ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 лютого 2019 року справа №812/1180/18
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
судді-доповідача Геращенка І.В., суддів: Арабей Т.Г., Міронової Г.М.,
секретар судового засідання - Токарева А.Г.,
за участю: представника позивача - ОСОБА_2,
представника відповідача - ОСОБА_3,
розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу представника позивача ОСОБА_2 на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 20 листопада 2018 року у справі № 812/1180/18 (головуючий І інстанції Секірська А.Г., повний текст складений 26.11.2018 року у м. Сєвєродонецьку Луганської області) за позовом ОСОБА_2 в інтересах ОСОБА_3 до Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області, третя особа: ОСОБА_4 про визнання протиправними дій, визнання протиправною та скасування постанови,-
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_2 звернулася в інтересах ОСОБА_3 (далі - позивач) до суду з позовом, в подальшому - заявою від 16.08.2018 року про зміну підстав позову, до Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області (далі - Сєвєродонецька МВК, відповідач), третя особа: ОСОБА_4, про:
- визнання протиправними дій щодо розгляду 30.01.2018 року питання Про визнання ОСОБА_3 таким, який відмовився від депутатського мандата Сєвєродонецької міської ради та визнання обраним депутатом Сєвєродонецької міської ради наступного за черговістю кандидата від місцевої організації Радикальна партія Олега Ляшка ;
- визнання протиправною та скасування постанови Сєвєродонецької МВК від 30.01.2018 року № 5 Про визнання ОСОБА_3 таким, який відмовився від депутатського мандата Сєвєродонецької міської ради та визнання обраним депутатом Сєвєродонецької міської ради наступного за черговістю кандидата від місцевої організації Радикальна партія Олега Ляшка (т. 1 а.с. 5-12, 200-203).
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 20 листопада 2018 року відмовлено у задоволенні позову (т. 2 а.с. 34-40).
Позивач не погодився з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення суду першої інстанції, прийняти нове, яким задовольнити адміністративний позов, посилаючись на неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи, невідповідність висновків суду обставинам справи, порушення норм матеріального та процесуального права. В обґрунтування доводів посилався на неправомірність постанови Сєвєродонецької МВК від 30.01.2018 року № 5 (т. 2 а.с. 48-52).
Позивач та представник позивача в судовому засіданні підтримали доводи апеляційної скарги, просили її задовольнити.
Інші учасники в судове засідання не з'явилися, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.
Суд апеляційної інстанції заслухав доповідь судді-доповідача, пояснення позивача, представника позивача, вивчив доводи апеляційної скарги, перевірив їх за матеріалами справи і дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги, виходячи з наступного.
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлені такі обставини справи.
Постановою Центральної виборчої комісії України від 26.10.2017 року № 235 Про зміни в складі територіальних виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів (додаток № 6) ОСОБА_6 включено до складу Сєвєродонецької МВК та призначено головою (т.1 а.с. 41-42).
Постановою Сєвєродонецької МВК від 30.10.2015 року № 86 затверджено виборчі списки кандидатів у депутати Сєвєродонецької міської ради від місцевих організацій партій в кількості депутатських мандатів, отриманих місцевими організаціями партій в черговості згідно Додатків №№ 1-6 (т. 1 а.с. 44, 45).
На підставі протоколу про результати виборів в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Сєвєродонецької міської ради Луганської області постановою Сєвєродонецької МВК від 30.10.2015 року № 87 визнано обраними на чергових місцевих виборах 25 жовтня 2015 року депутатів Сєвєродонецької міської ради Луганської області 36 депутатів від місцевих організацій партій, зокрема, ОСОБА_3 від Радикальної партії Олега Ляшка, № 33 Списку, який є додатком № 1 до постанови (т.1 а.с. 46-47).
Рішенням Сєвєродонецької міської ради сьомого скликання від 30.01.2018 року № 2233 Про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VIII скликання до складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VIII скликання включено за посадою ОСОБА_3 - заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради (т.1 а.с. 49).
30.01.2018 року до Сєвєродонецької МВК надійшло звернення від Комісії мандатної, з питань депутатської діяльності, етики, по роботі ради та гласності Сєвєродонецької міської ради VIII скликання, згідно якого рішенням Сєвєродонецької міської ради від 30.01.2018 року № 2233 Про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VIII скликання , введено ОСОБА_3 до персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради, тому його повноваження як депутата міської ради припинені достроково в порядку, передбаченому пунктом 4 частини першої статті 5 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , оскільки він не може суміщати представницький мандат депутата міської ради з роботою на постійній основі у її виконавчому органі (т.1 а.с. 50).
Постановою Сєвєродонецької МВК від 30.01.2018 року № 5 Про визнання ОСОБА_3 таким, який відмовився від депутатського мандата Сєвєродонецької міської ради Луганської області та визнання обраним депутатом Сєвєродонецької міської ради Луганської області наступного за черговістю кандидата від місцевої організації Радикальна партія Олега Ляшка , час прийняття - 19 год. 56 хв., керуючись Законом України Про місцеві вибори , Постановою ЦВК від 02.10.2015 року № 381 Про Роз'яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, міських голів та старост сіл, селищ (із змінами), враховуючи положення Постанови ЦВК від 05.09.2015 року № 228 Про порядок організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів , у зв'язку з достроковим припиненням повноважень депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області ОСОБА_3 внаслідок його затвердження до складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання за посадою заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, яка згідно до Закону України Про місцеве самоврядування в Україні є не сумісною з виконанням депутатських повноважень, визнано ОСОБА_3 таким, який відмовився від депутатського мандата Сєвєродонецької міської ради Луганської області; визнано обраним депутатом Сєвєродонецької міської ради Луганської області у багатомандатному виборчому окрузі наступного за черговістю кандидата в депутати від місцевої організації Радикальна партія Олега Ляшка - ОСОБА_4 (т.1 а.с. 51-52).
В зазначеній постанові вказано, що підставою дострокового припинення повноважень депутата Сєвєродонецької міської ради ОСОБА_3 є рішення тридцять восьмої (позачергової) сесії Сєвєродонецької міської ради VII скликання № 2233 від 30.01.2018 року Про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання , яке є також підставою для заміщення депутата шляхом обрання депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації Радикальна партія Олега Ляшка відповідно до статті 90 Закону України Про місцеві вибори (т. 1 а.с. 51 зворотній бік).
Згідно протоколу № 2 засідання Сєвєродонецької міської виборчої комісії від 30.01.2018 року та списку присутніх на засіданні ОСОБА_3 не брав участі у вказаному засіданні (т.1 а.с. 53-57).
Спірна постанова опублікована на сайті Сєвєродонецької міської ради Луганської області 09.02.2018 року о 14:08 (т.1 а.с. 58).
Постановою Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області від 05.02.2018 року № 8 зареєстровано депутатом Сєвєродонецької міської ради Луганської області наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації Радикальної партії Олега Ляшка - ОСОБА_4 (т.1 а.с. 17).
Встановлені обставини підтверджені матеріалами справи.
Спірні правовідносини врегульовано Законом України Про статус депутатів місцевих рад від 11.07.2002 року № 93-IV (далі - Закон № 93), Законом України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 року № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97), Законом України Про службу в органах місцевого самоврядування від 07.06.2001 року № 2493-ІІІ (далі - Закон № 2493), Законом України Про місцеві вибори від 14.07.2015 року № 595-VIII (далі - Закон № 595).
Суд першої інстанції, відмовляючи у задоволені позову, дійшов висновку про правомірність спірної постанови відповідача.
Суд апеляційної інстанції вважає помилковим такий висновок суду першої інстанції з огляду на наступне.
Згідно ч. 1 ст. 2 Закону № 2493 посадовою особою місцевого самоврядування є особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету.
За змістом ст. 3 Закону № 2493 посадами в органах місцевого самоврядування є: виборні посади, на які особи обираються на місцевих виборах; виборні посади, на які особи обираються або затверджуються відповідною радою; посади, на які особи призначаються сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України.
Прийняття на службу в органи місцевого самоврядування здійснюється: на посади заступників сільського, селищного, міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради шляхом затвердження відповідною радою.
Рішенням Сєвєродонецької міської ради від 26.01.2017 року № 1205 та розпорядженням Сєвєродонецького міського голови від 27.01.2017 року № 20-к ОСОБА_3 затверджено на посаду заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, що визнається сторонами та не є спірним питанням у даній справі.
Згідно ч. 1 ст. 11 Закону № 280/97 виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.
За змістом ч.ч. 1-3 Закону № 280/97 виконавчим органом сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради є виконавчий комітет ради, який утворюється відповідною радою на строк її повноважень. Після закінчення повноважень ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради її виконавчий комітет здійснює свої повноваження до сформування нового складу виконавчого комітету.
Кількісний склад виконавчого комітету визначається відповідною радою. Персональний склад виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради затверджується радою за пропозицією сільського, селищного, міського голови, районної у місті ради - за пропозицією голови відповідної ради.
Виконавчий комітет ради утворюється у складі відповідно сільського, селищного, міського голови, районної у місті ради - голови відповідної ради, заступника (заступників) сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету, а також керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, інших осіб. Міська рада утворює у складі виконавчого комітету ради орган з питань містобудування та архітектури.
Рішенням Сєвєродонецької міської ради сьомого скликання від 30.01.2018 року № 2233 Про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VIII скликання до складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VIII скликання включено за посадою ОСОБА_3 - заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради (т.1 а.с. 49).
Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 17.07.2018 року у справі № 812/363/18 скасовано рішення Луганського окружного адміністративного суду від 19.04.2018 року, у задоволенні позову ОСОБА_3 до Сєвєродонецької міської ради про визнання протиправним та скасування рішення Сєвєродонецької міської ради від 30.01.2018 року № 2233 Про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання в частині внесення ОСОБА_3 до складу виконавчого комітету міської ради VII скликання - відмовлено (т.1 а.с. 143-150).
Вказане судове рішення набрало законної сили 17.07.2018 року.
Відповідно до ч. 4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Таким чином, судовим рішенням у справі № 812/363/18, яке набрало законної сили, встановлено правомірність рішення Сєвєродонецької міської ради від 30.01.2018 року № 2233 Про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання в частині внесення ОСОБА_3 до складу виконавчого комітету міської ради VII скликання, тому посилання позивача на протиправність рішення Сєвєродонецької міської ради від 30.01.2018 року № 2233.
Згідно п. 4 ч. 1 ст. 5 Закону № 93 повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі: обрання або призначення його на посаду, зайняття якої згідно з Конституцією України і законом не сумісне з виконанням депутатських повноважень.
За змістом ч. 7 ст. 51 Закону № 280/97 на осіб, які входять до складу виконавчого комітету ради і працюють в ньому на постійній основі, поширюються вимоги щодо обмеження сумісності їх діяльності з іншою роботою (діяльністю), встановлені цим Законом для сільського, селищного, міського голови.
Сільський, селищний, міський голова не може бути депутатом будь-якої ради, суміщати свою службову діяльність з іншою посадою, в тому числі на громадських засадах, займатися іншою оплачуваною (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту) або підприємницькою діяльністю (ч. 4 ст. 12 Закону № 280/97).
За результатами голосування на місцевих виборах 2015 року Сєвєродонецькою МВК сформовано списки кандидатів в багатомандатному виборчому окрузі від місцевої організації Радикальної партії Олега Ляшка з такою черговістю: № 1 - ОСОБА_3, № 2 - ОСОБА_7, № 3 - ОСОБА_8, № 4 - ОСОБА_4 (т.1 а.с.. 158-159).
Рішенням Сєвєродонецької міської ради від 30.01.2018 року № 2233 введено до складу виконкому Сєвєродонецької міської ради VII скликання за посадою, зокрема, ОСОБА_3 та ОСОБА_9 - заступників міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради.
Постановою Сєвєродонецької МВК від 30.01.2018 року № 4 у зв'язку з достроковим припиненням повноважень депутата Сєвєродонецької міської ради ОСОБА_7 внаслідок включення його до складу виконкому рішенням Сєвєродонецької міської ради від 30.01.2018 року № 2233, останнього визнано таким, що відмовився від депутатського мандата ради, та визнано обраним депутатом ради ОСОБА_8 - наступного за черговістю кандидата від місцевої організації Радикальна партія Олега Ляшка (т.1 а.с. 161-162).
ОСОБА_4 звернувся до Сєвєродонецької МВК з заявою від 05.02.2018 року, в якій повідомив про відсутність в нього іншого представницького мандата, зазначив, що обраний депутатом Сєвєродонецької міської ради Луганської області на місцевих виборах 25.10.2015 року (т.1 а.с. 78, 79).
В суді першої інстанції свідок ОСОБА_6 - голова Сєвєродонецької виборчої комісії (на час прийняття спірної постанови), пояснив, що Сєвєродонецька міська виборча комісія працює постійно під час виборчого процесу, а поза межами останнього збирається з нагальних питань у вільний від основної роботи членів комісії час. Зазначив, що був присутній на сесії Сєвєродонецької міської ради під час прийняття рішення від 30.01.2018 року № 2233 Про внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання . При отриманні листа мандатної комісії о 19.30 почав скликати членів комісії, шляхом здійснення телефонних дзвінків, а секретар комісії Шандра готувала проекти рішень. На засіданні були присутні 14 членів комісії з 17, кворум складає 9 осіб. В членів комісії був час ознайомитися з проектами рішень, та з рішенням Сєвєродонецької міської ради від 30.01.2018 № 2233. Пояснив, що, оскільки в рішенні ради від 30.01.2018 року № 2233 було зазначено про те, що ОСОБА_3 призначений на посаду заступника міського голови, комісією це було розцінено як згоду, відмову від депутатського мандату.
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 01.10.2018 року у справі № 812/1181/18 задоволено частково позов ОСОБА_2 в інтересах ОСОБА_3, а саме:
- визнано протиправним та скасовано підпункт 2.3 пункту 2 рішення тридцять дев'ятої (позачергової) сесії Сєвєродонецької міської ради сьомого скликання від 31 січня 2018 року № 2236 Про розпуск виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання, припинення повноважень та звільнення заступників міського голови, керуючого справами виконкому щодо припинення служби в органах місцевого самоврядування та звільнення ОСОБА_3 з посади заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради;
- визнано протиправним та скасовано пункт 4 рішення тридцять дев'ятої (позачергової) сесії Сєвєродонецької міської ради сьомого скликання від 31 січня 2018 року № 2236 Про розпуск виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання, припинення повноважень та звільнення заступників міського голови, керуючого справами виконкому в частині втрати чинності рішенням Сєвєродонецької міської ради VII скликання № 1223 від 6 лютого 2017 року Про затвердження ОСОБА_3 на посаду заступника міського голови ;
- визнано протиправним та скасовано розпорядження Сєвєродонецького міського голови від 31 січня 2018 року № 46-К Про звільнення ОСОБА_3 ;
- поновлено ОСОБА_3 на посаді заступника Сєвєродонецького міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради з 1 лютого 2018 року;
- стягнуто з Сєвєродонецької міської ради Луганської області на користь ОСОБА_3 середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 1 лютого 2018 року по 1 жовтня 2018 року у розмірі 180981,50 грн. з відрахуванням установлених законом податків та інших обов'язкових платежів;
- у задоволенні решти позовних вимог - відмовлено (т. 2 а.с. 68-83). Вищенаведене рішення суду набрало законної сили 10.01.2019 року на підставі ухвали Першого апеляційного адміністративного суду від 10.01.2019 року, якою прийнято відмови Сєвєродонецької міської ради та Сєвєродонецького міського голови від апеляційних скарг на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 1 жовтня 2018 року у справі №812/1181/18 та закрито апеляційне провадження по справі №812/1181/18 за апеляційними скаргами Сєвєродонецької міської ради, Сєвєродонецького міського голови на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 1 жовтня 2018 року у справі №812/1181/18 (т. 2 а.с. 84-88).
Засідання Сєвєродонецької міської виборчої комісії від 30 січня 2018 року зафіксовано протоколом № 2, оглядом якого встановлено наступне (т.1 а.с. 53-56).
Заступником голови виборчої комісії ОСОБА_10 запропоновано порядок денний, до якого входить, зокрема, питання про визнання позивача таким, який відмовився від депутатського мандата Сєвєродонецької міської ради та визнання обраним депутатом Сєвєродонецької міської ради наступного за черговістю кандидата від місцевої організації Радикальна партія Олега Ляшка. Виборчою комісією затверджено запропонований порядок денний засідання виборчої комісії.
По даному питанню порядку денного ОСОБА_6, головою виборчої комісії, повідомлено, що на адресу виборчої комісії надійшов лист комісії мандатної, з питань депутатської діяльності, етики, по роботі ради та гласності Сєвєродонецької міської ради від 30.01.2018 року № 1, оголошено зміст рішення Сєвєродонецької міської ради від 30.01.2018 року № 2233 Про внесення змін до кількісного та персонального склад виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради VII скликання . Також оголошено зміст проекту рішення Про визнання ОСОБА_3 таким, який відмовився від депутатського мандата Сєвєродонецької міської ради та визнання обраним депутатом Сєвєродонецької міської ради наступного за черговістю кандидата від місцевої організації Радикальна партія Олега Ляшка.
Організація роботи територіальних та дільничних виборчих комісій з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ, визначення правил документування діяльності цих комісій, крім Центральної виборчої комісії регулюється Порядком організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів (далі - Порядок), затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 05.09.2015 року № 228, яким встановлюється єдиний порядок роботи з документами, заявами, скаргами, запитами, пропозиціями, клопотаннями, зауваженнями (далі - документи, звернення) з моменту їх створення або надходження до відправлення чи передачі на зберігання до відповідної місцевої державної архівної установи.
Відповідно до пунктів 2.1, 2.2 Порядку основною формою роботи виборчої комісії є засідання. Виборчі комісії організовують свою роботу відповідно до вимог Закону та цього Порядку у формі відкритих засідань.
Пунктами 3.1 та 3.4 Порядку визначено, що засідання виборчої комісії скликається головою комісії, а в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. Засідання виборчої комісії скликається з обов'язковим повідомленням усіх членів комісії, заявників та інших заінтересованих осіб.
Пунктом 4 Порядку визначено порядок підготовки та проведення засідання виборчої комісії. Так, перед проведенням засідання виборчої комісії формується проект порядку денного цього засідання.
Проект порядку денного засідання виборчої комісії, як правило, не пізніше ніж за день до проведення засідання, готує секретар комісії згідно з планом роботи та за дорученням голови комісії, а також з урахуванням пропозицій членів комісії та погоджує його з головою комісії.
Проект порядку денного засідання після його погодження з головою комісії секретар комісії в обов'язковому порядку разом з інформацією про час і місце проведення засідання доводить до відома членів комісії, як правило, не пізніше останнього дня перед днем проведення засідання, а в день, що передує дню виборів, та в день виборів - негайно.
На засідання виборчої комісії обов'язково запрошуються, як правило, не пізніше останнього дня перед днем засідання комісії, заявники та інші заінтересовані особи. Інформація про дату, час проведення, порядок денний засідання виборчої комісії розміщується на стенді офіційних матеріалів комісії, як правило, не пізніше останнього дня перед днем засідання виборчої комісії. Матеріали до питань порядку денного засідання складаються з проекту постанови, додатків до неї, якщо такі зазначені у тексті постанови (список, перелік, звернення, графік, звіт тощо), а в разі потреби - доповідної записки члена комісії, який готує питання на розгляд виборчої комісії, інших документів.
Проект рішення виборчої комісії готує член комісії відповідно до наданого доручення голови комісії, до якого долучає всі необхідні документи, а також перелік осіб, які повинні бути запрошені на засідання виборчої комісії, та передає відповідні матеріали (проект рішення) голові комісії.
Після ознайомлення з підготовленим и матеріалами голова комісії вчиняє на проекті постанови відповідну резолюцію ("для розгляду на засіданні комісії") та передає їх секретарю, який забезпечує комплектність матеріалів до питань порядку денного для членів комісії.
У разі неможливості з поважних причин подати матеріали до засідання в установлений строк секретар комісії завчасно повідомляє про це голову комісії.
Членам комісії матеріали до порядку денного надаються, як правило, не пізніше останнього дня перед днем проведення засідання виборчої комісії, однак не пізніше початку засідання.
Список усіх запрошених на засідання виборчої комісії готує секретар комісії. У списку зазначаються: прізвище, ім'я, по батькові, посада запрошених, офіційні назви органів (організації, установи, політичної партії, тощо) або особи, яких вони представляють, а також у зв'язку з розглядом якого питання порядку денного вони запрошені.
Секретар комісії відповідає за реєстрацію осіб, які беруть участь у засіданні на запрошення виборчої комісії та без дозволу чи запрошення, і перед початком засідання подає голові комісії список цих осіб.
З аналізу наведених пунктів Порядку слідує, що засідання виборчої комісії скликається головою комісії з обов'язковим повідомленням усіх членів комісії, заявників та інших заінтересованих осіб про дату, час проведення, порядок денний засідання виборчої комісії розміщується на стенді офіційних матеріалів комісії, що складаються з проекту постанови, додатків до неї, якщо такі зазначені у тексті постанови (список, перелік, звернення, графік, звіт тощо), не пізніше останнього дня перед днем засідання виборчої комісії. Проект рішення виборчої комісії готує член комісії відповідно до наданого доручення голови комісії, до якого долучає всі необхідні документи, а також перелік осіб, які повинні бути запрошені на засідання виборчої комісії, та передає відповідні матеріали (проект рішення) голові комісії.
Судом апеляційної інстанцій встановлено та не заперечувалося представником відповідача, що позивача про засідання виборчої комісії 30.01.2018 року повідомлено та запрошено не було. Також не заперечувався факт відсутності підготовленого членом комісії проекту оскаржуваної постанови за день до засідання виборчої комісії. При цьому відповідачем зовсім не надано належних, об'єктивних та розумних обґрунтувань, чому ним не дотримано правила підготовки проекту оскаржуваної постанови за день до засідання виборчої комісії.
Таким чином, судом апеляційної інстанції встановлено, що засідання виборчої комісії, яке відбулося 30.01.2018 року, проведено без належного повідомлення та участі у ньому позивача, без підготування проекту порядку денного засідання і проекту оскаржуваної постанови за день до засідання виборчої комісії, що є порушенням пунктів другого, третього та четвертого Порядку, та порушенням процедури в частині забезпечення права позивача бути обізнаним про засідання виборчої комісії, на якому вирішувалося питання щодо визнання його таким, що відмовився від депутатського мандата Сєвєродонецької міської ради.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що виборчою комісією в порушення пунктів другого, третього та четвертого Порядку, передчасно, без підготування відповідного проекту спірної постанови, повідомлення позивача, проведено засідання виборчої комісії, чим порушено право позивача бути обізнаним про розгляд питання про визнання його таким, що відмовився від депутатського мандата Сєвєродонецької міської ради.
Статтею 2 КАС України визначено обов'язок суду перевірити чи прийнято відповідачем оскаржуване рішення, в тому числі, з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення.
Доводи апелянта про те, що він не повинен був запрошувати позивача на засідання комісії спростовуються викладеними вище положеннями законодавства, а оскільки ухвалене за наслідками такого засідання рішення комісії безпосередньо стосується позивача, він є заінтересованою особою.
Колегія суддів також відхиляє доводи апелянта про те, що не було необхідності запрошувати позивача на засідання комісії, оскільки його повноваження як депутата достроково припинились.
Таким чином, аналіз вищезазначених встановлених судом фактів свідчить про порушення відповідачем прав позивача, що виразилося у порушенні процедури при прийнятті оскарженого рішення.
Аналогічні обставини встановлені також рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2018 року у справі № 1240/2160/18, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 23.01.2019 року; рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 09.01.2019 року у спрваі № 812/2161/18, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 22.01.2019 року.
Ні підставі викладеного, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про задоволення позовних вимог щодо визнання протиправними дій відповідача з розгляду 30.01.2018 року питання Про визнання ОСОБА_3 таким, який відмовився від депутатського мандата Сєвєродонецької міської ради та визнання обраним депутатом Сєвєродонецької міської ради наступного за черговістю кандидата від місцевої організації Радикальна партія Олега Ляшка .
Також підлягають задоволенню похідні позовні вимоги про визнання протиправною та скасування постанови Сєвєродонецької МВК від 30.01.2018 року № 5 Про визнання ОСОБА_3 таким, який відмовився від депутатського мандата Сєвєродонецької міської ради та визнання обраним депутатом Сєвєродонецької міської ради наступного за черговістю кандидата від місцевої організації Радикальна партія Олега Ляшка .
На підставі викладеного, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що внаслідок порушення норм матеріального права, суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про відсутність підстав для задоволення позову, в зв'язку з чим рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню з прийняттям постанови про задоволення позову.
Відповідно до ч.1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи задоволення позову та апеляційної скарги в повному обсязі, суд апеляційної інстанції присуджує позивачеві всі понесені ним судові витрати зі сплати судового збору, які підтверджені документально (т. 1 а.с. 3, т. 2 а.с. 47), за рахунок бюджетних асигнувань відповідача в сумі 1761,80 грн.
Керуючись ст. ст. 250, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу представника позивача ОСОБА_2 - задовольнити.
Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 20 листопада 2018 року у справі № 812/1180/18 за позовом ОСОБА_2 в інтересах ОСОБА_3 до Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області, третя особа: ОСОБА_4 про визнання протиправними дій, визнання протиправною та скасування постанови - скасувати.
Прийняти нову постанову.
Визнати протиправними дії Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області щодо розгляду 30.01.2018 року питання Про визнання ОСОБА_3 таким, який відмовився від депутатського мандата Сєвєродонецької міської ради та визнання обраним депутатом Сєвєродонецької міської ради наступного за черговістю кандидата від місцевої організації Радикальна партія Олега Ляшка .
Визнати протиправною та скасувати постанову Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області від 30.01.2018 року № 5 Про визнання ОСОБА_3 таким, який відмовився від депутатського мандата Сєвєродонецької міської ради та визнання обраним депутатом Сєвєродонецької міської ради наступного за черговістю кандидата від місцевої організації Радикальна партія Олега Ляшка .
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області на користь ОСОБА_3 судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1761,80 грн. (тисяча сімсот шістдесят одна гривня 80 копійок).
Повний текст постанови складений 13 лютого 2019 року.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати прийняття та відповідно до ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена до Верхового Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий І.В. Геращенко
Судді: Т.Г. Арабей
Г.М. Міронова
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.02.2019 |
Оприлюднено | 14.02.2019 |
Номер документу | 79784668 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні