Справа № 815/6364/17
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 листопада 2018 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бутенко А.В., розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Головного управління ДСНС України в Одеській області (65091, м. Одеса, вул. Прохорівська, 6) до Дошкільного навчального закладу "Топольок" загального розвитку для дітей від 2 до 6 років Озернянської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області (68600, Одеська обл., Ізмаїльський район, с. Озерне, вул. Ізмаїльська, 46/А) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,-
ВСТАНОВИВ :
З позовом до суду звернулось Головне управління ДСНС України в Одеській області до Дошкільного навчального закладу "Топольок" загального розвитку для дітей від 2 до 6 років Озернянської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що за наслідками проведення позапланової перевірки об'єкта відповідача встановлені 30 порушень, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров'ю людей, а також неможливість її ефективної ліквідації та рятування людей. Позивач зазначив, що подальша робота Дошкільного навчального закладу "Топольок" загального розвитку для дітей від 2 до 6 років Озернянської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області з виявленими під час перевірки порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров'ю людей.
Ухвалою суду від 29.12.2017 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження.
Ухвалою суду від 25.01.2018 року зупинено провадження по справі на підставі п. 4 ч. 1 ст. 236 КАС України, про надання їм часу для примирення.
По справі за клопотаннями сторін, судом неодноразово було продовжено строк для примирення.
08.10.2018 року сторони до судового засідання не з'явились, належним чином повідомленні.
08.10.2018 року від сторін надійшли клопотання про продовження розгляду справи за відсутності представників.
Згідно з ч. 9 ст. 205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
В силу частини 4 статті 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст. 72-79 КАС України, суд встановив наступне.
Відповідач, дошкільний навчальний заклад Топольок загального розвитку для дітей від 2 до 6 років Озернянської сільсько ради Ізмаїльського району Одеської області (код ЄДРПОУ: 26567903, розташований за адресою: 68660, Одеська, Ізмаїльський район, с Озерне, вул. Ізмаїльська, буд. 46/А), який за своєю діяльністю належить до об'єктів з високим ступенем ризику, згідно критеріїв наведених у постанові КМ України від 29.02.2012 №306, із змінами, внесеними постановою КМ України № 361 від 04.06.2015.
Судом встановлено, що у період 09.11.2017 - 15.11.2017 року, відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, Розпорядження КМ України від 20.09.2017 №643-р Деякі питання державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки , наказу ГУ ДСНС України в Одеській області № 387 від 28.09.2017 Про здійснення позапланової перевірки на підставі Посвідчення на проведення перевірки № 228 від 07.11.2017, заступником начальника Ізмаїльського міськрайонного відділу ГУ ДСНС України в Одеській області підполковником служби цивільного захисту Комісаренко А.О., у присутності уповноваженої особи відповідача завідуючої ДНЗ Топольок Грубник JI.C. та завідуючої господарством ОСОБА_3 здійснено позапланову перевірку ДНЗ Топольок розташованого за адресою: 68660, Одеська, Ізмаїльський район, с. Озерне, вул. Ізмаїльська, буд. 46/А, під час якої перевірено: будівлі, споруди, приміщення, територію з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено Акт №206 від 15.11.2017 (а.с. 9-23).
Актом №206 встановлено 30 порушень приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VI, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697 та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, норм і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки.
Після складання акту № 206 у позивача виникли підстави для звернення до суду відповідно до приписів ст. 3 Конституції України, ст.ст. 57,67,68,70 Кодексу цивільного захисту України, ч. 5 ст.4 Закону України Про основні види державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , ст. 6, 19-20, 26 КАС України.
Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши положення діючого законодавства, суд дійшов висновку про задоволення адміністративного позову, виходячи з наступного.
Відповідно до статті 3 Конституції України, людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Відповідно до ч. 3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України, забезпечення пожежної безпеки суб'єкта господарювання,покладається на власників та керівників таких суб'єктів господарювання.
Згідно з ч. 1 ст. 66 Кодексу, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
П.п. 12 ч. 1 ст. 67 цього Кодексу, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, наділений повноваженнями подавати звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємстві окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Відповідно до ст. 68 цього Кодексу, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом.
У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом;
Відповідно до ч. 1 ст. 70 цього Кодексу, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема:
- недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно- правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
- нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
- невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб'єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;
- неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб'єктів господарювання.
Згідно з ч. 2 ст. 70 цього Кодексу, повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно зі статтею 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Частиною 5 ст. 4 цього Закону передбачено, що повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування. Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника.
Підпунктом 57 пункту 4 Указу Президента України №20/2013 від 16.01.2013 року Про деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій передбачено, що ДСНС України відповідно до покладених на неї завдань організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру.
Згідно з Положенням, затвердженим наказом ДСНС України № 507 від 21.09.2017р., Головне Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (далі - ГУ ДСНС України в Одеській області), відповідно до покладених на нього завдань, на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб'єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.
Суд зазначає, що порушення визначені в пунктах 1-9, 11-16, 18-19, 21, 24, 26, 30 Акту №206 є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров'ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей.
Судом встановлено, що будь-яких скарг під час проведення позапланового заходу, чи заперечень на на Акт №206, який 15.11.2017 вручений завідуючій ДНЗ Топольок Грубник Л.С., не надходило.
Щодо винної посадової особи: на завідуючу господарством ДНЗ Топольок ОСОБА_3 за виявлені позаплановою перевіркою порушення, відповідно до ст.175 КУпАП, складено протокол серія ОД №003819 від 09.11.2017 про адміністративне правопорушення та Постановою ОД №003819 з від 09.11.2017 її притягнуто до адміністративної відповідальності. Правопорушник визнав себе винним та погодився з порушеннями, виявленими у ході перевірки.
Таким чином, подальша робота ДНЗ Топольок який розташований за адресою: 68660, Одеська область, Ізмаїльський р-н, с. Озерне, вул. Ізмаїльська, 46а, з виявленими під час перевірки порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров'ю людей.
Не усунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров'ю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки роботи школи, безпеки учнів, викладачів та обслуговуючого персоналу у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі; на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, надзвичайної ситуації.
Суд зазначає, що зафіксовані в Акті №206 порушення, які усунуті лише частково та які залишились, є такими, що створюють загрози життю та/або здоров'ю людей та можуть призвести до виникнення пожежі чи іншої надзвичайної ситуації.
Відтак, наявність таких порушень, які не усунуті Відповідачем, є достатньою підставою для застосування заходів реагування, передбачених ст.70 Кодексу цивільного захисту України.
Разом з тим, суд звертає увагу на те, що ст.70 Кодексу цивільного захисту України визначений вичерпний перелік заходів реагування, про застосування яких може просити позивач, і які можуть бути застосовані судом, а саме - повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів.
В той же час, ГУ ДСНС в позовній заяві, окрім зупинення роботи просить застосувати до відповідача заходи реагування, які ст. 70 Кодексу цивільного захисту України не передбачені.
Заходи, які просить застосувати позивач, тягнуть за собою значно більші наслідки, ніж зупинення роботи ДНЗ Топольок , оскільки повністю виключають (блокують) доступ до приміщень належного позивачу об'єкту та можливість його технічної підтримки і обслуговування, у тому числі і з метою усунення виявлених Актом №206 порушень.
Зупинення роботи об'єкта передбачає припинення надання послуг, без блокування доступу до приміщень та території об'єкту для осіб, які здійснюють його технічну підтримку, обслуговування та охорону, тощо, що не виходить за межі такого заходу реагування, як часткове зупинення роботи ДНЗ Топольок .
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином, суд дійшов висновку, щодо часткового зупинення роботи Дошкільного навчального закладу Топольок загального розвитку для дітей від 2 до 6 років Озернянської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області, шляхом зупинення навчального та виховного процесу до усунення усіх порушень, які зазначені в Акті №206 від 15.11.2017 року.
Відповідно до ч. 1 ст. 72 та ч. 1 ст. 73 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування.
Частиною 1 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Приймаючи до уваги викладене, оцінюючи надані докази в сукупності, суд вважає, що позовна вимога обґрунтована, документально підтверджена, відповідає чинному законодавству, отже підлягає частковому задоволенню.
Відповідно до ст. 242 КАС України, судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Керуючись статтями 2, 5-9, 77, 90, 242 - 246 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Головного управління ДСНС України в Одеській області (65091, м. Одеса, вул. Прохорівська, 6) до Дошкільного навчального закладу Топольок загального розвитку для дітей від 2 до 6 років Озернянської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області (68600, Одеська обл., Ізмаїльський район, с. Озерне, вул. Ізмаїльська, 46/А) - задовольнити частково.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді часткового зупинення роботи Дошкільного навчального закладу Топольок загального розвитку для дітей від 2 до 6 років Озернянської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області, (код ЄДРПОУ: 26567903, розташований за адресою: 68660, Одеська, Ізмаїльський район, с Озерне, вул. Ізмаїльська, буд. 46/А), шляхом зупинення навчального та виховного процесу до усунення усіх порушень, які зазначені в Акті №206 від 15.11.2017 року.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги до суду першої інстанції в 30-денний строк з дня складення повного судового рішення.
Суддя Бутенко А.В.
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.11.2018 |
Оприлюднено | 28.11.2018 |
Номер документу | 78119718 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Бутенко А. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні