СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
проспект Незалежності, 13, місто Харків, 61058
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"10" грудня 2018 р. Справа № 922/1022/18
Колегія суддів у складі: головуючий суддя Фоміна В.О. , суддя Пуль О.А. , суддя Шевель О.В.
за участю секретаря судового засідання Курченко В.А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Східного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Міжгалузевої регіональної корпорації "Теплоенергія", м. Харків на рішення Господарського суду Харківської області від 25.06.2018 (суддя Аюпова Р.М.) ухвалене в м. Харкові, повний текст якого складений 05.07.2018 у справі №922/1022/18
за позовом Харківської міської ради, м. Харків,
до Міжгалузевої регіональної корпорації "Теплоенергія", м. Харків,
про внесення змін до договору,
ВСТАНОВИЛА:
18.04.2018 Харківська міська рада звернулась до Господарського суду Харківської області з позовом до Міжгалузевої регіональної корпорації "Теплоенергія" про внесення змін до договору оренди землі від 20.10.2004 за реєстровим номером 88105/04 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до цього договору оренди землі з 01.01.2014 , в редакції, викладеній у позові (а.с.4-15 т.1).
Рішенням Господарського суду Харківської області від 25.06.2018 у справі №922/1022/18 частково відмовлено у задоволенні позову; внесено зміни до договору оренди землі від 20.10.2006 №88105/04, шляхом визнання укладеної додаткової угоди до вказаного договору оренди землі в наступній редакції:
ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди землі,
зареєстрованого « 20» жовтня 2006 року за №88105/04 у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» « ___» ___20__р.
Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови ОСОБА_1 з одного боку та Міжгалузева регіональна корпорація "Теплоенергія" (Орендар) в особі керівника
І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України «Про оренду землі» , рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 «Про затвердження «Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013» , рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 «Про затвердження «Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013» , рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 «Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові» (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 «Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові» пункти 5., 9. договору оренди землі, зареєстрованого « 20» жовтня 2006 року за № 88105/04 змінити, доповнити пункт 2 словами і викласти у такій редакції:
« 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 292 від 24.09.2013 становить 3690662 грн. (три мільйони шістсот дев'яносто тисяч шістдесят дві гривні).
При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.»
« 9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати за земельну ділянку, згідно з розрахунком № 822/14 від 21.11.2013 на рік становить 5,6% від її нормативної грошової оцінки і складає 206677,07 грн. (двісті шість тисяч шістсот сімдесят сім гривень 07 копійок).»
« 13. Розмір орендної плати переглядається у разі:
а) зміни умов господарювання, передбачених договором;
б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;
в) зміни нормативної грошової оцінки;
г) внаслідок інфляції - щорічно;
д) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами;
е) в інших випадках, передбачених законом.»
« 28. д) в разі ухилення Орендаря від перерахунку орендної плати при настанні умов, передбачених п. 13 договору, орендодавець має право звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору оренди землі укладеною в зміненій редакції.»
ІІ. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого « 20» жовтня 2004 року за № 88105/04 у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається в органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР
Харківська міська рада Міжгалузева регіональна корпорація
Харківської області "Тепло енергія"
м. Харків, м-н Конституції, 7 61037, м. Харків, вул.Доброхотова,11,
В особі міського голови В особі керівника
/підпис/ /підпис/ /ПІБ/
Стягнуто з Міжгалузевої регіональної корпорації "Теплоенергія" на користь Харківської міської ради судовий збір в розмірі 1762,00 грн (а.с.99-110).
Даним рішенням відмовлено у задоволенні позову про внесення у договір оренди землі від 20.10.2004 року змін у пункт 2 (щодо кадастрового номеру), пункти 14, 21 додаткової угоди.
Міжгалузева регіональна корпорація "Теплоенергія" з рішенням господарського суду першої інстанції не погодилась та 27.07.2018 звернулась до Харківського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Харківської області від 25.06.2018 у справі №922/1022/18 в частині задоволення позовних вимог та прийняти рішення про відмову в позові (а.с.126-131).
Свою скаргу відповідач обгрунтовує тим, що запропонована позивачем в позові редакція додаткової угоди не співпадає з тією редакцією, що запронована позивачем до укладення у квітні 2014 у листі - пропозиції; судом першої інстанції не враховано, що позивачем пропущено строк позовної давності для звернення до суду з даним позовом; позивачем не надано належних доказів застосування у договору при розрахунку розміру орендної плати 5,6% від нормативної грошової оцінки.
Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 13.08.2018 у даній справі відкрито апеляційне провадження, повідомлено учасників справи, що розгляд справи відбудеться 17.09.2018.
Відзивом на апеляційну скаргу Харківська міська рада просить рішення Господарського суду Харківської області від 25.06.2018 у справі №922/1022/18 залишити без змін, апеляційну скаргу - без задоволення за необґрунтованістю.
Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 17.09.2018 відкладено розгляд справи на 23.10.2018.
Відповідно до Указу Президента України "Про ліквідацію апеляційних господарських судів та утворення апеляційних господарських судів в апеляційних округах" від 29.12.2017 №454/2017 постановлено ліквідувати Харківський апеляційний господарський суд та утворити Східний апеляційний господарський суд в апеляційному окрузі, що включає Донецьку, Луганську, Полтавську та Харківську області, з місцезнаходженням у місті Харкові.
У відповідності до частини 6 ст.147 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" у газеті "Голос України" (№185 (6940) від 03.10.2018) розміщено повідомлення про початок роботи Східного апеляційного господарського суду з 03.10.2018.
На виконання розпорядження керівника апарату Харківського апеляційного господарського суду від 03.10.2018 "Про передачу судових справ до Східного та Північного апеляційних господарських судів" відділом документального забезпечення та контролю здійснено передачу судової справи №922/1022/18, що перебувала у провадженні Харківського апеляційного господарського суду за відповідним актом до Східного апеляційного господарського суду.
На підставі протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 16.10.2018 для здійснення розгляду справи №922/1022/18 визначено колегію суддів у складі: головуючого судді Фоміної В.О., судді Пуль О.А., судді Білоусової Я.О.
Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 17.10.2018 справу №922/1022/18 прийнято до провадження колегією суддів: головуючий суддя Фоміна В.О., суддя Білоусова Я.О., суддя Пуль О.А. та призначено до розгляду на 05.11.2018.
Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 05.11.2018 у розгляді справи оголошено перерву до 10.12.2018, зобов'язано позивача надати суду для огляду оригінал довіреності на представництво ОСОБА_2 інтересів Харківської міської ради; запропоновано позивачу надати суду письмові пояснення стосовно підстав зазначення у витязі від 24.09.2013 №3255/08 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки функціонального використання землі - «Землі комерційного використання» , тоді як в договорі про оренду землі від 20.10.2004 року зазначено - «землі житлової та громадської забудови» , а також надати письмові пояснення стосовно правових підстав здійснення орендарем за власний рахунок розрахунку грошової оцінки земельної ділянки в разі зміни нормативної грошової оцінки землі (підстави внесення у спірний договір абзацу 2 пункту 5 шляхом укладення додаткової угоди до договору).
07.12.2018 від позивача надійшли пояснення по справі.
В судовому засіданні 10.12.2018 представником позивача - ОСОБА_2 надано для огляду оригінал довіреності на представництво Харківської міської ради, а також наданні відповідні усні пояснення стосовно позиції у справі.
Відповідач своїм правом на участь у судовому засіданні не скористався, у судове засідання Східного апеляційного господарського суду 10.12.2018 не з'явився, про причини неявки суд не повідомив, про час та місце розгляду справи належним чином повідомлений.
Відповідно до статті 269 ГПК України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об'єктивно не залежали від нього. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов'язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права. У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.
Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення присутніх представників сторін, з'ясувавши обставини справи та перевіривши їх доказами в межах, встановлених статтею 269 ГПК України, а також перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а також повноту встановлення обставин справи та відповідність їх наданим доказам, встановила наступне.
Як свідчать матеріали справи, на підставі рішення Харківської міської ради від 23.06.2004 № 105/04 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктів" між Харківською міською радою (позивач) та Міжгалузевою регіональною корпорацією «Теплоенергія» (відповідач) укладено договір оренди землі, зареєстрований у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» в Державному реєстрі земель від 20.10.2004 за № 88105/04 (надалі - договір), відповідно до умов якого, відповідачу передано в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться за адресою: м. Харків, вул. Червоношкільна, 16-А.
Відповідно до п. 2. договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1538 га.
Пунктом 5 сторони визначили, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки:
- на період будівництва згідно з довідкою №1909/04 від 29.07.2004 становить 358447 гривень (триста п'ятдесят вісім тисяч чотириста сорок сім гривень);
- на період експлуатації згідно з довідкою №1910/04 від 29.07.2004 становить 860273 гривень (вісімсот шістдесят тисяч двісті сімдесят три гривні).
Відповідно до п. 8. договору, договір укладено строком: на період будівництва до 01.06.2006 (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації), на період експлуатації до 01.06.2029 року.
В п. 9. договору сторони визначили, що орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у Харківській області.
Розмір орендної плати в місяць за земельну ділянку становить:
- на період будівництва:
2004 рік: 588,75 грн.; 2005 рік 785,00 грн.; 2006 рік - 1155,69 грн.,
- на період експлуатації
2006 рік - 2127,02 грн., з 2007 року - 3082,64 грн.
Згідно з п. 13. договору, розмір орендної плати переглядається у разі:
а) зміни умов господарювання, передбачених договором;
б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів;
в) внаслідок інфляції - щорічно;
г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;
д) в інших випадках, передбачених законом.
Земельна ділянка передається в оренду для завершення будівництва ТРС з надбудовою та прибудовою зі зміною функціонального призначення під культурно -побутовий комплекс та для експлуатації.
У відповідності до п. 36. договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору, спір розв'язується у судовому порядку.
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013.
Згідно п. 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.
Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 застосовується з 01 січня 2014 року.
Попередня вартість 1 кв. м землі у місті Харкові була визначена станом на 01.01.2007, на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 № 335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007", рішень Харківської міської ради від 27.02.2008 № 42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007" та була введена в дію з 01.03.2008.
Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Пунктом 5 зазначеного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.
Рішенням 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 «Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові» визначено порядок розрахунку розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності м. Харкова та встановлені ставки річної орендної плати, які необхідно застосовувати при розрахунку розміру орендної плати при укладанні договорів оренди землі та внесені до них змін.
Згідно із п. 2.1., п. 2.2. наведеного Порядку, Департамент земельних відносин на підставі п. 4 ст. 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні є власником програмного комплексу Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 , здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 , здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.
Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством.
Відповідно до п. З.1., п. 3.2. зазначеного Порядку, зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові.
На підставі вищевказаних рішень Харківської міської ради, Департаментом земельних відносин Харківської міської ради:
- виконано розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності № 822/14 станом на 01.01.2013, який становить 8% від її нормативної грошової оцінки та складає 17233,09 грн. в місяць.
- одержано витяг № 292 від 24.09.2013 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки;
Позовні вимоги Харківської міської ради обгрунтовані тим, що внаслідок зміни розміру нормативної грошової оцінки земель міста Харкова, яку введено в дію з 01 січня 2014, змінився також і розмір орендної плати за користування землею на території м. Харкова, а тому плата за землю у вигляді орендної плати повинна бути змінена і сплачуватись з 1 січня 2014 року, тобто з дати введення в дію нормативно грошової оцінки земельної ділянки на підставі рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 № 1269/13 «Про затвердження «Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013» .
З матеріалів справи вбачається, що з метою приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог чинного законодавства щодо нормативно-грошової оцінки земель та укладення додаткової угоди до договору оренди землі, 17.07.2014 Департаментом земельних відносин Харківської міської ради на адресу відповідача направлено відповідні листи-пропозиції від 13.12.2013 №№ 4966/0/225-13, 4917/0/225-15.
В листі №4917/0/225-15 повідомлено відповідача, що з 01.01.2014 змінюється базова вартість 1 кв.м. земель м. Харкова та запроваджується новий порядок визначення розміру орендної плати за користування земельними ділянками, в зв'язку з чим, запропоновано відповідачеві сплатити кошти: в розмірі 51,00 грн. за внесення змін до записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та в розмірі 120,00 грн. за надання інформації з Реєстру у формі витягу та надати оригінали платіжних документів до міської ради.
Листом-пропозицією від 13.12.2013 № 4917/0/225-13, Департамент земельних відносин Харківської міської ради направив відповідачу на розгляд та погодження три примірника додаткової угоди до договору оренди землі від 20.10.2004 (а.с. 29 т.1) та три примірника розрахунку орендної плати в зв'язку із зміною розміру орендної плати, з пропозицією повернути у двадцятиденний строк після одержання пропозиції до Департаменту земельних відносин для подальшої їх передачі до Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції для проведення державної реєстрації в установленому законодавством порядку.
Одержання вказаного листа відповідачем підтверджується копією відповідного поштового відправлення, яке додано позивачем до матеріалів справи (а.с. 35 т.1 ).
Вказані вимоги Харківської міської ради відповідачем були проігноровані, у встановлений термін відповідь на лист-пропозицію до Харківської міської ради направлено не було.
Станом на момент звернення позивача до суду з позовною заявою, додаткову угоду до договору оренди землі між сторонами не підписано.
Такі обставини, на думку позивача, свідчать про його порушення прав та охоронюваних законом інтересів і є підставою для їх захисту у судовому порядку.
В свою чергу, відповідачем направлено позивачу лист-пропозицію про дострокове розірвання договору оренди землі, оскільки зміна розміру ставки орендної плати для відповідача надто суттєва, розмір орендної плати дуже великий.
У відповідь на пропозицію відповідача, Харківська міська рада у листі від 27.05.2014 №4562/0/225-14 зазначила, що відповідачу для оформлення угоди про розірвання договору оренди землі необхідно надати певні документи, перелік яких наведений в листі (а.с. 36 т.1) та вчинити дії щодо отримання Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку.
Однак, доказів на підтвердження подальшого проведення дій щодо дострокового розірвання договору оренди не надано, та відповідач не посилався на це в ході судового розгляду.
Приймаючи оскаржуване рішення, місцевий господарський суд зазначив, що орендна плата за земельні ділянки комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору, та визнав позовні вимоги про внесення змін до договору оренди землі від 20.10.2004 за реєстраційним номером 88105/04, шляхом визнання укладеної додаткової угоди до договору оренди землі, підлягають задоволенню, в частині внесення змін до пунктів п. 5, 9, 13, п.п. д) пункту 28.
Що стосується пункту 2 додаткової угоди до договору оренди землі від 18.03.2004, суд першої інстанції зазначив, що не вбачає необхідності вносити зміни в цей пункт та зазначати кадастровий номер, оскільки він зазначений у плані земельної ділянки, який є невід'ємною частиною договору оренди землі від 20.10.2004 року № 88105/04.
Щодо пунктів 14, 21 додаткової угоди, суд першої інстанції вказав, що відсутня законодавче визначена необхідність зміни та доповнення пунктів 14 та 21 до договору.
Також суд зазначив про безпідставність вимоги про внесення змін до договору оренди землі шляхом визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі з 01.01.2014, адже це суперечить вимогам ч. 5 ст. 188 ГК України.
Розглянувши вказане рішення на предмет правильного застосування норм матеріального та процесуального права, колегія суддів не в повній мірі погоджується з висновками суду першої інстанції, у зв'язку з чим вказане рішення підлягає скасуванню частково, з огляду на таке.
За приписами статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Згідно з пунктами 34, 35 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.
Як зазначалось, рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р.
Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" встановлено, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014р.
Так, предметом спору у даній справі є вимога Харківської міської ради про внесення змін до договору оренди землі шляхом визнання укладеною додаткової угоди на підставі вищезазначених рішень Харківської міської ради.
Відповідно до статті 188 ГК України, зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.
Отже, матеріалами справи підтверджено направлення відповідачу 17.04.2014 року листа-пропозиції щодо укладення додаткової угоди до договору оренди землі від 20.10.2004 року № 88105/04, з трьома примірниками додаткової угоди, які отримані відповідачем.
Розглядаючи по пунктам додаткову угоду, яку просить визнати укладеною позивач, колегія суддів зазначає наступне.
Щодо доповнення пункту 2 додаткової угоди інформацією про кадастровий номер спірної земельної ділянки.
Відповідно до статті 1 Закону України Про Державний земельний кадастр , кадастровий номер земельної ділянки - індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.
Внесення змін у пункт 2 договору щодо визначення кадастрового номеру земельної ділянки позивачем обгрунтовується як запровадження державою у 2011 році Державного земельного кадастру та Кадастрової карти з присвоєнням земельним ділянкам кадастрових номерів.
З урахуванням приписів ст.15 Закону України «Про оренду землі» така істотна умова договору оренди землі як об'єкт оренди повинна містити відомості щодо кадастрового номеру земельної ділянки.
З огляду на викладене, колегія суддів дійшла висновку про те, що внесення вказаного доповнення не впливає на права та обов'язки сторін, а є лише необхідним для ідентифікації об'єкту оренди, тому вважає обґрунтованими позовні вимоги Харківської міської ради щодо зазначення в додатковій угоді кадастрового номеру земельної ділянки 6310138800:02:005:0015, з метою приведення спірного договору про оренду землі у відповідність з вимогами діючого законодавства.
Вищенаведене свідчить, що доводи суду першої інстанції про відсутність необхідності внесення змін до пункту 2 договору оренди щодо зазначення кадастрового номеру земельної ділянки є недоречними.
Що стосується пунктів 5, 9 додаткової угоди, колегія суддів зазначає таке.
Відповідно до ст.30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі, спір вирішується в судовому порядку.
Судова колегія зазначає, що згідно зі статтею 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Відповідно до статті 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Згідно з абзацом другим частини першої статті 15 цього Закону істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки). Розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі".
За підпунктом 9.1.10 статті 9, підпункту 14.1.147 статті 14 Податкового Кодексу України (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) плата за землю це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Відповідно земельний податок - обов'язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (далі податок для цілей розділу ХІІІ цього Кодексу); орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункт 14.1.136 статті 14 Податкового кодексу України).
За положеннями статті 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Згідно з пунктами 288.1, 288.4 статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Згідно з пунктом 288.5., підпунктами 288.5.1., 288.5.2. статті 288 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки, не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
За змістом статті 1 та абзацу п'ятого статті 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок являє собою капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та, зокрема, орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Виходячи з аналізу зазначених законодавчих приписів, орендна плата за користування земельними ділянками державної та комунальної власності є регульованою ціною, яка розраховується від нормативної грошової оцінки земель, а її розмір, визначений відповідно до наведених вище приписів законодавства, встановлюється в договорі.
Відповідно до п. 1 Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, затвердженого Указом Президента України від 08.04.2011р. № 445/2-11, Державне агентство земельних ресурсів України (Держземагентство України) є центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів та топографо-геодезичної і картографічної діяльності, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства України (далі - Міністр), входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин та топографо-геодезичної і картографічної діяльності.
Згідно з ч. 6 п. 4 Положення Держземагентство відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, видає витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок.
Витяг № 292 від 24.09.2013 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки складено на підставі рішення Харківської міської ради від 03.07.2013№ 1209/13 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", яке є чинним та відповідно до статті 144 Конституції України та 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» обов'язковим до виконання на відповідній території.
Доводи відповідача щодо невідповідності витягу № 292 від 24.03.2013 року, у зв'язку із тим, що при його складанні мали бути застосовані інші коефіцієнти є необґрунтованими, оскільки Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 затверджено Порядок впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року. Порядок регламентує процедуру надання підприємствам, установам та організаціям міста, фізичним особам інформації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок для обчислення земельного податку, орендної плати за земельні ділянки комунальної власності та здійснення цивільно-правових угод із земельними ділянками та оплати за договором суперфіцію (пункт. 1 Порядку). Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки - це інформація про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, яка видається територіальним органом Держземагентства (пункт 1.3).
Таким чином, витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки № 292 від 24.09.2013 року є офіційним документом, виданими компетентним органом державної влади, а саме управлінням Держземагентства у м. Харкові Харківської області, на підставі якого Харківська міська рада в межах повноважень розраховує розмір орендної плати. Даний документ у частині визначення категорії функціонального використання і застосування відповідних коефіцієнтів базується на інформації, що міститься у довідці №6-зем, а отже він є належними та допустимим доказом у справі. Витяг у встановленому законодавством порядку не оскаржувався, а достовірність та відповідність вимогам закону інформації, яка викладена у даному витязі, не спростовано відповідачем під час розгляду даної справи, а відтак посилання відповідача на його невідповідність є необґрунтованою та не доведеною матеріалами справи.
До того ж, відповідно до ч. 1 ст. 19 Земельного кодексу України, землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії:
а) землі сільськогосподарського призначення;
б) землі житлової та громадської забудови;
в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення;
г) землі оздоровчого призначення;
ґ) землі рекреаційного призначення;
д) землі історико-культурного призначення;
е) землі лісогосподарського призначення;
є) землі водного фонду;
ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Відповідно до п. 3.5. Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого сумісним наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 № 18/15/21/11, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), враховує відносну прибутковість видів економічної діяльності.
Додаток 1 до цього Порядку містить таблицю 1.1 Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф), згідно з якою до земель комерційного використання застосовується коефіцієнт 2,5. До таких земель відносяться:
-землі торгівлі транспортними засобами та їх ремонту;
-землі оптової торгівлі і посередництва в торгівлі;
-землі роздрібної торгівлі побутовими товарами і їх ремонт;
-землі готелів та ресторанів;
-землі підприємств фінансового посередництва;
-землі підприємств страхування;
-землі підприємств, що здійснюють допоміжну діяльність у сфері фінансів та страхування;
-землі підприємств, що здійснюють операції з нерухомістю, здавання під найм та послуги юридичним особам;
-землі підприємств, що здійснюють діяльність у сфері інформатизації;
-землі підприємств, що здійснюють послуги, які надаються переважно юридичним особам;
-землі підприємств, що здійснюють індивідуальні послуги;
-землі підприємств, що здійснюють діяльність у сфері відпочинку та розваг (азартні ігри та ігри на гроші тощо).
Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.1998 № 377, зареєстрованою в Мін'юсті України 14.12.1998 за № 788/3228, відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.
Коефіцієнт функціонального використання (Кф) для земельних ділянок змішаного використання визначається як середньозважене (за площею) значення коефіцієнтів функціонального використання окремих частин земельної ділянки змішаного використання. Підставою для виділення частин земельної ділянки різного функціонального використання є виключно затверджені дані інвентаризації земельної ділянки та землеустрою.
Вказана Інструкція з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем) визначає порядок замовлення заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем) на основі класифікації земель Стандартної статистичної класифікації землекористування ЄЕК, розробленої Статистичною комісією та Європейською економічною комісією ООН, та Класифікації видів економічної діяльності ДК 009-96, затвердженої і введеної в дію наказом Держстандарту України від 22 жовтня 1996 № 441.
Додатки до вказаної інструкції здійснюють класифікацію видів економічної діяльності на землях певної категорії видів економічної діяльності, за видами діяльності згідно Класифікації видів економічної діяльності ДК 009-96.
Згідно ст. 206 Земельного кодексу України, використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Таким чином віднесення до певного виду функціонального використання здійснюється що до всієї земельної ділянки на який проводиться певний вид економічної діяльності.
Отже, орендована відповідачем земельна ділянка відноситься до земель комерційного використання, оскільки пунктом 15 договору оренди землі від 20.10.2004 визначено, що земельна ділянка передається в оренду для завершення будівництва ТРС з надбудовою та прибудовою зі зміною функціонального призначення під культурно-побутовий комплекс та для експлуатації.
Також, згідно інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, за видами діяльності підприємство відповідача займається виробництвом інструментів і обладнання для вимірювання, дослідження та навігації, монтажем водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування; веде діяльність головних управлінь (хед-офісів) (основний); займається консультування з питань комерційної діяльності й керування; діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, наданням послуг технічного консультування в цих сферах; постачання пари, гарячої води та кондиційованого повітря.
Таким чином, Управлінням Держземагенства при розрахунку розміру орендної плати було вірно використано коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки як для земель комерційного використання (Кф) в розмірі 2,5.
Згідно зі статтею 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Статтею 651 Цивільного кодексу України встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Відповідно до статті 654 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту; умови та порядок внесення змін до договору оренди землі врегульовано статтею 30 Закону України "Про оренду землі".
Відповідно до наведених положень чинного законодавства нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
До того ж, колегія суддів погоджується з тим, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Рішення Харківської міської ради, яким змінено нормативну грошову оцінку земель міста Харкова та затверджено нові ставки орендної плати, є чинним й у встановленому законом порядку незаконним не визнавалося, а, відтак воно є обов'язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
При перегляді рішень господарських судів з аналогічних спорів, зокрема в постанові Верховного Суду від 16.04.2018 у справі 910/7905/17 і постановах Верховного Суду України у постановах №3-34гс13 від 03.12.2013, №3-481гс15 від 07.10.2015 суди дійшли висновку, що оскільки сторонами в договорі оренди передбачено можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Тому, колегія суддів вважає правильним та обгрунтованим укладення додаткової угоди в частині внесення у договір оренди землі від 20.10.2004 року абзацу першого пункту 5 - щодо визначення оновленої нормативної грошової оцінки земельної ділянки згідно витягу з технічної документації №292 від 24.09.2013. А також, відповідно, і до пункту 9 додаткової угоди - щодо визначення конкретного розміру орендної плати.
Разом з тим, колегія суддів вважає за необхідне доповнити абзац 2 пункту 9 словами: або в місяць 17223,09 грн. (сімнадцять тисяч двісті двадцять три гривні 09 копійок). , оскільки оренда плата складається з щомісячних платежів, розмір яких повинен бути відображений у договорі оренди.
Судом першої інстанції спірну додаткову угоду в частині абзацу другого пункту 9 визнано укладеною без зазначення розміру орендної плати на місяць.
Що стосується абзацу другого пункту 5 спірної додаткової угоди, колегія суддів не погоджується з покладенням на відповідача обов'язку виконання розрахунку оновленої грошової оцінки земельної ділянки, в разі зміни нормативної грошової оцінки землі за свій власний рахунок, адже чинним законодавством не передбачено такого обов'язку з боку відповідача.
Колегія суддів вважає, що такі зміни в спірний договір оренди землі суттєво впливають на права та обов'язки відповідача, наявність законодавчих чи передбачених договором підстав для зобов'язання відповідача виконати такий розрахунок, позивачем не доведена. До того ж, вказані зміни не стосуються питань зміни розміру орендної плати за договором у зв'язку зі зміною розміру нормативно-грошової оцінки землі.
Тому, колегія суддів вважає, що відсутні підстави для внесення абзацу другого пункту 5 до спірного договору оренди землі.
Що стосується встановлення 5,6% від нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки, як розміру орендної плати, колегія суддів зазначає, що пропозиція позивача встановити орендну плату в розмірі 5,6 відсотків від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, є виконанням обов'язку привести істотні умови договору у відповідність до вимог діючого законодавства, що не суперечить, зокрема, приписам пунктів 288.5.1., 288.5.2. Податкового кодексу України, відповідно до яких розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Порядок визначення ставки орендної плати за землі територіальної громади м. Харкова встановлено Положенням про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові затверджений рішенням Харківської міської ради від 27.02.2008р. №41/08, із наступними змінами.
Вказаним порядком встановлено розмір поточної базової ставки - 0,08 (8%).
Відповідно до п. 2.6 Порядку визначення розміру орендної плати орендна плата за земельну ділянку розраховується в залежності від терміну оренди із застосуванням наступних відсотків від розрахункового розміру орендної плати: 21-25 років - 70% (8%*70% = 5,6%). Враховуючи викладене, пропозиція орендодавця встановити орендну плату в розмірі 5,6 відсотків від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки є обґрунтованою.
Тому, доводи відповідача в цій частині є необгрунтованими та спростовуються нормами чинного законодавства.
Крім того, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції щодо відсутності підстав для внесення змін в договір оренди в частині запропонованих позивачем пунктів 14, 21 договору, адже при здійсненні пропозиції укласти додаткову угоду у квітні 2014 року, позивачем відповідачу направлена додаткова угода, яка не містила пунктів 14, 21 договору оренди, в редакції викладеної у позові, а тому відповідач був позбавлений розглянути редакцію цих пунктів, тому у відповідності до приписів статті 188 ГК України, внесення змін у спірний договір оренди землі шляхом доповнення його пунктами 14, 21 є неправомірним.
Відповідно до приписів частини другої статті 14 ЦК України особа не може бути примушена до дій, вчинення яких не є обов'язковим для неї, а відтак позов у вказаній частині правомірно визнано судом першої інстанції таким, що задоволенню не підлягає, в зв'язку з недоведеністю позивачем обов'язковості їх внесення в судовому порядку.
До того ж, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції щодо наявності підстав для внесення змін до договору оренди землі від 20.10.2004 №88105/04 в частині пунктів 13 та 28 д), з огляду на таке.
Пунктом 13 додаткової угоди в запропонованій позивачем редакції передбачено підстави перегляду розміру орендної плати, які визначені відповідно до умов діючого договору оренди землі від 20.10.2004 №88105/04, та приписів законодавства щодо зміни нормативної грошової оцінки та сплати орендної плати з урахуванням індексації, визначеної статтею 15 Закону України Про оренду землі .
Відповідно до статті 15 наведеного Закону, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією із істотних умов договору оренди землі.
Таким чином, зміна розміру орендної плати повинна відбуватись, зокрема, на підставі зміни коефіцієнтів індексації, встановлених законодавством, та з урахуванням зміни нормативної грошової оцінки землі, як про це зазначено в мотивувальній частині цієї постанови.
Що ж до підпункту д) пункту 28 додаткової угоди, умови даного пункту передбачають право орендодавця звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору оренди землі укладеною в зміненій редакції, в разі ухилення орендаря від перерахунку орендної плати при настанні умов, передбачених п. 13 договору.
Зазначені умови не суперечать приписам статті 188 ГК України та загальним положенням цивільного законодавства, а тому необхідність їх внесення до договору є законодавчо обгрунтованою.
Що ж до визначення позивачем у позові дати, з якої він просить визнати укладеною спірну додаткову угоду - 01.01.2014, колегія суддів вважає цілком правомірним та обгрунтованим висновок суду першої інстанції щодо відсутності підстав для задоволення позову в цій частині, адже, відповідно до ч. 5 ст. 188 ГК України, якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.
Відповідно, визначення дати укладання спірної додаткової угоди до договору оренди землі - 01.01.2014 суперечить приписам наведеної статті та не узгоджується з обставинами справи, адже, лист пропозицію про укладення додаткової угоди направлено відповідачу тільки 17.04.2014 року.
З урахуванням обставин даної справи, відсутні підстави та законодавчо визначені норми для визнання укладеною додаткової угоди з 01.01.2014 року , позивачем наведеного не спростовано.
Колегія суддів також зазначає, що судом першої інстанції визнано укладеною додаткову угоду, яка прийнята, зокрема, і на підставі рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 «Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові» (зазначивши про це в пункті І додаткової годи в резолютивній частині оскаржуваного рішення).
Проте, вказаний Порядок втратив чинність на підставі рішення 17 сесії 7 скликання Харківської міської ради від 20.12.2017 року №858/17 Про визнання рішення Харківської міської ради таким, що втратило чинність . Вказаним рішенням визначено, що оформлення правочинів, внесення змін до них, а також реєстрацію прав та їх припинення на земельні ділянки із земель комунальної власності міста Харкова здійснювати на підставі та в порядку, визначеному чинним законодавством.
Тому, безпідставним вважає колегія суддів зазначення у пункті І додаткової угоди такої підстави її укладення, як рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 «Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові» .
Крім того ж, колегія суддів вважає за необхідне виправити у тексті додаткової угоди, яку визнано судом першої інстанції укладеною дату укладення договору оренди на - 20.10. 2004 , замість помилково зазначеної судом у резолютивній частині оскаржуваного рішення 20.10. 2006 .
Щодо посилань відповідача про пропуск позивачем позовної давності для звернення з даним позовом до суду, колегія суддів погоджується з тим, що позовна давність не може поширюватися на вимоги про визнання укладеною додаткової угоди про оренду землі у зв'язку зі зміною розміру орендної плати, з огляду на таке.
У статті 268 ЦК України наведено невичерпний перелік вимог, на які позовна давність не поширюється. У частині другій цієї статті передбачено, що законом можуть бути встановлені також інші вимоги, на які не поширюється позовна давність. Але в деяких випадках позовна давність не може поширюватись і на інші категорії вимог, хоча про це прямо й не зазначено у законі, зокрема, позовна давність не застосовується при триваючому правопорушенні. Адже, застосувавши у даній справі позовну давність, суд фактично позбавив би позивача права розпоряджатись своїх майном (оновленим розміром орендної плати), у розумінні положення статті 391 ЦК України (усунення перешкод у здійсненні власником права користування та розпорядження своїм майном), так як позов Харківської міської ради про визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі фактично обгрунтований зміною нормативної грошової оцінки земель міста Харкова, яка є підставою для нарахування орендної плати.
Отже, власник (в даному випадку, Харківська міська рада, як розпорядник коштів місцевого бюджету) може пред'явити такий позов у будь-який час незалежно від того, коли почалося порушення його прав. Обов'язковою умовою негаторного позову є існування порушення прав власника на час пред'явлення такого позову.
Колегія суддів зазначає, що доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження в матеріалах справи, однак, переглянувши рішення суду першої інстанції у даній справи, колегією суддів встановлено неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, зокрема, щодо невнесення змін до пункту 2 договору оренди в частині зазначення кадастрового номеру, щодо внесення змін до пункту 5 абзацу другого договору оренди в частині покладення на орендаря обов'язку здійснити за власний рахунок розрахунок оновленої нормативної грошової оцінки земельної ділянки в разі її зміни.
Також порушенням норм матеріального права колегія суддів вважає посилання як в мотивувальній частині так і в резолютивній частині рішення на рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 «Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові» , як на одну із підстав укладення додаткової угоди.
Крім того, оскаржуване рішення містить неточності щодо помилкового зазначення в резолютивній частині рішення дати договору оренди землі, а також не зазначення в пункті 9 додаткової угоди розміру орендної плати за місяць.
Відповідно до ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
Статтею 236 ГПК України передбачено, що судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Відповідно до частини 1 статті 277 ГПК України, підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є, зокрема, неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи; неправильне застосування норм матеріального права.
Оскаржуване рішення не відповідає вимогам статті 236 ГПК України, а тому наявні підстави для його часткового скасування, та викладення резолютивної частини рішення, з урахуванням мотивувальної частини даної постанови.
Керуючись ст.ст. 269, 270, п. 2 ст. 275, ч.1 п.4 ст. 277, ст. 282 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду, -
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Міжгалузевої регіональної корпорації "Теплоенергія" задовольнити частково.
Частково скасувати рішення Господарського суду Харківської області від 25.06.2018 у справі № 922/1022/18.
Викласти абзац 2 резолютивної частини рішення Господарського суду Харківської області від 25.06.2018 у справі №922/1022/18 у наступній редакції:
Внести зміни до договору оренди землі від 20.10.2004 №88105/04, шляхом визнання укладеної додаткової угоди до вказаного договору оренди землі в наступній редакції:
ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди землі,
зареєстрованого « 20» жовтня 2004 року за №88105/04 у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» « ___» ___20__р.
Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови ОСОБА_1 з одного боку та Міжгалузева регіональна корпорація "Теплоенергія" (Орендар) в особі керівника
І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України «Про оренду землі» , рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 «Про затвердження «Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013» , рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 «Про затвердження «Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013» , рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 «Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові» (з відповідними змінами та доповненнями), пункти 2, 5, 9, 13, 28 договору оренди землі, зареєстрованого « 20» жовтня 2004 року за № 88105/04 викласти у такій редакції:
2. (Редакція договору) Кадастровий номер земельної ділянки 6310138800:02:005:0015.
« 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 292 від 24.09.2013 становить 3690662 грн. (три мільйони шістсот дев'яносто тисяч шістдесят дві гривні).»
« 9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати за земельну ділянку, згідно з розрахунком № 822/14 від 21.11.2013 на рік становить 5,6% від її нормативної грошової оцінки і складає 206677,07 грн. (двісті шість тисяч шістсот сімдесят сім гривень 07 копійок) або в місяць - 17223,09 грн (сімнадцять тисяч двісті двадцять три гривні 09 копійок)» .
« 13. Розмір орендної плати переглядається у разі:
а) зміни умов господарювання, передбачених договором;
б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;
в) зміни нормативної грошової оцінки;
г) внаслідок інфляції - щорічно;
д) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами;
е) в інших випадках, передбачених законом.»
« 28. (Редакції договору) д) в разі ухилення Орендаря від перерахунку орендної плати при настанні умов, передбачених п. 13 договору, орендодавець має право звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору оренди землі укладеною в зміненій редакції.»
ІІ. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого « 20» жовтня 2004 року за № 88105/04 у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається в органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР
Харківська міська рада Міжгалузева регіональна корпорація
Харківської області "Тепло енергія"
м. Харків, м-н Конституції, 7 61037, м. Харків, вул.Доброхотова,11,
В особі міського голови В особі керівника
/підпис/ /підпис/
В іншій частині рішення Господарського суду Харківської області від 25.06.2018 у справі №922/1022/18 залишити без змін.
Дана постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена до Верховного Суду у відповідності до статей 286- 289 ГПК України.
Повний текст постанови складено 13.12.2018
Головуючий суддя В.О. Фоміна
Суддя О.А. Пуль
Суддя О.В. Шевель
Суд | Східний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 10.12.2018 |
Оприлюднено | 13.12.2018 |
Номер документу | 78516958 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Фоміна Віра Олексіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні