Рішення
від 03.12.2018 по справі 500/2618/18
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/2618/18

03 грудня 2018 рокум.Тернопіль

Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі: головуючої судді Мірінович У.А. , судді Баранюка А.З. , судді Осташа А. В.

розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Копичинецької міської виборчої комісії Гусятинського району Тернопільської області про визнання незаконною, протиправною та скасування постанови Копичинецької міської виборчої комісії Гусятинського району Тернопільської області №17 від 29 листопада 2018 року "Про виключення ОСОБА_1 із кандидатів в депутати Копиченецької міської рад, -

ВСТАНОВИВ:

01.12.2018 о 16 год. 30 хв. до Тернопільського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Копичинецької міської виборчої комісії Гусятинського району Тернопільської області про визнання незаконною, протиправною та скасування постанови Копичинецької міської виборчої комісії Гусятинського району Тернопільської області № 17 від 29.11.2018 "Про виключення ОСОБА_1 із кандидатів в депутати Копичинецької міської ради, включених до виборчого списку Гусятинської районної організації політичної партії "Громадянська позиція" у багатомандатному виборчому окрузі на перших місцевих виборах 23 грудня 2018 року"; зобов'язання Копичинецьку міську виборчу комісію Гусятинського району Тернопільської області повторно розглянути подану заяву Гусятинської районної організації політичної партії "Громадянська позиція" разом з іншими документами щодо реєстрації кандидата у депутати Копичинецької міської ради ОСОБА_1 на перших місцевих виборах 23.12.2018.

Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 02.12.2018 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін та призначено у справі судове засідання на 03.12.2018 об 12 год. 20 хв.

Водночас, зазначеною ухвалою суду залучено до участі у справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: політична партія "Громадянська позиція" в особі Гусятинської районної організації політичної партії "Громадянська позиція" (далі - політична партія "Громадянська позиція"), Головне територіальне управління юстиції у Тернопільській області.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що політична партія "Громадянська позиція" на конференції зазначеної партії, що відбулася 20.11.2018, висунула кандидата у депутати Копичинецької міської ради ОСОБА_1, як безпартійного. Надалі, 28.11.2018 політична партія "Громадянська позиція" подала до Копичинецької міської виборчої комісії заяву разом з іншими документами щодо реєстрації кандидатів у депутати Копичинецької міської ради, висунутих 20.11.2018 на конференції зазначеної партії та включених до виборчого списку кандидатів у депутати Копичинецької міської ради від політичної партії "Громадянська позиція" у багатомандатному виборчому окрузі на перших місцевих виборах 23.12.2018. Однак, постановою Копичинецької міської виборчої комісії Гусятинського району Тернопільської області № 17 від 29.11.2018 "Про виключення ОСОБА_1 із кандидатів в депутати Копичинецької міської ради, включених до виборчого списку Гусятинської районної організації політичної партії "Громадянська позиція" у багатомандатному виборчому окрузі на перших місцевих виборах 23 грудня 2018 року" ОСОБА_1 відмовлено в реєстрації у кандидатів в депутати Копичинецької міської ради на підставі частини другої статті 36 Закону України "Про місцеві вибори" № 595-VIII від 14.07.2015 (далі - Закон № 595-VIII), мотивуючи тим, що включений до виборчого списку політичної партії "Громадянська позиція" ОСОБА_1 є керівником Гусятинської районної організації партії Християнсько - Демократичний Союз.

Позивач вважає таку відмову відповідача протиправною, оскільки статтею 46 Закону № 595-VIII визначено вичерпний перелік підстав, за наявності яких територіальна виборча комісія відмовляє у реєстрації кандидата в депутати, а тому посилання відповідача на частину другу статті 36 Закону № 595-VIII, як на підставу для прийняття оскарженої постанови, є безпідставним.

Водночас позивач зазначив, що 08.11.2018 ним було подано заяву до голови Тернопільської обласної організації партії "Християнсько - Демократичний Союз", в якій просив звільнити його з посади голови Гусятинської районної організації партії "Християнсько - Демократичний Союз" та припинити членство у зазначеній партії з дати подання ним заяви. Внаслідок чого, 08.11.2018 Гусятинська районна організація політичної партії "Християнсько-Демократичний Союз" на засіданні загальних зборів звільнила ОСОБА_1 з посади голови зазначеної партії та обрала головою Гусятинської районної організації політичної партії "Християнсько-Демократичний Союз" ОСОБА_2, про що був складений відповідний протокол № 1 засідання Загальних зборів зазначеної партії.

Таким чином, позивач вважає, оскільки 08.11.2018 він припинив членство в політичній партії "Християнсько-Демократичний Союз" та станом на дату прийняття оскарженої постанови він являвся безпартійним, то законних підстав у відповідача для відмови в реєстрації кандидатів у депутати Копичинецької міської ради ОСОБА_1 були відсутні, а тому оскаржена постанова підлягає скасуванню.

В судове засідання сторони по справі належним чином повідомлені про час, дату та місце розгляду справи судом не прибули, про причини не прибуття суд не повідомили. Відповідач у встановлений судом строк відзив на позовну заяву не подав.

У зв'язку з неявкою у судове засідання всіх осіб, які беруть учать у справі, суд, керуючись частиною четвертою статті 229 КАС України не здійснював фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу та розглянув дану справу в порядку письмового провадження відповідно до частини дев'ятої статті 205 КАС України.

Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд встановив наступні обставини.

Постановою Центральної виборчої комісії "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 23 грудня 2018 року" від 12.10.2018 № 156 призначено на неділю, 23.12.2018, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1 - 22.

Як слідує з матеріалів справи, Гусятинська районна організація політичної партії "Громадянська позиція" на конференції зазначеної партії, що відбулася 20.11.2018, висунула кандидата у депутати Копичинецької міської ради ОСОБА_1, як безпартійного.

Надалі, 28.11.2018 Гусятинська районна організація політичної партії "Громадянська позиція" подала до Копичинецької міської виборчої комісії заяву разом з іншими документами щодо реєстрації кандидатів у депутати Копичинецької міської ради, висунутих 20.11.2018 на конференції зазначеної партії та включених до виборчого списку кандидатів у депутати Копичинецької міської ради від політичної партії "Громадянська позиція" у багатомандатному виборчому окрузі на перших місцевих виборах 23.12.2018.

За результатами розгляду зазначеної заяви та доданих до неї документів відповідач 29.11.2018 прийняв постанову № 17 "Про виключення ОСОБА_1 із кандидатів в депутати Копичинецької міської ради, включених до виборчого списку Гусятинської районної організації політичної партії "Громадянська позиція" у багатомандатному виборчому окрузі на перших місцевих виборах 23 грудня 2018 року", якою відмовив в реєстрації у кандидатів в депутати Копичинецької міської ради ОСОБА_1 на підставі частини другої статті 36 Закону № 595-VIII, мотивуючи тим, що включений до виборчого списку політичної партії "Громадянська позиція" ОСОБА_1 є керівником Гусятинської районної організації партії Християнсько - Демократичний Союз.

Визначаючись щодо позовних вимог, суд виходить з того, що відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Преамбула Закону № 595-VIII визначає основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост.

Частиною другою статті 36 Закону № 595-VIII визначено, що місцева організація партії може висунути особу, яка є членом цієї політичної партії, або безпартійного громадянина.

Водночас, суд зазначає, що стаття 36 Закону № 595-VIII перебуває у розділі VI "Висунення кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости" Закону № 595-VIII, а тому розділом VI Закону № 595-VIII встановлений порядок висунення кандидатів (крім іншого) у депутати міських рад, за яким (крім іншого) передбачено, що кандидатом від місцевої організації партії може бути висунуто особу, яка є членом цієї політичної партії, або безпартійного громадянина.

Закон № 595-VIII не надає місцевій організації політичної партії права висунення кандидата, який перебуває у іншій політичній партії.

Відповідно до частини першої статті 41 Закону № 595-VIII кандидати у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, включені до виборчого списку кандидатів у депутати від місцевої організації партії, реєструються відповідною територіальною виборчою комісією в разі дотримання умов, передбачених статтею 38 цього Закону.

Частина перша статті 38 Закону № 595-VIII визначає такі умови реєстрації кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі - подання відповідній територіальній виборчій комісії наступних документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником місцевої організації партії та засвідченої печаткою місцевої організації партії або організації відповідної політичної партії вищого рівня;

2) копії рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, засвідченої підписом керівника та печаткою партії;

3) рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати від цієї місцевої організації партії, яке повинне бути підписане керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується підписом керівника та печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

4) виборчого списку кандидатів у депутати від місцевої організації партії за формою, затвердженою Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, підписаного керівником місцевої організації партії, засвідченого печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;

5) заяв осіб, включених до виборчого списку кандидатів у депутати від цієї місцевої організації партії, про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї місцевої організації партії і бути кандидатом у депутати по відповідному територіальному виборчому округу (крім першого кандидата у такому списку, який згоди бути кандидатом у депутати по територіальному виборчому округу не надає) та згоду на оприлюднення біографічних відомостей у зв'язку з участю у місцевих виборах;

6) автобіографій осіб, включених до виборчого списку кандидатів у депутати від місцевої організації партії, що обов'язково повинні містити: прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік і місце народження, відомості про громадянство, освіту, трудову діяльність, посаду, місце роботи (заняття), громадську роботу (в тому числі на виборних посадах), партійність, склад сім'ї, місце проживання, контактний телефон, наявність чи відсутність представницького мандата та судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину;

7) декларації про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру кожної особи, включеної до виборчого списку кандидатів у депутати від відповідної місцевої організації партії, відповідно до статті 45 цього Закону;

8) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред'явлення виконавчого документа до примусового виконання;

9) по чотири фотографії осіб, включених до виборчого списку кандидатів у депутати місцевої організації партії, розміром 4 х 6 сантиметрів;

10) документа про внесення грошової застави відповідно до статті 44 цього Закону.

До зазначених у цій частині документів додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної особи, включеної до виборчого списку кандидатів у депутати відповідної місцевої організації партії.

Відповідно до частини дев'ятої статті 41 Закону № 595-VIII територіальна виборча комісія не пізніш як на третій день з дня прийняття документів, зазначених у частині першій статті 38 цього Закону, але не пізніш як за 23 дні до дня голосування приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів), включених до виборчого списку кандидатів у депутати.

Суд встановив, що за результатами розгляду заяви та доданих до неї документів щодо реєстрації кандидатів у депутати Копичинецької міської ради відповідач 29.11.2018 прийняв оскаржену постанову, якою відмовив в реєстрації у кандидатів в депутати Копичинецької міської ради ОСОБА_1 на підставі частини другої статті 36, частини 1 статті 46 Закону № 595-VIII.

Однак суд не погоджується із такою відмовою та вважає її протиправною, з огляду на наступне.

Частиною першою статті 46 Закону № 595-VIII визначено перелік підстав, з яких територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, а саме:

1) порушення встановленого цим Законом порядку висування кандидата, в тому числі перевищення встановленої частинами третьою - сьомою статті 36 цього Закону кількості кандидатів у депутати, які можуть бути висунуті у відповідному виборчому окрузі або закріплені за ним;

2) відсутності передбачених цим Законом документів для реєстрації особи кандидатом;

3) припинення громадянства України особи;

4) визнання судом особи недієздатною, набрання щодо неї законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину;

5) виявлення територіальною виборчою комісією обставин, за яких особу не може бути обрано депутатом або сільським, селищним, міським головою, старостою відповідно до статті 9 цього Закону;

6) висування кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости від місцевої організації партії, щодо якої центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, прийнято у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку рішення про невідповідність її або партії в цілому діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".

Системний аналіз зазначеної норми дає підстави для висновку про те, що Закон № 595-VIII містить вичерпний перелік підстав щодо відмови у реєстрації кандидата в депутати.

Водночас, частина друга статті 46 Закону № 595-VIII визначає, що рішення про відмову в реєстрації кандидата повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення видається особі, яка відповідно до частини четвертої статті 41, частини другої статті 42, частини другої статті 43 цього Закону подавала документи для реєстрації кандидата (кандидатів) в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, або кандидату особисто у строки, визначені частиною дев'ятою статті 41, частиною четвертою статті 42, частиною четвертою статті 43 цього Закону.

Зі змісту оскарженої постанови Копичинецької міської виборчої комісії Гусятинського району Тернопільської області № 17 від 29.11.2018 слідує те, що у ній відсутня будь - яка з наведених підстав, визначених частиною першою статті 46 Закону № 595-VIII, що слугувало для прийняття оскарженої постанови.

Посилання відповідача на частину другу статті 36 Закону № 595-VIII, яка визначає, що місцева організація партії може висунути особу, яка є членом цієї політичної партії, або безпартійного громадянина, як на підставу для прийняття оскарженої постанови, є хибним, оскільки такі обставини в розумінні Закону № 595-VIII не є підставою для відмови в реєстрації кандидата в депутати.

Крім того, перевірка таких відомостей про особу кандидата, відповідно до статті 25 Закону № 595-VIII не належить до повноважень територіальних виборчих комісій.

Водночас, відповідно до частини шостої статті 6 Закону України "Про політичні партії в Україні" № 2365-III від 05.04.2001 (далі - Закон № 2365-III) громадянин України має право в будь-який час зупинити чи припинити своє членство в політичній партії шляхом подання заяви до відповідних статутних органів політичної партії. Членство в політичній партії зупиняється чи припиняється з дня подання такої заяви та не потребує додаткових рішень. З цього ж дня припиняється перебування громадянина України на будь-яких виборних посадах в політичній партії.

Як слідує з матеріалів справи, що 08.11.2018 позивачем було подано заяву до голови Тернопільської обласної організації партії "Християнсько - Демократичний Союз", в якій останній просив звільнити його з посади голови Гусятинської районної організації партії "Християнсько - Демократичний Союз" та припинити членство у зазначеній партії з дати подання ним заяви.

Внаслідок чого, 08.11.2018 Гусятинська районна організація політичної партії "Християнсько-Демократичний Союз" на засіданні загальних зборів звільнила ОСОБА_1 з посади голови зазначеної партії та обрала головою Гусятинської районної організації політичної партії "Християнсько-Демократичний Союз" ОСОБА_2, про що був складений відповідний протокол № 1 засідання Загальних зборів зазначеної партії.

Водночас, суд звертає увагу на те, що невчасне внесення відповідних даних до реєстрів про припинення членства в політичні партії ОСОБА_1, не може бути підтвердженням належності останнього до певної політичної партії, оскільки статтею 6 Закону № 2365-III визначено вихід з політичної партії з дня подання такої заяви (та не потребує додаткових рішень), а не з моменту винесення відповідних даних до реєстрів органів юстиції.

Частиною другою статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статей 9, 77 КАС кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно статті 90 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Таким чином, враховуючи те, що 08.11.2018 позивач припинив членство в політичній партії "Християнсько-Демократичний Союз", що підтверджується відповідним протоколом № 1 засідання Загальних зборів зазначеної партії, а також те, що станом на дату прийняття оскарженої постанови позивач являвся безпартійним, суд дійшов висновку, що законних підстав у відповідача для відмови ОСОБА_1 в реєстрації кандидатів у депутати Копичинецької міської ради були відсутні, а отже позовні вимоги є обґрунтованими та такими що підлягають до задоволення.

Щодо обраного позивачем способу захисту порушеного права шляхом визнання незаконною, протиправною та скасування постанови Копичинецької міської виборчої комісії Гусятинського району Тернопільської області № 17 від 29.11.2018, суд зазначає, що у відповідності до вимог статті пункту другого частини 2 ст. 245 КАС України, суд у разі задоволення позову може прийняти рішення про визнання протиправним та скасування акта чи окремих його положень.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають до задоволення шляхом визнання протиправною та скасування постанови Копичинецької міської виборчої комісії Гусятинського району Тернопільської області № 17 від 29.11.2018 "Про виключення ОСОБА_1 із кандидатів в депутати Копичинецької міської ради, включених до виборчого списку Гусятинської районної організації політичної партії "Громадянська позиція" у багатомандатному виборчому окрузі на перших місцевих виборах 23 грудня 2018 року", та з метою відновлення прав, свобод та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся, - зобов'язати Копичинецьку міську виборчу комісію Гусятинського району Тернопільської області повторно розглянути подану заяву Гусятинської районної організації політичної партії "Громадянська позиція" разом з іншими документами щодо реєстрації кандидата у депутати Копичинецької міської ради ОСОБА_1 на перших місцевих виборах 23.12.2018.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250, 271, 273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1, РНОКПП: НОМЕР_1) до Копичинецької міської виборчої комісії Гусятинського району Тернопільської області (місце знаходження: вул. 22 Січня, 29, м. Копичинці, Гусятинський район, Тернопільська область, 48260, код ЄДРПОУ: 33866326), треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача політична партія "Громадянська позиція" в особі Гусятинської районної організації політичної партії "Громадянська позиція" (місцезнаходження: вул. Дмитрівська, 45/20, м. Київ, 135, 001135, код ЄДРПОУ 33492420) та Головне територіальне управління юстиції у Тернопільській області (місцезнаходження: вул. Грушевського,8, м. Тернопіль, 46021, код ЄДРПОУ 34905804) про визнання протиправною та скасування постанови, зобов'язання вчинити дії, - задовольнити в повному обсязі.

Визнати протиправною та скасувати постанову Копичинецької міської виборчої комісії Гусятинського району Тернопільської області № 17 від 29.11.2018 "Про виключення ОСОБА_1 із кандидатів в депутати Копичинецької міської ради, включених до виборчого списку Гусятинської районної організації політичної партії "Громадянська позиція" у багатомандатному виборчому окрузі на перших місцевих виборах 23 грудня 2018 року".

Зобов'язати Копичинецьку міську виборчу комісію Гусятинського району Тернопільської області повторно розглянути подану заяву Гусятинської районної організації політичної партії "Громадянська позиція" разом з іншими документами щодо реєстрації кандидата у депутати Копичинецької міської ради ОСОБА_1 на перших місцевих виборах 23.12.2018.

Копію судового рішення невідкладно направити учасникам справи.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд в дводенний строк з дня їх проголошення.

Повне судове рішення складено 03 грудня 2018 року.

Головуючий суддя Мірінович У.А.

Суддя Баранюк А.З.

Суддя Осташ А.В.

Копія вірна

Суддя Мірінович У.А.

Дата ухвалення рішення03.12.2018
Оприлюднено10.12.2018

Судовий реєстр по справі —500/2618/18

Рішення від 03.12.2018

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

Ухвала від 02.12.2018

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмТелеграмВайберВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні