Рішення
від 17.09.2018 по справі 208/1620/17
ЗАВОДСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ДНІПРОДЗЕРЖИНСЬКА 

справа № 208/1620/17

№ провадження 2-а/208/98/18

РІШЕННЯ

Іменем України

17 вересня 2018 р. м. Кам'янське

Заводський районний суд м. Дніпродзержинська Дніпропетровської області, у складі: Головуючого, судді - Похвалітої С.М., за участю секретаря судового засідання - Тур І.В., позивача - ОСОБА_1, представник Кам?янського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Дніпропетровській області Галіциної Олени Олександрівни,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за правилами спрощеного позовного провадження за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Кам?янського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Дніпропетровській області про визнання дій протиправними, зобов'язання вчинити певні дії, -

в с т а н о в и в:

Позивач ОСОБА_1 звернулась до суду із адміністративним позовом до Кам?янського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Дніпропетровській області про визнання дій протиправними, зобов'язання вчинити певні дії.

У свої позовній заяві позивач посилається на те, що вона перебуває на обліку у Відділенні виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Дніпропетровській області з 01 серпня 1999 року, у зв'язку зі страховим випадком профзахворювання, за висновком МСЕК від 08 січня 2003 року їй встановлено стійку втрату професійної працездатності 35 % та встановлена третя група інвалідності безстроково. Вона отримує страхові виплати, які починаючи з липня 2016 року щомісячно зменшено на 321,48 грн. На її звернення щодо незаконності відрахувань із страхових виплат вона отримала лист від 29 вересня 2016 року за № 01-2532, у якому відповідач роз'яснює, що ніяких утримань із нарахованих виплат не відбувалось. У зв'язку з підвищенням розміру пенсії був проведений перерахунок індексації щомісячної виплати, внаслідок якого змінилась сама сума індексації щомісячних страхових виплат та розрахунок індексу споживчих цін. Так розмір фіксованої суми індексації з вересень 2015 року по квітень 2016 року повинен був складати суму 624,65 грн., розрахований як різниця суми нарахованої на той час індексації щомісячної страхової виплати в розмірі 749,65 грн. за мінусом суми підвищення пенсії в розмірі 125,00 грн. Розмір індексації з травня 2016 року повинен був складати фіксовану суму індексації у розмірі 584,04 грн., розраховану як різницю фіксованої суми індексації у розмірі 624,65 грн. за мінусом 56,00 грн. суми підвищення пенсії та плюс 15,39 грн. суми зростання індексації у травні 2016 року, в зв'язку з підвищенням порогу індексації, який складає 103 %, тому з липня 2016 року до страхових виплат нарахована індексація у розмірі 584,04 грн. Розмір її компенсації встановлена 1098,93 грн. Тому врахування доходу позивача у виді пенсії для визначення розміру індексації іншого доходу, в тому числі щомісячні страхові виплати, є безпідставним, а нарахована сума індексації необґрунтовано зменшена. Також їй була спричинена моральна шкода, пережила внаслідок неправомірних дій відповідача страждання.

Тому просить суд з урахуванням уточнень, визнати протиправними дії Кам?янського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Дніпропетровській області, які виразились в призначенні їй розміру індексації щомісячної страхової виплати за мінусом суми підвищення пенсії за період з липня 2016 року по лютий 2018 року; зобов'язати Кам?янський відділ управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Дніпропетровській області виплатити їй недовиплачену суму щомісячної страхової виплати за період з липня 2016 року по лютий 2018 року в розмірі 6174, 52 грн.; стягнути з Кам?янського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Дніпропетровській області на її користь відшкодування моральної шкоди в розмірі 5000 грн.; стягнути з Кам?янського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Дніпропетровській області на її користь судові витрати в розмірі 1800 грн.

Представник відповідача Кам?янського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Дніпропетровській області Галіцина О.О. надала відзив на позов, в якому зазначає, що згідно до п. 11 розділу VI Прикінцеві та перехідні положення Закону № 1105 з 01 січня 2015 року зупинений перерахунок щомісячних страхових виплат, також індексації підлягають грошові доходи громадян, які не мають разового характеру: пенсії, стипендії, оплата праці, суми виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування, суми відшкодування шкоди, заподіяної працівникові каліцтвом або іншим ушкодженням здоров'я, а також суми, що виплачуються особам, які мають право на відшкодування шкоди у разі втрати годувальника. У зв'язку з набранням чинності Закону України Про внесення змін до Закону України Про державний бюджет України на 2015 рік з 01 вересня 2015 року відбулось підвищення розміру мінімальної заробітної плати, що стало підставою для змін базового місяця при обчислені споживчих цін для індексації грошових доходів населення. У зв'язку з вищенаведеним позивачу у вересні 2015 року було підвищено пенсію на 125,00 грн., у травні 2016 року на 56,00 грн. Проте, те що збільшився дохід позивач ОСОБА_1 фонд не повідомила, а тому фонду продовжував нараховувати індексацію беручи розрахунок базовий місяць березень 2014 року, такий розмір індексації у неї тримався до серпня 2017 року. Також позивачем не надано доказів, що їй спричинено відповідачем моральні страждання. Тому представник просить відмовити в задоволенні позову ОСОБА_1

Позивач ОСОБА_1 надала до суду відповідь на відзив, в якому зазначає, що крім щомісячної страхової виплати вона отримує тільки пенсію за віком, інших доходів не має, тому згідно з внесеними змінами до п. 10 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, сума індексації щомісячної страхової виплати не повинна зменшуватися на розмір підвищення пенсії. Також вона втратила працездатність, має певні захворювання, пережила страждання внаслідок неправомірних дій відповідача, тому моральна шкода в розмірі 5000 грн. підлягає стягненню з відповідача.

Суд, вивчивши матеріали адміністративної справи, вважає, що позов підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Так, згідно статті 263 КАС України, суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справи щодо: оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг

Відповідно до частини 1 статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України, суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Згідно з частини першої статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Пункт 4 ч.1 ст. 5 КАС України визначає, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання бездіяльності суб'єкта владних повноважень протиправною та зобов'язання вчинити певні дії.

Захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень. До суду можуть звертатися в інтересах інших осіб органи та особи, яким законом надано таке право. Ніхто не може бути позбавлений права на участь у розгляді своєї справи у визначеному цим Кодексом порядку. Відмова від права на звернення до суду є недійсною.

Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

В судовому засіданні встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Дніпропетровській області з 01 серпня 1999 року у зв'язку із страховим випадком професійного захворювання. Від 08 січня 2003 року позивачу встановлена третя група інвалідності безстроково.

Відповідно до заяви про продовження раніше призначеної страхової виплати 21 серпня 2001 року постановою від 28.08.2001 року № 000975 відділення Фонду прийнято до обліку продовжило виплату раніше призначеної страхової виплати.

На виконання постанови правління виконавчої дирекції Фонду від 11.12.2014 року № 19 Про внесення змін до Порядку призначення, перерахування та проведення страхових виплат та згідно з листом виконавчої дирекції Фонду від 20.01.2015 року № 26-08-1 ОСОБА_1 з 01 березня 2014 року страхову виплату збільшено на коефіцієнт 1,079.

Як встановлено в судовому засіданні розмір страхової виплати позивача відповідно до постанови Відділення Фонду соціального страхування № 0405/975/975/90 від 23 січня 2015 року встановлено в розмірі 1 098,93 грн.

Згідно до матеріалів справи вбачається, що позивачу з 01 березня 2017 року призначено страхову виплату у розмірі 1358,28 грн., з 01 січня 2018 року по 1806,95 грн., а з березня 2018 року - по 2 168,34 грн.

Статтею 2 Про індексацію грошових доходів населення визначено, що індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, оплата праці (грошове забезпечення). Індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.

Відповідно до ст.ст.4, 6 Закону України Про індексацію грошових доходів населення індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка.

Згідно ст.5 Закону України Про індексацію грошових доходів населення підприємства, установи та організації, що фінансуються чи дотуються з Державного бюджету України, підвищують розміри оплати праці (грошового забезпечення) у зв'язку з індексацією за рахунок власних коштів і коштів Державного бюджету України. Проведення індексації грошових доходів населення здійснюється у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування на відповідний рік.

Правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення, визначені Порядком проведення індексації грошових доходів населення, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 №1078.

Згідно з п.1-1 Порядку №1078 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) підвищення грошових доходів громадян у зв'язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому офіційно опубліковано індекс споживчих цін.

Відповідно до п.6 Порядку №1078 виплата сум індексації грошових доходів здійснюється за рахунок джерел, з яких провадяться відповідні грошові виплати населенню, а саме: підприємства, установи та організації, що фінансуються чи дотуються з державного бюджету, підвищують розміри оплати праці (грошового забезпечення) у зв'язку з індексацією за рахунок власних коштів і коштів державного бюджету.

Таким чином, індексація грошового забезпечення є однією з основних державних гарантій щодо оплати праці. Відповідно до вимог діючих нормативно-правових актів, проведення індексації у зв'язку зі зростанням споживчих цін (інфляцією) є обов'язковою для всіх юридичних осіб-роботодавців, незалежно від форми власності та виду юридичної особи.

При цьому суд вважає за необхідне зазначити, що нормами ст.5 Закону України Про індексацію грошових доходів населення та Порядку №1078 визначено джерело коштів на проведення індексації. Пунктом 6 Порядку №1078 безпосередньо не скасовано виплату індексації заробітної плати (грошового забезпечення) та не пов'язано індексацію з надходженням коштів до власника підприємства, установи, організації. В Законі йдеться про фінансові ресурси бюджетів всіх рівнів.

Згідно ст.1 Закону України Про індексацію грошових доходів населення індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.

З урахуванням вказаних норм, суд приходить до висновку, що врахування доходу позивача у вигляді пенсії для визначення розміру індексації іншого доходу в період з липня 2016 рік по лютий 2018 рік включно, в тому числі щомісячні страхові виплати, є безпідставними, а нарахована сума індексації необґрунтовано зменшена.

Згідно до наданих розрахунків та з матеріалів справи вбачається, що за період з липня 2016 рік по листопада 2016 рік щомісячно сума індексації зменшена на 140,48 грн., недоплачена індексація на суму 702,40 грн., з грудня 2016 року по лютий 2017 рік сума індексації щомісячно зменшена на 359,94 грн., всього за цей період недоплачена індексація у розмірі 1079,82 грн.; за період з березня 2017 року по липень 2017 рік щомісячно сума індексації зменшена на 395,11 грн., за цей період недоплачена сума індексації у розмірі 1975,55 грн., а з серпня 2017 рік по лютий 2018 року щомісячно по 345,25 грн., недоплачена сума індексації за цей період становить 2416,75 грн. Всього за період з липня 2016 року по лютий 2018 рік відповідач недоплатив індексацію страхових виплат на суму 6 174, 52 грн.

Відповідно до вимог ст.245 КАС України, при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково. У разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб'єкта владних повноважень протиправною та зобов'язання вчинити певні дії.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача про визнання протиправними із зобов'язанням виплатити позивачу недоплачену суму щомісячної страхової виплати за період з липня 2016 року по лютий 2018 рік у розмірі 6 174,52 грн. є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 1, 2 стаття 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ч.1 ст. 1167 ЦК України, моральна шкода, завдана фізичній або юридичній особі неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю, відшкодовується особою, яка її завдала, за наявності її вини, крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті

Відповідно до ч.2 ст.23 Цивільного кодексу України, моральна шкода полягає: у фізичному болю та стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв'язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров'я; у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв'язку з протиправною поведінкою щодо неї самої, членів її сім'ї чи близьких родичів; у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв'язку із знищенням чи пошкодженням її майна; у приниженні честі та гідності фізичної особи, а також ділової репутації фізичної або юридичної особи.

Отже, сам факт невиплати індексації не може свідчити про заподіяння особі моральної шкоди. Такі обставини свідчать лише про заподіяння особі матеріальної шкоди у вигляді недоотриманих сум виплат. При цьому, суд враховує, що будь-якого іншого обґрунтування заподіяння моральної шкоди позивачу в позові не міститься.

Так, позовні вимоги в частині вимог позивача щодо стягнення моральної шкоди з відповідача не підлягають задоволенню, оскільки позивачем не підтверджено спричинення їй моральної шкоди та в чому повна полягає.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 77, 241, 244-246, 260, 293, 295 КАС України, суд, -

в и р і ш и в:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Кам?янського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Дніпропетровській області про визнання дій протиправними, зобов'язання вчинити певні дії, задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Кам?янського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Дніпропетровській області щодо призначення ОСОБА_1 розмір індексації щомісячної страхової виплати за мінусом суми підвищення пенсії за період з липня 2016 року по лютий 2018 року.

Зобов'язати Кам?янське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Дніпропетровській області виплатити ОСОБА_1 недоплачену суму щомісячної страхової виплати за мінусом суми підвищення пенсії за період з липня 2016 року по лютий 2018 року в розмірі 6 174 (шість тисяч сто сімдесят чотири) грн. 52 коп.

В іншій частині позовних вимог, відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Відомості сторін

Позивач - ОСОБА_1, адреса: АДРЕСА_1, ідентифікаційний номер - НОМЕР_1.

Відповідач Кам?янське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Дніпропетровській області, адреса: Дніпропетровська область, м. Кам?янське, пр. Тараса Шевченка, буд. № 42, ЄДРПОУ 41418488.

Суддя Похваліта С. М.

СудЗаводський районний суд м.Дніпродзержинська 
Дата ухвалення рішення17.09.2018
Оприлюднено29.11.2018
Номер документу78152941
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —208/1620/17

Ухвала від 15.04.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Постанова від 05.03.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Постанова від 05.03.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 01.02.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 01.02.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Рішення від 17.09.2018

Адміністративне

Заводський районний суд м.Дніпродзержинська

Похваліта С. М.

Ухвала від 08.11.2018

Адміністративне

Заводський районний суд м.Дніпродзержинська

Похваліта С. М.

Ухвала від 08.02.2018

Адміністративне

Заводський районний суд м.Дніпродзержинська

Похваліта С. М.

Ухвала від 06.11.2017

Адміністративне

Заводський районний суд м.Дніпродзержинська

Похваліта С. М.

Ухвала від 18.10.2017

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні