ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"26" лютого 2019 р. Справа № 926/1312/18
місто Львів
Західний апеляційний господарський суд, в складі колегії:
Головуючого (судді-доповідача) Якімець Г.Г.,
Суддів: Бонк Т.Б., Мирутенко О.Л.,
за участю секретаря судового засідання Кришталь М.Б.,
та представників сторін:
від позивача - не з'явився
від відповідача (скаржника) - ОСОБА_1
розглянувши апеляційну скаргу ОСОБА_2 акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації Чернівцігаз , вих.№Chr.007.2-Ск-4167-1218 від 21 грудня 2018 року
на рішення Господарського суду Чернівецької області від 28 листопада 2018 року (підписане 03.12.2018 року), суддя Ковальчук Т.І.
у справі №926/1312/18
за позовом Магальської сільської ради, с. Магала Новоселицького району Чернівецької області
до відповідача ОСОБА_2 акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації Чернівцігаз , м. Чернівці
про скасування оперативно-господарської санкції
в с т а н о в и в :
12 липня 2018 року Магальська сільська рада Новоселицького району Чернівецької області звернулась до Господарського суду Чернівецької області з позовом до ОСОБА_2 акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації Чернівцігаз про скасування оперативно-господарської санкції у вигляді нарахування необлікованого обсягу природного газу та його вартості в сумі 68 328,49 грн., застосовану рішенням комісії ПАТ Чернівцігаз з розгляду актів про порушення, оформленого актом-розрахунком від 27 лютого 2018 року по розгляду акту про порушення №47 від 21 лютого 2018 року.
З урахуванням заяви, викладеній у поясненнях (вх.№3059 від 02 жовтня 2018 року) позивач просив суд скасувати рішення комісії Оператора ГРМ (ПАТ Чернівцігаз ) з розгляду актів про порушення від 27 лютого 2018 року про задоволення акта про порушення від 21 лютого 2018 року №47, за результатами якого нараховано необлікованого обсягу природного газу та його вартості в сумі 68 328,49 грн.
Рішенням Господарського суду Чернівецької області від 28 листопада 2018 року у справі №926/1312/18 позов задоволено.
Суд у рішенні встановив, що в акті про порушення №47 від 21 лютого 2018 року не вказано, в чому полягало втручання позивача в роботу ЗВТ, не було проведено експертизи газового лічильника, на що звертав увагу представник позивача в додаткових поясненнях до позову та в судовому засіданні, відтак, суд дійшов висновку, що у комісії Оператора ГРМ не було належної підстави для прийняття оформленого актом-розрахунком від 27 лютого 2018 року рішення про донарахування Магальській сільській раді обсягу природного газу в кількості 6205 м 3 та його вартості в сумі 68328, 49 грн. Поряд з тим, суд встановив, що станом на дату складення відповідачем акту про порушення позивач звернувся до відповідача із заявою про внесення змін персоніфікованих даних до заяви-приєднання, у зв'язку з переходом у комунальну власність Магальської сільської ради Комунальної установи Сільська пожежна охорона с. Рідківці в межах місячного строку, передбаченого пунктом 12.4 Типового договору розподілу природного газу для звернення позивача, поряд з тим, відповідачем не надано доказів припинення розподілу (газопостачання) природного газу попередньому споживачу Рідківській сільській раді у порядку, передбаченому п.10 глави 3 розділу VI Кодексу ГРМ. Крім того, судом встановлено, що на дату складення акту про порушення укладений зі споживачем Рідківською сільською радою договір розподілу природного газу не був припинений в установленому п. 10 глави 3 розділу VI Кодексу ГРМ порядку, державна реєстрація припинення юридичної особи Рідківської сільської ради не була проведена, а Магальська сільська рада не набула статусу повного її правонаступника.
Не погоджуючись з рішенням місцевого господарського суду, Публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації Чернівцігаз звернулось до Західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Чернівецької області від 28 листопада 2018 року у справі №926/1312/18 та прийняти нове рішення про відмову в позові. Зокрема, зазначає, що Магальська сільська рада є правонаступником територіальних громад, що об'єдналися, в тому числі і Рідківської сільської ради, а об'єкт газифікації у серпні 2017 року переданий Магальській сільській раді у відповідності до акта приймання-передачі об'єктів нерухомого майна. Одночасно, скаржник вказує, що зазначене у акті порушення - втручання в роботу лічильника, підтверджується фактом його самовільного демонтажу, у зв'язку з чим, неможливо було зробити експертизу лічильника. Крім того, вказує, що за результатами розгляду акту про порушення, комісією Оператора ГРМ до позивача застосовано відповідальність за споживання природного газу без укладення договору розподілу природного газу, а не за втручання в роботу ЗВТ. Поряд з тим, скаржник в апеляційній скарзі зазначив про те, що суд першої інстанції вийшов за межі позовних вимог, оскільки резолютивна частина рішення не відповідає вимогам, зазначеним у позовній заяві.
Представник відповідача (скаржника) в судовому засіданні вимоги апеляційної скарги підтримав, просив задоволити в повному обсязі: скасувати рішення Господарського суду Чернівецької області від 28 листопада 2018 року у справі №926/1312/18 та прийняти нове рішення про відмову в позові.
Представник позивача в судове засідання не з'явився, поряд з тим, до суду надійшла заява, в якій позивач не заперечує проти розгляду справи без участі його представника. Поряд з тим, зазначив, що вимоги апеляційної скарги не визнає, підтримує в повному обсязі відзив на апеляційну скаргу. У відзиві на апеляційну скаргу (б/н від 10 січня 2019 року) позивач просить оскаржуване рішення залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення. Зокрема, зазначає, що несанкціоноване втручання ЗВТ, про яке йде мова в акті про порушення, нічим не підтверджене та не зазначено яке саме втручання мало місце та яким чином таке порушення виявлене при перевірці. Щодо відсутності договору на розподіл та постачання природного газу, зазначає, що дія договору, укладеного ПАТ Чернівцігаз з Рідківською сільською радою, не припинена. На думку позивача судом першої інстанції в повній мірі досліджено всі обставини справи та докази, що містяться у матеріалах справи та прийнято законне і обґрунтоване рішення.
Західний апеляційний господарський суд, заслухавши пояснення представника відповідача, розглянувши доводи апеляційної скарги та дослідивши наявні докази по справі, вважає, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає, виходячи з наступного:
Як встановлено місцевим господарським судом та вбачається з матеріалів справи, 02 серпня 2017 року Магальською сільською Радою Новоселицького району Чернівецької області прийнято рішення №1 Про добровільне об'єднання територіальних громад , відповідно до п.1 якого, Магальська сільська рада вирішила об'єднатися з територіальними громадами сіл Магала, Остриця, Буда, Прут Новоселицького району із територіальною громадою села Рідківці Рідківської сільської ради Новоселицького району в Магальську об'єднану територіальну громаду з адміністративним центом у селі Магала.
Відповідно до п.п.2,3 вказаного рішення правонаступником всього майна, прав та обов'язків територіальних громад, що об'єдналися, є Магальська сільська рада, утворена внаслідок добровільного об'єднання, з дня набуття нею повноважень, а саме: в день набуття повноважень сільською радою, сільським головою територіальної громади, утвореної внаслідок добровільного об'єднання.
Поряд з тим, судом встановлено, що 16 березня 2015 року між ОСОБА_2 акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації Чернівцігаз (в тексті договору - постачальник) і Рідківською сільською радою (в тексті договору - споживач) укладено договір №2015/ТП-Б-7503418 на постачання природного газу за регульованим тарифом, предметом якого є постачання природного газу споживачу в обсягах і порядку, передбачених договором, для забезпечення потреб споживача та оплату споживачем постачальнику вартості газу і наданих послуг у розмірах, строку, порядку та на умовах, передбачених договором.
Згідно з п.10.1 вказаного договору останній набирає чинності з дати його укладення та діє до 31 грудня 2015 року, а в частині проведення споживачем розрахунків за газ - до їх повного здійснення. Договір вважається продовженим на аналогічний період, якщо за місяць до закінчення терміну дії договору жодною із сторін не буде заявлено про припинення його дії або перегляд його умов (у разі відсутності в цей період згоди сторін про дострокове розірвання договору).
У п.10.2 Договору сторони погодили, що у разі ліквідації чи реорганізації сторін їх права та обов'язки по цьому договору переходять до правонаступників сторін без укладання нового договору.
Згідно з Додатком №1 Перелік комерційних вузлів обліку газу та газоспоживного обладнання до Договору одним з об'єктів споживача - Рідківської сільської ради, до якого здійснюється передача природного газу, визначено об'єкт по вул. Магалянській, 10А в селі Рідківці та вказано найменування газового обладнання, установленого на пунктах призначення - котел Данко-15 , ПГ-4.
Судом першої інстанції встановлено, що зазначений об'єкт - це Комунальна установа територіальної громади села Рідківці Сільська пожежна охорона с. Рідківці , код ЄДРПОУ 36897523, адреса - с. Рідківці Новоселицького району Чернівецької області, вул. Магалянська, 10А.
Згідно з заявою-приєднання №094204ВLА9НВ016 від 01 січня 2016 року споживач Рідківська сільська рада приєднався до умов договору розподілу природного газу - Типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою НКРЕКП від 30 вересня 2015 року №2498, на офіційному сайті НКРЕКП, сайті оператора ГРМ в мережі Інтернет за адресою: http://www.104ua, та в друкованому виданні Молодий буковинець від 31 грудня 2015 року, що публікується в межах території ліцензованої діяльності ПАТ Чернівцігаз .
У Додатку №4 до Типового договору розподілу природного газу, який додається до заяви-приєднання №094204ВLА9НВ016 від 01 січня 2016 року, одним з об'єктів споживача Рідківської сільської ради зазначено об'єкт за адресою с. Рідківці, вул. Магалянська, 10А. У вказаному Додатку ідентифіковано газовий лічильник і газоспоживаюче обладнання даного об'єкту: лічильник марки Візар G-4, типорозмір G4/20640, котел Данко-15 /020640, ПГ-4/020640.
18 лютого 2016 року між Рідківською сільською радою (в тексті договору - споживач) та Товариством з обмеженою відповідальністю Чернівцігаз Збут (в тексті договору - постачальник) укладено договір №114104ВLА9НВ016 на постачання природного газу для потреб споживачів, що не є побутовими, терміном дії з 01 січня 2016 року до 31 грудня 2016 року з умовою про продовження договору на кожний наступний календарний рік, якщо за місяць до закінчення строку дії договору жодною із сторін не буде заявлено про припинення його дії.
20 листопада 2017 року Магальською сільською радою прийнято рішення №2-1/17 Про початок повноважень Магальського сільського голови , яким визнано такою, що вступила на посаду Магальського сільського голови, ОСОБА_3
18 січня 2018 року Магальською сільською радою прийнято рішення №1-2/18 Про припинення діяльності Рідківської сільської ради як юридичної особи в результаті реорганізації шляхом приєднання , яким вирішено припинити діяльність юридичної особи Рідківської сільської ради в результаті реорганізації шляхом приєднання до Магальської сільської ради та встановлено, що Магальська сільська рада Новоселицького району Чернівецької області є правонаступником прав та обов'язків Рідківської сільської ради Новоселицького району Чернівецької області з дня набуття повноважень Магальською сільською радою, обраною об'єднаною територіальною громадою.
Поряд з тим, рішенням Магальської сільської ради №2-2/18 від 18 січня 2018 року Про затвердження комісії з приймання-передачі майна затверджено комісії з приймання-передачі комунального майна, установ та організацій села Магала, Остриця, Рідківці Новоселицького району Чернівецької області в комунальну власність Магальської сільської територіальної громади.
18 січня 2018 року Магальською сільською радою прийнято рішення №3-2/18 Про прийняття приміщень та майна комунальних установ в комунальну власність Магальської об'єднаної територіальної громади в особі Магальської сільської ради та затвердження актів приймання-передачі , яким вирішено прийняти в комунальну власність на баланс Магальської об'єднаної територіальної громади в особі Магальської сільської ради приміщення і майно СПО с. Рідківці (Новоселицький район, с. Рідківці, вул. Магалянська, буд. 10А). Пунктом 3 вказаного рішення, серед інших, затверджено акт приймання-передачі приміщень та майна Сільської пожежної охорони.
За актом приймання-передачі, затвердженим рішенням Магальської сільської ради №3-2/18 від 18 січня 2018 року, на баланс об'єднаної територіальної громади Магальської сільської ради з комунальної власності Рідківської сільської ради передано сільську пожежну чаcтину, с. Рідківці вул. Магалянська, 10а, лічильник Візар» , G4 №20640, пломба R11201341, показник 13590, котел Данко-15 № 020640 - 1 шт., ПГ-4 №020640 - 1 шт.
Відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань до Реєстру внесено запис від 14 березня 2018 року за №10331120003000654 про припинення юридичної особи - Рідківської сільської ради, ідентифікаційний код 04417369.
21 лютого 2018 року комісією Новоселицького відділення УГГ проведено обстеження об'єкту в с. Рідківці, вул. Магалянська, 10А, Пожежне ДЕПО, про що складено відповідний акт обстеження об'єкту. У цьому акті вказано, що обстеження проводилося комісією в складі майстра і слюсара Новоселицького УГГ ПАТ Чернівцігаз та власника ОСОБА_4 У вказаному акті обстеження зазначено виявлені газові прилади: ПГ - 2 шт., АОГВ-10, лічильник газу G-4 Меtrix, № лічильника 020640, показник лічильника 13644, № пломби R11201341, № голограми 5667087.
21 лютого 2018 року працівниками Новоселицького відділення ПАТ Чернівцігаз складено акт про порушення №47 на об'єкті: Пожежне депо за адресою с. Рідківці, вул. Магалянська, 10А , яким встановлено порушення споживачем Кодексу газорозподільних систем, а саме: об'єкт використовував природний газ за відсутністю договору на розподіл та постачання ; несанкціоноване втручання ЗВТ (п.1 глава 2, Розділ ХІ кодексу ГРМ) .
Згідно з відомостями, внесеними в акт про порушення, під час його складення був присутній представник споживача Магальської сільської ради - ОСОБА_4 Споживача запрошено на засідання Оператора ГРМ з розгляду вказаного акту 27 лютого 2018 року о 11 год. 00 хв. за адресою: м. Чернівці, вул. Винниченка, 9-а. Вказаний акт підписаний представником споживача - ОСОБА_4
Згідно акту від 21 лютого 2018 року об'єкт - пожежне депо в с. Рідківці по вул. Магалянській, 10А відключено від газопостачання - видимий розрив та опломбовано ввід під пломбу №С38001586.
Відповідно до акту-розрахунку необлікованого (донарахованого) обсягу природного газу та його вартості від 27 лютого 2018 року комісія Оператора ГРМ (ПАТ Чернівцігаз ) прийняла рішення про задоволення акта про порушення та про донарахування споживачу - Магальській сільській раді обсягу природного газу в сумі 6205 куб. м та його вартості в сумі 68 328,49 грн. Представник позивача в засіданні комісії Оператора ГРМ участі не брав.
У Розрахунку нарахування обсягів природного газу зазначено, що у зв'язку з виявленням втручання в роботу лічильника газу з вини споживача Магальська ОТГ (Пожежне депо) згідно акту №47 експертизи лічильника газу з 15.10.2017 року по 21.02.2018 року, виходячи з номінальних витрат газу, підключених до системи газопостачання газоспоживних приладів котел Данко 15 (1 шт.) та плита ПГ-2 (1 шт.) визначено розрахункову витрату газу 6,205 тис. куб. м, що в грошовому еквіваленті за жовтень, листопад, грудень 2017 року, січень і лютий 2018 року становить 68 328,49 грн., виходячи з цін на природний газ згідно з даними ПАТ Укртрансгаз на закупівлю природного газу за відповідний місяць.
У липні 2018 року Магальська сільська рада Новоселицького району Чернівецької області звернулась до суду з цим позовом до ОСОБА_2 акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації Чернівцігаз про скасування рішення комісії Оператора ГРМ (ПАТ Чернівцігаз ) з розгляду актів про порушення від 27 лютого 2018 року про задоволення акта про порушення від 21 лютого 2018 року №47, за результатами якого нараховано необлікованого обсягу природного газу та його вартості в сумі 68 328,49 грн. (з урахуванням пояснень вх.№3059 від 02 жовтня 2018 року).
Згідно з ч.1 ст.12 ЗУ Про ринок природного газу постачання природного газу здійснюється відповідно до договору, за яким постачальник зобов'язується поставити споживачеві природний газ належної якості та кількості у порядку, передбаченому договором, а споживач зобов'язується оплатити вартість прийнятого природного газу в розмірі, строки та порядку, передбачених договором.
Відповідно до ч.2 ст.13 ЗУ Про ринок природного газу споживач зобов'язаний, зокрема: укласти договір про постачання природного газу; забезпечувати своєчасну та повну оплату вартості природного газу згідно з умовами договорів; не допускати несанкціонованого відбору природного газу.
Пунктом 1 розділу 3 глави VI Кодексу ГРМ договір розподілу природного газу має бути укладений Оператором ГРМ з усіма споживачами, об'єкти яких в установленому порядку підключені до/через ГРМ, що на законних підставах перебуває у власності чи користуванні Оператора ГРМ.
Споживачі для здійснення ними санкціонованого відбору природного газу з ГРМ та можливості забезпечення постачання їм природного газу їх постачальниками зобов'язані укласти договір розподілу природного газу з Оператором ГРМ, до газорозподільної системи якого в установленому законодавством порядку підключений їх об'єкт.
Здійснення відбору (споживання) природного газу споживачем за відсутності укладеного договору розподілу природного газу не допускається.
Згідно з п.п.3, 6 п. 1 глави 2 розділу ХІ Кодексу ГРМ до порушень споживача та несанкціонованого споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу) та внаслідок яких щодо споживачів здійснюється нарахування необлікованих об'ємів природного газу належать: несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу) (п.3); використання природного газу споживачем за відсутності чи після розірвання договору розподілу природного газу (п.6).
Пунктом 1, 2 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРМ у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником Оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною в додатку 16 до цього Кодексу. Акт про порушення після пред'явлення представником Оператора ГРМ службового посвідчення складається в присутності споживача/несанкціонованого споживача та/або незаінтересованої особи (представника власника/користувача, на території чи об'єкті якого сталося порушення, або органу місцевого самоврядування) за умови посвідчення його особи та засвідчується їх особистими підписами. У разі якщо комерційний вузол обліку, на якому сталося порушення, знаходиться на території (в приміщенні) Оператора ГРМ, останній повинен завчасно попередити споживача про час і місце складання акта про порушення. Акт про порушення складається в двох примірниках, один з яких залишається у споживача (несанкціонованого споживача), який має право внести до акта про порушення свої зауваження та заперечення. Представник Оператора ГРМ перед складанням акта про порушення зобов'язаний повідомити споживача (несанкціонованого споживача) про його право внести зауваження та заперечення до акта про порушення, викласти мотиви своєї відмови від його підписання або підписати його без зауважень. Споживач (несанкціонований споживач) та представники Оператора ГРМ під час виявлення порушення та складання акта про порушення мають право здійснювати фото- та відеозйомку для фіксації виявленого порушення чи інших дій та фактів, про що зазначається в акті про порушення.
У разі незгоди споживача (несанкціонованого споживача) із зафіксованим в акті про порушення порушенням, яке стосується пошкодження пломб (крім факту їх відсутності або спрацювання магнітного індикатора), пошкодження ЗВТ/лічильника газу (крім явних ознак навмисного в них втручання), він може вимагати проведення їх експертизи чи позачергової або експертної повірки у порядку, визначеному цим Кодексом. У такому разі в акті про порушення робиться відповідний запис, при цьому представник Оператора ГРМ здійснює заходи щодо пакування пошкодженої пломби та/або лічильника газу (ЗВТ) та складає відповідний акт про направлення їх на експертизу чи позачергову або експертну повірку. До отримання їх результатів нарахування, передбачені цим Кодексом, не застосовуються. У разі визнання споживачем (несанкціонованим споживачем) факту умисного пошкодження ним пломби/ЗВТ (лічильника газу), про що окремо зазначається в акті про порушення, заходи з проведення експертизи чи позачергової або експертної повірки не проводяться.
На дату складання акта про порушення представник Оператора ГРМ забезпечує усунення виявленого порушення, про що в акті про порушення робиться відповідний запис. У разі неможливості усунути порушення на дату складання акта про порушення (відсутні відповідні засоби чи повноваження) представник Оператора ГРМ робить відповідний запис в акті про порушення та надалі забезпечує контроль за усуненням порушення, що підтверджується окремо складеним актом про усунення порушення. Під час складання акта про порушення, акта про усунення порушення, акта про припинення/відновлення газопостачання тощо представниками Оператора ГРМ обов'язково фіксуються та зазначаються у вищезазначених актах показання лічильника газу (ЗВТ), за винятком випадків відмови у доступі до об'єкта споживача, де розташований лічильник газу (ЗВТ).
При складанні акта про порушення представник Оператора ГРМ зазначає в ньому про необхідність споживача (несанкціонованого споживача) бути присутнім на засіданні комісії, на якому буде розглянуто складений акт про порушення, та визначає: 1) місцезнаходження комісії з розгляду актів про порушення; 2) дату та орієнтовний час проведення засідання комісії, на якому буде розглядатися складений акт про порушення; 3) контактний телефон особи Оператора ГРМ (для уточнення інформації щодо часу та місця засідання комісії).
Як вбачається з акту про порушення №47 від 21 лютого 2018 року перевірка проводилася в присутності представника споживача ОСОБА_4 Згідно з розпорядженням позивача від 31.01.2018 року ОСОБА_4 прийнятий на посаду водія пожежного автомобіля сільської пожежної охорони села Рідківці з 01 лютого 2018 року.
В акті про порушення вказано два порушення, передбачених Кодексом газорозподільних систем: 1) використання природного газу за відсутністю договору на розподіл та постачання; 2) несанкціоноване втручання ЗВТ (п. 1 глава 2, Розділ ХІ кодексу ГРМ).
Згідно з актом-розрахунком необлікованого (донарахованого) обсягу природного газу та його вартості від 27 лютого 2018 року донарахування споживачу - Магальській сільській раді обсягу природного газу 6205 куб. м на суму 68 328,49 грн. здійснено за несанкціоноване втручання ЗВТ (п. 1 глава 2 розділ ХІ Кодексу ГРМ).
Умовою для застосування відповідальності за несанкціоноване втручання в ЗВТ Кодекс ГРМ передбачає проведення експертизи або експертної повірки ЗВТ у порядку, передбаченому цим Кодексом (глава 10 розділу 10 Кодексу ГРМ).
Відповідно до пункту 6 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРМ у разі незгоди споживача (несанкціонованого споживача) із зафіксованим в акті про порушення порушенням, яке стосується пошкодження пломб (крім факту їх відсутності або спрацювання магнітного індикатора), пошкодження ЗВТ/лічильника газу (крім явних ознак навмисного в них втручання), він може вимагати проведення їх експертизи чи позачергової або експертної повірки у порядку, визначеному цим Кодексом. У такому разі в акті про порушення робиться відповідний запис, при цьому представник Оператора ГРМ здійснює заходи щодо пакування пошкодженої пломби та/або лічильника газу (ЗВТ) та складає відповідний акт про направлення їх на експертизу чи позачергову або експертну повірку. До отримання їх результатів нарахування, передбачені цим Кодексом, не застосовуються. У разі визнання споживачем (несанкціонованим споживачем) факту умисного пошкодження ним пломби/ЗВТ (лічильника газу), про що окремо зазначається в акті про порушення, заходи з проведення експертизи чи позачергової або експертної повірки не проводяться.
Акт про порушення №47 від 21.02.2018 року у відповідній графі не містить відмітки про визнання споживачем факту умисного пошкодження пломби/ЗВТ (лічильника газу) та в акті не вказано в чому саме полягає несанкціоноване втручання споживача в ЗВТ.
Надані відповідачем в якості доказів втручання в роботу ЗВТ фотографії (так звана «фотофіксація порушень» , п. 7 акту про порушення № 47 від 21.02.2018 р., а.с. 64,65) суд не визнає належними доказами, оскільки в акті про порушення суті втручання в ЗВТ не описано та не вказано, які саме предмети були об'єктом фотофіксації під час проведення перевірки 21.02.2018 р., а фотографії на а.с. 64-65 не містять вказівки на те, що вони виконані 21.02.2018 р. і є додатком саме до акту про порушення № 47 від 21.02.2018 р.
Судом встановлено, що в акті про порушення не вказано, в чому полягає втручання споживача в роботу ЗВТ, окрім того, в акті не ідентифіковано встановлений прилад обліку газу та не вказано його показання (п.3 акту), при цьому, фотофіксація, здійснена 27.11.2018 року не є належними і допустимими доказами, які підтверджують втручання позивача в роботу ЗВТ згідно з актом про порушення, оскільки такими доказами з огляду на положення Кодексу ГРМ є саме акт про порушення і висновок експертизи ЗВТ. Поряд з тим, не містить опису втручання в роботу ЗВТ і складений працівниками відповідача акт обстеження об'єкту від 21.02.2018 року. Експертиза ЗВТ також не проводилась.
Згідно з Додатком №4 до Типового договору розподілу природного газу, який додається до заяви-приєднання № 094204ВLА9НВ016 від 01.01.2016 р., на об'єкті споживача Рідківської сільської ради Комунальна установа «Сільська пожежна охорона с. Рідківці» встановлено газовий лічильник марки Візар G-4, типорозмір G4/20640, і цей же лічильник зазначено як переданий на баланс об'єднаної територіальної громади Магальської сільської ради з комунальної власності Рідківської сільської ради відповідно до акту приймання-передачі без дати, затвердженого рішенням сесії Магальської сільради №3-2/18 від 18.01.2018 року, однак, з нарядів на відключення №1260 від 11.04.2016 року та від 21.02.2018 року, в Пожежному депо с. Рідківці встановлено газовий лічильник G-4 Metrix №020640, пломба №11201341. З пояснень представника позивача вбачається, що в затвердженому рішенням Магальської сільської ради від 18.01.2018 р. акті приймання-передачі майна Пожежного депо, дані про газове обладнання вносилися згідно з даними бухгалтерського обліку Рідківської сільської ради, тому, вочевидь, марка приладу обліку природного газу вказана неправильно.
Також суд враховує, що розрахунок нарахування обсягів природного газу, і акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) обсягу природного газу та його вартості від 21.02.2018 року складені саме за порушення споживача - несанкціоноване втручання в роботу лічильника газу , що не є тотожним порушенню - споживання природного газу без укладення договору розподілу природного газу .
Поряд з тим, відповідно до положень ЗУ Про ринок природного газу , Кодексу ГРМ не допускається споживання природного газу без укладення договору про розподіл природного газу.
Згідно з п. 6 глави 3 розділу VI Кодексу ГРМ якщо в результаті реконструкції чи технічного переоснащення вже підключеного до ГРМ об'єкта та/або зміни форми власності чи власника цього об'єкта є необхідність внесення змін до персоніфікованих даних споживача або укладення договору розподілу природного газу з новим власником, споживач (замовник) повинен самостійно звернутися до Оператора ГРМ з відповідною заявою про внесення змін до персоніфікованих даних або укладення договору розподілу природного газу.
Судом встановлено, що об'єкт Комунальна установа Сільська пожежна охорона с. Рідківці передана до комунальної власності Магальської об'єднаної територіальної громади, у зв'язку з об'єднанням територіальних громад сіл Магала, Остриця, Буда, Прут Магальської сільської ради Новоселицького району із територіальною громадою села Рідківці Рідківської сільської ради Новоселицького району.
Відповідно до ст.59 ГК реорганізація може проводитися шляхом: злиття; приєднання; поділу; перетворення. У разі злиття суб'єктів господарювання усі майнові права та обов'язки кожного з них переходять до суб'єкта господарювання, що утворений внаслідок злиття.
Моментом переходу прав до правонаступника юридичної особи слід вважати дату внесення запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців в порядку, передбаченому ст.37 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців , згідно з якою, злиття вважається завершеним з моменту державної реєстрації новоутвореної юридичної особи та державної реєстрації припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті злиття .
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що формування опису документів, що надаються юридичною особою державному реєстратору для проведення реєстраційної дії проведення державної реєстрації припинення юридичної особи Рідківської сільської ради, здійснено 14 березня 2018 року, запис про державну реєстрацію припинення юридичної особи Рідківської сільської ради внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено 14 березня 2018 року.
З огляду на наведене вище, колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції про те, що до моменту припинення юридичної особи - Рідківської сільської ради в установленому законом порядку, повного правонаступництва позивача не виникло. Одночасно, в матеріалах справи відсутні докази того, що на момент перевірки відповідачем 21.02.2018 р. була проведена державна реєстрація приміщення сільської пожежної охорони с. Рідківці за Магальською сільською радою.
Колегія суддів звертає увагу, що 02 лютого 2018 року, до моменту складення акту про порушення, Магальська сільська рада самостійно звернулася до ПАТ Чернівцігаз з листом №107 від 02 лютого 2018 року з проханням включити до договору на розподіл природного газу №094204BLHOHB016 від 01 січня 2017 року Магальської сільської ради перелічені точки обліку, в тому числі і місцеву пожежну частину с. Рідківці, вул. Магалянська, 10А , лічильник Візар G4 № 20640, пломба R11201341, показник 13590 (арк. справи 128).
Одночасно, як правильно звернув увагу місцевий господарський суд, відповідачем не надано доказів припинення розподілу (газопостачання) природного газу попередньому споживачу - Рідківській сільській раді у порядку, передбаченому п.10 глави 3 розділу VI Кодексу ГРМ, поряд з тим, у акті про порушення зазначено порушення Кодексу ГРМ, які вчинив споживач - Магальська сільська рада, в той час як державна реєстрація припинення юридичної особи - Рідківської сільської ради, станом на дату складення акту, проведена не була.
Підставою для притягнення споживача до відповідальності за споживання природного газу без укладення договору розподілу природного газу у вигляді нарахування необлікованого (донарахованого) обсягу природного газу та його вартості є складений у відповідності до вимог глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРМ та згідно з додатком 16 до цього Кодексу акт про порушення, який, зокрема, повинен містити показання лічильника (ЗВТ) на дату складання ОСОБА_1 (п.3 ОСОБА_1, додаток №16 до Кодексу ГРМ), однак, відповідні показання лічильника в акті про порушення №47 від 21.02.2018 року відсутні.
Поряд з тим, відповідно до п.4 глави 1 розділу І Кодексу ГРМ несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу - це втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку (у тому числі, лічильника газу), у тому числі шляхом їх підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об'єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації), внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу.
Судом встановлено, що в акті про порушення №47 від 21.02.2018 року не вказано, в чому полягало втручання позивача в роботу ЗВТ, не було проведено експертизи газового лічильника, з огляду на що, у комісії Оператора ГРМ не було належної підстави для прийняття оформленого актом-розрахунком від 27.02.2018 року рішення про донарахування Магальській сільській раді обсягу природного газу в сумі 6205 м 3 та його вартості в сумі 68 328, 49 грн.
Беручи до уваги все наведене вище, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про підставність та обґрунтованість позовних вимог, оскільки, актом про порушення №47 від 21.02.2018 року не підтверджується споживання саме позивачем природного газу без укладення відповідного договору, зважаючи, зокрема, і на звернення останнього до відповідача з метою включення спірного об'єкта до діючого договору, укладеного між позивачем та відповідачем раніше, а також вказаним актом не підтверджується несанкціоноване втручання позивача в роботу ЗВТ, відтак, такий акт не може бути належним та допустимим доказом вчинення позивачем передбачених Кодексом ГРМ порушень, з мотивів, викладених судом вище.
Одночасно, місцевий господарський суд правильно зробив висновок щодо можливості оскарження рішення комісії Оператора ГРМ про донарахування споживачу обсягу природного газу за порушення Кодексу ГРМ до суду, оскільки, в пункті 12 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ передбачено, що об'єм та/або вартість необлікованого (донарахованого) природного газу (які визначаються рішенням комісії Оператора ГРМ про задоволення акту про порушення, яке, в свою чергу, оформляється Актом-розрахунком - суд ), може бути оскаржена споживачем (несанкціонованим споживачем) у судовому порядку, в такому випадку до винесення остаточного рішення у судовій справі заборгованість за необлікований (донарахований) об'єм природного газу не вважається простроченою.
Поряд з тим, колегія суддів відхиляє доводи скаржника про вихід суду першої інстанції за межі позовних вимог, як безпідставні та необґрунтовані, оскільки місцевим господарським судом здійснено розгляд справи та задоволено позов, виходячи з позовних вимог, викладених позивачем у поясненнях (вх.№3059 від 02 жовтня 2018 року), що знаходяться у матеріалах справи, про що зазначено в оскаржуваному рішенні суду.
Статтею 73 ГПК України передбачено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.
Згідно з ч.1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч.1 ст.86 ГПК України).
Враховуючи наведені вище обставини, дослідивши наявні у матеріалах справи докази, колегія суддів вважає, що місцевий господарський суд дійшов правильного висновку про задоволення позову та скасування спірного рішення комісії Оператора ГРМ (ПАТ Чернівцігаз ) з розгляду актів про порушення від 27 лютого 2018 року.
Відтак, беручи до уваги все наведене вище, доводи апеляційної скарги є безпідставними та такі не спростовують висновків місцевого господарського суду про підставність та обґрунтованість позовних вимог.
Відповідно до ст.236 ГПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Статтею 276 ГПК України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З огляду на наведене, колегія суддів дійшла висновку про залишення рішення місцевого господарського суду без змін, а апеляційної скарги - без задоволення.
Судовий збір за подання апеляційної скарги, у відповідності до ст.129 ГПК України, покладається на скаржника.
Керуючись ст.ст.236, 270, 275, 276, 281, 282 ГПК України, Західний апеляційний господарський суд,
постановив:
Рішення Господарського суду Чернівецької області від 28 листопада 2018 року у справі №926/1312/18 залишити без змін, а апеляційну скаргу ОСОБА_2 акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації Чернівцігаз - без задоволення.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку відповідно до вимог ст.ст.286-291 ГПК України.
Матеріали справи №926/1312/18 повернути до Господарського суду Чернівецької області .
Повну постанову складено 11 березня 2019 року
Головуючий (суддя-доповідач) Якімець Г.Г.
Суддя Бонк Т.Б.
Суддя Мирутенко О.Л.
Суд | Західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 26.02.2019 |
Оприлюднено | 13.03.2019 |
Номер документу | 80396805 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Якімець Ганна Григорівна
Господарське
Господарський суд Чернівецької області
Ковальчук Тетяна Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні