2
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
20 листопада 2018 рокуСєвєродонецькСправа № 812/1180/18
Луганський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Секірської А.Г.,
за участю секретаря судового засідання Вакуленка А.В.,
представника позивача - ОСОБА_1, ордер ПТ № 029086;
представника відповідача - не прибув;
третьої особи - не прибув;
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_2 до Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ОСОБА_3, про визнання протиправними дій, визнання протиправною та скасування постанови від 30.01.2018 № 5 Про визнання ОСОБА_2 таким, який відмовився від депутатського мандата Сєвєродонецької міської ради та визнання обраним депутатом Сєвєродонецької міської ради наступного за черговістю кандидата від місцевої організації Радикальна партія ОСОБА_4 , -
ВСТАНОВИВ:
23.04.2018 ОСОБА_1 (далі - представник позивача) звернулася до Луганського окружного адміністративного суду в інтересах ОСОБА_2 (далі - позивач, ОСОБА_2.) з позовом до Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області (далі - відповідач, Сєвєродонецька МВК) про визнання протиправними дій, визнання протиправною та скасування постанови.
Позовні вимоги обґрунтовано таким.
На підставі протоколу про результати виборів в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Сєвєродонецької міської ради Луганської області постановою Сєвєродонецької міської виборчої комісії від 30.10.2015 № 87 визнано обраним депутатом Сєвєродонецької міської ради Луганської області від місцевої організації Радикальна партія ОСОБА_4 - ОСОБА_2
Постановою Сєвєродонецької міської виборчої комісії від 12.11.2015 № 109 ОСОБА_2 зареєстровано депутатом Сєвєродонецької міської ради Луганської області.
Рішенням Сєвєродонецької міської ради від 26.01.2017 № 1205 ОСОБА_2 затверджено на посаду заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради.
Згідно з розпорядженням Сєвєродонецького міського голови від 27.01.2017 № 20-к ОСОБА_2 затверджено на посаду заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради.
30.01.2018 Сєвєродонецька міська рада прийняла необґрунтоване, на думку представника позивача, рішення тридцять восьмої (позачергової) сесії № 2233, яким внесено зміни до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради до 18 осіб, ввівши до складу виконавчого комітету ОСОБА_2
Посилаючись на прийняте Сєвєродонецькою міською радою рішення від 30.01.2018 № 2233, постановою Сєвєродонецької МВК від 30.01.2018 № 5 вирішено визнати ОСОБА_2 таким, який відмовився від депутатського мандата Сєвєродонецької міської ради та визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата в депутати від імені місцевої організації партії ОСОБА_4 - ОСОБА_3
За твердженням представника позивача, постанова Сєвєродонецької МВК від 30.01.2018 № 5 є протиправною з огляду на таке.
В обґрунтування прийнятого 30.01.2018 рішення № 5 відповідач посилається на дію частини дев'ятої статті 51 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , якою передбачено, що до складу виконавчого комітету не можуть входити депутати відповідної ради, крім секретаря ради. А оскільки рішенням Сєвєродонецької міської ради від 30.01.2018 № 2233 заступника міського голови ОСОБА_2 затверджено до складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради, то, з посиланням на пункт 4 частини першої статті 5 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами без прийняття рішення відповідної ради, зокрема, у разі обрання або призначення його на посаду, заняття якої згідно з Конституцією України і законом не сумісне з виконанням депутатських повноважень.
Проте, на думку представника позивача, таке твердження не узгоджується з вимогами статті 5 Закону України Про статус депутатів місцевих рад та нормами Закону України Про службу в органах місцевого самоврядування , якими не передбачено такої підстави припинення повноважень депутата як обрання до виконавчого комітету ради. З посиланням на статті 3, 10, 12 Закону України Про службу в органах місцевого самоврядування , статтю 10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , представник позивача зазначила, що системний аналіз цих нормативних актів підтверджує неможливість застосування пункту 4 частини першої статті 5 Закону України Про статус депутатів місцевих ради з причини необґрунтованого та незаконного включення ОСОБА_2 до складу колегіального органу - виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради.
Також представник позивача вважає, що закон не містить заборони на зайняття депутатом місцевої ради посади заступника міського голови, тому зазначена обставина не може бути безумовною підставою для дострокового припинення депутатських повноважень, про що зазначено в постанові Верховного Суду України від 11.04.2017 по справі № 812/153/16.
Порушено порядок оприлюднення проекту рішення про зміну кількісного та персонального складу виконавчого комітету згідно з вимогами статті 15 Закону України Про доступ до публічної інформації та порушено встановлені законом обмеження можливості депутата входити до складу виконавчого комітету міської (відповідної) ради, визначені частиною дев'ятою статті 51 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні . До виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради за посадою можуть входити заступники міського голови з питань роботи виконавчих органів влади, крім випадків, коли заступник міського голови одночасно є депутатом міської ради.
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 19.04.2018 у справі № 812/363/18 визнано протиправним рішення Сєвєродонецької міської ради від 30.01.2018 № 2233 Про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання в частині внесення ОСОБА_2 до складу виконавчого комітету міської ради.
Крім того, представник позивача вважає, що Сєвєродонецькою МВК перевищено надану компетенцію щодо дострокового припинення повноважень депутата, оскільки стаття 25 Закону України Про місцеві вибори в Україні містить вичерпний перелік повноважень міської територіальної виборчої комісії, до яких не належать повноваження щодо дострокового припинення повноважень депутата. Поняття дострокове припинення повноважень депутата та визнання особи такою, що відмовилась від депутатського мандату є різними за змістом, підставою їх виникнення та оформленням.
З посиланням на пункт 3.4 Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затвердженого Постановою ЦВК від 05.09.2015 № 228, представник позивача вважає, що, оскільки засідання ради, на якому було прийнято рішення Про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання , відбувалося 30.01.2018, оскаржувана постанова відповідача датована 30.01.2018, а повідомлення про неї розміщено на сайті 09.02.2018, ОСОБА_2 не повідомляли та не запрошували на засідання виборчої комісії, дії відповідача та прийняте ним рішення щодо дострокового припинення повноважень ОСОБА_2 є протиправними.
На підставі викладеного представник позивача просила суд:
- визнати протиправними дії Сєвєродонецької МВК щодо розгляду 30.01.2018 питання Про визнання ОСОБА_2 таким, який відмовився від депутатського мандата Сєвєродонецької міської ради та визнання обраним депутатом Сєвєродонецької міської ради наступного за черговістю кандидата від місцевої організації Радикальна партія ОСОБА_4 ;
- визнати протиправною та скасувати постанову Сєвєродонецької МВК від 30.01.2018 № 5 Про визнання ОСОБА_2 таким, який відмовився від депутатського мандата Сєвєродонецької міської ради та визнання обраним депутатом Сєвєродонецької міської ради наступного за черговістю кандидата від місцевої організації Радикальна партія ОСОБА_4 .
Ухвалою суду від 25.04.2018 позовну заяву залишено без руху та надано строк для усунення недоліків (т.1 арк.спр. 26-27).
02.05.2018 за вх. № 10342/2018 представником позивача усунуто недоліки позовної заяви (т.1 арк.спр. 30).
Ухвалою суду від 04.05.2018 прийнято позовну заяву до розгляду після усунення її недоліків та відкрито провадження у справі, визначено розглядати справу в порядку загального позовного провадження, витребувано від відповідача докази (т.1 арк.спр. 1-2).
Ухвалою суду від 30.05.2018 у підготовчому провадженні залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ОСОБА_3 (т.1 арк.спр. 96).
Ухвалою суду від 19.06.2018 у підготовчому провадженні відмовлено у задоволенні клопотань відповідача та третьої особи про залишення позовної заяви без розгляду у зв'язку з пропуском строку звернення до суду (т.1 арк.спр. 134-136).
Ухвалою суду від 19.06.2018 у підготовчому провадженні зупинено провадження у справі № 812/1180/18 до набрання законної сили рішенням у справі № 812/363/18 (провадження № п/812/425/18) (т.1 арк.спр. 132-133).
Ухвалою суду від 27.07.2018 поновлено провадження у справі (т.1 арк.спр. 152).
Ухвалою суду від 09.08.2018 продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів, задоволено клопотання представника позивача про витребування доказів від Сєвєродонецької міської виборчої комісії (т.1 арк.спр. 182-183).
17.08.2018 представник позивача звернулася з заявою про зміну підстав позову (т.1 арк.спр. 200-203), яку прийнято до провадження усною ухвалою суду від 17.08.2018 (т.1 арк.спр. 207).
Ухвалою суду від 17.08.2018 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду, задоволено клопотання представника позивача про допит свідків ОСОБА_5 та ОСОБА_6 (т.1 арк.спр. 208-209).
Ухвалою суду від 01.10.2018 зупинено провадження у справі на підставі пункту 4 частини першої статті 236 КАС України (т.2 арк.спр. 8).
Ухвалою суду від 06.11.2018 поновлено провадження у справі (т.2 арк.спр. 11).
Ухвалою суду від 06.11.2018 зупинено провадження у справі на підставі пункту 4 частини першої статті 236 КАС України (т.2 арк.спр. 16).
Ухвалою суду від 20.11.2018 поновлено провадження у справі (т.2 арк.спр. 23).
У судовому засіданні представник позивача підтримала позовні вимоги, надала пояснення, аналогічні викладеним у позовній заяві, відповіді на відзив від 11.06.2018 за вх. № 13622/2018 (т.1 арк.спр. 111-118), запереченнях від 17.08.2018 за вх.№ 19691/2018 (т.1 арк.спр. 191-194), заяві про зміну підстав позову від 17.08.2018 за вх.№ 19692/2018 (т.1 арк.спр. 200-203). Зазначила про можливість розгляду справи за відсутності свідка ОСОБА_6, яка не прибула в судове засідання.
Представник відповідача у судовому засіданні позовні вимоги не визнав з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву від 24.05.2018 за вх. № 12300/2018 (т.1 арк.спр. 37-40), запереченнях від 19.06.2018 (т.1 арк.спр.127-128), додаткових поясненнях від 06.08.2018 за вх. № 18638/2018 (т.1 арк.спр. 156-157), відзиві на змінену позовну заяву від 30.08.2018 за вх. № 20672/2018 (т.1 арк.спр. 218-219), додаткових поясненнях від 18.09.2018 за вх.№ 22399/2018 (т.1 арк.спр. 236-237).
Так, зазначив, що відповідачем не оспорюються обставини щодо обрання та реєстрації ОСОБА_2 депутатом Сєвєродонецької міської ради від місцевої організації Радикальної партії ОСОБА_4, а також обрання ОСОБА_2 заступником міського голови з питань діяльності виконавчих органів Сєвєродонецької міської ради. Оскаржувана позивачем постанова була прийнята у зв'язку з введенням позивача до складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради, що є порушенням приписів чинного законодавства України щодо несумісності статусу депутата місцевої ради з іншими посадами та видами діяльності. При цьому не заслуговують на увагу твердження позивача, що чинне законодавства не передбачає заборони на зайняття депутатом місцевої ради посади заступника міського голови, оскільки підставою для дострокового припинення депутатських повноважень позивача стало саме призначення його до складу виконавчого комітету, а не діяльність на посаді заступника міського голови.
30.01.2018 до Сєвєродонецької МВК надійшло звернення від комісії мандатної, з питань депутатської діяльності, етики, по роботі ради та гласності Сєвєродонецької міської ради VIII скликання, згідно якого рішенням Сєвєродонецької міської ради від 30.01.2018 № 2233 Про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VIII скликання введено ОСОБА_2 до персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради, тому його повноваження як депутата міської ради припинені достроково в порядку, передбаченому пунктом 4 частини першої статті 5 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , оскільки він не може суміщати представницький мандат депутата міської ради з роботою на постійній основі у її виконавчому органі.
На думку представника відповідача, аналіз норм пункту 4 частини першої, частини сьомої статті 5 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , частини четвертої статті 12, частин першої, другої, третьої, сьомої, дев'ятої статті 51 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні дає підстави для висновку, що посадою, несумісною з виконанням депутатських повноважень, є членство у складі виконавчого комітету, оскільки саме це прямо заборонено законом.
Аналогічний висновок зроблено в рішенні Конституційного Суду України від 13.05.1998 № 6/рп/98 у справі за конституційним поданням 47 народних депутатів України щодо офіційного тлумачення положень статей 3 та 5 Закону України Про статус депутатів місцевих рад народних депутатів .
З посиланням на частину першу статті 90 Закону України Про місцеві вибори представник відповідача зазначив, що постановою Сєвєродонецької МВК від 30.01.2018 № 5 у зв'язку з достроковим припиненням повноважень депутата Сєвєродонецької міської ради ОСОБА_2 внаслідок затвердження його (рішенням Сєвєродонецької міської ради від 30.01.2018 № 2233) до складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради, що є несумісним з виконанням депутатських повноважень, визнано ОСОБА_2 таким, який відмовився від депутатського мандата Сєвєродонецької міської ради та визнано обраним депутатом Сєвєродонецької міської ради наступного за черговістю кандидата від місцевої організації Радикальної партії ОСОБА_4. На момент прийняття оскаржуваної постанови рішення Сєвєродонецької міської ради від 30.01.2018 № 2233 було чинним і не скасованим, тому було прийнято комісією в якості офіційного документу, що засвідчує факт затвердження позивача на посаду, зайняття якої згідно із законом не сумісне з виконанням депутатських повноважень.
З огляду на наведене, представник відповідача вважає, що Сєвєродонецька МВК діяла на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, тому відсутні підстави для визнання протиправною та скасування постанови Сєвєродонецької МВК від 30.01.2018 № 5.
Третя особа ОСОБА_3 у судове засідання не прибув, про дату, час та місце судового розгляду повідомлений належним чином, надав пояснення щодо позову від 11.06.2018 за вх. № 13686/2018 (арк.спр.121-122), в яких просив розглянути справу без його участі та відмовити у задоволенні позовних вимог ОСОБА_2 з огляду на таке. Оскаржувана постанова була прийнята у зв'язку з прийняттям Сєвєродонецькою міською радою рішення від 30.01.2018 № 2233, яким ОСОБА_2 введено до складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VIII скликання, що є порушенням приписів чинного законодавства України щодо несумісності статусу депутата місцевої ради з іншими посадами та видами діяльності.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих сторонами доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст.72-77 КАС України, суд дійшов наступного.
Стаття 19 Конституції України встановлює, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Судом установлено, що Сєвєродонецька міська виборча комісія Луганської області, ідентифікаційний код 33968676, зареєстрована як юридична особа 01.02.2006, № 1 383 102 НОМЕР_1, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 12.04.2018 (т.1 арк.спр. 43).
ОСОБА_5 включено до складу Сєвєродонецької міської виборчої комісії та призначено її головою на підставі постанови Центральної виборчої комісії від 26.10.2017 № 235 Про зміни в складі територіальних виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів , додаток 6 (т.1 арк.спр. 41-42).
Постановою Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області від 30.10.2015 № 86 затверджено виборчі списки кандидатів у депутати Сєвєродонецької міської ради від місцевих організацій партій в кількості депутатських мандатів, отриманих місцевими організаціями партій в черговості згідно Додатків 1-6 (т.1 арк.спр. 44, 45).
На підставі протоколу про результати виборів в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Сєвєродонецької міської ради Луганської області постановою Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області від 30.10.2015 № 87 визнано обраними на чергових місцевих виборах 25 жовтня 2015 року депутатів Сєвєродонецької міської ради Луганської області 36 депутатів від місцевих організацій партій, зокрема, ОСОБА_2 від Радикальної партії ОСОБА_4, № 33 Списку, який є додатком № 1 до постанови (т.1 арк.спр. 46-47).
Рішенням Сєвєродонецької міської ради сьомого скликання від 30.01.2018 № 2233 Про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VIII скликання до складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VIII скликання включено за посадою ОСОБА_2 - заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради (т.1 арк.спр. 49).
30.01.2018 о 19 год. 30 хв. до Сєвєродонецької МВК надійшло звернення від комісії мандатної, з питань депутатської діяльності, етики, по роботі ради та гласності Сєвєродонецької міської ради VIII скликання, згідно якого рішенням Сєвєродонецької міської ради від 30.01.2018 № 2233 Про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VIII скликання , введено ОСОБА_2 до персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради, тому його повноваження як депутата міської ради припинені достроково в порядку, передбаченому пунктом 4 частини першої статті 5 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , оскільки він не може суміщати представницький мандат депутата міської ради з роботою на постійній основі у її виконавчому органі (т.1 арк.спр. 50).
Додатком до зазначеного звернення була копія рішення від 30.01.2018 № 2233 Про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання (т.1 арк.спр. 50).
Постановою Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області від 30.01.2018 № 5 Про визнання ОСОБА_2 таким, який відмовився від депутатського мандата Сєвєродонецької міської ради Луганської області та визнання обраним депутатом Сєвєродонецької міської ради Луганської області наступного за черговістю кандидата від місцевої організації Радикальна партія ОСОБА_4 , час прийняття - 19 год. 56 хв., керуючись Законом України Про місцеві вибори , Постановою ЦВК від 02.10.2015 № 381 Про Роз'яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, міських голів та старост сіл, селищ (із змінами), враховуючи положення Постанови ЦВК від 05.09.2015 № 228 Про порядок організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів , у зв'язку з достроковим припиненням повноважень депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області ОСОБА_2 внаслідок його затвердження до складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання за посадою заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, яка згідно до Закону України Про місцеве самоврядування в Україні є не сумісною з виконанням депутатських повноважень, визнано ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, таким, який відмовився від депутатського мандата Сєвєродонецької міської ради Луганської області; визнано обраним депутатом Сєвєродонецької міської ради Луганської області у багатомандатному виборчому окрузі наступного за черговістю кандидата в депутати від місцевої організації Радикальна партія ОСОБА_4 - ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_2, освіта професійно - технічна, безпартійний, не працює, місце проживання: м. Сєвєродонецьк, Луганської області (т.1 арк.спр. 51-52).
В оскаржуваній постанові зазначено, що підставою дострокового припинення повноважень депутата Сєвєродонецької міської ради ОСОБА_2 є рішення тридцять восьмої (позачергової) сесії Сєвєродонецької міської ради VII скликання № 2233 від 30.01.2018 Про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання , яке є також підставою для заміщення депутата шляхом обрання депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації Радикальна партія ОСОБА_4 відповідно до статті 90 Закону України Про місцеві вибори .
Представником відповідача надано протокол від 30.01.2018 № 2 засідання Сєвєродонецької міської виборчої комісії (т.1 арк.спр. 53-56) та список присутніх на засіданні Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області 30.01.2018 (т.1 арк.спр. 57), з яких вбачається, що ОСОБА_2 не брав участі у цьому засіданні.
Оскаржувана постанова опублікована на сайті Сєвєродонецької міської ради Луганської області 09.02.2018 о 14:18 (т.1 арк.спр. 58).
Також встановлено, що відповідно до постанови Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області від 05.02.2018 № 8 зареєстровано депутатом Сєвєродонецької міської ради Луганської області наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації Радикальної партії ОСОБА_4 - ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_2, громадянина України, освіта вища (т.1 арк.спр. 17).
Вирішуючи справу по суті позовних вимог, суд дійшов такого.
Спірні правовідносини врегульовано Законом України від 11.07.2002 № 93-IV Про статус депутатів місцевих рад (далі- Закон № 93), Законом України від 21.05.1997 № 280/97-ВР Про місцеве самоврядування в Україні (далі- Закон № 280/97), Законом України від 07.06.2001 № 2493-ІІІ Про службу в органах місцевого самоврядування (далі - Закон № 2493), Законом України від 14.07.2015 № 595-VIII Про місцеві вибори (далі - Закон № 595).
Згідно з частиною першою статті 2 Закону № 2493 посадовою особою місцевого самоврядування є особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету.
Відповідно до статті 3 Закону № 2493 посадами в органах місцевого самоврядування є: виборні посади, на які особи обираються на місцевих виборах; виборні посади, на які особи обираються або затверджуються відповідною радою; посади, на які особи призначаються сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України.
Положеннями статті 10 Закону № 2493 передбачено, що прийняття на службу в органи місцевого самоврядування здійснюється: на посади заступників сільського, селищного, міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради шляхом затвердження відповідною радою.
Рішенням Сєвєродонецької міської ради від 26.01.2017 № 1205 та розпорядженням Сєвєродонецького міського голови від 27.01.2017 № 20-к ОСОБА_2 затверджено на посаду заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, що визнається сторонами та не є спірним питанням у даній справі.
Частиною першою статті 11 Закону № 280/97 визначено, що виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.
Згідно з частинами першою та другою статті 51 Закону № 280/97 виконавчим органом сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради є виконавчий комітет ради, який утворюється відповідною радою на строк її повноважень. Після закінчення повноважень ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради її виконавчий комітет здійснює свої повноваження до сформування нового складу виконавчого комітету.
Кількісний склад виконавчого комітету визначається відповідною радою. Персональний склад виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради затверджується радою за пропозицією сільського, селищного, міського голови, районної у місті ради - за пропозицією голови відповідної ради.
Виконавчий комітет ради утворюється у складі відповідно сільського, селищного, міського голови, районної у місті ради - голови відповідної ради, заступника (заступників) сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету, а також керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, інших осіб. Міська рада утворює у складі виконавчого комітету ради орган з питань містобудування та архітектури (частина третя статті 51 Закону №280/97).
Рішенням Сєвєродонецької міської ради сьомого скликання від 30.01.2018 № 2233 Про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VIII скликання до складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VIII скликання включено за посадою ОСОБА_2 - заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради (т.1 арк.спр. 49).
Тобто, ОСОБА_2, займаючи посаду заступника міського голови, був включений до складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради за посадою.
Суд зауважує, що посилання представника позивача на протиправність рішення Сєвєродонецької міської ради від 30.01.2018 № 2233 щодо включення ОСОБА_2 до складу виконавчого комітету як заступника міського голови, порушення порядку прийняття такого рішення, є безпідставними з огляду на таке.
Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 17.07.2018 у справі № 812/363/18 апеляційну скаргу Сєвєродонецької міської ради задоволено, рішення Луганського окружного адміністративного суду від 19.04.2018 у справі № 812/363/18 скасовано, у задоволенні позову ОСОБА_2 до Сєвєродонецької міської ради про визнання протиправним та скасування рішення Сєвєродонецької міської ради від 30.01.2018 № 2233 Про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання в частині внесення ОСОБА_2 до складу виконавчого комітету міської ради VII скликання - відмовлено повністю (т.1 арк.спр. 143-150).
Судове рішення у справі № 812/363/18 набрало законної сили 17.07.2018.
Відповідно до частини четвертої статті 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Тобто, судовим рішенням, яке набрало законної сили, встановлено правомірність рішення Сєвєродонецької міської ради від 30.01.2018 № 2233 Про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання в частині внесення ОСОБА_2 до складу виконавчого комітету міської ради VII скликання, тому посилання представника відповідача на протиправність рішення Сєвєродонецької міської ради від 30.01.2018 № 2233 і на протиправність оскаржуваної постанови Сєвєродонецької МВК від 30.01.2018 № 5 з огляду на її прийняття на підставі незаконного рішення Сєвєродонецької міської ради від 30.01.2018 № 2233 є необґрунтованими.
З тих же підстав суд вважає незмістовним посилання представника позивача на частину дев'яту статті 51 Закону №280/97, якою визначено, що до складу виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради не можуть входити депутати відповідної ради, крім секретаря ради.
Депутати відповідної ради згідно з вимогами цієї норми дійсно не можуть входити до складу виконавчого комітету, разом з тим, заступник міського голови до складу виконавчого комітету входить за посадою.
Надаючи оцінку правомірності оскаржуваної постанови Сєвєродонецької МВК, суд виходить з такого.
Відповідно до пункту 4 частини першої статті 5 Закону № 93 повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі обрання або призначення його на посаду, зайняття якої згідно з Конституцією України і законом не сумісне з виконанням депутатських повноважень.
Згідно із частиною сьомою статті 51 Закону № 280/97 на осіб, які входять до складу виконавчого комітету ради і працюють у ньому на постійній основі, поширюються вимоги щодо обмеження сумісності їх діяльності з іншою роботою (діяльністю), встановлені цим Законом для сільського, селищного, міського голови.
Частиною четвертою статті 12 Закону № 280/97 передбачено, що сільський, селищний, міський голова не може бути депутатом будь-якої ради, суміщати свою службову діяльність з іншою посадою, в тому числі на громадських засадах, займатися іншою оплачуваною (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту) або підприємницькою діяльністю.
Таким чином, з системного аналізу вимог статей 12, 51 Закону № 280/97 слідує, що заступник міського голови за посадою входить до складу виконавчого комітету відповідної ради, і не може бути депутатом будь-якої ради, і, з урахуванням наявності рішення Сєвєродонецької міської ради від 30.01.2018 № 2233, яким ОСОБА_2 включено до складу виконавчого комітету ради і яке є офіційним документом в розумінні пункту 4 частини першої статті 5 Закону № 93, повноваження ОСОБА_2 як депутата міської ради припинилися достроково без прийняття рішення відповідної ради, і прийняття окремого рішення Сєвєродонецькою міською виборчою комісією щодо вирішення питання про дострокове припинення повноважень ОСОБА_2 Законом не передбачено.
Щодо тверджень представника позивача про те, що рішення ради № 2233 не є офіційним документом в розумінні пункту 4 частини першої статті 5 Закону № 93, суд зауважує, що згідно із частиною першою статті 59 Закону № 280/97 рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Вимога щодо набрання чинності рішенням ради з дня офіційного оприлюднення встановлена лише для рішень нормативно - правового характеру (частина п'ята статті 59 Закону № 93), в той час як рішення ради від 30.01.2018 № 2233 не є нормативним актом, оскільки не містить норм права, не встановлює, не змінює та не скасовує правових норм, і його дія поширюється на визначене коло осіб.
Відповідно до статті 2.19 Регламенту Сєвєродонецької міської ради VII скликання, затвердженого рішенням 15-ї сесії Сєвєродонецької міської ради від 21.07.2016 № 579, який знаходиться у відкритому доступі на офіційному веб-сайті Сєвєродонецької міської ради, рішення ради вступає в силу з моменту прийняття. Акти нормативного характеру набирають чинності з дня їх оприлюднення, якщо сесією не встановлено іншого терміну вступу його в дію.
Тобто, рішення ради № 2233 вступило в силу з моменту його прийняття, і є офіційним документом в розумінні пункту 4 частини першої статті 5 Закону № 93.
Відповідно до частини сьомої статті 5 Закону № 93 у разі дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради вибори чи заміщення депутата, який достроково припинив повноваження, проводяться відповідно до закону про місцеві вибори.
Згідно із частиною першою статті 90 Закону № 595 у разі якщо депутат, який обирався в багатомандатному виборчому окрузі, достроково припинив повноваження або його повноваження достроково припинені на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням територіальної виборчої комісії обраним депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати від місцевої організації партії. Якщо черговість для отримання депутатського мандата вичерпана, депутатський мандат залишається вакантним до проведення чергових або позачергових виборів.
Тобто, оскільки повноваження ОСОБА_2 як депутата міської ради достроково припинені на підставі, передбаченій пунктом 5 частини першої статті 5 Закону № 93, територіальна виборча комісія повинна у відповідності до вимог частини сьомої статті 5 Закону № 93 та частини першої статті 90 Закону № 595 прийняти рішення, яким визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії, в даному випадку- від місцевої організації Радикальної партії ОСОБА_4.
Так, за результатами голосування на місцевих виборах 2015 року Сєвєродонецькою МВК сформовано списки кандидатів в багатомандатному виборчому окрузі від місцевої організації Радикальної партії ОСОБА_4 з такою черговістю: № 1 - ОСОБА_2, № 2 - ОСОБА_7, № 3 - ОСОБА_8, № 4 - ОСОБА_3 (т.1 арк.спр. 158-159).
Рішенням Сєвєродонецької міської ради від 30.01.2018 № 2233 введено до складу виконкому Сєвєродонецької міської ради VII скликання за посадою, зокрема, ОСОБА_2 та ОСОБА_9 - заступників міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради.
Постановою Сєвєродонецької МВК від 30.01.2018 № 4 у зв'язку з достроковим припиненням повноважень депутата Сєвєродонецької міської ради ОСОБА_7 внаслідок включення його до складу виконкому рішенням Сєвєродонецької міської ради від 30.01.2018 № 2233, останнього визнано таким, що відмовився від депутатського мандата ради, та визнано обраним депутатом ради ОСОБА_8 - наступного за черговістю кандидата від місцевої організації Радикальна партія ОСОБА_4 (т.1 арк.спр. 161-162).
ОСОБА_3 звернувся до Сєвєродонецької МВК з заявою від 05.02.2018, в якій повідомив про відсутність в нього іншого представницького мандата, зазначивши, що обраний депутатом Сєвєродонецької міської ради Луганської області на місцевих виборах 25.10.2015, та додавши до заяви копію паспорта громадянина України (т.1 арк.спр. 78, 79).
Суд вважає за необхідне зазначити, що представником позивача у запереченнях від 17.08.2018 за вх. № 1969/2018 ставилося питання про повернення відповідачу постанови від 30.01.2018 № 4 та витягу з офіційного веб-сайту ЦВК про черговість кандидатів у депутати Сєвєродонецької міської ради як таких, що не стосуються предмету позову, разом з тим, зазначені документи є належними та допустимими доказами у даній справі, оскільки позивачем оскаржується постанова відповідача від 30.01.2018 № 5 в цілому, в тому числі щодо визнання обраним депутатом Сєвєродонецької міської ради ОСОБА_3, і зазначені докази підтверджують дотримання відповідачем порядку черговості кандидатів від місцевої організації Радикальної партії ОСОБА_4.
Таким чином, зважаючи, що повноваження ОСОБА_2 як депутата міської ради припинилися достроково в силу вимог Закону (пункт 5 частини першої статті 5 Закону № 93), і прийняття окремого рішення про дострокове припинення його повноважень як радою, так і територіальною виборчою комісією, Законом не передбачено, відповідачем на виконання вимог частини сьомої статті 5 Закону № 93 та частини першої статті 90 Закону № 595 правомірно прийнято відповідне рішення - постанову від 30.01.2018 № 5 щодо визнання обраним депутатом Сєвєродонецької міської ради Луганської області у багатомандатному виборчому окрузі наступного за черговістю кандидата в депутати від місцевої організації Радикальна партія ОСОБА_4 - ОСОБА_3.
Що стосується правильності та правомірності пункту 1 оскаржуваної постанови від 30.01.2018 № 5, а саме - формулювання У зв'язку з достроковим припиненням повноважень депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області ОСОБА_2 внаслідок його затвердження до складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання за посадою заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, яка згідно до Закону України Про місцеве самоврядування в Україні є не сумісною з виконанням депутатських повноважень, визнати ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, таким, який відмовився від депутатського мандата Сєвєродонецької міської ради Луганської області , суд зазначає таке.
Суд погоджує доводи представника позивача, що поняття дострокове припинення повноважень депутата та визнання особи такою, що відмовилась від депутатського мандату , є різними за змістом, і в даному випадку відбулося саме дострокове припинення повноважень ОСОБА_2 як депутата міської ради в силу вимог Закону, у зв'язку з включенням до складу виконкому, і не мала місце відмова депутата від мандату.
Разом з тим, з огляду на дострокове припинення повноважень ОСОБА_2 в силу вимог Закону (пункт 5 частини першої статті 5 Закону № 93) та встановлену в ході судового розгляду правомірність пункту 2 оскаржуваної постанови, пункт 1 цієї постанови не порушує прав позивача, і його скасування не призведе до набуття ОСОБА_2 депутатського мандату, оскільки рішення Сєвєродонецької міської ради від 30.01.2018 № 2233, яке є офіційним документом в розумінні пункту 5 частини першої статті 5 Закону № 93, і було додано до звернення від комісії мандатної, з питань депутатської діяльності, етики, по роботі ради та гласності Сєвєродонецької міської ради VIII скликання, як на дату винесення спірної постанови, так і станом на теперішній час, є чинним.
Щодо посилань представника позивача на порушення відповідачем вимог Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затвердженого постановою ЦВК від 05.09.2015 № 228, суд зазначає, що статтею 27 Закону № 595 визначено порядок організації роботи виборчої комісії.
Так, положеннями частини першої статті 27 Закону № 595 передбачено, що територіальні та дільничні виборчі комісії організовують свою роботу відповідно до вимог цього Закону у формі відкритих засідань.
Основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою виборчої комісії, у разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу не менш як третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов'язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги. У разі необхідності засідання виборчої комісії може бути скликане за рішенням виборчої комісії вищого рівня (частина друга статті 27 Закону № 595).
Згідно із частиною четвертою статті 27 Закону № 595 засідання виборчої комісії є повноважним за умови присутності на ньому більше половини членів комісії від складу цієї комісії.
У відповідності до вимог частин п'ятої - шостої статті 27 Закону № 595 засідання виборчої комісії скликається з обов'язковим повідомленням усіх членів комісії про час, місце проведення засідання та його порядок денний. З метою дотримання при розгляді питань порядку денного права особи на участь у процесі прийняття рішення на засідання виборчої комісії запрошуються заявники та інші заінтересовані особи. Неприбуття на засідання виборчої комісії осіб, які були належним чином повідомлені про нього, не перешкоджає розгляду питань порядку денного. Членам виборчої комісії надаються проекти рішень комісії та необхідні матеріали, як правило, не пізніше останнього дня перед днем проведення засідання комісії, однак не пізніш як до початку засідання.
Протоколом засідання Сєвєродонецької міської виборчої комісії від 30.01.2018 № 2 підтверджується, що на засіданні були присутні 14 (чотирнадцять) з 17 (сімнадцяти) членів комісії, тобто більшість, які затвердили порядок денний одноголосно, а оскаржуване рішення прийняти 12 (дванадцятьма) голосами, 2 (два) проти (т.1 арк.спр. 53-56, 57).
Свідок ОСОБА_5, голова Сєвєродонецької виборчої комісії (на час прийняття оскаржуваної постанови), пояснив, що Сєвєродонецька міська виборча комісія працює постійно під час виборчого процесу, а поза межами останнього збирається з нагальних питань у вільний від основної роботи членів комісії час. Зазначив, що був присутній на сесії Сєвєродонецької міської ради під час прийняття рішення від 30.01.2018 № 2233 Про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання . При отриманні листа мандатної комісії о 19.30 почав скликати членів комісії, шляхом здійснення телефонних дзвінків, а секретар комісії Шандра готувала проекти рішень. На засіданні були присутні 14 членів комісії з 17, кворум складає 9 осіб. В членів комісії був час ознайомитися з проектами рішень, та з рішенням Сєвєродонецької міської ради від 30.01.2018 № 2233. Пояснив, що, оскільки в рішенні ради від 30.01.2018 № 2233 було зазначено про те, що ОСОБА_2 призначений на посаду заступника міського голови, комісією це було розцінено як згоду, відмову від депутатського мандату.
Суд зазначає, що в даному випадку рішення виборчої комісії прийнято колегіально більшістю голосів, членами комісії не наведено зауважень щодо дотримання процедури підготовки та проведення засідання, порядок денний затверджено одноголосно, жодних окремих думок членів комісії за наслідками прийняття оскаржуваного рішення не викладено, що свідчить про відсутність з боку голови комісії суттєвих процедурних порушень, які б мали наслідком скасування правомірного та обґрунтованого рішення.
Оскільки законом не передбачено прийняття територіальною виборчою комісією окремого рішення щодо дострокового припинення повноважень депутата міської ради у разі обрання або призначення його на посаду, зайняття якої згідно з Конституцією України і законом не сумісне з виконанням депутатських повноважень (перебування у складі виконавчого комітету), і депутатські повноваження позивача припинилися в силу вимог пункту 4 частини першої статті 5 Закону 93, у відповідача був відсутній обов'язок запрошувати позивача на засідання виборчої комісії 30.01.2018 для прийняття рішення про обрання наступного за черговістю депутата від місцевої організації Радикальної партії ОСОБА_4.
Посилання представника позивача на те, що позивач мав право обрати - бути членом виконкому чи депутатом міської ради, є необґрунтованими, оскільки позивача було затверджено на посаду заступника міського голови рішенням Сєвєродонецької міської ради від 26.01.2017 № 1205 та розпорядженням Сєвєродонецького міського голови від 27.01.2017 № 20-к, він погодився на зайняття цієї посади, а особа, яка її обіймає, з огляду на положення статей 12, 51 Закону № 280/97, в обов'язковому порядку входить до складу виконавчого комітету відповідної ради, що є не сумісним з депутатським мандатом. Тому, у разі наявності бажання позивача виконувати повноваження депутата міської ради, він не повинен був надавати згоду на затвердження його на посаду заступника міського голови, а доказів щодо відсутності такої згоди або оскарження відповідного рішення ради та розпорядження міського голови суду не надано.
Щодо тверджень представника позивача про те, що Закон не містить заборони на зайняття депутатом місцевої ради посади заступника міського голови, тому ця обставина не може бути безумовною підставою для дострокового припинення депутатських повноважень, про що зазначено в постанові Верховного Суду України від 11.04.2017 по справі № 812/153/16, суд зауважує, що в даному випадку підставою для дострокового припинення депутатських повноважень стало не зайняття позивачем посади заступника міського голови, а включення його до складу виконавчого комітету ради, тому посилання на зазначене судове рішення є безпідставним.
Таким чином, оскаржувана постанова прийнята відповідачем з дотриманням вимог, визначених частиною другою статті 2 КАС України, в межах повноважень, передбачених Законом № 595, щодо заміщення депутата, повноваження якого достроково припинені, шляхом обрання наступного за черговістю кандидата від місцевої організації партії, прав позивача не порушує, оскільки, як зазначалося вище, у разі наявності намірів позивача виконувати повноваження депутата міської ради, він не повинен був надавати згоду на зайняття посади, не сумісної з депутатським мандатом, тому позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Судові витрати покладаються на позивача.
Керуючись статтями 2, 7, 8, 9, 19, 20, 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_2 до Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ОСОБА_3, про визнання протиправними дій, визнання протиправною та скасування постанови від 30.01.2018 № 5 Про визнання ОСОБА_2 таким, який відмовився від депутатського мандата Сєвєродонецької міської ради та визнання обраним депутатом Сєвєродонецької міської ради наступного за черговістю кандидата від місцевої організації Радикальна партія ОСОБА_4 відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.
Повний текст рішення складено та підписано 26 листопада 2018 року.
Суддя А.Г. Секірська
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.11.2018 |
Оприлюднено | 28.11.2018 |
Номер документу | 78119368 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
А.Г. Секірська
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні