Рішення
від 20.11.2018 по справі 2240/3016/18
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 2240/3016/18

РІШЕННЯ

іменем України

20 листопада 2018 рокум. Хмельницький Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Шевчука О.П.

розглянувши адміністративну справу за позовом Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Благдом" до Хмельницької міської ради , за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Приватного підприємства "Форвард" про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Благдом" звернулося до суду з позовною заявою до Хмельницької міської ради, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача приватного підприємства "Форвард", в якій просить:

- визнати протиправною бездіяльність Хмельницької міської ради щодо неприйняття рішення за заявою позивача від 10.04.2018 про надання дозволу ОСББ "Благдом" на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо передачі в користування ОСББ "Благдом" на умовах оренди, - земельної ділянки (прибудинкової території за адресою вул. Старокостянтинівське шосе 2б) загальною площею 1,1884 га;

- зобов'язати Хмельницьку міську раду в 30 - денний термін від дати набрання постановою законної сили винести рішення про надання дозволу ОСББ "Благдом" на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо передачі в користування ОСББ "Благдом" на умовах оренди, - земельної ділянки (прибудинкової території за адресою вул. Старокостянтинівське шосе 2б) загальною площею приблизно 1,1884 га.

В обґрунтування вимог позивач зазначив, що з 12.05.2016, моменту реєстрації ОСББ "Благдом" на ім'я відповідача направлено більше семи заяв від ОСББ "Благдом" щодо передачі в користування прибудинкової території. 01 липня 2010 року між Хмельницькою міською радою та приватним підприємством "Форвард" укладено договір оренди земельної ділянки №041074200109, відповідно до умов якого орендодавець, на підставі рішення дев'ятнадцятої сесії Хмельницької міської ради від 06.08.2008 №58, за актом приймання - передачі передав, а орендар прийняв в оренду (строкове платне користування) земельну ділянку строком на 3 роки. Додатковою угодою №48-02-2013/1666489 від 16.07.2013 укладеною між Хмельницькою міською радою та ПП "Форвард", вищевказаний договір оренди поновлено на новий термін п'ять років до 06.08.2016. Об'єктом оренди є земельна ділянка за адресою вул. Старокостянтинівське шосе 2/1Г м. Хмельницький, виділена під будівництво багатоповерхових будинків з вбудовано - прибудованими приміщеннями офісів, магазинів продовольчих та непродовольчих товарів та приміщеннями побутового обслуговування населення, підземним та наземним паркінгом, з почерговим введенням в експлуатацію. Деклараціями про готовність об'єкта до експлуатації №ХМ 143151550316 від 04.06.2015 та №ХМ 143151550322 від 04.06.2015 підтверджено завершення будівництвом блокованої 2-х поверхової килимової забудови з неповним комплексом громадського обслуговування (ІІ та ІІІ черга), тобто багатоквартирного будинку №2Б по вулиці Старокостянтинівське шосе у м. Хмельницькому, який розташований на земельній ділянці площею 11884 кв.м., яка є частиною землі, що міською радою були передані ПП "Форвард" під будівництво багатоквартирних будинків.

Власниками квартир 11 травня 2016 року зазначеного багатоквартирного будинку створено ОСББ "Благдом". Тому, з моменту набуття права власності на квартири їх власниками у будинку №2б по вул. Старокостянтинівське шосе у місті Хмельницькому вони мали право на створення ОСББ, а ЖБК "Форвард" та ПП "Форвард" фактично припинили користуватися земельною ділянкою за договором оренди землі, а всі права та обов'язки балансоутримувача та користувача земельної ділянки переходять до ОСББ "Благдом". Ігноруючи нормами законодавства, Хмельницькою міською радою протягом двох років безпідставно продовжується договір оренди земельної ділянки, фактичним користувачем якої є ОСББ "Благдом", - з ПП "Форвард". На вказаних підставах позивач просить задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

На адресу суду від відповідача 10.10.2018 надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач вказує, що між Хмельницькою міською радою та ПП "Форвард" 01.07.2010 укладено договір оренди земельної ділянки №041074200109, згідно якого в оренду до 06.08.2011 ПП "Форвард" передано земельну ділянку по Старокостянтинівському шосе, 2/1Г площею 200000 кв.м. під будівництво багатоповерхових житлових будинків з вбудовано - прибудованими приміщеннями офісів, магазинів продовольчих та непродовольчих товарів та приміщеннями побутового обслуговування населення, підземним та наземним паркінгом з почерговим введенням в експлуатацію. В подальшому даний договір додатковими угодами за відповідним зверненням орендаря поновлений до 06.02.2023. Земельна ділянка площею 1,1884 га по Старокостянтинівському шосе, 2б, перебуває у складі земельної ділянки, яка перебуває в оренді у ПП "Форвард". При цьому, вона немає кадастрового номера. Враховуючи норми чинного законодавства, Хмельницька міська рада не вправі без відповідної згоди сторони по договору в односторонньому порядку вчиняти дії щодо припинення користування частиною земельної ділянки, яка перебуває в оренді в ПП "Форвард". Також зазначає, що позивачем не додано жодних документів, які б свідчили, що будинок по Старокостянтинівському шосе, 2б переданий ОСББ "Благдом" від забудовника у відповідності до вимог Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку". Тому відповідач просить відмовити в задоволені позову.

Представником позивача надано заперечення на відзив в якому зазначає, що як ОСББ "Благдом", так і ПП "Форвард" мають рівне право розробити проекти землеустрою, подальше затвердження яких відбувається із кінцевим визначенням особи, що отримає право власності або користування (оренду) на ділянку. У відповідача не має підстав вважати пріоритетність того чи іншого заявника на стадії надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а відтак - і порушеного права позивача.

Дослідивши позовну заяву, відзив на позовну заяву та заперечення на відзив, оцінивши наявні в матеріалах належні та допустимі докази у їх взаємозв'язку та сукупності, суд дійшов наступних висновків.

Суд встановив, що між Хмельницькою міською радою та ПП "Форвард" 01.07.2010 укладено договір оренди земельної ділянки №041074200109, згідно якого в оренду до 06.08.2011 ПП "Форвард" передано земельну ділянку по Старокостянтинівському шосе, 2/1Г площею 200000 кв.м. під будівництво багатоповерхових житлових будинків з вбудовано- прибудованими приміщеннями офісів, магазинів продовольчих та непродовольчих товарів та приміщеннями побутового обслуговування населення, підземним та наземним паркінгом з почерговим введенням в експлуатацію. В подальшому даний договір додатковими угодами за відповідним зверненням орендаря був поновлений до 06.02.2023.

В травні 2016 власниками квартир багатоповерхового будинку створено ОСББ "Благдом". З моменту реєстрації ОСББ "Благдом" на ім'я відповідача направлено більше семи заяв щодо передачі в користування прибудинкової території. На всі зверення надано відповіді в яких зазначено, що питання щодо надання ОСББ "Благдом" в користування земельної ділянки буде можливе лише після поділу земельної ділянки площею 156043 м.кв. (кадастровий номер 6810100000:17:004:0004), з подальшим формуванням нових земельних ділянок із присвоєнням їм кадастрових номерів, державної реєстрації у Державному земельному кадастрі та присвоєнні адреси у відповідності до Порядку присвоєння та реєстрації адрес об'єктів нерухомості м. Хмельницького затвердженого рішенням 7-ої сесії Хмельницької міської ради від 15.06.2011 №20.

Не погоджуючись з такою відмовою відповідача, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом за захистом своїх прав.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд враховує наступне.

Згідно із ч.1 ст. 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Відповідно до ст.1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно із ст.30 Закону зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.

Відповідно до ст. 79-1 Земельного кодексу України земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Згідно із ч.6 ст. 79-1 Земельного кодексу України формування земельних ділянок шляхом поділу та об'єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок.

Відповідно до ст. 56 Закону України "Про землеустрій" технічна документація із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок включає: а) пояснювальну записку; б) технічне завдання на складання документації, затверджене замовником документації; в) кадастрові плани земельних ділянок, які об'єднуються в одну земельну ділянку, або частини земельної ділянки, яка виділяється в окрему земельну ділянку; г) матеріали польових геодезичних робіт; ґ) акт приймання-передачі межових знаків на зберігання при поділі земельної ділянки по межі поділу; д) перелік обтяжень прав на земельну ділянку, обмежень на її використання та наявні земельні сервітути; е) нотаріально посвідчена згода на поділ чи об'єднання земельної ділянки заставодержателів, користувачів земельної ділянки (у разі перебування земельної ділянки в заставі, користуванні); є) згоду власника земельної ділянки, для земель державної власності - органу, уповноваженого здійснювати розпорядження земельною ділянкою, на поділ чи об'єднання земельних ділянок користувачем (крім випадків поділу земельної ділянки у зв'язку з набуттям права власності на житловий будинок, розташований на ній).

Згідно із ст. 141 ЗК України підставами припинення права користування земельною ділянкою є: а) добровільна відмова від права користування земельною ділянкою; б) вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом; в) припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій; г) використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам; ґ) використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; д) систематична несплата земельного податку або орендної плати; е) набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці; є) використання земельної ділянки у спосіб, що суперечить вимогам охорони культурної спадщини.

Відповідно до ст. 31 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі припиняється в разі: закінчення строку, на який його було укладено; викупу земельної ділянки для суспільних потреб та примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом; поєднання в одній особі власника земельної ділянки та орендаря; смерті фізичної особи-орендаря, засудження його до позбавлення волі та відмови осіб, зазначених у статті 7 цього Закону, від виконання укладеного договору оренди земельної ділянки; ліквідації юридичної особи-орендаря; відчуження права оренди земельної ділянки заставодержателем; набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій іншою особою земельній ділянці; припинення дії договору, укладеного в рамках державно-приватного партнерства (щодо договорів оренди землі, укладених у рамках такого партнерства).

Договір оренди землі припиняється також в інших випадках, передбачених законом.

Договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом.

Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або цим договором.

Особа, яка набула право власності на земельну ділянку, що перебуває в оренді, протягом одного місяця з дня державної реєстрації права власності на неї зобов'язана повідомити про це орендаря в порядку, визначеному статтею 148-1 Земельного кодексу України.

Згідно із ч.1,2 ст. 120 ЗК України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об'єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Відповідно до ч.1 ст. 377 ЦК України до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).

Згідно із ст.1 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об'єднання) - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.

Відповідно до ст. 4 Закону об'єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов'язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами. Основна діяльність об'єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обгрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов'язань, пов'язаних з діяльністю об'єднання.

Суд звертає увагу на той факт, що земельна ділянка площею 1,1884 га по Старокостянтинівському шосе, 2б, перебуває у складі земельної ділянки, яка перебуває в оренді у ПП "Форвард". При цьому, вона немає кадастрового номера. Враховуючи вищезазначені норми чинного законодавства, Хмельницька міська рада не вправі без відповідної згоди сторони по договору в односторонньому порядку вчиняти дії щодо припинення користування частиною земельної ділянки, яка перебуває в оренді в ПП "Форвард".

Формування спірної земельної ділянки має відбуватись на підставі звернення орендаря - ПП "Форвард" та поданої технічної документації шляхом прийняття рішення міської ради про надання згоди на поділ земельної ділянки, поділу земельної ділянки з подальшим припиненням. При цьому, прийнявши відповідне рішення у інший спосіб, Хмельницька міська рада порушить тим самим вищенаведені норми чинного законодавства України, про що позивача неодноразово повідомлено листами управління земельних ресурсів та земельної реформи та департаменту архітектури та містобудування Хмельницької міської ради.

Стаття 19 Конституції України встановлює, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Суд враховує ч.2. ст.2 КАС України, відповідно до приписів якої у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно ч. 2 ст. 73 КАС України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 вказаного Кодексу.

Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов'язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов'язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Враховуючи вищевикладене, виходячи з системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів по справі, суд дійшов висновку, що у спірних правовідносинах відповідач діяв з дотриманням вимог ч.2 ст.2 КАС України, а тому позовні вимоги позивача необхідно залишити без задоволення в повному обсязі.

Оскільки, адміністративний позов задоволенню не підлягає, судові витрати позивачу не відшкодовуються.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Відмовити в задоволенні адміністративного позову Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Благдом" до Хмельницької міської ради, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача приватного підприємства "Форвард" про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Благдом" (вул. Старокостянтинівське шосе, 2б,Хмельницький,Хмельницька область,29001 , код ЄДРПОУ - 40476617) Відповідач:Хмельницька міська рада (вул. Гагаріна, 3,Хмельницький,Хмельницька область,29000 , код ЄДРПОУ - 33232766) Головуючий суддя О.П. Шевчук

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.11.2018
Оприлюднено22.11.2018
Номер документу77959860
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2240/3016/18

Постанова від 02.05.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Ухвала від 04.04.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Ухвала від 04.02.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Іваненко Т.В.

Ухвала від 15.01.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Іваненко Т.В.

Ухвала від 21.12.2018

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Іваненко Т.В.

Рішення від 20.11.2018

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Шевчук О.П.

Ухвала від 25.09.2018

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Шевчук О.П.

Ухвала від 12.09.2018

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Шевчук О.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні