Рішення
від 13.11.2018 по справі 914/1262/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13.11.2018 Справа №914/1262/18

За позовом: Першого заступника керівника Стрийської місцевої прокуратури Львівської області в інтересах держави в особі:

позивача: Вівнянської сільської ради, с. Вівня Стрийського р-ну Львівської обл.,

до відповідача: ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю Сапфір , м. Львів,

про: внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 05.02.2010р.,

.

Суддя Козак І.Б.

при секретарі Гелеш Г.М.

Представники:

прокурор: Леонтьєва Н.Т.,

від позивача: ОСОБА_2 - сільський голова (посвідчення №4 від 25.10.2015р.),

від відповідача: ОСОБА_3 - представник (ордер ЛВ №129836 від 06.09.2018р.).

На розгляд господарського суду Львівської області Першим заступником керівника Стрийської місцевої прокуратури Львівської області в інтересах держави в особі позивача 1 - Вівнянської сільської ради подано позов до відповідача ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю Сапфір внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 05.02.2010р.

Ухвалою суду від 18.07.2018р. відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та розгляд справи у підготовчому судовому засіданні призначено на 07.08.2018р. Рух справи відображено у відповідних ухвалах суду. Ухвалою суду від 18.10.2018р. закрито підготовче провадження, розгляд справи по суті призначено на 13.11.2018.

13.11.2018р. розпочато розгляд справи по суті.

У судове засідання 13.11.2018р. прокурор та представник позивача з'явилися, заявлені позовні вимоги підтримали, просять суд внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 05.02.2010р. кадастровий №4625380200:01:004:0016, укладений між Вівнянською сільською радою та ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю Сапфір , зареєстрований у Державному реєстрі земель 25.10.2010р. за №041044500005 , виклавши п.5 та п.9 Договору в наступній редакції:

п.5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 694' 460,59 грн. .

п.9. Орендна плата вноситься вноситься згідно рішення ХХУ сесії V демократичного скликання Вівнянської сільської ради від 21.05.2009р. №242 у грошовій формі в розмірі 5% від нормативної грошової оцінки даної земельної ділянки, що становить 34' 723,03 грн в рік. Орендна плата в грошовій формі вноситься на розрахунковий рахунок №33218812700627 в ГУКДСУ Львівської області, МФО 825014, ЗКПО 37969195, отримувач - Вівнянська сільська рада, код платежу - 18010600

Позовні вимоги прокурор обґрунтовує тим, що ухвалою Вівнянської сільської ради № 151 від 12.12.2012 Про нормативної грошової оцінки земель с.Вівня Вівнянської сільської ради Стрийського району Львівської області затверджено нормативну грошову оцінку земель с.Вівня та встановлено, що ця нормативна грошова оцінка земель м. Львова вводиться у дію з 01.01.2014.

Згідно з відомостями Управління Держземагенства у Стрийському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області у 2018 році нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий №4625380200:01:004:0016 становить 694' 460,59 грн.

Прокурор вважає, що ухвала Вівнянської СР № 151 від 12.12.2012 Про нормативної грошової оцінки земель с.Вівня Вівнянської сільської ради Стрийського району Львівської області є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Представник відповідача у судовому засіданні 13.11.2018р. заперечив проти позову з підстав, викладених у відзиві на позов (вх.33052/18 від 10.09.2018р.). зазначивши таке:

· Відсутні фактичні та юридичні підстави для представництва прокурором інтересів Вівнянської СР у суді;

· Безпідставність зазначення прокурором невідповідності спірного договору оренди чинному законодавству;

· П.13 спірного договору визначено чіткий перелік підстав для перегляду розміру орендної плати, проте жодна з підстав не настала;

· У надісланому Вівнянською СР проекті змін до договору запропоновано внести зміни лише у п.9 договору оренди, тоді як зміни у п.5 договору відсутні.

У відповіді на відзив (вх.№38766/18 від 16.10.2018р.) прокурор зазначив про наявність підстав для звернення до суду з даним позов у зв'язку з неналежним здійсненням Вівнянською СР своїх обов'язків щодо укладення з відповідачем додаткової угоди до договору оренди землі. Крім того, зміна НГО орендованої земельної ділянки є підставою для внесення змін у спірний договір, оскільки є основою для визначення розміру орендної плати за землю відповідно до п.п.271.1.1, п.271.1 ст.271 Податкового кодексу України.

У запереченні (вх. №39080/18 від 17.10.2018р.) представник відповідача зазначив , що Вівнянською сільською радою не скеровувався належний проект додаткової угоди до договору про внесення змін та не повідомлялася Стрийська місцева прокуратура про можливе самостійне пред'явлення позову органом місцевого самоврядування з метою захисту інтересів держави.

Суд, заслухавши пояснення прокурора, представників позивача та відповідача, з'ясувавши обставини, повно, всебічно і об'єктивно оцінивши докази, встановив наступне.

Рішенням Вівнянської СР від 21.05.2009р. №242 продовжено строк дії договору оренди земельної ділянки площею 0,7412га від 12.05.2004р. для виробничих потреб на території Вівнянської СР ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю Сапфір№ на 49 років..

05 лютого 20010 між Вівнянською сільською радою (орендодавцем) та ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю Сапфір (орендар) укладено договір оренди землі за умовами якого орендодавець надав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, кадастровий №4625380200:01:004:0016 загальною площею 0,7412га в межах населеного пункту с. Вівня на території Вівнянської СР для виробничих потреб.

Договір було зареєстровано у Стрийському районному відділі львівської регіональної філії ДП Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах , про що вчинено запис 25.10.2010 за № 041044500005.

Договір укладено на 49 років (п.8 договору). Сторони погодили, що після закінчення строку договору оренди орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору оренди повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (п. 8).

Згідно із п. 5 Договору оренди, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 16114,66 грн.

Відповідно до п. 9 Договору оренди, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 5 % від НГО даної земельної ділянки, що становить 805,73 грн. на 2010 р.

Сторони підписали також Акт приймання-передачі земельної ділянки від 25.10.2010р., Акт встановлення та узгодження меж земельної ділянки.

Листом №02-11/137 від 20.10.2014р., від 23.10.2014р. №02-11/144, від 11.02.2015р. позивач звертався до відповідача з проханням погасити заборгованість з орендної плати за орендовану земельну ділянку.

Згідно відділу Відділу у Стрийському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області від 18.05.2018р. №97-13-0,33-1538/177-18, нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий №4625380200:01:004:0016 загальною площею 0,7412га у 2018 році становить 694460,59 грн.

Листом №02-11/52 від 10.05.2018р. Вівнянська СР надіслала відповідачу проект додаткової угоди №1 про продовження договору оренди земельної ділянки.

Численними листами, копії яких знаходяться у матеріалах справи, позивач звертався у Стрийську РДА, Стрийську міжрайонну прокуратуру з проханням вчинити дії щодо розірвання договору з ТзОВ Сапфір .

Листом №05-48-1972 вих.18 від 30.05.2018р. Стрийською місцевою прокуратурою повідомлено Вівнянську СР про звернення прокуратури з позовом до господарського Львівської області про внесення змін до договору оренди землі від 05.02.2010р.

При прийнятті рішення суд виходив з наступного.

Щодо звернення з даним позовом Керівника Стрийської місцевої прокуратури, суд зазначає наступне.

Так, п. 3 ч. 1 ст. 131-1 Конституції України встановлено, що в Україні діє прокуратура, яка здійснює, зокрема, представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Відповідно до ч. 3 ст. 53 ГПК України, у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи.

Згідно ч. 4 ст. 53 ГПК України, прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

За приписами ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» , прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.

Щодо порушення інтересів держави у даній справі, то прокурором обґрунтовано належними і достатніми доказами неналежне здійснення Вівнянською СР захисту інтересів територіальної громади в частині внесення змін в спірний договір оренди землі, оскільки надсилання відповідачу листів не є достатніми діями для внесення змін у спірний договір. Тому заперечення відповідача щодо відсутності підстав для звернення прокурора з позовом до суду не беруться до уваги. Фрагментарні цитування відповідачем численних рішень Європейського суду з прав людини не підтверджують порушення прокурором принципу рівності сторін і не є підставою для відмови у задоволенні позову.

Між сторонами виникли правовідносини щодо внесення змін до договору, які стосуються розміру нормативної грошової оцінки орендованої відповідачем земельної ділянки та розміру орендної плати у зв'язку із тим, що сільською радою було затверджено нову нормативну грошову оцінку земель с.Вівня.

Дані правовідносини врегульовано Законом України Про оренду землі , Законом України Про оцінку земель , нормами Глав 35, 53, 58 ЦК України, Главою 15 земельного кодексу України, Глави 20 Господарського кодексу України.

Відповідно до ст. 759 ЦК України, за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов'язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк.

Як передбачено ст. 792 ЦК України, за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.

Відповідно до положень ст.93 Земельного кодексу України, право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Відповідно до ст.13 Закону України Про оренду землі , договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до положень ст.206 ЦК України, використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Згідно зі ст.632 ЦК України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Відповідно до ст.288.5 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області

З системного аналізу наведених положень законодавства випливає, що основною метою укладання договору оренди земельної ділянки є отримання орендодавцем орендної плати у розмірі, не меншому, ніж встановлено законодавством.

Відповідно до статті 21 Закону України Про оренду землі розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

За змістом статті 1 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Відповідно до пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Отже, у разі зміни нормативної грошової оцінки землі, яка є базою оподаткування для плати за землю, змінюється й річна сума податкового зобов'язання по земельному податку та орендній платі за земельні ділянки державної та комунальної власності.

За приписами статті 13, частини 1 статті 15 та статті 18 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності за рішенням органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.

Згідно з частиною 1 статті 23 цього ж Закону технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Статтею 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

За змістом статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Як встановлено судом, ухвалою Вівнянської сільської ради № 151 від 12.12.2012 Про нормативної грошової оцінки земель с.Вівня Вівнянської сільської ради Стрийського району Львівської області затверджено нову нормативну грошову оцінку земель с.Вівня Стрийського району Львівської області та введено її в дію з 01.01.2014р.

Дана ухвала є чинною, у встановленому законом порядку незаконною не визнавалась, та відповідно є обов'язковою для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Таким чином, впровадження нового розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки з 01.01.2014 є підставою для зміни розміру орендної плати за договором оренди землі від 05.02.2010р. укладеним між позивачем та відповідачем.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 07.06.2018 у справі 922/518/14.

В п. 36 договору сторони погодили, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку (ст. 30 ЗУ Про оренду землі).

Відповідно до п.13 вищезгаданого договору оренди землі, сторони погодили, що розмір орендної плати переглядається, зокрема, у разі зміни умов господарювання, передбачених договором, розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відтак оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, зміна розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки є обов'язковою підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої сторонами в договорі оренди землі.

Відповідно до ст.188 ГК України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

З приводу надсилання пропозиції щодо зміни умов договору стороною, яка бажає внести такі зміни, іншій стороні, суд вважає за доцільне зазначити наступне.

Відповідно до п. 1 резолютивної частини Рішення КСУ від 09.07.2002р. №15-рп-2002 (справа №1-2/2002 про досудове врегулювання спорів) право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. Встановлення законом або договором досудового врегулювання спору за волевиявленням суб'єктів правовідносин не є обмеженням юрисдикції судів і права на судовий захист.

Таким чином, надсилання відповідачу пропозицій про внесення змін до спірного Договору оренди землі є виключно правом, а не обов'язком позивача, тому у випадку недотримання позивачем вимог ч.2 ст.188 ГК України щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору оренди земельної ділянки, не позбавляє його права звернутися до суду з позовом до відповідача про зміну умов Договору за наявності спору, тобто відсутності згоди на зміну умов договору.

Тому суд не приймає до уваги заперечення відповідача щодо не зазначення у проекті Додаткової угоди, яка надсилалася ТзОВ Сапфір пропозицій щодо внесення змін у п.5 договору, що стосується розміру нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки.

Частиною 1 статті 74 ГПК України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відповідно до ст. 76 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Відповідно до ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.

Враховуючи наведене, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, підтвердженими матеріалами справи, відповідачем не спростовані, а тому підлягають до задоволення в повному обсязі.

У відповідності до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати прокурора по сплаті судового збору в сумі 1762,00 грн покладаються на відповідача.

Керуючись статтями 10,12,20,73-76,79,123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240 ГПК України, суд , -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Внести зміни у договір від 05.02.2010р. оренди земельної ділянки кадастровий №4625380200:01:004:0016, укладений між Вівнянською сільською радою та ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю Сапфір , зареєстрований у Державному реєстрі земель 25.10.2010р. за №041044500005 , виклавши п.5 та п.9 Договору в наступній редакції:

п.5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 694' 460,59 грн. .

п.9. Орендна плата вноситься вноситься згідно рішення ХХУ сесії V демократичного скликання Вівнянської сільської ради від 21.05.2009р. №242 у грошовій формі в розмірі 5% від нормативної грошової оцінки даної земельної ділянки, що становить 34' 723,03 грн в рік. Орендна плата в грошовій формі вноситься на розрахунковий рахунок №33218812700627 в ГУКДСУ Львівської області, МФО 825014, ЗКПО 37969195, отримувач - Вівнянська сільська рада, код платежу - 18010600

3. Стягнути з ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю Сапфір (79053, АДРЕСА_1, код ЄДРПОУ 13800920) на користь Прокуратури Львівської області (79000, м.Львів, пр. Шевченка,17-19, ідентифікаційний код 02910031) 1762,00грн судового збору.

4. Відповідно до ч. 1 ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

5. Апеляційну скаргу на рішення суду можна подати в порядку, визначеному Господарським процесуальним кодексом України.

6. Інформацію у справі, яка розглядається, можна отримати за такою веб-адресою: http://lv.arbitr.gov.ua.

Повний текст рішення складено та підписано 22.11.2018р.

Суддя Козак І.Б.

СудГосподарський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення13.11.2018
Оприлюднено22.11.2018
Номер документу78015532
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/1262/18

Ухвала від 14.02.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 26.12.2018

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Рішення від 13.11.2018

Господарське

Господарський суд Львівської області

Козак І.Б.

Рішення від 18.10.2018

Господарське

Господарський суд Львівської області

Козак І.Б.

Ухвала від 18.09.2018

Господарське

Господарський суд Львівської області

Козак І.Б.

Ухвала від 07.08.2018

Господарське

Господарський суд Львівської області

Козак І.Б.

Ухвала від 18.07.2018

Господарське

Господарський суд Львівської області

Козак І.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні