Рішення
від 03.12.2018 по справі 513/1080/17
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 513/1080/17

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 листопада 2018 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Танцюри К.О.,

за участю секретаря Орленко А.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м.Одесі справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Саратської селищної виборчої комісії Саратського району Одеської області, треті особи Саратська селищна рада Одеської області, Білгород-Дністровський відділ поліції Головного управління Національної поліції в Одеській області, Саратська районна державна адміністрація Одеської області, ініціативна група виборців виборчого округу № 12 з виборів депутатів Саратської селищної ради в особі офіційного представника Аракеляна Карена Гарніковича, про визнання неправомірними дії та скасування постанови,-

ВСТАНОВИВ:

31.10.2017р. ОСОБА_1 звернулась до Саратського районного суду Одеської області із адміністративним позовом до Саратської селищної виборчої комісії Саратського району Одеської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Саратська селищна рада Одеської області, Саратське відділення поліції Білгород-Дністровського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Одеській області, Відділ ведення Державного реєстру виборців Саратської районної державної адміністрації Одеської області, про визнання неправомірними дій.

Ухвалою Саратського районного суду Одеської області від 24.11.2017р. відкрито провадження по справі № 513/1080/17.

Рішенням районного суду Одеської області від 18.06.2018р. по справі №513/1080/17 адміністративний позов ОСОБА_1 до Саратської селищної виборчої комісії Саратського району Одеської області про визнання неправомірними дій - задоволено частково, визнано неправомірною та скасовано постанову Саратської селищної виборчої комісії Саратського району Одеської області від 14 вересня 2017 року № 2 "Про народну ініціативу із відкликання депутата Саратської селищної ради ОСОБА_1". В задоволенні решти позову відмовлено.

Ухвалою П'ятого апеляційного адміністративного суду від 01.11.2018р. апеляційну скаргу Саратської селищної виборчої комісії Саратського району Одеської області задоволено, рішення Саратського районного суду Одеської області від 18 червня 2018 року по справі за позовом ОСОБА_1 до Саратської селищної виборчої комісії Саратського району Одеської області, треті особи: Саратська селищна рада Одеської області, Білгород-Дністровський відділ поліції Головного управління Національної поліції в Одеській області, Саратська районна державна адміністрація Одеської області, ініціативна група виборців виборчого округу № 12 з виборів депутатів Саратської селищної ради в особі офіційного представника Аракеляна Карена Гарніковича, про визнання неправомірними дій та скасування постанови скасовано.Справу направлено для розгляду до Одеського окружного адміністративного суду за встановленою підсудністю.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 19.11.2018р. прийнято до провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_3 до Саратської селищної виборчої комісії Саратського району Одеської області, треті особи Саратська селищна рада Одеської області, Білгород-Дністровський відділ поліції Головного управління Національної поліції в Одеській області, Саратська районна державна адміністрація Одеської області, ініціативна група виборців виборчого округу № 12 з виборів депутатів Саратської селищної ради в особі офіційного представника Аракеляна Карена Гарніковича, про визнання неправомірними дії та скасування постанови.

З урахуванням уточненого адміністративного позову від 23.11.2017р. ОСОБА_3 просила суд визнати неправомірними дії Саратської селищної виборчої комісії Саратського району Одеської області по завершенню перевірки дотримання вимог ст. 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад та підписних листів при ініціюванні відкликання депутата Саратської селищної ради ОСОБА_1 та скасувати постанову про узагальнення підсумків збору на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради від 14.09.2017 р. №2 Про народну ініціативу із відкликанням депутата Саратської селищної ради ОСОБА_1 .

В обґрунтування позовних вимог позивач у позовній заяві, зазначила що 25.10.2015р. її було обрано депутатом Саратської селищної ради Саратського району Одеської області VII скликання, по виборчому округу №12 та 14.09.2017р. Саратською селищною виборчою комісією винесено постанову № 2 Про народну ініціативу із відкликання депутата Саратської селищної ради ОСОБА_1 , якою припинені її повноваження як депутата Саратської селищної ради VII по виборчому округу №12 за народно ініціативою. Позивач вважає дії Саратської селищної виборчої комісії Саратського району Одеської області по завершенню перевірки дотримання вимог статей 38-40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" та підписних листів при ініціюванні відкликання депутата Саратської селищної ради ОСОБА_1 неправомірними та незаконною постанову Саратської селищної виборчої комісії Саратського району Одеської області від 14.09.2017 р. № 2 "Про народну ініціативу із відкликання депутата Саратської селищної ради ОСОБА_1.", посилаючись на те, що відповідачем не було встановлено факт проведення зборів саме виборцями, у тому числі відповідного територіального округу №12 та не встановлено наявність мінімальної необхідної кількості виборців для цих зборів, що на думку позивача, свідчить про незаконність таких зборів. Разом з тим, позивачем зазначено, що її не було запрошено на збори ініціативної групи та за відсутності встановленого нормами діючого законодавства України порядку перевірки підписів громадян, що містяться у підписних листах огани поліції не мають підстав проводити таку перевірку.

26.11.2018р. до суду від ОСОБА_1 надійшло клопотання про розгляд справи за її відсутності.

Представники відповідача заперечували проти задоволення позовних вимог ОСОБА_1, зазначивши що Саратська селищна виборча комісія діяла у межах наданих їй повноважень з дотриманням положень діючого законодавства України та комісією була перевірена правильність оформлення, кількість підписів, достовірність відомостей про громадян та їх підписів у підписних листах при ініціюванні відкликання депутата Саратської селищної ради ОСОБА_1 Також, представниками відповідача зазначено про відсутність законодавчого регулювання проведення перевірки із залученням органів ведення Державного реєстру виборців для визначення достовірності відомостей про громадян, а також із залученням правоохоронних органів для перевірки достовірності підписів громадян, що містяться в підписних листах, що, на думку представників відповідача, є прогалиною законодавства і не може бути перешкодою до реалізації права виборців на відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою.

Представники Саратської селищної ради Саратського району Одеської області підтримали позовні вимоги ОСОБА_1, посилаючись на те що Саратська селищна виборча комісія не перевірила, чи є громадяни, які брали участь у зборах, виборцями територіального виборчого округу № 12 з виборів депутатів Саратської селищної ради, по якому позивач була обрана депутатом та не встановила наявності визначеної ч.1 ст.40 Закону Простатус депутатів місцевих рад кількості підписів виборців.

Представники третіх осіб, а саме Білгород-Дністровського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Одеській області, Саратської районної державної адміністрації Одеської області, ініціативної групи виборців виборчого округу № 12 з виборів депутатів Саратської селищної ради в особі офіційного представника Аракеляна Карена Гарніковича повідомлялись про день та час слухання справи однак у судове засідання не з'явились.

Заслухавши пояснення представників відповідача та третьої особи і дослідивши матеріали справи, судом встановлено наступне.

25.10.2015р. ОСОБА_1 було обрано депутатом Саратської селищної ради Саратського району Одеської області VII скликання, по виборчому округу №12.

Постановою Саратської селищної виборчої комісії № 2 від 14.09.2017р. Про народну ініціативу із відкликання депутата Саратської селищної ради ОСОБА_1 відкликано за народною ініціативою депутата Саратської селищної ради Саратського району Одеської області VII скликання ОСОБА_1 (а.с.10).

Статус депутата місцевої ради визначається Конституцією України, Законом України Про статус депутатів місцевих рад від 11 липня 2002 року N 93-IV та іншими законами України.

Статтею 2 Закону України Про статус депутатів місцевих рад визначено, що депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України.

Статтею 37 Закону України Про статус депутатів місцевих рад визначено перелік підстав для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради можуть бути, а саме: 1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і законів України, що встановлено судом; 2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов'язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі; 3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов'язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.

За змістом ст.38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу. Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше 30 осіб для відкликання депутата сільської, селищної ради. Не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації. Представникам засобів масової інформації гарантується безперешкодний доступ на збори виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою. У разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата має становити- не менше 10 осіб.

При цьому, ч.4 ст.38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад визначено, що у протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв'язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.

Частиною 5 ст.38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад передбачено, що до протоколу зборів, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, додаються письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду визначеної особи бути офіційним представником ініціативної групи. Участь особи, яка пропонується до складу ініціативної групи, в зборах виборців необов'язкова, за умови подання нею власноручно написаної заяви про згоду бути членом ініціативної групи. Ця заява, а також заява про згоду особи бути офіційним представником ініціативної групи, має обов'язково містити: прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, місце роботи, посаду, засоби зв'язку (контактний телефон). До заяви додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи.

Згідно з ст. 39 Закону України Про статус депутатів місцевих рад у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи. Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії) та місцеву раду.

Відповідно до ч.1, 2 ст.40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного в одномандатному виборчому окрузі, має бути зібрано підписи у кількості, що є більшою половини кількості виборців, які взяли участь у голосуванні на відповідних місцевих виборах в одномандатному виборчому окрузі, у якому був обраний депутат. На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного у багатомандатному виборчому окрузі, має бути зібрана така кількість підписів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, що є більшою виборчої квоти, яка була визначена у відповідному багатомандатному виборчому окрузі під час проведення виборів депутатів місцевої ради згідно із законом про місцеві вибори, але не меншою ніж кількість голосів, поданих за відповідну місцеву організацію партії у відповідному територіальному виборчому окрузі на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний депутатом. З дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який проводиться у строк-десяти днів (у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради).

Відповідно до положень ч.3,4 ст.40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад форма підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановлюється зборами виборців. Підписний лист повинен містити дату проведення зборів щодо відкликання депутата, порядковий номер підписного листа, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (повну назву села, селища, міста (територіальної громади), у якому проводиться збір підписів, а також району, області або Автономної Республіки Крим, до складу яких вона входить), назву місцевої ради, до складу якої обрано депутата, його прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), дату набуття депутатом повноважень, відомості про суб'єкта висування депутата (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є депутат, а також про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), місце роботи і адресу місця проживання).Крім того, підписний лист має містити дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця.Член ініціативної групи, який збирає підписи виборців, до початку їх збирання повинен власноручно внести до підписного листа відомості про себе, передбачені абзацом першим частини третьої цієї статті.Виборець, який підтримує вимогу щодо відкликання депутата, власноручно на підписному листі зазначає своє прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, ставить на підписному листі дату підписання та свій підпис.

Як вбачається з приписів ч.1, 2 ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другої статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії. Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів. На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38 - 40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у строки 10 днів з дня отримання матеріалів (у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради).

Частиною 3 ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад передбачено, що при встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписи окремих виборців:1) у разі відсутності у підписному листі всіх або окремих відомостей про виборця, який підтримує своїм підписом відкликання депутата місцевої ради, передбачених формою підписного листа, а також виявлення недостовірних відомостей про виборця;2) записи та підписи, вчинені замість виборця іншою особою;3) вчинені особою, яка не є виборцем відповідного багатомандатного, одномандатного виборчого округу або на день вчинення підпису не мала права голосу;4) якщо підписи вчинені виборцем декілька разів; 5) якщо підпис вчинено виборцем з порушенням встановленого цим Законом строку.

Водночас ч.4 ст.41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад при встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписні листи:1) якщо підписи виборців зібрані особою, яка не є членом відповідної ініціативної групи та/або на день збору підписів не мала права голосу;2) у яких відсутні відомості або які містять недостовірні відомості про особу, яка збирала підписи виборців; 3) у яких підписи громадян України зібрані у місцях, визначених частиною п'ятою статті 40 цього Закону; 4) які не відповідають встановленій формі.

Частиною 5 ст.41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад визначено, що якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38 - 40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Разом з тим, ч. 6 ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад передбачено те, що якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38 - 40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.

Статтею 48 Закону України Про статус депутатів місцевих рад депутат місцевої ради має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання. Депутат місцевої ради має право давати пояснення щодо суті питань стосовно його діяльності, робити відповідні заяви на засіданнях ради та її органів, зборах виборців, зборах (конференціях) об'єднань громадян. У встановленому законодавством порядку депутат місцевої ради може використовувати для роз'яснення своєї позиції засоби масової інформації. Депутат має право звернутися до місцевої ради з усною або письмовою заявою з приводу обставин, що стали підставою для порушення питання про його відкликання.

Згідно протоколу зборів виборців виборчого округу №12 по виборах депутатів Саратської селищної ради, які відбулися 23.08.2017р. в смт. Сараті, до порядку денного комісії було віднесено, зокрема, питання утворення ініціативної групи для зібрання підписів виборців виборчого округу №12 по виборам депутата Саратської селищної ради щодо відкликання за народною ініціативою депутата Саратської селищної ради по виборчому округу №12 ОСОБА_1.(а.с.84-87 т.1).

Під час зборів виборців виборчого округу №12 по виборах депутатів Саратської селищної ради були прийняті такі рішення:

- Внесення відповідно до п.3 ст.37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою депутата Саратської селищної ради по виборчому округу № 12 ОСОБА_1

- Затверджено персональний склад ініціативної групи для зібрання підписів виборців виборчого округу № 12 по виборам депутата Саратської селищної ради щодо відкликання за народною ініціативою депутата Саратської селищної ради по виборчому округу № 12 ОСОБА_1, у складі 12 осіб: Аракелян К.Г., ОСОБА_4, Аракелян К.Г., ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_5, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_5, ОСОБА_11 також затверджено Аракеляна К.Г. офіційним представником ініціативної групи для збирання підписів виборців.

- Затверджено зразок форми підписного листа для збирання підписів виборців виборчого округу №12 по виборам депутата Саратської селищної ради на підтримку ініціативи на відкликання за народною ініціативою депутата Саратської селищної ради по виборчому округу №12 ОСОБА_1

В матеріалах справи наявні письмові заяви про згоду осіб, які включені до складу ініціативної групи, складання яких передбачені ч.5 ст.38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".

Однак, згода Аракеляна Карена Гарніковича на входження до складу ініціативної групи датована 23.03.2017 р., в той час як персональний склад ініціативної групи для зібрання підписів виборців виборчого округу № 12 по виборам депутата Саратської селищної ради щодо відкликання за народною ініціативою депутата Саратської селищної ради по виборчому округу № 12 ОСОБА_1 затверджено 23.08.2017р. (а.с.105 т.1).

При цьому, згода на входження до складу ініціативної групи, яка надана ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_2, подана особою яка не досягнула вісімнадцятирічного віку та згідно ст.70 Конституції України не може бути виборцем (а.с.126 т.1).

Як вбачається із згоди на входження до складу ініціативної групи ОСОБА_11, в ній не зазначена серія та номер його паспорту, а згідно долученого до згоди копії паспорту неможливо визначити точну адресу його місця проживання (а.с.127-128т.1).

Крім того, згідно листа Саратської селищної ради Саратського району Одеської області, селищною радою проведено перевірку достовірності відомостей про громадян та недоліки, що містяться у підписних листах №1,2,3,4,5 підписів громадян України на підтримку ініціативи про відкликання депутата Саратської селищної ради Саратського району Одеської області ОСОБА_1 та виявлено, що: у підписному листі №1: невірно вказано по батькові виборця ОСОБА_12 та адреса реєстрації місця проживання; ОСОБА_13, яка зареєстрвана за адресою АДРЕСА_1 не є виборцем виборчого округу №12; невірно вказана адреса реєстрації місця проживання АДРЕСА_2 замість АДРЕСА_3 виборця ОСОБА_14. У підписному листі №2 невірно вказана серія ПГУ виборця ОСОБА_15, а саме НОМЕР_1 замість НОМЕР_2. У підписному листі №3 не вказана адреса реєстрації місця проживання ОСОБА_16 та ОСОБА_17; зазначено виборця ОСОБА_5, якому 17 років та він не має право брати участь у виборах (а.с.20 т.2).

Докази того, що на виконання вимог ст. 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких розглядалося питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Саратської селищної ради ОСОБА_1 за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення були повідомлені регіональні та/або місцеві засоби масової інформації, до суду не надано.

При цьому, судом встановлено, що 13.09.2017 р. Саратська селищна територіальна виборча комісія звернулася до Відділу ведення Державного реєстру виборців апарату Саратської РДА щодо перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, які підтримали відкликання депутата Саратської селищної ради, та до Саратського відділення поліції ГНУП щодо проведення вибіркової перевірки достовірності підписів громадян (не менше 10 відсотків від загальної кількості), що підтримали відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (а.с. 130, 131 т.1).

Відділ ведення Державного реєстру виборців Саратської РДА у відповіді від 14.09.2017р. №92 зазначив, що ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад не передбачено використання органами ведення Державного реєстру виборців персональних даних виборців, що містяться у базі даних Державного реєстру виборців для здійснення зазначеної перевірки та не встановлено способу, в який територіальна виборча комісія залучає органи ведення Реєстру.(а.с. 132-133 т.1).

Згідно відповіді Головного управління Національної поліції в Одеській області від 14.09.2017р. №42/1-5740 в результаті здійсненої вибіркової перевірки достовірності підписів громадян, які підтримали відкликання депутата Саратської селищної ради ОСОБА_1, було встановлено, що при опитуванні дев'яти громадян, які поставили підписи в відповідних підписних листах, всі дев'ять підтвердили достовірність своїх підписів (а.с.129 т.1). Докази проведення такої перевірки до суду не надано.

Як вбачається з оскаржуваної постанови №2 від 14.09.2017р. в порушення вимог ч.1 ст.40 Закону № 93-ІV виборча комісія не здійснила відповідну перевірку та не встановила, що на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради ОСОБА_1 зібрано підписи у кількості, що є більшою половини кількості виборців, які взяли участь у голосуванні на відповідних місцевих виборах в одномандатному виборчому окрузі № 12, у якому була обрана депутат ОСОБА_1

Згідно з частиною 1 статті 3 Закону України "Про місцеві вибори", право голосу на відповідних місцевих виборах мають громадяни України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України (дієздатні громадяни, які досягли на день проведення таких виборів вісімнадцяти років) та проживають на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, де проводяться такі вибори. Громадяни України, які мають право голосу на відповідних місцевих виборах, є виборцями.

Згідно статті 1 Закону України "Про Державний реєстр виборців" від 22 лютого 2007 року N 698-V, Державний реєстр виборців - автоматизована інформаційно-телекомунікаційна система, призначена для зберігання, обробки даних, які містять передбачені цим Законом відомості, та користування ними, створена для забезпечення державного обліку громадян України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України.

Частиною 5 статті 14 Закону України "Про Державний реєстр виборців" встановлено, що органи ведення Реєстру забезпечують ведення Реєстру в порядку, встановленому цим Законом та розпорядником Реєстру.

Відповідно до частини 2 статті 2 Закону України "Про Державний реєстр виборців" база даних Реєстру, будь-яка її частина, копія бази даних або її частини, персональні дані Реєстру можуть використовуватися лише для цілей, передбачених статтею 26 цього Закону, перелік яких є вичерпним.

Частиною 2 статті 26 Закону України "Про Державний реєстр виборців" визначено, що під час підготовки до виборів і референдумів персональні дані Реєстру можуть використовуватися лише для проведення перевірки достовірності відомостей про виборців, які поставили свої підписи у підписних листах на підтримку проведення всеукраїнського референдуму, а також відомостей, що надаються до відповідних виборчих комісій щодо кандидатів, уповноважених та довірених осіб, членів ініціативної групи референдуму, кандидатур до складу виборчих комісій.

Використання бази даних Реєстру для здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, статтею 26 Закону України "Про Державний реєстр виборців" не передбачено.

Суд наголошує, що відсутність законодавчого регулювання проведення перевірки із залученням органів ведення Державного реєстру виборців щодо достовірності відомостей про громадян, а також із залученням правоохоронних органів для вибіркової перевірки підписів громадян, що містяться в підписних листах не може бути перешкодою до реалізації права виборців на відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою.

Однак, відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою має відбуватись за встановленою Законом України Про статус депутатів місцевих рад процедурою, зокрема з дотриманням прав депутата, гарантованих ст.48 зазначеного Закону.

Як встановлено судом та не заперечувалось відповідачем, всупереч положенням ст.48 Закону N 93-IV, депутат Саратської селищної ради ОСОБА_1 не була повідомлена про засідання Саратської селищної виборчої комісії, на якому розглядалось питання щодо її відкликання, за народною ініціативою, що позбавило її можливості надати пояснення та документи по суті питання та висловити аргументи на свій захист.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Враховуючи вищевикладене та те, що Саратською селищною виборчою комісією не дотримано порядку та процедури внесення пропозиції про відкликання депутата селищної ради за народною ініціативою, суд приходить до висновку що дії Саратської селищної виборчої комісії Саратського району Одеської області по завершенню перевірки дотримання вимог статей 38-40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" та підписних листів при ініціюванні відкликання депутата Саратської селищної ради ОСОБА_1 є неправомірними.

У зв'язку з викладеним та враховуючи те, що суд прийшов до висновку про порушення порядку та процедури внесення пропозиції про відкликання депутата селищної ради за народною ініціативою, постанова Саратської селищної виборчої комісії Саратського району Одеської області від 14.09.2017 р. № 2 "Про народну ініціативу із відкликання депутата Саратської селищної ради ОСОБА_1." підлягає скасуванню.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, суд вважає, що адміністративний позов ОСОБА_1 підлягає задоволенню.

Керуючись ст.ст. 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 -задовольнити.

Визнати неправомірними дії Саратської селищної виборчої комісії Саратського району Одеської області по завершенню перевірки дотримання вимог статей 38-40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" та підписних листів при ініціюванні відкликання депутата Саратської селищної ради ОСОБА_1

Скасувати постанову Саратської селищної виборчої комісії Саратського району Одеської області від 14.09.2017 р. № 2 "Про народну ініціативу із відкликання депутата Саратської селищної ради ОСОБА_1".

Рішення набирає законної сили згідно ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст. 293, 295 та п. 15-5 розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення виготовлено 03.12.2018р.

Суддя К.О. Танцюра

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.12.2018
Оприлюднено05.12.2018
Номер документу78288412
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —513/1080/17

Рішення від 03.12.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

Ухвала від 19.11.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

Постанова від 01.11.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Постанова від 01.11.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 10.10.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 20.09.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 17.09.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 15.08.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Рішення від 18.06.2018

Адміністративне

Саратський районний суд Одеської області

Бучацька А. І.

Рішення від 18.06.2018

Адміністративне

Саратський районний суд Одеської області

Бучацька А. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні