П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 824/536/18-а
Головуючий у 1-й інстанції: Боднарюк Олег Васильович
Суддя-доповідач: Совгира Д. І.
03 грудня 2018 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Совгири Д. І.
суддів: Курка О. П. Матохнюка Д.Б. ,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Управління праці та соціального захисту населення Новодністровської міської ради на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 18 вересня 2018 року (повний текст якої складено в м. Чернівці) у справі за адміністративним позовом ОСОБА_2 до Управління праці та соціального захисту населення Новодністровської міської ради про визнання протиправним та скасування наказу,
В С Т А Н О В И В :
Позивач звернувся до Чернівецького окружного адміністративного суду з позовом до Управління праці та соціального захисту населення Новодністровської міської ради про визнання протиправним та скасування наказу.
Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 18 вересня 2018 року адміністративний позов задоволено у повному обсязі.
Не погоджуючись з даним рішенням суду, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального права просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким у задоволені позовних вимог відмовити.
Виходячи з приписів п.п. 1, 2 ч. 1 ст. 311 КАС України, вищезазначена апеляційна скарга розглядається в порядку письмового провадження.
Заслухавши доповідь судді, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи, що 25.06.2012 року наказом №12 Управління праці та соціального захисту населення Новодністровської міської ради "Про надання статусу "Член сім'ї померлого ветерана війни"", надано статус "Член сім'ї" померлого ветерана війни" ОСОБА_2, вдові інваліда війни І групи ОСОБА_3, жительці АДРЕСА_1. надано статус видано посвідчення "Член сім'ї загиблого". (а.с.10)
25.06.2012 року листом № 3154 Головне управління праці та соціального захисту населення Чернівецької обласної державної адміністрації надало роз'яснення, про те, що оскільки ОСОБА_2 у повторний шлюб не вступала, на думку Головного управління заявниця може бути визнана вдовою померлого інваліда війни за абзацом першим пункту першого статті 10 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантій їх соціального захисту". (а.с.13)
26.06.2012 року листом № 951 Новодністровська міська рада повідомила позивача про те, що Головне управління праці та соціального захисту населення листом від 25.06.2012 року № 3154 надало роз'яснення, згідно якого позивач має право на отримання статусу члена сім'ї померлого ветерана війни відповідно до абзацу першого пункту першого статті 10 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантій їх соціального захисту". Запропоновано отримати посвідчення "Член сім'ї загиблого." (а.с.12)
Згідно архівної довідки № 24/8706 від 17.03.1993 року Управління хімічних військ Прикарпатського військового округу, ОСОБА_3 в складі військової частини 43187, виконував задачі по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в зоні відчуження з 14.01.1988 року по 23.04.1988 року. (а.с.14)
Відповідно до експертного висновку Львівської регіональної міжвідомчої експертної комісії (засідання № 3 від 27.04.2012 року), на предмет встановлення причинного зв'язку захворювань, інвалідності і смерті з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, встановлено захворювання, що призвело до смерті, пов'язане з виконанням обов'язку військової служби по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС. (а.с.18)
11.12.2017 року листом № 01.1-13/6079 Департаменту соціального захисту населення Чернівецької обласної державної адміністрації, щодо правомірності надання статусу "Член сім'ї загиблого (померлого) ветерана війни", повідомлено про відсутність правових підстав для встановлення ОСОБА_2 статусу "Член сім'ї загиблого (померлого) ветерана війни" відповідно до статті 10 Закону "Про статус ветеранів війни, гарантій їх соціального захисту".(а.с.36)
12.12.2017 року наказом № 27 Управління праці та соціального захисту населення "Про скасування дії наказу УПСЗН від 25.06.2012 року № 12", скасовано дію наказу УПСНЗ від 25.06.2012 року №12 "Про надання статусу "Член сім'ї померлого ветерана війни" та вилучено посвідчення члена сім'ї загиблого.(а.с.11)
12.12.2017 року листом № 1645 Управління праці та соціального захисту населення Новодністровської міської ради повідомлено позивача, про скасування статусу члена сім'ї загиблого відповідно до наказу УПСЗН від 12.12.2017 року № 27. (а.с.19)
15.12.2017 року листом № 1672 Управління праці та соціального захисту населення Новодністровської міської ради зобов'язало позивача повернути посвідчення члена сім'ї загиблого серії НОМЕР_1, виданого 25.06.2012 року. (а.с.20)
Судом дослідженні, посвідчення члена сім'ї загиблого серії НОМЕР_1, виданого 25.06.2012 року на ім'я ОСОБА_2, посвідчення ОСОБА_2, дружини ліквідатора наслідків ЧАЕС особи, яка постраждала від Чорнобильської катастрофи від 29.05.2005 року № 000056, посвідчення ОСОБА_2, інваліда ІІ групи НОМЕР_2, посвідчення ОСОБА_3, ветерана війни - інваліда І групи від 20.10.2005 року № 045951, посвідчення ОСОБА_3, особи яка постраждала від Чорнобильської катастрофи від 18.05.2005року № 407675.(а.с.16-17)
06.02.2018 року листом №67/10/166-18/401 Міністерства соціальної політики України повідомлено УПСЗН, що оскільки причиною смерті ОСОБА_3 стало захворювання одержане під час виконання обов'язків військової служби по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, чинність Закону на ОСОБА_2 не поширюється. (а.с.37)
07.03.2018 року листом № 486 виконавчого комітету Новодністровської міської ради, повідомлено позивача щодо правомірності скасування ОСОБА_2 статусу члена сім'ї загиблого (померлого) ветерана війни та повідомлено про право на пільги передбачені статтею 20 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи". (а.с.21)
26.03.2018 року листом № М-415 Департаменту соціального захисту населення Чернівецької обласної державної адміністрації на звернення позивача щодо правомірності скасування статусу члена сім'ї померлого ветерана війни, надано відповідь та повідомлено про право на пільги передбачені статтею 20 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи". (а.с.22)
До вказаних правовідносин суд застосовує наступні положення нормативно-правових актів, та робить висновки по суті спору.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Спірні правовідносини врегульовано Законом України від 22.10.1993 № 3551-ХІІ "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі - Закон № 3551).
Цей Закон визначає правовий статус ветеранів війни, забезпечує створення належних умов для їх життєзабезпечення, сприяє формуванню в суспільстві шанобливого становлення до них.
Поширення чинності Закону № 3551 на членів сім'ї загиблої особи є похідним від приналежності такої особи до ветеранів війни.
Відповідно до статті 4 Закону № 3551 ветеранами війни є особи, які брали участь у захисті Батьківщини чи в бойових діях на території інших держав. До ветеранів війни належать: учасники бойових дій, особи з інвалідністю внаслідок війни, учасники війни.
Пунктами 1 частини 2 статті 7 Закону № 3551 визначено, що до осіб з інвалідністю внаслідок війни належать також особи з інвалідністю з числа військовослужбовців, осіб вільнонайманого складу, які стали особами з інвалідністю внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час захисту Батьківщини, виконання інших обов'язків військової служби, пов'язаних з перебуванням на фронті в інші періоди, з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи, ядерних аварій, ядерних випробувань, з участю у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, іншим ураженням ядерними матеріалами.
Судом встановлено, що ОСОБА_3 (чоловік позивача), у складі військової частини 43187 (хімічних військ) виконував завдання по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. Військова служба у складі військової частини та виконання обов'язків військової служби пов'язаних з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи, стали підставою та надали право ОСОБА_3 за життя отримати статус учасника ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС, так і статус інваліда війни. (архівна довідка від 17.03.1993 року - а.с. 14 )
З аналізу наведених правових норм слідує, що обов'язковими умовами, за яких особу можна віднести до осіб з інвалідністю внаслідок війни, є наявність інвалідності, доказів залучення такої особи до виконання інших обов'язків військової служби, пов'язаних з перебуванням на фронті в інші періоди, з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи.
В ході розгляду справи судом встановлено та вбачається з матеріалів справи, що відповідно до довідки Чернівецького обласного МСЕ від 08.12.2010 року № 029926 ОСОБА_3 був визнаний інвалідом І групи, захворювання у якого пов'язане із невиконанням обов'язків військової служби по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС. Крім того відповідно до експертного висновку Львівської регіональної міжвідомчої експертної комісії (засідання № 3 від 27.04.2012 року), на предмет встановлення причинного зв'язку захворювань, інвалідності і смерті з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, встановлено захворювання, що призвело до смерті ОСОБА_3, пов'язане з виконанням обов'язку військової служби по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС
Таким чином, ОСОБА_3, був військовослужбовцем військової частини № 43187, який з 14.01.1988 року по 23.04.1988 року, виконував обов'язки по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, та був інвалідом І групи, захворювання якого пов'язані з виконанням обов'язків військової служби по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.
З огляду на встановлені обставини та враховуючи, що захворювання ОСОБА_3 пов'язане з виконанням обов'язків військової служби, факт виконання ОСОБА_3 військового обов'язку під час ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи не може звужувати будь-які соціальні гарантії передбачені Законом № 3551.
Крім того суд зазначає, що Законом № 3551 до осіб з інвалідністю внаслідок війни віднесено осіб з інвалідністю з числа військовослужбовців, які стали особами з інвалідністю внаслідок виконання інших обов'язків військової служби, пов'язаних з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи. (ст. 7 Закону № 3551 )
Згідно із положеннями пункту 1 статті 10 Закону № 3551 чинність цього Закону поширюється на сім'ї військовослужбовців, партизанів, підпільників, учасників бойових дій на території інших держав, прирівняних до них осіб, зазначених у статтях 6 і 7 цього Закону, які загинули (пропали безвісти) або померли внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, одержаних під час захисту Батьківщини або виконання інших обов'язків військової служби (службових обов'язків), а також внаслідок захворювання, пов'язаного з перебуванням на фронті або одержаного в період проходження військової служби чи на території інших держав під час воєнних дій та конфліктів.
До членів сімей загиблих (тих, які пропали безвісти) військовослужбовців, партизанів та інших осіб, зазначених у цій статті, належать: утриманці загиблого або того, хто пропав безвісти, яким у зв'язку з цим виплачується пенсія; батьки; один з подружжя, який не одружився вдруге, незалежно від того, виплачується йому пенсія чи ні; діти, які не мають (і не мали) своїх сімей; діти, які мають свої сім'ї, але стали особами з інвалідністю до досягнення повноліття; діти, обоє з батьків яких загинули або пропали безвісти.
Судовим встановлено, що позивач - ОСОБА_2 належить до члена сім'ї особи (ОСОБА_3) з інвалідністю внаслідок виконання інших обов'язків військової служби, пов'язаних з ліквідацією наслідків Чорнобильської АЕС, є одним з подружжя, який не одружився вдруге, незалежно від того, виплачується йому пенсія чи ні.
Відповідно до частини 1 статті 6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Верховенство права, один із основоположних принципів демократичного суспільства, притаманний усім статтям Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, а тому, при будь-якому втручанні державних органів у право громадян повинно бути забезпечено справедливий баланс між загальними інтересами суспільства та обов'язком захисту основоположних прав конкретної особи.
В контексті наведеного вище принципу, суд приходить до висновку, що соціальні цінності, які гарантує Держава позивачу - отримання певного статусу "члена сім'ї померлого ветерана війни", не можуть обмежуватись протиправним рішенням суб'єкта владних повноважень, яке окрім іншого є не мотивованим, і таким, що прийняте без законодавчих на те підстав та довільному тлумаченні норм на, які не відповідають встановленим обставинам справи, та з посиланням на листи роз'яснення, які не є нормативно-правовими актами. З огляду на це, судом відхиляються доводи відповідача про те, що на позивача не поширюються вимоги Закону №3551.
Тому, враховуючи вищезазначене, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги не дають підстав для висновку про порушення судом першої інстанції норм матеріального права, які призвели до неправильного вирішення справи, тобто прийнята постанова відповідає матеріалам справи та вимогам закону і підстав для її скасування не вбачається.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Управління праці та соціального захисту населення Новодністровської міської ради залишити без задоволення, а рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 18 вересня 2018 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.
Головуючий Совгира Д. І. Судді Курко О. П. Матохнюк Д.Б.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.12.2018 |
Оприлюднено | 05.12.2018 |
Номер документу | 78310945 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Боднарюк Олег Васильович
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Совгира Д. І.
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Совгира Д. І.
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Боднарюк Олег Васильович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Боднарюк Олег Васильович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Боднарюк Олег Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні