Постанова
від 28.11.2018 по справі 821/36/18
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 листопада 2018 р.м.ОдесаСправа № 821/36/18

Категорія: 9.3 Головуючий в 1 інстанції: Ковбій О.В.

П'ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді -Кравченка К.В., судді -Джабурія О.В., судді -Вербицької Н.В.

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Міністерства аграрної політики та продовольства України на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 03 травня 2018 року по справі за адміністративним позовом Фермерського господарства Інтегровані агросистеми до Міністерства аграрної політики та продовольства України, Державної казначейської служби України, за участю третіх осіб, які не заявляє самостійні вимоги на предмет спору, Головного управління Державної казначейської служби України у Херсонській області, Департаменту агропромислового розвитку Херсонської обласної державної адміністрації, про визнання протиправною бездіяльності та стягнення заборгованості,-

В С Т А Н О В И В:

Фермерське господарство Інтегровані агросистеми (надалі - позивач) звернулось до суду першої інстанції з позовом, в якому просило визнати протиправною бездіяльність Міністерства аграрної політики та продовольства України по відшкодуванню бюджетної кредиторської заборгованості у сумі 4621821,00 грн.; стягнути (відшкодувати) з Державного бюджету України на користь Фермерського господарства Інтегровані агросистеми бюджетну заборгованість в сумі 4621821,00 грн..

В обґрунтування позову зазначено, що позивач у 2012 році в установленому законом порядку скористався своїм правом на одержання державної підтримки за бюджетною програмою 2801180 Фінансова підтримка заходів в агропромисловому комплексі за заходом здійснення фінансової підтримки підприємств агропромислового комплексу через механізм здешевлення кредитів та компенсації лізингових платежів . Міністерство аграрної політики та продовольства України, як розпорядник вищого рівні з розподілу бюджетних коштів за цією програмою підтримки в грудні 2012 року спрямувало до відповідні бюджетні призначення для виплати позивачу вказаної підтримки у розмірі 4621821,00 грн., однак у зв'язку з відсутністю коштів на єдиному казначейському рахунку утворилась кредиторська заборгованість перед позивачем, яка досі не відшкодована, що підтверджується листом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 27.12.2017 року №37-21-15/28594 та листом Департаменту агропромислового розвитку Херсонської обласної державної адміністрації від 19.01.2018 року №72-19/0/18/019.1.1-130.

Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 03.05.2018 року адміністративний позов задоволено. Суд визнав протиправною бездіяльність Міністерства аграрної політики та продовольства України щодо не спрямування бюджетних коштів на погашення бюджетної кредиторської заборгованості перед Фермерським господарством Інтегровані агросистеми у розмірі 4621821,00 грн. за бюджетною програмою 2801180 Фінансова підтримка заходів в агропромисловому комплексі за заходом здійснення фінансової підтримки підприємств агропромислового комплексу через механізм здешевлення кредитів та компенсації лізингових платежів . Стягнув з Державного бюджету України на користь Фермерського господарства Інтегровані агросистеми компенсацію за бюджетною програмою 2801180 Фінансова підтримка заходів в агропромисловому комплексі у розмірі 4621821,00 грн. шляхом списання з наявних бюджетних програм Міністерства аграрної політики та продовольства України. Стягнув з Міністерства аграрної політики та продовольства України за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Фермерського господарства Інтегровані агросистеми судовий збір в сумі 69327,33 грн. шляхом безспірного списання.

В апеляційній скарзі Міністерство аграрної політики та продовольства України, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, просить скасувати судове рішення та прийняти нове про відмову у задоволенні позову у повному обсязі.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню частково з наступних підстав.

З матеріалів справи вбачається, що ФГ Інтегровані агросистеми є сільськогосподарським підприємством, основним видом діяльності якого є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (код КВЕД 01.11), відтворення рослин (код КВЕД 01.30) інші види перероблення та консервування фруктів і овочів (код КВЕД 10.39), виробництво продуктів борошномельно-круп'яної промисловості (код КВЕД 10.61), оптова торгівля фруктами й овочами (код КВЕД 46.31).

В 2012 році позивач отримав право на фінансову підтримку через механізм здешевлення кредитів відповідно до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення фінансової підтримки суб'єктів господарювання агропромислового комплексу через механізм здешевлення кредитів та компенсації лізингових платежів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.08.2010 року №794.

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 19.10.2018 року №632 затверджено розподіли бюджетних коштів, якими передбачено надання державної підтримки суб'єктам господарювання агропромислового комплексу через механізм здешевлення кредитів між підприємствами-позичальниками та відповідно до якого фермерському господарству Інтегровані агросистеми передбачалися кошти у сумі 4621821,00 грн. (а.с.53).

Розподілами асигнувань від 27.12.2012 року №1764 та від 23.10.2012 року №1215 Мінагрополітики спрямувало до Головного Управління агропромислового розвитку Херсонської обласної державної адміністрації належну позивачу суму підтримки (а.с.54, 61).

У наданій на запит суду відповіді від 19.11.2018 року №1931-08/0118/019.5.1-1595 Департаментом агропромислового розвитку вказано, що кошти розподілом відкритих асигнувань у розмірі 4973586,00 грн. були спрямовані без примітки на фермерське господарство Інтегровані агросистеми .

Додатково департаментом вказано, що органами державної казначейської служби вказані асигнування не були перераховані на поточні рахунки підприємства по причині відсутності фінансового ресурсу на єдиному державному казначейському рахунку, у зв'язку з чим за бюджетною програмою 2801180 виникла кредиторська заборгованість перед позивачем.

В свою чергу, у наданій на запит суду відповіді Головне управління Державної казначейської служби України у Херсонській області зазначає, що на підставі Наказів від 19.10.2012 року №632 та від 30.11.2012 року №754 28.12.2018 року Головному управлінню АПР ОДА по КПКВК 2801180 спрямовано відкриті асигнування для надання державної підтримки через механізм здешевлення кредитів між підприємцями-позичальниками у сумі 4973586.00 грн.. Оскільки у 2012 році видатки здійснювались в межах наявного фінансового ресурсу на єдиному казначейському рахунку у Головного управління АПР ОДА по КПКВК 2801180 виникла бюджетна заборгованість у сумі 9921266,29 грн., яка, станом на 01.11.2018 року не погашена та обліковується в звіті про фінансові зобов'язання Департаменту АПР ХОДА.

Пунктом 1-1 Постанови КМУ від 11.08.2010 року Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення фінансової підтримки суб'єктів господарювання агропромислового комплексу через механізм здешевлення кредитів та компенсації лізингових платежів (далі - Порядок №794) встановлено, що головним розпорядником бюджетних коштів і відповідальним виконавцем відповідної бюджетної програми є Мінагрополітики.

Пунктом 14 Порядку №794 передбачено, що Мінагрополітики спрямовує бюджетні призначення Міністерству аграрної політики та продовольства Автономної Республіки Крим, головним управлінням агропромислового розвитку обласних і управлінню промисловості, розвитку інфраструктури та агропромислового комплексу Севастопольської міської держадміністрацій на підставі рішення комісії Мінагрополітики. Міністерство аграрної політики та продовольства Автономної Республіки Крим, головні управління агропромислового розвитку обласних і управління промисловості на підставі рішення комісії Мінагрополітики подають до головних управлінь Казначейства реєстр підприємств і платіжні доручення на виплату компенсації шляхом перерахування коштів на поточні рахунки позичальників та лізингоодержувачів.

Як вбачається з зазначених вище норм Мінагрополітики здійснює остаточний розподіл коштів між підприємствами постачальниками та розподілами відкритих асигнувань спрямовує бюджетні призначення до головних управлінь агропромислового розвитку обласних державних адміністрацій, проте як вірно зазначено апелянтом в апеляційній скарзі із аналізи цих норм не вбачається обов'язку здійснення міністерством безпосереднього перерахунку на рахунки суб'єктів господарювання.

Встановлені обставини справи свідчать про те, що Міністерством аграрної політики та продовольства України вчинений весь необхідний обсяг дій, який передбачений Порядком №794, задля виплати позивачу у 2012 році державної підтримки компенсацію за бюджетною програмою 2801180 в сумі 4973586.00 грн., а неотримання позивачем цієї суми державної підтримки у 2012 році пов'язане з діями інших суб'єктів, які задіяні у визначеній Порядком №794 процедурі виплати вказаної державної підтримки, а саме Головного Управління агропромислового розвитку Херсонської обласної державної адміністрації та Головного управління Державної казначейської служби України у Херсонській області.

Що стосується невиплати позивачу вказаної заборгованості з 2013 року і до моменту звернення позивача з цим позовом, то, як свідчать матеріали справи, Міністерство аграрної політики та продовольства України зверталось до Міністерства фінансів України про необхідність виділення коштів для погашення існуючої заборгованості за вказаною програмою, про що свідчать листи від 18.07.2013 року №37-21-2-10/14062, від 23.01.2015 року №37-21-2-10/780, від 18.05.2015 року №37-21-2-10/7584, від 31.08.2015 року №37-21-2-10/14536, від 13.01.2016 року №37-21-2-10/365, від 11.02.2016 року №37-21-2-10/1742.

Листом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 27.12.2017 року №37-21-15/28595 позивача було повідомлено, що кредиторська заборгованість відповідно до "Звіту про заборгованість за бюджетними коштами" станом на 01.01.2017 року складає близько 229 млн. грн.. Законом України Про Державний бюджет України на 2017 рік за бюджетною програмою 2801180 затверджені асигнування обсягом 55 млн. грн., при цьому, враховуючи брак коштів для виплати кредиторської заборгованості в повному обсязі, з метою недопущення виконавчих проваджень в першу чергу заплановано погашення кредиторської заборгованості за прийнятими рішеннями судів різних інстанцій на суму 54,2 млн. грн..

Виходячи з вищенаведеного, колегія суддів не вбачає достатніх підстав для визнання протиправною бездіяльності Міністерства аграрної політики та продовольства України щодо не спрямування бюджетних коштів на погашення бюджетної кредиторської заборгованості перед Фермерським господарством Інтегровані агросистеми у розмірі 4621821,00 грн. за бюджетною програмою 2801180.

Разом з тим колегія суддів зазначає, що недостатність фінансування відповідача з Державного бюджету в напрямку погашення існуючої заборгованості за бюджетною програмою 2801180 жодним чином не позбавляє позивача права на отримання з Державного бюджету належної йому суми державної підтримки за 2012 рік в сумі 4621821,00 грн..

І це право позивача не заперечується сторонами у даній справі.

Оскільки неотримання позивачем цієї бюджетної заборгованості порушує майнові права та інтереси позивача, тому належним та ефективним способом захисту таких прав має бути стягнення на користь позивача цієї суми бюджетної заборгованості з Державного бюджету.

Відтак суд першої інстанції прийняв вірне рішення стягнути з Державного бюджету на користь позивача бюджетну заборгованість компенсацію за бюджетною програмою 2801180 в сумі 4973586,00 грн..

В той же час, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції в частині стягнення вказаної суми бюджетної заборгованості підлягає зміні, шляхом виключення з нього як зайвого застосованого судом першої інстанції порядку його виконання.

Відповідно ч.3 ст.317 КАС України невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи є підставою для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню частково, а рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню з прийняттям нової постанови про часткове задоволення позовних вимог.

Керуючись ст.311, ст.315, ст.316, ст.321, ст.322, ст.325, ст.329 КАС України, апеляційний суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Міністерства аграрної політики та продовольства України - задовольнити частково.

Рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 03 травня 2018 року - скасувати.

Прийняти по справі нову постанову, якою позовні вимоги Фермерського господарства Інтегровані агросистеми задовольнити частково.

Стягнути з Державного бюджету України на користь фермерського господарства Інтегровані агросистеми (75600, Херсонська область, Голопристанський район, м.Гола Пристань, вул. Московська, 25, код ЄДРПОУ 33734191) компенсацію за бюджетною програмою 2801180 "Фінансова підтримка заходів в агропромисловому комплексі" у розмірі 4621821,00 грн. (чотири мільйони шістсот двадцять одна тисяча вісімсот двадцять одна гривня).

Стягнути з Міністерства аграрної політики та продовольства України (01001, м.Київ, вул.Хрещатик, 24, код ЄДРПОУ 37471967) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь фермерського господарства Інтегровані агросистеми (код ЄДРПОУ 33734191) судовий збір в сумі 69327 (шістдесят дев'ять тисяч триста двадцять сім) гривень 33 коп..

В решті позовних вимог відмовити.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено та підписано 30 листопада 2018 року.

Головуючий суддя Кравченко К.В. Судді Джабурія О.В. Вербицька Н. В.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.11.2018
Оприлюднено02.12.2018
Номер документу78229707
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —821/36/18

Ухвала від 20.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

Ухвала від 28.12.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 19.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Постанова від 26.02.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Радишевська О.Р.

Ухвала від 25.02.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Радишевська О.Р.

Ухвала від 27.12.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шипуліна Т.М.

Постанова від 28.11.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 23.11.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 08.10.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 03.09.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні