РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
14 листопада 2018 року м. Рівне №1740/2053/18
Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Недашківської К.М., за участю: секретаря судового засідання Самкової Т.А.; представника позивача - ОСОБА_1 (довіреність від 16 липня 2018 року); представника відповідача - ОСОБА_2 (довіреність від 23 липня 2018 року); розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Полісько-Волинський Трейд до Управління Держпраці в Рівненській області про визнання протиправним та скасування припису.
У провадженні Рівненського окружного адміністративного суду перебуває адміністративна справа за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Полісько-Волинський Трейд (далі іменується - позивач) до Управління Держпраці в Рівненській області (далі іменується - відповідач), в якому позивач просить суд визнати протиправним та скасувати Припис про усунення виявлених порушень від 19.07.2018 №РВ135/956/АВ/П.
Заявлені позовні вимоги обґрунтовані тим, що Управлінням Держпраці у Рівненській області проведено інспекційне відвідування, за результатами якого, складений Акт інспекційного відвідування та Припис про усунення виявлених порушень за порушення законодавства про працю. Позивач стверджує, що встановлені відповідачем порушення не відповідають фактичним обставинам справи, є безпідставними, не обґрунтованими та такими, які не мають правового підґрунтя, оскільки укладання цивільно-правових договорів між товариством та фізичними особами є виключним правом суб'єктів господарювання, що забезпечено Конституцією України та Цивільним кодексом України. Враховуючи вид діяльності, позивач правомірно укладав цивільно-правові угоди з 12 фізичними особами по розповсюдженню лотерей. Відтак, оскаржуваний Припис підлягає скасуванню, оскільки укладені з фізичними особами цивільно-правові угоди жодним чином не містять ознак трудових договорів.
Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, де вказав, що контролюючим органом проведене інспекційне відвідування позивача, за наслідками якого складений Акт №РВ 135/956/АВ. Інспекторами встановлено наступні порушення: в порушення вимог частини 3 статті 24 КЗпП України, 12 працівників допущені до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України № 413 від 17 червня 2015 року. У лютому та травні 2018 року Товариством з обмеженою відповідальністю Полісько-Волинський Трейд укладено 12 угод із працівниками, за якими наймані особи зобов'язуються виконувати роботи, визначені цими угодами, з підляганням внутрішньому трудовому розпорядку, а власник підприємства або уповноважений ним орган зобов'язався виплачувати працівникам заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи. Трудові договори підмінені цивільно-правовими, зокрема з ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_3, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, та ОСОБА_14; частини 1 статті 21 КЗпП України, ТОВ "Полісько-Волинський Трейд" не укладено трудових договорів з 12 працівниками, а саме: ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 ОСОБА_3, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, та ОСОБА_14 Відповідач посилається на те, що вказані цивільно-правові угоди мають ознаки трудових договорів, зокрема, виконання функціональних обов'язків на робочих місцях, дотримання правил внутрішнього трудового розпорядку, відсутність можливості організувати режим роботи й відпочинку, відсутність права самовільно залишати робоче місце, виконання вказівок керівництва щодо послідовності проведення робіт. Відсутність права передоручити роботу й організувати її на власний розсуд. Тобто, на думку відповідача - це угоди щодо здійснення і забезпечення трудової функції. Відповідач вказує, що оскаржуваний Припис винесений контролюючим органом правомірно.
Ухвалою суду від 20.08.2018 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, та призначено розгляд справи у підготовчому засіданні.
Ухвалою суду від 03.10.2018 закінчено підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті у відкритому судовому засіданні на 14.11.2018.
У судове засідання прибув представник позивача, підтримав заявлені позовні вимоги та просив суд задовольнити позов у повному обсязі.
До суду також прибув представник відповідача, заперечив проти позову та просив суд відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог повністю.
На підставі статей 243, 250 КАС України, вступна та резолютивна частини рішення проголошені у судовому засіданні 14.11.2018.
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд при вирішенні справи керується принципами верховенства права, законності, рівності усіх учасників адміністративного процесу перед законом і судом, змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з'ясування всіх обставин, гласності і відкритості адміністративного процесу.
Розглянувши матеріали та з'ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, суд
В С Т А Н О В И В:
Інспекторами Управління Держпраці в Рівненській області проведено інспекційне відвідування Товариства з обмеженою відповідальністю Полісько-Волинський Трейд , за результатами якого складено Акт інспекційного відвідування (невиїзного інспектування) юридичної особи (фізичної особи), яка використовує найману працю №РВ 135/956/АВ від 12.07.2018 (далі іменується - Акт №РВ135/956/АВ) (а.с. 19).
Розділ III Опис виявлених порушень Акту №РВ135/956/АВ містить опис виявлених під час проведення інспекційного відвідування порушень:
1) частини 3 статті 24 КЗпП України - 12 (дванадцять) працівників допущені до роботи без укладання трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Так, наприклад, у лютому та травні 2018 року ТОВ Полісько-Волинський Трейд укладено угоди з 12 працівниками і власником товариства або уповноваженим ним органом, за якою працівники зобов'язуються виконувати роботи, визначені цими угодами, з підляганням внутрішньому трудовому розпорядку, а власник підприємства або уповноважених ним орган зобов'язується виплачувати працівникам заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю не визначені, як трудові, а підмінені цивільно-правовими договорами, а саме: ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_3, ОСОБА_15, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13 та ОСОБА_14 - копії цивільно-правових договорів, копії актів виконаних робіт за травень-червень 2018 року;
2) частини першої статті 21 КЗпП України - ТОВ Полісько-Волинський Трейд не укладено трудовий договір з 12 працівниками, а саме: ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_3, ОСОБА_15, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13 та ОСОБА_14
В Акті №РВ135/956/АВ зазначено, що під час інспекційного відвідування пунктів розповсюдження білетів державних лотерей встановлено, що такі роботи виконувалися 12 (дванадцятьма) працівниками в різних пунктах за різними адресами. З даними особами укладено цивільно-правові договори на розповсюдження державних лотерей. Відповідно до цивільно-правових договорів працівники зобов'язуються: реалізовувати в пункті розповсюдження державні лотереї; не має права залишати без нагляду ввімкнений термінал електронної системи прийняття ставок та зобов'язаний не допускати до обслуговування терміналу сторонніх осіб; на оплачених виграшних лотерейних білетах обов'язково ставити відмітку Оплачено , дату та свій підпис; повідомляти Довірителю відомості про хід розповсюдження лотерейних білетів; не рідше одного разу на п'ять робочих днів звітуватися за реалізовані білети та прийняті ставки в лотерею, здавати кошти, отримані від розповсюдження лотерейних білетів, чеків гравців; зобов'язані до 10 числі місяця з'являтися в офіс за адресою: 33013, місто Рівне, вул. Набережна, 24, та подавати звіти; суворо дотримуватися інструкцій оператора по проведенню операцій та терміналі електронної системи прийняття ставок. Відповідно до угод, працівники зобов'язуються виконувати роботи, визначені цими угодами, з підляганням внутрішньому трудовому розпорядку, а власник зобов'язується виплачувати працівникам заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання робіт, передбачені законодавством про працю, не визначені як трудові, а підмінені цивільно-правовими договорами. Таким чином, укладені між ТОВ Полісько-Волинський Трейд та 12 працівниками угоди місять ознаки трудових договорів: виконання функціональних обов'язків на робочих місцях, дотримання правил внутрішнього трудового розпорядку, відсутність можливості організувати режим роботи й відпочинку, відсутність права самовільно залишати робоче місце, виконання вказівок керівництва щодо послідовності проведення робіт, відсутність права передоручати роботу й організовувати її на власний розсуд. Тобто, угоди щодо здійснення і забезпечення трудової функції.
На підставі Акта №РВ135/956/АВ контролюючим органом складено Припис про усунення виявлених порушень №РВ135/956/АВ/П від 19.07.2018 (далі іменується - Припис №РВ135/956/АВ/П) (а.с. 42).
Припис №РВ135/956/АВ/П містить аналогічний Акту №РВ135/956/АВ опис виявлених під час проведення інспекційного відвідування порушень та встановлює строки для усунення таких порушень до 27.07.2018.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість мотивів, покладених суб'єктом владних повноважень в основу оскаржуваного рішення - Припису №РВ135/956/АВ/П, на відповідність вимогам частини другої статті 2 КАС України, яка визначає, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку; суд зазначає наступне.
Нормативно-правовими актами, що регулюють спірні правовідносини є: Кодекс законів про працю України, Постанова Кабінету Міністрів України Деякі питання реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні № 295, Порядок накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2013 №509 із змінами, Положення про Державну службу України з питань праці, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96, Закон України Про державні лотереї в України від 06.09.2012 №5204-VI (далі іменується - Закон України №5204-VI), та інші нормативно-правові акти, що регулюють діяльність в сфері лотерей.
Відповідно до частини 1 статті 259 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП України), державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, фізичними особами - підприємцями, які використовують найману працю, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пунктів 2, 3 вказаного Порядку №295, державний контроль за додержанням законодавства про працю здійснюється у формі проведення інспекційних відвідувань та невиїзних інспектувань інспекторами праці: Держпраці та її територіальних органів; - виконавчих органів міських рад міст обласного значення та сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад (з питань своєчасної та у повному обсязі оплати праці, додержання мінімальних гарантій в оплаті праці, оформлення трудових відносин).
Інспекторами праці є посадові особи Держпраці та її територіальних органів, виконавчих органів рад (далі - органи контролю), посадовими обов'язками яких передбачено повноваження щодо здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю.
Відповідно до пп. 19, 20, 21 Порядку №295 передбачено, що за результатами інспекційного відвідування або невиїзного інспектування складаються акт і у разі виявлення порушень законодавства про працю - припис про їх усунення.
Акт складається в останній день інспекційного відвідування або невиїзного інспектування у двох примірниках, які підписуються інспектором праці, що його проводив та керівником об'єкта відвідування або його уповноваженим представником. Один примірник акту залишається в об'єкта відвідування.
Якщо об'єкт відвідування не погоджується з викладеною в акті інформацією, акт підписується із зауваженнями, які є його невід'ємною частиною.
Зауваження можуть бути подані об'єктом відвідування не пізніше трьох робочих днів з дати підписання акта. Письмова вмотивована відповідь на зауваження надається інспектором праці не пізніше ніж через три робочих дні з дати їх надходження.
Відповідно до пунктів 23, 24 Порядку №295, припис є обов'язковою для виконання у визначені строки письмовою вимогою інспектора праці про усунення об'єктом відвідування порушень законодавства про працю, виявлених під час інспекційного відвідування або невиїзного інспектування.
Припис вноситься об'єкту відвідування не пізніше ніж протягом наступного робочого дня після підписання акта (відмови від підписання), а в разі наявності зауважень наступного дня після їх розгляду.
У приписі зазначається строк для усунення виявлених порушень. У разі встановлення строку виконання припису більше ніж три місяці у приписі визначається графік та заплановані заходи усунення виявлених порушень з відповідним інформуванням інспектора праці згідно з визначеною у приписі періодичністю.
Припис складається у двох примірниках, які підписуються інспектором праці, який проводив інспекційне відвідування або невиїзне інспектування, та керівником об'єкта відвідування або його уповноваженим представником.
Один примірник припису залишається в об'єкта відвідування.
Крім того, згідно положень Порядку №295, у разі відмови керівника чи уповноваженого представника об'єкта відвідування від підписання або за неможливості особистого вручення акту і припису, акт та припис складаються у трьох примірниках.
Два примірники акту і припису не пізніше ніж протягом наступного робочого дня надсилаються об'єкту відвідування рекомендованим листом з описом документів у ньому та з повідомленням про вручення. На примірнику акта та припису, що залишаються в інспектора праці, зазначаються реквізити поштового повідомлення, яке долучається до матеріалів інспекційного відвідування та невиїзного інспектування.
Об'єкт відвідування зобов'язаний повернути інспектору праці підписаний примірник акта та припису не пізніше ніж через три робочих дні з дати його отримання.
ТОВ Полісько-Волинський Трейд (код ЄДРПОУ 41643220) зареєстроване за адресою: 01004, м. Київ, вул. Шовковична, 50-а; керівник ОСОБА_16.
Відповідно до відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, видами діяльності позивача є: Код КВЕД 46.18 Діяльність посередників, що спеціалізуються в торгівлі іншими товарами (основний); Код КВЕД 93.29 Організування інших видів відпочинку та розваг; Код КВЕД 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах; Код КВЕД 62.01 Комп'ютерне програмування; Код КВЕД 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; Код КВЕД 73.20 Дослідження кон'юнктури ринку та виявлення громадської думки.
Отже, ТОВ Полісько-Волинський Трейд є суб'єктом господарювання, господарська діяльність якого пов'язана з розповсюдження білетів державних лотерей державного оператора ТОВ М.С.Л. , що регулюється Законом України №5204-VI, Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з випуску та проведення лотерей, які затверджені спільним наказом Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва та Міністерства фінансів України від 12.12.2002 року №128/1037 та Договором про розповсюдження білетів державних лотерей від 26.12.2017 № ПВТ-18-000001.
Відповідно до умов Договору про розповсюдження білетів державних лотерей від 26.12.2017 №ПВТ-18-000001, укладеного між Товариством з обмеженою відповідальністю М.С.Л. , що виступає за договором в якості Довірителя та ТОВ Полісько-Волинський Трейд , що виступає в якості Повіреного, провадиться розповсюдження білетів державних лотерей на всій території України, окрім тимчасово окупованої території України (а.с. 46).
Під розповсюдженням білетів державних лотерей в договорі слід розуміти реалізацію повнолітнім фізичним особам білетів державних лотерей, які проводяться Довірителем, з обов'язковим використанням терміналу електронної системи прийняття ставок, а також виплату виграшів у такі лотереї відповідно до Договору.
Відповідно до умов пункту 2.4 Договору від 26.12.2017 №ПВТ-18-000001 про розповсюдження білетів державних лотерей, Повірений має право передоручати третім особам виконання зобов'язань, взятих на себе за цим Договором.
Передоручення третім особам виконання зобов'язань, здійснюється шляхом укладання цивільно-правових договорів про розповсюдження білетів державних лотерей у відповідності до вимог чинного законодавства, зокрема згідно вимог Закону України Про державні лотереї в України , Ліцензійних умов, інших нормативно-правових актів та умов укладеного Договору.
Укладений цивільно-правовий договір про розповсюдження білетів державних лотерей державного оператора лотерей ТОВ М.С.Л. з третіми особами, є типовим договором для всіх контрагентів, що залучаються до надання послуг розповсюдження білетів державних лотерей державного оператора лотерей ТОВ М.С.Л. .
ТОВ Полісько-Волинський Трейд передоручає розповсюдження білетів державних лотерей національного оператора ТОВ М.С.Л. третім особам (фізичним особам та/або фізичним особам-підприємцям - розповсюджувачам) та свої обов'язки, передбачені договором про розповсюдження білетів державних лотерей від 26.12.2017 №ПВТ-18-000001, укладеного між ТОВ М.С.Л. та ТОВ Полісько-Волинський Трейд .
Таким чином, позивач, як юридична особа, з якою оператором державних лотерей укладений договір про розповсюдження білетів державних лотерей, так і фізичні особи, з якими укладені договори про розповсюдження білетів державних лотерей державного оператора лотерей ТОВ М.С.Л , набули статусу розповсюджувача білетів державних лотерей оператора державних лотерей ТОВ М.С.Л. .
Відповідно до статті 1 Закону України №5204-VI, розповсюджувач державної лотереї - юридична або фізична особа, яка за дорученням оператора державних лотерей здійснює у сукупності або окремо прийняття ставок безпосередньо у гравців, виплату призів, а також інші операції, пов'язані із розповсюдженням державних лотерей.
Розповсюджувачами, згідно із пунктом 1.2 Ліцензійних умов, є фізичні або юридичні особи, які на підставі укладеного з оператором договору здійснюють розповсюдження білетів лотереї та/або прийняття через електронну систему сплати участі у лотереї, що проводиться оператором, а також здійснюють виплату переможцям лотереї належних їм виграшів (призів).
Відповідно до частини 2 статті 9 Закону України №5204-VI, з розповсюджувачами державної лотереї - юридичними чи фізичними особами, оператор державних лотерей укладає письмові договори.
Згідно із частиною 5 статті 9 Закону України №5204-VI, розповсюдження державних лотерей фізичними та юридичними особами, відповідно до укладених з оператором державних лотерей договорів, не потребує будь-яких дозволів. Розповсюдження державних лотерей не вимагає обов'язкової реєстрації суб'єктами підприємницької діяльності фізичних осіб-розповсюджувачів.
Крім того, положеннями частини 6 статті 9 Закону України №5204-VI передбачено, що розповсюдження державних лотерей здійснюється будь-де на території України та у будь-який спосіб, не заборонений законодавством. Розповсюджувачі державних лотерей самостійно обирають місця для такої діяльності.
Відповідно до приписів підпункту 4.3.1 пункту 4.3 Ліцензійних умов, мережа розповсюдження лотерейних білетів (сплати участі в лотереї) може складатися з власної мережі розповсюдження оператора та мережі розповсюджувачів, що працюють з оператором на договірній основі.
Судом встановлено, що письмові цивільно-правові договори, що укладені ТОВ Полісько-Волинський Трейд із розповсюджувачами про розповсюдження білетів державних лотерей державного оператора лотерей ТОВ М.С.Л , за своєю правовою природою є договорами доручення (передоручення), на що вказує передбачена Законом України №5204-VI конструкція, закріплена у визначенні поняття розповсюджувач , а саме, що такі особи діють за дорученням оператора державних лотерей.
Отже, законом прямо передбачено, що розповсюдження може здійснюється на підставі договору про розповсюдження державних лотерей (який є договором доручення).
Крім того, на цивільно-правову природу відносин щодо розповсюдження також вказує норма статті 9 Закону України №5204-VI, відповідно до якої, оператор державних лотерей не несе відповідальності за порушення розповсюджувачами законодавства про розповсюдження державних лотерей, якщо інше не встановлено угодою, укладеною між розповсюджувачем та оператором державних лотерей.
Разом з тим, відповідно до укладеного договору, Довіритель передоручає Розповсюджувачу свої обов'язки, передбачені договором про розповсюдження білетів державних лотерей, який укладений між позивачем та ТОВ М.С.Л. (Оператор), а саме: здійснювати прийняття у повнолітніх фізичних осіб ставок у державні лотереї Оператора (укладати від імені Оператора договори з повнолітніми фізичними особами щодо участі в державній лотереї), здійснювати від імені Оператора виплату повнолітнім фізичним особам виграшів у державну лотерею Оператора у розмірі, визначеному цим Договором (за умови наявності в них виграшних лотерейних білетів, інших документів, які засвідчують участь в державній лотереї та виграш гравця). Розповсюджувач за цим Договором уповноважується здійснювати означені вище дії за умови реєстрації в електронній системі прийняття ставок Оператора, яка контролюється в режимі реального часу Державною казначейською службою України, операції з прийняття відповідної ставки в державну лотерею оператора чи операції з виплати виграшу в державну лотерею Оператора, відповідно та при суворому дотриманні принципу добровільності та за ціною, вказаною Оператором, укладаючи з гравцями відповідні правочини від імені Оператора шляхом передачі їм лотерейних білетів (чеків гравця). Вказану Оператором ціну Розповсюджувач не має права змінювати.
Під лотерейним білетом в цьому Договорі слід розуміти документ встановленої умовами проведення лотереї форми (чеки гравця, лотерейні квитки, тощо), виготовлений відповідно до вимог законодавства, наявність якого засвідчує внесення гравцем лотереї ставки і надає право одержати приз (виграш) відповідно до умов проведення лотереї.
Під чеком гравця в цьому Договорі слід розуміти документ, який роздруковується терміналом електронної системи прийняття ставок та засвідчує внесення гравцем ставки у лотерею, а також засвідчує право гравця на отримання виграшу (у разі його перемоги).
Під терміналом електронної системи прийняття ставок в цьому Договорі слід розуміти програмно-технічний комплекс, який призначений для реєстрації здійснених розповсюджувачем операцій з прийняття ставок у державні лотереї, перевірки виграшності лотерейних білетів та чеків гравців, виплати виграшів та передачі інформації про здійснені операції до центральної електронної системи. Термінал електронної системи прийняття ставок зв'язаний завдяки спеціальним пристроям радіозв'язку з центральною електронною системою, що дозволяють реєстрацію ставок в державну лотерею в режимі реального часу.
Відповідно до пункту 4.2 цивільно-правового договору про розповсюдження білетів державних лотерей, всі витрати розповсюджувача на виконання умов договору відшкодовуються виключно в межах винагороди, що виплачується до п.2.1 договору. Розповсюджувачу не сплачується час простою, термін тимчасової непрацездатності у зв'язку з хворобою, не надається оплачувана відпустка, а також будь-які інші соціальні виплати, передбачені законодавством про працю.
Крім того, в додатку №1 до договору містяться наступні умови: довіритель та розповсюджувач прийшли до згоди, що у зв'язку із специфікою здійснення господарської діяльності по розповсюдженню білетів державних лотерей та потребами споживчого ринку, розповсюджувач надає послуги із розповсюдження білетів щоденно протягом дня, якщо інше не регламентовано за домовленістю сторін. Розповсюджувач необмежений у часі щодо надання послуг із розповсюдження білетів державних лотерей та може збільшувати загальний обсяг часу надання послуг із метою отримання винагороди. Розповсюджувачам надається право обирати місце надання послуг по розповсюдженню білетів державних лотерей. Розповсюджувачу за надані послуги з розповсюдження білетів державних лотерей встановлюється основна та додаткова винагорода.
На переконання суду, між ТОВ Полісько-Волинський Трейд та 12 розповсюджувачами білетів державних лотерей виникають саме цивільно-правові, а не трудові відносини, з огляду на таке: 1. На розповсюджувачів не поширюються правила внутрішнього трудового розпорядку; 2. Процес діяльності розповсюджувачів не регламентується; 3. Розповсюджувачі мають рівні права з оператором державних лотерей; 4. Розповсюджувачі мають право під час здійснення своєї діяльності самостійно обирати місця надання послуг по розповсюдженню білетів державних лотерей із значної кількості пунктів розповсюдження; 5. Розповсюджувачі мають право щоденно протягом дня та не обмежені в часі щодо надання послуг для збільшення реалізації обсягів реалізації білетів; 6. Розповсюджувачам за виконану ними роботу (розповсюдження білетів державних лотерей) виплачується винагорода, а не заробітна плата, що свідчить про цивільно-правовий характер відносин між ТОВ Полісько-Волинський Трейд та розповсюджувачем, а також відповідає умовам проведення лотерей та статті 1002 Цивільного Кодексу України; 7. За невиконання або неналежне виконання приписів укладеного договору сторони притягаються до цивільно-правової відповідальності (сплата штрафу, відшкодування збитків), а не до дисциплінарної; 8. Ініціювати розірвання укладеного договору може будь-яка із сторін у будь-яких випадках (за будь-яких обставин); 9. Припинення правовідносин здійснюється шляхом розірвання укладеного з розповсюджувачем цивільно-правового договору і відповідно до актів цивільного законодавства, а не шляхом звільнення розповсюджувача у випадках та у порядку, регламентованому Кодексом законів про працю України; 10. Спори вирішуються відповідно до статей Цивільного кодексу України, а не Кодексу законів про працю України.
Таким чином, вищевказані умови та критерії виключають наявність ознак трудових відносин між позивачем та фізичними особами, які залучаються до надання послуг із розповсюдження білетів державних лотерей державного оператора лотерей ТОВ М.С.Л. .
Також, підтвердженням того, що укладені договори з 12 розповсюджувачами білетів державних лотерей є цивільно-правовими угодами слугує і позиція Територіальної державної інспекції з питань праці у м. Києві, що викладена у листі від 04.12.2012 року № 26/05-07/1330. Зокрема, в листі зазначено, що укладені оператором державних лотерей ТОВ М.С.Л договори не є трудовими договорами та не регулюються законодавством про працю.
Крім того, державний орган у листі вказав, що інспекція праці не наділена повноваженнями щодо визначення характеру правовідносин, що виникають між громадянами та суб'єктами господарської діяльності при укладенні будь-яких договорів та встановлення юридичних фактів, що мають юридичне значення.
Водночас суд зазначає, що випуск та проведення лотерей є ліцензованим видом господарської діяльності, до здійснення якої (у тому числі в частині розповсюдження) висувається ряд вимог на рівні Закону України №5204-VI .
Відповідно до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з випуску та проведення лотерей передбачено, що розповсюджувачі - фізичні або юридичні особи, які на підставі укладеного з оператором договору здійснюють розповсюдження білетів лотереї та/або прийняття через електронну систему сплати участі у лотереї, що проводиться оператором, а також здійснюють виплату переможцям лотереї належних їм виграшів (призів).
Точка розповсюдження лотерейних білетів - це спеціально обладнане та оформлене місце для розповсюдження білетів лотерей з додержанням вимог до розповсюдження і порядку виплати призів (виграшів) гравцям у лотереї.
Відповідно до пункту 4.3. Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з випуску та проведення лотерей, мережа розповсюдження лотерейних білетів (сплати участі в лотереї) може складатися з власної мережі розповсюдження оператора та мережі розповсюджувачів, що працюють з оператором на договірній основі. Прийняття оплати вартості лотерейного білета або сплати участі у лотереї гравця, засвідчує факт укладення угоди між оператором лотереї і гравцем.
У точках розповсюдження лотерейних білетів та/або прийняття сплати участі у лотереї через електронну систему, розміщується потрібна для гравців інформація: перелік лотерей, які розповсюджуються, ксерокопія ліцензії на провадження діяльності з випуску та проведення цих лотерей, розмір сплати участі у лотереї (ціна білетів), результати проведення кожного розіграшу тиражів лотереї із зазначенням кількості виграшів та їх розмірів, місцезнаходження найближчої філії оператора, місцезнаходження оператора або його головного підприємства та номери телефонів, за якими можна звернутись для уточнення інформації про умови випуску та проведення лотерей, а також із зауваженнями і пропозиціями.
Розповсюджувачі повинні надавати гравцям доступну і достовірну інформацію про лотереї, умови їх випуску з а проведення.
Положеннями Ліцензійних умов передбачено, що оператор повинен проводити інструктаж із розповсюджувачами з питань дотримання вимог нормативно-правових актів, що регламентують випуск та проведення лотерей.
При цьому, розповсюджувачі мають право здійснювати продаж білетів державної лотереї та/або прийняття сплати участі у цій лотереї через електронну систему при наявності посвідчення, виданого оператором, форма та порядок видачі якого рекомендована Міністерством фінансів України.
Для фізичної особи - розповсюджувача видається іменне посвідчення, яке містить фотографічну картку особи, скріплену печаткою оператора, номер, серію паспорта (посвідчення особи), строк дії такого посвідчення, опис виду лотереї, а також підпис посадової особи оператора, що уповноважує зазначену фізичну особу здійснювати дії з продажу білетів або сплату участі у лотереї.
Підпунктом 4.3.10. пункту 4.3. Ліцензійних умов регламентовано, що розповсюджувачі - фізичні особи при розповсюдженні лотерейних білетів, повинні мати при собі книгу обліку розрахункових операцій, видану оператором.
Правова природа договорів доручення допускає можливість передоручення однією особою (повіреним) своїх прав за договором доручення третій особі (замісникові).
Відповідно до частини 1 статті 1005 Цивільного кодексу України, повірений повинен виконати дане йому доручення особисто. Повірений мас право передати виконання доручення іншій особі (замісникові), якщо це передбачено договором або якщо повірений був вимушений до цього обставинами, з метою охорони інтересів довірителя. Повірений, який передав виконання доручення замісникові, повинен негайно повідомити про не довірителя. У цьому разі повірений відповідає лише за вибір замісника.
Закон України №5204-VI, який регулює суспільні відносини у лотерейній сфері, визначаючи правову природу договорів про розповсюдження державних лотерей та окреслюючи їх зміст, зокрема, через розкриття поняття розповсюджувач державної лотереї , надання невиключного переліку функцій розповсюджувачів державних лотерей, передбачає можливість передоручення повіреним своїх прав за договором третім особам, у тому числі фізичним особам без статусу підприємця.
За таких умов, договори про розповсюдження державних лотерей носять цивільно-правовий характер та за своєю суттю є договорами доручення, за якими одна сторона (повірений) зобов'язується вчинити від імені та за рахунок другої сторони (довірителя) певні юридичні дії. Правочин, вчинений повіреним, створює, змінює, припиняє цивільні права та обов'язки довірителя.
До функцій розповсюджувачів державних лотерей в силу статті 9 Закону України №5204-VI віднесено, зокрема, прийом ставок від гравців, видачу призів переможцям державних лотерей.
Тобто, розповсюджувачі, у тому числі розповсюджувачі, які набули відповідних повноважень за договорами передоручення (як замісники), виконують функції, які безпосередньо пов'язані із прийняття коштів від гравців в якості оплати участі в державних лотереях, а також з виплатою коштів в якості виграшів у державні лотереї.
Відповідно до частини 4 статті 10 Закону України №5204-VI, прийняття оплати вартості лотерейного білета або ставки гравця в іншій формі, засвідчує факт укладення угоди між оператором державних лотерей та цим гравцем.
Із зазначеної вище норми права, слідує, що прийняття коштів від гравця в якості оплати лотерейного білета (прийняття ставки в іншій формі), засвідчує укладення угоди між оператором та цим гравцем, а не між гравцем та розповсюджувачем.
Ця норма також свідчить про те, що правові відносини за договором про розповсюдження державних лотерей є цивільно-правовими, а сам договір про розповсюдження державних лотерей - договором доручення.
Суд звертає увагу і на пункт 3 Наказу Міністерства Фінансів України Про затвердження Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку окремих операцій господарської діяльності з випуску та проведення лотерей від 1 жовтня 2004 року № 619, відповідно до якого лотерейні білети (білети лотереї), що передані оператором для подальшої реалізації на підставі договору доручення (іншого цивільно-правового договору), укладеного з юридичними та фізичними особами (далі - розповсюджувачі), в аналітичному обліку відображаються на субрахунку 209 Інші матеріали і рахунку 08 Бланки суворого обліку у розрізі розповсюджувачів.
Крім того, відповідно до положень пункту 5 розділу VI наказу Міністерства фінансів України від 22.12.2015 № 1160 Про затвердження Положення про здійснення фінансового моніторингу суб'єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання і нагляд за діяльністю яких здійснює Міністерство фінансів України прямо передбачено, що суб'єкти господарювання, які проводять лотереї, оператори державних лотерей також забезпечують виявлення, реєстрацію та повідомляють Держфінмоніторинг про фінансові операцій між розповсюджувачами державних лотерей (юридична або фізична особа, яка за дорученням оператора державних лотерей здійснює у сукупності або окремо прийняття ставок безпосередньо у гравців, виплату призів, а також інші операції, пов'язані з розповсюдженням державних лотерей) і гравцями у лотерею, якщо є підстави вважати, що фінансові операції підпадають під ознаки, передбачені статтями 15 і 16 Закону.
Суд наголошує, що у відповідності до норм Цивільного кодексу України, діє принцип свободи договору.
Так, в силу приписів статті 6 Цивільного кодексу України, сторони мають право укласти договір, який не передбачений актами цивільного законодавства, але відповідає загальним засадам цивільного законодавства.
Сторони мають право врегулювати у договорі, який передбачений актами цивільного законодавства, свої відносини, які не врегульовані цими актами. Сторони в договорі можуть відступити від положень актів цивільного законодавства і врегулювати свої відносини на власний розсуд. Сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.
Відповідно до частини 1 статті 626 Цивільного кодексу України, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.
Статтею 627 Цивільного кодексу України встановлено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу, сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
За змістом статті 901 Цивільного кодексу України, за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов'язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов'язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.
Згідно із статтями 902-903 Цивільного кодексу України, виконавець повинен надати послугу особисто. У випадках, встановлених договором, виконавець має право покласти виконання договору про надання послуг на іншу особу, залишаючись відповідальним в повному обсязі перед замовником за порушення договору. Якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов'язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.
Таким чином, сторони, підписуючи цивільно-правовий договір про розповсюдження білетів державних лотереї, дійшли згоди щодо всіх його істотних умов, які не суперечать нормам чинного законодавства України.
Крім того, статтею 204 Цивільного кодексу України закріплено презумпцію правомірності правочину. Ця презумпція означає, що вчинений правочин вважається правомірним, тобто таким, що породжує, змінює або припиняє цивільні права й обов'язки, доки ця презумпція не буде спростована, зокрема, на підставі рішення суду, яке набрало законної сили.
Отже, у разі не спростування презумпції правомірності договору, всі права, набуті сторонами правочину за ним, повинні безперешкодно здійснюватися, а створені обов'язки підлягають виконанню.
За правилами статті 215 Цивільного кодексу України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається. Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).
Зважаючи на вищевикладене суд дійшов висновку, що наведені відповідачем в Акті №РВ135/956/АВ та Приписі №РВ135/956/АВ/П твердження, не можуть бути підставою для висновків, що правовідносини між ТОВ Полісько-Волинський Трейд та 12 фізичними особами-розповсюджувачами згідно цивільно-правових договорів не є відносинами цивільно-правового характеру. Дії позивача щодо укладення даних договорів не можуть бути розцінені, як фактичний допуск працівника до роботи без оформленим трудового договору, що свідчить про відсутність в діях позивача ознак порушення частини 1 статті 21 та частини 3 статті 24 КЗпП України.
Відтак, оскаржуваний Припис №РВ135/956/АВ/П підлягає скасуванню.
За приписами статті 19 Конституції України від 28.06.1996 №254к/96-ВР, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідачем не доведено правомірності оскаржуваного Припису №РВ135/956/АВ/П в порядку статті 77 КАС України, а відтак заявлені позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.
За правилами частини першої статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином, на користь позивача підлягає стягненню сума судового збору у розмірі 1762 грн. 00 коп., сплачена відповідно до платіжного доручення від 24.07.2018 №1407.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Полісько-Волинський Трейд (місцезнаходження: 01004, місто Київ, вулиця Шовковична, 50-А; код ЄДРПОУ 41643220) до Управління Держпраці в Рівненській області (місцезнаходження: 33000, місто Рівне, вулиця Лермонтова, 7; код ЄДРПОУ 34847329) про визнання протиправним та скасування припису - задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати Припис про усунення виявлених порушень №РВ135/956/АВ/П від 19 липня 2018 року, винесений Управлінням Держпраці в Рівненській області щодо Товариства з обмеженою відповідальністю Полісько-Волинський Трейд .
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Полісько-Волинський Трейд (код ЄДРПОУ 41643220) суму судового збору у розмірі 1762 (одна тисяча сімсот шістдесят дві) грн. 00 (нуль) коп. за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень - Управління Держпраці в Рівненській області (код ЄДРПОУ 34847329).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 21 листопада 2018 року.
Суддя Недашківська К.М.
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.11.2018 |
Оприлюднено | 22.11.2018 |
Номер документу | 77991207 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Недашківська К.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні