення та у порядку, визначеному в розділі XI цього Кодексу.
При виявленні ознак пошкодження пломб (крім факту їх відсутності чи розірвання пломбувального матеріалу, на якому встановлено пломбу) та/або несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, що має бути зазначено в акті про порушення, за домовленістю сторін або за ініціативою Оператора ГРМ чи споживача (суміжного суб'єкта ринку природного газу) може бути ініційована їх експертиза у порядку, визначеному цим розділом. При виявленні ознак пошкодження ЗВТ (лічильника газу) за умови відсутності ознак несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ за ініціативою Оператора ГРМ чи споживача (суміжного суб'єкта ринку природного газу) може бути ініційована його позачергова чи експертна повірка у порядку, визначеному цим розділом. До отримання результатів експертизи або позачергової чи експертної повірки розрахунок необлікованого або облікованого частково об'єму природного газу внаслідок порушення не здійснюється.
07.06.2018 на об'єкті споживача ПП Тандем-БЦ (їдальня) представниками оператора ГРМ Білоцерківської ФЕГГ ПАТ Київоблгаз складено Акт про порушення №2283, у якому зазначено про порушення Кодексу ГРС: підозра на втручання в роботу ЗВТ (пункт 2); зафіксовано покази лічильника на дату складання Акта - 072326 (пункт 3) та зазначено про усунення виявленого порушення шляхом відключення газопостачання (пункт 4) . Акт підписано двома представниками оператора ГРМ та керівником споживача ОСОБА_1 із застереженням, що з Актом її було ознайомлено 23.07.2018 з повідомленням про відкладення засідання комісії по розгляду акту на 31.07.2018.
Також було складено Акт про усунення порушення від 07.06.2018 (копія додана до відзиву на позовну заяву та залучена до матеріалів справи), у якому зазначено про те, що виявлене порушення усунуте шляхом перекриття запірного пристрою з установкою пломби №R22455445. Акт підписано двома представниками Білоцерківської ФЕГГ ПАТ Київоблгаз та керівником споживача ОСОБА_1
Також було складено Акт про демонтаж лічильника газу для проведення експертизи від 07.06.2018 (копія додана до відзиву на позовну заяву та залучена до матеріалів справи), у якому зазначено про те, що лічильник (з показами 072326) було знято, направлено на експертизу БЦ ФЕГГ ПАТ Київоблгаз , для захисту від зовнішнього втручання до дня проведення експертизи було додатково опломбовано вхідний та вихідний патрубки та пакет з лічильником опломбовано пломбою №R22455446. Акт підписано представником оператора ГРМ ОСОБА_4 та керівником ПП Тандем-БЦ ОСОБА_1
Також було складено протокол щодо направлення ЗВТ та/або пломби на позачергову чи експертну повірку від 07.06.2018 (копія додана до відзиву на позовну заяву та залучена до матеріалів справи), підписаний двома представниками Білоцерківської ФЕГГ ПАТ Київоблгаз та керівником споживача ОСОБА_1
Згідно до пунктів 3 та 4 глави 10 розділу Х Кодексу ГРС експертизу ЗВТ та/або пломби проводить комісія, до складу якої має входити не менше трьох представників Оператора ГРМ зі складу інженерно-технічного персоналу та юристів.
Крім того, Оператор ГРМ офіційним листом має запросити для участі на постійній основі у складі комісії по одному уповноваженому представнику від метрологічної організації та територіального органу Регулятора.
У разі відмови метрологічної служби або територіального органу Регулятора в делегуванні свого представника для участі на постійній основі у складі комісії комісія створюється без участі таких представників.
Остаточний склад комісії з проведення експертизи ЗВТ та пломб затверджується наказом Оператора ГРМ.
Споживач (суміжний суб'єкт ринку природного газу) зобов'язаний бути присутнім під час проведення експертизи.
На підставі викладеного суд відхиляє посилання позивача на те, що проведення експертизи було здійснено неповноважними особами, які не є судовими експертами відповідно до вимог Закону України Про судову експертизу , оскільки вищенаведені норми Кодексу ГРС передбачають інший порядок проведення експертизи та визначення складу комісії для її проведення.
Відповідно до пункту 8 глави 10 розділу Х Кодексу ГРС результати огляду фіксуються в акті експертизи. Акт експертизи підписується всіма членами комісії, а також споживачем (суміжним суб'єктом ринку природного газу) або його уповноваженою особою. Якщо споживач (суміжний суб'єкт ринку природного газу) або його уповноважена особа чи член комісії мають окрему думку з приводу експертизи, вона має бути відображена в акті експертизи.
07.06.2018 комісією ПАТ Київоблгаз для проведення експертизи лічильників газу (склад якої затверджений наказом по ПАТ Київоблгаз від 15.02.2017 №но-3502017) досліджено лічильник в упаковці пл. R22455446 та встановлено, що свинцева пломба заводу-виробника не відповідає вимогам заводу-виробника, із зворотного боку відсутні відбитки захисної пломби, захисне скло залите невідомою речовиною, пошкоджено охоронну пломбу Бар'єр , подряпини на місці кріплення заводської пломби. На підставі викладеного комісією підтверджено втручання в роботу ПЛГ, зроблено висновок про непридатність лічильника (Акт 501е експертизи лічильника газу від 07.06.2018 доданий до позовної заяви).
Також ДП Київоблстандартметрологія була видана довідка про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки №Д50М 762/501ек18, у якій зазначено про невідповідність засобу вимірювальної техніки вимогам Р50-071-98 Лічильники газу побутові. Методи та засоби повірки .
Суд відхиляє зауваження позивача про те, що при перевірці лічильника представника споживача не було роз'яснено можливість усунення порушень на місці виявлення, а саме усунення залиття невідомою речовиною скла лічильника.
По-перше, саме по собі залиття скла лічильника не є порушенням та підставою відповідальності споживача. Перелік можливих порушень споживача та несанкціонованого споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу) та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування необлікованих об'ємів (обсягів) природного газу, наведений у пункті 1 глави 2 розділу ХІ Кодексу ГРС. Відтак в Акті про порушення від 07.06.2018 №2283 було вірно кваліфіковано порушення відповідно до підпункту 3 пункту 1 глави 2 розділу ХІ Кодексу ГРС - підозра на несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ.
По-друге, виявлене порушення було усунуте на місці шляхом припинення газопостачання та демонтажу лічильника, про що також було зазначено в Акті про порушення від 07.06.2018 №2283 відповідно до вимог абзацу чотирнадцятого пункту 7 глави 9 розділу Х Кодексу ГРС, крім того, був складений Акт про усунення порушення від 07.06.2018.
Суд погоджується з твердженням позивача про те, що примірник Акту про порушення від 07.06.2018 №2283 в день перевірки 07.06.2018 їй вручений не був, а представник споживача отримала його лише 23.07.2018, про що власноруч зробила застереження в Акті, що свідчить про порушення пунктів 2 та 3 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС.
Однак зазначене не є підставою вважати зазначений Акт недійсним, або твердити про неналежне оформлення виявлення у споживача факту порушення Кодексу ГРС.
По-перше, Акт про порушення підписаний двома представниками оператора ГРМ та представником споживача. По-друге, належним представником споживача підписано також Акт про усунення порушення від 07.06.2018, Акт про демонтаж лічильника газу для проведення експертизи від 07.06.2018 та протокол щодо направлення ЗВТ та/або пломби на позачергову чи експертну повірку від 07.06.2018. В Акті 501е експертизи лічильника газу від 07.06.2018 наявний підпис керівника споживача ОСОБА_1 із застереженням про незгоду з результатами зовнішнього огляду лічильника, датований 07.06.2018.
Крім того керівник споживача у власних письмових поясненнях твердить, що їй на місці не було роз'яснено можливість усунення порушення на місці виявлення, що свідчить про те, що керівник ПП Тандем-БЦ була присутня під час проведення перевірки та здійснення експертизи, відтак була обізнана про факт виявлення порушення Кодексу ГРС та складення актів в день проведення перевірки 07.06.2018.
Відповідно до пунктів 8-10 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС Акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення.
До складу комісії з розгляду актів про порушення має входити не менше трьох представників Оператора ГРМ зі складу інженерно-технічного персоналу та юристів.
Крім того, Оператор ГРМ офіційним листом має запросити для участі на постійній основі у складі комісії по одному уповноваженому представнику метрологічної організації та територіального органу Регулятора.
У разі відмови метрологічної організації або територіального органу Регулятора в делегуванні свого представника для участі на постійній основі у складі комісії комісія створюється без участі такого представника.
Остаточний склад комісії з розгляду актів про порушення затверджується наказом Оператора ГРМ.
За вимогою однієї зі сторін на засідання комісії в окремому випадку можуть бути додатково залучені інші представники, зокрема від виробника ЗВТ чи виробника пломби, повноваження яких підтверджуються в установленому законодавством порядку.
Споживач (несанкціонований споживач) зобов'язаний бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення, на якому буде розглядатися складений на нього акт про порушення.
Відповідно до пункту 11 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС за результатами розгляду акта про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акта про порушення.
При задоволенні комісією акта про порушення складається акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об'єму та обсягу природного газу і його вартості.
31.07.2018 комісією з розгляду актів про порушення вимог Кодексу у складі 6 осіб, за участю директора ПП Тандем-БЦ ОСОБА_1 розглянуто справу про нарахування збитків, завданих газопостачальному або газорозподільному підприємству внаслідок порушення споживачем Кодексу ГРС, шляхом голосування прийнято рішення (оформлене протоколом №56 від 31.07.2018) про повне задоволення Акту №2283 від 07.06.2018. Директором ПП Тандем-БЦ до протоколу було внесено зауваження, якими споживач просив у розрахунку донарахованих обсягів газу врахувати, що виробнича діяльність підприємства провадиться 12 годин щоденно без перерви та вихідних (згідно рішення Білоцерківської міської ради №369 від 11.08.2009; а також те, що відповідно до рішення Білоцерківської міської ради від 05.04.2018 в м. Біла Церква з 06.04.2018 закінчено опалювальний сезон.
Згідно Акту-розрахунку не облікованого (донарахованого) об'єму та обсягу природного газу і його вартості від 31.07.2018 розраховано суму збитків, завданих порушеннями споживача, за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (з 10:00 12.04.2018) до дня усунення порушення (10:00 07.06.2018) в сумі 268826,60 грн. в акті зазначено про відмову представника споживача від підпису.
Також комісією складено Зміни до Акту-розрахунку не облікованого (донарахованого) об'єму та обсягу природного газу і його вартості від 31.07.2018, якими виправлено описку у вказаному Акті-розрахунку, а саме зазначено, що в абзаці четвертому після слів на підставі акту про порушення вимог Кодексу правильно читати від 07.06.2018 №2283.
Відповідно до пункту 12 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС вартість необлікованого (донарахованого) об'єму природного газу, яка пред'являється до сплати споживачу (несанкціонованому споживачу) в результаті задоволення акта про порушення, зазначається в окремому платіжному рахунку Оператора ГРМ, який надається під особистий підпис споживача (несанкціонованого споживача) або надсилається йому рекомендованим поштовим відправленням разом із супровідним листом, що оформлюється у довільній формі.
Якщо об'єм та/або вартість необлікованого (донарахованого) природного газу буде оскаржуватися споживачем (несанкціонованим споживачем) у судовому порядку, тоді до винесення остаточного рішення у судовій справі заборгованість за необлікований (донарахований) об'єм природного газу не вважається простроченою.
ОСОБА_3 від 31.07.2018 із змінами було отримано представником споживача 15.08.2018 із супровідним листом від 15.08.2018 № KV20.4-Сл-10436-0818 (копії залучені до матеріалів справи). Також до позову позивачем додано копію рахунку на оплату від 31.07.2018 на суму 268 826,60 грн. з ПДВ, виписаний ПП Тандем-БЦ Білоцерківською ФЕГГ ПАТ Київоблгаз .
Відповідно до ст. 235 ГК України за порушення господарських зобов'язань до суб'єктів господарювання та інших учасників господарських відносин можуть застосовуватися оперативно-господарські санкції - заходи оперативного впливу на правопорушника з метою припинення або попередження повторення порушень зобов'язання, що використовуються самими сторонами зобов'язання в односторонньому порядку.
Частиною 1 ст. 236 ГК України визначено види господарсько-оперативних санкцій, серед яких, зокрема, передбачено встановлення в односторонньому порядку на майбутнє додаткових гарантій належного виконання зобов'язань стороною, яка порушила зобов'язання: зміна порядку оплати продукції (робіт, послуг), переведення платника на попередню оплату продукції (робіт, послуг) або на оплату після перевірки їх якості тощо.
Відповідно до ч. 2 ст. 236 ГК України перелік оперативно-господарських санкцій, встановлений у її першій частині, не є вичерпним.
За змістом вищенаведених норм рішення комісії оператора ГРМ про донарахування споживачу необлікованого (донарахованого) об'єму та обсягу природного газу і його вартості є оперативно-господарською санкцією, а відповідно до частини 2 ст. 237 ГК України у разі незгоди із застосуванням оперативно-господарської санкції заінтересована сторона може звернутися до суду із заявою про скасування такої санкції.
За таких обставин, у відповідності до свого права, передбаченого вищенаведеними нормами, у зв'язку із незгодою із здійсненим розрахунком, споживач - ПП Тандем-БЦ звернувся до господарського суду з вимогою про визнання недійсним рішення комісії, оформленого протоколом №56 від 31.07.2018 та Актом-розрахунком необлікованого (донарахованого) об'єму та обсягу природного газу в частині визначення донарахованого обсягу і вартості на загальну суму 268826,60 грн.
Зазначена вимога не належить до задоволення з огляду на таке.
Відповідно до пункту 1 глави 4 розділу XI Кодексу ГРС у разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого газопроводу або несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ розрахунок об'єму необлікованого природного газу здійснюється за номінальною потужністю газового обладнання споживача (несанкціонованого споживача) за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення.
Перелік газоспоживаючого обладнання (ГСО) споживача та його номінальна потужність визначені у додатку №44 до Договору розподілу.
Суд, дослідивши зазначений додаток №4, погодився, що у ньому не зазначений режим роботи ГСО споживача, а рішенням Білоцерківської міської ради від 11.08.2009 №369 (копія виписки з рішення залучена до матеріалів справи) ПП Тандем-БЦ встановлено графік роботи з 11:00 до 23:00 без перерви та вихідних.
Однак, по-перше, зазначений графік роботи встановлює години, коли кафе Тандем відкрите для відвідувачів, а не години роботи ГСО.
По-друге, передбачений пунктом 1 глави 4 розділу XI Кодексу ГРС порядок розрахунку не передбачає здійснення розрахунку в залежності від годин роботи ГСО, а передбачає розрахунок за номінальною потужністю. При цьому номінальна потужність газового обладнання - це сумарна об'ємна витрата (споживання) природного газу всього встановленого газового обладнання/устаткування, яка згідно з паспортними даними відповідає номінальному (а не фактичному!) режиму роботи цього обладнання/устаткування (пункт 4 (визначення термінів) глави 1 розділу І Кодексу ГРС).
Суд зазначає, що як позивач у позові, так і відповідач у відзиві безпідставно посилаються на порядок розрахунку, передбачений підпунктом 1 пункту 4 глави 4 розділу XI Кодексу ГРС, оскільки пункт 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС стосується випадків виявлення несправності лічильника за умови відсутності несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ. До спірних відносин сторін має бути застосований порядок розрахунку, передбачений саме пунктом 1 глави 4 розділу XI Кодексу ГРС (у звязку із виявленням Оператором ГРМ несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ).
Щодо посилань позивача на відсутність роботи його опалювальних котлів з 06.04.2018 у зв'язку із прийняттям рішення Білоцерківської міської ради від 05.04.2018 №141 Про закінчення опалювального сезону 2017-2018 років в м.Біла Церква (копія залучена до матеріалів справи), суд зазначає, що по-перше зазначене рішення стосується централізованого опалення (подачі теплоносія в централізовану систему опалення) і жодним чином не стосується подачі газу на ГСО (опалювальні котли) ПП Тандем-БЦ .
Відповідно до пункту 7 глави 7 розділу VІ Кодексу ГРС (в редакції від 17.03.2017, чинній на дату закінчення опалювального сезону 2017-2018 років в місті Біла Церква 06.04.2018) якщо за ініціативою споживача необхідно припинити газопостачання (розподіл природного газу) на об'єкт споживача чи його окремі газові прилади для проведення ремонтних робіт, реконструкції чи технічного переоснащення, споживач не пізніше ніж за сім днів повинен письмово повідомити про це Оператора ГРМ та узгодити з ним дату припинення газопостачання (розподілу природного газу), а Оператор ГРМ в узгоджену із споживачем дату зобов'язаний припинити газопостачання (розподіл природного газу) споживачеві.
Суду не подано доказів того, що у зв'язку із закінченням опалювального сезону позивач письмово звертався до відповідача для узгодження припинення газопостачання опалювальних котлів, та доказів того, що таке припинення газопостачання було фактично виконано, абодоказів того, що до Додатку №4 до Договору розподілу були внесені зміни щодо переліку ГСО.
Перевіривши застосовані у розрахунку дані номінальної потужності, суд встановив, що вони відповідають Додатку №4 та застосовані вірно відповідно до вимог Кодексу ГРС.
Щодо посилань позивача на те, що обсяг газу за квітень місяць в розрахунку взято за 30 днів, а не з 12.04.2018 по 30.04.2018, то вони не відповідають дійсності, оскільки як вбачається з опису розрахунку, за квітень 2018 року було враховано 453 години роботи, тобто з 10:00 12.04.2018 до кінця місяця, а не за 30 днів.
Відтак, перевіривши застосований період нарахування у оспорюваному розрахунку, суд встановив, що його було застосовано вірно з 10:00 12.04.2018 (дата останнього контрольного огляду) по 10:00 07.06.2018 (дата виявлення та усунення порушення) у відповідності до фактичних обставин та згідно вимог Кодексу ГРС.
Щодо посилань позивача на те, що вартість донарахованого обсягу природного газу у розрахунку була визначена за ціною закупівлі позивачем послуг з балансування, а не ціною постачання споживачу природного газу за Договором на постачання від 04.01.2016, суд зазначає таке.
Відповідно до абзаців третього-шостого пункту 11 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС
При складанні акта-розрахунку враховується таке:
1) розрахований відповідно до вимог цього розділу необлікований (донарахований) об'єм природного газу, що припадає на період до 01 числа місяця, в якому прийнято рішення комісії щодо задоволення акта про порушення (тобто до закритого балансового періоду), не потребує коригування (включення до) закритих періодів, а його вартість в повному обсязі має бути компенсована споживачем (несанкціонованим споживачем) Оператору ГРМ. При цьому вартість природного газу визначається за цінами закупівлі природного газу Оператором ГРМ протягом періоду необлікованого природного газу ;
2) розрахований відповідно до вимог цього розділу необлікований (донарахований) об'єм природного газу, що припадає на період після 01-го числа місяця, в якому прийнято рішення комісії щодо задоволення акта про порушення, включається в баланс поточного календарного місяця за загальними правилами і вважається об'ємом постачання природного газу споживачу його діючим постачальником. Виключенням є об'єм природного газу, нарахований несанкціонованому споживачу та споживачу, у якого відсутній постачальник, вартість якого має бути компенсована Оператору ГРМ за цінами закупівлі ним природного газу в поточному календарному місяці;
3) при розрахунку необлікованого (донарахованого) об'єму природного газу має бути віднятий об'єм природного газу, фактично сплачений споживачем протягом періоду порушення. Виключенням є несанкціонований відбір природного газу поза охопленням комерційного вузла обліку.
Наведені норми передбачають застосування у розрахунку ціни закупівлі природного газу не споживачем у свого діючого постачальника, а ціни закупівлі природного газу оператором ГРМ, враховуючи, що період порушення та відповідно період розрахунку з 12.04.2018 по 07.06.2018, а рішення про донарахування було прийняте 31.07.2018.
Застосована у розрахунку ціна за 1 куб.м. з ПДВ 12,936048 відповідає ціні закупівлі природного газу оператором ГРМ протягом періоду розрахунку за Договором №1512000723 транспортування природного газу від 17.12.2015, укладеним ПАТ Київоблгаз (замовник) та ПАТ Укртрансгаз (оператор).
При цьому із загальної нарахованої суми при здійсненні розрахунку було відмінусовано об'єм природного газу, фактично сплачений споживачем за період нарахування.
Відтак, перевіривши застосовану ціну в оспорюваному розрахунку, суд встановив, що її було застосовано вірно у відповідності до фактичних обставин та згідно вимог Кодексу ГРС.
Відтак, під час прийняття рішення, оформленого протоколом №56 засідання комісії з розгляду актів про порушення вимог Кодексу від 31.07.2018 та Актом-розрахунком необлікованого (донарахованого) об'єму та обсягу природного газу і його вартості від 31.07.2018, відповідач діяв у відповідності до своїх повноважень та відповідно до норм Кодексу ГРС, відтак підстави для визнання судом зазначеного рішення недійсним, в тому числі і в частині визначення донарахованого обсягу і вартості газу на загальну суму 268826,60 грн., відсутні.
Щодо вимоги позивача зобов'язати відповідача ПАТ Київоблгаз здійснити розрахунок необлікованого (донарахованого) об'єму та обсягу природного газу з врахуванням часу роботи газових приладів 12 годин на добу та з врахуванням вартості природного газу по ціні закупівлі не облікованого об'єму газу, то позивачем не наведено норми закону, яка передбачала б обов'язок відповідача здійснити такі дії. Зазначена позовна вимога заявлена як похідна від вимоги про визнання недійсним рішення, відтак також є необґрунтованою та не належить до задоволення.
Враховуючи вищевикладене, позов ПП Тандем-БЦ є необґрунтованим та задоволенню не підлягає. У зв'язку із відмовою в позові судові витрати суд відповідно до ст. 129 ГПК України покладає на позивача.
керуючись ст. ст. 4, 12, 73-92, 129, 233, 236-238, 240, 241, 252 ГПК України, суд
ВИРІШИВ:
В позові приватному підприємству Тандем-БЦ у справі №911/1822/18 відмовити повністю.
Дане рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту рішення відповідно до ст.ст. 240-241 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст рішення підписано 16.11.2018.
Суддя О.В. Конюх
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 05.11.2018 |
Оприлюднено | 16.11.2018 |
Номер документу | 77881421 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Київської області
Конюх О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні