ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а їн и
19 листопада 2018 року м. Дніпросправа № 804/2744/18
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: судді-доповідача Чумака С.Ю.,
суддів: Чабаненко С.В., Юрко І.В., розглянувши в порядку письмового провадження у м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 червня 2018 року в адміністративній справі № 804/2744/18 (суддя І інстанції Букіна Л.Є.) за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробнича агрофірма Степова до Головного управління ДФС у Дніпропетровській області про скасування податкового повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИВ:
У квітні 2017 року позивач звернувся до суду з позовом, в якому просив скасувати податкове повідомлення-рішення від 15 березня 2017 року № 0058521213, яким застосовано штраф в розмірі 30% за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних від 31 до 60 календарних днів в розмірі 44941,33 грн.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив, що порушення граничного строку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування відбулось не з його вини, а у зв'язку з незаконними діями контролюючого органу щодо зупинення реєстрації податкових накладних від 15 вересня 2017 року № 1 та від 13 жовтня 2017 року № 1. У зв'язку із зупиненням реєстрації податкових накладних зареєструвати розрахунки коригування до них є неможливим через відсутність в ЄРПН інформації, що містяться у таких накладних.
Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 червня 2018 року позовні вимоги задоволені.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що згідно з пунктом 57-1 розділу ХХ підрозділу ІІ перехідних положень Податкового кодексу України (в редакції від 7 грудня 2017 року) податкові накладні від 15 вересня 2017 року №1 та 13 жовтня 2017 року № 1 зареєстровані у ЄДРПН 3 січня 2018 року та 12 січня 2018 року відповідно, що підтверджує позицію податкового органу про недотримання позивачем строків реєстрації податкових накладних, у зв'язку з чим прийняте податкове повідомлення-рішення є правомірним. Також зауважує, що розрахунок коригування до податкової накладної складається за умови дотримання платником податку п. 201.10 ст. 210 Податкового кодексу України, який товариством виконаний не був, що потягло застосування до нього санкцій, передбачених ст. 120-1 ПК України. При цьому останньою не визначено підстав для не застосування штрафних санкцій за порушення граничних термінів реєстрації в ЄРПН складених та виданих контрагентам-платникам ПДВ податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних.
У письмових запереченнях на апеляційну скаргу позивач просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду - без змін.
Суд апеляційної інстанції розглянув справу відповідно до приписів статті 311 КАС України в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, встановила такі обставини.
Позивачем укладено договір поставки від 11 вересня 2017 року № ДН-11/18 з ТОВ КЕРНЕЛ-ТРЕЙД , за умовами якого позивач зобов'язувався поставити насіння соняшнику вражаю 2017 року в кількості 315,00 т. за попередньою ціною 6000,00 грн. з ПДВ за 1 тонну (а.с. 17-20).
Відповідно до умов зазначеного договору позивач за правилами першої події склав податкові накладні від 15 вересня 2017 року № 1 та від 13 жовтня 2017 року № 1 та направив їх для реєстрації в ЄДРПН, проте отримав квитанції, в яких вказано, що документ прийнято, реєстрацію зупинено. Підставою такого рішення зазначено п. 201.16 статті 201 ПК України, а саме, що податкові накладні підпадають під п. 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 № 567, виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання товарів згідно з УКТ ЗЕД 1206, запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних. (а.с. 23-24, 30, 35).
14 листопада 2017 року позивачем з ТОВ Кернел-Трей укладено додаткову угоду № 1, відповідно до якої змінено кількісні та вартісні показники товару, у зв'язку з чим, позивачем складено розрахунок коригування від 14 листопада 2017 року № 3 до податкової накладної від 15 вересня 2017 року №1 та розрахунок коригування від 14 листопада 2017 року № 4 до податкової накладної від 13 жовтня 2017 року №1 (а.с. 31, 36).
У зв'язку з тим, що чинним законодавством України не передбачено можливості реєстрації розрахунку коригування в ЄРПН до податкових накладних, реєстрація яких зупинена, позивачем подано до відповідача податкову декларацію з податку на додану вартість за листопад 2017 року з розрахунком коригування сум ПДВ, яка прийнята останнім 19 грудня 2017 року, що підтверджується відповідною квитанцією (а.с. 25-27).
Рішенням комісії ДФС України від 3 жовтня 2017 року № 200991/32930933, яке оскаржено позивачем у судовому порядку, відмовлено у реєстрації податкової накладної від 15 вересня 2017 року.
Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28 листопада 2017 року у справі № 804/7410/17, яка набрала законної сили 3 березня 2018 року, позов ТОВ Науково-виробнича агрофірма Степова задоволено, а рішення комісії ДФС про відмову у реєстрації податкових накладних від 3 жовтня 2017 року № 200991/32930933 скасовано. Зобов'язано відповідача зареєструвати в ЄДРПН вищевказану податкову накладну.
2 та 12 січня 2018 року відповідачем прийнято податкові накладні від 15 вересня 2017 року № 1 та 13 жовтня 2017 року № 1, що підтверджується відповідними квитанціями про реєстрацію в ЄДРПН податкових накладних (а.с. 28, 32), у зв'язку з чим, позивачем 10 січня 2018 року і 15 січня 2018 року направлені розрахунки коригування від 14 листопада 2017 року № 3 та № 4 щодо зазначених податкових накладних відповідно, які прийняті контролюючим органом (а.с. 29, 37).
На підставі пп. 19-1.1.1 п. 19-1.1 ст. 19-1, пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, пп.75.1.1 п. 75.1 ст. 75 та ст. 76 Податкового кодексу України відповідачем проведено камеральну перевірку позивача з питання своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН за листопад 2017 року, за результатами якої складено акт від 16 лютого 2018 року № 9025/04-36-1232930933 (а.с. 14-15).
Перевіркою встановлено порушення п. 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, а саме: порушення граничних строків реєстрації по 2 податковим накладним в Єдиному реєстрі податкових накладних складених за листопад 2017 року на загальну суму ПДВ 149804,40 грн., у тому числі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів.
На підставі акту перевірки відповідачем прийнято податкове повідомлення рішення від 15 березня 2017 року № 0058521213, яким застосовано штраф в розмірі 30% за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних від 31 до 60 календарних днів в розмірі 44941,33 грн. (а.с. 33-34).
Не погодившись з таким рішенням контролюючого органу позивач оскаржив його до суду.
При вирішенні справи колегія суддів виходить з наступного.
Відповідно до пп. 75.1 ст. 75 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи
Згідно з пп. 75.1.1 п. 75.1 ст. 75 Податкового кодексу України камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального.
Предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних та/або своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов'язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах.
Пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати и в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
За приписами п.п. 201.7, 201.8 ст. 201 Податкового кодексу України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс). Право на нарахування податку та складання податкових накладних надається виключно особам, зареєстрованим як платники податку в порядку, передбаченому статтею 183 цього Кодексу.
Згідно з п. 201.10 ст.201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до абз. 11 п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних має бути здійснена протягом 15 календарних днів, наступних за датою виникнення податкових зобов'язань, відображених у відповідних податкових накладних та/або розрахунках коригування. У разі порушення цього терміну застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Так, порушення платниками ПДВ граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН тягнуть за собою накладення штрафу в розмірах, встановлених п. 120-1.1 ст. 120-1 Податкового Кодексу України, зокрема 30 % від суми ПДВ, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 31 до 60 календарних днів.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов'язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246, пунктом 8 якого передбачено, що для підтвердження прийняття податкової накладної та/або розрахунку коригування до реєстрації платникові податку, який здійснює реєстрацію, видається квитанція в електронній формі, у якій наводяться реквізити зазначених документів, відповідність електронного документа формату (стандарту), затвердженому в установленому порядку, результати перевірки електронного цифрового підпису, інформація про постачальника (продавця) товарів (послуг), дата і час прийняття, реєстраційний номер, податковий період, за який подається податкова накладна та/або розрахунок коригування. Квитанція, на яку накладається електронний цифровий підпис ДФС, підлягає шифруванню та надсилається платникові податку, який здійснює реєстрацію, засобами телекомунікаційного зв'язку. Примірник квитанції в електронній формі зберігається у ДФС.
Відповідно до п. 9 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних причиною відмови у прийнятті податкової накладної та/або розрахунку коригування до реєстрації є: 1) наявність помилок під час заповнення податкової накладної; 2) відсутність в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; 3) факт реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; 4) порушення вимог щодо наявності суми податку, обчисленої відповідно до пункту 200-1.3статті 200-1 Податкового кодексу України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); 5) порушення вимог, установлених пунктом 201.1 статті 201 та/або пунктом 192.1 статті 192 Податкового кодексу України.
Квитанція, на яку накладається електронний цифровий підпис ДФС, підлягає шифруванню та надсилається протягом операційного дня платникові податку засобами телекомунікаційного зв'язку. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
Як встановлено судом першої інстанції та не заперечується відповідачем, спірна сума штрафних санкцій нарахована позивачу за порушення граничних строків реєстрації розрахунків коригування, зокрема розрахунків коригування від 14 листопада 2017 року:
- № 3 до податкової накладної від 15 вересня 2017 року №1, граничний строк реєстрації 30 листопада 2017 року, фактична реєстрація 10 січня 2018 року, кількість днів порушення строків реєстрації 41 днів;
- № 4 до податкової накладної від 13 жовтня 2017 року №1, граничний строк реєстрації 30 листопада 2017 року, фактична реєстрація 15 січня 2018 року, кількість днів порушення строків реєстрації 46 днів.
У зв'язку з чим відповідачем визначено загальну суму штрафу у розмірі 30% від суми ПДВ, зазначеної в таких розрахунках коригування, за порушення терміну реєстрації від 31 до 60 календарних днів в розмірі 44941,33 грн.
При цьому з матеріалів справи вбачається, що у період з 24 вересня 2017 року по 3 січня 2018 року та з 24 жовтня 2017 року по 12 січня 2018 року реєстрація податкових накладних від 15 вересня 2017 року №1 і 13 жовтня 2017 року №1, відповідно, була зупинена, що в свою чергу позбавляло позивача зареєструвати вказані розрахунки коригування в ЄРПН до податкових накладних, реєстрація яких зупинена.
В той же час, абз. 7 ст. 120-1 Податкового кодексу України передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН згідно з пунктом 201.16 статті 201 цього Кодексу штрафні санкції, передбачені цим пунктом, не застосовуються на період зупинення такої реєстрації до прийняття рішення щодо відновлення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування згідно з підпунктом 201.16.4 пункту 201.16 статті 201 цього Кодексу.
Тобто, на період зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН штрафні санкції не застосовуються до прийняття рішення щодо відновлення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування.
Проте, в порушення вищевказаної норми, податковий орган зараховує період зупинення реєстрації податкових накладних до кількості днів порушення строків реєстрації розрахунків коригування, оскільки вважає, що такі розрахунки коригування складені до податкових накладних, реєстрація в свою чергу яких, відбулась без дотримання вимог п. 201.10 статті 201 Податкового кодексу України.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що така позиція відповідача не відповідає встановленим обставинам у справі, оскільки постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28 листопада 2017 року у справі № 804/7410/17, рішення комісії ДФС про відмову у реєстрації податкових накладної від 3 жовтня 2017 року № 200991/32930933 визнано протиправним і скасовано, а також зобов'язано відповідача зареєструвати в ЄДРПН податкову накладну від 15 вересня 2017 року №1. Вказані обставини відбулись до проведення перевірки відповідачем, але під час прийняття оскарженого рішення не враховані.
Апеляційний суд з цього приводу також зазначає, що позивачем податкові накладні подані для реєстрації у встановлений чинним законодавством строк, а несвоєчасна реєстрація відбулась у зв'язку з діями податкового органу щодо зупинення їх реєстрації. Зазначені обставини виключають застосування до платника податків штрафних санкцій, передбачених статтею 120-1 Податкового кодексу України, що прямо передбачено абзацом 7 цієї статті. Отже, вини позивача у несвоєчасній реєстрації податкових накладних у ЄРПН податковим органом не доведено.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 30 січня 2018 року у справі № 815/2745/17, згідно з якою застосування до платника наслідків несвоєчасної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, передбачених статтею 120-1 Податкового кодексу України, можливе лише за наявності його вини у цьому.
Отже, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що викладені в акті перевірки висновки контролюючого органу про порушення позивачем граничних строків реєстрації розрахунків коригування є безпідставними, а оскаржене рішення прийнято без з'ясування усіх обставин, що мали значення для його прийняття.
З огляду на вказане, судом першої інстанції правомірно задоволено позов, доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують.
За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, та вважає, що судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права, у зв'язку з чим апеляційну скаргу залишає без задоволення, а рішення суду - без змін.
Оскільки справа відповідно до п. 3 ч. 6 ст. 12 КАС України є справою незначної складності, судове рішення суду апеляційної інстанції згідно з п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків, передбачених цим пунктом.
Ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 20 серпня 2018 року відстрочено Головному управлінню ДФС у Дніпропетровській області сплату судового збору до ухвалення рішення у справі.
Виходячи з викладеного, суд стягує з Головного управління ДФС у Дніпропетровській області судовий збір у розмірі 2643,00 грн.
На підставі викладеного, керуючись ст. 6, 7, 8, 9, 242, 243, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Дніпропетровській області залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 червня 2018 року у справі № 804/2744/18 залишити без змін.
Стягнути з Головного управління ДФС у Дніпропетровській області (49600, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, 17а, код ЄДРПОУ 39394856) до спеціального фонду Державного бюджету України судовий збір у розмірі 2643 (дві тисячі шістсот сорок три) гривні.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття і касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Суддя-доповідач С.Ю. Чумак
суддя С.В. Чабаненко
суддя І.В. Юрко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.11.2018 |
Оприлюднено | 22.11.2018 |
Номер документу | 77960800 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Чумак С.Ю.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Букіна Лілія Євгенівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Букіна Лілія Євгенівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні