Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 грудня 2018 р. Справа№200/10746/18-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1
Суддя Донецького окружного адміністративного суду Христофоров А.Б. розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Онлайн Україна" до Військово-цивільної адміністрації міста Авдіївка Донецької області, за участю третьої особи: Товариства з обмеженою відповідальністю "АВД онлайн" про визнання дій протиправними, скасування запису, -
ВСТАНОВИВ:
18.10.2018 року на адресу суду надійшов адміністративний позов з позовними вимогами до Військово-цивільної адміністрації міста Авдіївка Донецької області, за участю третьої особи: Товариства з обмеженою відповідальністю "АВД онлайн" про визнання протиправними дії державного реєстратора ВЦА з незаконного внесення 25.01.2018 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань запису під номером:12531020000000792 про юридичну адресу ТОВ "АВД онлайн" в будинку №3А по вул. Молодіжній, м. Авдіївка Донецької області та скасувати зазначений запис.
В обґрунтування позову позивач зазначив, що з 2011 року за адресою: АДРЕСА_1, м. Авдіївка Донецької області він розпочав здійснювати свою господарську діяльність. Офіс за зазначеною адресою, орендується товариством на підставі договорів оренди. В квітні товариству стало відомо, що за вищевказаною адресою зареєстровано ТОВ АВД онлайн , та в подальшому, з кримінального провадження, позивач дізнався, що ТОВ АВД онлайн зареєстровано з 25.01.2018 року за адресою: АДРЕСА_1, м. Авдіївка Донецької області, яке орендує на підставі договору оренди, який в дійсності не укладався. Вважає, що державним реєстратором здійснено запис на підставі неправдивої інформації наданої ТОВ АВД онлайн , оскільки ним не було перевірено відповідність документів на підтвердження місцезнаходження цього товариства, отже, відповідач діяв не у передбачений законом спосіб. Зазначає, що місцезнаходження ТОВ АВД онлайн та наявність у найменуванні слова онлайн , створюють неправильне враження для інших учасників в тому числі і для державних органів. З урахуванням чого вимушений звернутись до суду.
Відповідачем надано відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що серед переліку документів, що подаються заявником при створенні юридичної особи відсутні пункт, про необхідність надання документу про підтвердження місцезнаходження юридичної особи, в тому числі договір оренди приміщення. Крім того до повноважень державного реєстратора не входить перевірка відповідності документів щодо підтвердження місцезнаходження юридичної особи, оскільки відповідальність за надану інформацію та документи несе заявник-засновник. Оскільки відповідач діяв виключно на підставі, в межах повноважень та у спосіб визначені Конституцією та законами України, просив відмовити у задоволені позовних вимог у повному обсязі.
Третя особа пояснень щодо суті позовних вимог до суду не надала.
23.10.2018 року ухвалою суду відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Відповідно до ч.1. ст. 258 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
У зв'язку з відсутності клопотань сторін, відповідно до ч.5 ст. 252 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами,
Розглянувши матеріали справи, вирішивши питання, чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд встановив наступне.
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Онлайн Україна" (ЄДРПОУ 37295458), в даних правовідносинах, у відповідності до вимог ст.43 Кодексу адміністративного судочинства України, здатний особисто здійснювати свої права та обов'язки.
Відповідач, Військово-цивільна адміністрація міста Авдіївка Донецької області (код ЄДРПОУ 39831182) є суб'єктом владних повноважень, у відповідності до вимог ст.43 Кодексу адміністративного судочинства України, здатний особисто здійснювати свої права та обов'язки.
Судом встановлено, що відповідно до договору №1 від 01.04.2017 року укладеного між СПД ОСОБА_1 та Товариством з обмеженою відповідальністю "Онлайн Україна", Товариство з обмеженою відповідальністю "Онлайн Україна" орендує приміщення розташоване за адресою: АДРЕСА_1, м. Авдіївка Донецької області площею 111,59 кв.м., строк дії з 01.04.2017 року по 01.03.2018 року.
Аналогічний договір укладено між сторонами 01.03.2018 року, договір №1, строк дії з 01.03.2018 року по 01.12.2018 року.
Крім того, відповідно до договору оренди житлового приміщення укладеного між СПД ОСОБА_1 та Товариством з обмеженою відповідальністю "АВД Онлайн", Товариство орендує приміщення розташоване за адресою: АДРЕСА_1, м. Авдіївка Донецької області площею 111,55 кв.м., строк дії з 01.02.2018 року по 31.12.2018 року.
Згідно відомостей з Єдиного державного реєстру, безоплатний доступ до яких забезпечується на підставі Порядку надання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, затвердженого Наказом Міністерства юстиції України від 10.06.2016р. № 1657/5, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10 червня 2016р. за № 839/28969 вбачається, що місцезнаходження юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю "АВД онлайн" (ЄДРПОУ 41887501) 86060, Донецька обл., місто Авдіївка, вулиця Молодіжна, будинок 3 а, дата та номер запису створення юридичної особи: №1 253 102 0000 000792 від 25.01.2018 року.
Спірним питанням даної справи є правомірність здійснення запису державним реєстратором про державну реєстрацію третьої особи.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд приходить до наступного.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Повноваження державного реєстратора у спірних правовідносинах регулюються, зокрема, Законом України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 15.05.2003 № 755-IV (далі Закон №755 ) та Порядком державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 09 лютого 2016 року № 359/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 09 лютого 2016 року за № 200/28330.
Так, пунктом 4 частини першої статті 1 Закону №755, встановлено, що державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців - офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об'єднання, професійної спілки, її організації або об'єднання, політичної партії, організації роботодавців, об'єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.
Відповідно до частини другої статті 6 Закону №755, державний реєстратор: 1) приймає документи; 2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів; 3) перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації; 4) проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; 5) веде Єдиний державний реєстр; 6) веде реєстраційні справи; 7) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.
Відповідно до частини першої статті 9 Закону №755, відомості про юридичну особу, громадське формування, що не має статусу юридичної особи, та фізичну особу - підприємця вносяться до Єдиного державного реєстру на підставі:
1) відповідних заяв про державну реєстрацію;
2) документів, що подаються для проведення інших реєстраційних дій;
3) відомостей, отриманих у результаті інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами державних органів.
Згідно з п.п.10 п. 2 ст. 9 Закону №755, в Єдиному державному реєстрі серед інших, містяться відомості про місцезнаходження юридичної особи.
Пунктом 1 частини четвертої статті 17 Закону №755, встановлено, що для державної реєстрації створення юридичної особи (у тому числі в результаті виділу, злиття, перетворення, поділу), крім створення державного органу, органу місцевого самоврядування, подаються такі документи:
1) заява про державну реєстрацію створення юридичної особи. У заяві про державну реєстрацію створення юридичної особи, утвореної в результаті поділу, додатково зазначаються відомості про відокремлені підрозділи в частині їх належності до юридичної особи - правонаступника;
2) заява про обрання юридичною особою спрощеної системи оподаткування та/або реєстраційна заява про добровільну реєстрацію як платника податку на додану вартість, та/або заява про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій за формами, затвердженими відповідно до законодавства, - за бажанням заявника;
2-1) примірник оригіналу (нотаріально засвідчену копію) рішення засновників, а у випадках, передбачених законом, - рішення відповідного державного органу, про створення юридичної особи;
3) документ, що підтверджує створення громадського формування, відповідність статуту юридичної особи, на підставі якого діє громадське формування, - у разі державної реєстрації громадського формування, що є самостійним структурним підрозділом у складі іншої юридичної особи;
4) відомості про керівні органи громадського формування (ім'я, дата народження керівника, членів інших керівних органів, реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), посада, контактний номер телефону та інші засоби зв'язку), відомості про особу (осіб), яка має право представляти громадське формування для здійснення реєстраційних дій (ім'я, дата народження, контактний номер телефону та інші засоби зв'язку);
5) установчий документ юридичної особи - у разі створення юридичної особи на підставі власного установчого документа;
6) реєстр осіб (громадян), які брали участь в установчому з'їзді (конференції, зборах), - у разі державної реєстрації створення громадських об'єднань, політичної партії;
7) програма політичної партії - у разі державної реєстрації створення політичної партії;
8) список підписів громадян України за формою, встановленою Міністерством юстиції України, - у разі державної реєстрації створення політичної партії;
9) документ про сплату адміністративного збору - у випадках, передбачених статтею 36цього Закону;
10) документ, що підтверджує реєстрацію іноземної особи у країні її місцезнаходження (витяг із торговельного, банківського, судового реєстру тощо), - у разі створення юридичної особи, засновником (засновниками) якої є іноземна юридична особа;
11) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) передавального акта - у разі створення юридичної особи в результаті перетворення або злиття;
12) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) розподільчого балансу - у разі створення юридичної особи в результаті поділу або виділу;
13) документи для державної реєстрації змін про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, визначені частиною четвертою цієї статті, - у разі створення юридичної особи в результаті виділу;
14) документи для державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті злиття та поділу - у разі створення юридичної особи в результаті злиття та поділу;
15) список учасників з'їзду, конференції, установчих або загальних зборів членів профспілки;
16) документ, що містить інформацію про розмір обов'язкових платежів та інших обов'язкових витрат, сплата яких є необхідною для започаткування діяльності товариства, у випадку, передбаченому абзацом шостим пункту 48 частини другої статті 9 цього Закону.
Як вбачається з наданої копії реєстраційної справи №125300079289 для проведення реєстраційної дії Державна реєстрація новоутвореної шляхом заснування юридичної особи юридична особа Товариство з обмеженою відповідальністю АВД Онлайн (41887501) надало державному реєстратору:
-реєстраційну картку на проведення державної реєстрації юридичної особи утвореної шляхом заснування нової юридичної особи;
- рішення засновників або уповноваженого ним органу про створення юридичної особи (Примірник оригіналу);
-Статут.
Позивач у позовній заяві посилається на порушення державним реєстратором вимог п.10 ч.2 ст. 9 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" та на підставі п.5 ч.1 ст. 28 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" останній повинен був відмовити у державній реєстрації, оскільки документи суперечать вимогам Конституції та законів України.
Відповідно до статті 93 Цивільного кодексу України передбачено, що місцезнаходженням юридичної особи є фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) та здійснення управління і обліку.
Статтею 25 Закону №755, врегульований порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій.
Реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації (частина перша статті 25 Закону №755).
Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти висновку про те, що закон чітко визначає критерії, за якими державний реєстратор має перевіряти відповідність поданих документів вимогам законів, зокрема: щодо дотримання письмової форми правочину, відсутність у документах підчищень та виправлень, розбірливість тексту, тощо. Крім того, державний реєстратор перевіряє повноту поданих для проведення державної реєстрації документів. Разом з тим, державний реєстратор не повноважний перевіряти справжність документів, наданих для проведення державної реєстрації. Також, зі змісту вищезазначених норм не вбачається таких повноважень державного реєстратора, як перевірка фактичного місця знаходження юридичної особи за вказаною нею ж юридичною адресою.
Крім того, відповідно до частин 3 та 4 статті 35 Закону №755, засновники (учасники) юридичної особи несуть відповідальність за відповідність установчих документів законодавству, а також за відповідність перекладу тексту документів у випадках, визначених пунктом 1 частини першої статті 15 цього Закону.
Особи, винні у внесенні до установчих документів або інших документів, що подаються для державної реєстрації, завідомо неправдивих відомостей, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, несуть відповідальність, встановлену законом.
Статтею 205-1 Кримінального кодексу України, визначено, що підроблення документів, які подаються для проведення державної реєстрації юридичної особи та фізичних осіб - підприємців , передбачено кримінальну відповідальність за внесення в документи, які відповідно до закону подаються для проведення державної реєстрації юридичної особи або фізичної особи-підприємця, завідомо неправдивих відомостей, а також умисне подання для проведення такої реєстрації документів, які містять неправдиві відомості.
В матеріалах справи наявна ухвала суду, відповідно до якої в межах кримінального провадження за повідомленням засновника ТОВ "Онлайн Україна" ОСОБА_2 про незаконне привласнення його підприємства та майна, на підставі ухвали слідчого судді Краматорського міського суду Донецької області від 25.05.2018 року надано дозвіл на проведення обшуку другого поверху будинку 3а по вулиці Молодіжній міста Авдіївки Донецької області.
Суд зазначає, що на час розгляду справи та прийняття рішення, позивачем не надано до суду належних доказів наявності підроблення підписів та печатки товариства, як то висновки експертів за результатами почеркознавчої експертизи, вирок суду, яким встановлено факт підроблення документів, використання підроблених документів, позивач суду не надав.
Отже, на підставі зазначеного суд дійшов висновку про відсутність порушень законодавства з боку державного реєстратора при здійснені реєстрації юридичної особи ТОВ АВД Онлайн .
Суд також враховує, що принцип розподілу влади, закріплений Конституцією України, не передбачає надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень - єдиним критерієм здійснення правосуддя є право, тому завданням адміністративного судочинства завжди є перевірка рішень, дій або бездіяльності суб'єктів владних повноважень на предмет їх законності як складової принципу верховенства права. Перевірка доцільності не входить до компетенції адміністративного суду і виходить за межі адміністративного судочинства.
З огляду на положення статті 2 КАС України щодо компетенції адміністративного суду, останній не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесенні до компетенції цього органу.
Отже, адміністративний суд, у справах щодо оскарження рішення дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень, виконуючи завдання адміністративного судочинства щодо перевірки відповідності їх прийняття (вчинення), передбаченим КАС України критеріям, не може втручатися у дискрецію (вільний розсуд) суб'єкта владних повноважень поза межами перевірки за такими критеріями.
Аналогічний правовий висновок міститься у постанові Верховного Суду від 13 лютого 2018 року у справі № 361/7567/15-а.
При цьому, питання відповідності Конституції та законам України наданих засновниками документів не є предметом адміністративного судочинства, оскільки відноситься до повноважень правоохоронних органів..
Відповідно до ч.1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Аналізуючи вищевикладене та оцінюючи докази у їх сукупності, суд дійшов висновку, що позивачем не надано належного обґрунтування та доказів на підтвердження протиправності дій державного реєстратора та протиправності здійснення запису про реєстрацію юридичної особи, натомість матеріалами справи підтверджено, що відповідач діяв виключно на підставі, в межах повноважень та у спосіб визначені Конституцією та законами України, у зв'язку з чим про відсутність підстав для задоволення позовних вимог
Судовий збір в порядку статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, відшкодуванню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 2, 5-10, 72-90, 139, 242-246, 205, 250, 255, 257-263, 293-295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ВИРІШИВ:
У задоволені позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "Онлайн Україна" (вул. Правди, б.80А, м. Бердянськ, 71100) до Військово-цивільної адміністрації міста Авдіївка Донецької області (вул.Молодіжна, буд.5, м.Авдіївка, Донецька область, 86065) за участю третьої особи: Товариства з обмеженою відповідальністю "АВД онлайн" (вул. Молодіжна, б.3А, м. Авдіївка, Донецька область), про визнання дій протиправними, скасування запису - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду першої інстанції подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або справа розглянута в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).
Повний текст рішення складено та підписано 05.12.2018 року
Суддя Христофоров А.Б.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.12.2018 |
Оприлюднено | 06.12.2018 |
Номер документу | 78315569 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Христофоров А.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні