Постанова
від 23.11.2018 по справі 826/16003/14
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

Іменем України

23 листопада 2018 року

м. Київ

справа №826/16003/14

адміністративне провадження №К/9901/2486/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючий - Стародуб О.П.,

судді - Анцупова Т.О., Коваленко Н.В.

розглянувши в письмовому провадженні касаційну скаргу Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 24.02.2015р. (судді - Федотов І.В., Ісаєнко Ю.А., Оксененко О.М.) у справі за позовом Непідприємницького товариства Відкритий недержавний пенсійний фонд Резерв Рівненщини до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб про визнання дій протиправними, зобов'язання вчинити дії,

встановив:

У жовтні 2014р. Непідприємницьке товариство Відкритий недержавний пенсійний фонд Резерв Рівненщини (далі - НТ ВНПФ Резерв Рівненщини ) звернулось до суду з позовом, в якому просило:

-визнати протиправною бездіяльність Фонду гарантування вкладів фізичних осіб щодо неповернення пенсійних активів у розмірі 95 200,00 грн., розміщених у Публічному акціонерному товаристві Банк Форум (далі - ПАТ Банк Форум ) згідно Генерального договору банківського вкладного (депозитного) рахунку №196 від 10.01.2013р. та договору банківського вкладу (депозиту) Строковий №196/1 від 10.01.2013р.;

-зобов'язати Фонд гарантування вкладів фізичних осіб повернути НТ ВНПВ Резерв Рівненщини 95 200,00 грн. розміщених у ПАТ Банк Форум згідно Генерального договору банківського вкладного (депозитного) рахунку №196 від 10.01.2013р. та договору банківського вкладу (депозиту) Строковий №196/1 від 10.01.2013р.

В обґрунтування позовних вимог посилався на те, що Фондом гарантування вкладів фізичних осіб (далі Фонд) в порушення положень Законів України Про недержавне пенсійне забезпечення та Про систему гарантування вкладів фізичних осіб , допущена протиправна бездіяльність по неповерненню йому пенсійних активів, розміщених у ПАТ Банк Форум , що порушує права та законні інтереси фізичних осіб - учасників НТ ВНПФ Резерв Рівненщини .

Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 10.11.2014р. у задоволенні позову відмовлено.

Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 24.02.2015р. постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 10.11.2014р. скасовано, та ухвалено нову, якою позов задоволено.

Визнано протиправною бездіяльність Фонду гарантування вкладів фізичних осіб щодо неповернення пенсійних активів у розмірі 95 200 (дев'яносто п'ять тисяч двісті) грн. 00 коп. розміщених у Публічному акціонерному товаристві Банк Форум згідно Генерального договору банківського вкладного (депозитного) рахунку №196 від 10.01.2013р. та договору банківського вкладу (депозиту) Строковий №196/1 від 10.01.2013р.

Зобов'язано Фонд гарантування вкладів фізичних осіб повернути Непідприємницькому товариству Відкритий недержавний пенсійний фонд Резерв Рівненщини пенсійні активи у розмірі 95 200 (дев'яносто п'ять тисяч двісті) грн. 00 коп. розміщених у ПАТ Банк Форум згідно Генерального договору банківського вкладного (депозитного) рахунку №196 від 10.01.2013р. та договору банківського вкладу (депозиту) Строковий №196/1 від 10.01.2013р.

З рішенням суду апеляційної інстанції не погодився відповідач, звернувся з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення апеляційним судом норм матеріального та процесуального права, просив його скасувати та залишити в силі постанову суду першої інстанції.

В обґрунтування касаційної скарги посилався на те, що апеляційним судом зроблено помилковий висновок, що в даному випадку за договором банківського вкладу, в розумінні статті 2 Закону України Про систему гарантування вкладів фізичних осіб , вкладниками є саме фізичні особи - учасники позивача, на яких розповсюджуються гарантії, встановлені цим Законом.

Посилався на те, що позивач є юридичною особою, вклади якої не підпадають під гарантію Фонду гарантування, такі виплати здійснює виключно банк, у зв'язку з чим у Фонду відсутні зобов'язання щодо сплати відшкодування за даним вкладом.

Заперечення на касаційну скаргу до суду не надходили.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права суд приходить до висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з наступних мотивів та передбачених законом підстав.

В ході розгляду справи судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач є недержавним пенсійним фондом, основним видом діяльності якого є здійснення недержавного пенсійного забезпечення.

24.01.2007р. та 02.06.2014р. між позивачем та Приватним акціонерним товариством Компанія з управління активами Національний резерв укладено договори про управління активами позивача №3-КУА та №1-КУА відповідно.

10.01.2013р. між ПАТ Банк Форум та НТ ВНПВ Резерв Рівненщини , від імені якого на підставі договорів про управління активами пенсійного фонду виступило Приватне акціонерне товариство Компанія з управління активами Національний резерв (далі - ПрАТ КУА Національний резерв ), укладено Генеральний договір банківського вкладного (депозитного) рахунку №196 від 10.01.2013р., на підставі якого укладено договір банківського вкладу (депозиту) Строковий №196/1 від 10.01.2013р.

Предметом Генерального договору є відкриття банком вкладнику вкладного (депозитного) рахунку і розміщення на платній основі тимчасово вільних коштів/банківських металів.

На підставі Генерального договору 10.01.2013р. між позивачем та ПАТ Банк Форум підписано договір банківського вкладу (депозиту) Строковий №196/1, відповідно до пункту 1 якого вкладник розміщує на депозитному рахунку тимчасово вільні грошові кошти в сумі 94 000,00 грн. строком з 10.01.2013р. по 10.04.2013р. На суму вкладу банк нараховує і виплачує проценти у розмірі 23,77% (двадцять три цілих сімдесят сім сотих процентів) річних.

У зв'язку з прийняттям Національним банком України 13.06.2014р. постанови №355 Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію ПАТ Банк Форум , згідно рішення виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб від 16.06.2014р. №49 розпочато процедуру виведення Банку з ринку та здійснення в ньому тимчасової адміністрації.

17.06.2014р. ПрАТ КУА Національний резерв , від імені НТ ВНПФ Резерв Рівненщини , звернулось до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб із заявою про повернення коштів у розмірі 95 200 грн., розміщених у ПАТ Банк Форум згідно договору банківського вкладу, шляхом їх перерахування на поточний рахунок.

Листом від 14.07.2014р. №4060-1/31 відповідач повідомив, що ПАТ Банк Форум не здійснює управління активами НТ ВНПФ Резерв Рівненщини , від імені якого діє ПрАТ КУА Національний резерв , та не виконує функції зберігача зазначеного недержавного пенсійного фонду, а тому й не володіє активами зазначеного фонду, зокрема тими, на які поширюється обмеження щодо неможливості включення їх до ліквідаційної маси банку згідно ч. 5 ст. 50 Закону України Про систему гарантування вкладів фізичних осіб та ч. 2 ст. 48 Закону України Про недержавне пенсійне забезпечення . За таких підстав, вимоги товариства до ПАТ Банк Форум можуть бути задоволенні в порядку задоволення вимог кредиторів, встановленому Законом України Про систему гарантування вкладів фізичних осіб .

У зв'язку з неповерненням зазначених коштів, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що Генеральний договір вкладного (депозитного) рахунку від 10.01.2013р. №196, укладений між позивачем та Банком, не містить інформації про те, що він укладений на користь фізичних осіб. Крім того, позивачем не надано доказів звернення фізичних осіб - учасників позивача, до Банку з метою набуття прав вкладника. З огляду на вказане, суд дійшов висновку, що учасники позивача не є вкладниками Банку ні в розумінні Цивільного кодексу України, ні в розумінні Закону України Про систему гарантування вкладів фізичних осіб .

Крім того, суд виходив з того, що обов'язковою умовою повернення грошових коштів, розміщених в банківській установі недержавним пенсійним фондом, є встановлення факту належності таких коштів до складу пенсійних внесків учасників фонду. Водночас позивачем не надано доказів, що грошові кошти в сумі 95200 грн. зараховані на депозитний рахунок складають саме активи пенсійного фонду, сформовані за рахунок внесків до пенсійного фонду (пенсійних внесків), зокрема не надано реєстр фізичних осіб, на користь яких позивачем укладено договір банківського вкладу, в якому зазначено прізвища та інші дані таких осіб, розмір належних їм сум вкладу, у зв'язку з чим суд позбавлений можливості встановити факт належності таких коштів до складу пенсійних внесків учасників пенсійного фонду.

Скасовуючи постанову суду першої інстанції та ухвалюючи нову про задоволення позову, апеляційний суд виходив з того, що за договором банківського вкладу власниками пенсійних коштів та вкладниками в розумінні статті 2 Закону України Про систему гарантування вкладів фізичних осіб є саме фізичні особи-учасники позивача, на яких розповсюджуються гарантії, встановлені цим законом. Враховуючи викладене, апеляційний суд дійшов висновку, що відповідачем як суб'єктом владних повноважень не доведено правомірності своїх дій/бездіяльності щодо не повернення позивачеві пенсійних активів, а тому позовні вимоги підлягають задоволенню.

Колегія судді не погоджується з такими висновками суду апеляційної інстанції з наступних мотивів та передбачених законом підстав.

Повноваження Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, порядок виплати Фондом відшкодування за вкладами, визначає Закон України Про систему гарантування вкладів фізичних осіб (далі - Закон №4452-VI) згідно з частиною 1 статті 3 якого Фонд є установою, що виконує спеціальні функції у сфері гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку.

Відповідно до частини 1 статті 4 Закону №4452-VI основним завданням Фонду є забезпечення функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку.

На виконання свого основного завдання Фонд у порядку, передбаченому цим Законом, здійснює, зокрема, заходи щодо організації виплат відшкодувань за вкладами в разі прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.

У відповідності до статті 11 Закону №4452-VI управління поточною діяльністю Фонду здійснює Виконавча дирекція Фонду.

Згідно частини 3 статті 12 Закону №4452-VI до повноважень Виконавчої дирекції Фонду у сфері забезпечення відшкодування коштів за вкладами відноситься прийняття рішення про відшкодування коштів за вкладами у разі прийняття Національним банком України рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку, а у сфері виведення неплатоспроможних банків з ринку - здійснює призначення та відсторонення від виконання обов'язків уповноваженої особи Фонду.

Відповідно до статті 20 Закону №4452-VI Фонд є єдиним розпорядником коштів, акумульованих у процесі його діяльності.

Кошти Фонду не включаються до Державного бюджету України, не підлягають вилученню і можуть використовуватися Фондом виключно для: 1) виплати гарантованої суми відшкодування вкладникам коштів за вкладами відповідно до цього Закону; 2) покриття витрат, пов'язаних з виконанням покладених на Фонд функцій та повноважень, зокрема, пов'язаних з процедурою виведення неплатоспроможного банку з ринку, у межах кошторису витрат Фонду, затвердженого адміністративною радою Фонду, у тому числі витрат Фонду, передбачених пунктом 17 частини п'ятої статті 12 цього Закону; 3) забезпечення поточної діяльності Фонду, утримання його апарату, розвитку його матеріально-технічної бази в межах кошторису витрат, затвердженого адміністративною радою Фонду; 4) надання фінансової підтримки приймаючому банку; 5) надання позик працівникам Фонду в межах кошторису витрат, затвердженого адміністративною радою Фонду, та у порядку, передбаченому нормативно-правовими актами Фонду; 6) надання цільової позики для авансування виплат вкладникам банку відповідно до пункту 1 частини шостої статті 36 цього Закону протягом дії тимчасової адміністрації.

Згідно зі статтею 26 Закону №4452-VI Фонд гарантує кожному вкладнику банку відшкодування коштів за його вкладом. Фонд відшкодовує кошти в розмірі вкладу, включаючи відсотки, нараховані на день прийняття рішення Національним банком України про віднесення банку до категорії неплатоспроможних та початку процедури виведення Фондом банку з ринку, але не більше суми граничного розміру відшкодування коштів за вкладами, встановленого на дату прийняття такого рішення, незалежно від кількості вкладів в одному банку. Сума граничного розміру відшкодування коштів за вкладами не може бути меншою 200000 гривень.

Виконання зобов'язань Фонду перед вкладниками здійснюється Фондом з дотриманням вимог щодо найменших витрат Фонду та збитків для вкладників у спосіб, визначений цим Законом, у тому числі шляхом передачі активів і зобов'язань банку приймаючому банку, продажу банку, створення перехідного банку протягом дії тимчасової адміністрації або виплати відшкодування вкладникам після ухвалення рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідації банку.

Виплата відшкодування здійснюється з урахуванням сум, сплачених вкладнику протягом дії тимчасової адміністрації у банку.

Згідно пункту 4 частини 1 статті 2 Закону №4452-VI, вкладник - фізична особа (крім фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності), яка уклала або на користь якої укладено договір банківського вкладу (депозиту), банківського рахунку або яка є власником іменного депозитного сертифікату.

Законом, який визначає правові, економічні та організаційні засади недержавного пенсійного забезпечення в Україні та регулює правовідносини, пов'язані з цим видом діяльності, є Закон України Про недержавне пенсійне забезпечення від 09.07.2003р. №1057-IV (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин; далі - Закон №1057-IV).

Відповідно до статті 1 Закону №1057-IV недержавний пенсійний фонд - юридична особа, створена відповідно до цього Закону, яка має статус неприбуткової організації (непідприємницького товариства), функціонує та провадить діяльність виключно з метою накопичення пенсійних внесків на користь учасників пенсійного фонду з подальшим управлінням пенсійними активами, а також здійснює пенсійні виплати учасникам зазначеного фонду у визначеному цим Законом порядку.

У відповідності статті 2 цього Закону система недержавного пенсійного забезпечення - це складова частина системи накопичувального пенсійного забезпечення, яка ґрунтується на засадах добровільної участі фізичних та юридичних осіб, крім випадків, передбачених законами, у формуванні пенсійних накопичень з метою отримання учасниками недержавного пенсійного забезпечення додаткових до загальнообов'язкового державного пенсійного страхування пенсійних виплат.

Активом пенсійного фонду є активи пенсійного фонду, страхової організації, банківської установи, сформовані відповідно до цього Закону, за рахунок яких здійснюються пенсійні виплати.

Суб'єктами недержавного пенсійного забезпечення є, крім іншого, недержавні пенсійні фонди; компанії з управління активами; зберігачі. Недержавне пенсійне забезпечення здійснюється, крім іншого, пенсійними фондами шляхом укладення пенсійних контрактів між адміністраторами пенсійних фондів та вкладниками таких фондів відповідно до цього Закону; банківськими установами відповідно до цього Закону та законодавства про банківську діяльність шляхом укладення договорів про відкриття пенсійних депозитних рахунків для накопичення пенсійних заощаджень у межах суми, визначеної для відшкодування вкладів Фондом гарантування вкладів фізичних осіб, що встановлюється згідно із законом.

За правилами частин 1 та 2 статті 44 Закону №1057-IV зберігачем пенсійного фонду може бути банк.

Відповідно до статті 48 Закону №1057-IV пенсійні активи, що накопичуються у пенсійному фонді, можуть бути використані виключно для цілей інвестиційної діяльності фонду, виконання зобов'язань фонду перед його учасниками та оплати витрат, пов'язаних із здійсненням недержавного пенсійного забезпечення. Використання пенсійних активів для інших цілей забороняється.

Пенсійні активи не можуть включатися до ліквідаційної маси зберігача пенсійного фонду та інших банків.

Відповідно до частин 1, 7 статті 50 Закону №1057-ІV пенсійні внески до пенсійного фонду сплачуються у розмірах та у порядку, встановлених пенсійним контрактом, відповідно до умов обраних пенсійних схем. Пенсійні внески сплачуються шляхом зарахування відповідних грошових сум на поточні рахунки пенсійного фонду зберігача.

Згідно частини першої статті 51 Закону №1057-IV сума пенсійних коштів усіх учасників пенсійного фонду дорівнює чистій вартості активів пенсійного фонду.

Відповідно до частини першої статті 1 Закону №1057-IV чиста вартість активів пенсійного фонду - різниця між вартістю активів пенсійного фонду на день проведення підрахунку та сумою зобов'язань пенсійного фонду, що підлягають виконанню на день проведення підрахунку.

Крім того, частиною третьою статті 6 Закону №1057-IV передбачає, що активи пенсійного фонду формуються за рахунок внесків до пенсійного фонду (пенсійних внесків) та інших надходжень до пенсійного фонду.

Враховуючи викладене, обов'язковою умовою для повернення Фондом гарантування вкладів фізичних осіб, відповідно до Закону №4452-VI, грошових коштів, розміщених в банківській установі недержавним пенсійним фондом, може бути укладення договорів про відкриття пенсійних депозитних рахунків для накопичення пенсійних заощаджень у межах суми, визначеної для відшкодування вкладів Фондом гарантування вкладів фізичних осіб, що встановлюється згідно із законом.

Разом з тим, як було встановлено судом першої інстанції, Генеральний договір вкладного (депозитного) рахунку від 10.01.2013р. №196, укладений між позивачем та Банком, не містить інформації про те, що він укладений на користь фізичних осіб. Крім того, встановлено, що позивачем не надано доказів звернення фізичних осіб, що є учасниками позивача, до Банку з метою набуття прав вкладників.

Таким чином, вклади у ПАТ Банк Форум , які позивач вважає пенсійними активами, були розміщені ПАТ Компанія з управління активами Національний резерв на підставі Генерального договору банківського вкладного (депозитного) рахунку №196 від 10.01.2013р. та договору банківського вкладу (депозиту) Строковий №196/1 від 10.01.2013р. у зв'язку з чим відсутні підстави вважати, що ці вклади є пенсійними активами позивача, сформованими відповідно до Закону України Про недержавне пенсійне забезпечення , які не включаються до ліквідаційної маси банку, а тому на них не розповсюджується відповідний порядок їх повернення.

Позивач у розумінні вимог Закону України Про систему гарантування вкладів фізичних осіб є кредитором ПАТ Банк Форум , вимоги якого підлягають задоволенню в порядку черговості.

Аналогічна правова позиція щодо застосування норм права висловлена Верховним Судом у постанові від 19.06.2018р.у справі №826/20917/13-а (провадження №К/9901/1939/18) та постанові від 07.09.2018р. у справі №826/16001/14 (провадження №К/9901/6349/18).

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо відсутності підстав для задоволення позовних вимог.

Суд апеляційної інстанції, у свою чергу, невірно застосував норми матеріального права, що призвело до скасування судового рішення, яке відповідає закону.

Відповідно до ст. 352 КАС України суд касаційної інстанції скасовує постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишає в силі судове рішення суду першої інстанції у відповідній частині, якщо встановить, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону.

За таких обставин, постанова суду апеляційної інстанції підлягає скасуванню, а постанова суду першої інстанції залишенню в силі.

Керуючись статтями 345, 349, 352, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,

постановив:

Касаційну скаргу Фонду гарантування вкладів фізичних осіб задовольнити.

Постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 24.02.2015р. скасувати, а постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 10.11.2014р. - залишити в силі.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Судді:

О.П. Стародуб

Т.О. Анцупова

Н.В. Коваленко

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення23.11.2018
Оприлюднено26.11.2018
Номер документу78077533
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/16003/14

Постанова від 23.11.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 20.11.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 22.01.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 18.01.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шипуліна Т.М.

Постанова від 24.02.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Федотов І.В.

Ухвала від 10.12.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Федотов І.В.

Постанова від 10.11.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Шулежко В.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні