ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа № 813/1982/18
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 листопада 2018 року м. Львів
15 год. 25 хв.
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Качур Р.П., за участю секретаря судового засідання Кушика Й.-Д.М., розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (01001, м. Київ, вул. Б.Грінченка, 3) до повного товариства Ломбард Добробут ОСОБА_1, ОСОБА_2. (79066, АДРЕСА_1) про стягнення штрафу, -
в с т а н о в и в:
Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (далі - позивач, Нацкомфінпослуг) звернулася до Львівського окружного адміністративного суду із позовною заявою до повного товариства Ломбард Добробут ОСОБА_1, ОСОБА_2. (далі - відповідач) про стягнення штрафу у сумі 17000,00 грн.
В обґрунтування цього позову зазначено, що позивачем скеровано вимогу від 21.08.2017 про надання пояснень та їх письмового підтвердження, яка залишилась невиконаною, в подальшому складено акт про правопорушення відповідачем вимог чинного законодавства у сфері надання фінансових послуг від 15.11.2017, зокрема, Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" в частині ненадання інформації про провадження фінансової діяльності (чи її відсутності) та копій документів запитуваних у позивачем у Вимозі від 21.08.2017 за № 6363/16-8, а також товариством не надано звітності за останні 9 місяців 2017. Відповідач для участі у розгляді його справи на запрошення позивача не з'явився. З врахуванням викладеного, до відповідача вжито заходи впливу за порушення законодавства про фінансові послуги, а саме штрафну санкцію в розмірі 17000,00 грн. Постанову про її накладення скеровано відповідачу, однак станом на момент пред'явлення цього позову до суду відповідачем не надано документів на виконання цієї постанови, а сума штрафних санкцій від відповідача до бюджету не надходила.
Оскільки право пред'явлення до вимоги про стягнення на користь держави штрафних санкцій за постановами уповноваженого органу відноситься до компетенції Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, остання як позивач, представляючи інтереси держави, звернулася із цим позовом до суду.
Ухвалою суду від 16.05.2018 року провадження в адміністративній справі відкрито за правилами загального позовного провадження. Ухвалою суду від 11.10.2018 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
Позивач явки уповноваженого представника у судове засідання не забезпечив, про дату, час і місце судового розгляду повідомлений належним чином.
28.11.2018 за вх. № 4406ел. від представника позивача надійшло клопотання про розгляд справи за відсутності уповноваженого представника позивача.
Позиція позивача викладена у позовній заяві, просив позов задовольнити.
Відповідач явки уповноваженого представника у судове засідання не забезпечив, про дату, час і місце судового розгляду відповідно до ч. 1 ст. 126 Кодексу адміністративного судочинства України вважається повідомленим належним чином, оскільки надіслана на зареєстроване місцезнаходження відповідача поштова кореспонденція суду повернулась із відміткою відділення поштового зв'язку: За закінченням терміну зберігання .
Клопотань про відкладення розгляду справи чи іншого змісту, відзиву на позовну не подавав.
Підстав для відкладення розгляду справи не встановлено, відтак, суд з'ясував фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини та з'ясував таке.
Повне товариство ЛОМБАРД ДОБРОБУТ ОСОБА_1, ОСОБА_2. (далі - ПТ ЛОМБАРД ДОБРОБУТ ) зареєстроване як юридична особа 18.06.2009, код ЄДРПОУ: НОМЕР_1, місцезнаходження: 79066, АДРЕСА_1; основний вид діяльності : 64. 92. Інші види кредитування (а.с.17-20).
21.08.2017 заступником директора департаменту - начальника відділу моніторингу впливу регуляторних актів на ринках діяльності фінансових компаній департаменту регулювання та нагляду за наданням фінансових послуг фінансовими компаніями скеровано ПТ Ломбард Добробут ОСОБА_1, ОСОБА_2. скеровано вимогу щодо надання інформації та документів за № 6363/16-8/8, у якій Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, на підставі пунктів 8, 12 частини 1 статті 28 Закону України „Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" та підпунктів 4, 28, 41 п. 4 Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, затвердженого Указом Президента України № 1070/2011 від 23.11.2011, вимагала надати пояснення щодо провадження діяльності (чи її відсутності) з надання фінансових послуг та підтверджуючі документи (належним чином завірені копії документів) за період 10.06.2017 - 30.06.2017. Вищевказану інформацію зобов'язано подати до Нацкомфінпослуг до 11.09.2017. У разі ненадання або відмову у наданні письмової інформації на виконання цієї вимоги, письмово зазначити причину ненадання (а.с.21).
11.09.2017 за № 11/09/17 відповідачем скеровано позивачу лист, у якому повідомлено про те, що ця вимога одержана 08.09.2017 та надано пояснення, що відповідачем розпочато роботу по приведенню у відповідність діяльності з вимогами постанови. Однак, із цілої низки причин відповідач не вклався у встановлені терміни. На даний час відповідачем здійснюється активна підготовка і у найстисліші терміни документація буде готова для подання на ліцензію.
Вказана відповідь одержана позивачем згідно з відміткою на відбитку штемпелю вхідної документації 18.09.2017 (а.с.22)
15.11.2017 Нацкомфінпослуг складено акт про правопорушення вчинені Повним товариством Ломбард Добробут ОСОБА_1, ОСОБА_2. на ринку фінансових послуг № 2078/16-3/13 (а.с.10).
Вказаним актом зафіксовано, що станом на дату складення Акту відповідачем не надано інформацію про провадження діяльності (чи її відсутності) та копії документів, запитуваних у Вимозі від 21.08.2017 за № 6363/16-8. Вказане свідчить про порушення Товариством вимог чинного законодавства у сфері надання фінансових послуг, а саме п. 2 ч. 1 ст. 41 Закону України, щодо неподання інформації.
Також Товариством не надано звітні дані за 9 місяців 2017року, що свідчить про порушення Товариством вимог чинного законодавства у сфері надання фінансових послуг, а саме:
- ст. 14 Закону України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг щодо обов'язку фінансових установ надавати звітність відповідно до законів та нормативно-правових актів державних органів з питань регулювання діяльності фінансових установ та регулювання ринків фінансових послуг;
- пунктів 2.1 та 2.2. розділу 2 Порядку складання та подання звітності ломбардами до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 04.11.2004 № 2740, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.11.2004 за № 1482/10081 щодо неподання звітних даних за 9 місяців 2017 року до Нацкомфінпослуг (а.с.10).
16.11.2017 за № 9265/16-8/1 відповідачу скеровано лист, відповідно до якого йому скеровано акт про правопорушення, вчинені відповідачем на ринку фінансових послуг від 15.11.2017 за № 2078/16-3/3 (додано).
У цьому листі також повідомлено, що розгляд справи відбудеться 06.12.2017 о 14:10 хв. За адресою: м. Київ, вул. Б. Грінченка, 3, конференц зал (1 поверх). Справа про правопорушення законодавства про фінансові послуги може розглядатися за участю уповноваженого представника Товариства, який може надавати пояснення та документи, що стосуються справи (а.с.11).
06.12.2017 Нацкомфінпослуг винесено постанову № 1277/2078/16-3/13-П про застосування штрафної санкції за правопорушення вчинені на ринках фінансових послуг та застосовано до відповідача штрафну санкцію у розмірі 17000,00 грн. (а.с.12-13).
07.12.2017 відповідача повідомлено про розгляд справи, розпочатої актом про правопорушення вчинені відповідачем на ринку фінансових послуг від 15.11.2017, вказану постанову скеровано відповідачу листом за № 8723/16-8 (а.с.14)
Оскільки штраф не сплачено відповідачем добровільно, позивач звернувся із цим позовом до суду.
Вирішуючи справу, суд керується таким.
Загальні правові засади у сфері надання фінансових послуг, здійснення регулятивних та наглядових функцій за діяльністю з надання фінансових послуг встановлюється Законом України Про фінансові послуги та державне регулювання та державне регулювання ринків фінансових послуг № 2664-ІІІ від 12.07.2001, у редакції, чинній станом на момент виникнення спірних правовідносин (далі Закон № 2664-ІІІ).
Фінансова установа - юридична особа, яка відповідно до закону надає одну чи декілька фінансових послуг, а також інші послуги (операції), пов'язані з наданням фінансових послуг, у випадках, прямо визначених законом, та внесена до відповідного реєстру в установленому законом порядку. До фінансових установ належать банки, кредитні спілки, ломбарди, лізингові компанії, довірчі товариства, страхові компанії, установи накопичувального пенсійного забезпечення, інвестиційні фонди і компанії та інші юридичні особи, виключним видом діяльності яких є надання фінансових послуг, а у випадках, прямо визначених законом, - інші послуги (операції), пов'язані з наданням фінансових послуг. Не є фінансовими установами (не мають статусу фінансової установи) незалежні фінансові посередники, що надають послуги з видачі фінансових гарантій в порядку та на умовах, визначених Митним кодексом України (п. 1 ч. 1 ст. 1 Закону № 2664-ІІІ).
Відповідно до ст. 14 Закону № 2664-ІІІ, фінансова установа зобов'язана вести облік своїх операцій та надавати звітність відповідно до вимог законів та нормативно-правових актів державних органів з питань регулювання діяльності фінансових установ та ринків фінансових послуг.
Вимоги до складання та подання звітності ломбардами до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, установлює загальні вимоги до заповнення форм звітності та терміни їх подання визначено Порядком складання та подання звітності ломбардами до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, затвердженого розпорядженням Держфінпослуг № 2740 від 04.11.2004, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23.11.2004 за № 1482/10081 (далі - Порядок № 2740) (у редакції, чинній станом на момент виникнення спірних правовідносин).
Пунктом п. 2.1 Порядку № 2740 передбачено, що ломбарди складають та подають до Нацкомфінпослуг звітність за формами: Загальна інформація про ломбард (додаток 1); Звіт про склад активів та пасивів ломбарду (додаток 2); Звіт про діяльність ломбарду (додаток 3).
Згідно з п. 2.2 Порядку № 2740 звітним періодом для складання звітності, яка подається до Нацкомфінпослуг, є календарний рік. Проміжна звітність складається щокварталу наростаючим підсумком з початку звітного року. Ломбарди складають звітність за станом на кінець останнього дня кварталу (року).
Квартальну та річну звітність ломбарди подають у терміни, визначені пунктом 5 Порядку подання фінансової звітності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2000 року № 419.
Відповідно до п. 10 ч. 1 ст. 28 Закону № 2664-ІІІ, у разі порушення законодавства про фінансові послуги, нормативно-правових актів національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує заходи впливу та накладає адміністративні стягнення.
Статтею 39 Закону №2664-14 передбачено, що у разі порушення законів та інших нормативно-правових актів, що регулюють діяльність з надання фінансових послуг, національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує заходи впливу відповідно до закону.
Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, обирає та застосовує заходи впливу на основі аналізу даних та інформації стосовно порушення, враховуючи наслідки порушення та наслідки застосування таких заходів.
Статтею 40 Закону № 2664-ІІІ визначено види заходів впливу, які можуть застосовуватись Нацкомфінспослуг, у тому числі, накладати штрафи в розмірах, передбачених статтями 41 і 43 цього Закону (п. 3 ч. 1 ст. 40 Закону № 2664).
Відповідно до ст. 41 Закону № 2664-ІІІ, національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує до учасників ринків фінансових послуг (крім споживачів фінансових послуг) штрафні санкції за, у тому числі, неподання, несвоєчасне подання або подання завідомо недостовірної інформації - у розмірі від 100 до 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян
Згідно зі ст. 42 Закону штрафи, передбачені статтею 41 цього Закону, накладаються Головою, іншими членами національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, а також уповноваженими комісією посадовими особами після розгляду матеріалів, що засвідчують факт правопорушення.
Про вчинення правопорушення, зазначеного у статті 41 цього Закону, уповноваженою особою, яка його виявила, складається акт, який разом з поясненнями керівника, іншої відповідальної посадової особи чи фізичної особи - підприємця та документами, що стосуються справи, протягом трьох днів надсилається посадовій особі, яка має право накладати штраф.
Ці приписи Закону № 2664-ІІІ узгоджуються з приписами Положення про застосування Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, заходів впливу за порушення законодавства про фінансові послуги, затвердженого розпорядженням Нацкомфінпослуг № 2319 від 20.11.2012, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 18.12.2012 за № 2112/22424 (далі - Положення № 2319), у редакції, чинній станом на момент виникнення спірних правовідносин.
Пунктом 1.5 розділу І Положення № 2319, Нацкомфінпослуг як колегіальний орган або уповноважені особи Нацкомфінпослуг обирають і застосовують заходи впливу на основі аналізу даних та інформації стосовно порушення законодавства про фінансові послуги, враховуючи наслідки порушення та застосування таких заходів.
Підпунктом 1 підпунктом 2.1 Положення № 2319 передбачено, що Нацкомфінпослуг може застосовувати відповідні заходи впливу, в тому числі, зобов'язати порушника вжити заходів для усунення порушення; накладати штрафи в розмірах, передбачених статтею 41 Закону України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг .
Пунктом 2.4 Положення № 2319 визначено, що рішення про накладення штрафної санкції (штрафу) на особу за правопорушення, вчинені на ринку фінансових послуг, приймається у вигляді постанови уповноваженої особи Нацкомфінпослуг.
Відповідно до п. 5.9. розділу 5 Положення № 2319, рішення Нацкомфінпослуг про застосування заходів впливу після набрання ними чинності є обов'язковими для виконання особами. У разі невиконання особами рішень про застосування заходів впливу Нацкомфінпослуг вживає заходів щодо виконання рішень у порядку, визначеному законодавством.
Частиною 3 ст. 41 Закону № 2664-ІІІ передбачено, що штрафи, накладені Уповноваженим органом, стягуються у судовому порядку.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно зі ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
Письмовими доказами, що долучені до матеріалів справи підтверджується, що підставою для прийняття постанови № 1277/2078/16-3/13-П від 06.12.2017 про застосування штрафної санкції у розмірі 17000,00 грн. слугувало неподання відповідачем звітності за 9 місяців 2017 року (три квартали), що є порушенням ст. 14 Закону № 2664-14 та пунктів 2.1 та 2.2 Порядку № 2740.
Для спростування цього факту, позивач звернувся до відповідача із вимогою про надання документів від 21.08.2017, в подальшому цей факт відображено в акті про правопорушення від 15.11.2017, який скеровано відповідачу та запропоновано прибути на розгляд справи щодо вказаного порушення. Відповідач на розгляд справи не прибув, факту існування цього правопорушення не спростував, відтак до нього застосовано штрафні санкції, що викладено у постанові від 06.12.2017 про застосування штрафної санкції.
Також судом встановлено, що у постанові від 06.12.2017 відповідача зобов'язано про виконання або відмову від добровільного виконання вимог цієї постанови письмово повідомити Нацкомфінпослуг у термін до 09.01.2018 з одночасним наданням відповідних документів (а.с.12 зворот).
Слід зазначити, що докази оскарження постанови про застосування штрафних санкцій від 06.12.2017 відсутні, відтак така є обов'язковою до виконання.
Відповідачем не представлено доказів сплати відповідного штрафу ні позивачу, ні до суду.
Судом встановлено, що позивачем вжито всіх, передбачених чинним законодавством, заходів щодо стягнення штрафу.
Враховуючи викладене, а також відсутність з боку відповідача відзиву на позов, доказів сплати (в т.ч. часткових), суд вважає позовні вимоги є обґрунтованими та такими, які підлягають задоволенню в повному обсязі.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки у межах розгляду цієї справи свідків не залучено, а експертизи не проводились, підстав для стягнення судових витрат з відповідача не має.
Керуючись ст.ст. 19, 22, 25,72-77, 90, 139, 241-246, 250, пп. пп. 15.5 п. 15 розділу VІІ Перехідні положення КАС України, суд -
в и р і ш и в:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Стягнути з повного товариства ЛОМБАРД Добробут ОСОБА_1, ОСОБА_2. (79066, АДРЕСА_1; ЄДРПОУ: НОМЕР_1) до Державного бюджету України (на рахунок територіального управління Державної казначейської служби України за місцем знаходження платника на балансовий рахунок 3111 Надходження до загального фонду державного бюджету , код бюджетної класифікації за доходами: 21081100 Адміністративні штрафи та інші санкції символ звітності: 106) штраф у сумі 17000 (сімнадцять тисяч) грн. 00 коп.
3. Судові витрати з відповідача не стягувати.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення через Львівський окружний адміністративний суд до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
В судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Повний текст рішення складено та підписано 07.12.2018.
Суддя Качур Р.П.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.11.2018 |
Оприлюднено | 12.12.2018 |
Номер документу | 78457931 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Качур Роксолана Петрівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Качур Роксолана Петрівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Качур Роксолана Петрівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Качур Роксолана Петрівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Качур Роксолана Петрівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Качур Роксолана Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні