ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 грудня 2018 рокуЛьвів№ 857/4019/18
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді - Носа С. П.,
суддів - Кухтея Р.В., Шевчук С. М.;
за участю секретаря судового засідання - Джули В. М.;
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Луцької районної організації Всеукраїнського об'єднання Батьківщина на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 06 грудня 2018 року в справі № 140/2530/18 (головуючий суддя - Ковальчук В. Д., судді - Димарчук Т. М., Каленюк Ж. В., м. Луцьк) за позовом ОСОБА_2 до Гіркополонківської сільської виборчої комісії Луцького району Волинської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Луцька районна організація Всеукраїнського об'єднання "Батьківщина" про визнання протиправною та скасування постанови,-
ВСТАНОВИВ:
05 грудня 2018 року Волинським окружним адміністративним судом зареєстровано позовну заяву ОСОБА_2 до Гіркополонківської сільської виборчої комісії Луцького району Волинської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Луцька районна організація Всеукраїнського об'єднання "Батьківщина" про визнання протиправною та скасування постанови від 01 грудня 2018 року № 24 "Про виправлення технічних помилок при подачі документів на кандидатів в депутати від ВО "Батьківщина".
В обґрунтування вимог позовної заяви вказано, що оскаржувана постанова є протиправною, зокрема, вказано, що строк на реєстрацію кандидатів у депутати Гіркополонківської сільської ради ОТГ сплив 29 листопада 2018 року. Також зазначено, що вказані кандидати в депутати були зареєстровані у встановленому порядку, а оскаржувана постанова передбачає зміни у постановах про реєстрацію кандидатів у депутати ОСОБА_3 та ОСОБА_4 На думку позивача, застосування оскаржуваного рішення призведе до незаконного висунення кандидатів в депутати ОСОБА_3 та ОСОБА_4 по округах, які не відповідають тим, що зазначені у постановах про реєстрацію кандидатів в депутати. Також позивач вважає, що згадане рішення відповідача створює нерівні умови для кандидатів в депутати при реєстрації у одномандатних виборчих округах з пропущенням визначеного Законом строку, а тому право позивача як кандидата в депутати є порушеним.
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 06 грудня 2018 року адміністративний позов задоволено. Визнано протиправною та скасовано постанову Гіркополонківської сільської виборчої комісії Луцького району Волинської області від 01 грудня 2018 року № 24 Про виправлення технічних помилок при подачі документів на кандидатів в депутати від ВО "Батьківщина .
Не погоджуючись з прийнятим рішенням, третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Луцькою районною організацією Всеукраїнського об'єднання "Батьківщина", подано апеляційну скаргу, в якій висловлено прохання скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні адміністративного позову в повному обсязі.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги вказано, що судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваної постанови було порушено норми матеріального та процесуального права. Також вказано, що постанова № 24 "Про виправлення технічних помилок при подачі документів на кандидатів в депутати від ВО "Батьківщина" була прийнята відповідачем правомірно та відповідно до вимог чинного законодавства, оскільки її прийняття забезпечує громадянам ОСОБА_4 та ОСОБА_3 можливість реалізації їхніх прав - балотуватися та бути обраними на відповідних виборчих округах. Зазначено, що ОСОБА_4 та ОСОБА_3 були зареєстровані Гіркополонківською виборчою комісією як кандидати в депутати 29 листопада 2018 року у межах встановлених чинним законодавством строків, а 01 грудня 2018 року постановою відповідача № 24 було усунуто помилку, допущену Луцькою районною організацією ВО "Батьківщина" під час подання документів.
Представник позивача, у судовому засіданні, вимоги апеляційної скарги заперечив та просить відмовити в її задоволенні.
Інші особи, у судове засідання не з'явилися, хоча належним чином були повідомлені про дату, час і місце судового засідання, що відповідно до частини другої статті 313 Кодексу адміністративного судочинства України не перешкоджає розгляду справи за їхньої відсутності.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представника позивача, проаналізувавши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів не знаходить підстав для її задоволення.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Встановлено, що постановою Центральної виборчої комісії від 12 жовтня 2018 року №156 призначено на 23 грудня 2018 року перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1-22.
Постановою Центральної виборчої комісії від 19 жовтня 2018 року №165 визначено кількість територіальних, одномандатних виборчих округів, що утворюються сільськими, селищними, міськими виборчими комісіями для організації виборів, зокрема, визначено 26 виборчих округів по Гіркополонківській сільській раді ОТГ.
Також встановлено, що постановою Гіркополонківської сільської виборчої комісії від 29 листопада 2018 року № 21 зареєстровано кандидатом в депутати Гіркополонківської сільської ради ОТГ від ВО "Батьківщина" по виборчому округу № 23 ОСОБА_3, а по виборчому округу № 25 - ОСОБА_4.
30 листопада 2018 року голова Луцької районної організації ВО "Батьківщина" ОСОБА_5 звернувся до відповідача з клопотанням, в якому, посилаючись на технічну описку при подачі документів на реєстрацію ОСОБА_3 та ОСОБА_4, просив зареєструвати кандидатами в депутати до Гіркополонківської сільської ради ОТГ: ОСОБА_4 - в одномандатному окрузі № 23, а ОСОБА_3 - в одномандатному виборчому окрузі № 25.
Постановою Гіркополонківської сільської виборчої комісії від 01 грудня 2018 року № 24 було вирішено виправити технічну помилку, яка була допущена Луцькою районною організацією ВО "Батьківщина" при подачі документів на кандидатів в депутати та забезпечити висування кандидатів в депутати згідно з реєстрацією, заяв кандидатів та рішення конференції ВО "Батьківщина" відповідно: ОСОБА_4 по 23 виборчому округу, ОСОБА_3 по 25 виборчому округу.
Згідно із ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Судом апеляційної інстанції здійснено перевірку висновків суду першої інстанції щодо відповідності дій відповідача вимогам ч. 2 ст. 2 КАС України, внаслідок чого суд апеляційної інстанції погоджується з такими та вважає за необхідне зазначити наступне.
Згідно з частиною третьою статті 11 Закону України від 14 липня 2015 року № 595-VІІІ "Про місцеві вибори" (далі - Закон № 595-VІІІ) виборчий процес включає такі етапи: 1) утворення одномандатних, територіальних виборчих округів; 2) утворення (у разі необхідності), формування складу територіальних виборчих комісій, утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
Порядок організації роботи територіальної виборчої комісії, в тому числі скликання та проведення засідань, прийняття рішень, визначено статтею 27 Закону України "Про місцеві вибори" та Порядком організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 05 вересня 2015 року № 228 (далі - Порядок № 228).
Частиною другою статті 27 Закону №595-УІІІ, пунктами 2.1 та 3.1 Порядку № 228 встановлено, що засідання виборчої комісії є основною формою її роботи та скликається головою виборчої комісії, у разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії.
Відповідно до частини п'ятої статті 27 Закону України № 595-VIII та пункту 3.4 Порядку №228 засідання виборчої комісії скликається з обов'язковим повідомленням усіх членів комісії про час, місце проведення засідання та його порядок денний.
Відповідно до частини третьої статті 36 Закону України № 595-VIII районна організація партії може висунути: 1) виборчий список кандидатів у депутати відповідної районної ради, міської ради міста районного значення, що входить до складу цього району згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм (із закріпленням не більше ніж по одному кандидату в депутати у територіальному виборчому окрузі по виборах депутатів відповідної районної ради, міської ради міста районного значення, що входить до складу цього району згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм); 2) по одному кандидату в депутати у кожному одномандатному виборчому окрузі по виборах депутатів відповідних сільських, селищних рад та по одному кандидату на посаду відповідних сільських, селищних, міських голів міст районного значення, що входять до складу цього району згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм (крім сіл, селищ, що входять до складу міста згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм), старост (сіл, селищ на території об'єднаної територіальної громади в межах цього району).
Згідно з частиною 1 статті 39 зазначеного Закону відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидата в депутати, висунутого місцевою організацією партії в одномандатному виборчому окрузі, за умови подання до комісії таких документів: 1) заяви про реєстрацію кандидата в депутати, підписаної керівником місцевої організації партії та засвідченої печаткою місцевої організації партії або організації відповідної політичної партії вищого рівня; 3) копії рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, засвідченої підписом керівника та печаткою партії; 4) рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидата у депутати від цієї місцевої організації партії, яке повинне бути підписане керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня; 5) заяви особи про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї місцевої організації партії у відповідному одномандатному виборчому окрузі та про згоду на оприлюднення біографічних відомостей у зв'язку з участю у місцевих виборах; 6) автобіографії кандидата в депутати, що обов'язково повинна містити: прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік і місце народження, відомості про громадянство, освіту, трудову діяльність, посаду, місце роботи (заняття), громадську роботу (в тому числі на виборних посадах), партійність, склад сім'ї, місце проживання, контактний телефон, наявність чи відсутність представницького мандата та судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину; 7) декларації про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру кожного кандидата в депутати відповідно до статті 45 цього Закону; 7 1) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред'явлення виконавчого документа до примусового виконання; 8) чотирьох фотографій кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів.
До зазначених у цій частині документів додається ксерокопія першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (ксерокопія тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кандидата у депутати, висунутого відповідною місцевою організацією партії.
У рішенні зборів (конференції) місцевої організації партії, передбаченому пунктом 4 частини першої цієї статті, зазначаються: відомості про особу, висунуту кандидатом у депутати (прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, освіту, партійність, посаду, місце роботи (заняття) і місце проживання), номер одномандатного виборчого округу, по якому така особа висувається кандидатом, дата його прийняття.
Документи, передбачені частинами першою, третьою цієї статті, подані до відповідної територіальної виборчої комісії, повторно не подаються, крім випадків, передбачених цим Законом.
Документи, передбачені частинами першою та третьою цієї статті, подані до відповідної виборчої комісії з порушенням строку, встановленого частиною другою статті 42 цього Закону, не розглядаються, рішення виборчої комісії у такому випадку не приймається.
Згідно з частиною 2 статті 39 Закону № 595-VIII у рішенні зборів (конференції) місцевої організації партії, передбаченому пунктом 4 частини першої цієї статті, зазначаються: відомості про особу, висунуту кандидатом у депутати (прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, освіту, партійність, посаду, місце роботи (заняття) і місце проживання), номер одномандатного виборчого округу, по якому така особа висувається кандидатом, дата його прийняття.
Встановлено, що реєстрація кандидатів в депутати Гіркополонківської сільської ради ОТГ від ВО "Батьківщина" по виборчому округу № 23 - ОСОБА_3, по виборчому округу № 25 - ОСОБА_4 була проведена на підставі пакету документів, зазначених у вказаній статті, а саме: на підставі їх заяв від 25 листопада 2018 року про реєстрацію їх кандидатами у депутати у зазначених виборчих округах та рішення конференції Луцької районної організації ВО "Батьківщина" від 26 грудня 2018 року про висування їх кандидатами у депутати: ОСОБА_3 по виборчому округу № 23, ОСОБА_4 по виборчому округу № 25.
Відповідно до частини 2 статті 42 Закону № 595-VIII подання документів до відповідної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати в одномандатному виборчому окрузі закінчується за 24 дні до дня голосування. Враховуючи, що вибори відбудуться 23 грудня 2018 року строк подання документів до відповідної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчився о 24 годині 28 листопада 2018 року.
Встановлено, що голова Луцької районної організації ВО "Батьківщина" ОСОБА_5 звернувся з клопотанням до відповідача зареєструвати кандидатами в депутати до Гіркополонківської сільської ради ОТГ ОСОБА_4 в одномандатному окрузі №23, ОСОБА_3 в одномандатному виборчому окрузі №25, посилаючись на технічну описку при подачі документів 30 листопада 2018 року, тобто після спливу зазначеного у статті 42 Закону № 595-VIII строку.
Крім цього, колегія суддів звертає увагу на те, що згідно з частиною четвертою статті 39 Закону № 595-VIII документи, передбачені частинами першою, третьою цієї статті, подані до відповідної територіальної виборчої комісії, повторно не подаються, крім випадків, передбачених цим Законом.
Документи, передбачені частинами першою та третьою цієї статті, подані до відповідної виборчої комісії з порушенням строку, встановленого частиною другою статті 42 цього Закону, не розглядаються, рішення виборчої комісії у такому випадку не приймається.
Колегія суддів не бере до уваги доводи апелянта про те, що приймаючи 01 грудня 2018 року спірну постанову, відповідач здійснив не реєстрацію кандидатів, а виправлення описки, оскільки. як свідчать документи, подані для реєстрації кандидатами у депутати ОСОБА_4 та ОСОБА_3, комісія при реєстрації такої описки не допускала, не було помилок і неточностей в поданих на реєстрацію кандидатів документах (у заявах кандидатів та рішенні конференції Луцької районної організації ВО "Батьківщина"). Водночас, у клопотанні від 30 листопада 2018 року було прямо вказано зареєструвати зазначених кандидатів в інших одномандатних округах.
Обґрунтовуючи повноваження відповідача на прийняття оскаржуваної постанови, апелянт посилається на частину дванадцяту статті 27 Закону № 595-VIII, пункт 9.8 розділу 9 Порядку №228, нормами яких передбачено, що з питань поточної діяльності комісія може приймати протокольні рішення, зміст яких заноситься до протоколу виборчої комісії та не оформлюється окремим документом.
Водночас, відповідно до пунктів 9.1, 9.2, 9.6 розділу 9 Порядку №228 за результатами розгляду питання на засіданні виборчої комісії приймається рішення. Рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії. Рішення виборчої комісії з питання порядку денного ухвалюється у формі постанови, яка оформлюється відповідно до пункту 9.7 та розділу 10 цього Порядку. Зокрема, відповідно до пункту 9.7 розділу 9 Порядку №228 постанова виборчої комісії мотивувальна частина постанови повинна містити посилання на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні виборчої комісії, встановлені факти та підстави для ухвалення рішення. Нормативно-правовим обґрунтуванням постанови є посилання на положення нормативно-правових актів або рішення (положення рішень) Центральної виборчої комісії чи територіальної виборчої комісії або судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови. Резолютивна частина повинна містити відповідне рішення виборчої комісії, викладене у формі висновку, із зазначенням завдань і заходів, спрямованих на реалізацію повноважень комісії з питання, що розглядається.
Колегія суддів суду апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що порушене у клопотанні третьої особи від 30 листопада 2018 року питання не належить до поточної діяльності.
Разом з тим, в матеріалах справи є протокольне рішення за результатами розгляду клопотання від 30 листопада 2018 року, а також постанова, прийнята відповідно пункту 9 Порядку №228 з того самого питання, що беззаперечно свідчить про невідповідність вимогам статті 27 та Порядку №228.
Частиною першою статті 273 КАС України визначено, що право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб'єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб'єкти ініціювання референдуму.
Відповідно до постанови пункту 4 частини першої статті 12 Закону № 595-VIII кандидати в депутати, кандидати на посади сільського, селищного, міського голови, старости є суб'єктами виборчого процесу на відповідних місцевих виборах.
Позивач ОСОБА_2 відповідно до постанови Гіркополонківської СВК від 26 листопада 2018 року №19 зареєстрована кандидатом у депутати по виборчому округу №23, відтак судом першої інстанції вірно вказано, що права ОСОБА_2 було порушено як суб'єкта виборчого процесу.
З огляду на фактичні обставини справи, колегія суддів констатує, що постанова від 01 грудня 2018 року № 24 "Про виправлення технічних помилок при подачі документів на кандидатів в депутати від ВО "Батьківщина" - не відповідає вимогам ч. 2 ст. 2 КАС України та вірно скасована судом першої інстанції.
Згідно з ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції приходить до переконання, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку про задоволення позовних вимог, доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують, тому підстав для скасування рішення суду першої інстанції немає.
Керуючись статтями 229, 241, 250, 308, 310, 316, 321, 322, 325, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Луцької районної організації Всеукраїнського об'єднання Батьківщина - залишити без задоволення, а рішення Волинського окружного адміністративного суду від 06 грудня 2018 року в справі № 140/2530/18 - без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню в касаційному порядку не підлягає.
Головуючий суддя С. П. Нос судді Р. В. Кухтей С. М. Шевчук
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.12.2018 |
Оприлюднено | 11.12.2018 |
Номер документу | 78424817 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Нос Степан Петрович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ковальчук Володимир Дмитрович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ковальчук Володимир Дмитрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні