ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27.11.2018 Справа №914/1622/18
Господарський суд Львівської області в складі:
судді Запотічняк О.Д.
за участю секретаря судових засідань Думин В.Я.
розглянув у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження справу
за позовом: Приватного підприємства ВЕЕМ, м. Львів,
до відповідача: Львівської міської ради, м. Львів
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, зареєстрованого у Львівській міській раді 30.08.2011 за №Ш-2335 та в Управлінні Держкомзему у місті Львів 02.11.2011 за №461010004000475
Представники:
від позивача: не з'явився;
від відповідача: не з'явився;
Суть спору: Приватне підприємство ВЕЕМ звернулося до Господарського суду Львівської області з позовом до Львівської міської ради про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, зареєстрованого у Львівській міській раді 30.08.2011р. за №Ш-2335 та в Управлінні Держкомзему у місті Львів 02.11.2011 за №461010004000475.
Позивач просить суд внести зміни до згаданого договору та викласти пункти 5, 9 цього договору оренди в наступній редакції:
п.5: Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 4 688 692 гривень ;
абзац перший п.9: Орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі 140 660,76 (сто сорок тисяч шістсот шістдесят гривень 76 копійок) гривень в рік та вноситься щомісячно рівними частинами на розрахунковий рахунок №33214812700007 УДК у Львівській області, МФО 825014. Отримувач: місцевий бюджет для Шевченківського району, ЄДРПОУ 38007662. Код платежу 18010600 для юридичних осіб до 30 числа місяця наступного за звітним .
Позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що за умовами укладеного між ним та відповідачем договору оренди земельної ділянки зареєстрованого у Львівській міській раді 30.08.2011 за №Ш-2335 та в Управлінні Держкомзему у місті Львів 02.11.2011 за №461010004000475, він отримав в користування строком на 10 років земельну ділянку загальною площею 0,6680га, кадастровий № 4610137500:04:004:0032, яка знаходиться за адресою:м.Львів, вул.Липинського,50-а.
Відповідно до п.5 та п.9 договору, сторонами було визначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 11 466 019,60грн, а орендна плата відповідно становить 3% від нормативної грошової оцінки та дорівнює 343 980,59 грн в рік.
У зв'язку із введенням в дію з 01.01.2015р. нової нормативної грошової оцінки земель міста Львова згідно ухвали Львівської міської ради від 25.12.2014р. №4250, сторонами було внесено зміни в п.5 та п.9 договору, зокрема визначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 12 970 956,80грн, а орендна плата відповідно 389 128,70грн., що становить 3% від нормативно-грошової оцінки.
Ухвалою Львівської міської ради від 30.06.2016р. №631 було затверджено нову нормативну грошову оцінку земель міста Львова, яку введено в дію з 01.01.2017р.
Згідно Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 13.02.2017р. №19-1323-0.2-1721/9-17АП, наданої Відділом Держгеокадастру у м.Львові,нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий № 4610137500:04:004:0032 становить 4 688 692,00грн.
З метою внесення змін в договір оренди землі в частині розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати, позивач звернувся до відповідача з пропозицією укласти додаткову угоду, однак відповідач відмовився її підписувати.
Обставини справи: ухвалою від 31 серпня 2018 року суд відкрив провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначив розгляд справи в підготовчому судовому засіданні на 25 вересня 2018р.
24 вересня 2018 року відповідач подав через канцелярію суду відзив на позовну заяву в якому позовні вимоги заперечив, просив суд в позові відмовити повністю.
Свої заперечення відповідач мотивує тим, що договір оренди землі від 30.08.2011р. був укладений на підставі ухвали Львівської міської ради від 30.12.2010р. №113 Про користування ПП ВЕЕМ земельною ділянкою на вул. Липинського, 50а . Згідно даної ухвали, позивачу була передана в оренду терміном на 10 років земельна ділянка площею 0,6680 га на вул.Липинського,50-а для обслуговування торговельно-офісного центру за рахунок земель житлової та громадської забудови за функцією використання - землі комерції.
В п.16 договору сторони також зафіксували, що категорія земельної ділянки за функціональним призначенням - землі комерційного використання.
Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 13.02.2017р. №19-1323-0.2-1721/9-17АП, коефіцієнт який характеризує функціональне використання земельної ділянки становить 0,7. Однак, згідно ухвали Львівської міської ради від 30.06.2016р. №631, коефіцієнт 0,7 застосовується для земель громадського призначення, а для земель комерційного використання застосовується коефіцієнт 2,50.
Відповідач вважає, що внесення змін до договору оренди земельної ділянки на підставі відповідного витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 13.02.2017р. №19-1323-0.2-1721/9-17АП, без зміни функціонального використання орендованої земельної ділянки на підставі ухвали Львівської міської ради, буде суперечити чинному законодавству.
Зокрема відповідач посилається на те, що відповідно до порядку продажу земельних ділянок комунальної власності та нарахування орендної плати за землю у місті Львові, договір оренди землі не може бути укладений при наявності розбіжностей між відомостями, які містяться в ухвалі міської ради про надання в оренду земельної ділянки або у протоколі аукціону та в інших документах.
В підготовчому засіданні 25.09.2018р. оголошувалась перерва до 02.10.2018р.
В підготовчому засіданні яке відбулось 02.10.2018р., судом розглянуто клопотання позивача викладене в позовній заяві про залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача- Управління земельних ресурсів Депратаменту містобудування Львівської міської ради та відмовлено в його задоволенні.
Позивачем було подано відповідь на відзив відповідача в якому позивач звернув увагу на те, у зв'язку із збільшенням розміру нормативної грошової оцінки, сторонами у 2015 році було внесено змінено до договору та збільшено розмір орендної плати, а відтак у зв'язку із зменшенням розміру нормативної грошової оцінки виникає необхідність внесення змін до договору щодо відповідного зменшення розміру орендної плати, оскільки саме нормативна грошова оцінка є основою для визначення розміру орендної плати. Позивач також зазначив, що за весь період дії договору, товариством своєчасно сплачувалась орендна плата.
В підготовчому засіданні 02.10.2018р. було оголошено перерву до 25.10.2018р.
Ухвалою від 25 жовтня 2018 року суд закрив підготовче провадження у справі № 914/1622/18 та перейшов до розгляду справи по суті у судовому засіданні, яке призначив на 22 листопада 2018 року.
В судовому засіданні 22 листопада 2018 року було оголошено перерву до 27 листопада 2018 року.
В судове засідання 27 листопада 2018 року представники сторін не з'явилися, причин неявки не повідомили.
Суд з'ясувавши обставини на які учасники справи посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, повно, всебічно і об'єктивно оцінивши докази, встановив наступне.
Відповідно до ч.1 ст.11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Частиною 2 ст.11 Цивільного кодексу України передбачено, що підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, в тому числі, є договори та інші правочини.
Відповідно до частини 1 статті 202 Цивільного кодексу України правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.
Згідно частини 1 статті 626 Цивільного кодексу України, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.
Як вбачається з матеріалів справи, 30 серпня 2011 року між Львівською міською радою (орендодавцем) та Приватним підприємством ВЕЕМ (орендар) було укладено договір оренди землі за умовами якого орендодавець надав а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,6680га, кадастровий № 4610137500:04:004:0032, яка знаходиться за адресою:м.Львів, вул.Липинського,50-а для обслуговування торговельно-офісного центру.
Договір було зареєстровано у Управлінні Держкомзему у м.Львові, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 02.11.2011р. за №461010004000475, а також зареєстрований у Львівській міській раді 30.08.2011р. за № Ш-2335, про що вчинено запис у книзі записів реєстрації Договорів оренди землі Ш-3.
Договір укладено на 10 років до 30.12.2020р. Сторони також погодили, що після закінчення строку договору оренди орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 90 днів до закінчення строку дії договору оренди повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (п. 8 договору).
Підставою для укладення договору та відповідно і передачі земельної ділянки в користування передувала ухвала Львівської міської ради від 30.12.2010р. №113 Про користування ПП ВЕЕМ земельною ділянкою на вул. Липинського, 50а , згідно якої позивачу була передана в оренду терміном на 10 років земельна ділянка площею 0,6680 га на вул.Липинського,50-а для обслуговування тоговельно-офісного центру за рахунок земель житлової та громадської забудови за функцією використання - землі комерції.
Положення даної ухвали щодо цільового та функціонального призначення земельної ділянки, знайшли своє відображення і в укладеному договорі.
Зокрема в п. 16 договору, сторони зафіксували, що цільове призначення земельної ділянки - землі житлової та громадської забудови, а категорія земельної ділянки за функціональним призначенням - землі комерційного використання.
Згідно із п. 5 Договору оренди, сторони погодили, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 11 466 019,60 грн.
Відповідно до п. 9 Договору оренди, орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі 343980,59 гривень в рік та вноситься щомісячно рівними частинами на розрахунковий рахунок.
Відповідно до п.9.2 договору сторони визначили, що на підставі п. 2.5 ухвали Львівської міської ради від 31.03.2011р. №369 Про деякі питання нарахування та сплати за землекористування у зв'язку із введенням в дію у 2011 році грошової оцінки земель міста Львова подальше нарахування та сплату платежів за землю здійснювати відповідно до нових довідок про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, отриманих після введення в дію відкоригованої нормативної грошової оцінки земель міста Львова.
У зв'язку із введенням в дію з 01.01.2015р. нової нормативної грошової оцінки земель у м.Львові згідно ухвали Львівської міської ради від 25.12.2014р. №4250, сторонами було внесено зміни в п.5 та п.9 договору, зокрема визначено, що нормативно - грошова оцінка земельної ділянки становить 12 970 956,80грн, а орендна плата відповідно 389 128,70грн., що становить 3% від нормативно-грошової оцінки.
Ухвалою Львівської міської ради № 631 від 30.06.2016 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Львова затверджено нову технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Львова та встановлено, що ця нормативна грошова оцінка земель м. Львова вводиться у дію з 01.01.2017, а також покладено на орендарів земельних ділянок у м. Львові обов'язок внести зміни до договорів оренди землі у частині розрахунку орендної плати за землю.
Дана ухвала була оприлюднена в газеті Ратуша (число 25 (1792) 7-13 липня 2016 року). Жодною із сторін не надано суду доказів, що дана ухвала втратила чинність чи скасована у встановленому законом порядку.
Згідно Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 13.02.2017р. №19-1323-0.2-1721/9-17АП наданого Відділом Держгеокадастру у м.Львові на запит ПП ВЕЕМ , нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий № 4610137500:04:004:0032 станом на 13.02.2017р. становить 4 688 692,00грн.
Позивач вважає, що оскільки ухвала Львівської міської ради № 631 від 30.06.2016 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Львова є чинною і на сьогоднішній день визначено нову нормативну грошову оцінку орендованої ним земельної ділянки, а нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, наявні підстави для внесення відповідних змін до договору оренди землі щодо розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати.
Зі змісту позовної заяви та встановлених обставин вбачається, що між сторонами виникли правовідносини щодо внесення змін до договору які стосуються розміру нормативної грошової оцінки орендованої позивачем земельної ділянки та розміру орендної плати у зв'язку із тим, що Львівською міською радою було затверджено нову технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Львова а згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, нормативна грошова оцінка земельної ділянки зменшилась.
Дані правовідносини врегульовано Законом України Про оренду землі , Законом України Про оцінку земель , нормами Глав 35, 53, 58 ЦК України , Главою 15 Земельного кодексу України , Глави 20 Господарського кодексу України .
Відповідно до ст. 759 ЦК України , за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов'язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк.
Як передбачено ст. 792 ЦК України , за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.
Відповідно до положень ст.93 Земельного кодексу України , право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Відповідно до ст.13 Закону України Про оренду землі , договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Відповідно до положень ст.206 ЦК України , використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Згідно зі ст.632 ЦК України , ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Відповідно до ст.288.5 Податкового кодексу України , розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області
Відповідно до статті 21 Закону України Про оренду землі розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України ).
За змістом статті 1 Закону України "Про оцінку земель" , нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Відповідно до пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України , для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Отже, у разі зміни нормативної грошової оцінки землі, яка є базою оподаткування для плати за землю, змінюється й річна сума податкового зобов'язання по земельному податку та орендній платі за земельні ділянки державної та комунальної власності.
За приписами статті 13 , частини 1 статті 15 та статті 18 Закону України "Про оцінку земель" , нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності за рішенням органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.
Відповідно до ст. 1 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Відповідно до ст. 18 даного закону, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій"
Відповідно до ст. 21 цього закону, технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а також звіти з експертної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності у разі їх продажу підлягають державній експертизі відповідно до закону.
Згідно з частиною 1 статті 23 цього ж Закону технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Статтею 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
За змістом статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Як встановлено судом, ухвалою Львівської міської ради № 631 від 30.06.2016 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Львова затверджено нову технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Львова та покладено на орендарів земельних ділянок у м. Львові обов'язок внести зміни до договорів оренди землі у частині розрахунку орендної плати за землю.
Дана ухвала містить грошову оцінку земель різного функціонального призначення у розрізі економіко-планувальних зон (додаток 3 до ухвали).
Відповідно до п.3 ухвали, Відділ у місті Львові Головного управління Держгеокадастру у Львівській області зобов'язано забезпечити видачу витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок з урахуванням індексації нормативної грошової оцінки земель відповідно до вимог законодавства України.
Згідно із додатком №3 до ухвали Львівської міської ради від 30.06.2016р. №631, коефіцієнт 0,7 застосовується для земель громадського призначення.
Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 13.02.2017р. №19-1323-0.2-1721/9-17АП, цільове призначення земельної ділянки: 03.15, категорія земель: житлової та громадської забудови. Коефіцієнт який характеризує функціональне використання земельної ділянки становить 0,7.
Як вбачається з Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку кадастровий № 4610137500:04:004:0032, цільове призначення земельної ділянки: 03.15 Для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, категорія земель: землі житлової та громадської забудови.
Відповідно до ст. 19 Земельного кодексу України, землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії:
а) землі сільськогосподарського призначення;
б) землі житлової та громадської забудови;
в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення;
г) землі оздоровчого призначення;
ґ) землі рекреаційного призначення;
д) землі історико-культурного призначення;
е) землі лісогосподарського призначення;
є) землі водного фонду;
ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Відповідно до класифікації видів цільового призначення земель затвердженої Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010р. №548, в розділі 03 Землі громадської забудови (землі, які використовуються для розміщення громадських будівель і споруд (готелів, офісних будівель, торговельних будівель, для публічних виступів, для музеїв та бібліотек, для навчальних та дослідних закладів, для лікарень та оздоровчих закладів), інших об'єктів загального користування, зазначено підрозділ 03.15 Для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови.
Суд звертає увагу на те, що жодна із сторін не заперечує та не оспорює правомірність витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 13.02.2017р. №19-1323-0.2-1721/9-17АП.
Відповідно до додатку №3 до ухвали Львівської міської ради від 30.06.2016р. №631, для земель громадського призначення визначено коефіцієнт 0,70.
Відповідно до п.9.2 договору сторони визначили, що на підставі п.2.5 ухвали Львівської міської ради від 31.03.2011р. №369 Про деякі питання нарахування та сплати за землекористування у зв'язку із введенням в дію у 2011 році грошової оцінки земель міста Львова подальше нарахування та сплату платежів за землю слід здійснювати відповідно до нових довідок про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, отриманих після введення в дію відкорегованої нормативної грошової оцінки земель міста Львова.
Ухвала Львівської міської ради від 31.03.2011р. №369 була скасована ухвалою Львівської міської ради від 27.12.2012р. №2029, однак жодних змін до п. 9.2 договору сторонами внесено не було, і положення про те, що нарахування та сплату платежів за землю слід здійснювати відповідно до нових довідок про нормативну грошову оцінку земельних ділянок є чинними.
Відповідно до п. 8.5 Порядку продажу земельних ділянок комунальної власності та нарахування орендної плати за землю у м. Львові затвердженого ухвалою Львівської міської ради від 25.05.2017р. №1995, орендар має право вимагати зменшення орендної плати у випадках, передбачених законодавством України.
Приведення умов діючих договорів оренди землі до норм цього Порядку, в частині зменшення розміру орендної плати за землю, здійснюється через внесення змін до таких договорів на підставі цього Порядку, за заявами орендарів (за винятком коли розмір орендної плати за землю визначений ухвалою міської ради про передачу земельної ділянки в оренду).
Якщо розмір орендної плати за землю визначений ухвалою міської ради про передачу земельної ділянки в оренду, внесення змін до таких договорів оренди землі в частині зменшення розміру орендної плати за землю здійснюється на підставі відповідного рішення (ухвали) ради.
В даному випадку, розмір орендної плати не був визначений ухвалою Львівської міської ради від 30.12.2010р. №113.
Таким чином, суд приходить до висновку, що впровадження нового розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки з 01.01.2017 є підставою для зміни розміру орендної плати за договором оренди землі від 30.08.2011р. укладеним між позивачем та відповідачем.
Щодо тверджень відповідача про те, що внесення змін до договору оренди земельної ділянки на підставі відповідного витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 13.02.2017р. №19-1323-0.2-1721/9-17АП, без зміни функціонального використання орендованої земельної ділянки на підставі ухвали Львівської міської ради, буде суперечити чинному законодавству, суд зазначає наступне.
Позивач посилається на Порядок продажу земельних ділянок комунальної власності та нарахування орендної плати за землю у м. Львові затверджений ухвалою Львівської міської ради від 25.05.2017р. №1995, яким зокрема визначено, що договір оренди землі не може бути укладений при наявності розбіжностей між відомостями, які містяться в ухвалі міської ради про надання в оренду земельної ділянки або у протоколі аукціону (у разі набуття права оренди на земельну ділянку на конкурентних засадах), та в інших документах (п. 6.3.1 Порядку).
Відповідно до п.7.3 Порядку, Розмір орендної плати за земельні ділянки встановлюється відповідно до їх цільового (функціонального) використання у розрізі економіко-планувальних зон м. Львова згідно з цим Порядком, за винятком випадку, коли розмір орендної плати за землю визначений ухвалою міської ради про передачу земельної ділянки в оренду або результатами земельних торгів (у разі набуття права оренди на земельну ділянку на конкурентних засадах).
В той же час, як визначено п. 8.4 порядку, на який посилається відповідач, при зміні цільового (функціонального) використання орендованої земельної ділянки на підставі ухвали міської ради управління земельних ресурсів департаменту містобудування вносить зміни до чинного договору оренди землі.
Тобто саме орендодавець повинен ініціювати питання щодо внесення змін до чинного договору оренди землі у зв'язку із зміною цільового (функціонального) використання земельної ділянки.
В п. 36 договору сторони погодили, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку
Дані положення договору кореспондуються з положеннями ст.30 Закону України Про оренду землі .
Відповідно до п.13 договору оренди землі, сторони погодили, що розмір орендної плати переглядається відповідно до Закону України Про оренду землі та згідно з цим договором, зокрема у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; в інших випадках, передбачених законом.
Відповідно до ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Відтак оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, зміна розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки є обов'язковою підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої сторонами в договорі оренди землі.
Відповідно до ст.188 ГК України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
З приводу надсилання пропозиції щодо зміни умов договору стороною, яка бажає внести такі зміни, іншій стороні, суд вважає за доцільне зазначити наступне.
Відповідно до п. 1 резолютивної частини Рішення КСУ від 09.07.2002р. №15-рп-2002 (справа №1-2/2002 про досудове врегулювання спорів) право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. Встановлення законом або договором досудового врегулювання спору за волевиявленням суб'єктів правовідносин не є обмеженням юрисдикції судів і права на судовий захист.
Таким чином, надсилання відповідачу пропозицій про внесення змін до спірного Договору оренди землі є виключно правом, а не обов'язком позивача, тому у випадку недотримання позивачем вимог ч.2 ст.188 ГК України щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору оренди земельної ділянки, не позбавляє його права звернутися до суду з позовом до відповідача про зміну умов Договору за наявності спору, тобто відсутності згоди на зміну умов договору.
Частиною 1 статті 74 ГПК України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідно до ст. 76 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Відповідно до ст. 86 ГПК України , суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
Враховуючи наведене, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, підтвердженими матеріалами справи, відповідачем не спростовані, а тому підлягають до задоволення в повному обсязі.
У відповідності до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати прокурора по сплаті судового збору в сумі 1762,00 грн покладаються на відповідача.
Керуючись статтями 10 , 12 , 20 , 73-76 , 79 , 123 , 129 , 232 , 233 , 236 , 237 , 238 , 240 ГПК України , суд , -
ВИРІШИВ:
1. Позовні вимоги задоволити повністю.
2. Внести зміни до укладеного 30 серпня 2011 року між Львівською міською радою (79006, м.Львів, пл.Ринок,1, ідентифікаційний код 04055896) та Приватним підприємством (79037,м.Львів, вул. Богдана Хмельницького,212 офіс 410, ідентифікаційний код 20816413) Договору оренди землі (кадастровий номер земельної ділянки: 4610137500:04:004:0032), шляхом викладення п.5 та п.9 Договору в наступній редакції:
п.5: Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 4 688 692 гривень ;
абзац перший п.9: Орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі 140 660,76 (сто сорок тисяч шістсот шістдесят гривень 76 копійок) гривень в рік та вноситься щомісячно рівними частинами на розрахунковий рахунок №33214812700007 УДК у Львівській області, МФО 825014. Отримувач: місцевий бюджет для Шевченківського району, ЄДРПОУ 38007662. Код платежу 18010600 для юридичних осіб до 30 числа місяця наступного за звітним .
3. Стягнути з Львівської міської ради (79006, м.Львів, пл.Ринок,1, ідентифікаційний код 04055896) на користь Приватного підприємства (79037,м.Львів, вул. Богдана Хмельницького,212 офіс 410, ідентифікаційний код 20816413) 1762,00грн судового збору.
4. Рішення набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 241 ГПК України .
5. Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Львівського
апеляційного господарського суду в порядку, встановленому розділом IV ГПК України .
Повне рішення складено та підписано 03.12.2018р.
Суддя Запотічняк О.Д.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 27.11.2018 |
Оприлюднено | 03.12.2018 |
Номер документу | 78248010 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Плотніцький Борис Дмитрович
Господарське
Господарський суд Львівської області
Запотічняк О.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні