Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 грудня 2018 р. № 2040/6953/18
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Панова М.М., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Керівника Дергачівської місцевої прокуратури Харківської області в інтересах Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області до Козачолопанської селищної ради Дергачівського району Харківської області, Козачолопанського дошкільного навчального закладу (яслі-садок) "Сонях" Козачолопанської селищної ради Дергачівського району Харківської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Керівник Дергачівської місцевої прокуратури Харківської області, в інтересах Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд визнати незаконною бездіяльність Козачолопанського дошкільного навчального закладу (яслі-садок) Сонях Козачолопанської селищної ради Дергачівського району Харківської області та Козачолопанської селищної ради Дергачівського району, з питань додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки та зобов'язати Козачолопанський дошкільний навчальний заклад (яслі-садок) Сонях Козачолопанської селищної ради Дергачівського району Харківської області та Козачолопанську селищну раду Дергачівського району вчинити певні дії, пов'язані з усуненням порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки які зазначені у акті перевірки зазначеного об'єкту щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту №50 від 08.05.2018.
Представники сторін в судове засідання не прибули. Про час, дату та місце судового засідання були повідомлені своєчасно та належним чином.
Від представника Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області та прокурора по справі надійшли клопотання про розгляд справи за їх відсутності в порядку письмового провадження.
Від представника Козачолопанської селищної ради Дергачівського району Харківської області надійшло клопотання про розгляд справи без участі представника.
Від представника Козачолопанський дошкільний навчальний заклад (яслі-садок) Сонях надійшло клопотання про розгляд справи без його участі.
Відповідно до частини 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності сторін у письмовому провадженні, оскільки немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється, згідно до вимог статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.
Розглянувши матеріали справи, вивчивши доводи позовних вимог, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд виходить з таких підстав та мотивів.
Дергачівською місцевою прокуратурою 21.02.2018 за №04-12-1288вих-18 направлено запит до Дергачівського РУ ГУ ДСНС у Харківській області з вимогою надання інформації про проведені планові та позапланові перевірки щодо додержання навчальними закладами Дергачівського району вимог законодавства у сфері цивільного захисту.
Ллистом від 07.06.2018 №220/1267/2 Дергачівський РУ ГУ ДСНС у Харківській надав до Дергачівської місцевої прокуратури копії матеріалів про проведені планові та позапланові перевірки щодо додержання навчальними закладами Дергачівського району вимог законодавства у сфері цивільного захисту.
Судом встановлдено, що в період з 03.05.2018 по 08.05.2018 провідним інспектором відділення запобігання НС Дергачівського РУ ГУ ДСНС України у Харківській області ОСОБА_1 та головним фахівцем Дергачівського РУ ГУ ДСНС України у Харківській області ОСОБА_2 на виконання наказу №72 від 28.03.2018 Про проведення планових перевірок об'єктів на підставі посвідчення на проведення перевірки №53 від 03.05.2018 проведено планову перевірку Козачолопанського дошкільного навчального закладу (яслі-садок) Сонях Козачолопанської селищної ради Дергачівського району Харківської області щодо додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.
Актом перевірки зазначеного об'єкту щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки №50 від 08.05.2018 встановлені порушення Кодексу цивільного захисту України №5403-VI, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697, Постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження Порядку проведення навчання керівного складу та фахівців, діяльність яких пов'язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту від 23.10.2013 №819, Закону України Про об'єкти підвищеної небезпеки від 18.01.2001 №2245-ІІІ, Постанови Кабінету Міністрів України Про порядок ідентифікації та обліку об'єктів підвищеної небезпеки від 11.07.2018 №956.
ОСОБА_3 перевірки було виявлено таки порушення: посадові особи не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року №444 "Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях"; не виконано ремонт існуючого пожежного резервуару та не заповнено його водою; не полагоджено та не пофарбовано стаціонарні зовнішні пожежні сходи, сходи на перепадах висот; не забезпечено працівників індивідуальними засобами захисту органів дихання; не прикріплено до підлоги килимові доріжки в кімнатах відпочинку; не пройшли функціональне навчання особи керівного складу об'єкту, діяльність яких пов'язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту; вогнегасники, які експлуатуються на об'єкті, не обладнані обліковими (інвентарними) номерами за прийнятною на об'єкті системою нумерації; не забезпечені шляхи евакуації відповідними знаками безпеки згідно ДСТУ ISO 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір (ISO 6309:1987, IDO) та ГОСТЬ 12.4.026-76 (ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности); не забезпечено в будівлі дошкільного закладу підтримання експлуатаційної придатності системи протипожежного захисту, що повинна проводитися відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ; не виконано обробляння засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності дерев'яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) будівлі об'єкту; з'єднання жил проводів та кабелів виконане не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів в приміщенні для зберігання матеріалів в дошкільній групі Дзвіночок ; не проведено ідентифікацію об'єкта підвищеної небезпеки; не надано повідомлення про результати ідентифікації об'єкту підвищеної небезпеки до територіального органу Державної служби України з надзвичайних ситуацій.
Кожне підприємство, установа, організація та інші об'єкти (будинки, споруди тощо) повинні бути забезпечені необхідною кількістю води для здійснення пожежогасіння (виходячи з вимог будівельних норм та інших нормативних документів), не забезпечення дошкільного закладу освіти необхідною та достатньою кількістю води створює передумови до тривалого пожежогасіння об'єкту.
Незабезпеченість працюючого персоналу належними засобами індивідуального захисту органів дихання від отруйних речовин у разі виникнення надзвичайної ситуації призведе до ураження органів дихання працівників та буде загрожувати безпосередньо їх здоров'ю.
Відсутність у будівлі систем протипожежного захисту - системи пожежної сигналізації, системи оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей призводить до збільшення часу виявлення пожежі у будівлі, допускає розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, та збільшення продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур, що в свою чергу створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей унеможливлюючи евакуацію людей з будівлі.
Застосування з'єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів кабелів здійснених не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (гвинтових, болтових тощо), може призвести до роботи в режимі короткого замкнення, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), що створює загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Непроведення вогнезахисної обробки дерев'яних конструкцій горищного приміщення, допускає розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, та збільшення продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур, що в свою чергу створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей унеможливлюючи евакуацію людей з будівлі.
Непроведення навчання керівного складу і фахівців, діяльність яких пов'язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту, може привести до невірних дій персоналу при виникненні пожежі, що в свою чергу сприяє розвитку пожежі, перешкоджає евакуації людей в окремих випадках при незнанні дій при виявленні пожежі та користуванню первинними засобами пожежогасіння може призвести до розповсюдженню пожежі та завданню значних збитків.
Отже, за результатами перевірки було встановлено, що подальша експлуатація об'єкту Козачолопанського дошкільного навчального закладу (яслі-садок) Сонях Козачолопанської селищної ради Дергачівського району Харківської області із вищезазначеними порушеннями пожежної безпеки створює загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Згідно із ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Статтею 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) визначено діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставами для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів у є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб'єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; порушення правил поводження з небезпечними речовинами; відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об'єктів або об'єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; відсутність на об'єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту.
Відповідно до ч. 2 ст. 51 та ч. 3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення техногенної та пожежної безпеки суб'єкта господарювання покладається на керівників та власників таких суб'єктів господарювання.
Крім того, статутом Козачолопанського дошкільного навчального закладу (яслі-садок) Сонях Козачолопанської селищної ради Дергачівського району Харківської області, прийнятим загальними зборами трудового колективу протоколом №2 від 05.02.2011 та затверджений Козачолопанським селищним головою та начальником відділу освіти Дергачівської районної державної адміністрації передбачено, що головною метою дошкільного закладу є забезпечення реалізації права громадян на здобуття дошкільної освіти, задоволення потреб громадян у нагляді, догляді та оздоровленні дітей, створення умов для їх фізичного, розумового і духовного розвитку.
Відповідно до п. 8.1. керівник дошкільного закладу забезпечує дотримання санітарно-гігієнічних, протипожежних норм і правил. Техніки безпеки, вимог безпечної життєдіяльності дітей і працівників.
Статтею 4 Закону України Про охорону дитинства зазначено, що система заходів щодо охорони дитинства в Україні включає, в тому числі, забезпечення належних умов для охорони здоров'я, навчання, виховання, фізичного, психічного, соціального, духовного та інтелектуального розвитку дітей, їх соціально-психологічної адаптації та активної життєдіяльності, зростання в сімейному оточенні в атмосфері миру, гідності, взаємоповаги, свободи та рівності. Виконання зазначеної системи заходів у сфері охорони дитинства покладається на органи державної влади та місцевого самоврядування.
Відповідно до ст. 53 Закону України Про освіту від 05.09.2017, здобувані освіти мають право в тому числі на безпечні та нешкідливі умови навчання, утримання і праці.
Під час проведення повторної перевірки Козачолопанського дошкільного навчального закладу (яслі-садок) "Сонях" Козачолопанської селищної ради Дергачівського району Харківської області Дергачівським районним управлінням Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області, за результатами проведення планової (позапланової) перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки було складено ОСОБА_3 №29, яким виявлено наступні порушення: не виконано ремонт існуючих пожежного резервуару та не заповнено його водою; не полагоджено та не пофарбовано стаціонарні зовнішні пожежні сходи, сходи на перепадах висот; не проведено індексацію об'єкта підвищеної небезпеки; не надано повідомлення про результати ідентифікації об'єкту підвищеної небезпеки до територіального органу Державної служби України з надзвичайних ситуацій.
Козачолопанська селищна рада Дергачівського району Харківської області, на виконання припису №217 про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, від 24.10.2018 Дергачівського районного управління ГУ ДС України з НС у Харківській області, 11.12.2018 подав до суду лист, в якому зазначено, що станом на 01.12.2018 були усунені виявлені під час перевірки порушення, а саме: полагоджено та пофарбовано стаціонарні зовнішні пожежні сходи, сходи на перепадах висот; пожежний резервуар ємністю 50 куб.м, який знаходиться від будівлі ДНЗ Сонях на відстані 123,2 м, вичищений, відремонтований та заповнений водою, під'їзні шляхи очищено, надано до суду докази у вигляді фототаблиці.
Проте, відповідачем не проведена ідентифікація об'єкта підвищеної небезпеки.
В обґрунтування цього зазначив, що для оформлення документів по проведенню ідентифікації об'єкта підвищеної небезпеки необхідні розрахунки фахівців ПАТ Харківгаз (технічні умови та новий проект на котельню), а це відповідні затрати, які не передбачені в бюджеті ради. Кошти на вказані цілі будуть заплановані в бюджеті селищної ради на І квартал 2019 року.
На підставі технічних умов та нового проекту на котельню будуть зроблені розрахунки кількості природного газу, що виділяється в аварійній ситуації. Надані висновки будуть направлені до відділу реєстрації об'єктів підвищеної небезпеки Головного управління Держпраці для підготовки свідоцтва про реєстрацію даного об'єкта.
Отже, вивчивши надані докази, суд зазначає, що порушення зазначені в адміністративному позові - усунено частково.
З огляду на те, що дане порушення не створює загрозу життю та здоров'ю людей, та не може спричинити виникнення небезпечної ситуації, та те, що відповідач зробив все від нього залежне для усунення виявлених порушень, а отже встановлено відсутність незаконних дій з його боку, суд приходить до висновку про часткове задоволення позовних вимог Керівника Дергачівської місцевої прокуратури Харківської області в інтересах Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області.
Водночас, частиною 2 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Враховуючи положення статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та зобов'язати відповідачів усунути порушення, яке на момент розгляду справи залишилось не усунутим, а саме провести ідентифікацію об'єкта підвищеної небезпеки.
Таким чином, позов підлягає частковому задоволенню.
Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Керівника Дергачівської місцевої прокуратури Харківської області (вул. 1 Травня, буд. 63, м. Дергачі, Харківська область, 62300), в інтересах Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (вул. Шевченка, буд. 8, м. Харків, 61013, ЄДРПОУ 38631015) до Козачолопанської селищної ради Дергачівського району Харківської області (вул. Перемоги, буд. 1, смт. Козача Лопань, Дергачівський район, Харківська область, 62310, ЄДРПОУ 04399335), Козачолопанського дошкільного навчального закладу (яслі-садок) "Сонях" Козачолопанської селищної ради Дергачівського району Харківської області (житловий масив Театральний, б/н, смт. Козача Лопань, Дергачівський район, Харківська область, 62310, ЄДРПОУ 26488714) про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Зобов'язати Козачолопанську селищну раду Дергачівського району Харківської області та Козачолопанський дошкільний навчальний заклад (яслі-садок) "Сонях" Козачолопанської селищної ради Дергачівського району Харківської області провести ідентифікацію об'єкта підвищеної небезпеки.
В задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя М.М.Панов
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.12.2018 |
Оприлюднено | 13.12.2018 |
Номер документу | 78492731 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Панов М.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні