Постанова
від 21.03.2019 по справі 1740/1927/18
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 березня 2019 рокуЛьвів№ 857/101/19

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого судді - Макарика В.Я.

суддів - Глушка І.В., Ільчишин Н.В.

за участю секретаря судового засідання - Гнідець Р.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Львові апеляційну скаргу Млинівської селищної ради Млинівського району Рівненської області на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 09 листопада 2018 року (головуючий суддя в суді першої інстанції Борискін С.А., м. Рівне) у справі №1740/1927/18 за адміністративним позовом Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області до Млинівської селищної ради Млинівського району Рівненської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Рівненська обласна рада Профспілки працівників освіти і науки України, Відділ освіти, молоді та спорту Млинівської районної державної адміністрації Рівненської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Млинівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №3 Млинівської селищної ради Рівненської області про визнання незаконним та скасування рішення,-

В С Т А Н О В И В:

12 липня 2018 року Млинівська гуманітарна гімназія Млинівської селищної ради Рівненської області звернулося до суду з адміністративним позовом до Млинівської селищної ради Млинівського району Рівненської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Рівненська обласна рада Профспілки працівників освіти і науки України, Відділ освіти, молоді та спорту Млинівської районної державної адміністрації Рівненської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Млинівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №3 Млинівської селищної ради Рівненської області в якому просила визнати незаконним та скасувати рішення Млинівської селищної ради Рівненської області від 03.07.2018 року №1793 Про реорганізацію Млинівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 Млинівської селищної ради Рівненської області і Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області та створення Млинівського ліцею Млинівської селищної ради Рівненської області .

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 09 листопада 2018 року адміністративний позов Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області (вул. О. Кірися, буд. 27, смт. Млинів, Рівненська область, 35100, код ЄДРПОУ 24176502), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Рівненська обласна рада Профспілки працівників освіти і науки України (33028, м. Рівне, проспект Миру, 7-А, код ЄДРПОУ 02659816), Відділ освіти, молоді та спорту Млинівської районної державної адміністрації Рівненської області (вул. Народна, буд.1, смт. Млинів, Рівненська область, 35100, код ЄДРПОУ 02145760) до Млинівської селищної ради Рівненської області (вул. Степана Бандери, буд.1, смт. Млинів, Рівненська область, 35100, код ЄДРПОУ 04386338), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Млинівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №3 Млинівської селищної ради Рівненської області (вул. Рівненська, буд. 15, смт. Млинів, Рівненська область, 35100, код ЄДРПОУ 25318944) про визнання незаконним та скасування рішення, - задоволено повністю.

Визнано протиправним та скасовано рішення Млинівської селищної ради Рівненської області від 03.07.2018 №1793 "Про реорганізацію Млинівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 Млинівської селищної ради Рівненської області і Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області та створення Млинівського ліцею Млинівської селищної ради Рівненської області".

Стягнуто на користь Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області суму судового збору у розмірі 1762 (тисяча сімсот шістдесят дві) грн. 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень - Млинівської селищної ради Рівненської області.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідачем подано апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог повністю.

Апелянт свої вимоги мотивує тим, що суд першої інстанції не надав оцінки доводам відповідача або мотивів відхилення таких доводів щодо укладеної галузевої угоди між Міністерством освіти і науки України та ЦК Профспілки працівників освіти і науки України на 2016-2020 роки. Апелянт вважає, що суд першої інстанції помилково прийшов до висновку про правомірність застосування положень цієї угоди, оскільки не надав оцінки та не досліджував в повній мірі такий письмовий доказ, як угода між відділом освіти, молоді та спорту Млинівської райдержадміністрації, Підлозцівською, Острожецькою сільськими, Млинівською селищною радами та радою районної організації Профспілки працівників освіти і науки України на 2017-2020 роки.

Представники сторін у справі, крім представника відповідача, в судове засідання не з'явилися, хоча їх належним чином було повідомлено про дату, час і місце судового засідання, що відповідно до частини другої статті 313 Кодексу адміністративного судочинства України не перешкоджає розгляду справи за їх відсутності.

Суд апеляційної інстанції заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представника відповідача, перевіривши матеріали справи, обговоривши підстави в межах апеляційної скарги, вважає, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, виходячи з наступного.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що рішенням Млинівської районної ради (сьоме скликання, тринадцята сесія) від 31.05.2017 №242 передано безоплатно з 01.07.2017 із спільної власності територіальних громад сіл, селища Млинівського району у власність Млинівської селищної ради бюджетні установи (їх майнові комплекси та окреме майно, не фінансові активи (необоротні активи, запаси), фінансові активи - залишки коштів, що надійшли від господарської діяльності та отриманих благодійних внесків від фізичних та юридичних осіб, а також активи, які рахуються на позабалансових рахунках станом на момент передачі), бюджетні установи, в тому числі, Млинівську гуманітарну гімназію Млинівської районної ради Рівненської області, Млинівську загальноосвітню школу I-III ступенів №3 Млинівської районної ради Рівненської області.

14.03.2018 Млинівською селищною радою Рівненської області (15 сесія 8 скликання) прийнято рішення "Про затвердження плану заходів з оптимізації мережі та функціонування закладів загальної середньої освіти Млинівської селищної ради" №1487 (далі - Рішення №1487), яким вирішено:

1. Затвердити план заходів з оптимізації мережі та функціонування закладів загальної середньої освіти Млинівської селищної ради;

2. Виконавцям, зазначеним у Плані заходів, забезпечити їх виконання та інформувати Управління освіти, культури, туризму, молоді та спорту Млинівської селищної ради до 05 червня, 05 вересня 2018 року;

3. Управлінню освіти, культури, туризму, молоді та спорту Млинівської селищної ради Рівненської області забезпечити організацію виконання Плану заходів та інформувати Млинівську селищну раду до 15 липня та 15 вересня 2018 року;

4. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну комісію з питань освіти, культури і духовності, охорони здоров'я, соціального захисту населення.

Рішенням №1487 затверджено План заходів з оптимізації мережі та функціонування закладів загальної середньої освіти Млинівської селищної ради (далі - План заходів), яким визначено зміст заходів, термін виконання, виконавців:

1. Забезпечити контроль за комплектуванням 1-х та 10-х класів у закладах загальної середньої освіти - до 31.08.2018 - Управління освіти, культури, туризму, молоді та спорту;

2. Забезпечити комплектацію класів у закладах загальної середньої освіти, у першу чергу, за територіями обслуговування - з 01.09.2018 - Директори закладів загальної середньої освіти;

3. При комплектуванні 1-х класів забезпечити вивчення лише однієї іноземної мови в класі - до 31.08.2018 - Директори закладів загальної середньої освіти;

4. Оплату за відвідування навчальними кабінетами проводити за умови їх відповідності Положенню про навчальний кабінет, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 20.07.2004 №601 та Положенню про навчальний кабінет з природничо-математичних дисциплін, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спору України від 14.12.2012 №1423 - з 01.09.2018 - Директори закладів загальної середньої освіти, фінансово-економічне управління селищної ради;

5. Визначити, що клас ділиться на групи при поглибленому вивченні іноземної мови з 1 класу, при проведенні практичних занять з інформатики з використанням комп'ютерів за умови формування груп у кожній не менше 9 учнів, визначених у Порядку поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 №128 - з 01.09.2018 - Директори закладів загальної середньої освіти;

6. Обмежити використання годин варіативної частини навчальних планів у класах з кількістю учнів менше 10 - з 01.09.2018 - Управління освіти, культури, туризму, молоді та спорту, директори закладів загальної середньої освіти;

7. Планування годин на гурткову роботу здійснювати відповідно до запитів учнів та за погодженням із управлінням освіти, культури, туризму, молоді та спорту Млинівської селищної ради - з 01.09.2018 - Директори закладів загальної середньої освіти;

8. Сформувати проект планової мережі класів та учнів закладів загальної середньої освіти на початок 2018-2019 навчального року - до 01.04.2018 - Управління освіти, культури, туризму, молоді та спорту;

9. Підготувати прогнозовані показники функціонування закладів освіти на початок 2018-2019 навчального року - до 01.07.2018 - Управління освіти, культури, туризму, молоді та спорту;

10. Провести аналіз забезпеченості закладів загальної середньої освіти видатками на заробітну плату - до 10.04., 10.07.2018 - Фінансово-економічне управління;

11. Підготувати та подати на сесію проект рішення про реорганізацію Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області, шляхом приєднання її до Млинівської загальноосвітньої школи I-III ступенів №3 Млинівської селищної ради Рівненської області - до 01.07.2018 - Управління освіти, культури, туризму, молоді та спорту;

12. Сформувати проект мережі класів та учнів Млинівської загальноосвітньої школи I-III ступенів №3 Млинівської селищної ради Рівненської області на початок 2018-2019 навчального року - до 01.08.2018 - Управління освіти, культури, туризму, молоді та спорту, директор Млинівської ЗОШ I-III ступенів №3;

13. Повідомити профспілкову організацію Млинівської загальноосвітньої школи I-III ступенів №3 та Млинівської гуманітарної гімназії про можливі зміни в організації освітнього процесу, можливе вивільнення працівників - до 01.06.2018 - Управління освіти, культури, туризму, молоді та спорту;

14. Визначити нову структуру Млинівської загальноосвітньої школи I-III ступенів №3 Млинівської селищної ради Рівненської області, як опорного закладу - до 01.06.2018 - Управління освіти, культури, туризму, молоді та спорту, директор Млинівської ЗОШ I-III ступенів №3;

15. Забезпечити використання вивільненого приміщення Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області, що знаходиться за адресою: 35100, Рівненська область, Млинівський район, смт. Млинів, вулиця Олексія Кірися, 27, для зміцнення матеріально-технічної бази закладів та забезпечення доступності позашкільної освіти на території Млинівської селищної об'єднаної територіальної громади - з 01.09.2018 - Управління освіти, культури, туризму, молоді та спорту, Управління інфраструктури Млинівської селищної ради;

16. Подати пропозиції щодо пониження ступенів закладів загальної середньої освіти I-III ступенів у разі неможливості сформувати 10 чи 11 класи з мінімальною наповнюваністю - до 01.08.2018 - Управління освіти, культури, туризму, молоді та спорту.

Відповідно до протоколу засідання постійної комісії з питань освіти, культури і духовності, охорони здоров'я, соціального захисту населення Млинівської селищної ради 8 скликання від 27.06.2018 №20 на порядок денний, зокрема, винесено питання:

- про реорганізацію Млинівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 Млинівської селищної ради Рівненської області і Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області та створення Млинівського ліцею Млинівської селищної ради Рівненської області (а.с.174, т.1; далі - Протокол засідання №20).

Відповідно до Протоколу засідання №20 по змісту вказаного питання було заслухано Доманську Т.І. - начальника управління освіти, культури, туризму Млинівської селищної ради Рівненської області.

За результатами слухання та голосування вирішено винести дане питання на розгляд вісімнадцятої сесії Млинівської селищної ради (з 5-ти присутніх депутатів: "за" - 3, "проти" - 2, "утримались" - 0).

Листом від 02.07.2018 депутати Млинівської селищної ради звернулись до секретаря постійної комісії з питань освіти, культури і духовності, охорони здоров'я, соціального захисту населення Млинівської селищної ради, в якому повідомили про те, що в порядку денному 18 сесії Млинівської селищної ради, яка має відбутись 03.07.2018, відповідно до розпорядження голови селищної ради, внесено питання №3 "Про реорганізацію Млинівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 Млинівської селищної ради Рівненської області і Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області та створення Млинівського ліцею Млинівської селищної ради Рівненської області". Просили надати інформацію щодо результатів попереднього розгляду даного питання постійною комісією з питань освіти, культури і духовності, охорони здоров'я, соціального захисту Млинівської селищної ради та представити копію протоколу ведення засідання комісії.

03.07.2018 секретар постійної комісії з питань освіти, культури і духовності, охорони здоров'я, соціального захисту населення повідомив депутатів Млинівської селищної ради надав відповідь на звернення про те, що 27.06.2018 відбулося засідання постійної комісії з питань освіти, культури і духовності, охорони здоров'я, соціального захисту населення Млинівської селищної ради. Проект рішення "Про реорганізацію Млинівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 Млинівської селищної ради Рівненської області і Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області та створення Млинівського ліцею Млинівської селищної ради Рівненської області" на розгляд комісії не було представлено та, відповідно, він не обговорювався. Вказано, що протоколював засідання комісії її голова - Дейнека П.В., а секретар постійної комісії не був ознайомлений та не підписував протоколу засідання.

Судом першої інстанції встановлено із витягу з протоколу 18 (повторної) сесії Млинівської селищної ради Рівненської області 8 скликання від 03.07.2018, з загального складу ради, включаючи селищного голову - 27 осіб, на пленарному засіданні були присутні 23 депутати. При встановлені результатів голосування враховувався голос Левицького Д.В. - Млинівського селищного голови, який головував на пленарному засіданні селищної ради. Крім того, з протоколу вбачається, що на пленарному засіданні були присутні представники громадськості та засобів масової інформації, а також представники поліції.

Відповідно до змісту вказаного протоколу, за результатами слухання питання про реорганізацію Млинівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 Млинівської селищної ради Рівненської області і Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області та створення Млинівського ліцею Млинівської селищної ради Рівненської області, вирішено: Рішення №1793 прийняти.

Згідно з протоколом голосування по питанню порядку денного про реорганізацію Млинівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 Млинівської селищної ради Рівненської області і Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області "за" проголосувало 14 осіб, "проти" - 8 осіб, "утрималося" - 2 особи, "не взяло участі в голосуванні" - 3 особи.

На виконання п.11 Плану заходів 03.07.2018 Млинівською селищною радою Рівненської області (18 сесія 8 скликання) прийнято рішення "Про реорганізацію Млинівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 Млинівської селищної ради Рівненської області і Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області та створення Млинівського ліцею Млинівської селищної ради Рівненської області" №1793, підписане селищним головою.

Пунктом 1 Рішення №1793 вирішено припинити юридичні особи Млинівську гуманітарну гімназію Млинівської селищної ради Рівненської області (ідентифікаційний код: 24176502), що знаходиться за адресою: 35100, Рівненська область, Млинівський район, смт. Млинів, вул. Олексія Кірися, 27 та Млинівську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів № 3 Млинівської селищної ради Рівненської області (ідентифікаційний код: 25318944), що знаходиться за адресою: 35100, Рівненська область, Млинівський район, смт. Млинів, вул. Рівненська, 15, шляхом їх реорганізації (злиття) в Млинівський ліцей Млинівської селищної ради Рівненської області.

Пунктами 4, 5 Рішення №1793 створено комісії з реорганізації юридичних осіб Млинівську гуманітарну гімназію Млинівської селищної ради Рівненської області та Млинівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 3 Млинівської селищної ради Рівненської області.

Пунктами 6, 7 Рішення №1793 комісіям з реорганізації вказаних начальних закладів доручено підготувати передавальні акти та подати їх на затвердження згідно законодавства.

Відповідно до п. 8 вказаного рішення кредиторам встановлено строк заявлення своїх вимог до юридичних осіб, що реорганізовуються, два місяці з дня оприлюднення повідомлення про рішення щодо припинення юридичних осіб на порталі електронних сервісів Міністерства юстиції України.

Пунктом 11 Рішення №1793 вирішено створити Млинівський ліцей Млинівської селищної ради Рівненської області в результаті реорганізації шляхом злиття Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області та Млинівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 3 Млинівської селищної ради Рівненської області.

Згідно з п.17 Млинівський ліцей Млинівської селищної ради Рівненської області є правонаступником всіх майнових і немайнових прав та обов'язків Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області та Млинівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 3 Млинівської селищної ради Рівненської області.

Контроль за виконанням вказаного покладено на постійну комісію з питань освіти, культури і духовності, охорони здоров'я, соціального захисту населення (п.18 рішення №1793).

Наказом управління освіти, культури, туризму, молоді та спорту Млинівської селищної ради Рівненської області від 04.07.2018 №32 "Про організацію виконання рішення Млинівської селищної ради Рівненської області від 03.07.2018 №1793" визначено організаційні заходи, необхідні для реорганізації (злиття) закладів загальної середньої освіти.

Повідомленням управління освіти, культури, туризму, молоді та спорту Млинівської селищної ради Рівненської області від 04.07.2018 №476 директора Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області ОСОБА_7 (далі - ОСОБА_7) попереджено, що її посада підлягає скороченню у зв'язку з реорганізацією закладу. Вказано про те, що після одержання повідомлення вона підлягає звільненню з роботи на підставі п.1 ст. 40 КЗпП України з дотриманням вимог чинного законодавства України, наданням пільг та компенсацій, визначених законодавством. Одночасно повідомлено про неможливість працевлаштування на даний час, у зв'язку з відсутністю вакантних посад по управлінню освіти, культури, туризму, молоді та спорту Млинівської селищної ради.

Вказане повідомлення одержано ОСОБА_7 особисто 04.07.2018, про що свідчить її підпис на ньому.

Наказом голови комісії з реорганізації Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області від 04.07.2018 №128 педагогічних працівників гімназії попереджено про можливе наступне вивільнення з 10.10.2018, у зв'язку з реорганізацією у порядку, визначеному чинним законодавством.

Судом першої інстанції встановлено, що трудовим колективом Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області, до прийняття оскаржуваного Рішення №1793, неодноразово направлялися звернення до голови та депутатів Млинівської селищної ради з питань не допущення процесу об'єднання Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області та Млинівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 3 Млинівської селищної ради Рівненської області і створення юридичної особи "Млинівський НВК школа-гімназія". У відповідь на такі звернення Млинівська селищна рада повідомляла про те, що відповідних рішень, щодо початку реорганізації Млинівської гуманітарної гімназії не приймались.

рішенням Млинівської районної ради (сьоме скликання) від 15.05.2018 №370 було вирішено схвалити звернення Млинівської районної ради до Млинівської селищної ради щодо не допущення закриття Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області.

09.07.2018 за №1/11-7200 Міністерство освіти і науки України надіслало Млинівській селищній раді лист щодо функціонування Млинівської гуманітарної гімназії. Вказаним листом повідомило про те, що вважає за доцільне зберегти Млинівську гуманітарну гімназію, оскільки освітній заклад має потужний кадровий потенціал, здатний розбудовувати Нову українську школу. Міністерство наголосило, що будь-які дії органів місцевого самоврядування при реорганізації закладів загальної середньої освіти мають спрямовуватися лише на покращення надання освітніх послуг. При формуванні мережі закладів освіти громади рекомендувало приймати рішення виважено, з урахуванням демографічного прогнозу, думки громади, в інтересах дітей та в межах чинного законодавства.

Листом від 25.07.2018 за №1/11-7850, у відповідь на звернення Млинівської селищної ради від 13.07.2018 №1808 та представників Млинівської об'єднаної територіальної громади, Міністерство освіти і науки України повідомило про те, що відповідно до наказу від 17.07.2018 №788 створено комісію з вивчення порушених у зверненнях питань щодо оптимізації мережі закладів середньої освіти смт. Млинів, яка здійснила аналіз роботи та функціонування таких закладів. Серед іншого вказано про те, що План заходів з оптимізації мережі та функціонування загальної середньої Млинівської селищної ради (рішення від 14.03.2018 № 1487) Міністерство освіти і науки України вважає правильним. Водночас цей план є недостатньо узгодженим з громадою, що призвело до ускладнень та супротиву, зокрема серед трудового колективу та батьківської громадськості Млинівської гуманітарної гімназії, якими оскаржено рішення Млинівської селищної ради від 03.07.2018 № 1793 у Рівненському окружному адміністративному суді. У зв'язку з вищевикладеним, Міністерство освіти і науки України радило знайти порозуміння в громаді щодо оптимізації мережі загальної середньої освіти, яку проводити необхідно.

Повноваження Млинівської селищної ради Рівненської області та порядок їх реалізації у спірних правовідносинах визначається, зокрема, Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі - Закон України №280/97-ВР), "Про освіту" №2145-VIII від 05.09.2017 (далі - Закон України №2145-VIII), "Про загальну середню освіту" №651-XIV від 13.05.1999 (далі - Закон України №651-XIV).

Згідно з приписами ст.25 Закону України №280/97-ВР сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до абз.2 п.30 ч.1 ст. 26 Закону України №280/97-ВР, виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.

За правилами ч.1 ст. 13 Закону України №2145-VIII, для забезпечення територіальної доступності повної загальної середньої освіти органи місцевого самоврядування створюють і утримують мережу закладів освіти та їхніх філій.

Відповідно до ч. 2 ст. 66 Закону України №2145-VIII, районні, міські ради та ради об'єднаних територіальних громад: відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної, початкової та базової середньої освіти, позашкільної освіти; планують та забезпечують розвиток мережі закладів дошкільної, початкової та базової середньої освіти, позашкільної освіти; планують та забезпечують розвиток мережі закладів профільної середньої освіти академічного спрямування (міські ради міст з населенням більше 50 тисяч - самостійно; міські ради міст з населенням менше 50 тисяч - за погодженням з обласною радою); мають право засновувати заклади освіти, реорганізовувати і ліквідовувати їх; закріплюють за закладами початкової та базової середньої освіти територію обслуговування (крім випадків, встановлених спеціальними законами); забезпечують доступність дошкільної та середньої освіти для всіх громадян, які проживають на відповідній території, та вживають заходів для забезпечення потреби у дошкільній та позашкільній освіті; забезпечують та фінансують підвезення учнів і педагогічних працівників до закладів початкової та базової середньої освіти і у зворотному напрямку (у разі потреби - транспортними засобами, пристосованими для перевезення осіб, які пересуваються на кріслах колісних); ведуть облік дітей дошкільного та шкільного віку у порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України; оприлюднюють офіційну звітність про всі отримані та використані кошти, а також перелік і вартість товарів, робіт, послуг, спрямованих на потреби кожного із заснованих ними закладів освіти, та інші видатки у сфері освіти; забезпечують рівні умови розвитку закладів освіти всіх форм власності; здійснюють інші повноваження у сфері освіти, передбачені законом.

Згідно з ч.3 ст. 66 Закону України №2145-VIII встановлено, що сільські, селищні ради: відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної та початкової освіти; мають право засновувати заклади освіти, реорганізовувати і ліквідовувати їх, забезпечують їх діяльність та розвиток; оприлюднюють офіційну звітність про всі отримані та використані кошти, а також перелік і вартість товарів, робіт, послуг, спрямованих на потреби кожного із заснованих ними закладів освіти, та інші видатки у сфері освіти; здійснюють інші повноваження у сфері освіти, передбачені законом.

Статтею 11 Закону України №651-XIV передбачено, що рішення про створення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування, типу і форми власності приймає його засновник (засновники). Засновником закладу загальної середньої освіти може бути орган державної влади від імені держави, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/або юридична особа (зокрема релігійна організація, статут (положення) якої зареєстровано у встановленому законодавством порядку), рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад загальної середньої освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов'язків засновника. Заклади загальної середньої освіти створюються з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх, соціально-економічних, національних і мовних потреб територіальної громади та/або суспільства. З метою задоволення духовних потреб громадян приватні заклади освіти, зокрема засновані релігійними організаціями, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законодавством порядку, мають право визначати релігійну спрямованість своєї освітньої діяльності. Заклад загальної середньої освіти створюється відповідно до ліцензійних умов провадження освітньої діяльності у сфері загальної середньої освіти. У разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти засновник зобов'язаний забезпечити здобувачам освіти можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти. Заклади загальної середньої освіти можуть бути передані засновниками у комунальну чи державну власність відповідно до законодавства.

Відповідно до ч.3 ст. 37 Закону України №651-XIV, рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування у галузі загальної середньої освіти в межах їх компетенції: забезпечують реалізацію державної політики у сфері загальної середньої освіти на відповідній території; виконують функції засновника закладів загальної середньої освіти на відповідній території; створюють умови для здобуття громадянами повної загальної середньої освіти; створюють умови для розвитку закладів освіти усіх форм власності; у разі ліквідації в установленому законодавством порядку комунального закладу загальної середньої освіти вживають заходів щодо влаштування учнів (вихованців) до інших закладів загальної середньої освіти; організовують нормативне, програмне, матеріальне, науково-методичне забезпечення, перепідготовку, підвищення кваліфікації, атестацію педагогічних працівників; забезпечують педагогічних працівників підручниками, посібниками, методичною літературою; сприяють проведенню інноваційної діяльності в системі загальної середньої освіти; забезпечують соціальний захист педагогічних працівників, спеціалістів, які беруть участь в освітньому процесі, учнів (вихованців); здійснюють інші повноваження відповідно до Конституції України, Конституції Автономної Республіки Крим, законів України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про освіту" та положень про них.

рішенням Млинівської районної ради (сьоме скликання, тринадцята сесія) від 31.05.2017 №242 Млинівську гуманітарну гімназію Млинівської районної ради Рівненської області та Млинівську загальноосвітню школу I-III ступенів №3 Млинівської районної ради Рівненської області передано безоплатно з 01.07.2017 із спільної власності територіальних громад сіл, селища Млинівського району у власність Млинівської селищної ради.

Відповідно до п.5 розділу І "Загальні положення" Статуту Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області (нова редакція), затвердженого рішенням Млинівської селищної ради від 29.06.2017 №411 (а.с.112-124, т.1, далі - Статут), засновником гімназії є Млинівська селищна рада Рівненської області.

Згідно з п.136 розділу ХІ "Реорганізація або ліквідація навчального закладу" Статуту рішення про реорганізацію або ліквідацію навчального закладу приймає засновник. Реорганізація навчального закладу відбувається шляхом злиття, приєднання, поділу, виділення тощо відповідно до законодавства.

Частиною 1 ст. 46 Закону України №280/97-ВР передбачено, що сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

Статтею 59 Закону України №280/97-ВР встановлено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Відповідно до ч.5 ст.59 Закону України №280/97-ВР акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.

Відповідно до приписів ч. 15 ст. 46 Закону України №280/97-ВР скликання чергової та позачергової сесії ради, призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії визначаються регламентом ради, який вона приймає на першій сесії.

Суд апеляційної інстанції взявши до уваги викладені норми, зазначає, що всі рішення (крім визначених законом випадків) місцева рада приймає на сесії, після обговорення, більшістю голосів у порядку визначеному законом та регламентом, прийнятим на першій сесії ради. Прийняті рішення набирають чинності лише після їх офіційної публікації або пізніше - з дати вказаної в рішенні.

Аналогічна правова позиція міститься у постанові Верховного Суду від 27.02.2018 у справі № 495/7147/16-а.

Регламент Млинівської селищної ради Рівненської області затверджено рішенням другого пленарного засідання першої сесії Млинівської селищної ради восьмого скликання від 16.01.2017.

Згідно з п.3 ст.18 Регламенту на засіданнях ради можуть бути присутні громадяни, особи за запрошенням, за викликом, депутати інших рад, обрані від виборчих округів, розміщених на території територіальної громади, представники органів державної виконавчої влади, об'єднань громадян, уповноважені представники трудових колективів, представники засобів масової інформації на визначених для них місцях.

Відповідно до ст. 34 Регламенту постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень виконавчого комітету. Постійні комісії діють у відповідності зі ст. 47 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", з цим Регламентом та на підставі Положення про постійні комісії, що затверджуються радою.

У раді діють такі постійні комісії:

1. Комісія з питань планування бюджету і фінансів, мандатна та з питань депутатської діяльності та етики.

2. Комісія з питань соціально-економічного розвитку, земельних ресурсів і охорони навколишнього середовища.

3. Комісія з питань освіти, культури і духовності, охорони здоров'я, соціального захисту населення.

4. Комісія з питань законності, правопорядку, боротьби із злочинністю та зв'язків із громадськістю.

5. Комісія з питань житлово - комунального господарства, благоустрою, будівництва, побутового, торгівельного обслуговування.

27.06.2018 відбулось засідання постійної комісії з питань освіти, культури і духовності, охорони здоров'я, соціального захисту населення Млинівської селищної ради 8 скликання, на якому вирішено винести на розгляд вісімнадцятої сесії Млинівської селищної ради питання про реорганізацію Млинівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 Млинівської селищної ради Рівненської області і Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області та створення Млинівського ліцею Млинівської селищної ради Рівненської області.

За результатами слухання та голосування вирішено винести дане питання на розгляд вісімнадцятої сесії Млинівської селищної ради (з 5-ти присутніх депутатів: "за" - 3, "проти" - 2, "утримались" - 0).

Протокол засідання комісії складений та підписаний головою постійної комісії з питань освіти, культури і духовності, охорони здоров'я, соціального захисту населення Млинівської селищної ради Дейнекою П.В., у зв'язку з відмовою секретаря комісії Гасяк С.А. скласти протокол.

Зі змісту Протоколу №20 видно, що на засіданні постійної комісії з питання про реорганізацію Млинівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 Млинівської селищної ради Рівненської області і Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області та створення Млинівського ліцею Млинівської селищної ради Рівненської області було заслухано Доманську Т.І. - начальника управління освіти, культури, туризму Млинівської селищної ради Рівненської області.

Відповідно до приписів п.6 ст. 21 Регламенту проекти рішень підлягають обов'язковому погодженню із причетними до їх виконання виконавчими органами селищної ради, а у разі потреби іншими органами.

Розробник проекту рішення самостійно визначає причетні до виконання виконавчі органи селищної ради, та інші органи, виходячи із змісту положень проекту рішення.

Судом першої інстанції встановлено, що ОСОБА_7 як директор є керівником закладу середньої освіти - Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області, засновником якого є Млинівська селищна рада, та знаходиться у безпосередньому підпорядкуванні виконавчого органу селищної ради - управління освіти, культури, туризму молоді та спорту Млинівської селищної ради.

Відповідно до п. 6 ст. 21 Регламенту, не є обов'язком погодження проекту рішення з директорами, оскільки проекти рішень підлягають обов'язковому погодженню із причетними до їх виконання виконавчими органами селищної ради, а у разі потреби - з іншими органами.

Відповідно до приписів п.6 ст. 21 Регламенту в усіх випадках, коли в проектах рішень містяться завдання чи доручення певним виконавцям, необхідно погодити з ними запропонований обсяг робіт і отримати візи усіх виконавців, визначених проектом.

Погодження проекту рішення проводиться до початку засідань постійних комісій селищної ради безпосереднім виконавцем з установами, організаціями і службовими особами, які мають безпосереднє відношення до питань, що порушуються в проекті. При цьому зазначається посада, ініціали і особи, яка візує проект рішення, а також дата візування.

Голови відповідних профільних постійних комісій візують рішень після засідань постійних комісій.

Відповідальність за зміст проекту рішення в однаковій мірі несуть всі особи, які його погодили.

Погодження проектів рішень оформляється окремим аркушем погодження /або на зворотному боці останнього аркуша першого примірника (оригіналу).

У разі наявності розбіжностей щодо проекту рішення, останній погоджується із зауваженнями.

Письмове обґрунтування зауваження, зміни чи доповнення стисло викладається на окремому аркуші, що додається до проекту рішення, та доводиться до відома депутатів селищної ради.

Зі змісту оспорюваного Рішення №1793 вбачається погодження вказаного рішення у відповідності до вказаних вимог Регламенту, оформлене на зворотньому боці його оригіналу.

Висновки, рекомендації, зауваження чи заперечення постійною комісією не надавались, що в свою чергу свідчить про надання згоди щодо проекту рішення, який виносився на розгляд вісімнадцятої сесії Млинівської селищної ради.

Відповідно ст. 144 Конституції України, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Згідно з ч. 1 ст. 73 Закону України №280/97-ВР, акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Суд апеляційної інстанції дослідивши матеріали справи, погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що відповідачем будь-яких порушень під час голосування при прийнятті Рішення №1793 матеріали справи не містять.

Однак, суд апеляційної інстанції погоджується судом першої інстанції про протиправність Рішення №1793 через не погодження з відповідними профспілковими органами, з огляду на наступне.

Згідно з ч.3 ст. 22 Закону України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності" від 15.09.1999 № 1045-XIV у разі, якщо роботодавець планує звільнення працівників з причин економічного, технологічного, структурного чи аналогічного характеру або у зв'язку з ліквідацією, реорганізацією, зміною форми власності підприємства, установи, організації, він повинен завчасно, не пізніше як за три місяці до намічуваних звільнень надати первинним профспілковим організаціям інформацію щодо цих заходів, включаючи інформацію про причини наступних звільнень, кількість і категорії працівників, яких це може стосуватися, про терміни проведення звільнень, а також провести консультації з профспілками про заходи щодо запобігання звільненням чи зведенню їх кількості до мінімуму або пом'якшення несприятливих наслідків будь-яких звільнень.

Відповідно до п. 1.4 Галузевої угоди між Міністерством освіти і науки України та ЦК Профспілки працівників освіти і науки України на 2016-2020 роки (зі змінами у редакції від 19.04.2018) від 15.12.2015 положення Угоди діють безпосередньо та поширюються на працівників закладів освіти і осіб, які навчаються, та які перебувають у сфері дії сторін Угоди, і є обов'язковими для включення до колективних договорів, угод нижчого рівня (далі - Галузева угода).

Відповідно до п. 4.2.2. Галузевої угоди рішення про зміни в організації виробництва і праці, реорганізацію і перепрофілювання закладів, що призводять до скорочення чисельності або штату працівників, повинне узгоджуватися з відповідними профспілковими органами, прийматися не пізніше ніж за 3 місяці до намічених дій з економічним обґрунтуванням та заходами забезпечення зайнятості працівників, що вивільняються. Вказаним положенням Галузевої угоди також передбачено, що тримісячний період слід використовувати для вжиття заходів, спрямованих на зниження рівня скорочення чисельності працівників.

Тобто погодженню з профспілками підлягає не лише вивільнення працівників, а взагалі факт реорганізації навчального закладу.

Однак, відповідачем, який відповідно до статті 11 Закону України №651-XIV є засновником та уповноваженим органом для прийняття рішення про реорганізацію навчальних закладів, не надано доказів погодження спірного рішення з профспілковими органами у визначений законом строк.

Частиною 1 ст.143 Конституції України передбачено, що територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.

Відповідно до ч.1, 2 ст. 2 Закону України №280/97-ВР, місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Громадяни України реалізують своє право на участь у місцевому самоврядуванні за належністю до відповідних територіальних громад (ч.1 ст. 3 Закону України №280/97-ВР).

Згідно з положеннями ст. 13 Закону України №280/97-ВР територіальна громада має право проводити громадські слухання - зустрічатися з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких члени територіальної громади можуть заслуховувати їх, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування. Громадські слухання проводяться не рідше одного разу на рік. Пропозиції, які вносяться за результатами громадських слухань, підлягають обов'язковому розгляду органами місцевого самоврядування.

Відповідно до пункту 3 Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 996 від 03.11.2010 (далі - Порядок № 996), консультації з громадськістю проводяться з питань, що стосуються суспільно-економічного розвитку держави, реалізації та захисту прав і свобод громадян, задоволення їх політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, рішення про реорганізацію Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області прийнято на виконання Плану заходів з оптимізації мережі та функціонування закладів загальної середньої освіти Млинівської селищної ради, без проведення консультацій з громадськістю.

Щодо недоцільності застосування у спірних правовідносинах норм постанови Кабінету Міністрів України "Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики" №996 від 03.11.2010, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.

Пунктом п'ятим постанови Кабінету Міністрів України "Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики" №996 від 03.11.2010 постановлено: рекомендувати органам місцевого самоврядування під час проведення консультацій з громадськістю та утворення громадських рад при органах місцевого самоврядування керуватися затвердженими цією постановою Порядком і Типовим положенням.

Згідно з п. 12 Порядку №996 в обов'язковому порядку проводяться консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення та/або електронних консультацій з громадськістю щодо проектів нормативно-правових актів, які: стосуються конституційних прав, свобод та обов'язків громадян; стосуються життєвих інтересів громадян, у тому числі впливають на стан навколишнього природного середовища; передбачають провадження регуляторної діяльності у певній сфері; визначають стратегічні цілі, пріоритети і завдання у відповідній сфері державного управління (у тому числі проекти державних і регіональних програм економічного, соціального і культурного розвитку, рішення стосовно їх виконання); стосуються інтересів територіальних громад, здійснення повноважень місцевого самоврядування, делегованих органам виконавчої влади відповідними радами; визначають порядок надання адміністративних послуг тощо.

Зі змісту наведеної правової норми видно, що консультації з громадськістю проводяться в обов'язковому порядку, зокрема, з приводу розроблення та реалізації програм економічного, соціального і культурного розвитку та з питань, що стосуються конституційних прав, свобод та обов'язків громадян, тому норми Постанови Кабінету Міністрів України "Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики" №996 від 03.11.2010 підлягають застосуванню у спірних правовідносинах.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено матеріалами справи, рішення про реорганізацію Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області прийнято на виконання Плану заходів з оптимізації мережі та функціонування закладів загальної середньої освіти Млинівської селищної ради, без проведення консультацій з громадськістю.

Судом першої інстанції зазначено, що безумовною підставою для врахування думки територіальної громади при прийнятті оскаржуваного рішення є те, що таке рішення безпосередньо впливає на конституційне право жителів територіальної громади на освіту.

Висновки аналогічного характеру містяться у постанові Верховного Суду від 14.08.2018 у справі №359/6814/17.

Вирішуючи даний спір, суд першої інстанції вірно врахував, що відповідно до приписів ст. 6 КАС України, суд при вирішення справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини. Звернення до адміністративного суду для захисту прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується. Забороняється відмова в розгляді та вирішенні адміністративної справи з мотивів неповноти, неясності, суперечливості чи відсутності законодавства, яке регулює спірні відносини.

При цьому суд зазначає, що принцип пропорційності є складовою принципу верховенства права. Сам же принцип пропорційності має також три підпринципи: адекватність (міра адекватна для досягнення завчасно встановленої цілі, якщо бажаний результат може бути досягнуто тільки за умови звертання до цієї міри); необхідність (міра є законною з найменш можливими обмеженнями при умові досягнення легітимної цілі); пропорційність як сувора вимога (серйозність втручання та серйозність причин, які виправдовують це втручання, повинні бути пропорційними одна до іншої).

Європейський суд з прав людини в рішенні Handyside v. the United Kingdom від 07.12.1976, зазначив про те, що кожна "спеціальна процедура", "умова", "обмеження" чи "покарання", які покладені, повинні бути пропорційні легітимній меті, що переслідується.

Взявши до уваги викладене, колегія суддів приходить до висновку про те, що рішення суду першої інстанцій є законним та обґрунтованим і не підлягає скасуванню, оскільки суд всебічно перевіривши обставини справи, вирішив спір у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин, висновки суду є правильними, а доводи апеляційної скарги їх не спростовують.

Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Керуючись ст. ст. 243, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Млинівської селищної ради Млинівського району Рівненської області залишити без задоволення, а рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 09 листопада 2018 року у справі №1740/1927/18 - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку протягом 30 днів шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя В. Я. Макарик судді І. В. Глушко Н. В. Ільчишин Повний текст постанови складений 01 квітня 2019 року.

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.03.2019
Оприлюднено02.04.2019
Номер документу80841939
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1740/1927/18

Постанова від 21.03.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Макарик Володимир Ярославович

Ухвала від 13.02.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Макарик Володимир Ярославович

Ухвала від 08.02.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Макарик Володимир Ярославович

Ухвала від 09.01.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Макарик Володимир Ярославович

Рішення від 09.11.2018

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Борискін С.А.

Постанова від 07.11.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Рішення від 09.11.2018

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Борискін С.А.

Ухвала від 25.10.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 19.10.2018

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Борискін С.А.

Ухвала від 10.09.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні