Рішення
від 26.11.2018 по справі 904/4061/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49600

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26.11.2018м. ДніпроСправа № 904/4061/18

Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Панна С.П. за участю секретаря судового засідання Батової Р.Р.

за позовом Державного підприємства "Міжнародний аеропорт "Бориспіль", с. Гора, Бориспільського р-ну, Київської області

до Товариства з обмеженою відповідальністю "АВ-КОНСАЛТИНГ", м. Кривий Ріг

про стягнення 3 043 197,06 грн.

Представники:

від позивача: ОСОБА_1 -представник дов.№01.22/7-128 від 03.05.2018р.

від відповідача: не з'явився

СУТЬ СПОРУ:

Державне підприємство "Міжнародний аеропорт "Бориспіль" звернулося до господарського суду Дніпропетровської області із позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "АВ-КОНСАЛТИНГ" про стягнення 1 019 836,14 грн. невикористаного авансу, 806 557,58 грн. штрафу, 1 216 803,04 грн. пені.

Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем взятого на себе зобов'язання в частині своєчасного виконання робіт за договором № 37.2.3-34-6 "Реконструкція резервуарів РВС-1000 № 1, 2, 3, РВС-2000 № 4, 5 ДП МА "Бориспіль" від 13.11.2014р.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 12.09.2018р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд справи вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 10.10.2018р.

Ухвалою суду від 10.10.2018р. відкладено підготовче засідання на 25.10.2018р.

Ухвалою суду від 25.10.2018р. закрито підготовче провадження та призначено справу № 904/4061/18 до судового розгляду по суті в засіданні на 26.11.2018р.

Відповідач явку представника в судові засідання не забезпечив, відзив на позов не подав, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.

26.11.2018р. у судовому засіданні проголошені вступна та резолютивна частини рішення відповідно до ст.240 Господарського процесуального кодексу України.

Розглянувши справу за наявними в ній матеріалами відповідно до ч.9 ст.165 Господарського процесуального кодексу України, заслухавши пояснення представника позивача, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

13.11.2014р. між Державним підприємством Міжнародний аеропорт Бориспіль (Замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю АВ-КОНСАЛТИНГ (Виконавець) укладено договір № 37.2.3-34-6 Реконструкція резервуарів РВС-1000 №1,2,3, РВС-2000 №4,5 ДП МА Бориспіль (інв. № 47653, 47431, 47652, 15033, 47269) (1 черга будівництва) (Будівельні роботи + проектні роботи стадія Робоча документація ) (далі-Договір підряду) та додаткова угода до нього №1 від 09.02.2015, додаткова угода до нього №2 від 30.12.2015, додаткова угода до нього №3 від 30.12.2016.

Відповідно до п. 1.1 Договору підряду Підрядник зобов'язується виконати в повному обсязі комплекс робіт по об'єкту Реконструкція резервуарів РВС-1000 №1,2,3, РВС-2000 №4,5 ДП МА Бориспіль (інв. № 47653, 47431, 47652, 15033, 47269) (1 черга будівництва) (Будівельні роботи + проектні роботи стадія Робоча документація ), далі - Роботи, на свій ризик власними і залученими силами та засобами, відповідно до затвердженої проектної документації (стадія Проект ), та здати Роботи Замовнику в обумовлені Договором строки, а Замовник зобов'язується прийняти та оплатити виконані якісно Роботи на умовах даного Договору.

Відповідно до п. 3.1 Договору (в редакції Додаткової угоди №2 від 30.12.2015) сума, визначена у договорі становить 11 522 251,20 грн. включаючи ПДВ 20% -1 920 375,20 коп. Ціна договору включає в себе:

- ціну проектних робіт, яка становить 151 172, 40 грн., включаючи ПДВ 20% - 25 195,40 грн.;

- ціну будівельних робіт, яка становить 7 879 690,80 грн.,включаючи ПДВ 20% - 1 313 281,80 грн.;

- ціну обладнання, яка становить 3 491 388,00 грн., включаючи ПДВ 20% - 581 898,00грн.

Порядок здійснення оплати передбачений Розділом 5 Договору, зокрема підпунктом 5.1.1 Договору визначено, що Замовник протягом 15-ти банківських днів після підписання ОСОБА_2 Договору за умови виконання пункту 4.2 цього Договору, перераховує на розрахунковий рахунок Підрядника аванс у розмірі 30% ціни проектних робіт, що становить 45 351,72 грн., включаючи ПДВ 20 % - 7 558,62 грн. Датою перерахування авансу вважається день перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок Підрядника.

70% ціни проектних робіт, що становить 105 820,68 грн., включаючи ПДВ 20% - 17 636,78 грн., Замовник сплачує протягом 15-ти банківських днів після отримання Замовником чотирьох паперових екземплярів та однієї електронної версії робочої документації та підписання ОСОБА_2 здачі-приймання робочої документації (п. 5.1.2 Договору).

Замовник протягом 15-ти банківських днів після надання Замовником будівельного майданчику, а також за умови отримання дозволу на виконання будівельних робіт, передачі Замовником Підряднику робочої документації (відповідно до Графіку видачі робочої документації ) та виконання пункту 4.2 Договору, перераховує на розрахунковий рахунок Підрядника аванс у розмірі 30 % ціни будівельних робіт, що становить 2 241 112,32 грн., включаючи ПДВ 20% - 373 518,72 грн. Датою перерахування авансу вважається день перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок Підрядника (п. 5.2.1 Договору).

Замовник здійснює проміжні платежі Підряднику за фактично виконані роботи, на підставі ОСОБА_2 приймання виконання будівельних робіт (форма КБ-2в), Довідки про вартість виконаних будівельних робіт (та витрати) (Довідка форми Б-3) за вирахуванням не менше ніж 40 % суми кожного проміжного платежу до повного закриття авансового платежу, перерахованого згідно з пунктом 5.2.1 Договору, плата фактично виконаних робіт здійснюється протягом 15-ти банківських днів з дати підписання вищевказаних документів (пп.5.2.2 Договору).

Остаточний розрахунок за фактично виконані Роботи, у розмірі 5% від ціни будівельних робіт, Замовник сплачує Підряднику протягом 15-ти банківських днів з дати отримання Сертифікату відповідності та готовності об'єкта до експлуатації (п.5.2.3 Договору).

Умови оплати обладнання (устаткування) визначені пунктом 5.3.1 Договору, відповідно до якого Замовник протягом 15-ти банківських днів після надання Замовником будівельного майданчику та за умови виконання пункту 4.2 цього Договору, отримання дозволу на виконання будівельних робіт, передачі Замовником Підряднику робочої документації (відповідно до Графіку видачі робочої документації ), перераховує на розрахунковий рахунок Підрядника аванс у розмірі 50 % ціни обладнання, що становить 2 011 476,60 грн. включаючи ПДВ 20 % - 335 246,10 грн. Датою перерахування авансу вважається день перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок Підрядника.

Пунктом 6.1 Договору (в редакції Додаткової угоди № 2 від 30.12.2015), Сторони погодили, що загальний строк виконання робіт становить 10,3 місяці (309 календарних днів) відповідно до термінів зазначених в Графіку видачі робочої документації та Графіку виконання Робіт , що є невід'ємними частинами Договору, в тому числі:

- строк виконання проектних робіт - 2 місяці (60 календарних днів) з дати перерахування Замовником авансу згідно пункту 5.1.1 цього Договору на поточний рахунок Підрядника та відповідно до Графіку видачі робочих документації (Додаток №1 до Договору).

- строк будівельних Робіт (включаючи поставку матеріальних ресурсів та обладнання (устаткування)) - 8,3 місяців (249 календарних днів) з дати перерахування Замовником авансу згідно з пунктом 5.2.1 цього Договору на поточний рахунок Підрядника та відповідно до Графіку виконання Робіт (Додаток 1/1 до Договору).

Підрядник має право на дострокове виконання робіт за Договором.

Відповідно до пункту 6.2.3 Договору, Підрядник розробляє та передає документацію згідно Графіку видачі робочої документації .

Проектні роботи вважаються прийнятими після підписання ОСОБА_2 здачі-приймання робочої документації (п.6.2.11 Договору).

Як підтверджується матеріалами справи, на виконання вимог пункту 5.1.1 Договору, позивачем 03.12.2014 року перераховано відповідачу аванс за виконання проектних робіт у розмірі 45 351,72 грн., включаючи ПДВ 20 % - 7 558,62 грн. (а.с.168).

Однак, станом на 17.08.2018 року ОСОБА_2 здачі-приймання робочої документації відповідно до пункту 6.2.11 не підписаний, а отже, проектні роботи Підрядником не виконані.

Таким чином, відповідач порушив взяті на себе зобов'язання передбачені пунктом 6.1, 6.2.3, 6.2.11 за договором щодо своєчасного виконання та передачі проектних робіт.

Відповідно абзацу 2 пункту 6.1 Договору (в редакції Додаткової угоди № 2 від 30.12.2015), Сторони погодили, що строк будівельних Робіт (включаючи поставку матеріальних ресурсів та обладнаний (устаткування)) 8,3 місяців (249 календарних днів) з дати перерахування Замовником авансу згідно з пунктом 5.2.1 цього Договору на поточний рахунок Виконавця та відповідно до Графіку виконання Робіт (Додаток /1 до Договору).

На виконання вимог пунктів 5.2.1 та 5.3.1 Договору, Замовник 30.12.2014 року перерахував на розрахунковий рахунок Підрядника аванс у розмірі 30 % ціни будівельних робіт, що становить 2 241 112,32 грн., включаючи ПДВ 20% - 373 518,72 грн. та аванс у розмірі 50% ціни обладнання, що становить 2 011 476,60 грн., включаючи ПДВ 20% - 335 246,10 грн.

Таким чином, відповідно до вимог абзацу 2 пункту 6.1 Договору (з урахуванням додаткової угоди № 2 від 30.12.2015 року) та Графіку виконання робіт будівельні роботи повинні були бути виконані у строк до 24.05.2017 року.

Однак, Підрядник порушив взяті на себе зобов'язання та станом на 17.08.2018 року роботи не виконав.

Відповідно до пункту 6.3.5 Договору, приймання-передачі виконаних якісно робіт здійснюється ОСОБА_2 у відповідності до чинного законодавства України, державних будівельних норм України та умов цього Договору.

Поставлене та прийняте Замовником обладнання (устаткування) передається підрядником Замовнику за актами про приймання устаткування Актами про приймання устаткування (Типова форма № М-15) (п. 6.3.6 Договору).

Виконавець виконує роботи відповідно до проектної документації, будівельних норм і правил, ДБН, умов цього Договору, інших діючих нормативно-правових актів чинного законодавства України (п.6.3.10 Договору).

Приймання фактично виконаних Робіт здійснюється на підставі ОСОБА_2 приймання виконаних будівельних робіт (форма КБ-2в), Довідки про вартість виконаних будівельних робіт (та витрати) (Довідка форми КБ-3), що виконуються відповідно до робочої документації (п. 6.3.11 Договору).

Згідно зі статтею 875 Цивільного кодексу України за договором будівельного підряду підрядник зобов'язується збудувати і здати у встановлений строк об'єкт або конати інші будівельні роботи відповідно до проектно-кошторисної документації, а мовник зобов'язується надати підрядникові будівельний майданчик (фронт робіт), передати затверджену проектну-кошторисну документацію, якщо цей обов'язок не покладається на підрядника, прийняти об'єкт або закінчені будівельні роботи та оплатити їх.

До договору будівельного підряду застосовуються загальні положення про підряд, положення цього Кодексу, якщо інше не встановлено законом (ч. 3 ст. 875 Цивільного кодексу України).

Частиною 1 статті 846 Цивільного кодексу України передбачено обов'язок підрядника виконати роботи або її окремих етапів відповідно до строків встановлених у договорі підряду.

Пунктом 6.3.16 Договору Сторони погодили, що після закінчення всіх передбачених Договором робіт, Підрядник письмово повідомляє про це Замовника, після чого протягом 10-ти робочих днів Замовником утворюються Технічна комісія (комісія) для прийняття всього обсягу Робіт. Результати роботи комісії оформляються ОСОБА_2 технічної комісії.

Зокрема, абзацом 2 пункту 6.3.24 Договору Сторони погодили, що зобов'язання підрядника за цим Договором вважаються повністю та остаточно виконаними після отримання Сертифікату відповідності про готовність об'єкта до експлуатації.

Однак, як вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_2 технічної комісії не складено, Сертифікату відповідності про готовність об'єкта до експлуатації Замовником не отримано.

Позивач зазначає, що не отримував від відповідача повідомлення про закінчення усіх передбачених Договором Робіт.

Таким чином, відповідачем порушено взяті на себе зобов'язання щодо своєчасності виконання робіт.

Приписами частини 1 статті 8 Цивільного кодексу України встановлено, якщо цивільні правовідносини не врегульовані цим Кодексом, іншими актами цивільного законодавства або договором, в регулюються тими правовими нормами цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, що регулюють подібні відносини (аналогія закону).

Оскільки, законодавчо не визначений порядок повернення товару у договорах підряду, то відповідно до частини 1 статті 8 Цивільного кодексу України, до відносин прийняття обладнання (устаткування) за Договором можна застосувати норми законодавства щодо поставки товару.

Так, приписами частини 2 статті 693 Цивільного кодексу України визначено, якщо продавець, який одержав суму попередньої оплати товару, не передав товар у встановлений строк, покупець має право вимагати передання оплаченого товару або повернення суми попередньої оплати.

Оскільки, устаткування (обладнання) поставлено не в повному обсязі, акти приймання устаткування (Типова форма № М-15) та/або ОСОБА_2 здачі-приймання змонтованого поставленого обладнання між ОСОБА_2 не підписано, позивач відповідно до частини 2 статті 693 Цивільного кодексу України просить повернути авансовий платіж, який перерахованих відповідно до вимог пунктів 5.1.1, 5.2.1 та 5.3.1 Договору.

Частиною 2 статті 849 Цивільного кодексу України визначено, якщо підрядник своєчасно не розпочав роботу або виконує її настільки повільно, що закінчення її в строк стає явно неможливим, замовник має право відмовитися від договору підряду та вимагати відшкодування збитків.

Оскільки відповідач не своєчасно почав виконувати роботи за Договором, що підтверджується підписанням Додаткової угоди №2 та Додаткової угоди №3, якими Позивач узгоджував продовження термінів виконання робіт та строк дії Договору, і виконував їх настільки повільно, що термін Договору закінчився 30.06.2017 року, а роботи передбачені Договором на даний момент відповідачем не виконані, то відповідно до приписів статті 849 Цивільного кодексу України замовник має право вимагати відшкодування збитків, а у випадку виконання умов спірного Договору, збитками, які понесені позивачем, як замовником за Договором є оплачений авансовий платіж відповідно до пунктів 5.1.1, 5.2.1 та 5.3.1 Договору за проектні роботи, будівельні роботи та за обладнання.

Відповідно до пункту 1 статті 222 Господарського кодексу України, учасники господарських відносин, що порушили майнові права або законні інтереси інших суб'єктів, зобов'язані поновити їх, не чекаючи пред'явлення їм претензії чи звернення до суду.

Статтями 526, 530 ЦК України передбачено, що зобов'язання повинні виконуватись належним чином і в установлений строк відповідно до договору.

На момент подання позовної заяви Відповідачем не були виконані в повному обсязі всі взяті на себе зобов'язання за Договором.

Відповідно до пункту 29 Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2005 року № 668, замовник зобов'язаний прийняти в установленому порядку та оплатити виконані роботи.

Станом на 17.08.2018 року за Договором Позивачем сплачено Відповідачу 5 400 685,90 грн., що підтверджується платіжними дорученнями №10750 від 03.12.2014, № 11801 від 30.12.2014, №11803 від 30.12.2014, №6403 від 19.08.2016. Однак, Відповідачем виконано будівельних робіт та поставлено обладнання лише на суму 4 380 849,46 грн.

Таким чином, відповідач порушив умови договору і отриманий відповідачем та незакритий аванс станом на 17.08.2018 року становить 1 019 836,44 грн., який складається з:

45 351,72 грн. - суми авансового платежу за проектні роботи;

188 077,40 гри. - суми авансового платежу за будівельні роботи;

786 407,32 грн. - суми авансового платежу за устаткування обладнання.

Згідно зі статтею 193 Господарського кодексу України, зобов'язання повинно виконуватись належним чином у відповідності з умовами договору. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов'язання, заховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу, порушення зобов'язань є підставою для застосування господарських санкцій.

Штрафними санкціями, згідно зі статтею 230 Господарського кодексу України, взнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов'язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежне виконання господарського зобов'язання.

У разі порушення зобов'язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема - сплата неустойки (п.3 ч.1 ст. 611 ЦК України).

Пунктом 13.1 Договору, передбачено, що за невиконання або неповне виконання сторонами своїх обов'язків за цим Договором Сторони несуть Відповідальність згідно чинного законодавства.

У разі порушення строку виконання Робіт, зазначених в пункті 6.1 Договору, відповідач сплачує Позивачу пеню у розмірі 0,1% ціни Робіт, з яких допущено прострочення виконання, за кожний день прострочення. Пеня нараховується до моменту повного виконання Відповідачем прострочених зобов'язань за цим Договором 13.2.1 Договору).

Пунктом 13.2.2 Договору Сторони встановили, що за порушення строків виконання робіт, зазначених в пункті 6.1 Договору понад 30-ть календарних Відповідач додатково сплачує Позивачеві штраф у розмірі 7% від ціни Договору.

За порушення умов договору позивач заявив вимогу про стягнення з відповідача пені в розмірі 1 216 803,04 грн. за період з 01.07.2017 по 31.12.2017 та штраф у розмірі 806 557,58 грн.

Розрахунок пені та штрафу наданий позивачем, відповідає чинному законодавству України, дійсним обставинам справи, правильно враховує періоди нарахувань та не містить арифметичних помилок.

Генпідрядник зобов'язаний виконати усі роботи, визначені у проектній документації та в кошторисі (проектно-кошторисній документації), якою інше не встановлено договором будівельного підряду (ч. 1 ст. 877 ЦКУ).

Генпідрядник відповідно до п. 31 Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених від 01.08.2005 року № 668 та умов Договору зобов'язаний виконати якісно роботи з використанням власних та/або залучених ресурсів у встановлені строки згідно з Календарним графіком виконання та затвердженою проектно-кошторисною документацією, відповідно до вимог та інших нормативно-правових актів в галузі будівництва і умов цього Договору, передати їх Замовнику.

Строки виконання роботи або її окремих етапів встановлюються у договорі підряду (ч. 1 ст. 846 ЦКУ).

Отже, відповідач зобов'язаний був закінчити виконання робіт передбачених пунктом договору з у строк до 30.06.2017 року.

30.06.2017 строк дії Договору закінчився, однак, станом на 17.08.2018 року роботи за Договором залишаються не виконаними.

Відповідно до ч. 1 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов'язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов'язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

У разі розірвання Договору невикористаний відповідачем аванс в сумі 1 019 836,14 грн. є безпідставно набутим ним.

Листом від 03.05.2018 року № 01-22-2013 (а.с.221-222) Позивач звернувся до Відповідача з вимогою сплатити пеню та штраф у загальній сумі 2 023 360,62 грн. згідно виставленого рахунку, але станом на день пред'явлення позову відповідачем зазначені вимоги не виконані.

Відповідно до ч. 1 ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до ст. 74, 77 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Відповідно до ч. 1 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Таким чином, позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають повному задоволенню.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на відповідача.

Керуючись статтями 129, 233, 236-241, 326 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити повністю.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю АВ-Консалтинг (50065, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Революційна, 23, код ЄДРПОУ 33178945) на користь Державного підприємства Міжнародний аеропорт Бориспіль ( 08300, Київська область, Бориспільський район, с. Гора, вул. Бориспіль-7, код ЄДРПОУ 20572069) невикористаний аванс в сумі 1 019 836,14 грн., штраф в сумі 806 557,58 грн., пеню у сумі 1 216 803,04 грн., судового збору у розмірі 45 647,96 грн.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення двадцятиденного строку з дня складення повного тексту судового рішення і може бути оскарженим протягом цього строку до Центрального апеляційного господарського суду.

Повне рішення складено 06.12.2018р.

Суддя ОСОБА_3

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення26.11.2018
Оприлюднено06.12.2018
Номер документу78345566
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/4061/18

Судовий наказ від 29.12.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Рішення від 26.11.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Ухвала від 25.10.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Ухвала від 10.10.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Ухвала від 12.09.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні