Постанова
від 29.11.2018 по справі 2340/2921/18
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 2340/2921/18 Головуючий у І інстанції - Руденко А.В.

Суддя-доповідач - Мельничук В.П.

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29 листопада 2018 року м. Київ

Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:

Головуючого-судді: Мельничука В.П.

суддів: Ісаєнко Ю.А., Лічевецького І.О.,

при секретарі: Андрієнко Н.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду, згідно з ст. 229 КАС України, апеляційну скаргу Чигиринської районної державної адміністрації на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 03 вересня 2018 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Дар. Інфраструктурні рішення" до Чигиринської районної державної адміністрації про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И Л А:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Дар. Інфраструктурні рішення" звернулось до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Чигиринської районної державної адміністрації, в якому просило визнати неправомірною бездіяльність щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 62,8494 га в оренду позивачу на 25 років для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об?єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій за рахунок земель державної власності, розташованих за межами населеного пункту в адміністративних межах Рацівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області, для обслуговування потреб жителів територіальної громади Чигиринського району та надання у користування земельних ділянок з кадастровими номерами 7125485000:01:001:1758 (17,9667 га), 7125485000:01:001:1776 (12,0528 га), 7125485000:01:001:1774 (25,3819 га), 7125485000:01:001:1775 (6,1314 га), як таку, що порушує норми діючого законодавства; зобов'язати відповідача відповідно до пункту 6 статті 123 Земельного кодексу України у встановлений чинним законодавством термін прийняти розпорядження про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 62,8494 га позивачу в оренду терміном на 25 років для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об'єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій за рахунок земель державної власності, розташованих за межами населеного пункту в адміністративних межах Рацівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області, для обслуговування потреб жителів територіальної громади Чигиринського району та надати у користування позивачу земельні ділянки з кадастровими номерами 7125485000:01:001:1758 (17,9667 га), 7125485000:01:001:1776 (12,0528 га), 7125485000:01:001:1774 (25,3819 га), 7125485000:01:001:1775 (6,1314 га) на умовах, визначених проектом їх відведення.

В обґрунтування позовних вимог Позивач зазначає, що 12 червня 2018 року звернувся до Відповідача із клопотанням про затвердження проекту відведення земельної ділянки, проте, всупереч статті 123 Земельного кодексу України, станом на час подання позовної заяви до суду позивачем не отримано відповіді на його клопотання. Вважає, що вказаною бездіяльністю відповідач порушує двотижневий строк на розгляд його клопотання.

Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 03 вересня 2018 року адміністративний позов задоволено повністю.

Визнано протиправною бездіяльність Чигиринської районної державної адміністрації Черкаської області (вул. Богдана Хмельницького, 26, м. Чигирин, Черкаська область, 20901, код ЄДРПОУ - 04061323) щодо затвердження проекту землеустрою про відведення земельних ділянок загальною площею 62,8494 га Товариству з обмеженою діяльністю Дар.Інфраструктурні рішення (вул. Грушевського, 26, м. Чигирин, Черкаська область, 20901, код ЄДРПОУ - 41461601) в оренду терміном на 25 років для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об'єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій, за рахунок земель державної власності, розташованих в адміністративних межах Рацівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області (вул. Леніна, с. Рацеве, Чигиринський район, Черкаська область, 20910, код ЄДРПОУ - 33369824), за межами населеного пункту, за кадастровими номерами 7125485000:01:001:1758 (17,9667 га), 7125485000:01:001:1774 (25,3819 га), 7125485000:01:001:1775 (6,1314 га), 7125485000:01:001:1776 (12,0528 га).

Зобов'язано Чигиринську районну державну адміністрацію Черкаської області (вул. Богдана Хмельницького, 26, м. Чигирин, Черкаська область, 20901, код ЄДРПОУ - 04061323) прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 62,8494 га Товариству з обмеженою діяльністю Дар.Інфраструктурні рішення (вул. Грушевського, 26, м. Чигирин, Черкаська область, 20901, код ЄДРПОУ - 41461601) в оренду терміном на 25 років для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об'єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій, за рахунок земель державної власності, розташованих в адміністративних межах Рацівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області (вул. Леніна, с. Рацеве, Чигиринський район, Черкаська область, 20910, код ЄДРПОУ - 33369824), за межами населеного пункту, та надати в користування на умовах, визначених проектом землеустрою, земельні ділянки за кадастровими номерами 7125485000:01:001:1758 (17,9667 га), 7125485000:01:001:1774 (25,3819 га), 7125485000:01:001:1775 (6,1314 га), 7125485000:01:001:1776 (12,0528 га).

Не погоджуючись з постановленим судовим рішення, Відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "Дар. Інфраструктурні рішення" відмовити повністю.

В апеляційній скарзі Відповідач не погоджується з рішенням суду першої інстанції, та посилається на порушення судом першої інстанції норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи по суті.

Зокрема, Відповідач зазначає, що можливість скасування розпорядження місцевої державної адміністрації органом вищого рівня прямо передбачено ч. 8 ст. 118 Конституції України, ч. 3 ст. 43 Закону України Про місцеві державні адміністрації , де акти не диференціюються за ознакою реалізованості. Таким чином, після завершення процедури перегляду спірного розпорядження органом вищого рівня, розпорядження Черкаської обласної державної адміністрації від 31.08.2018 року № 658, скасовано розпорядження райдержадміністрації від 23.01.2018 року № 25.

Позивачем відзив на апеляційну скаргу не подавався.

Згідно з частиною 4 статті 229 КАС України у зв'язку з неявкою у судове засідання всіх учасників справи фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Судом першої інстанції встановлено, що рішенням Чигиринської районної державної адміністрації від 22 грудня 2017 року № 23-2/VII затверджено Програму економічного і соціального розвитку Чигиринського району на 2018 рік; зобов'язано Чигиринську районну державну адміністрацію забезпечити виконання Програми та фінансування заходів Програми в межах бюджетних коштів, передбачених на виконання Програми районним бюджетом Чигиринського району на 2018 рік.

Згідно з Переліком інвестиційних проектів, реалізація яких запланована підприємствами району на 2018 рік (додаток до вказаного розпорядження), ТОВ "Дар. Інфраструктурні рішення" приймає участь у розміщенні сонячної електростанції в Чигиринському районі.

Розпорядженням Чигиринської районної державної адміністрації Черкаської області від 23 січня 2018 року № 25 Товариству з обмеженою відповідальністю Дар. Інфраструктурні рішення надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 70 га в адміністративних межах Рацівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області за межами населеного пункту, в оренду на 25 років для обслуговування потреб жителів територіальної громади Чигиринського району.

Відведення земельних ділянок для даного виду використання мало забезпечувати в повній мірі постачання жителям територіальної громади сіл Рацеве, Вітово, м. Чигирин та Чигиринського району електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел.

На замовлення Позивача, державним підприємством Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою 02 лютого 2018 року було розроблено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 62,8494 га товариству з обмеженою відповідальністю Дар. Інфраструктурні рішення в оренду терміном на 25 років для розміщення будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд, об'єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій, за рахунок земель державної власності, розташованих в адміністративних межах Рацівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області, за межами населеного пункту.

20 квітня 2018 року земельні ділянки з кадастровими номерами №7125485000:01:001:1775, №7125485000:01:001:1776, №7125485000:01:001:1774 зареєстровані в Державному земельному кадастрі відділом у Чигиринському районі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області. Земельна ділянка №7125485000:01:001:1758 зареєстрована в ДЗК 10 липня 2017 року.

Вказані обставини підтверджуються витягами з Державного земельного кадастру про земельну ділянку.

14 червня 2018 року Позивач звернувся до голови Чигиринської районної державної адміністрації із заявою від 12 червня 2018 року, в якій просив затвердити проект із землеустрою земельних ділянок загальною площею 61,5328 га для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об'єктів енергогенеруючих підприємств, установ, організацій в адмінмежах Рацівської сільської ради Чигиринського району. Вказана заява отримана уповноваженою особою Чигиринської районної державної адміністрації 14.06.2018, що підтверджується копією рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення.

15 червня 2018 року заява Позивача про затвердження проекту землеустрою зареєстрована в журналі обліку / реєстрації заяв та документів, необхідних для надання адміністративної послуги, які подає суб'єкт звернення або уповноважена ним особа адміністратору.

Станом на час звернення Позивача до суду з адміністративним позовом 24.07.2018 року, Відповідачем не прийнято рішення щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду.

Розпорядженням Черкаської обласної державної адміністрації від 31 серпня 2018 року № 658 скасовано розпорядження Чигиринської районної державної адміністрації від 23 січня 2018 року № 25 Про надання дозволу ТОВ Дар. Інфраструктурні рішення на розроблення проекту землеустрою .

Вважаючи протиправною вказану бездіяльність Відповідача, Позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.

Задовольняючи адміністративний позов суд першої інстанції виходив з того, що дії та рішення Черкаської обласної державної адміністрації щодо скасування розпорядження про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою; та бездіяльність Відповідача щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок Позивачу не були послідовними і не сприяли юридичній визначеності у правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси позивача. Таким чином, суд дійшов висновку про протиправність бездіяльності відповідача щодо затвердження проекту землеустрою про відведення земельних ділянок загальною площею 62,8494 га товариству з обмеженою діяльністю ДАР. Інфраструктурні рішення . Також, задля належного і обґрунтованого способу захисту порушеного права Позивача суд першої інстанції зобов'язав Відповідача прийняти рішення, яким затвердити проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 62,8494 га товариству з обмеженою діяльністю ДАР. Інфраструктурні рішення в оренду терміном на 25 років для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об'єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій, за рахунок земель державної власності, розташованих в адміністративних межах Рацівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області, за межами населеного пункту, та надати в користування на умовах, визначених проектом землеустрою, земельні ділянки за кадастровими номерами 7125485000:01:001:1758 (17,9667 га), 7125485000:01:001:1774 (25,3819 га), 7125485000:01:001:1775 (6,1314 га), 7125485000:01:001:1776 (12,0528 га).

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, з огляду на наступні обставини.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Так, за приписами статті 1 Закону України від 09.04.1999 №586-XIV "Про місцеві державні адміністрації" місцева державна адміністрація в межах своїх повноважень здійснює виконавчу владу на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, а також реалізує повноваження, делеговані їй відповідною радою.

Відповідно до п.п. 1, 3 ч. 1 ст. 2 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" місцеві державні адміністрації в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці забезпечують: виконання Конституції, законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, інших органів виконавчої влади вищого рівня; виконання державних і регіональних програм соціально-економічного та культурного розвитку, програм охорони довкілля, а в місцях компактного проживання корінних народів і національних меншин - також програм їх національно-культурного розвитку

Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 13 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань: соціально-економічного розвитку відповідних територій.

Положеннями частина 3 статті 122 Земельного кодексу України передбачено, що районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) ведення водного господарства; б) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті; в) індивідуального дачного будівництва.

Відповідно до ч. 2 ст. 93 Земельного кодексу України земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземцям і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об'єднанням і організаціям, а також іноземним державам.

При цьому, порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності громадянам, юридичним особам у користування, в тому числі на умовах оренди, врегульовано статтями 123, 124 Земельного кодексу України.

Так, статтею 124 Земельного кодексу України передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Відповідно до ч. 1 ст. 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання).

Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.

Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.

Частина 2 статті 123 Земельного кодексу України визначає, що особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

Згідно з частиною 3 статті 123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

За приписами частини 6 статті 123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, до яких відноситься відповідач, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування .

Відповідно до ч. 10 ст. 123 Земельного кодексу України рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються: затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності); надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва

Судом першої інстанції встановлено, що на підставі дозволу на розробку проекту землеустрою, наданого 23 січня 2018 року Чигиринською районною державною адміністрацією, ДП Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 62,8494 га Товариству з обмеженою відповідальністю Дар. Інфраструктурні рішення .

14 червня 2018 року Позивач звернувся до Відповідача із заявою про затвердження проекту землеустрою земельних ділянок для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд енергогенеруючих підприємств, установ, організацій.

25 червня 2018 року Відповідач листом № 01-01-16/2048 Позивача повідомив, що наразі розпорядження Чигиринської районної державної адміністрації від 23.01.2018 №25 Про надання дозволу ТОВ Дар. Інфраструктурні рішення на розроблення проекту землеустрою переглядається Черкаською обласною державною адміністрацією на відповідність його Конституції України, законам України, іншим нормативно-правовим актам.

Після завершення процедури перегляду зазначеного розпорядження у відповідності до Закону України Про місцеві державні адміністрації буде прийнято рішення щодо видачі документа дозвільного характеру, про що заявника буде повідомлено додатково.

31 серпня 2018 року розпорядженням Черкаської обласної державної адміністрації від №658 скасовано розпорядження Чигиринської районної державної адміністрації від 23 січня 2018 року № 25 Про надання дозволу ТОВ Дар. Інфраструктурні рішення на розроблення проекту землеустрою .

Тобто, у встановлений частиною 6 статті 123 Земельного кодексу України строк Відповідачем не прийнято рішення щодо затвердження проекту землеустрою та надання земельної ділянки у користування.

Причиною такої бездіяльності став перегляд обласною державною адміністрацією законності прийняття розпорядження Чигиринської районної державної адміністрації від 23 січня 2018 року № 25 Про надання дозволу ТОВ Дар. Інфраструктурні рішення на розроблення проекту землеустрою .

Відповідно до приписів вказаного розпорядження Відповідача від 23 січня 2018 року № 25 виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією права Позивача на отримання земельної ділянки у користування - розроблено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок, сформовано земельні ділянки та проведено їх реєстрацію у Державному земельному кадастрі.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що вказане розпорядження Відповідача від 23 січня 2018 року № 25 як ненормативний правовий акт є актом одноразового застосування, та вичерпало свою дію фактом свого виконання, тому воно не може бути скасоване відповідачем після його виконання.

Тобто, органи державної влади та органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами.

Таким чином, органи державної влади та органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є "гарантією стабільності суспільних відносин" між органами державної влади / органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян та юридичних осіб впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення.

При цьому, відповідні висновку узгоджуються з правовою позицію Конституційного Суду України, викладеною в рішенні від 16 квітня 2009 року № 7-рп/2009 у справі за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частини другої статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частини чотирнадцятої статті 46, частин першої, десятої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування).

У пункті 70 рішення Європейського суду з прав людини від 20.10.2011 року "Справа "Рисовський проти України" суд підкреслює особливу важливість принципу "належного урядування". Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (див. рішення у справах "Беєлер проти Італії" [ВП], заява N 33202/96, п. 120, ECHR 2000-I, "Онер'їлдіз проти Туреччини" [ВП], заява N 48939/99, п. 128, ECHR 2004-XII, "Megadat.com S.r.l. проти Молдови", заява N 21151/04, п. 72, від 8 квітня 2008 року, і "Москаль проти Польщі", заява N 10373/05, п. 51, від 15 вересня 2009 року). Зокрема, на державні органи покладено обов'язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок (див., наприклад, рішення у справах "Лелас проти Хорватії", заява N 55555/08, п. 74, від 20 травня 2010 року, і "Тошкуце та інші проти Румунії", заява N 36900/03, п. 37, від 25 листопада 2008 року) і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси (див. зазначені вище рішення у справах "Онер'їлдіз проти Туреччини", п. 128, та "Беєлер проти Італії", п. 119).

На думку суду першої інстанції у даній адміністративній справі дії та рішення Черкаської обласної державної адміністрації щодо скасування розпорядження про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою; та бездіяльність Відповідача щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок Позивачу не були послідовними і не сприяли юридичній визначеності у правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси Позивача, з чим погоджується колегія суддів.

Отже, колегія суддів вважає вірним висновок суду першої інстанції про протиправність бездіяльності відповідача щодо затвердження проекту землеустрою про відведення земельних ділянок загальною площею 62,8494 га Товариству з обмеженою діяльністю Дар. Інфраструктурні рішення .

При цьому, спосіб відновлення порушеного права Позивача має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

Зазначена позиція повністю кореспондується з висновками Європейського суду з прав людини, відповідно до яких, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, яка вимагає, щоб норми національного правового засобу стосувалися сутності "небезпідставної заяви" за Конвенцією та надавали відповідне відшкодування. Зміст зобов'язань за статтею 13 також залежить від характеру скарги заявника за Конвенцією.

Тим не менше, засіб захисту, що вимагається згаданою статтею, повинен бути "ефективним" як у законі, так і на практиці, зокрема, в тому сенсі, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (п. 75 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Афанасьєв проти України" від 5 квітня 2005 року (заява № 38722/02)).

Таким чином, "ефективний засіб правого захисту" в розумінні статті 13 Конвенції повинен забезпечити поновлення порушеного права й одержання особою бажаного результату.

Отже, суд першої інстанції обґрунтовано дійшов висновку, що задля належного і обґрунтованого способу захисту порушеного права Позивача необхідним є зобов'язання відповідача прийняти рішення, яким затвердити проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 62,8494 га Товариству з обмеженою діяльністю ДАР. Інфраструктурні рішення в оренду терміном на 25 років для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об'єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій, за рахунок земель державної власності, розташованих в адміністративних межах Рацівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області, за межами населеного пункту, та надати в користування на умовах, визначених проектом землеустрою, земельні ділянки за кадастровими номерами 7125485000:01:001:1758 (17,9667 га), 7125485000:01:001:1774 (25,3819 га), 7125485000:01:001:1775 (6,1314 га), 7125485000:01:001:1776 (12,0528 га).

За приписами ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що викладені в позовній заяві доводи Позивача є обґрунтованими, а вимоги такими, що належить задовольнити.

Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції.

Положеннями ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Розглянувши доводи Відповідача, викладені в апеляційній скарзі, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства України, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Керуючись ст. ст. 229, 241, 242, 243, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Чигиринської районної державної адміністрації залишити без задоволення, а рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 03 вересня 2018 року - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий-суддя: В.П. Мельничук

Судді: Ю.А. Ісаєнко

І.О. Лічевецький

Повний текст складено 29.11.2018 року.

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.11.2018
Оприлюднено02.12.2018
Номер документу78230658
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2340/2921/18

Постанова від 27.05.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Парінов Андрій Борисович

Ухвала від 14.05.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Парінов Андрій Борисович

Ухвала від 14.05.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Парінов Андрій Борисович

Постанова від 06.03.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 05.03.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 27.02.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 07.02.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 21.01.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.В. Руденко

Ухвала від 21.01.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.В. Руденко

Ухвала від 21.01.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.В. Руденко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні