Рішення
від 09.11.2018 по справі 1740/1927/18
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

09 листопада 2018 року м. Рівне №1740/1927/18

ОСОБА_1 окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Борискіна С.А. за участю секретаря судового засідання Ковальчук Г.М та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі:

позивача: представник ОСОБА_2,

третьої особи позивача 1: представник ОСОБА_3,

третьої особи позивача 2: представник не прибув,

відповідача: представник ОСОБА_4,

третьої особи відповідача: представник не прибув,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

ОСОБА_5 гуманітарної гімназії ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ОСОБА_1 обласна рада Профспілки працівників освіти і науки України, доОСОБА_5 селищної ради Рівненської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_5 загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №3 ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області про визнання незаконним та скасування рішення, - В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_5 гуманітарна гімназія ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області (далі - позивач) звернулась до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області (далі - відповідач) про визнання незаконним та скасування рішення відповідача від 03.07.2018 №1793 "Про реорганізацію ОСОБА_5 загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області і ОСОБА_5 гуманітарної гімназії ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області та створення Млинівського ліцею ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області".

На обґрунтування позовних вимог зазначає, що оскаржуване рішення ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області прийняте незаконно, з перевищенням повноважень та без дотримання встановленої процедури. Зокрема зазначає, що при прийнятті оскаржуваного рішення відповідачем було порушено регламент ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області. Також у рішенні не вказано, з урахуванням яких чинників і відповідно до яких потреб проводиться реорганізація навчальних закладів. Наголошує на тому, що при прийнятті оскаржуваного рішення порушено заборону ліквідовувати навчальні заклади в період навчального процесу та не було проведено погодження з відповідними профспілковими органами, не дотримано порядку консультації з громадськістю. Крім того вказує, що наведеним рішенням порушено права та інтереси членів територіальної громади та батьків учнів ліквідованого навчального закладу. За таких обставин, просить визнати оскаржуване рішення протиправним і скасувати його, задовольнивши позов у повному обсязі.

Ухвалою суду від 17.07.2018 відкрито загальне позовне провадження у справі. Залучено до участі у справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: ОСОБА_1 обласну раду Профспілки працівників освіти і науки України та Відділ освіти, молоді та спорту ОСОБА_5 районної державної адміністрації Рівненської області.

Позиція відповідача щодо позову висловлена у відзиві на позовну заяву від 03.08.2018, відповідно до змісту якого він заперечує проти задоволення позовних вимог у повному обсязі. В обґрунтування вказує, що не погоджується з доводами позивача щодо порушення регламенту ОСОБА_5 селищної ради, оскільки засідання сесії проводилось з дотриманням принципу прозорості та відкритості, за присутністю громадськості, засобів масової інформації та працівників правоохоронних органів. Зазначає, що на засіданні постійної комісії ОСОБА_5 селищної ради питання про реорганізацію ОСОБА_5 загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області та ОСОБА_5 гуманітарної гімназії ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області було винесено на розгляд 18 сесії ОСОБА_5 селищної ради. Висновки, рекомендації, зауваження чи заперечення комісією не надавались. Таким чином, вважає, що відповідачем дотримано обов'язку попереднього розгляду проекту рішення постійною комісією з питань освіти, культури і духовності, охорони здоров'я, соціального захисту населення. Причетні до виконання рішення виконавчі органи селищної ради та інші органи визначаються розробником проекту рішення самостійно. Зазначає, що при прийняті оскаржуваного рішення, в ході проведення сесії та під час голосування жодних порушень не виявлено, що підтверджується протоколом засідання сесії та протоколом лічильної комісії. Щодо реорганізації в період навчального процесу, наголошує на тому, що процедура реорганізації не створює умов, які могли б стати перешкодою для реалізації права на здобуття освіти. Законодавчої заборони на вчинення дій засновником щодо реорганізації закладів середньої освіти в період навчального процесу не передбачено, що в свою чергу передбачає можливість вчинення таких дій чи їх завершення на початку навчального року та в процесі навчання. Крім того, відповідач наголошує на тому, що відносини з приводу призначення чи звільнення директора та працівників комунального підприємства, установи чи організації є трудовими. З приводу недотримання порядку консультацій з громадськістю, вважає, що постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2010 № 996 "Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики" органам місцевого самоврядування лише рекомендовано керуватися, затвердженим цією постановою порядком та типовим положення проведення консультацій з громадськістю, а не встановлено беззаперечного обов'язку їх дотримання. На думку відповідача, підстави для скасування оскаржуваного рішення відсутні також з огляду на те, що твердження позивача про порушення інтересів територіальної громади є необґрунтованими та надуманими. За таких обставин, просить у задоволенні позовних вимог відмовити повністю (а.с.159-166, т.1).

Ухвалою суду від 30.08.2018 закрито підготовче провадження у справі.

07.09.2018 третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - ОСОБА_1 обласною радою Профспілки працівників освіти і науки України, подано письмові пояснення, згідно з якими третя особа вважає, що при прийнятті оскаржуваного рішення відповідачем було порушено імперативні норми ч.3 ст.22 Закону України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності" щодо завчасного повідомлення профспілки про наступні звільнення працівників, у зв'язку з реорганізацією навчального закладу, а саме: не пізніше ніж за три місяці до намічуваних звільнень. Також зазначає, що відповідач не ознайомив профспілковий комітет з проектом нового штатного розпису, що унеможливило визначення та реалізацію заходів соціального захисту працівників реорганізованих навчальних закладів (а.с.201-202, т.1).

Ухвалою суду від 10.09.2018, постановленою судом у судовому засіданні без виходу до нарадчої кімнати, до участі у справі залучено ОСОБА_5 загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів №3 ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області, в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача.

Третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Відділом освіти, молоді та спорту ОСОБА_5 районної державної адміністрації Рівненської області, 26.09.2018 подано письмові пояснення, відповідно до змісту яких третя особа вважає, що не може бути учасником справи, оскільки з 01.07.2017 рішенням ОСОБА_5 районної ради від 31.06.2017 №242 ОСОБА_5 гуманітарна гімназія ОСОБА_5 районної ради Рівненської області передана у власність ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області, а відтак спірні питання по справі не належать до компетенції відділу (а.с.13-14, т.2).

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - ОСОБА_5 загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №3 ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області, будь-яких пояснень на предмет спору не надала.

В судових засіданнях представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позовній заяві. Просив позов задовольнити у повному обсязі.

В судових засіданнях представник відповідача заперечив проти задоволення позову з підстав, наведених у відзиві на позовну заяву. Просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

В судових засіданнях представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - ОСОБА_1 обласної ради Профспілки працівників освіти і науки України, надав пояснення, аналогічні за змістом письмовим поясненням, що містяться в матеріалах справи.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Відділу освіти, молоді та спорту ОСОБА_5 районної державної адміністрації Рівненської області, в судовому засіданні 10.09.2018 надав пояснення, аналогічні за змістом письмовим поясненням, наявним у матеріалах справи.

Клопотаннями від 25.09.2018 та 26.09.2018 просив розгляд справи проводити без його участі.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - ОСОБА_5 загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області, належним чином повідомлений про дату, час і місце розгляду справи, у судові засідання не прибув.

За таких обставин, враховуючи вимоги ст. 205, 223 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд дійшов висновку про можливість розгляду справи за відсутності третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача та відповідача.

Заслухавши пояснення представників учасників справи, розглянувши матеріали та з'ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, суд дійшов висновку, що адміністративний позов необхідно задовольнити повністю, враховуючи наступне.

Судом встановлено, що рішенням ОСОБА_5 районної ради (сьоме скликання, тринадцята сесія) від 31.05.2017 №242 передано безоплатно з 01.07.2017 із спільної власності територіальних громад сіл, селища Млинівського району у власність ОСОБА_5 селищної ради бюджетні установи (їх майнові комплекси та окреме майно, не фінансові активи (необоротні активи, запаси), фінансові активи - залишки коштів, що надійшли від господарської діяльності та отриманих благодійних внесків від фізичних та юридичних осіб, а також активи, які рахуються на позабалансових рахунках станом на момент передачі), бюджетні установи, в тому числі, ОСОБА_5 гуманітарну гімназію ОСОБА_5 районної ради Рівненської області, ОСОБА_5 загальноосвітню школу I-III ступенів №3 ОСОБА_5 районної ради Рівненської області (а.с.15-16, том 2).

14.03.2018 ОСОБА_5 селищною радою Рівненської області (15 сесія 8 скликання) прийнято рішення "Про затвердження плану заходів з оптимізації мережі та функціонування закладів загальної середньої освіти ОСОБА_5 селищної ради" №1487 (далі - Рішення №1487), яким вирішено:

1. Затвердити план заходів з оптимізації мережі та функціонування закладів загальної середньої освіти ОСОБА_5 селищної ради;

2. Виконавцям, зазначеним у Плані заходів, забезпечити їх виконання та інформувати Управління освіти, культури, туризму, молоді та спорту ОСОБА_5 селищної ради до 05 червня, 05 вересня 2018 року;

3. Управлінню освіти, культури, туризму, молоді та спорту ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області забезпечити організацію виконання Плану заходів та інформувати ОСОБА_5 селищну раду до 15 липня та 15 вересня 2018 року;

4. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну комісію з питань освіти, культури і духовності, охорони здоров'я, соціального захисту населення (а.с. 11, т. 1).

Рішенням №1487 затверджено План заходів з оптимізації мережі та функціонування закладів загальної середньої освіти ОСОБА_5 селищної ради (далі - План заходів), яким визначено зміст заходів, термін виконання, виконавців:

1. Забезпечити контроль за комплектуванням 1-х та 10-х класів у закладах загальної середньої освіти - до 31.08.2018 - Управління освіти, культури, туризму, молоді та спорту;

2. Забезпечити комплектацію класів у закладах загальної середньої освіти, у першу чергу, за територіями обслуговування - з 01.09.2018 - Директори закладів загальної середньої освіти;

3. При комплектуванні 1-х класів забезпечити вивчення лише однієї іноземної мови в класі - до 31.08.2018 - Директори закладів загальної середньої освіти;

4. Оплату за відвідування навчальними кабінетами проводити за умови їх відповідності Положенню про навчальний кабінет, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 20.07.2004 №601 та Положенню про навчальний кабінет з природничо-математичних дисциплін, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спору України від 14.12.2012 №1423 - з 01.09.2018 - Директори закладів загальної середньої освіти, фінансово-економічне управління селищної ради;

5. Визначити, що клас ділиться на групи при поглибленому вивченні іноземної мови з 1 класу, при проведенні практичних занять з інформатики з використанням комп'ютерів за умови формування груп у кожній не менше 9 учнів, визначених у Порядку поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 №128 - з 01.09.2018 - Директори закладів загальної середньої освіти;

6. Обмежити використання годин варіативної частини навчальних планів у класах з кількістю учнів менше 10 - з 01.09.2018 - Управління освіти, культури, туризму, молоді та спорту, директори закладів загальної середньої освіти;

7. Планування годин на гурткову роботу здійснювати відповідно до запитів учнів та за погодженням із управлінням освіти, культури, туризму, молоді та спорту ОСОБА_5 селищної ради - з 01.09.2018 - Директори закладів загальної середньої освіти;

8. Сформувати проект планової мережі класів та учнів закладів загальної середньої освіти на початок 2018-2019 навчального року - до 01.04.2018 - Управління освіти, культури, туризму, молоді та спорту;

9. Підготувати прогнозовані показники функціонування закладів освіти на початок 2018-2019 навчального року - до 01.07.2018 - Управління освіти, культури, туризму, молоді та спорту;

10. Провести аналіз забезпеченості закладів загальної середньої освіти видатками на заробітну плату - до 10.04., 10.07.2018 - Фінансово-економічне управління;

11. Підготувати та подати на сесію проект рішення про реорганізацію ОСОБА_5 гуманітарної гімназії ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області, шляхом приєднання її до ОСОБА_5 загальноосвітньої школи I-III ступенів №3 ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області - до 01.07.2018 - Управління освіти, культури, туризму, молоді та спорту;

12. Сформувати проект мережі класів та учнів ОСОБА_5 загальноосвітньої школи I-III ступенів №3 ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області на початок 2018-2019 навчального року - до 01.08.2018 - Управління освіти, культури, туризму, молоді та спорту, директор ОСОБА_5 ЗОШ I-III ступенів №3;

13. Повідомити профспілкову організацію ОСОБА_5 загальноосвітньої школи I-III ступенів №3 та ОСОБА_5 гуманітарної гімназії про можливі зміни в організації освітнього процесу, можливе вивільнення працівників - до 01.06.2018 - Управління освіти, культури, туризму, молоді та спорту;

14. Визначити нову структуру ОСОБА_5 загальноосвітньої школи I-III ступенів №3 ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області, як опорного закладу - до 01.06.2018 - Управління освіти, культури, туризму, молоді та спорту, директор ОСОБА_5 ЗОШ I-III ступенів №3;

15. Забезпечити використання вивільненого приміщення ОСОБА_5 гуманітарної гімназії ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області, що знаходиться за адресою: 35100, Рівненська область, Млинівський район, смт. Млинів, вулиця Олексія Кірися, 27, для зміцнення матеріально-технічної бази закладів та забезпечення доступності позашкільної освіти на території ОСОБА_5 селищної об'єднаної територіальної громади - з 01.09.2018 - Управління освіти, культури, туризму, молоді та спорту, Управління інфраструктури ОСОБА_5 селищної ради;

16. Подати пропозиції щодо пониження ступенів закладів загальної середньої освіти I-III ступенів у разі неможливості сформувати 10 чи 11 класи з мінімальною наповнюваністю - до 01.08.2018 - Управління освіти, культури, туризму, молоді та спорту (а.с. 12-13, т.1).

Відповідно до протоколу засідання постійної комісії з питань освіти, культури і духовності, охорони здоров'я, соціального захисту населення ОСОБА_5 селищної ради 8 скликання від 27.06.2018 №20 на порядок денний, зокрема, винесено питання:

- про реорганізацію ОСОБА_5 загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області і ОСОБА_5 гуманітарної гімназії ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області та створення Млинівського ліцею ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області (а.с.174, т.1; далі - Протокол засідання №20).

Відповідно до Протоколу засідання №20 по змісту вказаного питання було заслухано ОСОБА_6 - начальника управління освіти, культури, туризму ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області.

За результатами слухання та голосування вирішено винести дане питання на розгляд вісімнадцятої сесії ОСОБА_5 селищної ради (з 5-ти присутніх депутатів: "за" - 3, "проти" - 2, "утримались" - 0).

Також у вказаному протоколі зазначено про те, що він складений та підписаний головою постійної комісії з питань освіти, культури і духовності, охорони здоров'я, соціального захисту населення ОСОБА_5 селищної ради ОСОБА_7, у зв'язку з відмовою секретаря комісії ОСОБА_8 скласти протокол.

Листом від 02.07.2018 депутати ОСОБА_5 селищної ради звернулись до секретаря постійної комісії з питань освіти, культури і духовності, охорони здоров'я, соціального захисту населення ОСОБА_5 селищної ради, в якому повідомили про те, що в порядку денному 18 сесії ОСОБА_5 селищної ради, яка має відбутись 03.07.2018, відповідно до розпорядження голови селищної ради, внесено питання №3 "Про реорганізацію ОСОБА_5 загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області і ОСОБА_5 гуманітарної гімназії ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області та створення Млинівського ліцею ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області". Просили надати інформацію щодо результатів попереднього розгляду даного питання постійною комісією з питань освіти, культури і духовності, охорони здоров'я, соціального захисту ОСОБА_5 селищної ради та представити копію протоколу ведення засідання комісії (а.с.105, т.1).

03.07.2018, у відповідь на дане звернення, секретар постійної комісії з питань освіти, культури і духовності, охорони здоров'я, соціального захисту населення повідомив депутатів ОСОБА_5 селищної ради про те, що 27.06.2018 відбулося засідання постійної комісії з питань освіти, культури і духовності, охорони здоров'я, соціального захисту населення ОСОБА_5 селищної ради. Проект рішення "Про реорганізацію ОСОБА_5 загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області і ОСОБА_5 гуманітарної гімназії ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області та створення Млинівського ліцею ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області" на розгляд комісії не було представлено та, відповідно, він не обговорювався. Вказано, що протоколював засідання комісії її голова - ОСОБА_7, а секретар постійної комісії не був ознайомлений та не підписував протоколу засідання (а.с.106, т.1).

Як встановлено судом із витягу з протоколу 18 (повторної) сесії ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області 8 скликання від 03.07.2018, з загального складу ради, включаючи селищного голову - 27 осіб, на пленарному засіданні були присутні 23 депутати. При встановлені результатів голосування враховувався голос ОСОБА_9 - Млинівського селищного голови, який головував на пленарному засіданні селищної ради. Крім того, з протоколу вбачається, що на пленарному засіданні були присутні представники громадськості та засобів масової інформації, а також представники поліції (а.с.175-178, т.1).

Відповідно до змісту вказаного протоколу, за результатами слухання питання про реорганізацію ОСОБА_5 загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області і ОСОБА_5 гуманітарної гімназії ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області та створення Млинівського ліцею ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області, вирішено: Рішення №1793 прийняти.

Згідно з протоколом голосування по питанню порядку денного про реорганізацію ОСОБА_5 загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області і ОСОБА_5 гуманітарної гімназії ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області "за" проголосувало 14 осіб, "проти" - 8 осіб, "утрималося" - 2 особи, "не взяло участі в голосуванні" - 3 особи (а.с.179, т.1).

На виконання п.11 Плану заходів 03.07.2018 ОСОБА_5 селищною радою Рівненської області (18 сесія 8 скликання) прийнято рішення "Про реорганізацію ОСОБА_5 загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області і ОСОБА_5 гуманітарної гімназії ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області та створення Млинівського ліцею ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області" №1793, підписане селищним головою (далі - Рішення №1793; а.с.15-16, 167-170, т.1).

Пунктом 1 Рішення №1793 вирішено припинити юридичні особи ОСОБА_5 гуманітарну гімназію ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області (ідентифікаційний код: 24176502), що знаходиться за адресою: 35100, Рівненська область, Млинівський район, смт. Млинів, вул. Олексія Кірися, 27 та ОСОБА_5 загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів № 3 ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області (ідентифікаційний код: 25318944), що знаходиться за адресою: 35100, Рівненська область, Млинівський район, смт. Млинів, вул. Рівненська, 15, шляхом їх реорганізації (злиття) в ОСОБА_5 ліцей ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області.

Пунктами 4, 5 Рішення №1793 створено комісії з реорганізації юридичних осіб ОСОБА_5 гуманітарну гімназію ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області та ОСОБА_5 загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 3 ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області.

Пунктами 6, 7 Рішення №1793 комісіям з реорганізації вказаних начальних закладів доручено підготувати передавальні акти та подати їх на затвердження згідно законодавства.

Відповідно до п. 8 вказаного рішення кредиторам встановлено строк заявлення своїх вимог до юридичних осіб, що реорганізовуються, два місяці з дня оприлюднення повідомлення про рішення щодо припинення юридичних осіб на порталі електронних сервісів Міністерства юстиції України.

Пунктом 11 Рішення №1793 вирішено створити ОСОБА_5 ліцей ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області в результаті реорганізації шляхом злиття ОСОБА_5 гуманітарної гімназії ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області та ОСОБА_5 загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 3 ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області.

Згідно з п.17 ОСОБА_5 ліцей ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області є правонаступником всіх майнових і немайнових прав та обов'язків ОСОБА_5 гуманітарної гімназії ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області та ОСОБА_5 загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 3 ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області.

Контроль за виконанням вказаного покладено на постійну комісію з питань освіти, культури і духовності, охорони здоров'я, соціального захисту населення (п.18 рішення №1793).

Наказом управління освіти, культури, туризму, молоді та спорту ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області від 04.07.2018 №32 "Про організацію виконання рішення ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області від 03.07.2018 №1793" визначено організаційні заходи, необхідні для реорганізації (злиття) закладів загальної середньої освіти (а.с.19, т.1).

Повідомленням управління освіти, культури, туризму, молоді та спорту ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області від 04.07.2018 №476 директора ОСОБА_5 гуманітарної гімназії ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області ОСОБА_10 (далі - ОСОБА_10П.) попереджено, що її посада підлягає скороченню у зв'язку з реорганізацією закладу. Вказано про те, що після одержання повідомлення вона підлягає звільненню з роботи на підставі п.1 ст. 40 КЗпП України з дотриманням вимог чинного законодавства України, наданням пільг та компенсацій, визначених законодавством. Одночасно повідомлено про неможливість працевлаштування на даний час, у зв'язку з відсутністю вакантних посад по управлінню освіти, культури, туризму, молоді та спорту ОСОБА_5 селищної ради (а.с.21, т.1).

Вказане повідомлення одержано ОСОБА_10 особисто 04.07.2018, про що свідчить її підпис на ньому.

Наказом голови комісії з реорганізації ОСОБА_5 гуманітарної гімназії ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області від 04.07.2018 №128 педагогічних працівників гімназії попереджено про можливе наступне вивільнення з 10.10.2018, у зв'язку з реорганізацією у порядку, визначеному чинним законодавством (ас.22, т.1).

05.07.2018 директор та голова комісії з реорганізації ОСОБА_5 гуманітарної гімназії ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області надав голові профспілкового комітету ОСОБА_5 гуманітарної гімназії ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області повідомлення від 05.07.2018 №222, відповідно до змісту якого з 10.10.2018 вивільненню підлягають 64 працівників. Зазначено, що ОСОБА_5 гуманітарна гімназія ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області буде розглядати варіанти працевлаштування працівників, звертатися із клопотанням до Центру зайнятості з метою захисту їх права на працю. Також у вказаному повідомленні встановлено строк для подання пропозицій, зауважень, заперечень щодо порядку реорганізації ОСОБА_5 гуманітарної гімназії ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області - упродовж 1 місяця з дня отримання профкомом даного повідомлення (а.с.23, т.1).

Також судом встановлено, що трудовим колективом ОСОБА_5 гуманітарної гімназії ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області, до прийняття оскаржуваного Рішення №1793, неодноразово направлялися звернення до голови та депутатів ОСОБА_5 селищної ради з питань не допущення процесу об'єднання ОСОБА_5 гуманітарної гімназії ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області та ОСОБА_5 загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 3 ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області і створення юридичної особи "ОСОБА_5 НВК школа-гімназія". У відповідь на такі звернення ОСОБА_5 селищна рада повідомляла про те, що відповідних рішень, щодо початку реорганізації ОСОБА_5 гуманітарної гімназії не приймались (а.с.66-69, т.1).

Звернення аналогічного характеру позивач надсилав також Міністру освіти і науки України, Генеральному прокурору України, Уповноваженому Верховної Ради України з прав людини, Уповноваженому Президента України з прав дитини, голові ОСОБА_5 районної державної адміністрації Рівненської області, начальнику управління освіти і науки ОСОБА_1 облдержадміністрації (а.с.70-96, 102-103).

Крім того, як встановлено судом, рішенням ОСОБА_5 районної ради (сьоме скликання) від 15.05.2018 №370 було вирішено схвалити звернення ОСОБА_5 районної ради до ОСОБА_5 селищної ради щодо не допущення закриття ОСОБА_5 гуманітарної гімназії ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області (а.с.107, т.1).

Після прийняття оскаржуваного Рішення №1793, народний депутат України ОСОБА_11, педагогічний колектив та батьківський комітет ОСОБА_5 гуманітарної гімназії ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області направили відповідне звернення до Міністерства освіти і науки України щодо недопущення закриття вищезазначеного заклад загальної середньої освіти.

09.07.2018 за №1/11-7200 Міністерство освіти і науки України надіслало ОСОБА_5 селищній раді лист щодо функціонування ОСОБА_5 гуманітарної гімназії. Вказаним листом повідомило про те, що вважає за доцільне зберегти ОСОБА_5 гуманітарну гімназію, оскільки освітній заклад має потужний кадровий потенціал, здатний розбудовувати Нову українську школу. Міністерство наголосило, що будь-які дії органів місцевого самоврядування при реорганізації закладів загальної середньої освіти мають спрямовуватися лише на покращення надання освітніх послуг. При формуванні мережі закладів освіти громади рекомендувало приймати рішення виважено, з урахуванням демографічного прогнозу, думки громади, в інтересах дітей та в межах чинного законодавства (а.с.14, 64, т.1).

Листом від 25.07.2018 за №1/11-7850, у відповідь на звернення ОСОБА_5 селищної ради від 13.07.2018 №1808 та представників ОСОБА_5 об'єднаної територіальної громади, Міністерство освіти і науки України повідомило про те, що відповідно до наказу від 17.07.2018 №788 створено комісію з вивчення порушених у зверненнях питань щодо оптимізації мережі закладів середньої освіти смт. Млинів, яка здійснила аналіз роботи та функціонування таких закладів. Серед іншого вказано про те, що План заходів з оптимізації мережі та функціонування загальної середньої ОСОБА_5 селищної ради (рішення від 14.03.2018 № 1487) Міністерство освіти і науки України вважає правильним. Водночас цей план є недостатньо узгодженим з громадою, що призвело до ускладнень та супротиву, зокрема серед трудового колективу та батьківської громадськості ОСОБА_5 гуманітарної гімназії, якими оскаржено рішення ОСОБА_5 селищної ради від 03.07.2018 № 1793 у Рівненському окружному адміністративному суді. У зв'язку з вищевикладеним, Міністерство освіти і науки України радило знайти порозуміння в громаді щодо оптимізації мережі загальної середньої освіти, яку проводити необхідно (а.с.173, т.1).

За таких обставин, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з наступного.

Згідно з приписами ст. 19 Конституції України від 28.06.1996 №254к/96-ВР (далі - Конституція України) органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України в справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Повноваження ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області та порядок їх реалізації у спірних правовідносинах визначається, зокрема, Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі - Закон України №280/97-ВР), "Про освіту" №2145-VIII від 05.09.2017 (далі - Закон України №2145-VIII), "Про загальну середню освіту" №651-XIV від 13.05.1999 (далі - Закон України №651-XIV).

Згідно з приписами ст.25 Закону України №280/97-ВР сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до абз.2 п.30 ч.1 ст. 26 Закону України №280/97-ВР, виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.

За правилами ч.1 ст. 13 Закону України №2145-VIII, для забезпечення територіальної доступності повної загальної середньої освіти органи місцевого самоврядування створюють і утримують мережу закладів освіти та їхніх філій.

Відповідно до ч. 2 ст. 66 Закону України №2145-VIII, районні, міські ради та ради об'єднаних територіальних громад: відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної, початкової та базової середньої освіти, позашкільної освіти; планують та забезпечують розвиток мережі закладів дошкільної, початкової та базової середньої освіти, позашкільної освіти; планують та забезпечують розвиток мережі закладів профільної середньої освіти академічного спрямування (міські ради міст з населенням більше 50 тисяч - самостійно; міські ради міст з населенням менше 50 тисяч - за погодженням з обласною радою); мають право засновувати заклади освіти, реорганізовувати і ліквідовувати їх; закріплюють за закладами початкової та базової середньої освіти територію обслуговування (крім випадків, встановлених спеціальними законами); забезпечують доступність дошкільної та середньої освіти для всіх громадян, які проживають на відповідній території, та вживають заходів для забезпечення потреби у дошкільній та позашкільній освіті; забезпечують та фінансують підвезення учнів і педагогічних працівників до закладів початкової та базової середньої освіти і у зворотному напрямку (у разі потреби - транспортними засобами, пристосованими для перевезення осіб, які пересуваються на кріслах колісних); ведуть облік дітей дошкільного та шкільного віку у порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України; оприлюднюють офіційну звітність про всі отримані та використані кошти, а також перелік і вартість товарів, робіт, послуг, спрямованих на потреби кожного із заснованих ними закладів освіти, та інші видатки у сфері освіти; забезпечують рівні умови розвитку закладів освіти всіх форм власності; здійснюють інші повноваження у сфері освіти, передбачені законом.

Згідно з ч.3 ст. 66 Закону України №2145-VIII встановлено, що сільські, селищні ради: відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної та початкової освіти; мають право засновувати заклади освіти, реорганізовувати і ліквідовувати їх, забезпечують їх діяльність та розвиток; оприлюднюють офіційну звітність про всі отримані та використані кошти, а також перелік і вартість товарів, робіт, послуг, спрямованих на потреби кожного із заснованих ними закладів освіти, та інші видатки у сфері освіти; здійснюють інші повноваження у сфері освіти, передбачені законом.

Статтею 11 Закону України №651-XIV передбачено, що рішення про створення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування, типу і форми власності приймає його засновник (засновники). Засновником закладу загальної середньої освіти може бути орган державної влади від імені держави, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/або юридична особа (зокрема релігійна організація, статут (положення) якої зареєстровано у встановленому законодавством порядку), рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад загальної середньої освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов'язків засновника. Заклади загальної середньої освіти створюються з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх, соціально-економічних, національних і мовних потреб територіальної громади та/або суспільства. З метою задоволення духовних потреб громадян приватні заклади освіти, зокрема засновані релігійними організаціями, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законодавством порядку, мають право визначати релігійну спрямованість своєї освітньої діяльності. Заклад загальної середньої освіти створюється відповідно до ліцензійних умов провадження освітньої діяльності у сфері загальної середньої освіти. У разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти засновник зобов'язаний забезпечити здобувачам освіти можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти. Заклади загальної середньої освіти можуть бути передані засновниками у комунальну чи державну власність відповідно до законодавства.

Відповідно до ч.3 ст. 37 Закону України №651-XIV, рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування у галузі загальної середньої освіти в межах їх компетенції: забезпечують реалізацію державної політики у сфері загальної середньої освіти на відповідній території; виконують функції засновника закладів загальної середньої освіти на відповідній території; створюють умови для здобуття громадянами повної загальної середньої освіти; створюють умови для розвитку закладів освіти усіх форм власності; у разі ліквідації в установленому законодавством порядку комунального закладу загальної середньої освіти вживають заходів щодо влаштування учнів (вихованців) до інших закладів загальної середньої освіти; організовують нормативне, програмне, матеріальне, науково-методичне забезпечення, перепідготовку, підвищення кваліфікації, атестацію педагогічних працівників; забезпечують педагогічних працівників підручниками, посібниками, методичною літературою; сприяють проведенню інноваційної діяльності в системі загальної середньої освіти; забезпечують соціальний захист педагогічних працівників, спеціалістів, які беруть участь в освітньому процесі, учнів (вихованців); здійснюють інші повноваження відповідно до Конституції України, Конституції Автономної Республіки Крим, законів України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про освіту" та положень про них.

З наведених правових норм суд дійшов висновку про те, що рішення про ліквідацію та реорганізацію навчального закладу комунальної форми власності приймає місцева (сільська, селищна, міська) рада, у віданні якої перебуває відповідний навчальний заклад.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, рішенням ОСОБА_5 районної ради (сьоме скликання, тринадцята сесія) від 31.05.2017 №242 ОСОБА_5 гуманітарну гімназію ОСОБА_5 районної ради Рівненської області та ОСОБА_5 загальноосвітню школу I-III ступенів №3 ОСОБА_5 районної ради Рівненської області передано безоплатно з 01.07.2017 із спільної власності територіальних громад сіл, селища Млинівського району у власність ОСОБА_5 селищної ради.

Відповідно до п.5 розділу І "Загальні положення" Статуту ОСОБА_5 гуманітарної гімназії ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області (нова редакція), затвердженого рішенням ОСОБА_5 селищної ради від 29.06.2017 №411 (а.с.112-124, т.1, далі - Статут), засновником гімназії є ОСОБА_5 селищна рада Рівненської області.

Згідно з п.136 розділу ХІ "Реорганізація або ліквідація навчального закладу" Статуту рішення про реорганізацію або ліквідацію навчального закладу приймає засновник. Реорганізація навчального закладу відбувається шляхом злиття, приєднання, поділу, виділення тощо відповідно до законодавства.

Отже, ОСОБА_5 селищна рада Рівненської області є засновником та уповноваженим органом для прийняття рішення про реорганізацію навчальних закладів.

Разом з тим, прямої законодавчої заборони на вчинення дій засновником щодо реорганізації закладів середньої освіти в період навчального процесу не передбачено.

Щодо порушень процедури та порядку прийняття Рішення №1793, суд зазначає наступне.

Частиною 1 ст. 46 Закону України №280/97-ВР передбачено, що сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

Статтею 59 Закону України №280/97-ВР встановлено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Відповідно до ч.5 ст.59 Закону України №280/97-ВР акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.

Відповідно до приписів ч. 15 ст. 46 Закону України №280/97-ВР скликання чергової та позачергової сесії ради, призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії визначаються регламентом ради, який вона приймає на першій сесії.

З системного аналізу наведених правових норм вбачається, що всі рішення (крім визначених законом випадків) місцева рада приймає на сесії, після обговорення, більшістю голосів у порядку визначеному законом та регламентом, прийнятим на першій сесії ради. Прийняті рішення набирають чинності лише після їх офіційної публікації або пізніше - з дати вказаної в рішенні.

Аналогічна правова позиція міститься у постанові Верховного Суду від 27.02.2018 у справі № 495/7147/16-а.

ОСОБА_12 ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області затверджено рішенням другого пленарного засідання першої сесії ОСОБА_5 селищної ради восьмого скликання від 16.01.2017 (а.с.24-39, т.1; далі - ОСОБА_12).

Згідно з п.3 ст.18 ОСОБА_12 на засіданнях ради можуть бути присутні громадяни, особи за запрошенням, за викликом, депутати інших рад, обрані від виборчих округів, розміщених на території територіальної громади, представники органів державної виконавчої влади, об'єднань громадян, уповноважені представники трудових колективів, представники засобів масової інформації на визначених для них місцях.

З наявних в матеріалах справи доказів судом встановлено, що 03.07.2018 на пленарному засіданні ОСОБА_5 селищної ради, окрім депутатів селищної ради були присутні представники громадськості та засобів масової інформації, а також представники поліції.

Таким чином, посилання позивача про не допуск відповідачем громадян на засідання ОСОБА_5 селищної ради 03.07.2018 є безпідставним, а тому не береться судом до уваги.

Також судом не приймаються посилання позивача на порушення відповідачем ОСОБА_12 в частині погодження Рішення №1793 з постійною комісією та органами причетними до їх виконання, з огляду на таке.

Відповідно до ст. 34 ОСОБА_12 постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень виконавчого комітету. Постійні комісії діють у відповідності зі ст. 47 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", з цим ОСОБА_12 та на підставі Положення про постійні комісії, що затверджуються радою.

У раді діють такі постійні комісії:

1. Комісія з питань планування бюджету і фінансів, мандатна та з питань депутатської діяльності та етики.

2. Комісія з питань соціально-економічного розвитку, земельних ресурсів і охорони навколишнього середовища.

3. Комісія з питань освіти, культури і духовності, охорони здоров'я, соціального захисту населення.

4. Комісія з питань законності, правопорядку, боротьби із злочинністю та зв'язків із громадськістю.

5. Комісія з питань житлово - комунального господарства, благоустрою, будівництва, побутового, торгівельного обслуговування.

Матеріалами справи підтверджується, що 27.06.2018 відбулось засідання постійної комісії з питань освіти, культури і духовності, охорони здоров'я, соціального захисту населення ОСОБА_5 селищної ради 8 скликання, на якому вирішено винести на розгляд вісімнадцятої сесії ОСОБА_5 селищної ради питання про реорганізацію ОСОБА_5 загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області і ОСОБА_5 гуманітарної гімназії ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області та створення Млинівського ліцею ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області.

За результатами слухання та голосування вирішено винести дане питання на розгляд вісімнадцятої сесії ОСОБА_5 селищної ради (з 5-ти присутніх депутатів: "за" - 3, "проти" - 2, "утримались" - 0).

Протокол засідання комісії складений та підписаний головою постійної комісії з питань освіти, культури і духовності, охорони здоров'я, соціального захисту населення ОСОБА_5 селищної ради ОСОБА_7, у зв'язку з відмовою секретаря комісії ОСОБА_8 скласти протокол.

В судовому засіданні 27.09.2018, допитані в якості свідків: ОСОБА_7 - голова постійної комісії з питань освіти, культури і духовності, охорони здоров'я, соціального захисту населення ОСОБА_5 селищної ради та ОСОБА_8 - секретар комісії, підтвердили вказані вище обставини.

Зі змісту Протоколу №20 вбачається, що на засіданні постійної комісії з питання про реорганізацію ОСОБА_5 загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області і ОСОБА_5 гуманітарної гімназії ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області та створення Млинівського ліцею ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області було заслухано ОСОБА_6 - начальника управління освіти, культури, туризму ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області.

В судовому засіданні 27.09.2018 свідок ОСОБА_6 - начальник управління освіти, культури, туризму ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області також підтвердила, що засідання постійної комісії відбулося.

Водночас, пояснила, її виступ як начальника управління освіти, культури, туризму ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області фактично відбувся перед засіданням постійної комісії, під час проведеної наради представників селищної ради, керівників навчальних закладів. Зазначила, що в подальшому участі в засіданні постійної комісії вона не брала.

Відсутність на засіданні постійної комісії ОСОБА_6 підтвердила також і свідок ОСОБА_8

З огляду на наведене, судом ставиться під сумнів зміст протоколу в частині присутності та виступу на засіданні постійної комісії ОСОБА_6

Проте, суд не може погодися з твердженнями позивача про порушення відповідачем ОСОБА_12 в частині попереднього розгляду проекту спірного рішення постійною комісією ради, оскільки фактичне виконання такого обов'язку спростовується наявними в матеріалах справи письмовими доказами та показаннями свідків.

Відповідно до приписів п.6 ст. 21 ОСОБА_12 проекти рішень підлягають обов'язковому погодженню із причетними до їх виконання виконавчими органами селищної ради, а у разі потреби іншими органами.

Розробник проекту рішення самостійно визначає причетні до виконання виконавчі органи селищної ради, та інші органи, виходячи із змісту положень проекту рішення.

Як встановлено судом, ОСОБА_10 як директор є керівником закладу середньої освіти - ОСОБА_5 гуманітарної гімназії ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області, засновником якого є ОСОБА_5 селищна рада, та знаходиться у безпосередньому підпорядкуванні виконавчого органу селищної ради - управління освіти, культури, туризму молоді та спорту ОСОБА_5 селищної ради.

Тобто, відповідно до п. 6 ст. 21 ОСОБА_12, не є обов'язком погодження проекту рішення з директорами, оскільки проекти рішень підлягають обов'язковому погодженню із причетними до їх виконання виконавчими органами селищної ради, а у разі потреби - з іншими органами.

Також, відповідно до приписів п.6 ст. 21 ОСОБА_12 в усіх випадках, коли в проектах рішень містяться завдання чи доручення певним виконавцям, необхідно погодити з ними запропонований обсяг робіт і отримати візи усіх виконавців, визначених проектом.

Погодження проекту рішення проводиться до початку засідань постійних комісій селищної ради безпосереднім виконавцем з установами, організаціями і службовими особами, які мають безпосереднє відношення до питань, що порушуються в проекті. При цьому зазначається посада, ініціали і особи, яка візує проект рішення, а також дата візування.

Голови відповідних профільних постійних комісій візують рішень після засідань постійних комісій.

Відповідальність за зміст проекту рішення в однаковій мірі несуть всі особи, які його погодили.

Погодження проектів рішень оформляється окремим аркушем погодження /або на зворотному боці останнього аркуша першого примірника (оригіналу).

У разі наявності розбіжностей щодо проекту рішення, останній погоджується із зауваженнями.

Письмове обґрунтування зауваження, зміни чи доповнення стисло викладається на окремому аркуші, що додається до проекту рішення, та доводиться до відома депутатів селищної ради.

Зі змісту оспорюваного Рішення №1793 вбачається погодження вказаного рішення у відповідності до вказаних вимог ОСОБА_12, оформлене на зворотньому боці його оригіналу (а.с.170, т.1).

Висновки, рекомендації, зауваження чи заперечення постійною комісією не надавались, що в свою чергу свідчить про надання згоди щодо проекту рішення, який виносився на розгляд вісімнадцятої сесії ОСОБА_5 селищної ради.

Відповідно ст. 144 Конституції України, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Згідно з ч. 1 ст. 73 Закону України №280/97-ВР, акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Порушення ОСОБА_12 щодо порядку голосування при прийнятті спірного рішення, на які посилається позивач в обґрунтування своїх позовних вимог, не знайшли свого підтвердження матеріалами справи та фактично спростовуються протоколом 18 (повторної) сесії ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області 8 скликання від 03.07.2018 і протоколом лічильної комісії від 03.07.2018.

Доказів на підтвердження допущення відповідачем будь-яких порушень під час голосування при прийнятті Рішення №1793 матеріали справи не містять.

Водночас, суд погоджується з твердженнями позивача про протиправність Рішення №1793 через не погодження з відповідними профспілковими органами, з огляду на наступне.

Згідно з ч.3 ст. 22 Закону України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності" від 15.09.1999 № 1045-XIV у разі, якщо роботодавець планує звільнення працівників з причин економічного, технологічного, структурного чи аналогічного характеру або у зв'язку з ліквідацією, реорганізацією, зміною форми власності підприємства, установи, організації, він повинен завчасно, не пізніше як за три місяці до намічуваних звільнень надати первинним профспілковим організаціям інформацію щодо цих заходів, включаючи інформацію про причини наступних звільнень, кількість і категорії працівників, яких це може стосуватися, про терміни проведення звільнень, а також провести консультації з профспілками про заходи щодо запобігання звільненням чи зведенню їх кількості до мінімуму або пом'якшення несприятливих наслідків будь-яких звільнень .

Відповідно до п. 1.4 Галузевої угоди між Міністерством освіти і науки України та ЦК Профспілки працівників освіти і науки України на 2016-2020 роки (зі змінами у редакції від 19.04.2018) від 15.12.2015 положення Угоди діють безпосередньо та поширюються на працівників закладів освіти і осіб, які навчаються, та які перебувають у сфері дії сторін Угоди, і є обов'язковими для включення до колективних договорів, угод нижчого рівня (далі - Галузева угода).

Отже, положення Галузевої угоди поширюються на працівників ОСОБА_5 гуманітарної гімназії і є обов'язковими для виконання.

Відповідно до п. 4.2.2. Галузевої угоди рішення про зміни в організації виробництва і праці, реорганізацію і перепрофілювання закладів, що призводять до скорочення чисельності або штату працівників, повинне узгоджуватися з відповідними профспілковими органами, прийматися не пізніше ніж за 3 місяці до намічених дій з економічним обґрунтуванням та заходами забезпечення зайнятості працівників, що вивільняються. Вказаним положенням Галузевої угоди також передбачено, що тримісячний період слід використовувати для вжиття заходів, спрямованих на зниження рівня скорочення чисельності працівників.

Тобто погодженню з профспілками підлягає не лише вивільнення працівників, а взагалі факт реорганізації навчального закладу.

Всупереч викладеному, відповідачем, який відповідно до статті 11 Закону України №651-XIV є засновником та уповноваженим органом для прийняття рішення про реорганізацію навчальних закладів, не надано доказів погодження спірного рішення з профспілковими органами у визначений законом строк.

Окрім того, суд погоджується з посиланнями позивача на те, що при прийнятті оскаржуваного Рішення №1793, процедура проведення відповідачем консультацій з громадськістю (громадські слухання) була обов'язковою, з огляду на наступне.

Частиною 1 ст.143 Конституції України передбачено, що територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.

Відповідно до ч.1, 2 ст. 2 Закону України №280/97-ВР, місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Громадяни України реалізують своє право на участь у місцевому самоврядуванні за належністю до відповідних територіальних громад (ч.1 ст. 3 Закону України №280/97-ВР).

Згідно з положеннями ст. 13 Закону України №280/97-ВР територіальна громада має право проводити громадські слухання - зустрічатися з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких члени територіальної громади можуть заслуховувати їх, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування. Громадські слухання проводяться не рідше одного разу на рік. Пропозиції, які вносяться за результатами громадських слухань, підлягають обов'язковому розгляду органами місцевого самоврядування.

Відповідно до пункту 3 Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 996 від 03.11.2010 (далі - Порядок № 996), консультації з громадськістю проводяться з питань, що стосуються суспільно-економічного розвитку держави, реалізації та захисту прав і свобод громадян, задоволення їх політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів.

Суд не приймає твердження відповідача про недоцільність застосування у спірних правовідносинах норм постанови Кабінету Міністрів України "Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики" №996 від 03.11.2010, з огляду на таке.

Пунктом п'ятим постанови Кабінету Міністрів України "Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики" №996 від 03.11.2010 постановлено: рекомендувати органам місцевого самоврядування під час проведення консультацій з громадськістю та утворення громадських рад при органах місцевого самоврядування керуватися затвердженими цією постановою Порядком і Типовим положенням.

При цьому, згідно з п. 12 Порядку №996 в обов'язковому порядку проводяться консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення та/або електронних консультацій з громадськістю щодо проектів нормативно-правових актів, які: стосуються конституційних прав, свобод та обов'язків громадян; стосуються життєвих інтересів громадян, у тому числі впливають на стан навколишнього природного середовища; передбачають провадження регуляторної діяльності у певній сфері; визначають стратегічні цілі, пріоритети і завдання у відповідній сфері державного управління (у тому числі проекти державних і регіональних програм економічного, соціального і культурного розвитку, рішення стосовно їх виконання); стосуються інтересів територіальних громад, здійснення повноважень місцевого самоврядування, делегованих органам виконавчої влади відповідними радами; визначають порядок надання адміністративних послуг тощо.

Зі змісту наведеної правової норми вбачається, що консультації з громадськістю проводяться в обов'язковому порядку, зокрема, з приводу розроблення та реалізації програм економічного, соціального і культурного розвитку та з питань, що стосуються конституційних прав, свобод та обов'язків громадян.

За таких обставин, норми Постанови Кабінету Міністрів України "Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики" №996 від 03.11.2010 підлягають застосуванню у спірних правовідносинах.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, рішення про реорганізацію ОСОБА_5 гуманітарної гімназії ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області прийнято на виконання Плану заходів з оптимізації мережі та функціонування закладів загальної середньої освіти ОСОБА_5 селищної ради, без проведення консультацій з громадськістю.

Водночас, суд зазначає, що безумовною підставою для врахування думки територіальної громади при прийнятті оскаржуваного рішення є те, що таке рішення безпосередньо впливає на конституційне право жителів територіальної громади на освіту.

Висновки аналогічного характеру містяться у постанові Верховного Суду від 14.08.2018 у справі №359/6814/17.

Крім того, судом частково приймаються твердження позивача про неврахування відповідачем чинників і потреб, відповідно до яких проводиться реорганізація навчальних закладів.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, питання доцільності реорганізації саме ОСОБА_5 гуманітарної гімназії ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області, шляхом приєднання її до ОСОБА_5 загальноосвітньої школи I-III ступенів №3 ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області, набуло значного суспільного резонансу серед жителів територіальної громади та розглядалося органами влади різного рівня без прийняття однозначного рішення з даного питання.

Зокрема, з листа Міністерства освіти і науки України від 09.07.2018 №1/11-7200 "Щодо функціонування ОСОБА_5 гуманітарної гімназії", адресованого ОСОБА_5 селищній раді Рівненської області, вбачається, що Міністерство освіти і науки вважає за доцільне збереження ОСОБА_5 гуманітарної гімназії, оскільки освітній заклад має потужний кадровий потенціал, здатний розбудовувати Нову українську школу. Також у вказаному листі наголошено, що будь-які дії органів місцевого самоврядування при реорганізації закладів загальної середньої освіти мають спрямовуватися лише на покращення освітніх послуг; при формуванні мережі закладів освіти рекомендовано приймати рішення виважено, з урахуванням демографічного прогнозу, думки громади, в інтересах дітей та в межах чинного законодавства.

Листом від 25.07.2018 за №1/11-7850 Міністерство освіти і науки України повідомило, що вважає правильним План заходів з оптимізації мережі та функціонування загальної середньої ОСОБА_5 селищної ради, проте недостатньо узгодженим з громадою. Міністерство освіти і науки України радило знайти порозуміння в громаді щодо оптимізації мережі загальної середньої освіти.

На переконання суду, вказані рекомендації Міністерства освіти і науки України не встановлюють беззаперечного обов'язку їх виконання відповідачем, проте саме неузгодженість з думкою територіальної громади з приводу спірного питання, яке безпосередньо впливає на конституційне право жителів територіальної громади на освіту, призвела до прийняття протиправного рішення.

Вирішуючи даний спір, суд також враховує, що відповідно до приписів ст. 6 КАС України, суд при вирішення справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини. Звернення до адміністративного суду для захисту прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується. Забороняється відмова в розгляді та вирішенні адміністративної справи з мотивів неповноти, неясності, суперечливості чи відсутності законодавства, яке регулює спірні відносини.

При цьому суд зазначає, що принцип пропорційності є складовою принципу верховенства права. Сам же принцип пропорційності має також три підпринципи: адекватність (міра адекватна для досягнення завчасно встановленої цілі, якщо бажаний результат може бути досягнуто тільки за умови звертання до цієї міри); необхідність (міра є законною з найменш можливими обмеженнями при умові досягнення легітимної цілі); пропорційність як сувора вимога (серйозність втручання та серйозність причин, які виправдовують це втручання, повинні бути пропорційними одна до іншої).

Європейський суд з прав людини в рішенні Handyside v. the United Kingdom від 07.12.1976, зазначив про те, що кожна "спеціальна процедура", "умова", "обмеження" чи "покарання", які покладені, повинні бути пропорційні легітимній меті, що переслідується.

З огляду на встановлені обставини справи, суд вважає, що приймаючи Рішення №1793 відповідачем не дотримано принципу пропорційності, тобто балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів громадян та цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення.

Частинами 1, 2 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи, що спірне Рішення №1793 прийняте відповідачем без урахування думки жителів територіальної громади, без попереднього погодження з профспілками органами, суд вважає, що таке рішення прийняте не у спосіб та в порядку, що встановлені законом, порушує інтереси територіальної громади, а тому є протиправним.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги слід задовольнити повністю, скасувавши Рішення №1793 як протиправне.

Відповідно до ч.1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відтак, стягненню на користь позивача підлягає сума судового збору, сплачена відповідно до квитанції від 11.07.2018 №43, оригінал якої знаходиться в матеріалах справи (а.с. 4, т.1).

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов ОСОБА_5 гуманітарної гімназії ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області (вул. О. Кірися, буд. 27, смт. Млинів, Рівненська область, 35100, код ЄДРПОУ 24176502), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: ОСОБА_1 обласна рада Профспілки працівників освіти і науки України (33028, м. Рівне, проспект Миру, 7-А, код ЄДРПОУ 02659816), Відділ освіти, молоді та спорту ОСОБА_5 районної державної адміністрації Рівненської області (вул. Народна, буд.1, смт. Млинів, Рівненська область, 35100, код ЄДРПОУ 02145760) до ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області (вул. Степана Бандери, буд.1, смт. Млинів, Рівненська область, 35100, код ЄДРПОУ 04386338), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ОСОБА_5 загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №3 ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області (вул. Рівненська, буд. 15, смт. Млинів, Рівненська область, 35100, код ЄДРПОУ 25318944) про визнання незаконним та скасування рішення, - задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області від 03.07.2018 №1793 "Про реорганізацію ОСОБА_5 загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області і ОСОБА_5 гуманітарної гімназії ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області та створення Млинівського ліцею ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області".

Стягнути на користь ОСОБА_5 гуманітарної гімназії ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області суму судового збору у розмірі 1762 (тисяча сімсот шістдесят дві) грн. 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень - ОСОБА_5 селищної ради Рівненської області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через ОСОБА_1 окружний адміністративний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 19 листопада 2018 року.

Суддя Борискін С.А.

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.11.2018
Оприлюднено22.11.2018
Номер документу77956626
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1740/1927/18

Постанова від 21.03.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Макарик Володимир Ярославович

Ухвала від 13.02.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Макарик Володимир Ярославович

Ухвала від 08.02.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Макарик Володимир Ярославович

Ухвала від 09.01.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Макарик Володимир Ярославович

Рішення від 09.11.2018

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Борискін С.А.

Постанова від 07.11.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Рішення від 09.11.2018

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Борискін С.А.

Ухвала від 25.10.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 19.10.2018

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Борискін С.А.

Ухвала від 10.09.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні