Рішення
від 28.11.2018 по справі 926/1312/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

58000, м. Чернівці, вул. О.Кобилянської, 14, тел. 55-09-34, е-mail: inbox@cv.arbitr.gov.ua

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Р І Ш Е Н Н Я

28 листопада 2018 року Справа № 926/1312/18

Суддя Ковальчук Т.І., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу № 926/1312/18

за позовом Магальської сільської ради, с. Магала Новоселицького району Чернівецької області,

до Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації «Чернівцігаз» , м. Чернівці

про скасування оперативно-господарської санкції

За участю секретаря судового засідання Гаврилюк І.С.,

представників сторін:

позивача - ОСОБА_1, дов. від 31.03.2016 р.

відповідача - ОСОБА_2, дов. № 007.1Др-3-0118 від 02.01.2018 р., ОСОБА_3, дов. № 007.1ДР-2-0118 від 02.01.2018 р.

В С Т А Н О В И В:

Магальська сільська рада Новоселицького району Чернівецької області звернулася з позовом до Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації «Чернівцігаз» про скасування оперативно-господарської санкції у вигляді нарахування необлікованого обсягу природного газу та його вартості в сумі 68328,49 грн., застосовану рішенням комісії ПАТ «Чернівцігаз» з розгляду актів про порушення, оформленим актом-розрахунком від 27.02.2018 р. по розгляду акту про порушення № 47 від 21.02.2018 р.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що акт про порушення, на підставі якого донараховано вартість необлікованого обсягу природного газу та рішення комісії про нарахування збитків у розмірі 68328,49 грн., складені відповідачем з порушенням Кодексу газотранспортних систем, зокрема, перевірка проводилася і акт про порушення складався за відсутності представника позивача, Магальську сільську раду не повідомлено про складання акту про порушення та не надіслано копії цього акту, не роз'яснено право бути присутнім на засіданні комісії з розгляду акту про порушення. Указані допущені відповідачем процедурні порушення, зазначено у позові, призвели до безпідставного нарахування за граничними об'ємами споживання природного газу, тому позивач з посиланням на ст. 237 ГК України, ст.ст. 55, 124 Конституції України та ст. 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод просить скасувати оперативно-господарську санкцію у вигляді донарахування недолікованого обсягу природного газу та його вартості в сумі 68328,49 грн., застосовану рішенням комісії ПАТ «Чернівцігаз» з розгляду актів про порушення, оформленим актом-розрахунком від 27.02.2018 р. по розгляду акту про порушення № 47 від 21.02.2018 р.

Ухвалою від 18.07.2018 р. позовну заяву залишено без руху, зазначено недоліки позовної заяви та строк, у який позивачеві належить їх виправити.

Після виправлення позивачем в установлений строк недоліків позовної заяви ухвалою від 31.07.2018 р. відкрито провадження у справі, ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, розгляд справи в підготовчому засіданні призначено на 16.08.2018 р. за участю представників сторін, зобов'язано відповідача надати відзив на позов та докази на його підтвердження, копію відзиву і доданих до нього документів надіслати позивачеві.

15.08.2018 р. відповідач через канцелярію суду подав відзив від 10.08.2018 р., у якому з позовними вимогами не погодився, зазначив, що здійснення нарахування об'єму природного газу та його вартості за порушення Кодексу газорозподільчих мереж не є оперативно-господарською санкцією, отже, зазначений позивачем предмет позов спору відсутній, у зв'язку з чим є передбачені ч. 1 ст. 231 ГПК України підстави для закриття провадження у справі. Окрім того, вказано у відзиві, під час перевірки об'єкта газифікації позивача «Сільська пожежна охорона с. Рідківці» за участю представника споживача виявлено несанкціонований відбір природного газу з ГРМ, про що в установленому порядку складено акт про порушення, який (акт) був отриманий і підписаний представником позивача без зауважень, отже, позивача було належним чином повідомлено про час та місце проведення засідання з розгляду актів про порушення Кодексу ГРМ. За результатами розгляду акту комісією, на засідання якої представник позивача не з'явився, визначено вартість необлікованого (донарахованого) об'єму природного газу та пред'явлено позивачеві до сплати у відповідності до п. 12 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРМ, відтак, позовні вимоги є безпідставними (а.с.47-49).

Ухвалою від 16.08.2018 р. підготовче засідання відкладено на 04.09.2018 р. за участю представників сторін.

Ухвалою від 04.09.2018 р. підготовче засідання відкладено на 17.09.2018 р., відповідачеві встановлено строк до 17.09.2018 р. для подання додаткових доказів.

17.09.2018 р. від сторін надійшли:

- від позивача супровідним листом від 19.09.2018 р. № 594 додаткові докази у справі;

- від відповідача письмові пояснення від 10.09.2018 р. № Chr007.2-Ск-2951-0918 з додатковими документами. У вказаних поясненнях відповідач зазначив, що об'єкт «Сільська пожежна охорона» с. Рідківці був відключений від газопостачання на підставі наряду № 1260 від 11.04.2016 р. та зафіксовано показник лічильника газу 13590 м 3 , відновлення газопостачання на об'єкті не здійснювалося, однак під час перевірки 21.02.2018 р. був зафіксований показник лічильника газу 13644 м 3 , що підтверджує несанкціонований відбір природного газу позивача (в поясненнях помилково «відповідача» - суд ) (а.с. 83-84). За вказане порушення, зазначено в письмових поясненнях відповідача, позивачу здійснено нарахування вартості об'єму необлікованого природного газу за цінами закупівлі протягом періоду необлікованого споживання природного газу в сумі 68328,49 грн. - з 15.10.2017 р. по 21.02.2018 р.

Ухвалою від 17.09.2018 р. строк підготовчого провадження продовжено на 30 днів до 29 жовтня 2018 року, відкладено підготовче засідання на 02.10.2018 р., позивачеві встановлено строк до 02.10.2018 р. для подання документів на підтвердження дати набуття Магальською сільською радою повноважень унаслідок добровільного об'єднання з Рідківською сільською радою згідно з рішенням 21 сесії VII скликання № 1від 02.08.2017 р. «Про добровільне об'єднання територіальних громад» та копії чи витягу з акту приймання-передачі приміщень та майна сільської пожежної охорони із зазначенням дати його складення.

01.10.2018 р. від позивача надійшли додаткові докази.

02.10.2018 р. від позивача через канцелярію суду надійшли клопотання про розгляд справи без участі представника в зв'язку із зайнятістю в іншому судовому засіданні, додаткові пояснення до позову та позовна заява в новій редакції.

З'ясуванням змісту додаткових пояснень позивача (вх. суду № 3059 від 02.10.2018 р.) та позовної заяви в новій редакції (вх. суду № 3063 від 02.10.2018 р.) суд встановив, що вони містять заяву позивача про зміну предмета позову і новий предмет позову, за змістом якого позивач просить скасувати рішення комісії Оператора ГРМ (ПАТ «Чернівцігаз» ) з розгляду актів про порушення від 27.02.2018 р. про задоволення акта про порушення від 21.02.2018 року № 47, за результатами якого нараховано необлікованого обсягу природного газу та його вартості в сумі 68328,49 грн.

У додаткових поясненнях позивач також зазначив, що в акті № 47 від 21.02.2018 р. у частині встановлених порушень вказано «несанкціоноване втручання ЗВТ» , однак в самому акті таке несанкціоноване втручання не зазначено та не вказано, яким чином воно було виявлено, в акті про порушення не зазначено представника Магальської сільської ради, акт підписала інша особа ОСОБА_4, позивача про проведення перевірки не повідомлено, нарахування за споживання газу в кількості 6205 м 3 проведено безпідставно, позаяк на дату відключення показник лічильника становив 13950 м 3 , а під час перевірки 13644 м 3 , окрім того, плита в СПО була не газова, а електрична.

Ухвалою від 02.10.2018 р. прийнято заяву позивача про зміну предмета позову, розгляд справи в підготовчому засіданні відкладено на 23 жовтня 2018 року за участю представників сторін.

Ухвалою від 23.10.2018 р. підготовче засідання відкладено на 29.10.2018 р. за клопотанням відповідача в зв'язку з неявкою його представника.

Ухвалою від 29.10.2018 р. закрито підготовче провадження, справу призначено до розгляду по суті в судовому засіданні на 22.11.2018 р.

У судовому засіданні 22.11.2018 р. оголошувалася перерва до 28.11.2018 р.

У судовому засіданні 28.11.2018 р. суд залучив до матеріалів справи подані представниками сторін додаткові докази з урахуванням обґрунтування сторонами неможливості їх подання в підготовчому засіданні (ч. 8 статті 80 ГПК України).

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав, пояснив, що акт про порушення, на підставі якого позивачеві донараховано вартість природного газу, складено з порушенням встановленого Кодексом газорозподільних мереж порядку: без повідомлення та участі представника Магальської сільської ради, без зазначення в акті показників засобу обліку і в чому виразилося втручання в роботу лічильника газу, акт про порушення не був надісланий позивачеві, а його розгляд відбувся без повідомлення представника ради, експертиза засобу обліку не проводилася, фотофіксація порушень відповідачем не відповідає дійсному вигляду лічильника Пожежної частини, у зв'язку з чим позивач просить скасувати як незаконне рішення комісії відповідача про нарахування вартості природного газу.

Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечив, пояснив, що під час складання акту про порушення був присутній представник позивача ОСОБА_4, він ознайомився з актом і отримав один його примірник, під час перевірки виявлено несанкціоноване споживання позивачем природного газу без укладення договору про розподіл природного газу та вручання в засіб обліку газу, що виразилося у зриві пломби і самовільному підключенні до газопроводу, на засідання комісії з розгляду акту про порушення представник позивача не з'явився. Також представник відповідача зазначив, що нарахування вартості необлікованого об'єму природного газу здійснено комісією відповідача, яка не є юридичною особою, а її рішення не є актами, що підлягають оскарженню в судовому порядку, тому позивачем обрано неналежний спосіб захисту, посилався на інші обставини на спростування позовних вимог.

Заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши матеріали справи, встановивши фактичні обставини справи, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, що регулює спірні правовідносини між сторонами, суд встановив наступне.

02 серпня 2017 року 21-ю сесією VII скликання Магальської сільської Ради Новоселицького району Чернівецької області прийнято рішення за № 1 «Про добровільне об'єднання територіальних громад» .

Згідно з пунктом 1 цього рішення Магальська сільська рада вирішила об'єднатися з територіальними громадами сіл Магала, Остриця, Буда, Прут Магальської сільської ради Новоселицького району із територіальною громадою села Рідківці Рідківської сільської ради Новоселицького району в Магальську об'єднану територіальну громаду з адміністративним центом у селі Магала (а.с. 12). Пунктами 2 і 3 даного рішення визначено, що правонаступником всього майна, прав та обов'язків територіальних громад, що об'єдналися, є Магальська сільська рада, утворена внаслідок добровільного об'єднання, з дня набуття нею повноважень, а саме: в день набуття повноважень сільською радою, сільським головою територіальної громади, утвореної внаслідок добровільного об'єднання.

З матеріалів справи вбачається, що між Публічним акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації «Чернівцігаз» (Постачальник) і Рідківською сільською радою (Споживач) діяв договір від 16.03.2015 р. № 2015/ТП-Б-7503418 на постачання природного газу за регульованим тарифом, предметом якого визначено постачання Постачальником природного газу Споживачу в обсягах і порядку, передбачених договором, для забезпечення потреб Споживача та оплату Споживачем Постачальнику вартості газу і наданих послуг у розмірах, строку, порядку та на умовах, передбачених договором (а.с. 13-16).

Пунктом 10.1 названого договору передбачено, що він набирає чинності з дати його укладення та діє до 31 грудня 2015 року, а в частині проведення Споживачем розрахунків за газ - до їх повного здійснення.

Договір вважається продовженим та аналогічний період, якщо за місяць до закінчення терміну дії Договору жодною із сторін не буде заявлено про припинення його дії або перегляд його умов (у разі відсутності в цей період згоди сторін про дострокове розірвання Договору).

Відповідно до п. 10.2 Договору від 16.03.2015 р. № 2015/ТП-Б-7503418 у разі ліквідації чи реорганізації сторін їх права та обов'язки по цьому договору переходять до правонаступників сторін без укладання нового договору.

Згідно з Додатком № 1 «Перелік комерційних вузлів обліку газу та газоспоживного обладнання» до Договору від 16.03.2015 р. № 2015/ТП-Б-7503418 одним з об'єктів Споживача - Рідківської сільської ради, до якого здійснюється передача природного газу, визначено об'єкт по вул. Магалянській, 10а в селі Рідківці та вказано найменування газового обладнання, установленого на пунктах призначення - котел «Данко-15» , ПГ-4 (п. 1.2 договору від 16.03.2015 р. № 2015/ТП-Б-7503418, Додаток № 1, а.с. 15).

Як з'ясовано судом, зазначений об'єкт - це Комунальна установа територіальної громади села Рідківці «Сільська пожежна охорона с. Рідківці» , код ЄДРПОУ 36897523, адреса - с. Рідківці Новоселицького району Чернівецької області, вул. Магалянська 10а, (а.с. 33-41).

Згідно із заявою-приєднанням № 094204ВLА9НВ016 від 01.01.2016 р. споживач Рідківська сільська рада приєдналася до умов договору розподілу природного газу - Типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою НКРЕКП від 30 вересня 2015 р. № 2498, на офіційному сайті НКРЕКП, сайті оператора ГРМ в мережі Інтернет за адресою: http://www.104ua, та в друкованому виданні «Молодий буковинець» від 31.12.2015 р., що публікується в межах території ліцензованої діяльності ПАТ «Чернівцігаз» .

У Додатку № 4 до Типового договору розподілу природного газу, який додається до заяви-приєднання № 094204ВLА9НВ016 від 01.01.2016 р., одним з об'єктів споживача Рідківської сільської ради зазначено об'єкт за адресою с. Рідківці, вул. Магалянська, 10-а, тобто Комунальна установа «Сільська пожежна охорона с. Рідківці» , код ЄДРПОУ 36897523 (а.с. 50-52).

У вказаному Додатку ідентифіковано газовий лічильник і газоспоживаюче обладнання даного об'єкту: лічильник марки Візар G-4, типорозмір G4/20640, котел «Данко-15» /020640, ПГ-4/020640 (плита газова чотирьохконфорочна - суд ).

18.02.2016 р. між Рідківською сільською радою (Споживач) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Чернівцігаз Збут» (Постачальник) було укладено договір № 114104ВLА9НВ016 на постачання природного газу для потреб споживачів, що не є побутовими, терміном дії з 01 січня 2016 р. до 31 грудня 2016 р. з умовою про продовження договору на кожний наступний календарний рік, якщо за місяць до закінчення строку дії договору жодною із сторін не буде заявлено про припинення його дії (а.с. 129-132).

20.11.2017 року відбулося І пленарне засідання 1 сесії 7 скликання Магальської сільської ради за результатами виборів Магальського сільського голови, рішенням якої (сесії) № 2-1/17 від 20.11.2017 р. «Про початок повноважень Магальського сільського голови» визнано такою, що вступила на посаду Магальського сільського голови, ОСОБА_5 (а.с. 114).

У подальшому 2-ю сесією 7 скликання Магальської сільської ради прийнято рішення від 18.01.2018 р.:

- № 1-2/18 «Про припинення діяльності Рідківської сільської ради як юридичної особи в результаті реорганізації шляхом приєднання» (а.с. 102).

Цим рішенням вирішено припинити діяльність юридичної особи Рідківської сільської ради в результаті реорганізації шляхом приєднання до Магальської сільської ради та встановлено, що Магальська сільська рада Новоселицького району Чернівецької області є правонаступником прав та обов'язків Рідківської сільської ради Новоселицького району Чернівецької області з дня набуття повноважень Магальською сільською радою, обраною об'єднаною територіальною громадою;

- № 2-2/18 «Про затвердження комісії з приймання-передачі майна» , яким затверджено комісії з приймання-передачі комунального майна, установ та організацій села Магала, Остриця, Рідківці Новоселицького району Чернівецької області в комунальну власність Магальської сільської територіальної громади (а.с. 103-105);

- № 3-2/18 про прийняття приміщень та майна комунальних установ в комунальну власність Магальської об'єднаної територіальної громади в особі Магальської сільської ради та затвердження актів приймання-передачі (а.с. 106-107).

Згідно з абзацом 5 пункту 1 рішення сесії Магальської сільської ради від 18.01.2018 р. № 3-2/18 вирішено прийняти в комунальну власність на баланс Магальської об'єднаної територіальної громади в особі Магальської сільської ради приміщення і майно СПО с. Рідківці (Сільська пожежна охорона - суд ) (Новоселицький район, с. Рідківці, вул. Магалянська, буд. 10А). Пунктом 3 даного рішення серед інших затверджено акт приймання-передачі приміщень та майна Сільської пожежної охорони (підпункт 3.8).

Відповідно до акту приймання-передачі без дати, затвердженого рішенням сесії Магальської сільради № 3-2/18 від 18.01.2018 р., на баланс об'єднаної територіальної громади Магальської сільської ради з комунальної власності Рідківської сільської ради передана сільська пожежна чаcтина, с. Рідківці вул. Магалянська, 10а, лічильник «Візар» , G4 № 20640, пломба R11201341, показник 13590, котел «Данко-15» № 020640 - 1 шт., ПГ-4 № 020640 - 1 шт. (а.с. 126).

Згідно інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань до цього Реєстру 14.03.2018 р. внесено запис за № 10331120003000654 про припинення юридичної особи Рідківської сільської ради, ідентифікаційний код 04417369 (а.с. 73-74).

21 лютого 2018 року працівниками Новоселицького відділення ПАТ «Чернівцігаз» складено акт про порушення № 47 на об'єкті Пожежне депо за адресою с. Рідківці, вул. Магалянська, 10а.

Згідно внесених в акт про порушення відомостей, під час його складення був присутній представник споживача Магальської сільської ради ОСОБА_4, у ході перевірки виявлено порушення споживачем Кодексу газорозподільних систем, а саме:

- даний об'єкт використовував природний газ за відсутністю договору на розподіл та постачання;

- несанкціоноване втручання ЗВТ (п. 1 глава 2, Розділ ХІ кодексу ГРМ) (а.с. 21).

З акту про порушення № 47 від 21.02.2018 р. видно, що мала місце фотофіксація порушень (додається до Акта про порушення), на засідання Оператора ГРМ з розгляду цього акту 27.02.2018 р. об 11-00 год. за адресою м. Чернівці вул. Винниченка, 9-а запрошено споживача, представник споживача ОСОБА_4 ознайомився з актом без зауважень, що підтверджується його підписом.

21 лютого 2018 року комісією Новоселицького відділення УГГ проведено обстеження об'єкту в с. Рідківці, вул. Магалянська, 10а, Пожежне ДЕПО, про що складено відповідний акт обстеження об'єкту. У цьому акті вказано, що обстеження проводилося комісією в складі майстра і слюсара Новоселицького УГГ ПАТ «Чернівцігаз» та власника ОСОБА_4 (а.с. 59).

В акті обстеження об'єкту від 21.02.2018 р. зазначено виявлені газові прилади: ПГ - 2 шт., АОГВ-10, лічильник газу G-4 Меtrix, № лічильника 020640, показник лічильника 13644, № пломби R11201341, № голограми 5667087.

Згідно акту № б/н від 21.02.2018 р. Пожежне депо в с. Рідківці по вул. Магалянській, 10А відключено від газопостачання - видимий розрив та опломбовано ввод під пломбу № С чу обсягу природного газу в сумі 6206 куб. м та його вартості в сумі 68328,49 грн. (а.с. 90). Представник позивача в засіданні комісії Оператора ГРМ участі не брав.

Зазначені обсяг і вартість необлікованого природного газу визначено у складеному працівником відповідача ОСОБА_6 нарахування обсягів природного газу, в якому зазначено, що в зв'язку з виявленням втручання в роботу лічильника газу з вини споживача Магальська ОТГ (Пожежне депо) згідно акту № 47 експертизи лічильника газу з 15.10.2017 р. по 21.02.2018 р. виходячи з номінальних витрат газу підключених до системи газопостачання газоспоживних приладів котел «Данко 15» (1 шт.) та плита ПГ-2 (1 шт.) визначено розрахункову витрату газу 6,205 тис. куб. м, що в грошовому еквіваленті за жовтень, листопад, грудень 2017 р. січень і лютий 2018 р. становить 68328,49 грн., виходячи з цін на газ природний згідно з даними ПАТ «Укртрансгаз» на закупівлю природного газу за відповідний місяць (а.с. 91, 92-95).

При вирішенні справи суд застосовує наступні норми законодавства.

На час укладення між ПАТ по газопостачанню та газифікації «Чернівцігаз» та Рідківською сільською радою договору від 16.03.2015 р. № 2015/ТП-Б-7503418 на постачання природного газу за регульованим тарифом правові, економічні та організаційні засади функціонування ринку природного газу визначалися Законом України «Про засади функціонування ринку природного газу» від 8 липня 2010 року № 2467-VI зі змінами і доповненнями.

З 08.05.2015 р. правові засади функціонування ринку природного газу України врегульовані Законом України «Про ринок природного газу» від 9 квітня 2015 року № 329-VIII, у статті 1 якого наведено вживані у ньому терміни, зокрема:

- кодекс газотранспортної системи, кодекс газорозподільних систем, кодекс газосховища, кодекс установки LNG - правила експлуатації та доступу до газотранспортної системи, газорозподільної системи, газосховища, установки LNG, що затверджуються Регулятором (п. 11);

- оператор газорозподільної системи - суб'єкт господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із розподілу природного газу газорозподільною системою на користь третіх осіб (замовників) (п. 17);

- оператор газотранспортної системи - суб'єкт господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із транспортування природного газу газотранспортною системою на користь третіх осіб (замовників) (п. 19);

- Регулятор - національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (п. 32);

- розподіл природного газу - господарська діяльність, що підлягає ліцензуванню і пов'язана з переміщенням природного газу газорозподільною системою з метою його фізичної доставки споживачам, але що не включає постачання природного газу (п. 35);

- споживач - фізична особа, фізична особа-підприємець або юридична особа, яка отримує природний газ на підставі договору постачання природного газу з метою використання для власних потреб, а не для перепродажу, або використання в якості сировини (п. 37).

Відповідно до ч. 1 ст. 12 Закону України «Про ринок природного газу» постачання природного газу здійснюється відповідно до договору, за яким постачальник зобов'язується поставити споживачеві природний газ належної якості та кількості у порядку, передбаченому договором, а споживач зобов'язується оплатити вартість прийнятого природного газу в розмірі, строки та порядку, передбачених договором. Якість та інші фізико-хімічні характеристики природного газу визначаються згідно із встановленими стандартами та нормативно-правовими актами.

Згідно пунктів 1, 2, 3 частини 2 статті 13 Закону України «Про ринок природного газу» споживач зобов'язаний, зокрема:

1) укласти договір про постачання природного газу;

2) забезпечувати своєчасну та повну оплату вартості природного газу згідно з умовами договорів;

3) не допускати несанкціонованого відбору природного газу.

Статтею 40 Закону України «Про ринок природного газу» передбачено, що розподіл природного газу здійснюється на підставі та умовах договору розподілу природного газу в порядку, передбаченому кодексом газорозподільних систем та іншими нормативно-правовими актами.

За договором розподілу природного газу оператор газорозподільної системи зобов'язується забезпечити замовнику послуги розподілу природного газу на період та умовах, визначених договором розподілу природного газу, а замовник зобов'язується сплатити оператору газорозподільної системи вартість послуг розподілу природного газу.

Типовий договір розподілу природного газу затверджується Регулятором.

Регулятор також затверджує кодекс газорозподільних систем, який розміщується Оператором газорозподільної системи на своєму веб-сайті (ст. 41 Закону «Про ринок природного газу» ).

Статтею 59 названого Закону унормовано відповідальність за порушення законодавства, що регулює функціонування ринку природного газу, зокрема, правопорушеннями на ринку природного газу є несанкціонований відбір природного газу, несанкціоноване втручання в роботу газової інфраструктури; самовільне під'єднання до системи, зривання або пошкодження цілісності пломб, повірочного тавра, заглушок тощо, що впливає на безпеку постачання природного газу або результати вимірювання (пункти 2, 7, 8 частини 1 статті 59 Закону).

Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30.09.2016 р. № 2494 затверджено Кодекс газорозподільних систем (далі - Кодекс ГРМ).

Згідно з пунктом 1 розділу І «Загальні положення» цей Кодекс визначає взаємовідносини оператора газорозподільних систем із суб'єктами ринку природного газу, а також визначає правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газорозподільних систем,

Дія цього Кодексу поширюється на операторів газорозподільних систем, замовників доступу та приєднання до газорозподільної системи, споживачів (у тому числі побутових споживачів), об'єкти яких підключені до газорозподільних систем, та на їх постачальників (п. 3 розділу 1 «Визначення основних термінів та понять» глави I «Загальні положення» Кодексу ГРМ).

Визначення вживаних у Кодексі ГРМ понять надано в пункті 4 глави 1 розділу І.

Зокрема:

- договір розподілу природного газу - правочин, укладений між оператором газорозподільної системи та споживачем (у тому числі побутовим споживачем) відповідно до вимог цього Кодексу, згідно з яким забезпечується фізична доставка природного газу, належного споживачу, та/або цілодобовий доступ об'єкта споживача до газорозподільної системи;

- засіб вимірювальної техніки/ЗВТ - технічний засіб, включаючи лічильник газу, який застосовується під час вимірювань і має нормовані метрологічні характеристики;

- заява-приєднання - складена за встановленою формою письмова заява споживача, що засвідчує його волевиявлення на приєднання до договору розподілу природного газу та містить персоніфіковані дані споживача та його об'єкта;

- несанкціоноване втручання в роботу газорозподільної системи - втручання в роботу газорозподільної системи, в тому числі шляхом несанкціонованого відновлення газоспоживання, несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ та/або під'єднання несанкціонованого газопроводу, внаслідок чого порушується нормальний режим роботи ГРМ та/або здійснюється необліковане (обліковане частково чи з порушенням законодавства) використання природного газу;

- несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу - втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку (зокрема лічильника газу), у тому числі шляхом їх підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об'єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації), внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу;

- несанкціонований відбір природного газу - відбір (споживання) природного газу з газорозподільної системи з порушенням вимог чинного законодавства, зокрема цього Кодексу;

- несанкціоноване втручання в роботу газорозподільної системи - втручання в роботу газорозподільної системи, в тому числі шляхом несанкціонованого відновлення газоспоживання, несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ та/або під'єднання несанкціонованого газопроводу, внаслідок чого порушується нормальний режим роботи ГРМ та/або здійснюється необліковане (обліковане частково чи з порушенням законодавства) використання природного газу.

Згідно з абзацом 3 пункту 5 глави 3 розділу І Кодексу ГРМ взаємовідносини, пов'язані з розподілом природного газу споживачам, у тому числі побутовим споживачам, підключеним до/через ГРМ, включаючи забезпечення Оператором ГРМ цілодобового їх доступу до ГРМ для споживання (розподілу) належного їм (їх постачальникам) природного газу, регулюються договором розподілу природного газу, укладеним між Оператором ГРМ та споживачем відповідно до вимог глави 3 розділу VI цього Кодексу.

Суб'єкти ринку природного газу (у тому числі споживачі), які в установленому законодавством порядку підключені до газорозподільних систем, мають право на отримання/передачу природного газу зазначеними газорозподільними системами за умови дотримання ними вимог цього Кодексу та укладення договору розподілу природного газу.

Доступ споживачів, у тому числі побутових споживачів, до ГРМ для споживання природного газу надається за умови та на підставі укладеного між споживачем та Оператором ГРМ (до ГРМ якого підключений об'єкт споживача) договору розподілу природного газу, що укладається за формою Типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30 вересня 2015 року № 2498 (далі - Типовий договір розподілу природного газу), в порядку, визначеному цим розділом (пункти 1, 2 розділу 1 глави VI Кодексу ГРМ).

Згідно з приписами пункту 1 розділу 3 глави VI Кодексу ГРМ договір розподілу природного газу має бути укладений Оператором ГРМ з усіма споживачам, об'єкти яких в установленому порядку підключені до/через ГРМ, що на законних підставах перебуває у власності чи користуванні Оператора ГРМ.

Споживачі для здійснення ними санкціонованого відбору природного газу з ГРМ та можливості забезпечення постачання їм природного газу їх постачальниками зобов'язані укласти договір розподілу природного газу з Оператором ГРМ, до газорозподільної системи якого в установленому законодавством порядку підключений їх об'єкт.

Здійснення відбору (споживання) природного газу споживачем за відсутності укладеного договору розподілу природного газу не допускається.

Відповідно до пунктів 3 і 4 розділу 3 глави VI Кодексу ГРМ договір розподілу природного газу є публічним та укладається з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України за формою Типового договору розподілу природного газу. Договір розподілу природного газу між Оператором ГРМ та споживачем укладається шляхом підписання заяви-приєднання споживача до умов договору розподілу природного газу, що відповідає Типовому договору розподілу природного газу, розміщеному на офіційному веб-сайті Регулятора та Оператора ГРМ та/або в друкованих виданнях, що публікуються на території його ліцензованої діяльності з розподілу газу, і не потребує двостороннього підписання сторонами письмової форми договору.

Пунктом 6 розділу 3 глави VI Кодексу ГРМ передбачено, якщо в результаті реконструкції чи технічного переоснащення вже підключеного до ГРМ об'єкта та/або зміни форми власності чи власника цього об'єкта є необхідність внесення змін до персоніфікованих даних споживача або укладання договору розподілу природного газу з новим власником, споживач (замовник) повинен самостійно звернутися до Оператора ГРМ з відповідною заявою про внесення змін до персоніфікованих даних або укладання договору розподілу природного газу.

Нові власники об'єктів, підключених в установленому законодавством порядку до ГРМ, разом із заявою про укладання договору розподілу природного газу (формування заяви-приєднання до умов договору розподілу природного газу) подають Оператору ГРМ такі документи:

1) копії документів, якими визначено право власності чи користування замовника на його об'єкт (приміщення);

2) копії документів замовника на право укладання договорів, а саме документів, які посвідчують фізичну особу або її представника (для фізичних осіб), документів, які посвідчують статус юридичної особи чи фізичної особи-підприємця та її представника (для юридичних осіб і фізичних осіб-підприємців), та копію документа про взяття на облік або реєстрацію у територіальних органах Державної фіскальної служби;

3) копію належним чином оформленої довіреності на представника замовника, уповноваженого представляти інтереси замовника під час процедури укладання договору розподілу природного газу (за потреби).

Якщо додані до заяви про внесення змін до персоніфікованих даних споживача або про укладання договору розподілу природного газу з новим власником об'єкта дані потребують уточнення, Оператор ГРМ протягом п'яти робочих днів з дня реєстрації заяви направляє споживачу (замовнику) письмовий запит щодо уточнення даних.

За відсутності зауважень або після їх усунення Оператор ГРМ протягом десяти робочих днів з дня реєстрації заяви (або дати усунення зауваження) повідомляє споживача про коригування персоніфікованих даних, а для нового споживача надає (підтверджує) сформовану заяву-приєднання до умов договору розподілу природного газу.

Фактом приєднання споживача до умов договору розподілу природного газу (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти договір розподілу природного газу, зокрема повернення підписаної заяви-приєднання, сплата рахунка Оператора ГРМ та/або документально підтверджене споживання природного газу (п. 7 розділу 3 глави VI Кодексу ГРМ).

Згідно з п.п. 3, 6 п. 1 глави 2 розділу ХІ Кодексу ГРМ до порушень споживача та несанкціонованого споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу) та внаслідок яких щодо споживачів здійснюється нарахування необлікованих об'ємів природного газу належать:

- несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу) (п. 3);

- використання природного газу споживачем за відсутності чи після розірвання договору розподілу природного газу (п. 6).

Згідно з п.п. 1, 2 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРМ у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником Оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною в додатку 16 до цього Кодексу.

Акт про порушення після пред'явлення представником Оператора ГРМ службового посвідчення складається в присутності споживача/несанкціонованого споживача та/або незаінтересованої особи (представника власника/користувача, на території чи об'єкті якого сталося порушення, або органу місцевого самоврядування) за умови посвідчення його особи та засвідчується їх особистими підписами. У разі якщо комерційний вузол обліку, на якому сталося порушення, знаходиться на території (в приміщенні) Оператора ГРМ, останній повинен завчасно попередити споживача про час і місце складання акта про порушення.

Акт про порушення складається в двох примірниках, один з яких залишається у споживача (несанкціонованого споживача), який має право внести до акта про порушення свої зауваження та заперечення.

Представник Оператора ГРМ перед складанням акта про порушення зобов'язаний повідомити споживача (несанкціонованого споживача) про його право внести зауваження та заперечення до акта про порушення, викласти мотиви своєї відмови від його підписання або підписати його без зауважень.

Споживач (несанкціонований споживач) та представники Оператора ГРМ під час виявлення порушення та складання акта про порушення мають право здійснювати фото- та відеозйомку для фіксації виявленого порушення чи інших дій та фактів, про що зазначається в акті про порушення.

До акта про порушення сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження, заперечення та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в акті про порушення.

У разі незгоди споживача (несанкціонованого споживача) із зафіксованим в акті про порушення порушенням, яке стосується пошкодження пломб (крім факту їх відсутності або спрацювання магнітного індикатора), пошкодження ЗВТ/лічильника газу (крім явних ознак навмисного в них втручання), він може вимагати проведення їх експертизи чи позачергової або експертної повірки у порядку, визначеному цим Кодексом. У такому разі в акті про порушення робиться відповідний запис, при цьому представник Оператора ГРМ здійснює заходи щодо пакування пошкодженої пломби та/або лічильника газу (ЗВТ) та складає відповідний акт про направлення їх на експертизу чи позачергову або експертну повірку. До отримання їх результатів нарахування, передбачені цим Кодексом, не застосовуються.

У разі визнання споживачем (несанкціонованим споживачем) факту умисного пошкодження ним пломби/ЗВТ (лічильника газу), про що окремо зазначається в акті про порушення, заходи з проведення експертизи чи позачергової або експертної повірки не проводяться.

На дату складання акта про порушення представник Оператора ГРМ забезпечує усунення виявленого порушення, про що в акті про порушення робиться відповідний запис. У разі неможливості усунути порушення на дату складання акта про порушення (відсутні відповідні засоби чи повноваження) представник Оператора ГРМ робить відповідний запис в акті про порушення та надалі забезпечує контроль за усуненням порушення, що підтверджується окремо складеним актом про усунення порушення.

Під час складання акта про порушення, акта про усунення порушення, акта про припинення/відновлення газопостачання тощо представниками Оператора ГРМ обов'язково фіксуються та зазначаються у вищезазначених актах показання лічильника газу (ЗВТ), за винятком випадків відмови у доступі до об'єкта споживача, де розташований лічильник газу (ЗВТ).

При складанні акта про порушення представник Оператора ГРМ зазначає в ньому про необхідність споживача (несанкціонованого споживача) бути присутнім на засіданні комісії, на якому буде розглянуто складений акт про порушення, та визначає:

1) місцезнаходження комісії з розгляду актів про порушення;

2) дату та орієнтовний час проведення засідання комісії, на якому буде розглядатися складений акт про порушення;

3) контактний телефон особи Оператора ГРМ (для уточнення інформації щодо часу та місця засідання комісії).

Як видно з наведених положень Кодексу ГРМ, складення акту перевірки Оператором ГРМ не ставиться в залежність від участі в перевірці представника споживача з якимось особливим статусом - статусом посадової (службової) особи, або особи, наділеними відповідними спеціальними повноваженнями.

З акту про порушення № 47 від 21.02.2018 р. видно, що перевірка проводилася в присутності представника споживача ОСОБА_4, в акті також міститься інформація про дату, час і місце засідання комісії Оператора ГРМ з розгляду цього акта і запрошення споживача на засідання комісії, попередження останнього, що в разі неявки акт розглядається буз участі споживача або уповноваженої особи (пункт 8 акту).

Згідно з розпорядженням позивача від 31.01.2018 р. ОСОБА_4 прийнятий на посаду водія пожежного автомобіля сільської пожежної охорони села Рідківці з 01 лютого 2018 року (а.с. 133).

Отже, доводи Магальської сільської ради, що складання акту про порушення № 47 від 21.02.2018 р. здійснювалося відповідачем без участі представника споживача і що Магальську сільську раду не було повідомлено про дату і час розгляду акту про порушення комісією Оператора ГРМ, суд відхиляє.

Надані позивачем для залучення до матеріалів справи пояснення свідка ОСОБА_4, оформлені заявою від 28.09.2018 р. відповідно до вимог статті 88 ГПК України (а.с. 134), не спростовують даного висновку господарського суду.

Із вказаної заяви вбачається, що ОСОБА_4 - водій пожежного автомобіля сільської пожежної охорони села Рідківці Новоселицького району Чернівецької області, дійсно був присутній під час проведення перевірки газового обладнання працівниками газової служби з м. Новоселиці і підписав складений акт перевірки. Суд не вважає пояснення ОСОБА_4, що він підписав акти не читаючи і не отримував від працівників газової служби примірника акту про порушення для передачі керівництву, обставинами, які заслуговують на увагу, оскільки за належного ставлення до виконання посадових обов'язків будь-який працівник підприємства, установи чи організації мав би невідкладно повідомити керівництво, що відбулася перевірка, і передати акт перевірки відповідній службовій особі споживача.

Згідно з пунктами 8, 11 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРМ акт про порушення має бути розглянутий комісією з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або про скасування акта про порушення.

Відповідно до п. 2 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРМ у разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого відновлення газоспоживання або використання природного газу споживачем за відсутності чи після розірвання договору розподілу спожитого газу спожитий об'єм газу природного визначається за номінальною потужністю газового обладнання за період з дня припинення газопостачання (або у разі здійснення попередньої перевірки відключеного стану - з дня такої перевірки, що має підтверджуватися відповідним актом перевірки), а при використанні газу без договору - з дня його закінчення (розірвання) до виявлення порушення, але не більше ніж за 6 місяців.

Вартість не облікованого (донарахованого) об'єму природного газу, яка пред'являється до сплати споживачу (несанкціонованому споживачу) в результаті задоволення акта про порушення, зазначається в окремому платіжному дорученні Оператора ГРМ, який надається під особистий підпис споживача (несанкціонованого споживача) або надсилається йому рекомендованим поштовим відправленням разом із супровідним листом, що оформлюється у довільній формі (п. 12 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРМ).

Як видно з матеріалів справи і зазначалося вище, між Рідківською сільською радою та ПАТ «Чернівцігаз» свого часу був укладений договір розподілу природного газу для споживача, що не є побутовим, № 094204ВLА9НВ016 від 01.01.2016 р. (а.с. 50-54). В додатку № 4 до вказаного договору зазначено газоспоживаюче обладнання та перелік точок комерційних вузлів обліку об'єкта газифікації «Сільська пожежна охорона с. Рідківці» в с. Рідківці по вул. Магалянській, 10а.

Аналогічним чином було укладено договір розподілу природного газу з Магальською сільською радою № 094204ВLНОНВ016 від 01.01.2016 р. (а.с. 55-57).

Як зазначалося, в акті про порушення № 47 на об'єкті Пожежне депо за адресою с. Рідківці, вул. Магалянська, 10а працівниками відповідача вказано 2 порушення, передбачених Кодексом газорозподільних систем:

- використання природного газу за відсутністю договору на розподіл та постачання;

- несанкціоноване втручання ЗВТ (п. 1 глава 2, Розділ ХІ кодексу ГРМ) (а.с. 21).

ОСОБА_6 нарахування обсягів природного газу на суму 68328,49 грн. та рішення комісії Оператора ГРМ про нарахування обсягу природного газу на вказану суму здійснено відповідачем саме в зв'язку з виявленням втручанням в роботу лічильника. Так, згідно з актом-розрахунком необлікованого (донарахованого) обсягу природного газу та його вартості від 27.02.2018 р. донарахування споживачу Магальській сільській раді обсягу природного газу 6205 куб.м на суму 68328,49 грн. здійснено за несанкціоноване втручання ЗВТ (п. 1 глава 2 розділ ХІ Кодексу ГРМ).

Указані донараховані об'єми і вартість 6205 куб.м природного газу визначені в розрахунку нарахування обсягів природного газу в зв'язку з виявленням втручання в роботу лічильника газу з вини споживача Магальська ОТГ (Пожежне депо) згідно акту експертизи лічильника газу з 15.10.2017 року по 21.02.2018 р. виходячи з номінальної потужності неопломбованого газового обладнання згідно з договором на постачання (а.с. 91).

Однак умовою для застосування відповідальності за несанкціоноване втручання в ЗВТ Кодекс ГРМ передбачає проведення експертизи або експертної повірки ЗВТ у порядку, передбаченому цим Кодексом (глава 10 розділу 10 Кодексу ГРМ).

Так, відповідно до пункту 6 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРМ у разі незгоди споживача (несанкціонованого споживача) із зафіксованим в акті про порушення порушенням, яке стосується пошкодження пломб (крім факту їх відсутності або спрацювання магнітного індикатора), пошкодження ЗВТ/лічильника газу (крім явних ознак навмисного в них втручання), він може вимагати проведення їх експертизи чи позачергової або експертної повірки у порядку, визначеному цим Кодексом. У такому разі в акті про порушення робиться відповідний запис, при цьому представник Оператора ГРМ здійснює заходи щодо пакування пошкодженої пломби та/або лічильника газу (ЗВТ) та складає відповідний акт про направлення їх на експертизу чи позачергову або експертну повірку. До отримання їх результатів нарахування, передбачені цим Кодексом, не застосовуються.

У разі визнання споживачем (несанкціонованим споживачем) факту умисного пошкодження ним пломби/ЗВТ (лічильника газу), про що окремо зазначається в акті про порушення, заходи з проведення експертизи чи позачергової або експертної повірки не проводяться.

Акт про порушення № 47 від 21.02.2018 р. у відповідній графі не містить відмітки про визнання споживачем факту умисного пошкодження пломби/ЗВТ (лічильника газу).

В самому акті про порушення не вказано, в чому саме полягає несанкціоноване втручання споживача в ЗВТ.

Надані відповідачем в якості доказів втручання в роботу ЗВТ фотографії (так звана «фотофіксація порушень» , п. 7 акту про порушення № 47 від 21.02.2018 р., а.с. 64,65) суд не визнає належними доказами, оскільки в акті про порушення суті втручання в ЗВТ не описано та не вказано, які саме предмети були об'єктом фотофіксації під час проведення перевірки 21.02.2018 р., а фотографії на а.с. 64-65 не містять вказівки на те, що вони виконані 21.02.2018 р. і є додатком саме до акту про порушення № 47 від 21.02.2018 р.

У додаткових поясненнях до позову позивач та в судовому засіданні його представник заперечував проти фотофіксації порушень і втручання в ЗВТ та зазначав, що відповідачем не проводилася експертиза ЗВТ.

Представники відповідача в судовому засіданні стверджували, що під час попередньої перевірки 21.02.2018 р. на об'єкті Пожежне депо с. Рідківці виявлено споживання газу позивачем без договору розподілу та втручання в роботу ЗВТ у вигляді самовільного демонтажу комерційного лічильника газу Metrix G-4 № 020640, самовільного монтажу некомерційного лічильника Metrix G-4 № 169552, який не опломбований ПАТ «Чернівцігаз» , що підтверджується фотофіксацією, з самовільним відновленням газопостачання.

Також пояснили, що пізніше цього ж дня 21.02.2018 р. була проведена повторна перевірка, під час якої підтверджено споживання газу без договору розподілу та виявлено самовільний зворотній монтаж комерційного лічильника газу Metrix G - 4 № 020640 з показниками 13644, куб.м з самовільним відновленням газопостачання, складено акт обстеження об'єкта від 21.02.2018 р. та відключено споживача від газопостачання.

На підтвердження цих доводів представники відповідача додатково послалися на надані працівниками Новоселицького відділення ПАТ «Чернівцігаз» ОСОБА_7, ОСОБА_8 та ОСОБА_9 пояснення щодо обставин комісійного обстеження 27.11.2018 р. сільської пожежної охорони (с. Рідківці, вул. Магалянська, 10-а) та на фотографії газового обладнання сільської пожежної охорони с. Рідківці, зроблені відповідачем 27.11.2018 р. (а.с. 184, 185-188).

Однак суд відхиляє вказані доводи відповідача, оскільки зазначені документи - пояснення працівників Новоселицького відділення ПАТ «Чернівцігаз» та зроблені 27.11.2018 р. фотографії, не є належними і допустимими в розумінні ст.ст. 76, 77 ГПК України доказами, які підтверджують втручання позивача в роботу ЗВТ згідно з актом про порушення, оскільки належними і допустимими доказами такого втручання з огляду на положення Кодексу ГРМ є саме акт про порушення і висновок експертизи ЗВТ.

Проте, як зазначалося вище, в акті про порушення № 47 від 21.02.2018 р. взагалі не вказано, в чому полягає втручання споживача в роботу ЗВТ, окрім того, в акті не ідентифіковано встановлений прилад обліку газу та не вказано його показання (п. 3 акту), доказове значення фотофіксації на аркушах спарви 64-65, на яку посилається відповідач, суд відхилив вище.

Не містить опису втручання в роботу ЗВТ і складений працівниками відповідача акт обстеження об'єкту від 21.02.2018 р. (а.с. 59). Експертизи ЗВТ також не проводилося.

Окремо суд зазначає, що згідно з Додатком № 4 до Типового договору розподілу природного газу, який додається до заяви-приєднання № 094204ВLА9НВ016 від 01.01.2016 р., на об'єкті споживача Рідківської сільської ради Комунальна установа «Сільська пожежна охорона с. Рідківці» було встановлено газовий лічильник марки Візар G-4, типорозмір G4/20640, і цей же лічильник зазначено як переданий на баланс об'єднаної територіальної громади Магальської сільської ради з комунальної власності Рідківської сільської ради відповідно до акту приймання-передачі без дати, затвердженого рішенням сесії Магальської сільради № 3-2/18 від 18.01.2018 р.

Однак, як видно з нарядів на відключення № 1260 від 11.04.2016 р. та від 21.02.2018 р., в Пожежному депо с. Рідківці встановлено газовий лічильник G-4 Metrix № 020640, пломба № 11201341 (а.с. 88, 89).

Яким чином і коли лічильник «Візар» було замінено на лічильник Metrix G-4 № 020640, який лічильник газу було встановлено на об'єкті з самого початку, ані позивач, ані відповідач пояснити суду не змогли. Неможливо це з'ясувати також з Робочого проекту на газопостачання нежитлової будівлі пожежної охорони по вул. Магаланській в с. Рідківці Новоселицького району Чернівецької області, в якому марку лічильника газу не вказано (а.с. 190-191).

При цьому, представник позивача підтвердив, що на час перевірки і на даний час у Пожежному депо с. Рідківці встановлено газовий лічильник G-4 Metrix № 020640, а не Візар G-4, зазначив, що в затвердженому рішенням Магальської сільської ради від 18.01.2018 р. акті приймання-передачі майна Пожежного депо дані про газове обладнання вносилися згідно з даними бухгалтерського обліку Рідківської сільської ради, тому, вочевидь, марка приладу обліку природного газу вказана неправильно.

Враховуючи наведене вище, суд доходить висновку, що за встановлених фактичних обставин до споживача не могла бути застосована передбачена Кодексом ГРМ відповідальність за несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ.

Неможливість застосування до позивача відповідальності за втручання в роботу ЗВТ визнає й відповідач у відзиві на позовну заяву і в усних поясненнях його представників, в яких стверджується, що за результатами розгляду акту про порушення № 47 від 21.02.2018 р. комісією Оператора ГРМ до позивача застосовано відповідальність за споживання природного газу без укладення договору розподілу природного газу (п. 6 глави 3 розділу VI, п.п. 6 п. 1 глави 2 розділу ХІ Кодексу ГРМ), а не за втручання в роботу ЗВТ, що, за визнанням представників відповідача, неможливо без проведення експертизи газового лічильника.

Однак суд констатує, що і розрахунок нарахування обсягів природного газу, і акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) обсягу природного газу та його вартості від 21.02.2018 р. складені саме за порушення споживача в вигляді несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу (а.с. 90, 91).

Суд відхиляє доводи відповідача, що за результатами розгляду акта про порушення № 47 від 21.02.2018 р. до позивача застосовано відповідальність за споживання природного газу без укладення договору про розподіл природного газу і що обсяг відповідальності за таке порушення є ідентичним як і при порушенні в у вигляді втручання в роботу ЗВТ, тому права споживача не порушені, а рішення комісії Оператора ГРМ є правомірним.

Виходячи зі змісту акту-розрахунку необлікованого (донарахованого) обсягу природного газу та його вартості від 27.02.2018 р. відповідальність до позивача застосовано за «несанкціоноване втручання ЗВТ» , що суть не одне й те ж саме порушення, що й споживання природного газу без укладення договору розподілу природного газу.

При цьому, правильне встановлення виду допущеного порушення є головним критерієм правомірності застосування до споживача відповідальності за порушення Кодексу ГРМ.

Стосовно зазначеного в акті № 47 від 21.02.2018 р. порушення у вигляді використання природного газу без укладення договору розподілу природного газу суд вважає за належне зазначити наступне.

Відповідно до положень Закону України «Про ринок природного газу» , Кодексу ГРМ не допускається споживання природного газу без укладення договору про розподіл природного газу.

27.11.2015 р. набрав чинності затверджений та опублікований НКРЕКП Типовий договір розподілу природного газу (постанова від 30.09.2015 р. № 2498).

Згідно з п. 6 глави 3 розділу VI Кодексу ГРМ якщо в результаті реконструкції чи технічного переоснащення вже підключеного до ГРМ об'єкта та/або зміни форми власності чи власника цього об'єкта є необхідність внесення змін до персоніфікованих даних споживача або укладення договору розподілу природного газу з новим власником, споживач (замовник) повинен самостійно звернутися до Оператора ГРМ з відповідною заявою про внесення змін до персоніфікованих даних або укладення договору розподілу природного газу.

Як встановлено судом, об'єкт Комунальна установа «Сільська пожежна охорона с. Рідківці» передана до комунальної власності Магальської об'єднаної територіальної громади в зв'язку з об'єднанням територіальних громад сіл Магала, Остриця, Буда, Прут Магальської сільської ради Новоселицького району із територіальною громадою села Рідківці Рідківської сільської ради Новоселицького району.

Відповідно до статті 104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов'язків іншим юридичним особам - правонаступникам (злиття, приєднання, поділу, перетворення).

Статтею 59 ГК визначено, що реорганізація може проводитися шляхом: злиття; приєднання; поділу; перетворення. У разі злиття суб'єктів господарювання усі майнові права та обов'язки кожного з них переходять до суб'єкта господарювання, що утворений внаслідок злиття. Розрізняють універсальне та сингулярне правонаступництво. За універсальним правонаступництвом має місце перехід усієї сукупності прав та обов'язків певної особи. При цьому майно особи як сукупність прав і обов'язків, які їй належать, переходить до правонаступника (правонаступників) як єдине ціле, причому в цій сукупності єдиним актом переходять усі окремі права та обов'язки, які належали на момент правонаступництва праводателю, незалежно від того, виявлені вони на момент правонаступництва чи ні. Універсальне правонаступництво має місце у випадках припинення юридичної особи.

Важливим є правильне визначення моменту переходу прав до правонаступника юридичної особи.

Відповідно до ст. 107 ЦК після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), які мають містити положення про правонаступництво щодо всіх зобов'язань юридичної особи, що припиняється, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов'язання, які оспорюються сторонами. Передавальний акт та розподільчий баланс затверджуються учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення. Копії передавального акта та розподільчого балансу передаються в орган, який здійснює державну реєстрацію, за місцем державної реєстрації юридичної особи, що припиняється, а також в орган, який здійснює державну реєстрацію, за місцем державної реєстрації юридичної особи правонаступника. Отже, моментом переходу прав до правонаступника юридичної особи слід вважати дату внесення запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців в порядку, передбаченому ст. 37 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» .

Відповідно до норм цієї статті злиття вважається завершеним з моменту державної реєстрації новоутвореної юридичної особи та державної реєстрації припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті злиття.

Виходячи з приписів ст. 104 ЦК України, до внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців запису про припинення юридичної особи її цивільна правосуб'єктність не припиняється.

Відповідна правова позиція викладена в постанові Вищого господарського суду України від 14 вересня 2016 року у справі № 908/1748/15-г.

Матеріали справи свідчать, що формування опису документів, що надаються юридичною особою державному реєстратору для проведення реєстраційної дії проведення державної реєстрації припинення юридичної особи Рідківської сільської ради, здійснено 14.03.2018 р., запис про державну реєстрацію припинення юридичної особи Рідківської сільської ради внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено 14.03.2018 р. (а.с. 32, 73-74).

Незважаючи на те, що в рішеннях Магальської сільської ради № 1 від 02 серпня 2017 р. та № 1-2/18 від 18.01.2018 р. вказано, що Магальська сільська рада є правонаступником прав та обов'язків Рідківської сільської ради з дня набуття повноважень Магальською сільською радою, обраною об'єднаною територіальною громадою, слід визнати, що до передачі майна Рідківської сільради в комунальну власність об'єднаної територіальної громади та припинення юридичної особи Рідківської сільської ради в установленому порядку повного правонаступництва позивача за Рідківською сільською радою не виникло.

У справі відсутні докази, що на момент перевірки відповідачем 21.02.2018 р. була проведена державна реєстрація приміщення сільської пожежної охорони с. Рідківці за Магальською сільською радою.

Як видно з рішення 2 сесії 7 скликання Магальської сільської ради № 2-2/18 від 18.01.2018 р., із затвердженням цим рішенням актів приймання-передачі майна фактичного такого передавання майна Рідківської сільської ради до Магальської сільської ради не відбулося. Так у пункті 3 названого рішення вказано, що головам комісій організувати роботу щодо передачі майна в комунальну власність Магальської сільської ради (ОТГ) таким чином, щоб завершити приймання-передачу до 31.01.2018 р.

02 лютого 2018 року Магальська сільська рада звернулася до голови правління «Чернівцігаз» з листом № 107 від 02.02.2018 р. з проханням включити до договору на розподіл природного газу № 094204BLHOHB016 від 01.01.2017 року Магальської сільської ради перелічені точки обліку, в тому числі місцева пожежна частина с. Рідківці, вул. Магалянська, 10а, лічильник Візар G4 № 20640, пломба R11201341, показник 13590 (а.с. 128).

Таким чином, станом на дату складення відповідачем акту про порушення № 47 від 21.02.2018 р. позивач звернувся до відповідача із заявою про внесення змін персоніфікованих даних до заяви-приєднання у зв'язку з переходом у комунальну власність Магальської сільської ради Комунальної установи «Сільська пожежна охорона с. Рідківці» в межах місячного строку, передбаченого пунктом 12.4 Типового договору розподілу природного газу для звернення позивача.

Також суд звертає увагу, що відповідачем не надано доказів припинення розподілу (газопостачання) природного газу попередньому споживачу Рідківській сільській раді у порядку, передбаченому п. 10 глави 3 розділу VI Кодексу ГРМ.

У відповідності до пунктів 1, 2 частини 1 статті 237 Господарського процесуального кодексу України при ухваленні рішення суд вирішує такі питання:

чи мали місце обставини (факти) якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення так якими доказами вони підтверджуються;

чи є інші фактичні дані які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження.

На думку суду, встановлення обставин набуття позивачем статусу повного правонаступника Рідківської сільської ради і є тими іншими фактичними даними у розумінні п. 2 ч. 1 ст. 237 ГПК України, які мають значення для вирішення справи та які суд повинен встановити з метою виконання завдання господарського судочинства - справедливого, неупередженого та своєчасного вирішення судом спорів, пов'язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляду інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави (ч. 1 ст. 2 ГПК України).

Також суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Відповідно до статті 61 Конституції України юридична відповідальність особи має індивідуальний характер.

В основу притягнення до юридичної відповідальності має бути покладений конкретний склад правопорушення, яке скоїла конкретна особа.

В акті про порушення № 47 від 21.02.2018 р. зазначено порушення Кодексу ГРМ, які вчинив споживач Магальська сільська рада.

Однак судом установлено, що на дату складення цього акту укладений зі споживачем Рідківською сільською радою договір розподілу природного газу не був припинений в установленому п. 10 глави 3 розділу VI Кодексу ГРМ порядку, державна реєстрація припинення юридичної особи Рідківської сільської ради не була проведена, а Магальська сільська рада не набула статусу повного її правонаступника.

Фіксація в акті обстеження об'єкту від 21.02.2018 р. та в акті від 21.02.2018 р. на відключення від газопостачання показників лічильника 13644 м 3 , що на 54 м 3 більше, ніж зафіксований у наряді на відключення від газопостачання № 1260 від 11.04.2016 р. (13590 м 3 ), не є беззаперечним доказом несанкціонованого споживання природного газу саме позивачем, оскільки таке могло відбутися і до передачі позивачеві газоспоживаючого обладнання Комунальної установи «Сільська пожежна охорона с. Рідківці» .

Те, що в затвердженому рішенням Магальської сільської ради від 18.01.2018 р. акті приймання-передачі сільської пожежної частини та в листі позивача № 107 від 02.02.2018 р. до відповідача щодо внесення змін до договору розподілу природного газу вказано показник газового лічильника Візар G-4 13590 м 3 , не спростовує зазначеного вище висновку суду.

Так, підставою для притягнення споживача до відповідальності за споживання природного газу без укладення договору розподілу природного газу у вигляді нарахування необлікованого (донарахованого) обсягу природного газу та його вартості є складений у відповідності до вимог глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРМ та згідно з додатком 16 до цього Кодексу акт про порушення, який, зокрема, повинен містити показання лічильника (ЗВТ) на дату складання Акта (п. 3 Акту, додаток № 16 до Кодексу ГРМ).

Однак, відповідні показання лічильника в акті про порушення № 47 від 21.02.2018 р. відсутні, а акт обстеження об'єкту від 21.02.2018 р. з огляду на положення глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРМ суд не визнає допустимим доказом у розумінні ст. 77 ГПК України.

Виходячи з викладеного, суд доходить висновку, що актом про порушення № 47 від 21.02.2018 р. не доводиться споживання відповідачем природного газу без договору розподілу і що, незважаючи на доводи відповідача, зі змісту оскаржуваного рішення комісії Оператора ГРМ така відповідальність до позивача не застосовувалася.

Відтак, за результатами розгляду справи суд встановив, що за вказаних у акті порушень у вигляді несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ та використання природного газу за відсутності договору на розподіл і постачання природного газу, до позивача оскаржуваним рішенням відповідача застосовано відповідальність за несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ, однак таке втручання не підтверджене належними і допустимими доказами.

За такого доводи позивача, що нарахування газу проведено за 6 місяців у кількості 6205 куб.м та що при проведенні перевірки в СПО була електрична, а не газова плита, не впливають на вказаний висновок суду, що втручання позивача в роботу ЗВТ не підтверджене належними і допустимими доказами.

Суд відхиляє заперечення відповідача, що рішення комісії Оператора ГРМ про донарахування споживачу обсягу природного газу за порушення Кодексу ГРМ не підлягає судовому оскарженню.

У частині 1 статті 55 Конституції України проголошено, що кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Зокрема, в пункті 12 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ прямо передбачено, що об'єм та/або вартість необлікованого (донарахованого) природного газу (які визначаються рішенням комісії Оператора ГРМ про задоволення акту про порушення, яке, в свою чергу, оформляється Актом-розрахунком - суд ), може бути оскаржена споживачем (несанкціонованим споживачем) у судовому порядку, в такому випадку до винесення остаточного рішення у судовій справі заборгованість за необлікований (донарахований) об'єм природного газу не вважається простроченою.

Те, що комісія Оператора ГРМ не має статусу юридичної особи, не позбавляє споживача права оскаржувати прийняте цією комісією рішення. У такому випадку відповідачем виступає сам Оператор ГРМ - суб'єкт господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із розподілу природного газу газорозподільною системою на користь третіх осіб (замовників).

Рішення комісії про донарахування споживачу обсягу природного газу матеріалізується у вигляді акту-розрахунку необлікованого (донарахованого) обсягу природного газу та його вартості.

Для здійснення нарахування необлікованого об'єму природного газу у спірному випадку слід встановити несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ.

Як зазначалося, відповідно до п. 4 глави 1 розділу І Кодексу ГРМ несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу - це втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку (у тому числі, лічильника газу), у тому числі шляхом їх підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об'єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації), внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу.

У ході розгляду справи суд встановив, що в акті про порушення № 47 від 21.02.2018 р. не вказано, в чому полягало втручання позивача в роботу ЗВТ, не було проведено експертизи газового лічильника, на що звертав увагу представник позивача в додаткових поясненнях до позову та в судовому засіданні, відтак, суд доходить висновку, що у комісії Оператора ГРМ не було належної підстави для прийняття оформленого актом-розрахунком від 27.02.2018 р. рішення про донарахування Магальській сільській раді обсягу природного газу в сумі 6205 м 3 та його вартості в сумі 68328, 49 грн.

Згідно з частиною 2 статті 20 ГК України кожний суб'єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб'єктів захищаються, в тому числі, шляхом визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, актів інших суб'єктів, що суперечать законодавству, ущемлюють права та законні інтереси суб'єкта господарювання або споживачів; визнання недійсними господарських угод з підстав, передбачених законом.

Оскаржуючи рішення відповідача, позивач у позовній заяві зазначав про процедурні недоліки його прийняття, які, втім, не знайшли підтвердження у ході судового розгляду справи.

Натомість, знайшли підтвердження доводи позивача про те, що належні докази несанкціонованого втручання позивача в роботу ЗВТ взагалі відсутні, і це не спростовано відповідачем, а нарахування необлікованого обсягу та вартості природного газу за його використання без укладення договору про розподіл природного газу спірним рішенням відповідача до позивача не застосовувалося.

У пункті 2 Роз'яснення Президії Вищого арбітражного суду України від 26.01.2000 р. № 02-5/35 «Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням недійсними актів державних чи інших органів» вказано, що підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі. Якщо за результатами розгляду справи факту такого порушення не встановлено, у господарського суду немає правових підстав для задоволення позову.

Безпідставне нарахування позивачеві згідно з оскаржуваним рішенням відповідача вартості необлікованого природного газу у сумі 68328, 49 грн. порушує права Магальської сільської ради, у зв'язку з чим, надавши оцінку наявним у справі доказам та доводам сторін, встановивши та дослідивши фактичні обставини справи, суд дійшов висновку, що вимога позивача про скасування рішення комісії відповідача про донарахування об`єму природного газу 6205 м 3 та його вартості в сумі 68328,49 грн. за втручання в роботу ЗВТ відповідно до акту-розрахунку від 27.02.2018 р. підлягає задоволенню.

У зв'язку із задоволенням позову судовий збір належить віднести на відповідача.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 4, 20, 129, 237, 238 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

В И Р І Ш И В:

1. Позов задовольнити.

2. Скасувати оформлене актом-розрахунком необлікованого (донарахованого) обсягу природного газу та його вартості від 27.02.2018 р. рішення комісії Оператора ГРМ - Публічного акціонерного товариства по газифікації і газопостачанню «Чернівцігаз» (58009, м. Чернівці, вул. Винниченка, 9А, код ЄДРПОУ 03336166), про задоволення акта про порушення від 21.02.2018 р. № 47, за результатами якого Магальській сільській раді (60300, с. Магала, Новоселицького району Чернівецької області (60313, с. Магала Новоселицького району Чернівецькій області, вул. Г. Нандріша, 61, код ЄДРПОУ 38038355) нараховано необлікованого обсягу природного газу та його вартості в сумі 68328,49 грн.

3. Стягнути з Публічного акціонерного товариства по газифікації і газопостачанню «Чернівцігаз» (58009, м. Чернівці, вул. Винниченка, 9А, код ЄДРПОУ 03336166) на користь Магальської сільської ради (60300, с. Магала, Новоселицького району Чернівецької області (60313, с. Магала Новоселицького району Чернівецькій області, вул. Г. Нандріша, 61, код ЄДРПОУ 38038355) 1762,00 грн. судового збору.

Строк і порядок набрання рішенням законної сили та його оскарження.

Відповідно до ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції (ст. 257 ГПК України).

У судовому засіданні 28.11.2018 р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення. Повний текст підписано 3 грудня 2018 року.

Суддя Т.І. Ковальчук

СудГосподарський суд Чернівецької області
Дата ухвалення рішення28.11.2018
Оприлюднено05.12.2018
Номер документу78296150
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —926/1312/18

Постанова від 26.02.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Якімець Ганна Григорівна

Ухвала від 12.02.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Якімець Ганна Григорівна

Ухвала від 18.01.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Якімець Ганна Григорівна

Ухвала від 02.01.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Якімець Ганна Григорівна

Судовий наказ від 29.12.2018

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Ковальчук Тетяна Іванівна

Рішення від 28.11.2018

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Ковальчук Тетяна Іванівна

Ухвала від 29.10.2018

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Ковальчук Тетяна Іванівна

Ухвала від 23.10.2018

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Ковальчук Тетяна Іванівна

Ухвала від 02.10.2018

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Ковальчук Тетяна Іванівна

Ухвала від 17.09.2018

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Ковальчук Тетяна Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні