Постанова
від 19.11.2018 по справі 160/8511/18
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а їн и

19 листопада 2018 року м. Дніпросправа № 160/8511/18

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого - судді Юрко І.В., суддів: Чабаненко С.В., Чумака С.Ю.,

секретарі судового засідання Сколишеві О.О.,

за участі представників позивача: ОСОБА_1, ОСОБА_2,

представника відповідача Гурського В.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_4 на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2018 року в адміністративній справі №160/8511/18 (головуючий 1-ї інстанції Лозицька І.О.) за позовом ОСОБА_4 до Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області про визнання протиправною бездіяльності та встановлення факту одноразового грубого порушення Конституції України та Закону України Про місцеві вибори -

В С Т А Н О В И В :

Позивач 13.11.2018 року звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області, в якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області щодо не утворення Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області та не формування її складу в зв'язку з призначенням перших місцевих виборів 23 грудня 2018 року;

- встановити факт одноразового грубого порушення Новомосковською районною виборчою комісією Дніпропетровської області Конституції України та Закону України Про місцеві вибори , яке полягає у протиправній бездіяльності щодо не утворення Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області та не формування її складу в зв'язку з призначенням перших місцевих виборів 23 грудня 2018 року.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2018 року адміністративний позов задоволено частково.

Визнано протиправною бездіяльність Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області щодо не утворення Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області та не формування її складу в зв'язку з призначенням перших місцевих виборів 23 грудня 2018 року.

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погодившись частково з рішенням суду, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просив рішення суду першої інстанції скасувати в частині відмовлених позовних вимог та прийняти нове рішення в цій частин, яким задовольнити позовні вимоги про встановлення факту одноразового грубого порушення Новомосковською районною виборчою комісією Дніпропетровської області Конституції України та Закону України Про місцеві вибори , яке полягає у протиправній бездіяльності щодо не утворення Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області та не формуванні її складу в зв'язку з призначенням перших місцевих виборів 23.12.2018 року.

Відповідач надав суду апеляційної інстанції відзив на скаргу, в якому просив апеляційну скаргу залишити без задоволення.

Представники позивача в судовому засіданні апеляційної інстанції вимоги апеляційної скарги підтримали, просили їх задовольнити.

Представник відповідача проти вимог апеляційної скарги заперечував, просив в їх задоволенні відмовити.

Позивач в судове засідання апеляційної інстанції не прибув, про час, дату та місце розгляду справи повідомлений належним чином.

Відповідно до частини 2 статті 313 Кодексу адміністративного судочинства України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представників сторін, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги та відзиву на апеляційну скаргу, встановила наступне.

Позивач - ОСОБА_4 є фізичною особою, проживає та зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1

Відповідач - Новомосковська районна виборча комісіїя Дніпропетровської області сформована Постановою Центральної вибочної комісії від 06.09.2015 року №230 Про формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (міст обласного значення та міста Києва), районних у місті Києві виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів .

Згідно Додатку 3 до постанови Центральної виборчої комісії від 12 жовтня 2018 року №156 Перелік об'єднаних територіальних громад, утворених у межах Дніпропетровської області, у яких призначаються перші місцеві вибори 23 грудня 2018 року вибори відбудуться в межах Черкаської селищної об'єднаної територіальної громади до Черкаської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області та на посаду Черкаського селищного голови Новомосковського району Дніпропетровської області.

До Черкаської селищної об'єднаної територіальної громади увійшли Черкаська селищна рада (смт Черкаське), Гвардійська селищна рада (смт Гвардійське).

Судом першої інстанції встановлено, що постановою Центральної виборчої комісії від 12 жовтня 2018 року №156 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 23 грудня 2018 року призначено на 23 грудня 2018 року перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1-22.

Згідно додатку 6 (позиція 4) вищезазначеної постанови ЦВК на 23.12.2018 року призначено перші вибори депутатів сільської ради та сільського голови Черкаської селищної об'єднаної територіальної громади, пунктом 2 оголошено з 03.11.2018 року початок виборчого процесу цих виборів.

Постановою ЦВК №163 від 19 жовтня 2018 року затверджено Календарний план основних організаційних заходів з підготовки та проведення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 23 грудня 2018 року.

Згідно п.11 Календарного плану передбачено утворення сільських, селищних, міських комісій та формування їх складу в зв'язку з призначенням перших місцевих виборів. Строк - не пізніше 42 днів до дня голосування (до 10.11.2018 року включно), суб'єкт виконання - районна виборча комісія.

З тексту адміністративного позову вбачається, що Черкаська селищна комісія Новомосковського району Дніпропетровської області ані до 10 листопада 2018 року включно, ані на час розгляду справи не утворена. Тим самим позивач вважає, що виборчий процес на території Черкаської селищної об'єднаної територіальної громади (Черкаська ОТГ) може взагалі бути зірваний та не відбутися.

Позивач вважає, що не утворення відповідачем відповідно до вимог статей 19 та 38 Конституції України та статті 22 Закону України Про місцеві вибори Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області та не формування її складу у зв'язку з призначенням перших місцевих виборів, є протиправною бездіяльністю відповідача, чим безпосередньо порушено виборчі права позивача, зокрема, право вільно обирати і бути обраним до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Вказану бездіяльність Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області позивач оскаржив до суду, а також просив встановити факт одноразового грубого порушення відповідачем наведених вище норм закону, яке полягає у протиправній бездіяльності щодо не утворення Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області та не формування її складу в зв'язку з призначенням перших місцевих виборів 23 грудня 2018 року.

Колегія суддів погоджується з рішенням суду першої інстанції про часткове задоволення позовних вимог з огляду на таке.

Що стосується питання порушення прав саме позивача як виборця, колегія суддів зазначає, що відповідно до пункту 1 частини першої статті 12 Закону України Про місцеві вибори одним із суб'єктів виборчого процесу на відповідних місцевих виборах є виборець.

Згідно частини другої статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України виборець, учасник всеукраїнського референдуму (громадянин України, який має право голосу у відповідних виборах або референдумі) може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій, якщо такі рішення, дія чи бездіяльність безпосередньо порушують його виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму.

Відповідно до частини 1 статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.

Як встановлено в судовому засіданні та підтверджено матеріалами справи, ОСОБА_4 є громадянином України та зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1, отже, позивач є виборцем на місцевих виборах до Черкаської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області та Черкаського селищного голови Новомосковського району Дніпропетровської області 23 грудня 2018 року.

Судом першої інстанції визнано протиправною бездіяльність Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області щодо не утворення Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області та не формування її складу в зв'язку з призначенням перших місцевих виборів 23 грудня 2018 року.

Відповідно до частин першої та другої статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Сторонами рішення суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог не оскаржується, та в цій частині рішення судом апеляційної інстанції не перевіряється, оскільки апеляційним судом не встановлено порушень судом першої інстанції норм процесуального права, які є обов'язковою підставою для скасування рішення, або неправильного застосування норм матеріального права.

Щодо позовних вимог про встановлення факту одноразового грубого порушення Новомосковською районною виборчою комісією Дніпропетровської області Конституції України та Закону України Про місцеві вибори , яке полягає у протиправній бездіяльності щодо не утворення Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області та не формування її складу в зв'язку з призначенням перших місцевих виборів 23 грудня 2018 року, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Адміністративним судочинством не передбачено такого способу захисту порушених прав, свобод або законних інтересів особи, як встановлення будь-якого факту.

Статтею 245 Кодексу адміністративного судочинства України визначений вичерпний перелік повноважень суду при вирішенні справи у разі задоволення позову. Вказаний перелік також не містить способу вирішення справи, як встановлення факту.

Отже, судом першої інстанції вірно зазначено, що позивачем обрано не належний спосіб захисту при зверненні до суду з вимогами про встановлення факту одноразового грубого порушення Новомосковською районною виборчою комісією Дніпропетровської області Конституції України та Закону України Про місцеві вибори яке полягає у протиправній бездіяльності щодо не утворення Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області та не формування її складу в зв'язку з призначенням перших місцевих виборів 23 грудня 2018 року.

Посилання апелянта на ту обставину, що у відповідності до частини 3 та пункту 7 частини 4 статті 29 Закону України Про місцеві вибори повноваження усього складу територіальної, дільничної комісії можуть бути припинені достроково в установленому законом порядку в разі одноразового грубого порушення Конституції України, цього та інших законів України, та повноваження члена відповідної територіальної, дільничної виборчої комісії припиняються дострокове, зокрема, у зв'язку з одноразовим грубим порушенням ним законодавства України про місцеві вибори, що встановлено рішенням суду, колегія суддів до уваги не приймає, оскільки вказана норма не передбачає вставлення рішенням суду саме факту такого порушення.

Колегія суддів зазначає, що позивач не позбавлений права звернення до виборчої комісії вищого рівня або Центральної виборчої комісії із відповідною заявою щодо порушення відповідачем Конституції України та Закону України Про місцеві вибори .

Враховуючи викладене, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду відсутні.

Згідно частини першої статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Відповідно до частини 3 статт 272 Кодексу адміністративного судочинства України судові рішення суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду справ, визначених, зокрема статтею 273 цього Кодексу, набирають законної сили з моменту проголошення і не можуть бути оскаржені.

Керуючись статтями 12, 77, 243, 250, 272, 273, 308, 313, 315, 316, 321, 322, 325, 328, Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу ОСОБА_4 на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2018 року в адміністративній справі №160/8511/18 залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2018 року в адміністративній справі №160/8511/18 залишити без змін.

Стягнути з ОСОБА_4 до спеціального фонду Державного бюджету України судовий збір за подання апеляційної скарги у розмірі 1057 ( одна тисяча п'ятдесят сім) гривень 00 копіок.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками перегляду набирає законної сили з моменту проголошення та не може бути оскаржена.

Головуючий - суддя І.В. Юрко

суддя С.В. Чабаненко

суддя С.Ю. Чумак

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.11.2018
Оприлюднено20.11.2018
Номер документу77923854
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/8511/18

Постанова від 19.11.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 17.11.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Рішення від 15.11.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Лозицька Ірина Олександрівна

Ухвала від 14.11.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Лозицька Ірина Олександрівна

Ухвала від 13.11.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Лозицька Ірина Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні