Справа № 658/756/18
(провадження № 2/658/727/18)
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 листопада 2018 року м.Каховка
Каховський міськрайонний суд Херсонської області в складі:
головуючого - судді Подіновської Г.В.
за участю: секретаря Марчук В.І.,
позивача ОСОБА_1,
представника позивача ОСОБА_2 ,
представників відповідача: ОСОБА_3, ОСОБА_4,
представника третьої особи ОСОБА_5,
третіх осіб: ОСОБА_6,ОСОБА_7,ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10,
ОСОБА_11
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Каховка Херсонської області цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Каховської районної ради Херсонської області, треті особи Комунальне підприємство Редакція газети Каховська Зоря , ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_13, ОСОБА_14 про зобов'язання вчинити певні дії,
в с т а н о в и в:
ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Каховської районної ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії .
В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначила, що вона є головним редактором друкованого засобу масової інформації - КП Редакція газети Каховська Зоря який відповідно до ч.5 ст. 2 Закону України Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації від 24 грудня 2015 року перебуває на другому етапі реформування. Засновниками КП " Редакція Газети " Каховська зоря" є Каховська міська рада, Каховська районна рада, трудовий колектив.
Відповідно до ст.4 Закону України Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації , рішення про реформування друкованого засобу масової інформації та редакції приймається їх засновниками (співзасновниками) за участю трудового колективу. Трудовий колектив редакції має пріоритетне право у визначенні способу реформування.
19 лютого 2016 року були проведені збори трудового колективу КП Редакції газети Каховська Зоря , в яких позивач приймала участь. На засіданні загальних зборів трудового колективу було прийнято рішення про участь редакції як засобу масової інформації в процесі реформування шляхом виходу органів місцевого самоврядування із складу засновників (співзасновників) та перетворення редакції членами її трудового колективу у суб'єкт господарювання із збереженням назви, цільового призначення, мови видання і тематичної спрямованості друкованого засобу масової інформації.
Відповідно до положення ч.2 ст.4 Закону України Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації Комунальним підприємством Редакція газети Каховська зоря була подана Пропозиція трудового колективу від 19 лютого 2016 року за № 3 голові Каховської районної ради (надалі Відповідач) та голові Каховської міської ради щодо реформування друкованого засобу масової інформації та редакції газети Каховська зоря .
На виконання вимог Закону України Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації Каховська міська рада 28.04.2016 року на пленарному засіданні прийняла рішення № 206/11 про вихід із складу засновників редакції газети Каховська зоря .
Відповідач, на підставі вищеназваної пропозиції трудового колективу, підготував проект рішення Про реформування КП Редакція газети Каховська зоря , який був включений до порядку денного пленарного засідання Х сесії VІІ скликання. Проект рішення був опублікований на офіційному сайті відповідача 29 вересня 2016 р., але до теперішнього часу на сесії Каховської районної ради не розглянутий.
Відповідачем питання реформування газети було знято з порядку денного і до теперішнього часу розглянуто на сесії не було, що свідчить про фактичну відмову Відповідача у прийнятті вищеназваного рішення про вихід його зі складу засновників КП Редакція газети Каховська зоря .
В внаслідок цього позивач, як учасник трудового колективу, не має можливості продовжити виконання заходів з реформування, передбачених Законом Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації та Дорожньою картою реформування державних та комунальних друкованих засобів масової інформації, розробленою Національною спілкою журналістів України.
Вважаючи свої права порушеними, позивач просила суд визнати незаконною бездіяльність Каховської районної ради, яка полягає в невинесенні на розгляд на пленарне засідання проекту рішення Про реформування КП Редакція газети Каховська зоря та зобов'язати Каховську районну раду Херсонської області невідкладно розглянути на черговому (позачерговому) пленарному засіданні питання виходу зі складу співзасновників друкованого засобу масової інформації - Комунального підприємства Редакція газети Каховська зоря і прийняти рішення щодо виходу Каховської районної ради із складу співзасновників КП Редакція газети Каховська Зоря відповідно до вимог Закону України Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації .
Ухвалою суду від 17.04.2018 року до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самосійних вимог щодо предмета спору, залучені ОСОБА_6, ОСОБА_8, ОСОБА_7, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_11, ОСОБА_9, ОСОБА_10
У судовому засіданні позивач та представник позивача позов підтримали, наполягали на позовних вимогах, просили суд задовольнити позов з підстав, викладених в позовній заяві.
Представники відповідача у судовому засіданні позовні вимоги не визнали, надали відзив на позов, відповідно до якого просили у задоволені позовних вимог відмовити в зв'язку з безпідставністю.
Свою позицію обгрунтовували тим, що КП Редакція газети Каховська Зоря зволікала з проведенням інвентаризації, що уповільнило прийняття відповідачем рішення щодо виходу із складу засновників; відбулося звернення голови Зеленопідської ОТГ до Каховської районної ради щодо виділення їй частки в майні газети і вирішення цього питання зайняло певний час; газета Каховська Зоря не включена до переліку друкованих ЗМІ, які реформуються на першому етапі; на засіданні постійної депутатської комісії районної ради з питань депутатської діяльності, етики , законності і взаємодії з правоохоронними органами та засобами масової інформації від 22.03.2016 року було прийнято рішення про необхідність розглянути питання виходу Каховської районної ради зі складу співзасновників у відповідності до вимог п 5.2 та 5.3 Статуту за Загальних зборах КП Редакція газети Каховська Зоря , однак загальні збори з цього питання не проводилися; в Державному реєстрі друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств , як суб'єктів інформаційної діяльності засновником газети зазначено Каховську районну рада народних депутатів, правонаступником якої не являється Каховська районна рада, що не дозволяє розглянути питання виходу зі складу співзасновників до усунення цих розбіжностей.
Представник третьої особи КП Редакція газети Каховська Зоря ОСОБА_5 вважав позов таким, що підлягає до задоволення, та пояснив, що Каховська районна рада зобов'язана прийняти рішення про свій вихід зі складу співзасновників КП Редакція газети Каховська Зоря , оскільки це пряма вимога закону Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації .
Треті особи ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11 в судовому засіданні позовні вимоги ОСОБА_1 підтримали, надали письмові пояснення по суті позову та просили позов задовольнити.
Третя особа ОСОБА_13, до суду не з'явилися, надала письмові пояснення щодо позову , в яких підтримує позовні вимоги та просить позов задовольнити .
Третя особа ОСОБА_14 до суду не з'явилася, пояснення щодо позову не надала.
Заслухавши пояснення учасників процесу, дослідивши письмові докази, з'ясувавши обставини справи, оцінивши докази у їх сукупності, суд приходить до висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що Комунальне підприємство Редакція газети Каховська Зоря є юридичною особою (ідентифікаційний код юридичної особи 02475434), яка зареєстрована в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 11.04.2007 року, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань ( а.с.9-12)
Згідно наказу №20 від 09 квітня 2014 року позивач є головним редактором КП Редакція газети Каховська Зоря (а.с.18)
Статут КП Редакції газети Каховська Зоря , який затверджений рішенням сесії Каховської районної ради від 16.03.2007 р. №112, рішенням сесії Каховської міської ради від 29.03.2007 р№ 218/16, загальними зборами трудового колективу редакції "Каховська Зоря" №1 від 12.03.2007 р., визначає організаційні, економічні, правові та соціальні умови діяльності КП Редакції газети Каховська Зоря і діє з моменту його реєстрації. Засновниками газети КП Редакція газети Каховська Зоря є Каховська районна рада , Каховська міська рада, та трудовий колектив редакції газети.( а.с.13-17).
Згідно Свідоцтва про внесення суб'єкта видавничої справи до державного реєстру видавців, виготовлювачів і розповсюджувачів видавничої продукції, виданого головою Державного комітету телебачення і радіомовлення України 14.12.2017 року за № 5883 Комунальне підприємство Редакція газети Каховська Зоря є суб'єктом видавничої справи з видом діяльності: видавнича справа, розповсюдження видавничої продукції. Засновниками даного суб'єкта видавничої справи є Каховська районна рада, Орган місцевого самоврядування Каховська міська рада, трудовий колектив Редакції газети Каховська Зоря . ( а.с.27).
Закон України Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації від 24 грудня 2015 року, який набрав чинності з 1 січня 2016 року, визначає механізм реформування друкованих засобів масової інформації, заснованих органами державної влади, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, його дія поширюється на друковані засоби масової інформації, засновниками (співзасновниками) яких є органи державної влади, інші державні органи та органи місцевого самоврядування, і редакції друкованих засобів масової інформації, засновниками (співзасновниками) яких є органи державної влади, інші державні органи та органи місцевого самоврядування.
Судом встановлено, що 19 лютого 2016 року були проведені збори трудового колективу КП Редакція газети Каховська Зоря , на засіданні якого трудовим колективом було прийнято рішення про участь підприємства і засобу масової інформації в реформуванні, оформлене протоколом №1(а.с.21-22).
На виконання вказаного рішення до співзасновників - Каховської міської ради та Каховської районної ради було направлене відповідне подання (а.с.23)
Згідно ч. 1 ст. 2 Закону України Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації реформування друкованих засобів масової інформації та редакцій здійснюється у два етапи: перший - протягом одного року з дня набрання чинності цим Законом та другий - протягом наступних двох років.
Згідно ч. 1 ст. 3 Закону України Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації реформування друкованих засобів масової інформації та редакцій здійснюється у такий спосіб:
- вихід органів державної влади, інших державних органів та органів місцевого самоврядування із складу засновників (співзасновників) друкованого засобу масової інформації та редакції - у разі відсутності у майні редакції державного (комунального) майна (п. 1);
- вихід органів державної влади, інших державних органів та органів місцевого самоврядування із складу засновників (співзасновників) друкованого засобу масової інформації та редакції з перетворенням редакції членами її трудового колективу у суб'єкт господарювання із збереженням назви, цільового призначення, мови видання і тематичної спрямованості друкованого засобу масової інформації (п. 2);
- вихід органів державної влади, інших державних органів та органів місцевого самоврядування із складу засновників (співзасновників) друкованого засобу масової інформації та редакції з подальшою приватизацією майна редакції, що перебуває у державній чи комунальній власності, відповідно до законодавства з питань приватизації, якщо трудовий колектив редакції не подає протягом установленого цим Законом строку пропозиції про свою участь у реформуванні друкованого засобу масової інформації (п. 3);
- перетворення друкованих засобів масової інформації, заснованих центральними органами виконавчої влади, в офіційні друковані видання (п. 4).
Згідно ст. 4 Закону України Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації рішення про реформування друкованого засобу масової інформації та редакції приймається їх засновниками (співзасновниками) за участю трудового колективу. Трудовий колектив редакції має пріоритетне право у визначенні способу реформування. Протягом трьох місяців з дня набрання чинності цим Законом трудовий колектив редакції на загальних зборах, на яких присутні не менш як три чверті загальної кількості штатних працівників, приймає рішення щодо своєї участі у реформуванні друкованого засобу масової інформації та редакції і подає засновникам (співзасновникам) пропозицію стосовно способу реформування. Засновники (співзасновники) друкованого засобу масової інформації та редакції у місячний строк після надходження пропозиції трудового колективу редакції приймають рішення про реформування та про спосіб реформування, яке доводиться до відома трудового колективу та надсилається центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері телебачення і радіомовлення, інформаційній та видавничій сферах, для внесення до Зведеного переліку об'єктів реформування та центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації друкованих засобів масової інформації. У разі якщо трудовий колектив редакції не повідомив про свою участь у реформуванні протягом строку, визначеного частиною другою цієї статті, засновники (співзасновники) відповідного друкованого засобу масової інформації та редакції приймають рішення про реформування самостійно. Рішення засновників (співзасновників) про реформування друкованих засобів масової інформації та редакцій у місячний строк з дня його прийняття публікується у відповідному друкованому засобі масової інформації. Спори між засновниками (співзасновниками) друкованого засобу масової інформації та редакції і трудовим колективом редакції зазначеного друкованого засобу масової інформації щодо способу реформування вирішуються у судовому порядку.
Частиною 2 ст. 8 Закону України Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні передбачено, що органи державної влади, інші державні органи та органи місцевого самоврядування не можуть виступати засновниками (співзасновниками) друкованих засобів масової інформації.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з приписами ч. 2 ст. 10 Закону України "Про місцеве самоврядування" обласні та районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень , визначених Конституцією України, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами.
Відповідно статті 43 Закону України "Про місцеве самоврядування" на пленарних засіданнях районної ради вирішуються питання, віднесені до їх відання цим та іншими законами.
Згідно з ч. 1-2 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Виходячи з правового аналізу даних норм, Каховська районна рада та Каховська міська рада Херсонської області, в силу Закону України Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні , не можуть виступати співзасновниками друкованих засобів масової інформації, в т.ч. Комунального підприємства Редакція газети Каховська Зоря та зобов'язані були, у відповідності до ч. 3 ст. 4 Закону України Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації , у місячний строк після надходження пропозиції трудового колективу редакції прийняти рішення про реформування та про спосіб реформування.
По справі встановлено, що 28 квітня 2016 року Каховська міська рада прийняла рішення №206/11 про свій вихід із складу співзасновників КП Редакції газети" Каховська Зоря (а.с.19).
В той же час, Каховська районна рада підготувала проект рішення Про реформування КП Редакції газети Каховська Зоря та опублікувала його на своєму офіційному сайті 29 вересня 2016 року (а.с.20), але до теперішнього часу питання виходу із складу співзасновників на своєму засіданні не розглянула.
Судом встановлено, що питання про реформування друкованого засобу масової інформації Редакції газети Каховська Зоря було включено до порядку денного Х сесії ради VII скликання . Однак, як визнають сторони, воно було знято з розгляду.
Суд не погоджується з позицією представників відповідача щодо поважності причин нерозгляду Каховською районною радою питання її виходу із складу співзасновників, оскільки, як встановлено судом з наданих відповідачем доказів, досліджених в судовому засіданні, інвентаризація була проведена 04.01.2016 року , результати інвентаризації супровідним листом 09 червня 2016 року були надані до Каховської районної ради (вхідний номер 349/1.26 від 09.06.2016 року), але відповідач з цього часу не розглянув питання щодо свого виходу із складу співзасновників.
Щодо звернення голови Зеленопідської ОТГ до Каховської районної ради про виділення їй частки в майні газети та направлення з цього приводу до Фонду державного майна України листа Про надання роз'яснень від 11.11.2016 року №1-1.26/381 як ще однієї підстави нерозгляду питання при вихід із складу засновників, на які посилаються представники відповідача, суд вважає необхідним зазначити, що відповідачем суду не надано будь-яких доказів позитивного вирішення питання виділення частки з майна КП Редакція Газети Каховська Зоря на користь Зеленопідської ОТГ.
Щодо не включення газети Каховська Зоря до переліку друкованих ЗМІ, які реформуються на першому етапі, як ще однієї підстави нерозгляду відповідачем питання про вихід зі складу засновників, то суд зазначає, що така позиція відповідача грунтується на помилковому застосуванні Закону, оскільки ч. 1 ст. 2 Закону України Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації передбачено, що реформування друкованих засобів масової інформації та редакцій здійснюється у два етапи: перший - протягом одного року з дня набрання чинності цим Законом (01.01.2016 року) та другий - протягом наступних двох років. Ч 5. даної статті передбачає, що на другому етапі здійснюється реформування друкованих засобів масової інформації та редакцій, не реформованих на першому етапі. Таким чином, КП Редакція газети Каховська Зоря , будучи не включеною до переліку друкованих ЗМІ, які реформуються на першому етапі, не втратила свого права на реформування та згідно Закону перебуває на другому етапі реформування .
Доводи представників відповідача щодо необхідності спочатку розглянути питання виходу зі складу співзасновників відповідності до вимог п 5.2 та 5.3 Статуту на Загальних зборах КП Редакція газети Каховська Зоря суд не приймає до уваги, оскільки ст.8 Закону України Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні передбачена пряма заборона органам державної влади та органам місцевого самоврядування виступати засновниками (співзасновниками) друкованих ЗМІ.
Також є такою, що грунтується на помилковому застосуванні закону, позиція представників відповідача про відсутність в Державному реєстрі друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств, як суб'єктів інформаційної діяльності серед засновників газети Каховської районної ради, оскільки сам відповідач не заперечує, що являється співзасновником Комунального підприємства Редакція газети Каховська Зоря , що також підтверджується Статутом та витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб -підприємців та громадських формувань. Крім того, ст. 15 Закону України Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні передбачено, що наявність в складі співзасновників органів державної влади та органів місцевого самоврядування є підставою відмови у державній реєстрації( перереєстрації ) друкованого ЗМІ. Саме таку відповідь про неможливість здійснити перереєстрацію КП Редакція газети Каховська Зоря з зазначенням співзасновників Каховської районної ради та Каховської міської ради надав Каховській районній раді Державний комітет телебачення і радіомовлення України своїм листом від 24.10.2017 р№3291/27/4 (а.с.79).
Відповідно до ст.12 ЦПК України розгляд і вирішення справ в судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Кожна сторона повинна довести ті обставини, які мають значення для справи і на які вони посилаються як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. (ст.81 ЦПК України).
Оцінка судом обставин справи базується на наданих доказах, їх належності та переконливості, в поєднанні з принципами ЦПК України.
Суд вважає, що бездіяльність Каховської районної ради Херсонської області, яка виразилась у невиході у місячний строк після надходження пропозиції трудового колективу редакції зі складу співзасновників друкованого засобу масової інформації КП Редакція газети !Каховська Зоря та нерозгляді даного питання протягом 2016-2018 років, є протиправною, тому позов слід задовольнити.
На думку суду, неприйняття сесією рішення про реформування друкованого засобу масової інформації та редакції газети Каховська Зоря само по собі суперечить Закону України Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації та порушує право позивача на участь у процесі роздержавлення газети та перетворенні її на суб'єкт господарювання .
Враховуючи наведене, зважаючи на дискреційні повноваження Каховської районної ради Херсонської області, суд приходить до висновку про зобов'язання останньої невідкладно розглянути на черговому (позачерговому) пленарному засіданні питання виходу зі складу співзасновників друкованого засобу масової інформації КП Редакція газети Каховська Зоря і прийняти рішення відповідно до вимог Закону України Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації .
Відповідно до ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на відповідача.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 10, 12, 76-81, 83, 259, 264, 265, 268, 354 ЦПК України,
в и р і ш и в:
Позов ОСОБА_1 (адреса: АДРЕСА_1, РНОКПП НОМЕР_1) до Каховської районної ради Херсонської області (адреса: м. Каховка Херсонської області, вул.. В. Куликовська, буд. 103, ЄДРПОУ 24123109), треті особи: Комунальне підприємство Редакція газети Каховська Зоря (адреса: м. Каховка Херсонської області, вул. Соборності, буд. 11, ЄДРПОУ 02475434), ОСОБА_6 (адреса: АДРЕСА_5, РНОКПП НОМЕР_2), ОСОБА_7 (адреса: АДРЕСА_2, РНОКПП НОМЕР_3), ОСОБА_8 (адреса: АДРЕСА_4, РНОКПП НОМЕР_9), ОСОБА_9 (адреса: АДРЕСА_7, РНОКПП НОМЕР_4), ОСОБА_10 (адреса: АДРЕСА_9, РНОКПП НОМЕР_5), ОСОБА_11 (адреса: АДРЕСА_6, РНОКПП НОМЕР_6), ОСОБА_13 (адреса: АДРЕСА_8, РНОКПП НОМЕР_7), ОСОБА_14 (адреса: АДРЕСА_3, РНОКПП НОМЕР_8) про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Каховської районної ради Херсонської області, яка полягає в невнесенні на розгляд пленарного засідання сесії Каховської районної ради Херсонської області проекту рішення Про реформування Комунального підприємства Редакція газети Каховська Зоря .
Зобов'язати Каховську районну раду Херсонської області невідкладно розглянути та прийняти на черговому (позачарговому) пленарному засіданні сесії Каховської районної ради Херсонської області рішення з питання виходу Каховської районної ради Херсонської області зі складу співзасновників друкованого засобу масової інформації Комунального підприємства Редакція газети " Каховська Зоря .
Стягнути з Каховської районної ради Херсонської області на користь ОСОБА_1 судовий збір - 704 грн.80 коп.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного розгляду.
Рішення може бути оскаржене до апеляційного суду Херсонської області через Каховський міськрайонний суд Херсонської області протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя: Г. В. Подіновська
Суд | Каховський міськрайонний суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 21.11.2018 |
Оприлюднено | 06.12.2018 |
Номер документу | 78336942 |
Судочинство | Цивільне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні