Постанова
від 21.11.2018 по справі 826/4962/17
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 826/4962/17 Суддя (судді) першої інстанції: Вєкуа Н.Г.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 листопада 2018 року м. Київ

Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:

Головуючого-судді: Кучми А.Ю.

суддів: Аліменка В.О., Безименної Н.В.

за участю секретаря: Тищенко Н.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду апеляційну скаргу Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у м. Києві на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 17.08.2018 у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ДМТ - Центр" до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у м. Києві про визнання протиправним та скасування рішення,-

В С Т А Н О В И Л А:

ТОВ "ДМТ - Центр" звернулось до до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у м. Києві, в якому просив суд скасувати рішення № 46 від 28.03.2017 про повернення ТОВ "ДМТ - Центр" страхових коштів у сумі 56 713,83 грн.

Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 17.08.2018 вищевказаний адміністративний позов задоволено.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що вимоги відповідача надати документи, строк зберігання яких сплив у взаємозв'язку із своєчасним не проведенням відповідачем перевірок, у встановленому законом порядку, є грубим порушенням.

В письмових запереченнях відповідач зазначив, що посилання позивача на відсутність листків непрацездатності та документів по видачі дитячих новорічних подарунків у зв'язку з тим, що термін зберігання закінчився, не може бути прийняте до уваги, оскільки на інших застрахованих осіб такі документи в наявності.

Не погоджуючись з судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою у задоволенні позовних вимог відмовити.

Свої вимоги апелянт обґрунтовує тим, що посилання на відсутність листків непрацездатності та документів по видачі дитячих новорічних подарунків у зв'язку з тим, що термін зберігання закінчився, не може бути прийняте до уваги, оскільки на інших застрахованих осіб такі документи в наявності.

Згідно наказу Виконавчої дирекції ФСС України № 78-ос від 08.09.2017 правонаступником Київського міського відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності є Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у м. Києві.

21.11.2018 у судове засідання суду апеляційної інстанції з'явився представник відповідача.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду - без змін.

Згідно ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

За матеріалами справи відповідно до наказу виконавчої дирекції Київського міського відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності № 05-80 від 19.12.2016, направленням № 35 від 20.02.2017, наказом № 05-08 від 23.02.2017, наказом № 05-09 від 09.03.2017, направленням № 47 від 09.03.2017 головним спеціалістом контрольно-ревізійного відділу ОСОБА_2 проведено планову перевірку позивача щодо використання коштів загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності за період з 01.01.2008 по 31.12.2016, за результатами якої складено акт перевірки № 40 від 10.03.2017.

Не погоджуючись з висновками акту, позивачем 21.03.2017 направлено та подано заперечення на акт перевірки в зв'язку з неправомірністю висновків головного спеціаліста контрольно-ревізійного відділу.

31.03.2017 позивачем отримано рішення відповідача № 46 від 28.03.2017, що було винесено на підставі висновків викладених в акті перевірки та за наслідками розгляду заперечень. Оскаржуваним рішенням позивача зобов'язано повернути страхові кошти Фонду у сумі 56 713,83 грн на рахунки відповідача.

Не погодившись з оскаржуваним рішенням, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Суд першої інстанції дійшов висновку про задоволення позовних вимог, з чим погоджується колегія суддів, огляду на наступне.

В акті перевірки зазначено (п. 3.2. акту) про встановлені порушення неправильного розрахунку позивачем виплат допомоги в зв'язку з тимчасовою втратою працездатності за лікарняними листками № 5328813 з 29.01.2010 по 09.03.2010, № 295743 з 10.03.2010 по 08.04.2010 (видані ОСОБА_3), № 181145 з 31.12.2009 по 28.01.2010 (виданий ОСОБА_4.), № 262913 з 09.03.2010 по 08.04.2010 (виданий ОСОБА_5.), № 124681 з 30.03.2010 по 12.04.2010 (виданий ОСОБА_6.) в зв'язку з порушенням пунктів 4, абз.5 п. 14 та 20 Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням , затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1266 від 26.09.2001. Загальна сума по даному порушенню склала 2717,60 грн.

Тобто, в акті контролюючим органом зроблено висновок щодо допущення щодо перевищення позивачем середньоденної заробітної плати над максимальною сумою (граничною межею) заробітної плати з яких сплачені страхові внески.

Також, в акті перевірки зазначено (п. 3.3) про неправомірність виплаченої допомоги по вагітності та пологах, яка надавалась у 2009 році ОСОБА_7 у сумі - 10 179,00 грн, та ОСОБА_8 у сумі - 13 947,04 грн, а також у 2010 році ОСОБА_9 - у сумі 11 889, 36 грн та ОСОБА_10 - у сумі 10 190, 88 грн, у зв'язку з відсутністю листків непрацездатності, в порушення частини першої ст. 51 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням № 2240-Ш від 18.01.2001. За висновком контролюючого органу витрати в сумі 46206, 28 грн, не можуть бути прийняті до зарахування. В акті відповідачем зроблено висновок стосовно неправильного розрахунку днів непрацездатності застрахованих осіб.

Згідно частини першої ст. 51 Закону України № 2240-III від 18.01.2001 "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням" підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності, а в разі роботи за сумісництвом - копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою за основним місцем роботи. Порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров'я, за погодженням з Фондом.

На час настання страхових випадків, їх факт був підтверджений з боку застрахованих осіб наступними листками непрацездатності: № 974181 серії АБХ виданий ОСОБА_7 за період 26.11.2009 - 30.03.2010; № 853930 серії АБЖ виданий ОСОБА_8 за період 02.12.2009-30.05.2010; № 099437 серії АВЕ виданий ОСОБА_9 за період 30.08.2010 - 02.01.2011; № 845292 серії АБФ виданий ОСОБА_10 за період 27.07.2010- 30.11.2010.

У зв'язку з тим, що вищезазначені листки непрацездатності на час проведення перевірки були втрачені, позивачем було вчинено дії щодо їх відновлення, зокрема, отримано докази підтвердження отримання листків непрацездатності застрахованими особами. До суду першої інстанції надано та долучено до матеріалів справи довідки установ, якими видавалися листки непрацездатності. Під час проведення перевірки вказані довідки закладів охорони здоров'я були надані контролюючому органу.

Зокрема, підставою для призначення допомоги є саме видача у встановленому порядку листка непрацездатності. Відсутність на момент проведення перевірки (2017 рік) оригіналів листків тимчасової непрацездатності (за 2009-2011 роки), строк зберігання яких становить 3 роки, не спростовує факту дійсності видачі листків непрацездатності ТОВ "ДМТ - Центр", проведення правильного розрахунку виплат допомоги в зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, виплати працівникам допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах. Відсутність на момент перевірки відповідних листків непрацездатності не може спростовувати правомірність призначення, нарахування та виплати зазначеної допомоги.

Крім того, згідно з п. 318 підрозділу 4.2. розділу 1 Переліку типових документів, що створюються під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших установ, підприємств та організацій, із зазначенням строків зберігання документів , затвердженого Наказом Мінюсту № 578/5 від 12 04.2012 строк зберігання відомостей на виплату грошей становить 3 роки. Тобто, граничним терміном зберігання відомостей на виплату грошей за січень 2010 та квітень 2010 років є січень та квітень 2013 року відповідно, в той час як перевірка проводилась в 2017 році.

В акті перевірки (п. 5.5) зазначено, що за перевіряємий період від ФСС з ТВП отримані дитячі новорічні подарунки на суму 3 356, 87 грн з яких: у 2008 році - 26 шт. - на суму 414, 70 грн, 2010 році - 30 шт. на суму 582, 90 грн, 2011 році - 31 шт. на суму 654,10 грн, у 2012 році - 36 шт. на суму 818, 28 грн, у 2013 році - 37 шт. на суму 886, 89 грн. Проте при перевірці правомірності видачі дитячих новорічних подарунків виявлено порушення ст. 48 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням" та п. 3.1 Постанови правління ФСС з ТВП Про затвердження Порядку придбання та забезпечення дитячими новорічними подарунками дітей застрахованих осіб за рахунок коштів ФСС з ТВП від 25.10.2017. Зокрема, для перевірки не було надано підтверджуючих документів про видачу дитячих новорічних подарунків дітям працівників підприємств - відсутні відомості на видачу. Встановлено неправомірність видачі новорічних подарунків у кількості 124 шт. на суму 2 538, 59 грн.

Згідно ст. 48 Закон України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням" № 2240-III від 18.01.2001 (в редакції спірних правовідносин) за рахунок коштів загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, у межах асигнувань, що визначаються щорічно при затвердженні бюджету Фонду на наступний фінансовий рік, здійснюється часткове фінансування санаторіїв-профілакторіїв підприємств, установ, навчальних закладів та організацій, утримання дитячо-юнацьких спортивних шкіл, дитячих оздоровчих таборів і позашкільного обслуговування, у тому числі придбання дитячих новорічних подарунків, в порядку, визначеному правлінням Фонду.

Відповідно до п. 3.1 Порядку придбання та забезпечення дитячими новорічними подарунками дітей застрахованих осіб за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затвердженого Постановою Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, № 48 від 25.10.2007 рішення про виділення новорічного подарунка приймається комісією (уповноваженим) із соціального страхування підприємства, установи, організації на підставі складеної страхувальником відомості на видачу новорічних подарунків, де зазначаються прізвища, ініціали застрахованих осіб та їх дітей, число, місяць та рік народження дітей.

Позивач надав суду відомості з переліками працівників, які мають право на отримання дитячих новорічних подарунків за 2011, 2012, 2013 року, а також долучено копії свідоцтв про народження дітей застрахованих осіб.

Відповідно до Переліку 578/5 (п.352) накладні про видачу та отримання дитячих новорічних подарунків зберігаються протягом трьох років.

З акту перевірки вбачається, що у 2013 році отримано 2 санаторно-курортних путівки загальною вартістю 21609,00 грн, які видані застрахованим особам за 10% часткової вартості.

Під час перевірки встановлено, що путівка № 32048 з датою заїзду з 13.11.2013 в санаторій Хорол вартістю 11 235,00 грн, яка видана за 10% часткової вартості застрахованій особі ОСОБА_11, видана в порушення п. 4.1 Порядку отримання застрахованими особами і членами їх сімей санаторно - курортного лікування, що сплачується за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності № 12 від 25.02.2009 та ст. 47 Закону України № 2240-Ш.

Також відповідачем встановлено, що путівка видана застрахованій особі без медичних показань, а саме довідки про потребу санаторно-курортного лікування (ф-70/о). Для перевірки не було надано зворотнього талона до путівки, проте надано довідку по запиту страхувальника про використання путівки застрахованої особи та її дитини, довідку Ф-70/0 на дитину ОСОБА_12 на підставі чого, половина вартості путівки, за відрахування часткової оплати , у сумі 5055,75 грн до зарахування не приймаються.

Статтею 47 Закону № 2240 визначено, що для забезпечення відновлення здоров'я застрахована особа та члени її сім'ї (а також особа, яка навчається у вищому навчальному закладі) мають право на отримання санаторно-курортного лікування, оздоровлення в спеціалізованих оздоровчих закладах (у тому числі дитячих) у межах асигнувань, установлених бюджетом Фонду на зазначені цілі, та в порядку і на умовах, визначених правлінням Фонду. Надання послуг застрахованим особам, пов'язаних із санаторно-курортним лікуванням, здійснюється за наявності медичних показань. Обсяг коштів для забезпечення оздоровчих заходів визначається бюджетом Фонду.

Пунктом 4.1. Порядку №12 визначено, що рішення про виділення путівки застрахованій особі приймає комісія (уповноважений) із соціального страхування підприємства, установи, організації із загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням (далі - комісія (уповноважений) із соціального страхування), на підставі особистої заяви та довідки для одержання путівки (форма № 070/о, затверджена наказом Міністерства охорони здоров'я України від 14 лютого 2012 року № 110 "Про затвердження форм первинної облікової документації та інструкцій щодо їх заповнення, що використовуються у закладах охорони здоров'я незалежно від форми власності та підпорядкування", зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 28 квітня 2012 року за № 661/20974) (далі - медична довідка).

Пунктом 5.1 Порядку №12, затвердженим правлінням Фонду на виконання вказаної вище норми (чинним на час виникнення спірних правовідносин), передбачено, що застрахована особа, яка отримала від страхувальника путівку, повинна повернути йому заповнений зворотний талон до путівки або довідку про факт перебування в санаторно-курортному закладі із зазначенням прізвища, імені, по батькові застрахованої особи та члена її сім'ї, строку перебування, завірені підписом керівника та скріплені печаткою цього закладу. Після отримання такого талону або довідки страхувальником у журналі обліку путівок до санаторно-курортних закладів робиться відмітка про повернення зворотного талона до путівки або довідки про факт перебування.

Наказом Міністерства охорони здоров'я Про затвердження форм первинної облікової документації та інструкцій щодо їх заповнення, що використовуються у закладах охорони здоров'я незалежно від форми власності та підпорядкування № 110 від 14.02.2012, затверджено форму первинної облікової документації N 070/о "Довідка для одержання путівки на санаторно-курортне лікування" та Інструкцію щодо її заповнення.

Згідно Інструкції щодо заповнення форми первинної облікової документації N 070/о "Довідка для одержання путівки на санаторно-курортне лікування" форма N 070/о видається особам, яким показано санаторно-курортне лікування або оздоровлення в санаторії-профілакторії, а також застрахованим особам за умови часткового фінансування санаторно-курортного лікування за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.

Форма N 070/о надається всіма закладами охорони здоров'я на підставі рішення санаторно-курортної відбіркової комісії або лікарсько-консультаційної комісії (далі - ЛКК) для одержання путівки на санаторно-курортне лікування або оздоровлення до санаторію-профілакторію.

Відповідно до протоколу № 2/10 засідання комісії із соціального страхування ТОВ ДМТ -Центр від 07.08.2013 комісія вирішила виділити путівку ОСОБА_11, для її дитини: ОСОБА_12 з профілем санаторію з захворюванням органів травлення відповідно до заяви матері та наданої довідки № 406 форми о/70 від 08.11.2013.

Також згідно відомостей накладної № 2248 від 04.11.2013 Центральної МВД Київського міського відділення ФСС з ТВП підтверджено, що путівка видана для дитини в супроводі дорослого.

Доводи відповідача про те, що путівка видана ОСОБА_11 без медичних показань, судом не приймаються, адже вона була видана на ім'я застрахованої особи для дитини за наявності законодавством встановлених документів, а мати виконувала функцію супроводу її малолітньої дитини на санаторно - курортне лікування.

На підтвердження перебування в період з 13.11.2013 по 03.12.2013 на санаторно-курортному лікуванні в санаторії Хорол дитини ОСОБА_12 у супроводі матері ОСОБА_11 в матеріалах справи наявна довідка головного лікаря.

Разом з тим, колегія суддів вважає необхідним зазначити, що Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.

Відповідно до частини першої статті 9 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування" основними завданнями Фонду та його робочих органів є: 1) реалізація державної політики у сферах соціального страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, медичного страхування; 2) надання матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг відповідно до цього Закону; 3) профілактика нещасних випадків; 6) здійснення перевірки обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності застрахованим особам, у тому числі на підставі інформації з електронного реєстру листків непрацездатності; 7) здійснення контролю за використанням роботодавцями та застрахованими особами коштів Фонду; 8) аналіз та прогнозування надходження коштів від сплати єдиного внеску.

Частиною п'ятою статті 15 закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування" роботодавець несе відповідальність за: 1) порушення порядку використання коштів Фонду, несвоєчасне або неповне їх повернення; 2) несвоєчасне подання або неподання відомостей, встановлених цим Законом; 3) подання недостовірних відомостей про використання коштів Фонду; 4) шкоду, заподіяну застрахованим особам або Фонду внаслідок невиконання або неналежного виконання обов'язків, визначених цим Законом.

Відповідно до частини 6 статті 15 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування" у разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавці відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.

В той же час втрата документів, які були підставою для одержання коштів від ФСС для виплати матеріального забезпечення застрахованим особам працівникам товариства не є правовою підставою для застосування до позивача частини 6 статті 15 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування", оскільки роботодавець не несе відповідальність за втрату документів за Законом України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування", а порушення позивачем порядку використання коштів Фонду колегією суддів не встановлено.

За порушення процедури збереження і знищення бухгалтерських документів Законом України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" № 996-XIV від 16.07.1999 передбачено адміністративну та кримінальну відповідальність.

Відповідно до частини третьої ст. 8 цього Закону відповідальність за організацію бухгалтерського обліку та забезпечення фіксування фактів здійснення всіх господарських операцій у первинних документах, збереження оброблених документів, регістрів і звітності протягом встановленого терміну, але не менше трьох років, несе уповноважений орган (посадова особа), який здійснює керівництво підприємством, або власник відповідно до законодавства та установчих документів.

Таким чином, колегія суддів вважає, що в даному випадку, позивачем не вчинено порушень, за які передбачена відповідальність згідно частини 6 статті 15 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування".

З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів приходить до висновку, що рішення суду є законним і обґрунтованим, ухваленим з дотриманням норм матеріального та процесуального права, а тому підстав для його скасування не має.

Керуючись ст. ст. 242, 243, 251, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у м. Києві залишити без задоволення , рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 17.08.2018 - без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття та може бути оскаржена в порядку та строки, встановлені ст.ст. 328, 329 КАС України.

Повний текст постанови виготовлено 26.11.2018.

Головуючий-суддя: А.Ю. Кучма

Судді: В.О. Аліменко

Н.В. Безименна

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.11.2018
Оприлюднено28.11.2018
Номер документу78127021
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/4962/17

Постанова від 21.11.2018

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Постанова від 21.11.2018

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Ухвала від 16.10.2018

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Ухвала від 24.09.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Т.Р.

Ухвала від 24.09.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Т.Р.

Рішення від 17.08.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Вєкуа Н.Г.

Ухвала від 11.04.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Вєкуа Н.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні