ПОСТАНОВА
Іменем України
22 листопада 2018 року м. Кропивницький
справа № 389/874/18
провадження № 22-ц/4809/159/18
Кропивницький апеляційний суд в складі колегії суддів судової палати у цивільних справах:
головуючого: Дуковського О.Л. (суддя-доповідач)
суддів: Письменного О.А., Черненка В.В.
з участю секретаря: Демешко Л.В.
Розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Кропивницькому цивільну справу за апеляційною скаргою Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області на рішення Знам'янського міськрайонного суду Кіровоградської області від 21 червня 2018 року, у складі головуючого Берднікової Г.В., у справі за позовом ОСОБА_2 до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області про визнання незаконним рішення та зобов'язання передати в оренду земельну ділянку
ВСТАНОВИВ:
У квітні 2018 року адвокат ОСОБА_3 в інтересах ОСОБА_2, звернувся до суду з позовом, в якому просив визнати незаконною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області викладену у листі від 19.02.2018 року № К-1105/0-1084/0/17-18; зобов'язати відповідача затвердити проект землеустрою та передати позивачу в оренду земельну ділянку площею 12,5155 га з кадастровим номером НОМЕР_2 з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, яка знаходиться на території Іванковецької сільської ради Знам'янського району Кіровоградської області за межами населенного пункту, на підставі заяви від 05.02.2018 року. Також просив стягнути з відповідача на користь позивача судові витрати пов'язані з розглядом справи.
Позовну заяву обґрунтовано тим, що на підставі розпорядження голови Знам'янської районної державної адміністрації Кіровоградської області від 13 жовтня 2011 року за заявою ОСОБА_2 виготовлено проект землеустрою щодо відведення їй в оренду земельної ділянки площею 12,5155 га для сінокосіння і випасання худоби на території Іванковецької сільської ради Знам'янського району Кіровоградської області.
19 липня 2012 року вищевказаний проект погоджений комісією з розгляду питань, пов'язаних з погодженням проекту землеустрою у Знам'янському районі, внаслідок чого надано висновок від 19 липня 2012 року №291.
30 липня 2012 року розпорядженням голови Знам'янської РДА № 397-р затверджено проект землеустрою, акт визначення збитків власників землі та передано в оренду ОСОБА_2 строком на 10 років земельну ділянку площею 12,5155 га із земель запасу сільськогосподарського призначення Іванковецької сільської ради Знам'янського району Кіровоградської області. Пунктом 2 вищевказаного розпорядження ОСОБА_2 зобов'язано виготовити технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки та зобов'язано укласти договір оренди. Пунктом 3 вищевказаного розпорядження визначено, що у випадку не укладання договору оренди землі фізичною особою ОСОБА_2 до 23 листопада 2012 року, з дня видання даного розпорядження, розпорядження вважається таким, що втратило чинність.
29 вересня 2012 року, на підставі виготовленої технічної документації із землеустрою земельній ділянці, яка відводиться у оренду, визначено кадастровий номер НОМЕР_2.
12 жовтня 2012 року, ОСОБА_2 замовила виготовлення технічної документації із нормативної грошової оцінки вищевказаної земельної ділянки. 31 жовтня 2012 року технічна документація по нормативній грошовій оцінці земель пройшла державну експертизу землевпорядної документації.
Однак, договір оренди у встановлений строк укладено не було, оскільки головою Знам'янської РДА видано розпорядження про встановлення розміру орендної плати за користування земельною ділянкою лише 25 грудня 2012 року № 654-р.
При цьому, у зв'язку із внесенням змін до ст.122 Земельного кодексу України, Знам'янська РДА так і не уклала договір оренди землі з ОСОБА_2, оскільки повноваження розпоряджатися землями сільськогосподарського призначення державної власності перейшли до Головного управління Держземагентсва (Держгеокадастру) у Кіровоградській області. У зв'язку з цим ОСОБА_2 неодноразово зверталася до Головного управління Держземагентсва (Держгеокадастру) у Кіровоградській області з заявами затвердити проект землеустрою та передати в оренду земельну ділянку. Однак, на свої заяви отримувала відмови у їх задоволенні.
Як на підставу, що обумовила відмову у задоволенні клопотання ОСОБА_2 відповідач посилався на п.3 розпорядження голови Знам'янської РДА №397-р від 30 липня 2012 року. Крім того, ОСОБА_2 зазначено про необхідність підтвердити чинність вищевказаного розпорядження.
В порядку досудового врегулювання спору представником позивача було підготовлено та подано до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області заяву про затвердження проекту землеустрою та передачі в оренду ОСОБА_2 земельної ділянки.
Однак, на початку березня поточного року на адресу ОСОБА_2 надійшла відповідь Головного управління Держгеокадстру у Кіровоградській області від 19 лютого 2018 року №К-1105/0-1084/0/17-18 зі змісту якої вбачається, що відповідач не має правових підстав для задоволення заяви, оскільки згідно розпорядження Голови Знам'янської районної державної адміністрації від 30 липня 2012 року №397-р Про надання в оренду земельної ділянки фізичній особі ОСОБА_2. затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, акт визначення збитків власників землі та землекористувачів та надано фізичній особі ОСОБА_2 у оренду земельну ділянку строком на 10 років загальною площею 12,5155 га із земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у запасі Іванковецької сільської ради Знам'янського району Кіровоградської області для сінокосіння і випасання худоби.
Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, посилаючись на різного роду відмови, не зважаючи на те, що на етапі після погодження проекту землеустрою, зобов'язане передати у двотижневий строк в оренду земельну ділянку, не прийняло рішення про передачу у оренду ОСОБА_2 земельної ділянки на підставі погодженого проекту землеустрою, та не прийняло рішення про відмову у затвердженні проекту землеустрою, внаслідок чого вчинило бездіяльність та створило передумови для звернення до суду з даною позовною заявою про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії.
Дану відмову Головного управління Держгеокадастру позивач та її представник вважають незаконною, оскільки Головному управлінню Держгеокадастру у Кіровоградській області достовірно відомо, що вищевказане розпорядження втратило чинність.
Рішенням Знам'янського міськрайонного суду Кіровоградської області від 21 червня 2018 року позов задоволено. Визнано незаконною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області викладену у листі від 19 лютого 2018 року №К-1105/0-1084/0/17-18. Зобов?язано Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передати ОСОБА_2 в оренду земельну ділянку площею 12,5155 га з кадастровим номером НОМЕР_2 з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, яка знаходиться на території Іванковецької сільської ради Знам'янського району Кіровоградської області за межами населенного пункту, на підставі заяви від 05 лютого 2018 року. Вирішено питання про судові витрати.
Не погоджуючись з рішенням суду Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області звернулось з апеляційною скаргою, в якій зазначило, що рішення суду є необґрунтованим та незаконним. Просило скасувати рішення суду та ухвалити нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.
Відзивів на апеляційну скаргу не надходило.
Відповідно до ч.6 ст. 147 Закону України від 02 червня 2016 року № 1402-VIII Про судоустрій і статус суддів у разі ліквідації суду, що здійснює правосуддя на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці (відповідних адміністративно-територіальних одиниць), та утворення нового суду, який забезпечує здійснення правосуддя на цій території, суд, що ліквідується, припиняє здійснення правосуддя з дня опублікування в газеті Голос України повідомлення голови новоутвореного суду про початок роботи новоутвореного суду.
Відповідно до п.3 розділу XII Прикінцеві та перехідні положення Закону України від 02 червня 2016 року № 1402-VIII Про судоустрій і статус суддів апеляційні суди, утворені до набрання чинності цим Законом, продовжують здійснювати свої повноваження до утворення апеляційних судів у відповідних апеляційних округах.
Підпунктом 8 п. 1 Розділу XIII Перехідні положення ЦПК України (в редакції Закону № 2147-VIII від 03.10.2017) установлено, що до утворення апеляційних судів в апеляційних округах їхні повноваження здійснюють апеляційні суди, у межах територіальної юрисдикції яких перебуває місцевий суд, який ухвалив судове рішення, що оскаржується.
Новоутворений Кропивницький апеляційний суд, почав роботу з 05.10.2018 року.
Cправа із Апеляційного суду Кіровоградської області 04.10.2018 року надійшла до Кропивницького апеляційного суду, 08.10.2018 року її було розподілено та передано судді доповідачу і 11.10.2018 року визначено членів колегії суддів.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представника позивача, вивчивши матеріали справи, перевіривши доводи апеляційної скарги, законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції у межах, передбачених ст.367 ЦПК України, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, а рішення суду скасуванню з підстав порушення судом правил предметної юрисдикції.
Згідно до статті 367 ЦПК України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Згідно з частинами першою, другою та п'ятою статті 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Судом першої інстанції встановлено, що розпорядженням голови Знам'янської районної державної адміністрації Кіровоградської області від 13 жовтня 2011 року № 500-р Про надання дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок ОСОБА_2 дозволено розробку в спеціалізованих проектних організаціях проектів землеустрою щодо відведення їй земельної ділянки в оренду строком на 10 років загальною площею 12,52 га, в тому числі пасовищ 12,52 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які перебувають у запасі Іванковецької сільської ради Знам'янського району Кіровоградської області, для сінокосіння та випасання худоби (код класифікатора видів цільового призначення земель - 01.08). Розпорядженням голови Знам'янської районної державної адміністрації Кіровоградської області від 06 квітня 2012 року №172-р, ОСОБА_2 продовжено до 30 вересня 2012 року дію дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, який було надано ОСОБА_2 згідно розпорядження голови Знам'янської районної державної адміністрації від 13 жовтня 2011 року №500 - р. (а.с.39).
На підставі вказаних розпоряджень від 13 жовтня 2011 року та від 06 квітня 2012 року за заявою ОСОБА_2 виготовлено проект землеустрою щодо відведення їй в оренду земельної ділянки площею 12,5155 га для сінокосіння і випасання худоби на території Іванковецької сільської ради Знам'янського району Кірвоградської облсті. 19 липня 2012 року, вказаний проект погоджено комісією з розгляду питань, пов'язаних з погодженням проекту землеустрою у Знам'янському районі, внаслідок чого надано висновок від 19 липня 2012 року № 29.
30 липня 2012 року розпорядженням голови Знам'янської районної державної адміністрації Кіровоградської області №397-р затверджено проект землеустрою, акт визначення збитків власників землі та передано в оренду ОСОБА_2 строком на 10 років земельну ділянку площею 12.5155 га із земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у запасі Іванковецької сільської ради Знам'янського району Кіровоградської області для сінокосіння і випасання худоби ( код класифікації видів цільового призначення земель - 01.01). Пунктом 2 вказаного розпорядження ОСОБА_2 зобов'язано виготовити технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки. Крім того зобов'язано укласти договір оренди. У п.3 розпорядження визначено, що у випадку не укладення договору оренди землі фізичною особою ОСОБА_2 до 23 листопада 2012 року, з дня видання даного розпорядження, вважати таким, що втратило чинність (а.с. 16).
13 вересня 2012 року ОСОБА_2 до Приватного підприємства Землеекспрес було подано заяву про виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) в оренду строком на 10 років для сінокосіння і випасання худоби, загальною площею 12,5155 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які перебувають в запасі Іванковецької сільської ради, та закріплення межових знаків, відповідно до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та розпорядження голови Знамянської РДА про затвердження проекту землеустрою від 30 липня 2012 року №397-р. Проект землеустрою згідно з поданою ОСОБА_2 завою виготовлено.
У висновку начальника відділу Держкомзему у Знам'янському районі Кіровоградської області про склад, повноту і якість технічної документації із землеустрою від 01 жовтня 2012 року за №3323 зазначено, що межі землекористування земельної ділянки ОСОБА_2 встановлені відповідно до технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натрі на місцевості. Площа земельної ділянки відповідає розмірам затвердженим розпорядженням голови Знам?янської РДА від 30 липня 2012 року за №397-р.
26 вересня 2012 року на підставі виготовленої технічної документації із землеустрою земельній ділянці, яка відводилася в оренду ОСОБА_2, визначено кадастровий номер НОМЕР_2.
12 жовтня 2012 року ОСОБА_2 замовила виготовлення технічної документації із нормативно грошової оцінки вищевказаної земельної ділянки і 31 жовтня 2012 року вона пройшла державну експертизу землевпорядної документації. Однак, договір оренди у встановлений строк укладено не було, оскільки головою Знам'янської РДА видано розпорядження про встановлення розміру орендної плати лише 25 грудня 2012 року №654-р. У подальшому, в зв'язку із внесенням змін до ст.122 Земельного кодексу України, Знам'янська РДА так і не уклала договір оренди землі з ОСОБА_2, оскільки повноваження розпоряджатися землями сільськогосподарського призначення державної власності перейшли до Головного управління Держземагентсва (Держгеокадастру) у Кіровоградській області.
У зв'язку із внесенням змін до ст.122 Земельного кодексу України, повноваження розпоряджатися землями сільськогосподарського призначення державної власності перейшли до Головного управління Держземагентсва (Держгеокадастру) у Кіровоградській області, а Знам'янська РДА так і не уклала з нею договір оренди землі, 15 серпня 2013 року ОСОБА_2 було подано до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області заяву про заключення з нею договору оренди щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 12,52 га терміном на 10 років для випасання худоби і для сінокосіння із земель, що перебувають у державній власності на території Іванковіецької сільської ради.
У відповіді на вказану заяву, 28 серпня 2013 року Головне управління зазначило, що не має підстав для задоволення заяви, оскільки розпорядження голови Знам'янської районної державної адміністрації Кіровоградської області від 30 липня 2013 року №397-р Про надання в оренду земельної ділянки фізичній особі ОСОБА_2. було визнано таким, що втратило чинність.
Лист від 21 грудня 2013 року свідчить про те, що ОСОБА_2 зі скаргою на неможливість укласти договір оренди зверталася до Президента України, Голови Верховної ради України, Міністра аграрної політики України, Голови Держкомзему України (а.с. 60-63).
На вказане звернення ОСОБА_2 Державним агентством земельних ресурсів України 23 січня 2014 року за вих. №К-74/0-295/6-14 було повідомлено, що її звернення скероване до Головного управління Держземаганства у Кіровоградській області для перевірки викладених нею фактів.
25 лютого 2016 року ОСОБА_2 до Управління Держгеокадастру у Кіровоградській області подано клопотання про надання їй земельної ділянки в оренду, загальною площею 12,52 га терміном на 10 років для випасання худоби і для косіння з земель, що перебувають у приватній власності на території Іванковецької сільської ради Знам'янського району Кіровоградської області.
На вказане клопотання Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області ОСОБА_2 12 травня 2016 року за вих.№К-2027/0-4092/0/6-16 було надано відповідь, в якій зазначено, що за результатами розгляду поданих матеріалів встановлено, що розпорядження Голови Знам'янської районної державної адміністрації Про надання в оренду земельної ділянки ОСОБА_2 від 30 липня 2012 року №397-р втратило чинність. У Витязі з Державного земельного кадастру про земельну ділянку склад угідь зазначено рілля , що не може використовуватися для сінокосіння і випасання худоби. Головне управління заперечує щодо відведення земельної ділянки в оренду на строк 10 років, вважає за доцільне строк відведення земельної ділянки в оренду визначити 7 років. Враховуючи вищевикладене, Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області не має підстав для задоволення заяви та пропонує привести подані документи у відповідність до вимог законів та прийнятих відповідно до них нормативно - правових актів.
07 липня 2016 року позивачем ОСОБА_2 до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області було подано заяву, в якій вона просила: затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, площею 12,5155 га з кадастровим номером НОМЕР_2 для сінокосіння і випасання худоби на території Іванковецької сільської ради; передати їй вказану земельну ділянку в оренду строком на 7 років. Разом з заявою було направлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, (а.с. 67).
У листі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 27 липня 2016 року К-12015/0-6788/0/6-16 вказано, що за результатами розгляду вказаної вище заяви, встановлено, що розпорядженням голови Знам'янської районної державної адміністрації від 30 липня 2012 року № 397-р затверджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 10 років загальною площею 12,5155 га, в тому числі пасовищ 12,5155 га, із земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у запасі Іванковецької сільської ради для сінокосіння і випасання худоби. Відповідно до пункту 3 вищевказаного розпорядження у випадку не укладення договору оренди землі ОСОБА_2 до 23 листопада 2012 року, з дня видання даного розпорядження, визнати його таким, що втратило чинність. Підтвердити чинність розпорядження голови Знам'янгської районної державної адміністрації від 30 липня 2012 року №397-р Про надання в оренду земельної ділянки фізичній особі ОСОБА_2 . Враховуючи вищевикладене, Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області не має правових підстав, для задоволення заяви (а.с. 58).
Представником позивача - адвокатом ОСОБА_3 на адресу Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області також було направлено заяву в порядку досудового врегулювання спору від 05 лютого 2018 року, в якій він, виклавши обставини справи, просив затвердити проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_2 земельної ділянки площею 12,5155 га з кадастровим номером НОМЕР_2 для сінокосіння і випасання худоби на території Іванковецької сільської ради Знам'янського району Кіровоградської області та передати їй вказану земельну ділянку в оренду строком на 7 років. Наголосив, що у заяві від 07 липня 2016 року направленій до управління Держгеокадастру, ОСОБА_2 просила затвердити проект землеустрою та передати їй в оренду земельну ділянку, без посилання на розпорядження голови Знам'янської РДА, яке втратило чинність, а просила заново затвердити проект землеустрою (а.с. 70-71).
На заяву представника позивача Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області надіслано листа від 19 лютого 2018 року за вих. №К-1105/0-1084/0/17-18, в якому вказано, що за результатами перевірки поданих матеріалів встановлено, що згідно розпорядження голови Знам'янської РДА від 30 липня 2012 року №397-р Про надання в оренду земельної ділянки ОСОБА_2. затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, акт визначення збитків власників землі та землекористувачів та надано фізичній особі ОСОБА_2 в оренду земельну ділянку строком на 10 років загальною площею 12,5155 га, в тому числі пасовищ 12,5155 га, із земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у запасі Іванковецької сільської ради для сінокосіння і випасання худоби. Враховуючи вищевикладене, ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області не має правових підстав для задоволення поданої заяви ( а.с. 72).
Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку сформований 15 червня 2016 року свідчить про те, що земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_2, що розташована на території Іванковецької сільської ради, з цільовим призначенням для сінокосіння та випасання худоби, зареєстрована 26 вересня 2012 року та є державною власністю. Державний акт на вказану земельну ділянку не видавався. Згідно з розпорядженням голови Знам'янської районної державної адміністрації від 30 липня 2012 року №397-р земельна ділянка передана в оренду ОСОБА_2 строком на 10 років. Дата державної реєстрації речового права - 28 серпня 2012 року (а.с.8-10).
Згідно із ч. 1 ст. 19 ЦПК України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства.
Суди розглядають у порядку цивільного судочинства також вимоги щодо реєстрації майна та майнових прав, інших реєстраційних дій, якщо такі вимоги є похідними від спору щодо такого майна або майнових прав, якщо цей спір підлягає розгляду в місцевому загальному суді і переданий на його розгляд з такими вимогами.
Завданням адміністративного судочинства є, зокрема, захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ (ч. 1 ст. 2 КАС України).
Справою адміністративної юрисдикції у розумінні п. 1 ч. 1 ст. 4 КАС України є переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір.
За правилами п. 1 ч. 1 ст. 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.
Вжитий у цій процесуальній нормі термін суб'єкт владних повноважень означає орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхню посадову чи службову особу, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень (п. 7 ч. 1 ст. 4 КАС України).
Таким чином, визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є наявність публічно-правового спору, тобто спору, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції і який виник у зв'язку з виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій.
З аналізу наведених процесуальних норм вбачається, що до адміністративної юрисдикції відноситься справа, яка виникає зі спору в публічно-правових відносинах, що стосується цих відносин, коли один з його учасників - суб'єкт владних повноважень, здійснює владні управлінські функції, у цьому процесі або за його результатами владно впливає на фізичну чи юридичну особу та порушує їх права, свободи чи інтереси в межах публічно-правових відносин.
Натомість визначальні ознаки приватноправових відносин - це юридична рівність та майнова самостійність їх учасників, наявність майнового чи немайнового, особистого інтересу суб'єкта. Спір буде мати приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням приватного права (як правило майнового) певного суб'єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть і в тому випадку, якщо до порушення приватного права призвели владні управлінські дії суб'єкта владних повноважень.
За змістом положень ст. 122 ЗК України вирішення питань щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування із земель державної чи комунальної власності належить до компетенції відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
У разі формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання) рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок (ч. 1 ст. 123 ЗК України).
Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується у порядку, встановленому статтею 186 -1 ЗК України.
За приписами ч. 6 ст. 123 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.
Рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються: затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності); надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.
Підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.
Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки у користування або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду (ч. 10, 13, 14 ст. 123 ЗК України).
Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що ними встановлені підстави, порядок, строки передачі земельної ділянки у власність або користування громадян та визначені органи, уповноважені розглядати ці питання. Законодавчі норми передбачають, зокрема, що для передачі земельної ділянки у власність або користування зацікавлена особа звертається до відповідних органів із заявами для отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та для надання її у власність або користування, за результатами розгляду яких визначені в ЗК України органи приймають одне з відповідних рішень. Отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у власність або оренду. А відмова особі у наданні земельної ділянки, яка висловлена шляхом відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо її відведення, сама по собі не є порушенням цивільного права цієї особи за відсутності обставин, які свідчать про наявність в неї або інших заінтересованих осіб відповідного речового права щодо такої земельної ділянки.
Конституційний Суд України у рішенні від 01 квітня 2010 року N 10-рп/2010 у справі за конституційним поданням Вищого адміністративного суду України щодо офіційного тлумачення положень ч. 1 ст. 143 Конституції України, п. "а", "б", "в", "г" ст. 12 ЗК України, п. 1 ч. ст. 17 КАС України вирішив, що:
- положення п. "а", "б", "в", "г" ст. 12 ЗК України у частині повноважень сільських, селищних, міських рад відповідно до цього кодексу вирішувати питання розпорядження землями територіальних громад, передачі земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності, вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності треба розуміти так, що при вирішенні таких питань ці ради діють як суб'єкти владних повноважень;
- положення п. 1 ч. 1 ст. 17 КАС України стосовно поширення компетенції адміністративних судів на спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності слід розуміти так, що до публічно-правових спорів, на які поширюється юрисдикція адміністративних судів, належать і земельні спори фізичних чи юридичних осіб з органом місцевого самоврядування як суб'єктом владних повноважень, пов'язані з оскарженням його рішень, дій чи бездіяльності.
Згідно зі ст. 151 Конституції України рішення та висновки, ухвалені Конституційним Судом України, є обов'язковими, остаточними і не можуть бути оскаржені.
Реалізуючи дискрецію при визначенні предметної юрисдикції справ, суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.
Тобто, якщо особа звертається до відповідних органів із заявами для отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та для надання її у власність, за результатами розгляду яких ці органи приймають відповідні рішення, то в цих правовідносинах відповідач реалізує свої контрольні функції у сфері управління діяльністю, що підпадає під юрисдикцію адміністративного суду.
Отже, розгляду адміністративними судами підлягають спори, що мають в основі публічно-правовий характер, тобто випливають із владно-розпорядчих функцій або виконавчо-розпорядчої діяльності публічних органів.
У справі, яка розглядається, позивач звернувся до суду з позовом на захист свого інтересу в отриманні земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства. Його право не було реалізовано внаслідок відмови відповідача в погодженні проекту землеустрою щодо відведення такої земельної ділянки. Наявність існуючого речового права позивача або інших осіб на цю земельну ділянку судами не встановлено.
Колегія суддів наголошує й на тому, що позивач в своєму позові не порушує питання щодо передачі в оренду земельної ділянки, а заявляє вимоги про визнання протиправним рішення суб'єкту владних повноважень, яке перешкоджає їй в оформленні документів на користування земельною ділянкою. Приватний інтерес ОСОБА_2 на час звернення до суду з цим цивільним позовом відсутній.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 21 березня 2018 року у справі N 536/233/16-ц та від 03 жовтня 2018 року у справі № 820/4149/17.
Таким чином, спір у цій справі не має ознак приватноправового та підлягає розгляду за правилами адміністративного судочинства.
Згідно із п.1 ч. 1 ст. 255 ЦПК України суд своєю ухвалою закриває провадження у справі якщо справа не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.
Відповідно до норм статті 377 ЦПК України: 1) судове рішення першої інстанції, яким закінчено розгляд справи, підлягає скасуванню в апеляційному порядку повністю або частково з закриттям провадження у справі або залишенням позову без розгляду у відповідній частині з підстав, передбачених статтями 255 та 257 цього Кодексу ; 2) порушення правил юрисдикції загальних судів, визначених статтями 19-22 цього Кодексу, є обов'язковою підставою для скасування рішення незалежно від доводів апеляційної скарги.
Керуючись ст.ст. 367, 368, 374, 376, 381, 382, 383, 384 ЦПК України, -
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області - задовольнити частково.
Рішення Знам'янського міськрайонного суду Кіровоградської області від 21 червня 2018 року - скасувати.
Провадження у цивільній справі за позовом ОСОБА_2 до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області про визнання незаконним рішення та зобов'язання передати в оренду земельну ділянку - закрити.
Стягнути з ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_1) на користь Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області (код ЄДРПОУ 39767636) судовий збір сплачений за розгляд справи у суді апеляційної інстанції в сумі 1057,21 грн.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
29.11.2018 року - складено постанову.
Головуючий суддя: О.Л. Дуковський
Судді: О.А. Письменний
В.В. Черненко
Суд | Кропивницький апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.11.2018 |
Оприлюднено | 02.12.2018 |
Номер документу | 78243486 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Кропивницький апеляційний суд
Дуковський О. Л.
Цивільне
Знам’янський міськрайонний суд Кіровоградської області
Берднікова Г. В.
Цивільне
Знам’янський міськрайонний суд Кіровоградської області
Берднікова Г. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні