Рішення
від 03.12.2018 по справі 925/879/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 грудня 2018 року справа № 925/879/18

Господарський суд Черкаської області в складі:

Головуючий суддя - Єфіменко В.В.,

з секретарем судового засідання - Ковбою І.М.,

представники сторін:

від позивача - не з'явився;

від відповідача - ОСОБА_1 за довіреністю;

від третьої особи (Черкаська облдержадміністрація) - ОСОБА_2 за довіреністю,

від третьої особи (Міністерство) - не з'явився;

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Господарського суду Черкаської області в м. Черкаси матеріали справи

за позовом а позовом Виконавчого комітету Золотоніської міської ради, м. Золотоноша

до Державного навчального закладу "Золотоніський професійний ліцей", м. Золотоноша;

треті особи, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача:

- Черкаська обласна державна адміністрація;

- Міністерство освіти і науки України,

про зобов'язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач - Виконавчий комітет Золотоніської міської ради, посилаючись на ст.ст. 117, 120, 122, 123 Земельного кодексу України та ст. ст. 50, 56 Закону України "Про землеустрій" заявив позов, в якому просить суд:

- зобов'язати державний навчальний заклад "Золотоніський професійний ліцей" (код ЄДРПОУ 02548759) надати нотаріально посвідчену згоду на поділ земельної ділянки площею 5,0132 га, яка знаходиться за адресою м. Золотоноша, вул. Шевченка, 33, та вилучити з користування відповідача земельну ділянку, яка знаходиться під гуртожитком № 2;

- витрати по сплаті судового збору в розмірі 1762 грн. стягнути з відповідача.

Позивач обґрунтовує заявлені вимоги тим, що на підставі державного акту на право постійного користування земельною ділянкою (серія ЯЯ № 348399 від 11.01.2007) Золотоніський професійний ліцей (Відповідач) є постійним користувачем земельної ділянки площею 5,0132 га, яка знаходиться за адресою м. Золотоноша, вул. Шевченка, 33.

Позивач стверджує, що 05.04.2011 за Актом приймання-передачі, Відповідач передав у власність Золотоніської міської ради гуртожиток №2 Золотоніського професійного ліцею, який знаходиться на вищевказаній земельній ділянці. Інша частина приміщень залишилася у власності Відповідача.

Як вважає Позивач, Відповідач згідно положень ст. 120 ЗК України після передачі приміщення втратив право користування земельною ділянкою, що знаходиться під будівлею гуртожитку № 2. Але, для того щоб Позивачу зареєструвати право власності/користування даною земельною ділянкою та мати можливість у повному обсязі розпоряджатися гуртожитком № 2, необхідно провести поділ земельної ділянки площею 5,0132 га, яка знаходиться за адресою м. Золотоноша, вул. Шевченка, 33.

Позивач зазначив, що листом від 02.12.2016 № 2937 звернувся до Черкаської обласної державної адміністрації про надання дозволу на поділ земельної ділянки площею 5,0132 га, яка знаходиться за адресою м. Золотоноша, вул. Шевченка, 33. У відповідь отримав лист-відмову від 28.12.2016 № 16-10/199. На даний час Відповідач нотаріальної згоди на поділ спірної земельної ділянки не надав, чим порушує, як вважає Позивач, його права щодо вільного користування нерухомим майном та землею, яка у відповідності до ст. 120 ЗК України має знаходитися у користуванні/власності Позивача.

Представник Позивача в судове засідання не з'явився.

24.09.2018 від Державного навчального закладу «Золотоніський професійний ліцей» ( далі - Ліцей; Відповідач) до суду надійшли письмові пояснення, в яких Відповідач вважає заявлені вимоги безпідставними посилаючись на те, що Державний навчальний заклад "Золотоніський професійний ліцей" не перешкоджав процесу поділу та передачі зазначеної Позивачем земельної ділянки; Золотоніський виконавчий комітет не робив ніяких офіційних письмових чи усних звернень з цього приводу; «Золотоніський професійний ліцей» не був проінформований про будь які рішення Позивача з цього приводу.

Представник Відповідача в судовому засіданні пояснив, що навчальний заклад на сьогодні є державним, а земельна ділянка є державною власністю і Відповідач не має повноважень розпоряджатися цією земельною ділянкою.

Відповідачем для приєднання до матеріалів справи подані документи: Акт приймання-передачі відомчого гуртожитку №2 «Золотоніського професійного ліцею» від 5 квітня 2011 та повідомлення про дозвіл від Міністерства освіти і науки, молоді та спорту (протокол 1 від 7.02.2013 Комісії з майнових питань) на вилучення земельної ділянки площею 0,2067 га з постійного користування для її подальшої передачі відповідно ст. 149 Земельного кодексу України. Відповідач зазначив, що виконавчий комітет проігнорував необхідність складання акта передачі на земельну ділянку після повідомлення Міністерства.

19.10.2018 від Відповідача надійшли додаткові пояснення в яких, зокрема,

Ліцей в особі вповноваженого представника зазначає, що не перешкоджає процесу поділу та передачі земельної ділянки площею 5,0132, за адресою м.Золотоноша, вул. Шевченка, 33, що знаходться під гуртожитком №2 але за попередньої згоди Міністретства освіти і науки, реорганізованого 28 лютого 2013 року. Адже відповідач не наділений правом розпоряджатися переданими їм земельними ділянками в постійне користування відповідно до ст. 92 Земельного кодексу України. Державні навчальні заклади освіти як постійні землекористувачі не вправі жодним чином розпоряджалися переданим їм земельними ділянками. Оскільки правовий режим нерухомості, використовуваної державним навчальним закладом, за навчальним закладом лише закріплюється, однак залишається державною власністю. Зазначає, що розпорядження державним майном, що перебуває у користуванні підпорядкованих професійно-технічних навчальних закладів визначено ст. 8, розділ ІІ Управління та організація професійно-технічної освіти, Закону України Про професійно-технічну освіту .

За Законом України Про управління об'єктами державної власності (ст. 4) суб'єктами управління об'єктами державної власності є Кабінет Міністрів України. Позивачу потрібно звернутися і за дозволом до уповноваженого органу здійснювати розпорядження земельною ділянкою, за наявності згоди замовити розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок.

Щодо вимог про стягнення 1762 гривень судового збору, Відповідач просить суд їх відхилити, оскільки позовні вимоги безпідставні та виникли через порушення механізму оформлення процедури розподілу та передачі земельних ділянок. За цих підстав господарський суд мас право покласти на позивача судовий збір незалежно від результатів вирішення спору (а.с. 78-79).

Представник від Відповідача в судовому засіданні заперечував проти позову з мотивів викладених у поясненнях, просив суд відмовити у його задоволенні.

Від третьої особи - Міністерства освіти і науки України надійшло до суду письмове пояснення, в якому третя особа повідомила суд, що:

Правові засади визначені Законом України Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності .

Департаменти (управління) освіти і науки обласних, Київської міської державних адміністрацій подають пропозиції до Міністерства освіти і науки щодо передачі закладів освіти з державної у комунальну власність.

До пропозицій додаються наступні матеріали:

рішення сесії відповідної ради про згоду на прийняття з державної у комунальну власність зазначеного майна;

копію статуту закладу освіти, засвідченого керівником закладу професійної (професійно-технічної) освіти;

копію довідки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань встановленого зразка;

копію документів фінансової звітності, зокрема балансу, звіту про фінансові результати, про рух коштів, про обсяг кредиторської та дебіторської заборгованості за два останні календарні роки та на останню звітну дату, підписані керівником, головним бухгалтером юридичної особи, що подала документи, і засвідчені її печаткою;

техніко-економічне обґрунтування забезпечення ефективного використання майна закладу освіти за цільовим призначенням з визначенням обсягів та джерел фінансування видатків на його утримання, добудову, реконструкцію, технічне переоснащення, капітальний та поточний ремонт, підготовлене відповідно до Методичних рекомендацій щодо розроблення техніко-економічного обґрунтування забезпечення ефективного використання об'єктів права державної та комунальної власності, затверджених наказом Мінекономрозвитку від 27.12.2013 № 1591;

витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно щодо об'єктів, права на які підлягають державній реєстрації;

витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку.

Міністерство освіти і науки за результатами опрацювання поданих пропозицій, подає Міністерству економічного розвитку і торгівлі пакети документів закладів освіти для розроблення проекту розпорядження Кабінету Міністрів України для передачі їх з державної у комунальну власність.

Пакет документів від Управління освіти і науки Черкаської обласної державної адміністрації щодо передачі Державного навчального закладу Золотоніський професійний ліцей з державної у комунальну власність до Міністерства освіти і науки не надходив.

6 лютого 2018 року до Міністерства надійшло тільки Рішення сесії Черкаської обласної ради від 16.12.2016 № 10-ЗОЛ/ІІ, у якому надана згода на передачу із державної власності у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст області цілісних майнових комплексів закладів професійної (професійно-технічної) освіти із забов'язанням використання майна за цільовим призначенням та невідчуження його в приватну власність, зокрема Державного навчального закладу «Золотоніський професійний ліцей» .

Департамент професійної освіти звернувся до Управління освіти і науки Черкаської обласної державної адміністрації (лист ДПО від 11.10.2018 № 3-1012) щодо надання завірених копій правовстановлюючих документів Державного навчального закладу «Золотоніський професійний ліцей» на майно та земельні ділянки.

Станом на 19.10.2018 завірені копії правовстановлюючих документів Державного навчального закладу «Золотоніський професійний ліцей» на майно та земельні ділянки до Департаменту професійної освіти не надходили ( а.с. 87-93).

23.11.2018 від третьої особи - Черкаської обласної державної адміністрації до суду надійшло письмове пояснення, в якому зазначено, що:

1. Згідно пп. 1) пункту 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 25.10.2017 №831-р до завершення процедури передачі з державної у комунальну власність підпорядкованих Міністерству освіти і науки державних ^ закладів професійної (професійно-технічної) освіти обласним державним адміністраціям передано для тимчасового виконання повноваження оперативного управління майном закладів освіти .

Пунктом 2 Положення про порядок передачі об'єктів права державної власності затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 вересня 1998 р. N 1482 (далі - Положення №1482), визначено об'єкти права державної власності що підлягають передачі, а саме: а) цілісні майнові комплекси підприємств, установ, організацій, їх структурних підрозділів (далі - підприємства); б) нерухоме майно (будівлі, споруди, у тому числі об'єкти незавершеного будівництва, крім об'єктів , зазначених в абзаці другому пункту 1 цього Положення, а також нежитлового приміщення), крім майна, зазначеного в абзаці другому підпункту "а" цього пункту, після виділення його в окрему облікову одиницю (інвентарний об'єкт).

Пунктом 3 Положення №1482 встановлено, що ініціатива щодо передачі об'єктів права державної власності може виходити відповідно від органів, уповноважених управляти державним майном, або самоврядних організацій.

Відповідно до пп. а), б) пункту 4 Положення №1482, передача об'єктів права державної власності здійснюється за рішенням: - Кабінету Міністрів України -щодо об'єктів, визначених підпунктами "а" і "ґ" пункту 2 цього Положення; -органів, уповноважених управляти державним майном за погодженням з Фондом державного майна - щодо об'єктів, визначених підпунктом "б" пункту 2 цього Положення.

Також, пунктом 10 Положення №1482 передбачено складання акту прийому-передачі за визначеною формою та формування в якості додатку пакету документів Оформлення передачі об'єкту з державної у комунальну власність,відбувається після прийняття уповноваженим на це органом відповідного рішення про передачу.

Рішенням Черкаської обласної ради від 16.12.2016 ШО-30/УІІ надана згода на прийняття з державної власності у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст Черкаської області цілісних майнових комплексів професійно-технічних навчальних закладів із зобов'язанням використання майна за цільовим призначенням та невідчудження його в приватне власність. До списку навчальних закладів які підлягають переданню до спільної власності територіальних громад належить і ДНЗ Золотоніський професійний ліцей (код ЄДРПОУ 02548879).

Станом на 21.11.2018 відповідного рішення про передачу не прийнято та не сформовано акт прийому-передачі майна та пакет документів для передачі з державної власності ЦМК ДНЗ Золотоніський професійний ліцей .

2. У позовній заяві виконавчого комітету Золотоніської міської ради піднято питання поділу та вилучення з користування частини земельної ділянки 5,0132 га, яка знаходиться у постійному користуванні ДНЗ Золотоніський професійний ліцей згідно Державного акта від 11.01.2007 . Зазначається, що відповідно до акта прийому - передачі гуртожитку №2 від 05.04.2011 складеного комісією по прийняттю в комунальну власність міста Золотоноша гуртожитку №2 по вул. Шевченка, 33, будівлю гуртожитку, що належав ДНЗ Золотоніський професійний ліцей прийнято у комунальну власність м. Золотоноша. Відповідно вимоги Позивача обґрунтовуються тим, що без нотаріально посвідченої згоди постійного користувача земельної ділянки, що знаходиться під об'єктом нерухомості - гуртожитком, не можливо здійснити поділ земельної ділянки у розмірі 5,0132 га та одержати у користування земельну ділянку у 0,2067 га під гуртожитком.

Абзацем 1 частини 1 статті 4 Закону України Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності від 03.03.1998 №147/98 - ВР(далі - Закон № 147/98) визначено, що передача об'єктів з державної у комунальну власність здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України, щодо об'єктів житлового фонду (у тому числі гуртожитків як об'єктів нерухомого майна). За наявними матеріалами справи, немає чинного рішення уповноваженого на це органу про передачу з балансу ДНЗ Золотоніський професійний ліцей у комунальну власність територіальної громади м. Золотоноша будівлі гуртожитку №2, за адресою, Черкаська обл., м.Золотоноша, вул.Шевченка, 33.

Згідно п.9, 10 Положення №1482, статті 6 Закону№ 147/98 передача об'єктів права державної власності здійснюється комісією з питань передачі об'єктів. Вимоги до складу комісії визначаються в залежності від об'єкту що підлягає передачі з державної власності.

Відповідна комісія з питань передачі нерухомого об'єкту, гуртожитку № 2 ДНЗ Золотоніський професійний ліцей по вул. Шевченка, 33, м .Золотоноша, не була створена, як і не було надано згоди уповноваженого органу про передачу даного об'єкту нерухомості.

Також, не були виконані вимоги частини 5 статті 7 Закону№ 147/98, згідно якої передача оформлюється актом приймання-передачі, який підписується головою і членами комісії, оскільки, за частиною 6 цієї статті, право власності на об'єкт передачі виникає з дати підписання акта приймання-передачі, а у випадках, передбачених законом, - з дня державної реєстрації такого права.

Положеннями пункту є) статті 141 Земельного кодексу (підстава припинення права користування земельною ділянкою - набуття іншою особою права власності на будівлю ), та положеннями частини 7 статті 7 Закону №147/98 встановлено, -передача об'єкта у державну чи комунальну власність є підставою для передачі відповідно у державну чи комунальну власність земельної ділянки, на якій розміщений об'єкт передачі. Кадастровий номер та розмір такої земельної ділянки зазначаються у рішенні органу, зазначеного у статті 4 цього Закону, про передачу відповідного об'єкта у державну чи комунальну власність.

Третя особа робить висновок про відсутність чинного рішення уповноваженого органу щодо передачі об'єкта нерухомості з державної власності до комунальної та не оформлення належним чином акта приймання передачі будівлі гуртожитку, під яким розміщена спірна земельна ділянка (а.с. 109-110).

Факт повідомлення судом Позивача і Третьої особи про дату, час і місце розгляду справи підтверджується відомостями із веб-сайту ПАТ Укрпошта про відстеження поштових відправлень ухвал суду із викликами їх представників, отриманих відповідно 27 і 26.11.2018.

Виходячи із приписів ст.202 ГПК України, справа розглядається за наявними матеріалами.

Представник від третьої особи (Черкаської облдержадміністрації) в судовому засіданні обставини, викладені у письмових поясненнях повністю підтримав і повідомив про відсутність чинного рішення органу, уповноваженого державою на передачу об'єкта нерухомості (по вул.Шевченка,33 у м.Золотоноша) з державної власності у власність комунальну та про не оформлення належним чином акта приймання передачі будівлі гуртожитку, який розміщений на спірній земельній ділянці.

Справа розглядається за наявними матеріалами.

Суд, вислухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи та подані сторонами докази, приходить до наступного.

Ст.11 ЦК України визначено, що цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є: норми закону; договори та інші правочини.

Предметом спору є спонукання Позивачем Відповідача, який є державним навчальним закладом, надати нотаріально посвідчену згоду на поділ земельної ділянки, та вилучити її частину із його користування.

Порядок передачі об'єктів права державної власності в комунальну і, зокрема, передача земель закладів професійної (професійно-технічної) освіти з державної власності у комунальну та їх майна, регламентується Земельним кодексом України, Законом України Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності від 03.03.1998 №147/98 - ВР(далі -Закон № 147/98) та Положенням про порядок передачі об'єктів права державної власності затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 вересня 1998 р. N 1482 (далі - Положення №1482).

Ст. 117 Земельного кодексу (далі - ЗК) України визначено, що передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

З прийняттям Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності від 06 вересня 2012 року №5245-VI ( далі - Закон №5245-VI), відбулось розмежування земель державної та комунальної власності в Україні.

Відтак, землями комунальної власності відповідних територіальних громад, зокрема, вважаються:

а) земельні ділянки:

на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади;

які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій;

б) всі інші землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, які перебувають у державній власності.

У державній власності залишилися, зокрема, земельні ділянки :

а) розташовані в межах населених пунктів:

на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна державної власності;

які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, державних галузевих академій наук; які належать до земель оборони;

б) усі інші землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності .

Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру (частини перші статей 79 та 79 1 Земельного кодексу України відповідно).

Після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі, Законом встановлена обов'язковість проведення державної реєстрації речових прав на них. Отже, обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на земельні ділянки, зокрема:

1) право власності;

2) інші похідні права: право оренди земельної ділянки; право користування (земельний сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право постійного користування, які реєструються після проведення державної реєстрації права власності на такі земельні ділянки.

Законом визначені особливості державної реєстрації речових прав на земельні ділянки державної та комунальної власності, які полягають, зокрема, в передачі земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи земельних ділянок комунальної власності у державну власність.

Передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень.

У рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність зазначаються кадастровий номер земельної ділянки, її місце розташування, площа, цільове призначення, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку, обмеження у її використанні.

На підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки.

Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.

До земель державної власності, які не можуть передаватися у комунальну власність, належать зокрема, земельні ділянки на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна державної власності, а також земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, крім випадків передачі таких об'єктів у комунальну власність.

Із дослідженого в судовому засідання Статуту Державного навчального закладу «Золотоніський професійний ліцей» затвердженого Наказом Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 №640 вбачається ,що Ліцей є підпорядкованим Міністерству, яке є його засновником; майно ліцею є державною власністю, що закріплене Міністерством за Ліцеєм (п.7.10) на праві оперативного управління (а.с 33-50).

Із дослідженого в судовому засіданні Державного акта серії ЯЯ № 348399 від 11.01.2007 та Витягу із Державного земельного кадастру за номером НВ - 7107518162018 вбачається , що земельна ділянка з кадастровим № 7110400000:05:007:0031 площею 5,0132 га належить до державної форми власності; дата реєстрації - 11.01.2007 ( а.с. 51 - 52 ).

Відповідно до державного акту на право постійного користування земельною ділянкою (серія ЯЯ № 348399 від 11.01.2007) Відповідач є постійним користувачем земельної ділянки площею 5,0132 га, яка знаходиться за адресою м. Золотоноша, вул. Шевченка, 33 і не являється розпорядником цієї землі.

За приписами ст. 120 ЗК України якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

За змістом ч. 12 ст. 123 ЗК України на підставі рішення про передачу будівлі, споруди, іншого об'єкта нерухомого майна державної власності у комунальну власність приймається рішення про передачу у комунальну власність земельної ділянки, на якій розміщений об'єкт передачі.

05.03.2015 набрав чинності Закон України Про добровільне об'єднання територіальних громад № 157-VII, за яким здійснюється реорганізація органів місцевого самоврядування.

Положенням про Міністерство освіти і науки України (далі - Міністерство) затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 р. № 630 визначено, що Міністерство є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах освіти і науки, наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності, трансферу (передачі) технологій, а також забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері здійснення державного нагляду (контролю) за діяльністю навчальних закладів, підприємств, установ та організацій, які надають послуги у сфері освіти або провадять іншу діяльність, пов'язану з наданням таких послуг, незалежно від їх підпорядкування і форми власності

Згідно пп. 1) пункту 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 25.10.2017 №831-р до завершення процедури передачі з державної у комунальну власність підпорядкованих Міністерству освіти і науки державних закладів професійної (професійно-технічної) освіти обласним державним адміністраціям передано для тимчасового виконання повноваження оперативного управління майном закладів освіти.

Пунктом 2 Положення про порядок передачі об'єктів права державної власності затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 вересня 1998 р. N 1482 (далі - Положення №1482), визначено об'єкти права державної власності що підлягають передачі, а саме:

а) цілісні майнові комплекси підприємств, установ, організацій, їх структурних підрозділів (далі - підприємства);

б) нерухоме майно (будівлі, споруди, у тому числі об'єкти незавершеного будівництва, крім об'єктів, зазначених в абзаці другому пункту 1 цього Положення, а також нежитлового приміщення), крім майна, зазначеного в абзаці другому підпункту "а" цього пункту, після виділення його в окрему облікову одиницю (інвентарний об'єкт)..

За змістом пункту 3 Положення №1482 , ініціатива щодо передачі об'єктів права державної власності може виходити відповідно від органів, уповноважених управляти державним майном, або самоврядних організацій.

Відповідно до пп. а), б) пункту 4 Положення №1482, передача об'єктів права державної власності здійснюється за рішенням:

- Кабінету Міністрів України щодо об'єктів, визначених підпунктами "а" і "ґ" пункту 2 цього Положення;

- органів, уповноважених управляти державним майном за погодженням з Фондом державного майна - щодо об'єктів, визначених підпунктом "б" пункту 2 цього Положення.

П.10 Положення №1482 передбачено складання акту прийому-передачі за визначеною формою та формування в якості додатку пакету документів.

Оформлення передачі об'єкту з державної у комунальну власність, відбувається після прийняття уповноваженим на це органом відповідного рішення про передачу.

Суд бере до уваги, що Рішенням Черкаської обласної ради від 16.12.2016 10-30/УІІ надана згода на прийняття з державної власності у спільну власність саме територіальних громад сіл, селищ, міст Черкаської області цілісних майнових комплексів професійно-технічних навчальних закладів, а не окремої будівлі гуртожитка, і, не виконавчому комітету Золотоніської міської ради. Відповідач включений до списку навчальних закладів які підлягають передачі до спільної власності територіальних громад .

На день розгляду справи до Суду не надано доказів наявності відповідного рішення уповноваженого державою органу про передачу майна саме Позивачу та не сформовано належний акт прийому-передачі майна, а також пакет документів для передачі з державної власності майнового комплексу Ліцею до комунальної, як на 2011 рік, так і на час вирішення справи.

Абз.1 ч.1 ст.4 Закону України Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності від 03.03.1998 №147/98 - ВР (далі - Закон № 147/98) визначено, що передача об'єктів з державної у комунальну власність здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України, щодо об'єктів житлового фонду (у тому числі гуртожитків як об'єктів нерухомого майна).

Судом з'ясовано, що матеріали справи не містять відомостей щодо прийнятого чинного рішення уповноваженого на це органу (Міністерства) про передачу з балансу Відповідача у комунальну власність територіальної громади м. Золотоноша будівлі гуртожитку №2, за адресою: Черкаська обл., м.Золотоноша, вул.Шевченка, 33. Так, в матеріалах справи є лише лист Міністерства від 18.02.13 № 1/11-36/7 з якого вбачається, що Комісія з майнових питань прийняла рішення ( протокол 1 від 07.02.2013) надати дозвіл на вилучення земельної ділянки площею 0,2067 га за умови дотримання законодавства. Однак ні самого рішення, ні відповідних документів на його виконання, Позивач до суду не надав.

Згідно п.9, 10 Положення №1482, статті 6 Закону № 147/98 передача об'єктів права державної власності здійснюється комісією з питань передачі об'єктів. Вимоги до складу комісії визначаються в залежності від об'єкту що підлягає передачі з державної власності.

Враховуючи положення вищевказаних нормативних актів, Суд критично оцінює твердження Позивача про те, що за Актом приймання-передачі відомчого гуртожитку № 2 від 05.04.2011 Відповідач передав у власність Золотоніської міської ради гуртожиток, який знаходиться на вищевказаній земельній ділянці, а інша частина приміщень залишилася у власності Відповідача, оскільки Позивачем не надані належні і достовірні докази дотримання процедури передачі гуртожитку, що знаходиться за адресою м. Золотоноша, вул. Шевченка, 33 окремо від цілісного майнового комплексу.

Доказів створення органом, уповноваженим державою відповідної комісії з питань передачі об'єкта нерухомості - належного Ліцею гуртожитку № 2 розташованого по вул. Шевченка, 33 у м.Золотоноша, до суду не подано, а також не подано доказів наданої згоди уповноваженого органу про передачу вищевказаного об'єкту нерухомості.

Суд приходить до переконання, що не були виконані вимоги частини 5 статті 7 Закону № 147/98, згідно якої передача оформлюється актом приймання-передачі, який підписується головою і членами комісії, створеної державним органом оскільки, за частиною 6 цієї статті, право власності на об'єкт передачі виникає з дати підписання акта приймання-передачі, а у випадках, передбачених законом, - з дня державної реєстрації такого права.

Положеннями пункту є) статті 141 Земельного кодексу (підстава припинення права користування земельною ділянкою - набуття іншою особою права власності на будівлю), та положеннями частини 7 статті 7 Закону №147/98 встановлено, що передача об'єкта у державну чи комунальну власність є підставою для передачі відповідно у державну чи комунальну власність земельної ділянки, на якій розміщений об'єкт передачі. Кадастровий номер та розмір такої земельної ділянки зазначаються у рішенні органу, зазначеного у статті 4 цього Закону, про передачу відповідного об'єкта у державну чи комунальну власність.

Суд приходить до переконання, що свідоцтво про право власності видане Позивачем 01.07.2011 без дотримання процедури передачі майна із державної у комунальну власність є нікчемним.

Виходячи із змісту вищевказаних нормативних актів, Суд критично оцінює твердження Позивача про те, що за Актом приймання-передачі відомчого гуртожитку № 2 від 05.04.2011 Відповідач передав у власність Золотоніської міської ради гуртожиток, який знаходиться на вищевказаній земельній ділянці, а інша частина приміщень залишилася у власності Відповідача, оскільки Позивачем не надані належні і достовірні докази дотримання процедури передачі гуртожитку, що знаходиться за адресою м. Золотоноша, вул. Шевченка, 33 до комунальної власності. Відтак, докази порушення прав Позивача відсутні.

За приписами ст.74 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Аналізуючи вищевикладене, Суд приходить до переконання, що докази щодо існування чинного рішення уповноваженого державою органу щодо передачі вищевказаного об'єкта нерухомості з державної власності до комунальної, та оформлення належним чином Акта приймання передачі будівлі гуртожитку, відсутні.

Відтак, доводи Позивача про те, що Відповідач порушує права Позивача щодо вільного користування вищезазначеними нерухомим майном та землею, на якій розміщено це майно, є необґрунтованими і безпідставними.

З огляду на вищевикладене, суд приходить до переконання, що Позивач не довів заявлених ним вимог, і позов задоволенню не підлягає.

Відповідно до приписів ст.123, ст.129 ГПК України судові витрати покладаються на Позивача.

Керуючись ст.ст. 129, 202, 236-241ГПК України, Суд -

В И Р І Ш И В:

У позові відмовити повністю.

Рішення може бути оскаржене до Північного апеляційного господарського суду в порядку, визначеному ГПК України з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення складено 12.12.2018 .

Суддя В.В.Єфіменко.

Дата ухвалення рішення03.12.2018
Оприлюднено12.12.2018
Номер документу78484725
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —925/879/18

Постанова від 26.03.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Кравчук Г.А.

Ухвала від 18.02.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Кравчук Г.А.

Ухвала від 28.01.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Кравчук Г.А.

Рішення від 03.12.2018

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Єфіменко В.В.

Ухвала від 15.11.2018

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Єфіменко В.В.

Ухвала від 31.10.2018

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Єфіменко В.В.

Ухвала від 27.09.2018

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Єфіменко В.В.

Ухвала від 31.08.2018

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Єфіменко В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні