Рішення
від 28.11.2018 по справі 2540/2701/18
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 листопада 2018 року м. Чернігів Справа № 2540/2701/18

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої судді Падій В.В.,

за участю секретаря Кондратенко О.В.,

позивача ОСОБА_1,

представника позивача ОСОБА_2,

представників відповідача Лутай Н.М., Рудь Н.І.,

представника третьої особи Кузнєцової Є.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні, за правилами загального позовного провадження, справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Деснянської селищної ради Козелецького району Чернігівської області, державного реєстратора відділу Центру надання адміністративних послуг Кіптівської сільської ради Козелецького району Чернігівської області ОСОБА_6, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Відділ освіти Деснянської селищної ради Козелецького району Чернігівської області про визнання протиправними та скасування пунктів рішення і запису,

У С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1.) звернулась до суду з адміністративним позовом до Деснянської селищної ради Козелецького району Чернігівської області (далі - Деснянська селищна рада), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Відділ освіти Деснянської селищної ради Козелецького району Чернігівської області (далі - Відділ освіти), в якому просить суд: визнати протиправними та скасувати пункт 8, підпункт 9.1 пункту 9 рішення Деснянської селищної ради Козелецького району Чернігівської області від 24.05.2018 Про відміну рішення 20-ї сесії Деснянської селищної ради 7-го скликання від 12.04.2018 Про створення Деснянського освітнього округу, опорного закладу та його філій та затвердження рішення в іншій редакції ; скасувати запис від 05.06.2018, внесений до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, про перебування Косачівської загальноосвітньої школи I-III ступенів Деснянської селищної ради Чернігівської області в стані припинення та про голову комісії з припинення або ліквідатора - ОСОБА_7.

В обґрунтування позовних вимог позивач послався на прийняття відповідачем оскаржуваного рішення з численними порушеннями вимог чинного законодавства України, чим створено перешкоди для учнів Косачівської загальноосвітньої школи I-IIIступенів Деснянської селищної ради Козелецького району Чернігівської області в реалізації конституційних прав і свобод громадян щодо забезпечення належного доступу до загальної середньої освіти.

Ухвалою суду від 14 серпня 2018 року відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 13 вересня 2018 року на 10:00 год., та встановлено відповідачу 15-денний строк, з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі, для подання відзиву на позов.

Ухвалою суду від 15 серпня 2018 року у задоволенні заяви ОСОБА_1 про вжиття заходів забезпечення адміністративного позову відмовлено.

У строк, визначений судом, відповідачем подано відзив на адміністративний позов, в якому останній не погоджується з позовними вимогами, вважає їх необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню, з підстав, що згідно з пунктом 30 частини 1 статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад належать питання щодо реорганізації або ліквідації навчальних закладів комунальної форми власності. Засновником Косачівської загальноосвітньої школи I-III ступенів є Деснянська селищна рада Чернігівської області, а тому остання приймала оскаржувані рішення в межах повноважень та у спосіб, визначений законодавством України. Також Деснянською селищною радою був дотриманий Порядок проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2010 року № 996 щодо обговорення в громаді питання освітньої реформи: на освітніх нарадах, за участю директорів закладів освіти Деснянської селищної ради, засіданнях постійних комісій ради, пленарних засіданнях Деснянської селищної ради, на зустрічах з педагогічними колективами шкіл та представниками батьківської громадськості, оскільки і селищний голова, і депутати селищної ради неодноразово зустрічалися з батьками та жителями села щодо обговорення питання реорганізації вказаного навчального закладу.

07.09.2018 позивачем подано до суду відповідь на відзив, в якій позивач зазначає, що відповідач жодної інформаційно-роз'яснювальної роботи серед батьків дітей учнів Косачівської загальноосвітньої школи I-III ступенів та трудовим колективом школи щодо утворення освітнього округу, їх філій не проводив, відповідач жодних належних та допустимих доказів на підтвердження фактів існування зустрічей з батьками та трудовим колективом школи суду не надав; проекти оскаржуваних рішень відповідачем не оприлюднювались, у строк визначений законодавством України. За таких обставин вважає, що відповідач створив перешкоди дитині позивача в реалізації конституційних прав щодо забезпечення належного доступу до загальної середньої освіти та не врахував матеріального забезпечення та сприятливих умов навчання в Косачівській загальноосвітній школі I-III ступенів на відміну від Тужарської загальноосвітньої школи I-III ступенів.

Ухвалами суду від 13 вересня 2018 року, без виходу до нарадчої кімнати, занесеними секретарем судового засідання до протоколу судового засідання, залучено в якості другого відповідача начальника Центру надання адміністративних послуг Козелецької селищної ради Чернігівської області ОСОБА_8 та вирішено допитати в якості свідків ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11

04 вересня 2018 Деснянською селищною радою подано до суду заперечення на відповідь позивача, в яких остання зазначає, що при прийнятті оскаржуваних рішень Деснянська селищна рада, як засновник Косачівської загальноосвітньої школи I-III ступенів не обмежений нормативними документами у його вирішенні. Вважає, що Порядок проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2010 року № 996, не є обов'язковим, оскільки він носить рекомендаційний характер для органів місцевого самоврядування. Вважають, що вказаним Порядком визначено вичерпний перелік випадків, в яких в обов'язковому порядку проводяться консультації з громадськістю щодо проектів нормативно-правових актів, проте оскаржувані рішення не є нормативно-правовими актами, їм притаманні ознаки акту індивідуальної дії. Вважають, що оскаржувані рішення не є також регуляторними актами, а тому на них не поширюється Закон України Про засади державної регуляторної політики .

26.09.2018 начальником Центру надання адміністративних послуг Козелецької селищної ради Чернігівської області ОСОБА_8 подані до суду пояснення, в яких остання зазначає, що 05 червня 2018 року до Центру надання адміністративних послуг Козелецької селищної ради Чернігівської області звернулися представники Деснянської селищної ради з рішенням від 24 травня 2018 року про реорганізацію Косачівської загальноосвітньої школи I-III ступенів та Тужарської загальноосвітньої школи I-III ступенів. Оскільки Деснянською селищною радою був наданий повний пакет документів, за відсутності підстав для зупинення розгляду документів, державний реєстратор провів технічну реєстраційну дію в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців, та громадських формувань. При цьому повідомила, що 27 серпня 2018 року державним реєстратором Центру надання адміністративних послуг Кіптівської селищної ради Чернігівської області ОСОБА_6 проведено реєстраційну дію щодо припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття) Косачівської загальноосвітньої школи I-III ступенів та Тужарської загальноосвітньої школи I-III ступеня в Тужарську загальноосвітню школу I-III ступеня Деснянської селищної ради.

02.10.2018 ОСОБА_1 подана до суду заява про зміну позовних вимог, в якій остання просить: визнати протиправним та скасувати рішення Деснянської селищної ради Козелецького району Чернігівської області двадцять другої (позачергової) сесії сьомого скликання від 24.05.2018 Про відміну рішення 20-ї сесії Деснянської селищної ради 7-го скликання від 12.04.2018 Про створення Деснянського освітнього округу, опорного закладу та його філій та затвердження рішення в іншій редакції у частині, що стосується Косачівської загальноосвітньої школи I-III ступенів Козелецького району Чернігівської області (код ЄДРПОУ - 33512373); скасувати запис від 21.08.2018 № 10461120009000124, внесений державним реєстратором відділу Центру надання адміністративних послуг Кіптівської сільської ради Козелецького району Чернігівської області ОСОБА_6 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, про державну реєстрацію припинення Косачівської загальноосвітньої школи I-III ступенів Деснянської селищної ради Чернігівської області (код ЄДРПОУ - 33512373) шляхом реорганізації (злиття) та про юридичну особу-правонаступника: Тужарський заклад загальної середньої освіти I-III ступенів Деснянської селищної ради Чернігівської області, код ЄДРПОУ - 42405250, місцезнаходження: АДРЕСА_1.

Ухвалами суду від 03 жовтня 2018 року, без виходу до нарадчої кімнати, занесеними секретарем судового засідання до протоколу судового засідання, виключено з учасників справи другого відповідача - начальника Центру надання адміністративних послуг Козелецької селищної ради Чернігівської області ОСОБА_8 та залучено в якості другого відповідача державного реєстратора Центру надання адміністративних послуг Кіптівської селищної ради Чернігівської області ОСОБА_6 та вирішено допитати в якості свідків ОСОБА_12, ОСОБА_13 ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18

Ухвалою суду від 03 жовтня 2018 року строк підготовки справи № 2540/2701/18 до розгляду по суті продовжено до 29 жовтня 2018.

23.10.2018 ОСОБА_1 подана до суду заява про збільшення позовних вимог, в якій остання просить: визнати протиправним та скасувати рішення Деснянської селищної ради Козелецького району Чернігівської області двадцятої сесії сьомого скликання від 12.04.2018 Про створення Деснянського освітнього округу, опорного закладу та його філій у частині, що стосується Косачівської загальноосвітньої школи I-III ступенів Козелецького району Чернігівської області (код ЄДРПОУ - 33512373), зокрема пункт 6; визнати протиправним та скасувати рішення Деснянської селищної ради Козелецького району Чернігівської області двадцять другої (позачергової) сесії сьомого скликання від 24.05.2018 Про відміну рішення 20-ї сесії Деснянської селищної ради 7-го скликання від 12.04.2018 Про створення Деснянського освітнього округу, опорного закладу та його філій та затвердження рішення в іншій редакції у частині, що стосується Косачівської загальноосвітньої школи I-III ступенів Козелецького району Чернігівської області (код ЄДРПОУ - 33512373), зокрема пункт 8; скасувати запис від 21.08.2018 № 10461120009000124, внесений державним реєстратором відділу Центру надання адміністративних послуг Кіптівської сільської ради Козелецького району Чернігівської області ОСОБА_6 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, про державну реєстрацію припинення Косачівської загальноосвітньої школи I-III ступенів Деснянської селищної ради Чернігівської області (код ЄДРПОУ - 33512373) шляхом реорганізації (злиття) та про юридичну особу-правонаступника: Тужарський заклад загальної середньої освіти I-III ступенів Деснянської селищної ради Чернігівської області, код ЄДРПОУ - 42405250, місцезнаходження: АДРЕСА_1. Частиною 1 статті 47 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що крім прав та обов'язків, визначених у статті 44 цього Кодексу, позивач має право на будь-якій стадії судового процесу відмовитися від позову. Позивач має право змінити предмет або підстави позову, збільшити або зменшити розмір позовних вимог шляхом подання письмової заяви до закінчення підготовчого засідання або не пізніше ніж за п'ять днів до першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження.

Ухвалою суду від 29 жовтня 2018 року, без виходу до нарадчої кімнати, занесеною секретарем судового засідання до протоколу судового засідання, заява про збільшення позовних вимог від 23.10.2018, подана позивачем на стадії підготовчого провадження, приєднана до матеріалів справи.

Позивач та представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримали та просили суд їх задовольнити у повному обсязі з підстав, викладених у адміністративному позові та у відповіді на відзив.

Представники відповідача - Деснянської селищної ради у судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечували у повному обсязі та просили суд у їх задоволенні відмовити з підстав, викладених у відзиві на позов.

Державний реєстратор відділу Центру надання адміністративних послуг Кіптівської сільської ради Козелецького району Чернігівської області ОСОБА_6 у судове засідання 28 листопада 2018 року не з'явився, належним чином повідомлявся про дату, час та місце слухання справи, надав суду заяву про розгляд справи за його відсутності. У судовому засіданні 15 листопада 2018 року пояснив, що Деснянською селищною радою був наданий весь пакет документів на здійснення оскаржуваної реєстраційної дії, підстав для зупинення розгляду заяви або відмови у здійсненні реєстраційної дії не було, а тому він 21.08.2018 вніс запис № 10461120009000124 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, про державну реєстрацію припинення Косачівської загальноосвітньої школи I-III ступенів Деснянської селищної ради Чернігівської області (код ЄДРПОУ - 33512373) шляхом реорганізації (злиття) та про юридичну особу-правонаступника: Тужарський заклад загальної середньої освіти I-III ступенів Деснянської селищної ради Чернігівської області, код ЄДРПОУ - 42405250, місцезнаходження: АДРЕСА_1.

Представники третьої особи, без самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Відділ освіти Деснянської селищної ради Козелецького району Чернігівської області у судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечували у повному обсязі та просили суд у їх задоволенні відмовити, оскільки, оскаржувані рішення прийняті відповідачами на підставі, в межах повноважень та у спосіб визначений законодавством.

У судовому засіданні свідки ОСОБА_13, ОСОБА_9 та ОСОБА_18 пояснили, що їх діти навчалися в Косачівській загальноосвітній школі I-III ступенів та були присутні в травні 2018 року на батьківських зборах, на яких голова Деснянської селищної ради повідомив їм про створення Косачівської та Тужарської філій I-II ступенів, про закриття школи мова не йшла. Громадські слухання про закриття школи не проводились.

Свідок ОСОБА_10 повідомила, що вона працювала у Косачівській загальноосвітній школі I-III ступенів технічним працівником, у зв'язку з закриттям школи залишилась без роботи. У травні 2018 року голова Деснянської селищної ради проводив зустріч з батьками у школі, але вона не була присутня на цих зборах, тому не знає про що йшла мова на зборах.

Свідок ОСОБА_16 повідомила, що вона є депутатом Деснянської селищної ради. При прийнятті радою оскаржуваного рішення від 12.04.2018 утрималася, оскільки вважала, що вказане питання детально не вивчене, а за рішення ради від 24.05.2018 голосувала за . Під час прийняття радою оскаржуваних рішень питання щодо зони гарантованого добровільного відселення не обговорювалося, з жителями територіальної громади для обговорення питання реорганізації шкіл вона як депутат не зустрічалася.

Свідок ОСОБА_17, житель с. Тужар пояснила, що питання реорганізації шкіл неодноразово обговорювалося та було вирішено в окрузі все ж таки зберегти навчальний заклад I-III ступенів, а тому вони звернулися до депутатів із зверненням щодо збереження Тужарської загальноосвітньої школи I-III ступенів.

Свідок ОСОБА_15, депутат Деснянської селищної ради пояснила, що питання реорганізації навчальних закладів виникло в квітні 2018 року, а тому вона разом з іншими депутатами їздила в с. Косачівку, де зустрічалися з батьками та обговорювали це питання, оглядали приміщення шкіл в с. Косачівка та с. Тужар. Приміщення школи в с. Тужар краще, сучасніше, а тому було вирішено зберегти навчальний заклад I-III ступенів в цьому селі.

Свідок ОСОБА_12 повідомив, що він був присутнім у школі на зборах з селищним головою та на сесії селищної ради, на якій повідомляли, що на одного учня в с. Десні витрачається - 11000 грн., а в с. Косачівка - 47000 грн. Питання території зони гарантованого добровільного відселення взагалі ні на зборах, ні на сесії не обговорювалось.

Свідок ОСОБА_14 повідомила, що голова Деснянської селищної ради зустрічався в школі з батьками дітей, пропонував їм два варіанти: або залишити школу або відремонтувати дорогу; батьки бажали, щоб у с. Косачівка залишилася школа. З проектами рішень селищної ради щодо реорганізації шкіл не була ознайомлена.

Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представників учасників справи, допитавши свідків, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов підлягає задоволенню повністю з наступних підстав.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 є матір'ю учня 1 класу Косачівської загальноосвітньої школи I-III ступенів Деснянської селищної ради Козелецького району Чернігівської області (код ЄДРПОУ - 33512373) (далі - Косачівська загальноосвітня школа I-III ступенів) ОСОБА_19, ІНФОРМАЦІЯ_1, що підтверджується довідкою від 11.06.2018 № 8, наявною в матеріалах справи (том 1, а.с. 120) та не заперечується учасниками справи.

З метою формування оптимальної мережі закладів загальної середньої освіти, забезпечення профільної освіти учнів старшої школи виконавчий комітет Деснянської селищної ради 26 лютого 2018 року прийняв рішення № 09 Про затвердження умов проведення Конкурсу з визначення опорного закладу загальної середньої освіти Деснянської селищної ради Чернігівської області , яким вирішив провести конкурс на кращий проект опорного закладу загальної середньої освіти з 01 березня по 31 березня 2018 та затвердив умови проведення конкурсу та склад конкурсної комісії (том 2, а. с.74- 80).

Рішенням конкурсної комісії з визначення опорного закладу загальної середньої освіти Деснянської селищної ради Чернігівської області від 26 березня 2018 року вирішено визначити Опорним закладом Деснянської селищної ради Чернігівської області навчально-виховний комплекс Гімназія - загальноосвітня школа I ступеня , що підтверджується протоколом засідання конкурсної комісії № 1, наявним в матеріалах справи (том 2, а.с. 81-82).

12 квітня 2018 року Деснянською селищною радою двадцятою сесією сьомого скликання прийнято рішення Про створення Деснянського освітнього округу, опорного закладу та його філій , яким передбачено створення Деснянського освітнього округу, затверджено перелік суб'єктів Деснянського освітнього округу Чернігівської області, створено Опорний заклад Деснянський навчально-виховний комплекс Гімназія - загальноосвітня школа I ступеня Деснянської селищної ради Чернігівської області, з двома філіями: Косачівська філія I-II ступенів та Тужарська філія I-II ступенів.

Не погодившись із вказаним рішенням Деснянської селищної ради, батьки учнів Косачівської загальноосвітньої школи звернулися до голови Деснянської селищної ради ОСОБА_20 та депутатів Деснянської селищної ради з проханням щодо збереження за навчальним закладом статусу Косачівської загальноосвітньої школи I-III ступенів Козелецького району Чернігівської області, який існував до реорганізації (т. 2, а.с. 85).

Розпорядженням Деснянської селищної ради від 05.05.2018 Про скликання позачергової двадцять першої сесії селищної ради сьомого скликання вирішено скликати 14 травня 2018 року о 12.00 год. позачергову двадцять першу сесію селищної ради сьомого скликання, з винесенням на порядок денний розгляд питання, зокрема, Про відміну рішення 20-ї сесії сьомого скликання від 12.04.2018 року Про створення освітнього округу Деснянської селищної ради, опорного закладу та його філій (т.2, а.с. 91).

З протоколу позачергової двадцять першої сесії селищної ради сьомого скликання від 14 травня 2018 року випливає, що проект рішення Про відміну рішення 20-ї сесії сьомого скликання від 12.04.2018 року Про створення освітнього округу Деснянської селищної ради, опорного закладу та його філій не прийнятий як рішення ради (т.2, а.с. 92-94).

17.05.2018 ініціативна група жителів територіальної громади звернулася до голови Деснянської селищної ради ОСОБА_20 з проханням скликати позачергову сесію селищної ради та винесення на розгляд питання Про створення Деснянського освітнього округу, опорного закладу та його філій (т.2, а.с. 95-96).

Розпорядженням Деснянської селищної ради від 18.05.2018 Про скликання позачергової двадцять першої сесії селищної ради сьомого скликання вирішено скликати 24 травня 2018 року о 10.00 год. позачергову двадцять другу сесію селищної ради сьомого скликання, з винесенням на порядок денний розгляд питання Про відміну рішення 20-ї сесії сьомого скликання від 12.04.2018 року Про створення освітнього округу Деснянської селищної ради, опорного закладу та його філій та затвердження рішення в іншій редакції (т.2, а.с. 98).

Рішенням Деснянської селищної ради Козелецького району Чернігівської області двадцять другої (позачергової) сесії сьомого скликання від 24.05.2018 Про відміну рішення 20-ї сесії Деснянської селищної ради 7-го скликання від 12.04.2018 Про створення Деснянського освітнього округу, опорного закладу та його філій та затвердження рішення в іншій редакції вирішено, зокрема, відмінити рішення 20-ї сесії Деснянської селищної ради 7-го скликання від 12.04.2018 Про створення Деснянського освітнього округу, опорного закладу та його філій та реорганізувати Косачівську загальноосвітню школу I-III ступенів Деснянської селищної ради Чернігівської області (код ЄДРПОУ - 33512373) та Тужарську загальноосвітню школу I-II ступенів Деснянської селищної ради Чернігівської області (код ЄДРПОУ - 33512352) шляхом злитття у Тужарську загальноосвітню школу I- III ступенів Деснянської селищної ради Чернігівської області, вважати Тужарську загальноосвітню школу I-III ступенів Деснянської селищної ради Чернігівської області правонаступником Косачівської загальноосвітньої школи I-III ступенів Деснянської селищної ради Чернігівської області (код ЄДРПОУ - 33512373) та Тужарської загальноосвітньої школи I-II ступенів Деснянської селищної ради Чернігівської області (код ЄДРПОУ - 33512352) та затверджено склад комісії з реорганізації вказаних шкіл, якій необхідно вжити всі заходи, пов'язані з реорганізацією навчальних закладів в порядку, визначеному чинним законодавством України.

21.08.2018 державним реєстратором відділу Центру надання адміністративних послуг Кіптівської сільської ради Козелецького району Чернігівської області ОСОБА_6 внесено запис № 10461120009000124 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, про державну реєстрацію припинення Косачівської загальноосвітньої школи I-III ступенів Деснянської селищної ради Чернігівської області (код ЄДРПОУ - 33512373) шляхом реорганізації (злиття) та про юридичну особу-правонаступника: Тужарський заклад загальної середньої освіти I-III ступенів Деснянської селищної ради Чернігівської області, код ЄДРПОУ - 42405250, місцезнаходження: АДРЕСА_1.

Вважаючи протиправними оскаржувані рішення Деснянської селищної ради та запис державного реєстратора позивач звернувся до суду за захистом своїх прав та інтересів.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з наступного.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Визначаючись щодо позовних вимог, суд виходить з того, що частиною першою статті 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Відповідно до частини другої статті 2 КАС України в справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

При розгляді даної справи адміністративний суд має з'ясувати, чи були оскаржувані рішення Деснянської селищної ради прийняті, зокрема, у межах повноважень, відповідно до закону та з дотриманням встановленої процедури, а також, чи були такі рішення прийняті на засадах розумності, добросовісності та пропорційності.

Відповідно до Конституції України народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування (частина друга статті 5). В Основному Законі України встановлено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України (частина перша статті 140).

Гарантоване державою місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи і передбачає правову, організаційну та матеріально-фінансову самостійність, яка має певні конституційно-правові межі, встановлені, зокрема, приписами статей 19, 140, 143, 144, 146 Основного Закону України.

З аналізу вказаних конституційних положень вбачається, що органи місцевого самоврядування, здійснюючи владу і самостійно вирішуючи питання місцевого значення, віднесені законом до їх компетенції, та приймаючи рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території, зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Повноваження Деснянської селищної ради та порядок їх реалізації у спірних правовідносинах визначаються, зокрема, Законом України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР Про місцеве самоврядування в Україні (далі - Закон № 280/97-ВР), Законом України від 5 вересня 2017 року № 2145-VIII Про освіту (далі - Закон № 2145-VIII), Законом України від 13 травня 1999 року № 651-XIV Про загальну середню освіту (далі - Закон № 651-XIV) (у редакціях, чинних на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до абзацу 2 пункту 30 частини першої статті 26 Закону № 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності.

Згідно з положеннями частини третьої статті 36 Закону № 2145-VIII сільські, селищні ради мають право засновувати заклади освіти, реорганізовувати і ліквідовувати їх, забезпечують їх діяльність та розвиток.

Частиною 1 статті 13 Закону № 2145-VIII встановлено, що для забезпечення територіальної доступності повної загальної середньої освіти органи місцевого самоврядування створюють і утримують мережу закладів освіти та їхніх філій. Кожна особа має право здобувати початкову та базову середню освіту в закладі освіти (його філії), що найбільш доступний та наближений до місця проживання особи. Право особи здобувати початкову та базову середню освіту у державному або комунальному закладі освіти (його філії), за яким закріплена територія обслуговування, на якій проживає ця особа, гарантується, що не обмежує право особи обрати інший заклад освіти.

Відповідно до частини 2 статті 13 Закону № 2145-VIII з метою створення умов для здобуття повної загальної середньої освіти, запровадження профільного навчання, забезпечення всебічного розвитку особи, раціонального та ефективного використання наявних ресурсів і матеріально-технічної бази закладів освіти, їх модернізації створюється освітній округ. Освітній округ - це сукупність закладів освіти (їхніх філій), у тому числі закладів позашкільної освіти, закладів культури, фізичної культури і спорту, що забезпечують доступність освіти для осіб, які проживають на відповідній території.

Опорний заклад освіти - це заклад загальної середньої освіти, що має зручне розташування для підвезення дітей з інших населених пунктів, забезпечений кваліфікованими педагогічними кадрами, має сучасну матеріально-технічну і навчально-методичну базу та спроможний забезпечувати на належному рівні здобуття профільної освіти.

Положення про освітній округ і опорний заклад освіти затверджується Кабінетом Міністрів України.

Частиною 3 Закону № 2145-VIII передбачено, що з метою наближення місця навчання дітей до їхнього місця проживання у відповідному населеному пункті може утворюватися філія закладу освіти. Філія закладу освіти - це територіально відокремлений структурний підрозділ закладу освіти, що не має статусу юридичної особи та діє на підставі положення, затвердженого засновником відповідного закладу освіти на основі типового положення, що затверджується центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.

Згідно з частинами 1 та 2 статті 11 Закону № 651-XIV рішення про створення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування, типу і форми власності приймає його засновник (засновники). Засновником закладу загальної середньої освіти може бути, зокрема, відповідна рада від імені територіальної громади (громад). Заклади загальної середньої освіти створюються з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх, соціально-економічних, національних і мовних потреб територіальної громади та/або суспільства. У разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти засновник зобов'язаний забезпечити здобувачам освіти можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти.

Аналізуючи наведені правові норми, суд дійшов висновку, що рішення про ліквідацію та реорганізацію навчального закладу комунальної форми власності приймає місцева (сільська, селищна, міська) рада, як засновник навчального закладу, виключно на пленарних засіданнях.

Як випливає з пункту першого Розділу I Загальні положення Статуту Косачівської загальноосвітньої школи I-III ступенів Козелецького району Чернігівської області (далі - Статут), прийнятого на загальних зборах трудового колективу 27.01.2016, протокол № 1, затвердженого рішенням IV позачергової сесії Деснянської селищної ради VII скликання та погодженого начальником відділу освіти Деснянської селищної ради 29.01.2016, засновником Косачівської загальноосвітньої школи I-III ступенів Козелецького району Чернігівської області є Деснянська селищна рада (т.1, а.с. 55-62).

Отже Деснянська селищна рада є засновником Косачівської загальноосвітньої школи I-III ступенів Козелецького району Чернігівської області та уповноваженим органом для прийняття рішення про реорганізацію вказаного навчального закладу.

Щодо дотримання процедури та порядку прийняття оскаржуваних рішень Деснянською селищною радою, суд зазначає наступне.

Частиною 1 статті 46 Закону № 280/97-ВР передбачено, що сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

Згідно з частиною 10 статті 46 Закону № 280/97-ВР рішення про скликання сесії ради відповідно до частин четвертої, шостої та восьмої цієї статті доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.

Відповідно до частини 13 статті 46 Закону № 280/97-ВР пропозиції щодо питань на розгляд ради можуть вноситися сільським, селищним, міським головою, постійними комісіями, депутатами, виконавчим комітетом ради, головою місцевої державної адміністрації, головою районної, обласної ради, загальними зборами громадян. Пропозиції щодо прийняття рішень, які відповідно до закону є регуляторними актами, вносяться з урахуванням вимог Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності .

Згідно з частиною 14 статті 46 Закону № 280/97-ВР не пізніш як на другій сесії затверджується регламент роботи відповідної ради, а також положення про постійні комісії ради.

Статтею 47 Закону № 280/97-ВР встановлено, що постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету. Постійні комісії за дорученням ради або за власною ініціативою попередньо розглядають проекти програм соціально-економічного і культурного розвитку, місцевого бюджету, звіти про виконання програм і бюджету, вивчають і готують питання про стан та розвиток відповідних галузей господарського і соціально-культурного будівництва, інші питання, які вносяться на розгляд ради, розробляють проекти рішень ради та готують висновки з цих питань, виступають на сесіях ради з доповідями і співдоповідями. За результатами вивчення і розгляду питань постійні комісії готують висновки і рекомендації. Висновки і рекомендації постійної комісії приймаються більшістю голосів від загального складу комісії і підписуються головою комісії, а в разі його відсутності - заступником голови або секретарем комісії. Протоколи засідань комісії підписуються головою і секретарем комісії. Висновки і рекомендації постійної комісії, протоколи її засідань є відкритими та оприлюднюються і надаються на запит відповідно до Закону України Про доступ до публічної інформації .

Статтею 59 Закону України №280/97-ВР встановлено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Відповідно до частини 5 статті 59 Закону України №280/97-ВР акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.

З системного аналізу наведених правових норм вбачається, що всі питання порядку денного сесії розглядаються постійними комісіями ради, які розробляють проекти рішень ради та готують висновки з цих питань, виступають на сесіях ради з доповідями і співдоповідями, а проекти рішень місцева рада приймає на сесії, після обговорення, більшістю голосів у порядку визначеному законом та регламентом, прийнятим на сесії ради. Прийняті рішення набирають чинності лише після їх офіційної публікації або пізніше - з дати вказаної в рішенні.

Статтею 25 Регламенту роботи Деснянської селищної ради, затвердженого рішенням другої сесії селищної ради сьомого скликання 24 грудня 215 року (далі - Регламент) встановлено, що всі питання, включені до проекту порядку денного, які вносяться на розгляд ради, попередньо повинні обов'язково розглядатися профільною постійною комісією та іншими постійними комісіями, крім випадків, передбачених цим Регламентом.

Статтею 26 Регламенту передбачено, що до проекту порядку денного позачергової сесії вносяться лише ті питання, розгляд яких визначено у пропозиціях про скликання позачергової сесії. Питання, внесені до порядку денного позачергової сесії ради, можуть розглядатися профільною постійною комісією ради в день проведення сесії. У виняткових випадках питання, внесені до порядку денного позачергової сесії, можуть розглядатися на пленарних засіданнях без обговорення у постійних комісіях, якщо за це проголосувало більшість депутатів від загального складу.

Статтею 33 Регламенту встановлено, що не пізніше як за один день до розгляду питань на сесії постійні комісії ради проводять їх попереднє обговорення. За результатами вивчення і розгляду питань постійні комісії готують висновки і рекомендації, які розглядаються і враховуються при прийнятті остаточного рішення на сесії ради.

Згідно статті 35 Регламенту матеріали, підготовлені з відступами від вимог цього Регламенту, приймаються до розгляду на сесії ради, як виняток, лише у випадку, коли вони вимагають термінового вирішення, були розглянуті на профільній комісії та завізовані головами всіх постійних комісій і вносяться до порядку денного сесії в порядку їх надходження.

Стаття 57 Регламенту також визначає етапи, які включаються при обговоренні питання на пленарному засіданні.

Статтею 68 Регламенту визначено, що рішення ради з будь-якого питання приймається на її пленарному засіданні після його обговорення. Прийняття рішення без обговорення питання допускається лише у випадках, зазначених у цьому Регламенті.

Статтею 103 Регламенту визначено, який матеріал повинен містити протокол сесії.

Як вбачається з протоколу №2 засідання постійної комісії з питань освіти, культури, молоді, фізкультури і спорту Деснянської селищної ради від 03 квітня 2018 року комісією розглядалося питання, зокрема, про створення Деснянського освітнього округу, опорного закладу та його філій, на якому виносилося два варіанти реорганізації загальноосвітніх навчальних закладів: перший варіант - створення опорного закладу - Деснянський НВК та двох філій - Тужарська та Косачівська ЗОШ I -II ступенів; другий варіант об'єднання Тужарської та Косачівської ЗОШ I -III ступенів в одну.

Рішенням комісії було вирішено рекомендувати винести на розгляд сесії ради два проекти рішення Про створення Деснянського освітнього округу, опорного закладу та його філій та Про створення Деснянського освітнього округу, опорного закладу та його філій різних за змістом (т. 2, а.с. 69-70, т.3, а.с.119-126).

Суд зауважує, що належних та допустимих доказів на підтвердження розгляду питання про створення Деснянського освітнього округу, опорного закладу та його філій та надання ними висновків та рекомендацій з цього питання іншими комісіями Деснянської селищної ради або висновок профільної комісії, завізований головами всіх постійних комісій суду не надано.

У зв'язку зі зверненням батьків до відповідача та скликанням позачергової сесії селищної ради сьомого скликання з винесенням на порядок денний розгляд питання Про відміну рішення 20-ї сесії сьомого скликання від 12.04.2018 Про створення освітнього округу Деснянської селищної ради, опорного закладу та його філій 22 травня 2018 року на спільному засіданні постійної комісії з питань бюджету, фінансів, планування соціально-економічного розвитку громади та постійної комісії з питань освіти, культури, молоді, фізкультури і спорту Деснянської селищної ради було вирішено відмінити рішення 20-ї сесії сьомого скликання від 12 квітня 2018 року Про створення Деснянського освітнього округу, опорного закладу та його філій та затвердження рішення в іншій редакції.

Суд зауважує, що відповідачем також не надано суду доказів на підтвердження розгляду питання відміни рішення 20-ї сесії сьомого скликання від 12 квітня 2018 року Про створення Деснянського освітнього округу, опорного закладу та його філій та затвердження рішення в іншій редакції та надання висновків та рекомендацій з цього питання іншими комісіями Деснянської селищної ради або висновок профільної комісії, завізований головами всіх постійних комісій.

Крім того, пунктом 8 Розділу I Загальні положення Статуту передбачено, що реорганізація загальноосвітнього закладу у сільській місцевості, заснованого на комунальній формі власності, допускається лише за згодою територіальної громади.

Пунктом 6 розділу IV Управління загальноосвітнім закладом Статуту встановлено, що вищим колегіальним органом громадського самоврядування у загальноосвітньому навчальному закладі є загальні збори (конференція) учасників навчально-виховного процесу, які скликаються не менш одного разу на рік. Загальні збори скликаються з метою вирішення найбільш важливих питань організації навчально-виховної та фінансово-господарської діяльності навчального закладу. В роботі загальних зборів беруть участь педагогічні працівника навчального закладу, учні I-III ступенів, та батьки учнів.

Пунктом 1 розділу VIII Статуту також передбачено, що створення, реорганізація та ліквідація школи здійснюється відповідно до Закону України Про загальну середню освіту у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України за рішенням засновника та в інших випадках передбачених законодавством.

Належних та допустимих доказів на підтвердження проведення загальних зборів (конференції) учасників навчально-виховного процесу Косачівської загальноосвітньої школи I-III ступенів Деснянської селищної ради Чернігівської області та надання згоди територіальної громади с. Косачівка на реорганізацію вказаного закладу відповідачем суду не надано.

Суд відхиляє доводи Деснянської селищної ради щодо проведення зборів з батьками та деякими жителями села з питання реорганізації навчального закладу, які були підтверджені свідками в судовому засіданні, оскільки проведення таких зборів не є підтвердженням проведення загальних зборів (конференції) учасників навчально-виховного процесу закладу та згоди територіальної громади с. Косачівка на реорганізацію Косачівської загальноосвітньої школи I-III ступенів Деснянської селищної ради Чернігівської області та на прийняття оскаржуваних рішень.

Також згідно з положеннями статті 13 Закону №280/97-ВР територіальна громада має право проводити громадські слухання - зустрічатися з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких члени територіальної громади можуть заслуховувати їх, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування. Громадські слухання проводяться не рідше одного разу на рік. Пропозиції, які вносяться за результатами громадських слухань, підлягають обов'язковому розгляду органами місцевого самоврядування.

Постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2010 №996 Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики затверджений Порядок проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, який визначає основні вимоги до організації і проведення органами виконавчої влади консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики (далі - консультації з громадськістю) (далі - Порядок №996).

Пунктом 2 Порядку №996 передбачено, що консультації з громадськістю проводяться з метою залучення громадян до участі в управлінні державними справами, надання можливості для їх вільного доступу до інформації про діяльність органів виконавчої влади, а також забезпечення гласності, відкритості та прозорості діяльності зазначених органів. Проведення консультацій з громадськістю має сприяти налагодженню системного діалогу органів виконавчої влади з громадськістю, підвищенню якості підготовки рішень з важливих питань державного і суспільного життя з урахуванням громадської думки, створенню умов для участі громадян у розробленні проектів таких рішень.

Відповідно до пункту 3 та 4 Порядку №996 консультації з громадськістю проводяться з питань, що стосуються суспільно-економічного розвитку держави, реалізації та захисту прав і свобод громадян, задоволення їх політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів. Результати проведення консультацій з громадськістю враховуються органом виконавчої влади під час прийняття остаточного рішення або в подальшій його роботі.

Пунктом 5 Порядку №996 передбачено, що консультації з громадськістю організовує і проводить орган виконавчої влади, який є головним розробником проекту нормативно-правового акта або готує пропозиції щодо реалізації державної політики у відповідній сфері державного і суспільного життя. Інформація, пов'язана з організацією та проведенням консультацій з громадськістю, оприлюднюється у спеціально створеній рубриці Консультації з громадськістю офіційного веб-сайту органу виконавчої влади.

Згідно з пунктом 12 Порядку №996 в обов'язковому порядку проводяться консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення та/або електронних консультацій з громадськістю, зокрема, щодо проектів нормативно-правових актів, які стосуються конституційних прав, свобод та обов'язків громадян; життєвих інтересів громадян, у тому числі впливають на стан навколишнього природного середовища; стосуються інтересів територіальних громад, тощо. Строк проведення таких консультацій з громадськістю визначається органом виконавчої влади і повинен становити не менш як 15 календарних днів.

Пункт 14 Порядку №996 передбачає, що публічне громадське обговорення організовує і проводить орган виконавчої влади у такому порядку: визначає питання, яке буде винесене на обговорення; приймає рішення про проведення обговорення; розробляє план заходів з організації та проведення обговорення (у разі потреби); вживає заходів для забезпечення репрезентативності соціальних груп населення, а також суб'єктів господарювання, інститутів громадянського суспільства, органів місцевого самоврядування та інших заінтересованих суб'єктів (далі - заінтересовані сторони); оприлюднює в обов'язковому порядку інформацію про проведення обговорення на офіційному веб-сайті органу виконавчої влади або за відсутності відповідної технічної можливості в інший прийнятний спосіб; збирає та аналізує інформацію про оцінку громадськістю ефективності запропонованого органом виконавчої влади шляху вирішення питання; формує експертні пропозиції щодо альтернативного вирішення питання; забезпечує врахування результатів обговорення під час прийняття остаточного рішення; проводить аналіз результатів обговорення; оприлюднює результати обговорення на офіційному веб-сайті органу виконавчої влади або за відсутності відповідної технічної можливості в інший прийнятний спосіб.

Згідно пункту 15 Порядку №996 в інформаційному повідомленні про проведення публічного громадського обговорення зазначаються: найменування органу виконавчої влади, який проводить обговорення; питання або назва проекту акта, винесеного на обговорення; варіанти вирішення питання; адреса (гіпертекстове посилання) опублікованого на офіційному веб-сайті органу виконавчої влади тексту проекту акта; соціальні групи населення та заінтересовані сторони, на які поширюватиметься дія прийнятого рішення; можливі наслідки проведення в життя рішення для різних соціальних груп населення та заінтересованих сторін; відомості про місце і час проведення публічних заходів, порядок обговорення, акредитації представників засобів масової інформації, реєстрації учасників; порядок участі в обговоренні представників визначених соціальних груп населення та заінтересованих сторін; поштова та електронна адреси, строк і форма подання письмових пропозицій та зауважень; адреса і номер телефону, за якими надаються консультації з питання, що винесено на публічне громадське обговорення; прізвище, ім'я відповідальної особи органу виконавчої влади; строк і спосіб оприлюднення результатів обговорення.

Відповідно до пункту 21 Порядку №966 звіт про результати публічного громадського обговорення та електронних консультацій з громадськістю орган виконавчої влади в обов'язковому порядку доводить до відома громадськості шляхом оприлюднення на своєму офіційному веб-сайті, урядовому веб-сайті "Громадянське суспільство і влада" (у разі проведення електронних консультацій з громадськістю на зазначеному веб-сайті) та в інший прийнятний спосіб не пізніше ніж через два тижні після прийняття рішень за результатами обговорення.

Зі змісту наведених норм вбачається, що консультації з громадськістю проводяться в обов'язковому порядку, зокрема, з питань, що стосуються суспільно-економічного розвитку, реалізації та захисту прав і свобод громадян, задоволення їх політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів.

Оскільки оскаржувані рішення Деснянської селищної ради впливають на таке важливе питання позивача (його дитини), як право на освіту, а тому є безумовною підставою для врахування думки територіальної громади при прийнятті таких рішень.

Суд наголошує, що жодних розпорядчих документів Деснянської селищної ради на підтвердження проведення громадських слухань у територіальній громаді с. Косачівка щодо питання реорганізації Косачівської загальноосвітньої школи I-III ступенів Деснянської селищної ради Чернігівської області та затвердження звіту про результати вивчення громадської думки, відповідачем суду не надано.

Суд не приймає твердження відповідача про недоцільність застосування у спірних правовідносинах норм постанови Кабінету Міністрів України від 03.11.2010 №996 Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики (далі - Постанова №996), з огляду на таке.

Пунктом п'ятим Постанови №996 постановлено: рекомендувати органам місцевого самоврядування під час проведення консультацій з громадськістю та утворення громадських рад при органах місцевого самоврядування керуватися затвердженими цією постановою Порядком і Типовим положенням.

При цьому, як зазначалось вище в пункті 12 Порядку №996 перераховуються випадки, при яких в обов'язковому порядку проводяться консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення та/або електронних консультацій з громадськістю.

Зі змісту наведеної правової норми вбачається, що консультації з громадськістю проводяться в обов'язковому порядку, зокрема, з приводу розроблення та реалізації програм економічного, соціального і культурного розвитку та з питань, що стосуються конституційних прав, свобод та обов'язків громадян.

Водночас суд зазначає, що безумовною підставою для врахування думки територіальної громади при прийнятті оскаржуваних рішень є той факт, що такі рішення безпосередньо впливають на конституційне право жителів територіальної громади на освіту.

За таких обставин норми Постанови №996 підлягають застосуванню у спірних правовідносинах.

Аналогічний правовий висновок міститься у постанові Верховного Суду від 14.08.2018 у справі №359/6814/17.

Крім того суд зауважує, що Деснянська селищна рада не надала суду іншого рішення ради, яким би затверджувався порядок проведення громадських слухань на території Деснянської селищної ради, а отже факт відсутності такого рішення зобов'язує останню дотримуватися вимог Порядку №996.

Статтею 2 Закону України від 27 лютого 1991 року №791а-XII Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи (далі - Закон №791а-XII) встановлено, що зона гарантованого добровільного відселення - це територія з щільністю забруднення ґрунту понад доаварійний рівень ізотопами цезію від 5,0 до 15,0 Кі/кв. км, або стронцію від 0,15 до 3,0 Кі/кв. км, або плутонію від 0,01 до 0,1 Кі/кв. км, де розрахункова ефективна еквівалентна доза опромінення людини з урахуванням коефіцієнтів міграції радіонуклідів у рослини та інших факторів може перевищити 1,0 мЗв (0,1 бер) за рік понад дозу, яку вона одержувала у доаварійний період.

Згідно зі статтею 16 Закону №791а-XII у зоні гарантованого добровільного відселення забороняється, зокрема, будівництво нових, розширення діючих підприємств, безпосередньо не пов'язаних із забезпеченням радіоекологічного, соціального захисту населення, а також умов його життя та праці; залучення школярів, учнів і студентів до робіт, які можуть негативно вплинути на стан їх здоров'я.

У статті 17 Закону №791а-XII перераховані заходи щодо зниження ризику захворюваності населення у зоні гарантованого добровільного відселення, зокрема, добровільне переселення людей із зони; постійний дозиметричний контроль радіоактивного забруднення ґрунту, води, повітря, продуктів харчування, сировини, жилих і виробничих приміщень, а також медико-біологічний та радіоекологічний моніторинг; проведення суцільної щорічної медичної диспансеризації населення та забезпечення ранньої профілактики захворювань; у разі доцільності дезактивація території спеціалізованими підрозділами.

Як вбачається з Переліку населених пунктів, віднесених до зон радіоактивного забруднення внаслідок чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів УРСР від 23 липня 1991 року №106 Про організацію виконання постанов Верховної ОСОБА_7 Української РСР про порядок введення в дію законів Української РСР Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи та Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи с. Тужар Козелецького району Чернігівської області відноситься до зони гарантованого добровільного відселення.

Проте Деснянською селищною радою взагалі ні на засіданнях постійних комісій, ні на пленарних засіданнях ради не розглядалося питання впливу на здоров'я дітей знаходження на території зони гарантованого добровільного відселення загальноосвітнього навчального закладу, що не заперечувалось в судовому засіданні представниками Деснянської селищної ради.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що при прийнятті оскаржуваних рішень Деснянською селищною радою було порушено вимоги Закону№280/97-ВР, Реламенту, Порядку №996, Статуту Косачівської загальноосвітньої школи I-III ступенів Козелецького району Чернігівської області; оскаржувані рішення прийняті за відсутності згоди територіальної громади с. Косачівка, що безпосередньо впливає на конституційне право жителів територіальної громади на освіту та без дослідження питання впливу на здоров'я дітей знаходження на території зони гарантованого добровільного відселення загальноосвітнього навчального закладу, а отже порушують права та інтереси позивача.

За таких обставин суд вважає, що Деснянська селищна рада прийняла оскаржувані рішення всупереч частині 2 статті 19 Конституції України, а тому є протиправними.

Вирішуючи даний спір, суд також враховує, що відповідно до приписів статті 6 КАС України, суд при вирішення справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

При цьому суд зазначає, що принцип пропорційності є складовою принципу верховенства права.

Такий критерій як прийняття рішень, вчинення дій пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення відображає принцип пропорційності (адекватності). Метою дотримання цього принципу є досягнення розумного балансу між публічними інтересами, на забезпечення яких спрямовані рішення або дії суб'єкта владних повноважень, та інтересами конкретної особи.

Принцип пропорційності, зокрема, передбачає, що:

1) здійснення повноважень, як правило, не має спричиняти будь-яких негативних наслідків, що не відповідають цілям, яких заплановано досягти;

2) якщо рішення або дія можуть обмежити права, свободи чи інтереси осіб, то такі обмеження мають бути виправдані необхідністю досягнення важливіших цілей;

3) несприятливі наслідки для прав, свобод та інтересів особи внаслідок рішення чи дії суб'єкта владних повноважень мають бути значно меншими від тієї шкоди, яка б могла настати за відсутності такого рішення чи дії;

4) для досягнення суспільно-корисних цілей необхідно обирати найменш шкідливі засоби.

Таким чином, принцип пропорційності має на меті досягнення балансу між публічним інтересом та індивідуальним інтересом особи, а також між цілями та засобами їх досягнення.

З огляду на встановлені обставини справи, суд вважає, що приймаючи оскаржувані рішення Деснянською селищною радою не дотримано принципу пропорційності, тобто балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів позивача та цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення.

При цьому судом враховується той факт, що рішенням Деснянської селищної ради Козелецького району Чернігівської області двадцять другої (позачергової) сесії сьомого скликання від 24.05.2018 Про відміну рішення 20-ї сесії Деснянської селищної ради 7-го скликання від 12.04.2018 Про створення Деснянського освітнього округу, опорного закладу та його філій та затвердження рішення в іншій редакції у частині, що стосується Косачівської загальноосвітньої школи I-III ступенів Козелецького району Чернігівської області (код ЄДРПОУ - 33512373) відмінене рішення від 12.04.2018 Про створення Деснянського освітнього округу, опорного закладу та його філій , але при скасуванні судом рішення Деснянської селищної ради Козелецького району Чернігівської області двадцять другої (позачергової) сесії сьомого скликання від 24.05.2018 Про відміну рішення 20-ї сесії Деснянської селищної ради 7-го скликання від 12.04.2018 Про створення Деснянського освітнього округу, опорного закладу та його філій та затвердження рішення в іншій редакції воно стає чинним, а тому також підлягає скасуванню.

За таких обставин, суд вважає позовні вимоги щодо визнання протиправним та скасуваня рішення Деснянської селищної ради Козелецького району Чернігівської області двадцятої сесії сьомого скликання від 12.04.2018 Про створення Деснянського освітнього округу, опорного закладу та його філій у частині, що стосується Косачівської загальноосвітньої школи I-III ступенів Козелецького району Чернігівської області (код ЄДРПОУ - 33512373), зокрема пункту 6 та визнання протиправним та скасування рішення Деснянської селищної ради Козелецького району Чернігівської області двадцять другої (позачергової) сесії сьомого скликання від 24.05.2018 Про відміну рішення 20-ї сесії Деснянської селищної ради 7-го скликання від 12.04.2018 Про створення Деснянського освітнього округу, опорного закладу та його філій та затвердження рішення в іншій редакції у частині, що стосується Косачівської загальноосвітньої школи I-III ступенів Козелецького району Чернігівської області (код ЄДРПОУ - 33512373), зокрема пункту 8 є обгрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Позовна вимога про скасування запису від 21.08.2018 №10461120009000124, внесеного державним реєстратором відділу Центру надання адміністративних послуг Кіптівської сільської ради Козелецького району Чернігівської області ОСОБА_6 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, про державну реєстрацію припинення Косачівської загальноосвітньої школи I-III ступенів Деснянської селищної ради Чернігівської області (код ЄДРПОУ - 33512373) шляхом реорганізації (злиття) та про юридичну особу-правонаступника: Тужарський заклад загальної середньої освіти I-III ступенів Деснянської селищної ради Чернігівської області, код ЄДРПОУ - 42405250, місцезнаходження: АДРЕСА_1 також підлягає задоволенню, оскільки вона є похідною від позовних вимог, які судом були задоволені.

Крім того, судом враховується, що статтею 14 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено, що у разі подання документів представником додатково подається примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) документа, що засвідчує його повноваження.

Статтею 17 цього закону визначено перелік документів, що подаються заявником для державної реєстрації юридичної особи, зокрема, заява про державну реєстрацію створення юридичної особи, примірник оригіналу (нотаріально засвідчену копію) рішення засновників, а у випадках, передбачених законом, - рішення відповідного державного органу, про створення юридичної особи; установчий документ юридичної особи - у разі створення юридичної особи на підставі власного установчого документа; документ про сплату адміністративного збору - у випадках, передбачених статтею 36 цього Закону; примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) передавального акта - у разі створення юридичної особи в результаті перетворення або злиття; документи для державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті злиття та поділу - у разі створення юридичної особи в результаті злиття та поділу.

З опису документів, що надаються юридичною особою державному реєстратору для проведення реєстраційної дії припинення Косачівської загальноосвітньої школи I-III ступенів Козелецького району Чернігівської області вбачається тільки наявність реєстраційної картки на проведення реєстраційної дії та передавальний акт (т. 3, а.с. 201-207).

Інші обов'язкові документи, передбачені статтями 14 та 17 вказаного закону в описі відсутні, а отже суд дійшов висновку, що державний реєстратор здійснив державну реєстрацію юридичної особи, за відсутності обов'язкових документів, передбачених статтями 14 та 17 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань .

Частинами 1, 2 статті 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачі, як суб'єкти владних повноважень не довели суду правомірність своїх рішень.

Відповідно до частини 1 статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи.

До витрат, пов'язаних з розглядом справи, належать витрати на професійну правничу допомогу (пункт 1 частини 3 статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України).

Згідно з частинами 1, 2 статті 134 Кодексу адміністративного судочинства України витрати, пов'язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави. За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб'єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.

У свою чергу, для цілей розподілу судових витрат: розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов'язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги (частина 4 статті 134 Кодексу адміністративного судочинства України).

Так, на підтвердження понесених витрат на професійну правничу допомогу адвокатом ОСОБА_21 було надано суду договір про надання правової допомоги від 15.08.2018 №04-08/18, акт здачі -прийняття робіт (надання послуг) від 31.08.2018 (том 3, а.с.50,61-62).

У свою чергу, згідно акту здачі -прийняття робіт (надання послуг) від 31.08.2018 адвокатське бюро ІНФОРМАЦІЯ_2 надали клієнту юридичні послуги, згідно договору про надання правової допомоги від 15.08.2018, у розмірі 1950,00 грн.

У відповідності до квитанції від 06.09.2018 №0.0.1126104424.1 кошти у сумі 1950,00 грн. були зараховані на рахунок адвокатського бюро ІНФОРМАЦІЯ_2 (т. 3, а.с.63).

Отже адвокатом документально доведено факт понесення витрат на професійну правничу допомогу у сумі 1950,00 грн.

Згідно з частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

У даній адміністративній справі судом задоволено дві позовні вимоги до Деснянської селищної ради Козелецького району Чернігівської області (2 з 3) та одну позовну вимогу до державного реєстратора відділу Центру надання адміністративних послуг Кіптівської сільської ради Козелецького району Чернігівської області ОСОБА_6 (1 з 3).

За таких обставин та з урахуванням задоволення адміністративного позову у повному обсязі, суд дійшов висновку про необхідність стягнення з Деснянської селищної ради Козелецького району Чернігівської області на користь ОСОБА_1 витрати на оплату судового збору у сумі 1409,60 грн. (2114,40 грн. / 3 х 2) та понесені витрати на правову допомогу у сумі 1300,00 грн. (1950 грн. / 3 х 2).

Також підлягає стягненню з Кіптівської сільської ради Козелецького району Чернігівської області на користь ОСОБА_1 витрати на оплату судового збору у сумі 704,80 грн. (2114,40 грн. / 3 х 1) та понесені витрати на правову допомогу у сумі 650,00 грн. (1950 грн. / 3 х 1).

Керуючись статтями 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Деснянської селищної ради Козелецького району Чернігівської області, державного реєстратора відділу Центру надання адміністративних послуг Кіптівської сільської ради Козелецького району Чернігівської області ОСОБА_6, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Відділ освіти Деснянської селищної ради Козелецького району Чернігівської області про визнання протиправними та скасування пунктів рішення і запису - задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Деснянської селищної ради Козелецького району Чернігівської області двадцятої сесії сьомого скликання від 12.04.2018 Про створення Деснянського освітнього округу, опорного закладу та його філій у частині, що стосується Косачівської загальноосвітньої школи I-III ступенів Козелецького району Чернігівської області (код ЄДРПОУ - 33512373), зокрема пункт 6.

Визнати протиправним та скасувати рішення Деснянської селищної ради Козелецького району Чернігівської області двадцять другої (позачергової) сесії сьомого скликання від 24.05.2018 Про відміну рішення 20-ї сесії Деснянської селищної ради 7-го скликання від 12.04.2018 Про створення Деснянського освітнього округу, опорного закладу та його філій та затвердження рішення в іншій редакції у частині, що стосується Косачівської загальноосвітньої школи I-III ступенів Козелецького району Чернігівської області (код ЄДРПОУ - 33512373), зокрема пункт 8;

Скасувати запис від 21.08.2018 № 10461120009000124, внесений державним реєстратором відділу Центру надання адміністративних послуг Кіптівської сільської ради Козелецького району Чернігівської області ОСОБА_6 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, про державну реєстрацію припинення Косачівської загальноосвітньої школи I-III ступенів Деснянської селищної ради Чернігівської області (код ЄДРПОУ - 33512373) шляхом реорганізації (злиття) та про юридичну особу-правонаступника: Тужарський заклад загальної середньої освіти I-III ступенів Деснянської селищної ради Чернігівської області, код ЄДРПОУ - 42405250, місцезнаходження: АДРЕСА_1.

Стягнути з Деснянської селищної ради Козелецького району Чернігівської області на користь ОСОБА_1 витрати на оплату судового збору у сумі 1409 (одна тисяча чотириста дев'ять) грн. 60 коп. та понесені витрати на правову допомогу у сумі 1300 (одна тисяча триста) грн. 00 коп.

Стягнути з Кіптівської сільської ради Козелецького району Чернігівської області на користь ОСОБА_1 витрати на оплату судового збору у сумі 704 (сімсот чотири) грн. 80 коп. та понесені витрати на правову допомогу у сумі 650 (шістсот п'ятдесят) 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду може бути оскаржено до Шостого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 293, 295 - 297 та підпунктом 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України, через Чернігівський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом 30 днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду у повному обсязі виготовлено 10.12.2018.

Позивач: ОСОБА_1, АДРЕСА_2, реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1.

Відповідач: Деснянська селищна рада Козелецького району Чернігівської області, вул. Ювілейна, 1-а, смт. Десна, Козелецький район, Чернігівська область, 17024, фактична адреса: вул. Довженка, 34, смт. Десна, Козелецький район, Чернігівська область, 17024, код ЄДРПОУ - 40303657.

Відповідач: Державний реєстратор відділу Центру надання адміністративних послуг Кіптівської сільської ради Козелецького району Чернігівської області ОСОБА_6, АДРЕСА_3, код ЄДРПОУ Кіптівської сільської ради Козелецького району Чернігівської області - НОМЕР_2.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Відділ освіти Деснянської селищної ради Козелецького району Чернігівської області, вул. Ювілейна, 1-а, смт. Десна, Козелецький район, Чернігівська область, 17024, фактична адреса: вул. Довженка, 34, смт. Десна, Козелецький район, Чернігівська область, 17024, код ЄДРПОУ - 40303657.

Суддя В.В. Падій

Дата ухвалення рішення28.11.2018
Оприлюднено12.12.2018
Номер документу78464262
СудочинствоАдміністративне
Сутьзатвердження умов проведення Конкурсу з визначення опорного закладу загальної середньої освіти Деснянської селищної ради Чернігівської області , яким

Судовий реєстр по справі —2540/2701/18

Постанова від 11.04.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Постанова від 11.04.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Ухвала від 15.03.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Ухвала від 05.03.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Ухвала від 05.03.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Ухвала від 26.02.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Ухвала від 15.02.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Рішення від 21.12.2018

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Падій В.В.

Рішення від 21.12.2018

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Падій В.В.

Ухвала від 12.12.2018

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Падій В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні