Рішення
від 23.11.2018 по справі 822/1348/18
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 822/1348/18

РІШЕННЯ

іменем України

23 листопада 2018 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Петричковича А.І. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Полонської РДА , Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Після усунення недоліків позову, позивач звернулась в суд з позовною заявою від 14.04.2018, в якій просить: 1) визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань призначення субсидій та допомог окремим громадянам та малозабезпеченим сім'ям з дітьми та про призначення (поновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам №7 від 04.04.2017; 2) зобов'язати Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області відновити та здійснити виплату пенсії за віком ОСОБА_1 з 01.04.2017.

В обґрунтування позовних вимог вказує, що виплату пенсії за віком з 1 квітня 2017 року їй призупинено у зв'язку з рішенням комісії з питань призначення субсидій та допомог окремим громадянам та малозабезпеченим сім'ям з дітьми та про призначення ( поновлення ) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам №7 від 4 квітня 2017 року, яке обґрунтоване постановою Кабінету Міністрів України від 08 червня 2016 року № 365 "Деякі питання здійснення соціальних виплат внутрішньо перемішеним особам", та про яке вона дізналась лише в березні 2018 року. Однак вказані приписи підзаконного нормативно-правового акту, яким встановлено інші випадки припинення соціальних виплат, суперечать нормам cт. 49 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", відповідно до якого виплата пенсії може припинятися виключно з підстав, встановлених законом (арк. спр. 27-30).

Ухвалою від 20.04.2018, суд відкрив спрощене провадження без повідомлення учасників справи (арк. спр. 2-3).

Відповідно до ухвали від 20.04.2018 суд зупинив провадження у справі №822/1348/18 до набрання чинності рішенням Верховного Суду у зразковій справі №Пз/9901/20/18 (805/402/18) (арк. спр. 33-34).

Ухвалою від 01.11.2018 поновлено провадження в справі та витребувано в Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області докази (арк. спр. 60-61).

08.05.2018 до суду від Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області надійшов Відзив на позовну заяву, згідно якого в задоволенні позову просить відмовити. Зазначає, зокрема, що 20.03.2017 управлінням направлено запит № 1439/02 від 20.03.2017 до управління соціального захисту населення Полонської районної державної адміністрації Хмельницької області щодо отримання інформації для здійснення контролю за проведення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам за місцем фактичного проживання/перебування, в тому числі щодо ОСОБА_1 Рішенням засідання комісії з питань призначення субсидій та допомог окремим громадянам та малозабезпеченим сім'ям з дітьми та про призначення (поновлення) соціальних виплат внутрішньо перемішеним особам від 04.04.2017 №7 не надано, в тому числі, ОСОБА_1 дозвіл на призначення (поновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеній особі. З врахуванням зазначеного, рішенням начальника Шепетівського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Хмельницької області від 23.05.2017 № 13 припинено виплату пенсії по втраті годувальника ОСОБА_1 з 01.05.2017 (арк. спр. 51-52).

Також, 08.11.2018 Головним управлінням Пенсійного фонду України в Хмельницькій області надано суду лист за №36356/04 за підписом першого заступника начальника головного управління Квятківської М.Ф., в якому стверджено, що виплата пенсії позивачу не проводиться з 01.05.2017 на підставі рішення Шепетівського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області №13 від 23.05.2017 (арк. спр. 66).

Від Управління соціального захисту населення Полонської районної державної адміністрації Хмельницької області Відзиву на позовну заяву не надходило.

З'ясувавши обставини, на які сторони посилаються, як на підставу своїх вимог, так і заперечень, та оцінивши докази, суд прийшов до таких висновків, враховуючи наступне.

Відповідно до довідки від 15.12.2014 за №6812630130 ОСОБА_1 взято на облік як особу, переміщену з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції (арк. спр. 46).

Розпорядженням Управління ПФУ в Полонському районі №4042 від 22.12.2014 призначено ОСОБА_1 пенсію по втраті годувальника з 01.08.2014 (арк. спр. 42).

Рішенням засідання комісії з питань призначення субсидій та допомог окремим громадянам та малозабезпеченим сім'ям з дітьми та про призначення (поновлення) соціальних виплат внутрішньо перемішеним особам Управління соціального захисту населення Полонської РДА від 04.04.2017 за №7 вирішено, зокрема, не надавати дозвіл на призначення (поновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеній особі ОСОБА_1, керуючись п.13 Порядку призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08 червня 2016 року №365 (арк. спр. 68-69).

В подальшому, Рішенням начальника Шепетівського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Хмельницької області від 23.05.2017 № 13, на підставі п.5, 12 Порядку №365 припинено виплату пенсії по втраті годувальника ОСОБА_1 з 01.05.2017 (арк. спр. 67).

Також, Рішенням засідання комісії з питань призначення субсидій та допомог окремим громадянам та малозабезпеченим сім'ям з дітьми та про призначення (поновлення) соціальних виплат внутрішньо перемішеним особам Управління соціального захисту населення Полонської РДА від 07.07.2017 за №13 вирішено, зокрема, не надавати дозвіл на призначення (поновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеній особі ОСОБА_1, яка не проживає на території Полонського району, відповідно до п.12 Порядку №365 (арк. спр. 70).

Згідно з п. 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 08.11.2017 № 821 "Деякі питання функціонування органів Пенсійного фонду України", реорганізовано деякі територіальні органи Пенсійного фонду України шляхом приєднання до окремих органів Пенсійного фонду України за переліком згідно з додатком 2, зокрема Шепетівське об'єднане управління Пенсійного фонду України Хмельницької області шляхом приєднання до головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області.

Довідкою Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області за №13308/04 від 08.05.2018 стверджено, що з 01.05.2017 виплата пенсії позивачу припинена згідно рішення комісії від 04.04.2017 за №7, за квітень 2017 року пенсія ОСОБА_1 виплачена. (арк. спр. 58).

Згідно зі ст. 5 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" №1058-IV№ (далі - Закон №1058-IV) цей Закон регулює відносини, що виникають між суб'єктами системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на ці відносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому Закону. Виключно цим Законом визначаються, зокрема, умови набуття права та порядок визначення розмірів пенсійних виплат, порядок здійснення пенсійних виплат за загальнообов'язковим державним пенсійним страхуванням.

Відповідно до ст. 47 Закону №1058-IV пенсія виплачується щомісяця організаціями, що здійснюють виплату і доставку пенсій, у строк не пізніше 25 числа місяця, за який виплачується пенсія, виключно в грошовій формі за зазначеними у заяві місцем фактичного проживання пенсіонера в межах України або перераховується на визначений цією особою банківський рахунок у порядку, передбаченому законодавством.

Згідно з ч. 1 ст. 49 Закону № 1058-IV виплата пенсії за рішенням територіальних органів Пенсійного фонду, або за рішенням суду припиняється: 1) якщо пенсія призначена на підставі документів, що містять недостовірні відомості; 2) у разі смерті пенсіонера; 3) у разі неотримання призначеної пенсії протягом 6 місяців підряд; 4) в інших випадках, передбачених законом.

Судом встановлено, що виплату пенсії позивачу призупинено у зв'язку з рішенням комісії з питань призначення субсидій та допомог окремим громадянам та малозабезпеченим сім'ям з дітьми та про призначення (поновлення) соціальних виплат внутрішньо перемішеним особам управління соціального захисту населення Полонської районної державної адміністрації Хмельницької області від 04.04.2017 за №7, прийнятим відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 08 червня 2016 року № 365 "Деякі питання здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам".

Так, пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 08 червня 2016 року № 365 затверджено Порядок призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам та Порядок здійснення контролю за проведенням соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам за місцем їх фактичного проживання /перебування.

Відповідно до п. 12-13 Порядку призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам за результатами розгляду подання з урахуванням акта обстеження матеріально-побутових умов сім'ї або інших документів, визначених в абзацах другому і третьому пункту 7 цього Порядку, комісія приймає рішення про призначення (відновлення) або відмову у призначенні (відновленні) соціальної виплати з моменту припинення її виплати, в тому числі з урахуванням інформації про стан фінансування та виплати, що оприлюднюється на офіційному веб-сайті Мінсоцполітики або інших органів, що здійснюють соціальні виплати. Комісія, крім підстав відмови у призначенні (відновленні) соціальної виплати, передбачених законодавством, може відмовити заявникові у призначенні (відновленні) такої виплати в разі його відсутності за фактичним місцем проживання/перебування, зазначеним у заяві про призначення (відновлення) соціальної виплати.

Згідно з п. 12 Порядку здійснення контролю за проведенням соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам за місцем їх фактичного проживання /перебування соціальні виплати припиняються у разі, зокрема, встановлення факту відсутності внутрішньо переміщеної особи за фактичним місцем проживання/перебування згідно з актом обстеження матеріально-побутових умов сім'ї.

Однак, відповідно до ч. 3 ст. 4 Закону №1058-IV виключно законами про пенсійне забезпечення визначаються, зокрема, умови, норми та порядок пенсійного забезпечення; організація та порядок здійснення управління в системі пенсійного забезпечення.

Суд зазначає, що в даному випадку пріоритетними є вимоги ст. 49 Закону №1058-IV, а тому доводи відповідача щодо необхідності застосування норм постанов Кабінету Міністрів є безпідставними.

Отже, не підтвердження фактичного місця проживання не є передбаченою законом підставою для припинення виплати пенсії, а постанова Кабінету Міністрів України від 08.06.2016 №365 є підзаконним нормативно-правовим актом, який обмежує встановлене законодавством право на отримання пенсії, і тому не може застосовуватись.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 04.09.2018 по справі №805/402/18 за результатами розгляду зразкової справи.

Відповідно до ч.3 ст.291 КАС України при ухваленні рішення у типовій справі, яка відповідає ознакам, викладеним у рішенні Верховного Суду за результатами розгляду зразкової справи, суд має враховувати правові висновки Верховного Суду, викладені у рішенні за результатами розгляду зразкової справи.

Також, відповідно до ч. 2 ст. 6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Як зазначив Європейський суд з прав людини у пунктах 51, 54 рішення у справі "Пічкур проти України" від 07.11.2013 , право на отримання пенсії не може бути залежним від місця проживання заявника. Різниця в поводженні є порушенням статі 14 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 4 листопада 1950 року, згідно з якою користування правами та свободами, визнаними в Конвенції, має бути забезпечене без дискримінації за будь-якою ознакою - статі, раси, кольору шкіри, мови, релігії, політичних чи інших переконань, національного чи соціального походження, належності до національних меншин, майнового стану, народження, або за іншою ознакою, у поєднанні зі статтею 1 Першого протоколу до Конвенції, якою передбачено право кожної фізичної або юридичної особи мирно володіти своїм майном та закріплено, що ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.

Отже, втручання відповідачів у право позивача на мирне володіння своїм майном у вигляді пенсії суд вважає таким, що не ґрунтується на Законі.

З урахуванням наведеного суд вважає, що припинення виплати пенсії позивачу з 01 травня 2017 року було здійснено не у спосіб, передбачений Законом № 1058-IV, а з точки зору положень ст. 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод мало місце втручання у право власності позивача, і таке втручання не було законним.

Водночас, суд враховує те, що виплата пенсії позивачу була припинена рішенням від 23.05.2017, про прийняття якого позивачу не повідомлялося, як і про прийняття рішень Управління соціального захисту населення Полонської РДА. Зазначені рішення відповідача є безпідставними та порушують право позивача на отримання вказаних соціальних виплат.

Згідно з ч. 2 ст. 9 КАС України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

З метою ефективного захисту прав позивача, про захист яких він просить, суд на підставі ч. 2 ст. 9 КАС України вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог, та визнати протиправними і скасувати не лише рішення комісії Управління соціального захисту населення Полонської РДА від 04.04.2017 за №7, а й рішення такої комісії від 07.07.2017 №13, а також рішення Шепетівського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Хмельницької області від 23.05.2017 № 13.

Також, як наслідок, суд дійшов висновку про необхідність зобов'язання Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області відновити та здійснити виплату пенсії позивачу з 01.05.2017. При цьому, заявлена в цій частині позовна вимога задовольняється частково, оскільки позивач просила здійснити виплату пенсії з 01.04.2017, проте пенсійним органом доведено, що виплата пенсії ОСОБА_1 за квітень 2017 року ним була проведена. Також позивач помилково вказує про необхідність відновлення та виплати їй пенсії за віком, оскільки вона отримувала пенсію по втраті годувальника.

Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Таким чином, суд, з урахуванням правової позиції, викладеної в постанові Великої Палати Верховного Суду від 04.09.2018 по справі №805/402/18, приходить до висновку, що позивач частково довів позовні вимоги, а відповідачі не довели правомірності своїх рішень, що підтверджено доказами, які перевірено судом, тому позов задовольняється частково.

Згідно ст. 371 КАС України негайно виконуються рішення, зокрема, про присудження виплати пенсій, інших періодичних платежів з Державного бюджету України або позабюджетних державних фондів - у межах суми стягнення за один місяць. Таким чином, рішення суду щодо зобов'язання поновити нарахування та виплату пенсії позивачу підлягає негайному виконанню у межах суми стягнення за один місяць.

Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1,3 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Згідно з квитанціями від 27.03.2018 позивачем сплачено 1409,60 грн судового збору за подання позовної заяви із двома позовними вимогами немайнового характеру, по одній до кожного з відповідачів, тому такі витрати слід присудити на її користь.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1, задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань призначення субсидій та допомог окремим громадянам та малозабезпеченим сім'ям з дітьми та про призначення (поновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам Управління соціального захисту населення Полонської районної державної адміністрації №7 від 04.04.2017.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань призначення субсидій та допомог окремим громадянам та малозабезпеченим сім'ям з дітьми та про призначення (поновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам Управління соціального захисту населення Полонської районної державної адміністрації №13 від 07.07.2017.

Визнати протиправним та скасувати рішення Шепетівського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Хмельницької області від 23.05.2017 № 13.

Зобов'язати Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області відновити та здійснити виплату пенсії по втраті годувальника ОСОБА_1 з 01 травня 2017 року.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Допустити до негайного виконання рішення суду в частині присудження виплати пенсії ОСОБА_1 у межах суми стягнення за один місяць - травень 2017.

Стягнути на користь ОСОБА_1 судові витрати солідарно по 704,80 гривень за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області і Управління соціального захисту населення Полонської районної державної адміністрації Хмельницької області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 23 листопада 2018 року

Позивач:ОСОБА_1 (АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1) Відповідачі:Управління соціального захисту населення Полонської районної державної адміністрації Хмельницької області (вул. Л.Українки, 105, м. Полонне, Полонський район, Хмельницька область,30500 , код ЄДРПОУ - 03198474) Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області (вул. Герцена, 10, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 21318350)

Головуючий суддя А.І. Петричкович

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.11.2018
Оприлюднено28.11.2018
Номер документу78120799
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —822/1348/18

Ухвала від 28.01.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Ухвала від 08.01.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Рішення від 23.11.2018

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Петричкович А.І.

Ухвала від 01.11.2018

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Петричкович А.І.

Ухвала від 20.04.2018

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Петричкович А.І.

Ухвала від 20.04.2018

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Петричкович А.І.

Ухвала від 02.04.2018

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Петричкович А.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні