ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 грудня 2018 року ОСОБА_1Справа № 140/2530/18
Волинський окружний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Ковальчука В.Д.,
суддів Димарчук Т.М., Каленюк Ж.В.,
за участю секретаря судового засідання Ткачук І.І.,
представника позивача ОСОБА_2,
представників відповідача ОСОБА_3, ОСОБА_4,
представника третьої особи ОСОБА_5,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_6 до Гіркополонківської сільської виборчої комісії Луцького району Волинської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ОСОБА_1 районна організація Всеукраїнського об'єднання «Батьківщина» про визнання протиправною та скасування постанови,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_6 (далі - ОСОБА_6, позивач) звернулася з позовом до Гіркополонківської сільської виборчої комісії Луцького району Волинської області (далі - Гіркополонківська СВК, відповідач) про визнання протиправною та скасування постанови від 01 грудня 2018 року № 24 «Про виправлення технічних помилок при подачі документів на кандидатів в депутати від ВО «Батьківщина» .
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 30 листопада 2018 року до Гіркополонківської СВК надійшло клопотання від голови ОСОБА_1 районної організації ВО «Батьківщина» з проханням у зв'язку із технічною опискою при поданні документів на висування кандидатів в депутати зареєструвати ОСОБА_7 в одномандатному окрузі № 23, а ОСОБА_8 - в одномандатному окрузі № 25 Гіркополонківської сільської ради об'єднаної територіальної громади (далі - Гіркополонківська сільська рада ОТГ).
На засіданні Гіркополонківської СВК 01 грудня 2018 року о 17:30 прийнято постанову № 24 «Про виправлення технічних помилок при подачі документів на кандидатів в депутати від ВО «Батьківщина» .
Позивач вважає оскаржувану постанову протиправною та просить її скасувати з підстав невідповідності вимогам виборчого законодавства України. Зокрема, вказує на те, що строк на реєстрацію кандидатів у депутати Гіркополонківської сільської ради ОТГ сплив 29 листопада 2018 року. Одночасно звертає увагу суду на те, що вказані кандидати в депутати були зареєстровані у встановленому порядку, а оскаржувана постанова передбачає зміни у постановах про реєстрацію кандидатів у депутати ОСОБА_8 та ОСОБА_7 На думку позивача, застосування оскаржуваного рішення призведе до незаконного висунення кандидатів в депутати ОСОБА_8 та ОСОБА_7 по округах, які не відповідають тим, що зазначені у постановах про реєстрацію кандидатів в депутати. Крім того, внаслідок не скасування оскаржуваної постанови може виникнути правова колізія, коли виборча комісія здійснюватиме реєстрацію кандидатів вже після завершення терміну, що встановлений Законом України «Про місцеві вибори» . Також позивач вважає, що згадане рішення відповідача створює нерівні умови для кандидатів в депутати при реєстрації у одномандатних виборчих округах з пропущенням визначеного Законом строку, а тому право позивача як кандидата в депутати є порушеним.
З врахуванням наведеного просить позов задовольнити.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 05 грудня 2018 року про відкриття провадження в адміністративній справі залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ОСОБА_1 районну організацію Всеукраїнського об'єднання «Батьківщина» (далі - третя особа, ОСОБА_1 районна організація ВО «Батьківщина» ); розгляд справи призначено у судовому засіданні за правилами глави 11 «Розгляд окремих категорій термінових адміністративних справ» розділу ІІ Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
У відзиві на позов відповідач позовні вимоги заперечує. В обґрунтування своєї позиції вказує на те, що 29 листопада 2018 року Гіркополонківською СВК було прийнято постанову №21 «Про реєстрацію кандидатів в депутати Гіркополонківської сільської ради об'єднаної територіальної громади» . 30 листопада 2018 року голова ОСОБА_1 районної організації ВО «Батьківщина» ОСОБА_9 звернувся до відповідача з клопотанням, в якому просив вжити заходів щодо забезпечення громадянам ОСОБА_7 та ОСОБА_8 реалізацію їхніх прав - балотуватися та бути обраними на відповідних виборчих округах та зареєструвати ОСОБА_7 кандидатом в депутати до Гіркополонківської сільської ради ОТГ в одномандатному окрузі №23, а ОСОБА_8 в одномандатному виборчому окрузі №25.
За результатами розгляду клопотання на засіданні Гіркополонківської СВК 01 грудня 2018 року о 17:30 прийнято постанову № 24 «Про виправлення технічних помилок при подачі документів на кандидатів в депутати від ВО «Батьківщина» . Крім того, звертає увагу, що пунктом 12 статті 27 Закону України Про місцеві вибори та пункту 9.8 Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затвердженого додатком до постанови Центральної виборчої комісії (далі - ЦВК) від 05 вересня 2015 року №228, Гіркополонківська СВК прийняла протокольне рішення про виправлення неточностей у постанові №21 Про реєстрацію кандидатів в депутати Гіркополонківської сільської ради об'єднаної територіальної громади .
Відповідач вважає, що при прийнятті постанови від 01 грудня 2018 року №24 діяв відповідно до вимог чинного законодавства, а тому просив у задоволенні позову відмовити.
Представник третьої особи у письмовому поясненні також заперечив проти задоволення позовних вимог та пояснив, що ОСОБА_7 та ОСОБА_8 були зареєстровані Гіркополонківською СВК як кандидати в депутати 29 листопада 2018 року у межах встановлених чинним законодавством строків, а 01 грудня 2018 року постановою відповідача №24 усунуто помилку, допущену ОСОБА_1 районною організацією ВО «Батьківщина» під час подання документів. Зазначена постанова є реальним забезпеченням прав ОСОБА_8 та ОСОБА_7 бути обраним до органів місцевого самоврядування.
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримує з підстав, наведених у позовній заяві, просить позов задовольнити повністю.
Представники відповідача у судовому засіданні позовних вимог не визнають з підстав, викладених у відзиві, просять в задоволенні позову відмовити.
Представник третьої особи в судовому засіданні позовних вимоги вважає безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню, оскільки рішення комісії відповідає вимогам закону.
Заслухавши пояснення учасників справи (вступне слово), дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини.
Постановою Центральної виборчої комісії від 12 жовтня 2018 року №156 призначено на 23 грудня 2018 року перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1-22.
Постановою Центральної виборчої комісії від 19 жовтня 2018 року №165 визначено кількість територіальних, одномандатних виборчих округів, що утворюються сільськими, селищними, міськими виборчими комісіями для організації виборів, зокрема, визначено 26 виборчих округів по Гіркополонківській сільській раді ОТГ.
Постановою Гіркополонківської СВК від 29 листопада 2018 року №21 зареєстровано кандидатом в депутати Гіркополонківської сільської ради ОТГ від ВО «Батьківщина» по виборчому округу №23 ОСОБА_8, а по виборчому округу №25 - ОСОБА_7.
30 листопада 2018 року голова ОСОБА_1 районної організації ВО «Батьківщина» ОСОБА_9 звернувся до відповідача з клопотанням, в якому, посилаючись на технічну описку при подачі документів на реєстрацію ОСОБА_8, ОСОБА_7, просив зареєструвати кандидатами в депутати до Гіркополонківської сільської ради ОТГ: ОСОБА_7 - в одномандатному окрузі №23, а ОСОБА_8 - в одномандатному виборчому окрузі №25.
Постановою Гіркополонківської СВК від 01 грудня 2018 року №24 було вирішено виправити технічну помилку, яка була допущена ОСОБА_1 районною організацією ВО «Батьківщина» при подачі документів на кандидатів в депутати та забезпечити висування кандидатів в депутати згідно з реєстрацією, заяв кандидатів та рішення конференції ВО «Батьківщина» відповідно: ОСОБА_7 по 23 виборчому округу, ОСОБА_8 по 25 виборчому округу.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли під час реєстрації кандидатів у депутати до Гіркополонківської сільської ради ОТГ, суд зазначає таке.
Організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост (далі - місцеві вибори) регулюються Конституцією України, Законом України від 14 липня 2015 року № 595-VІІІ «Про місцеві вибори» (далі - Закон № 595-VІІІ) та іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства.
Згідно з частиною третьою статті 11 Закону № 595-VIII виборчий процес включає такі етапи: 1) утворення одномандатних, територіальних виборчих округів; 2) утворення (у разі необхідності), формування складу територіальних виборчих комісій, утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
Порядок організації роботи територіальної виборчої комісії, в тому числі скликання та проведення засідань, прийняття рішень, визначено статтею 27 Закону України «Про місцеві вибори» та Порядком організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 05 вересня 2015 року № 228 (далі - Порядок № 228).
Частиною другою статті 27 Закону №595-УІІІ, пунктами 2.1 та 3.1 Порядку № 228 встановлено, що засідання виборчої комісії є основною формою її роботи та скликається головою виборчої комісії, у разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії.
Відповідно до частини п'ятої статті 27 Закону України № 595-VIII та пункту 3.4 Порядку №228 засідання виборчої комісії скликається з обов'язковим повідомленням усіх членів комісії про час, місце проведення засідання та його порядок денний.
Відповідно до частини третьої статті 36 Закону України № 595-VIII районна організація партії може висунути:
1) виборчий список кандидатів у депутати відповідної районної ради, міської ради міста районного значення, що входить до складу цього району згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм (із закріпленням не більше ніж по одному кандидату в депутати у територіальному виборчому окрузі по виборах депутатів відповідної районної ради, міської ради міста районного значення, що входить до складу цього району згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм);
2) по одному кандидату в депутати у кожному одномандатному виборчому окрузі по виборах депутатів відповідних сільських, селищних рад та по одному кандидату на посаду відповідних сільських, селищних, міських голів міст районного значення, що входять до складу цього району згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм (крім сіл, селищ, що входять до складу міста згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм), старост (сіл, селищ на території об'єднаної територіальної громади в межах цього району).
Згідно з частиною 1 статті 39 зазначеного Закону відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидата в депутати, висунутого місцевою організацією партії в одномандатному виборчому окрузі, за умови подання до комісії таких документів:
1) заяви про реєстрацію кандидата в депутати, підписаної керівником місцевої організації партії та засвідченої печаткою місцевої організації партії або організації відповідної політичної партії вищого рівня;
2) пункт 2 частини першої статті 39 виключено (згідно із Законом України від 26.11.2015 р. N 835-VIII);
3) копії рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, засвідченої підписом керівника та печаткою партії;
4) рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидата у депутати від цієї місцевої організації партії, яке повинне бути підписане керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня;
5) заяви особи про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї місцевої організації партії у відповідному одномандатному виборчому окрузі та про згоду на оприлюднення біографічних відомостей у зв'язку з участю у місцевих виборах;
6) автобіографії кандидата в депутати, що обов'язково повинна містити: прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік і місце народження, відомості про громадянство, освіту, трудову діяльність, посаду, місце роботи (заняття), громадську роботу (в тому числі на виборних посадах), партійність, склад сім'ї, місце проживання, контактний телефон, наявність чи відсутність представницького мандата та судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину;
7) декларації про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру кожного кандидата в депутати відповідно до статті 45 цього Закону;
7 1 ) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред'явлення виконавчого документа до примусового виконання;
8) чотирьох фотографій кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів.
До зазначених у цій частині документів додається ксерокопія першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (ксерокопія тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кандидата у депутати, висунутого відповідною місцевою організацією партії.
У рішенні зборів (конференції) місцевої організації партії, передбаченому пунктом 4 частини першої цієї статті, зазначаються: відомості про особу, висунуту кандидатом у депутати (прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, освіту, партійність, посаду, місце роботи (заняття) і місце проживання), номер одномандатного виборчого округу, по якому така особа висувається кандидатом, дата його прийняття.
Документи, передбачені частинами першою, третьою цієї статті, подані до відповідної територіальної виборчої комісії, повторно не подаються, крім випадків, передбачених цим Законом.
Документи, передбачені частинами першою та третьою цієї статті, подані до відповідної виборчої комісії з порушенням строку, встановленого частиною другою статті 42 цього Закону, не розглядаються, рішення виборчої комісії у такому випадку не приймається.
Згідно з частиною 2 статті 39 Закону № 595-VIII у рішенні зборів (конференції) місцевої організації партії, передбаченому пунктом 4 частини першої цієї статті, зазначаються: відомості про особу, висунуту кандидатом у депутати (прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, освіту, партійність, посаду, місце роботи (заняття) і місце проживання), номер одномандатного виборчого округу, по якому така особа висувається кандидатом, дата його прийняття.
Як встановлено судом, реєстрація кандидатів в депутати Гіркополонківської сільської ради ОТГ від ВО «Батьківщина» по виборчому округу №23 - ОСОБА_8, по виборчому округу №25 - ОСОБА_7 була проведена на підставі пакету документів, зазначених у вказаній статті, а саме: на підставі їх заяв від 25 листопада 2018 року про реєстрацію їх кандидатами у депутати у зазначених виборчих округах та рішення конференції ОСОБА_1 районної організації ВО «Батьківщина» від 26 грудня 2018 року про висування їх кандидатами у депутати: ОСОБА_8 по виборчому округу №23, ОСОБА_7 по виборчому округу №25.
Відповідно до частини 2 статті 42 Закону № 595-VIII подання документів до відповідної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати в одномандатному виборчому окрузі закінчується за 24 дні до дня голосування. Враховуючи, що вибори відбудуться 23 грудня 2018 року строк подання документів до відповідної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчився о 24 годині 28 листопада 2018 року.
Як встановлено судом, голова ОСОБА_1 районної організації ВО «Батьківщина» ОСОБА_9 звернувся з клопотанням до відповідача зареєструвати кандидатами в депутати до Гіркополонківської сільської ради ОТГ ОСОБА_7 в одномандатному окрузі №23, ОСОБА_8К.в одномандатному виборчому окрузі №25, посилаючись на технічну описку при подачі документів, 30 листопада 2018 року - після спливу зазначеного у статті 42 Закону № 595-VIII строку.
Враховуючи, що подання про реєстрації кандидатів у депутати було подано з порушенням строку, комісія зобов'язана була його не розглядати та рішення у такому випадку не приймати.
Крім цього суд звертає увагу, що згідно з частиною четвертою статті 39 Закону № 595-VIII документи, передбачені частинами першою, третьою цієї статті, подані до відповідної територіальної виборчої комісії, повторно не подаються, крім випадків, передбачених цим Законом.
Документи, передбачені частинами першою та третьою цієї статті, подані до відповідної виборчої комісії з порушенням строку, встановленого частиною другою статті 42 цього Закону, не розглядаються, рішення виборчої комісії у такому випадку не приймається.
Суд не бере до уваги твердження відповідачів та третьої особи, що приймаючи 01 грудня 2018 року спірну постанову, відповідач здійснив не реєстрацію кандидатів, а виправлення описки. Однак, як свідчать документи, подані для реєстрації кандидатами у депутати ОСОБА_7 та ОСОБА_8, комісія при реєстрації такої описки не допускала, не було помилок і неточностей в поданих на реєстрацію кандидатів документах (у заявах кандидатів та рішенні конференції ОСОБА_1 районної організації ВО Батьківщина ). Водночас, у клопотанні від 30 листопада 2018 року було прямо вказано зареєструвати зазначених кандидатів в інших одномандатних округах.
Обґрунтовуючи свої повноваження на прийняття спірної постанови, відповідач посилається на частину дванадцяту статті 27 Закону № 595-VIII, пункт 9.8 розділу 9 Порядку №228.
Так згідно із вказаними нормами з питань поточної діяльності комісія може приймати протокольні рішення, зміст яких заноситься до протоколу виборчої комісії та не оформлюється окремим документом.
Водночас, відповідно до пунктів 9.1, 9.2, 9.6 розділу 9 Порядку №228 за результатами розгляду питання на засіданні виборчої комісії приймається рішення. Рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії. Рішення виборчої комісії з питання порядку денного ухвалюється у формі постанови, яка оформлюється відповідно до пункту 9.7 та розділу 10 цього Порядку. Зокрема, відповідно до пункту 9.7 розділу 9 Порядку №228 постанова виборчої комісії мотивувальна частина постанови повинна містити посилання на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні виборчої комісії, встановлені факти та підстави для ухвалення рішення. Нормативно-правовим обґрунтуванням постанови є посилання на положення нормативно-правових актів або рішення (положення рішень) Центральної виборчої комісії чи територіальної виборчої комісії або судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови. Резолютивна частина повинна містити відповідне рішення виборчої комісії, викладене у формі висновку, із зазначенням завдань і заходів, спрямованих на реалізацію повноважень комісії з питання, що розглядається.
На думку суду, порушене у клопотанні третьої особи від 30 листопада 2018 року питання не належить до поточної діяльності.
Разом з тим, в матеріалах справи є протокольне рішення за результатами розгляду клопотання від 30 листопада 2018 року, а також постанова, прийнята відповідно пункту 9 Порядку №228 з того самого питання, що беззаперечно свідчить про невідповідність вимогам статті 27 та Порядку №228.
Представник відповідача у судовому засіданні безпідставно посилається на частину шосту статті 42 Закону № 595-VIII, згідно з якою помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію кандидатів документах, підлягають виправленню і не є підставою для відмови в реєстрації кандидата в депутати.
У даному випадку кандидатам в депутати ОСОБА_8 та ОСОБА_10 у реєстрації не було відмовлено.
Частиною першою статті 273 КАС України визначено, що право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб'єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб'єкти ініціювання референдуму.
Відповідно до постанови пункту 4 частини першої статті 12 Закону № 595-VIII кандидати в депутати, кандидати на посади сільського, селищного, міського голови, старости є суб'єктами виборчого процесу на відповідних місцевих виборах.
Позивач ОСОБА_6 відповідно до постанови Гіркополонківської СВК від 26 листопада 2018 року №19 зареєстрована кандидатом у депутати по виборчому округу №23.
Відтак, суд вважає, що спірною постановою порушено права ОСОБА_6 як суб'єкта виборчого процесу.
Згідно із статтею 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
На думку колегії відповідач не довів правомірності свого рішення.
Враховуючи викладене позов підлягає задоволенню шляхом визнання протиправною та скасування постанови Гіркополонківської СВК від 01 грудня 2018 року № 24 «Про виправлення технічних помилок при подачі документів на кандидатів в депутати від ВО «Батьківщина» .
Керуючись статтями 243-246, 273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною та скасувати постанову Гіркополонківської сільської виборчої комісії Луцького району Волинської області від 01 грудня 2018 року № 24 «Про виправлення технічних помилок при подачі документів на кандидатів в депутати від ВО «Батьківщина» .
Стягнути з Гіркополонківської сільської виборчої комісії Луцького району Волинської області (45607, Волинська область, Луцький район, село Гірка Полонка, вулиця Горохівська, будинок 63А, код ЄДРПОУ 34122982) на користь ОСОБА_6 (45607, Волинська область, Луцький район, село Ратнів, вулиця Шевченка, будинок 3, ідентифікаційний номер НОМЕР_1) судовий збір у розмірі 704,80 грн. (сімсот чотири гривні 80 копійок).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 278 КАС України. У разі подання апеляційної скарги рішення якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на рішення суду подається у дводенний строк з дня його проголошення.
Позивач - ОСОБА_6 (45607, Волинська область, Луцький район, село Ратнів, вулиця Шевченка, будинок 3, ідентифікаційний номер НОМЕР_1).
Відповідач - Гіркополонківської сільської виборчої комісії Луцького району Волинської області (45607, Волинська область, Луцький район, село Гірка Полонка, вулиця Горохівська, будинок 63А, код ЄДРПОУ 34122982).
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - ОСОБА_1 районна організація Всеукраїнського об'єднання «Батьківщина» (43021, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Винниченка, будинок 67, офіс 204, код ЄДРПОУ 25910105).
Головуючий В.Д. Ковальчук
Судді Т.М. Димарчук
Судді Ж.В. Каленюк
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.12.2018 |
Оприлюднено | 10.12.2018 |
Номер документу | 78352112 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ковальчук Володимир Дмитрович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ковальчук Володимир Дмитрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні