ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15.11.2018 Справа № 912/809/18
м.Дніпро, пр.Дмитра Яворницького, 65, зал судових засідань 511
Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів :
головуючого судді (доповідача) - Кузнецової І.Л.,
суддів - Кощеєва І.М., Орєшкіної Е.В.,
секретар судового засідання : Мацекос І.М.,
розглянувши апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області на рішення господарського суду Кіровоградської області від 06.07.2018 у справі №912/809/18 (суддя Тимошевська В.В., повне рішення складено 16.07.2018)
за позовом Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, м.Кропивницький
до відповідача фермерського господарства "Воля" Дячка Анатолія Григоровича, с.Великі Трояни, Кіровоградська область
про внесення змін до договору
ВСТАНОВИВ:
- рішенням господарського суду Кіровоградської області від 06.07.2018 у справі №912/809/18 Головному управлінню Держгеокадастру у Кіровоградській області відмовлено в задоволенні позову до фермерського господарства (далі-ФГ)"Воля" про внесення змін до договору оренди землі від 18.09.2008, укладеного між Ульяновською районною державною адміністрацією та ФГ "Воля" в особі голови Дячка Анатолія Григоровича, зареєстрованого у Кіровоградській регіональній філії центру Державного земельного кадастру 18.09.2008 за №040838400004 шляхом зазначення орендодавцем земельної ділянки (суб'єкта оренди) Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області та викладення п.9 вказаного договору в такій редакції: "Орендна плата вноситься орендарем на рівні земельного податку у грошовій формі в розмірі 12 відсотків від середньої нормативної грошової оцінки 1 га ріллі по Кіровоградській області станом на 01.01.2018, що становить 3295грн.08коп. на рік або 274грн.59 коп. у місяць на розрахунковий рахунок Великотроянської сільської ради";
- приймаючи рішення, господарський суд виходив з того, що встановлення розміру орендної плати на основі середньої нормативної грошової оцінки землі по області, як запропоновано позивачем, протирічить приписам Податкового кодексу України, а також з того, що положеннями ст.770 Цивільного кодексу України передбачений автоматичний перехід прав та обов"язків наймодавця до нового власника речі і такий перехід не пов"язується з обов"язковістю внесення змін до відповідного договору;
- не погодившись з прийнятим рішенням, Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області подало апеляційну скаргу, в якій з посиланням на неправильне застосування господарським судом норм матеріального і процесуального права просить це рішення скасувати;
- у поданій скарзі йдеться про те, що право передавати у користування земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності належить Головному управлінню Держгеокадастру у Кіровоградській області, про те, що Ульяновською районною державною адміністрацією Кіровоградської області, як стороною договірних відносин, до часу наданих їй повноважень не вживалися заходи по усуненню порушень ст.288 Податкового кодексу України в частині приведення умов договору по сплаті орендної плати в розмірі 12 відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки, про те, що на теперішній час Управлінням здійснюється поновлення договорів оренди землі виключно на рівні 12 відсотків від нормативної грошової оцінки, про те, що середня ціна продажу (розмір річної орендної плати) на території Кіровоградської області становить 19.83 відсотка, що свідчить про попит на отримання земельних ділянок, про зловживання відповідачем правом на перегляд договірних відносин, оскільки господарство листом від 26.12.2017 повідомило про небажання переглядати розмір орендної плати, а також про те, що сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної власності є змінною ціною і зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору;
- 15.11.2018 представник скаржника в судове засідання не з"явися, про час та місце засідання скаржник повідомлений належним чином;
- відповідач вважає рішення господарського суду обґрунтованим, просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, посилаючись на те, що позивач є добросовісним користувачем орендованої земельної ділянки та сплачує орендну плату на рівні, не меншому ніж 3 відсотки нормативної грошової оцінки земельної ділянки, істотне порушення відповідачем умов договору відсутнє; визначений в договорі розмір орендної плати відповідає вимогам чинного законодавства, зокрема положенням Податкового кодексу України; зазначені позивачем обставини не є правовою підставою для зміни договору в судовому порядку; встановлення орендної плати на рівні 12 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки суперечить Податковому кодексу України.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників відповідача, колегія суддів приходить до висновку про те, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню в силу наступного.
Як вбачається з матеріалів справи, 18.09.2008 між Ульянівською районною державною адміністрацією (орендодавцем) та ФГ"Воля" (орендарем) укладено договір оренди землі з додатками, за умовами якого для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в оренду господарству передано земельну ділянку загальною площею 42,1322 га, у тому числі, по угіддях: ріллі ? 42,1322 га, кадастровий номер 3525580800:02:000:9015, яка знаходиться за адресою: Великотроянівська сільська рада Ульянівського району Кіровоградської області.
Відповідно до п.5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент укладення договору становить 415089грн..
Згідно з п.9 договору орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі 10954грн.38коп. за всю земельну ділянку в рік, що складає 2.64 процента від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
П.13 договору встановлено, що розмір орендної плати переглядається щороку у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення ціни і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
Відповідно до п.8 договір укладено на 49 років.
Одночасно слід зазначити, що згідно з Законом України від 06.09.2012 N 5245-VI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" з 1 січня 2013 року розмежовано землі державної та комунальної власності. Повноваження по передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою ст.122 Земельного кодексу України, у власність або у користування для всіх потреб, надано центральному органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальним органам.
Постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15 затверджено Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, пунктом 1 якого, визначено, що Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №5 "Про утворення територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру" утворені як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр).
Згідно з п.п.13 п.4 Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 29 вересня 2016 року N333, Головне управління відповідно до покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством.
Отже, Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області розпоряджається землями державної форми власності сільськогосподарського призначення на території Кіровоградської області в порядку, визначеному чинним законодавством.
Листом Держгеокадастру України від 05.07.2017 №22-28-0.13-10489/2-1, адресованим керівникам головних управлінь Держгеокадастру в областях, рекомендовано укладати та поновлювати договори оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної форми власності, набутих на безконкурентних засадах, із встановленням максимальної відсоткової ставки орендної плати, визначеної Податковим кодексом України.
Листом від 12.12.2017 №27-11-0.63-10975/2-17 Управління Держгеокадастру у Кіровоградській області запропонувало ФГ "Воля" переглянути розмір орендної плати в договорі та встановити її у розмірі 12 відсотків від нормативної грошової оцінки .
ФГ"Воля" в листі від 26.12.2017 №8, направленому Головному управлінню Держгеокадастру у Кіровоградській області, зокрема зазначено, що господарство відповідно до умов договору з дотриманням вимог Податкового кодексу України сплачує орендну плату у розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки, орендна плата сплачується з урахуванням коефіцієнту її щорічної індексації, заборгованість зі сплати орендної плати відсутня.
Внаслідок відсутності згоди ФГ"Воля" на внесення змін до договору згідно з пропозицією Управління Держгеокадастру у Кіровоградській області останнє звернулось до господарського суду з позовом про внесення відповідних змін за рішенням суду.
Згідно з ст.1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі ? це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Ст.13 названого Закону визначено, що договір оренди землі ? це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Відповідно до ст.15 Закону істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Ст.30 Закону встановлено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Відповідно до ч.2 ст.632 Цивільного кодексу України зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Ч.2 ст.651 Кодексу передбачено, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Відмовляючи в задоволенні позову, господарський суд правильно встановив, що за загальним правилом зміна умов договору, в тому числі в частині розміру орендної плати, здійснюється за взаємною згодою сторін. За відсутності такої згоди такий договір може бути змінений за рішенням суду лише у випадках, встановлених умовами договору або в силу закону.
Ч.ч.1, 2 ст.21 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що орендна плата за землю ? це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Відповідно до пп.14.1.147 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України плата за землю ? це обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Згідно з пп.14.1.136 п.14.1 ст.14 Кодексу орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності ? обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Відповідно до п.п.288.5.1, 288.5.2 п.288.5 ст.288 Кодексу розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено ? у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування ? не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь ? не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
В п.289.1 ст.289 Кодексу закріплено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Тобто, законодавець визначив нижню граничну межу річної суми платежу з орендної плати за земельні ділянки, незалежно від того, чи співпадає її розмір із визначеним у договорі.
Проаналізувавши наведені норми, господарський суд дійшов вірного висновку, що з набранням чинності Податкового кодексу України річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам п.п.288.5.1 п.288.5 ст.288 цього Кодексу та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати.
Щодо досліджуваної справи, то додатком від 09.01.2008 до п.9 договору оренди землі внесено зміни та встановлено розмір орендної плати на рівні 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що складає 12452грн.67коп.. З наданої до матеріалів справи копії додатку вбачається, що вказаний додаток до договору підписано обома сторонами? Ульянівською районною державною адміністрацією і ФГ "Воля" та зареєстровано в установленому порядку 09.01.2009 за №28.
Чинність додатку також підтверджується реєстрацією права оренди земельної ділянки за ФГ "Воля" в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно на підставі договору оренди землі від 18.09.2009.
Отже відповідно до умов договору з урахуванням внесених змін відповідач сплачує орендну плату в розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки з урахуванням коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель.
Згідно з запропонованою Управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області пропозицією щодо внесення змін до договору, останній просить внести зміни до п.9 договору, встановивши розмір орендної плати на рівні 12 відсотків від середньої нормативної грошової оцінки 1 га ріллі по Кіровоградській області станом на 01.01.2018, що становить 3295грн.08коп. на рік або 274грн.59 коп. у місяць.
Між тим, відповідно до п.2 ч.1 ст.13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, зокрема, визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
У даному випадку, нормативна грошова оцінка земельної ділянки за кадастровим номером 35255808000:02:000:9015, яка перебуває в оренді відповідача за договором, проведена. Розмір орендної плати в договорі визначено відповідно до проведеної нормативної грошової оцінки.
При цьому встановлення розміру орендної плати на основі середньої нормативної грошової оцінки по області суперечить приписам Податкового кодексу України та положенням наведених вище норм.
Приписи Податкового кодексу України не містять також імперативних норм щодо встановлення розміру орендної плати виключно на максимальному рівні, що становить 12 відсотків від нормативної грошової оцінки. Не передбачено встановлення розміру орендної плати на законодавчо визначеному максимальному рівні і умовами договору оренди землі від 18.09.2008.
Встановлений в договорі оренди землі з урахуванням внесених змін розмір орендної плати не є меншим від нижньої граничної межі річної суми платежу з орендної плати згідно з п.п.288.5.1 п.288.5 ст.288 Податкового кодексу України. Тобто, встановлений договором розмір орендної плати на рівні 3 відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідає нормам Податкового кодексу України.
З огляду на викладене редакція п.9 спірного договору, запропонована позивачем, не відповідає вимогам чинного законодавства.
Тому в задоволенні позовних вимог слід відмовити.
Таким чином, рішення місцевого господарського суду відповідає фактичним обставинам справи, вимогам чинного законодавства, підстави для його скасування відсутні.
Стосовно позовних вимог про внесення змін до договору в частині визначення як орендодавця Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області слід зазначити наступне.
Відповідно до ч.1 ст.269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
При зверненні з апеляційною скаргою доводів стосовно незаконності і необґрунтованості рішення у відповідній частині Управлінням не наведено.
У цьому зв"язку перегляд рішення господарського суду здійснено виключно в межах апеляційної скарги.
Доводи скаржника про невжиття Ульянівською районною адміністрацією заходів щодо усунення порушень в частині розміру орендної плати колегією суддів не прийняті до уваги, оскільки обставини щодо наявності такого порушення з посиланням на законодавчі підстави скаржником не доведені.
Доводи скаржника про зловживання відповідачем правом на перегляд договірних умов визнані колегією суддів безпідставними тому, що внесення змін до договору відповідно до ст.651 Цивільного кодексу України здійснюється виключно за згодою сторін.
Посилання скаржника на те, що умовами договору передбачена можливість збільшення розміру орендної плати визнані колегією суддів необґрунтованими, оскільки така можливість відповідно до п.13 договору має бути реалізованою виключно з підстав, перелічених у цьому пункті.
Крім того, поповнення бюджетів органів місцевого самоврядування до таких підстав не належить.
Керуючись ст.ст.269, 270, 275, 276, 282 - 284 Господарського процесуального кодексу України, суд
ПОСТАНОВИВ:
- рішення господарського суду Кіровоградської області від 06.07.2018 у справі №912/809/18 залишити без змін, апеляційну скаргу без задоволення;
- постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня складення повної постанови;
- повна постанова складена 19.11.2018
Головуючий суддя І.Л. Кузнецова
Суддя І.М.Кощеєв
Суддя Е.В.Орєшкіна
Суд | Центральний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 15.11.2018 |
Оприлюднено | 19.11.2018 |
Номер документу | 77914529 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Кузнецова Ірина Леонідівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Кузнецова Ірина Леонідівна
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Білецька Людмила Миколаївна
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Білецька Людмила Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні