Постанова
від 11.12.2018 по справі 925/666/18
ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@nag.court.gov.ua

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"11" грудня 2018 р. Справа№ 925/666/18

Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Чорногуза М.Г.

суддів: Агрикової О.В.

Хрипуна О.О.

секретар судового засідання: Михайленко С.О.

за участю представників сторін:

прокурор: Боса І.В., посвідчення №051155 від 08.10.18

від відповідача: Маренич В.Л. довіреність № 470/02-18 від 22.08.18

від відповідача: Бунденков О.Ю. довіреність № 469/02-18 від 22.08.18

від позивача 1: Кочерга Л.А., начальник відділу

позивачі 2-7 явку своїх представників не забезпечили

розглянувши матеріали апеляційної скарги Звенигородської міської ради Черкаської області

на рішення Господарського суду Черкаської області від 17 вересня 2018 року (повний текст складено 26.09.2018 р.)

у справі № 925/666/18 (суддя Чевгуз О.В. )

за позовом Заступника керівника Звенигородської місцевої прокуратури Черкаської області, в інтересах держави в особі:

1. Відділу освіти Звенигородської районної державної адміністрації,

2. Звенигородської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №5 Звенигородської районної ради Черкаської області,

3. Звенигородської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2 Звенигородської районної ради Черкаської області,

4. Звенигородської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів імені Тараса Шевченка Звенигородської районної ради,

5. Звенигородської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №1 Звенигородської районної ради Черкаської області,

6. Відділу культури і туризму Звенигородської районної державної адміністрації,

7. Звенигородської дитячої школи мистецтв Звенигородської районної ради Черкаської області,

до Звенигородської міської ради Черкаської області

третя особа без самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Звенигородська районна рада Черкаської області

про визнання незаконним та скасування рішення органу місцевого самоврядування, -

в с т а н о в и в :

Заступник керівника Звенигородської місцевої прокуратури Черкаської області в інтересах держави в особі Відділу освіти Звенигородської районної державної адміністрації, Звенигородської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №5, Звенигородської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2, Звенигородської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів імені Тараса Шевченка, Звенигородської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №1, Відділу культури і туризму Звенигородської районної державної адміністрації та Звенигородської дитячої школи мистецтв звернувся до Господарського суду Черкаської області з позовом про визнання незаконним та скасування пунктів 1, 3 рішення Звенигородської міської ради №25-14/VII від 02.02.2018 в частині припинення права постійного користування:

- земельною ділянкою Звенигородської загальноосвітньої школи І - II ступенів №5, площею 0.6788 га, кадастровий номер 7121210100:01:004:0634 та передачі її в постійне користування Звенигородській районній раді;

- земельною ділянкою Звенигородської спеціалізованої школи І - III ступенів №1, площею 0.0854 га, кадастровий номер 7121210100:01:002:0494 та передачі її в постійне користування Звенигородській районній раді;

- земельною ділянкою Звенигородської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2, площею 0.4624 га, кадастровий номер 7121210100:01:001:1024 та передачі її в постійне користування Звенигородській районній раді;

- земельною ділянкою Звенигородської спеціалізованої інколи І-III ступенів імені Тараса Шевченка, площею 3.1937 га, кадастровий номер 7121210100:01:002:0518 та передачі її в постійне користування Звенигородській районній раді;

- земельною ділянкою Звенигородської дитячої школи мистецтв, площею 0.5297 га, кадастровий номер 7121210100:01:002:0438 та передачі її в постійне користування Звенигородській районній раді (а.с. 5-22).

Рішенням Господарського суду Черкаської області від 17 вересня 2018 року у справі № 925/666/18 позовні вимоги задоволено повністю (т.І, а.с.261-274).

12 жовтня 2018 року Звенигородська міська рада Черкаської області звернулась з апеляційною скаргою на рішення Господарського суду Черкаської області від 17 вересня 2018 року у справі № 925/666/18, в якій просить оскаржуване рішення скасувати та ухвалити нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити.

Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 07 листопада 2018 року, апеляційна скарга Звенигородської міської ради Черкаської області у справі № 925/666/18 передана на розгляд колегії суддів Північного апеляційного господарського суду у складі: головуючий суддя - Чорногуз М.Г., судді - Агрикова О.В., Хрипун О.О.

12 листопада 2018 року ухвалою Північного апеляційного господарського суду (головуючий суддя - Чорногуз М.Г., судді - Агрикова О.В., Хрипун О.О.) відкрито апеляційне провадження у справі № 925/666/18, розгляд апеляційної скарги Звенигородської міської ради Черкаської області на рішення Господарського суду Черкаської області від 17.09.2018р. у справі №925/666/18 призначено на 11.12.2018 р.

04 грудня 2018 року від Звенигородської місцевої прокуратури надійшов відзив на апеляційну скаргу.

У судовому засіданні 11 грудня 2018 року представники Звенигородської міської ради Черкаської області надали пояснення, в яких підтримали доводи апеляційної скарги та просили її задовольнити, оскаржуване рішення скасувати та прийняти нове рішення, яким у позові відмовити.

Представник Відділу освіти Звенигородської районної державної адміністрації та прокурор у судовому засіданні 11 грудня 2018 року надали пояснення, у яких заперечували проти доводів апеляційної скарги та просили залишити її без задоволення, а оскаржуване рішення без змін.

Представники Звенигородської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №5 Звенигородської районної ради Черкаської області, Звенигородської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2 Звенигородської районної ради Черкаської області, Звенигородської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів імені Тараса Шевченка Звенигородської районної ради, Звенигородської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №1 Звенигородської районної ради Черкаської області, Відділу культури і туризму Звенигородської районної державної адміністрації, Звенигородської дитячої школи мистецтв Звенигородської районної ради Черкаської області, Звенигородська районна рада Черкаської області у судове засідання 11 грудня 2018 року не з'явились, про причини неявки колегію суддів не повідомили. Про час та місце розгляду справи повідомлялись належним, у розумінні ст.ст. 120, 242 ГПК України та ч. 1 ст. 4 Закону України "Про доступ до судових рішень", чином, що підтверджується в т.ч. реєстром на відправлення кореспонденції, роздруківками з офіційного сайту ПАТ "Укрпошта" щодо відстеження поштового відправлення з ідентифікатором 0411625285364 зі статусом "20.11.2018" "відправлення у точці видачі/доставки", 0411625285330 зі статусом "20.11.2018" "відправлення вручено: за довіреністю", 0411625285356 зі статусом "07.12.2018" "відправлення вручено: за довіреністю" та повідомленнями про вручення поштових відправлень за ідентифікаторами 0411625285348, 0411625285380, 0411625285402, 0411625285372.

Відповідно до ч. 12 ст. 270 ГПК України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розглядові справи.

Ухвалою про відкриття апеляційного провадження та призначення апеляційної скарги до розгляду явка сторін обов'язковою не визнавалась і учасників процесу попереджено, що у разі неявки у судове засідання їх представників, справа буде розглянута за наявними матеріалами і така неявка представників позивачів та третьої особи не перешкоджає всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженню наявних у справі доказів. Враховуючи викладене, колегія суддів дійшла висновку про можливість розгляду апеляційної скарги за наявними матеріалами та за відсутності представників позивачів та третьої особи.

Згідно з ч. 1 ст. 270 ГПК України у суді апеляційної інстанції справи переглядаються за правилами розгляду справ у порядку спрощеного позовного провадження з урахуванням особливостей, передбачених у цій Главі.

У відповідності до вимог ч.ч. 1, 2 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.

Колегія суддів, розглянувши наявні матеріали, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку фактичних обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм процесуального і матеріального права встановила наступне.

24 грудня 2008 року рішенням Звенигородської міської ради Черкаської області №37-15/V затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та надано Звенигородській дитячій школі мистецтв Звенигородської районної ради в постійне користування земельну ділянку загальною площею 0,5297 га земель житлової та громадської забудови із земель громадського призначення Звенигородської міської ради, що знаходиться за адресою м.Звенигородка, проспект Шевченка, 77 (т.І, а.с.44).

05 лютого 2010 року на підставі рішення №37-15/V відділом земельних ресурсів у Звенигородському районі Звенигородській видано дитячій школі мистецтв Звенигородської районної ради державний акт на право постійного користування серії ЯЯ №340273 на земельну ділянку загальною площею 0,5297 га за адресою: м. Звенигородка, проспект Шевченка, 77 з кадастровим номером 7121210100:01:002:0438 (з цільовим призначенням землі громадського призначення), про що внесено запис до Книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 031078300002 від 05.02.2010 (т.І, а.с. 48).

18 серпня 2010 року Звенигородською міською радою Черкаської області прийнято рішенням №54-8/V, яким затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та надано Звенигородській спеціалізованій школі І-ІІІ ступенів імені Тараса Шевченка Звенигородської районної ради в постійне користування земельну ділянку загальною площею 3,1937 га земель житлової та громадської забудови із земель громадського призначення Звенигородської міської ради, що знаходиться за адресою: м. Звенигородка, проспект Шевченка, 121-А (т.І, а.с. 43).

24 лютого 2012 року на підставі рішення №54-8/V відділом земельних ресурсів у Звенигородському районі Звенигородській спеціалізованій школі І-ІІІ ступенів імені Тараса Шевченка видано Звенигородської районної ради державний акт на право постійного користування серії ЯЯ №340818 на земельну ділянку загальною площею 3,1937 га за адресою: м. Звенигородка, проспект Шевченка, 121-А , з кадастровим номером 7121210100:01:002:0518 (з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти), про що внесено запис до Книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №712121013000019 від 24.02.2012 (т.І, а.с. 47).

Рішенням Звенигородської міської ради Черкаської області №47-13/V від 25.11.2009 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та надано Звенигородській спеціалізованій школі І-ІІІ ступенів №1 Звенигородської районної ради Черкаської області в постійне користування земельну ділянку загальною площею 0,4624 земель житлової та громадської забудови із земель громадського призначеним Звенигородської міської ради, що знаходиться за адресою: м. Звенигородка, провулок Островського, 11 (а.с. 46).

22 вересня 2010 року на підставі рішення №47-13/V відділом земельних ресурсів у Звенигородському районі видано Звенигородській спеціалізованій школі І-ІІІ ступенів №1 Звенигородської районної ради Черкаської області державний акт на право постійного користування серії ЯЯ №340334 на земельну ділянку загальною площею 0,5297 га за адресою: м. Звенигородка, пров. Островського, 11 , з кадастровим номером 7121210100:01:001:1024 (з цільовим призначенням землі громадського призначення), про що внесено запис до Книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №031078300008 від 22.09.2010 (т.І, а.с. 49).

24 лютого 2010 року рішенням Звенигородської міської ради Черкаської області №50-36/V затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та надано Звенигородській спеціалізованій школі І-ІІ ступенів №5 Звенигородської районної ради Черкаської області в постійне користування земельну ділянку загальною площею 0,6788 га земель житлової та громадської забудови із земель громадського призначення Звенигородської міської ради, що знаходиться за адресою: м. Звенигородка, вул. Енгельса, 51 (т.І, а.с. 45).

15 червня 2012 року на підставі рішення№50-36/V відділом земельних ресурсів у Звенигородському районі видано Звенигородській спеціалізованій школі І-ІІ ступенів №5 Звенигородської районної ради Черкаської області державний акт на право постійного користування серії ЯЯ №340453 на земельну ділянку загальною площею 0,6788 га за адресою: м. Звенигородка, вул. Енгельса, 51 з кадастровим номером 7121210100:01:004:0634 (з цільовим призначенням землі громадського призначення), про що внесено запис до Книги записів реєстрації державних актів на право власності па землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №031078300005 від 15.06.2012 (т.І, а.с. 50).

25 листопада 2009 року рішенням Звенигородської міської ради Черкаської області №47-14/V затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та надано Звенигородській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів №2 Звенигородської районної ради Черкаської області в постійне користування земельну ділянку загальною площею 0,4765 га земель житлової та громадської забудови із земель громадського призначення Звенигородської міської ради, що знаходиться за адресою: м . Звенигородка. вул Шевченка,49 та м. Звенигородка, вул. Шевченка,32-А (т.І, а.с. 46).

15 червня 2010 року на підставі рішення №47-14/V відділом земельних ресурсів у Звенигородському районі видано Звенигородській загальноосвітній школі І- ІІІ ступенів №2 Звенигородської районної ради Черкаської області державний акт на право постійного користування серії ЯЯ № 340375 на земельну ділянку загальною площею 0,0854 га за адресою: м. Звенигородка, вул. Шевченка, 32-А , з кадастровим номером 7121210100:01:002:0494, про що внесено запис до Книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №031078300004 від 15.06.2010 (т.І, а.с. 51).

Також, 15 червня 2010 року на підставі рішення №47-14/V відділом земельних ресурсів у Звенигородському районі видано Звенигородській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів №2 Звенигородської районної ради Черкаської області державний акт на право постійного користування серії ЯЯ №340429 на земельну ділянку загальною площею 0,3911 га за адресою: м. Звенигородка, вул. Шевченка, 32-А з кадастровим номером 7121210100:01:002:0493 (з цільовим призначенням землі громадського призначення), про що внесено запис до Книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №031078300003 від 15.06.2010 (т.І, а.с.52).

Рішенням Звенигородської районної ради Черкаської області №15-22/V від 16.07.2008 р. надано дозвіл загальноосвітнім, спеціалізованим школам та навчально-виховним комплексам Звенигородського району на оформлення права власності на будівлі та споруди згідно з додатками (т.І, а.с.68).

Рішенням виконавчого комітету Звенигородської міської ради Черкаської області №385 від 18.07.2008 вирішено оформити права власності на нерухоме майно (будівлі та споруди) Звенигородської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2 Звенигородської районної ради по вул. Шевченко, 49 (т.І, а.с. 70).

Відповідно до свідоцтва про право власності на нерухоме майно серії САВ №146983 від 22.09.2008 комплекс будівель школи за адресою: м. Звенигородка, вул. Шевченко, 49 належить до державної власності Відділу освіти Звенигородської районної державної адміністрації (т.І, а.с.71).

Відповідно до свідоцтва про право власності на нерухоме майно серії САС №272061 від 05.01.2009 комплекс будівель школи за адресою: м. Звенигородка, вул. Енгельса, 51 належить до комунальної власності Звенигородської районної ради (т.І, а.с.69).

Відповідно до свідоцтва про право власності на нерухоме майно серії САС №272039 від 16.12.2008 комплекс будівель школи за адресою: м. Звенигородка, пров. Островського, 11 належить до комунальної власності Звенигородської районної ради (т.І, а.с.73).

Відповідно до свідоцтва про право власності на нерухоме майно серії САС №272155 від 13.05.2009 комплекс будівель школи за адресою: м. Звенигородка, проспект Шевченка, 121-А належить до комунальної власності Звенигородської районної ради (т.І, а.с. 75).

Відповідно до свідоцтва про право власності на нерухоме майно серії САС №272094 від 17.02.2009 комплекс будівель школи за адресою: м. Звенигородка, вул. Шевченка. 49 належить до комунальної власності Звенигородської районної ради (т.І, а.с. 115).

17 жовтня 2008 року рішенням Звенигородської районної ради Черкаської області №16-13/V надано дозвіл адміністрації Звенигородської дитячої школи мистецтв на оформлення права власності на будівлі та споруди за адресою: м. Звенигородка, проспект Шевченка, 77. Пунктом 2 вказаного рішення районної ради доручено Звенигородській дільниці Черкаського бюро технічної інвентаризації заповнити бланк свідоцтва на право власності на будівлі та споруди на Звенигородську районну раду (т.І, а.с. 76).

Згідно свідоцтва про право власності на нерухоме майно серії САС №272044 від 22.12.2008 комплекс будівель школи за адресою: м. Звенигородка. проспект Шевченка. 77 належить до комунальної власності Звенигородської районної ради (т.І, а.с. 77).

19 грудня 2014 року Звенигородською районною радою Черкаської області прийнято рішення №29-8, яким вирішено затвердити перелік об'єктів районної комунальної власності відповідно до редакції додатку до цього рішення, відповідно до якої до об'єктів районної комунальної власності, що перебувають у сфері управління відділу освіти районної державної адміністрації відностяться будівлі та споруди згідно переліку за наступними об'єктами: Звенигородська загальноосвітня школа І-II ступенів №5 Звенигородської районної ради (вул. М.Грушевського (Енгельса), 51), Звенигородська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2 Звенигородської районної ради (вул. Шевченка,49), Звенигородська спеціалізована школа І-III ступенів №1 Звенигородської районної ради (пров. В.Погорілого (Островський),11), Звенигородська спеціалізована школа І-III ступенів імені Тараса Шевченка Звенигородської районної ради (пр-т Шевченка, 121-А) (т.І, а.с.80-87).

Відповідно до наявних у матеріалах справи копій статутів: Звенигородської загальноосвітньої школи І-II ступенів №5 Звенигородської районної ради (вул. М. Грушевського (Енгельса), 51), Звенигородської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2 Звенигородської районної ради (вул. Шевченка, 49), Звенигородської спеціалізованої школи І-III ступенів №1 Звенигородської районної ради (пров. В. Погорілого (Островський), 11), Звенигородської спеціалізованої школи І-III ступенів імені Тараса Шевченка Звенигородської районної ради, вказані заклади знаходяться в районній комунальній власності та є підзвітними і підконтрольними Звенигородській районній раді, управління вказаними закладами здійснюється в т.ч. Звенигородською районною радою. До матеріально-технічної бази віднесено в т.ч. землю, вартість якої відображена у балансі зазначених навчальних закладів, вилучення основних фондів та іншого майна закладів проводиться лише у випадках передбачених чинним законодавством (т.І, а.с. 88-106).

Звенигородська районна рада Черкаської області листом від 23.01.2018 №11/01-11 просила Звенигородського міського голову розглянути питання щодо припинення права постійного користування позивачів спірними земельними ділянками у зв'язку з набуттям права власності на нерухоме майно (будівлі шкіл) Звенигородською районною радою, та тим, що свідоцтва про права користування цими земельними ділянками були помилково видані неналежним землекористувачам (т.І, а.с. 116-117).

02 лютого 2018 року рішенням Звенигородської міської ради від №25-14/VII за результатами розгляду листа Звенигородської районної ради, керуючись п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст.ст. 12, 92, 120, 140-141 ЗК України вирішено припинити право постійного користування земельними ділянками закладів освіти: загальною площею 0.6788 га (кадастровий номер 7121210100:01:004:0634) - цільове призначення - землі громадського призначення, місце розташування земельної ділянки: м. Звенигородка. вул. М. Грушевського (Енгельса), 51, наданою Звенигородській загальноосвітній школі І - II ступенів №5 Звенигородської районної ради; загальною площею 0.0854 га (кадастровий номер 7121210100:01:002:0494) - цільове призначення - землі громадського призначення, місце розташування земельної ділянки: м. Звенигородка, вул. Шевченка, 49, наданою Звенигородській загальноосвітній школі І - ІІІ ступенів №2 Звенигородської районної ради; загальною площею 0.4624 га (кадастровий номер 7121210100:01:001:1024) - цільове призначення - землі громадського призначення, місце розташування земельної ділянки: м. Звенигородка, пров. В. Погорілого (Островський), 11, наданою Звенигородській спеціалізованій школі І - III ступенів №1 Звенигородської районної ради; загальною площею 3.1937 га (кадастровий номер 7121210100:01:002:0518) - цільове призначення для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти, місце розташування земельної ділянки: м. Звенигородка, проспект Шевченка, 121-А, наданою Звенигородській спеціалізованій школі І - III ступенів імені Тараса Шевченка Звенигородської районної ради: загальною площею 0.5297 га (кадастровий номер 7121210100:01:002:0438) - цільове призначення - землі громадського призначення, місце розташування земельної ділянки: м. Звенигородка, проспект Шевченка, 77, наданою Дитячій школі мистецтв м. Звенигородка.

Пунктом 3 вказаного рішення Звенигородської міської ради передано в постійне користування Звенигородській районній раді земельні ділянки: площею 0.6788 га (кадастровий номер 7121210100:01:004:0634) для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти (код КВЦПЗ 11.02), місце розташування земельної ділянки: м. Звенигородка, вул. М. Грушевського, 51; площею 0.0854 га (кадастровий номер 7121210100:01:002:0494) - для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти (код КВЦПЗ 11.02), місце розташування земельної ділянки: м. Звенигородка, вул. Шевченка, 49; площею 0.4624 га (кадастровий номер 7121210100:01:001:1024) - для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти (код КВЦПЗ 11.02), місце розташування земельної ділянки: м. Звенигородка. пров. В. Погорілого (Островський), 11; площею 3.1937 га (кадастровий номер 7121210100:01:002:0518) - для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти (код КВЦПЗ 11.02), місце розташування земельної ділянки: м. Звенигородка, проспект Шевченка. 121-А; площею 0.5297 га (кадастровий номер 7121210100:01:002:0438) - для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти (код КВЦПЗ 11.02), місце розташування земельної ділянки: м. Звенигородка, проспект Шевченка, 77 (т.І, а.с. 65-67).

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що пункти 1, 3 рішення Звенигородської міської ради №25-14/V від 02.02.2018 в частині припинення права постійного користування земельними ділянками закладами освіти та передачі їх в постійне користування Звенигородській районній раді є незаконним, оскільки не містить конкретно визначеної правової підстави припинення права постійного користування. При цьому, прокурор зазначав про відсутність підстав для припинення права постійного землекористування передбачена пунктом "е" ч. І ст. 141 ЗК України з посиланням на те, що після надання у постійне користування навчальним закладам спірних земельних ділянок не відбулось переходу до Звенигородської районної ради права власності на приміщення навчальних закладів (розміщених вказаних земельних ділянках).

Апеляційної скаргу мотивовано тим, що на думку відповідача судом першої інстанції невірно застосовано норми матеріального права та процесуального права, що полягало у неповному дослідженні обставин, що мають значення для справи. Апелянт зазначає, що оспорюване рішення Звенигородської міської ради прийняте у межах повноважень на приведення у відповідність до вимог законодавства права користування земельною ділянкою. На думку апелянта, суд першої інстанції не застосував Закон України "Про державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень" і не врахував того, що належним доказом виникнення та існування права постійного користування земельною ділянкою може бути Інформація або витяг з Державного реєстру прав речових прав на нерухоме майно, а тому дійшов помилкового висновку про те, що Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою є документом, що засвідчує виникнення права постійного користування. Відсутність доказів реєстрації права постійного користування, на думку апелянта, свідчить про те, що таке право не виникло, тому не може бути порушеним і не потребує захисту.

Заперечуючи проти доводів апеляційної скарги у відзиві на неї прокурор зазначає, що судом надано належну оцінку законності набуття навчальними закладами права постійного користування земельними ділянками, оскільки проведення реєстрації виданих бланків актів щодо внесення запису до Книги записів реєстрації актів на право власності та право постійного користування землею не змінює державну реєстрацію цього права. За доводами прокурора, предметом доказування у справі є наявність правових підстав для припинення права користування земельними ділянками навчальними закладами та наявність підстав для набуття такого права районною радою. З посиланням на ст. 80 Закону України "Про освіту", ст. 44 Закону України "Про загальну середню освіту" та ст. 92 Земельного кодексу України прокурор зазначає, що земельні ділянки будучі переданими у постійне користування навчальним закладам є об'єктами освіти та мають використовуватись в освітніх цілях і не можуть бути вилучені для інших цілей та передані районній раді в силу вимог п. г, ч. 2 ст. 92 Земельного кодексу України. Також прокурор звертав увагу на те, що згідно ст. 126 ЗК України, документом, що посвідчує право постійного користування є Державний акт.

З'ясувавши обставини справи та здійснивши перевірку їх доказами з урахуванням доводів сторін, колегія суддів зазначає наступне.

Статтею 19 Конституції України визначено, що органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Статтею 13 Конституції України визначено, що органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією, здійснюють від імені Українського народу права власника щодо об'єктів права власності Українського народу, в тому числі щодо землі, яка знаходиться в межах території України.

Згідно з ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень міських, селищних, сільських рад, як органів місцевого самоврядування у галузі земельних відносин на їх території, належать, зокрема, розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; вирішення земельних спорів; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Відповідно до 152 Земельного кодексу України передбачено, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав та визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Згідно з ст. 155 Земельного кодексу України у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

Право постійного користування земельною ділянкою це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку (ч. 1 ст. 92 Земельного кодексу України).

Пунктом "ґ" ч. 2 ст. 92 Земельного кодексу України передбачено, що права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають заклади освіти незалежно від форми власності.

Відповідно до п. а) ч. 1 та ч. 2 ст. 95 Земельного кодексу України землекористувачі, якщо інше не передбачено законом або договором, мають право самостійно господарювати на землі. Порушені права землекористувачів підлягають відновленню в порядку, встановленому законом.

За змістом ст. 141 Земельного кодексу України підставами припинення права користування земельною ділянкою є: а) добровільна відмова від права користування земельною ділянкою; б) вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом; в) припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій; г) використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам; ґ) використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; д) систематична несплата земельного податку або орендної плати; е) набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці; є) використання земельної ділянки у спосіб, що суперечить вимогам охорони культурної спадщини.

Відповідно до ч.ч. 3, 4 ст. 142 Земельного кодексу України (у редакції, чинній на момент прийняття спірного рішення) передбачено, що припинення права постійного користування земельною ділянкою у разі добровільної відмови землекористувача здійснюється за його заявою до власника земельної ділянки . Власник земельної ділянки на підставі заяви землекористувача приймає рішення про припинення права користування земельною ділянкою, про що повідомляє органи державної реєстрації.

У п. 2.8. постанови пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" зазначено, що: "право постійного землекористування є безстроковим, на відміну від права оренди, і може бути припинене лише з підстав, передбачених статтею 141 ЗК України, перелік яких є вичерпним. Дії органів державної влади та місцевого самоврядування, спрямовані на позбавлення суб'єкта права користування земельною ділянкою після державної реєстрації такого права поза межами підстав, визначених у етапі 141 ЗК України, є такими, що порушують право користування земельною ділянкою."

З наявних у матеріалах листів вбачається, що землекористувачі не надавали дозволів Звенигородській районній раді та Звенигородській міській раді на припинення права постійного користування наступними земельними ділянками : вул. М. Грушевського, 51 (лист Звенигородської загальноосвітньої школи І - II ступенів №5 (від 12.03.2018 №20); вул. Шевченка, 32-А та 49 (лист від 12.03.2018 №20 Звенигородської загальноосвітньої школи І - ІІІ ступенів №2), пров. В. Погорілого, 11 (лист №37 від 13.03.2018 Звенигородської спеціалізованої школи І - III ступенів №1), проспект Шевченка, 121-А (лист від 13.03.2018 №40 Звенигородської спеціалізованої школи І - III ступенів імені Тараса Шевченка), проспект Шевченка, 77 (лист №01-10/26 від 13.03.2018 Звенигородської дитячої школи мистецтв) (т.І, а.с. 110-114).

Доказів на спростування вказаної інформації - матеріали справи не містять.

Як вірно зазначено судом першої інстанції, оспорюване рішення Звенигородської міської ради №25-14/VІІ від 02.02.2018 містить лише посилання на ст. ст. 140-141 Земельного кодексу України та не містить конкретно визначеної правової підстави припинення права постійного користування спірними земельними ділянками позивачами, що свідчить про недотримання вимог зазначених статей під час прийняття оспорюваного рішення.

При цьому, на момент прийняття Звенигородською міською радою рішень про надання в постійне користування земельних ділянок під навчальними закладами останнім, приміщення навчальних закладів вже перебували у власності Звенигородської районної ради на підставі свідоцтв про право власності, а матеріали справи не містять доказів переходу права власності на приміщення навчальних закладів, розміщених на спірних земельних ділянок до Звенигородської районної ради після надання цих земельних ділянок в постійне користування позивачам, що свідчить про відсутність передбаченої "е" ч. І ст. 141 Земельного кодексу України підстави припинення права постійного землекористування.

Вказані обставини свідчать про недотримання відповідачем під час прийняття оспорюваного рішення визначеного законодавством порядку припинення права постійного користування земельними ділянками, з урахуванням юридичного статусу землекористувачів та положень їх правовстановлюючих документів.

Статтею 143 Земельного кодексу України визначено, що примусове припинення прав на земельну ділянку здійснюється у судовому порядку у разі: а) використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; б) неусунення допущених порушень законодавства (забруднення земель радіоактивними і хімічними речовинами, відходами, стічними водами, забруднення земель бактеріально-паразитичними і карантинно-шкідливими організмами, засмічення земель забороненими рослинами, пошкодження і знищення родючого шару ґрунту, об'єктів інженерної інфраструктури меліоративних систем, порушення встановленого режиму використання земель, що особливо охороняються, а також використання земель способами, які завдають шкоди здоров'ю населення) в строки, встановлені вказівками (приписами) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі; в) конфіскації земельної ділянки; г) примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності; ґ) примусового звернення стягнень на земельну ділянку по зобов'язаннях власника цієї земельної ділянки; д) невідчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк у випадках, визначених цим Кодексом.

Відповідно до ч.ч. 1, 2, 10 ст. 149 Земельного кодексу України земельні ділянки, надані у постійне користування із земель державної та комунальної власності, можуть вилучатися для суспільних та інших потреб за рішенням органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування на підставі та в порядку, передбачених цим Кодексом. Вилучення земельних ділянок провадиться за згодою землекористувачів на підставі рішень Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, сільських, селищних, міських рад відповідно до їх повноважень. У разі незгоди землекористувача з вилученням земельної ділянки питання вирішується в судовому порядку.

Враховуючи викладене та відсутність згоди землекористувачів, питання щодо примусового припинення права постійного користування на земельні ділянки мало вирішуватись у судовому порядку, а не на пленарному засіданні відповідної ради, що також свідчить про порушення земельного законодавства під час прийняття оспорюваного рішення.

При цьому, за змістом ст. 80 Закону України "Про освіту" встановлено, що основні фонди, оборотні кошти та інше майно державних і комунальних закладів освіти не підлягають вилученню, крім випадків, встановлених законом. Об'єкти та майно державних і комунальних закладів освіти не підлягають приватизації чи використанню не за освітнім призначенням.

Статтею 44 Закону України "Про загальну середню освіту" встановлено, що матеріально-технічна база закладів загальної середньої освіти включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші цінності. Майно закладів загальної середньої освіти належить їм на правах, визначених законодавством України.

Таким чином, спірні земельні ділянки будучи переданими в постійне користування навчальним закладам (які є позивача у справ) є об'єктами освіти та мають використовуватись виключно в освітніх цілях, а також не можуть бути вилучені для інших цілей та передані в постійне користування Звенигородської районної ради в силу вимог п. "ґ" ч. 2 ст. 92 Земельного кодексу України.

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що прийняття відповідачем рішення про припинення права постійного користування земельними ділянками, на яких розмішені будівлі навчальних закладів міста Звенигородка, порушує право останніх на користування землю та зменшує матеріально-технічну базу вказаних закладів освіти.

Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

При цьому, за змістом ч. 3 ст. 126 Земельного кодексу України (у редакції чинній на момент видачі державних актів на право постійного користування земельними ділянками) право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державним актом на право постійного користування земельною ділянкою.

Відповідно до п. 4.2 Тимчасового порядок ведення державного реєстру земель, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 02.07.2003 № 174, зареєстрованого в Міністерств юстиції України 25.07.2003 за №641/7962 (який був чинним на момент видачі державних актів на право постійного користування земельними ділянками), Державна реєстрація державного акта на право власності на земельну ділянку, державного акта на право постійного користування земельною ділянкою, договору оренди землі здійснюється шляхом внесення записів реєстрації до книги реєстрації.

Отже, наявні у матеріалах справи копії Актів на постійне користування земельними ділянками є належними доказами наявності у закладів освіти (позивачів) прав постійного користування земельними ділянками, з огляду на що посилання апелянта на відсутність таких доказів у матеріалах справи - є безпідставним.

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

При цьому, колегія суддів зазначає, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов'язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довод сторін (рішення Суду у справі Трофимчук проти України no. 4241/03 від 28.10.2010), а також те, що суд апеляційної інстанції перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Враховуючи викладене, рішення Господарського суду Черкаської області від 17 вересня 2018 року у справі № 925/666/18 підлягає залишенню без змін.

Апеляційна скарга Звенигородської міської ради Черкаської області на рішення Господарського суду Черкаської області від 17 вересня 2018 року у справі №925/666/18 задоволенню не підлягає.

Судові витрати у вигляді судового збору за розгляд апеляційної скарги, згідно ч. 1 ст. 129 ГПК України покласти на апелянта.

Керуючись ст.ст. 129, 269, 270, п. 1 ч. 1 ст. 275, ст. 276, 282, 284 ГПК України, Північний апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Звенигородської міської ради Черкаської області на рішення Господарського суду Черкаської області від 17 вересня 2018 року у справі №925/666/18 залишити без задоволення.

2. Рішення Господарського суду Черкаської області від 17 вересня 2018 року у справі №925/666/18 залишити без змін.

3. Судові витрати, у вигляді витрат по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги, покласти на Звенигородську міську раду Черкаської області.

4. Справу №925/666/18 повернути до Господарського суду Черкаської області.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена до Верховного Суду у порядку та строк, передбачений ст.ст. 288, 289 ГПК України.

Головуючий суддя М.Г. Чорногуз

Судді О.В. Агрикова

О.О. Хрипун

Дата складення повного тексту - 13.12.2018 р.

Дата ухвалення рішення11.12.2018
Оприлюднено14.12.2018
Номер документу78552886
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —925/666/18

Постанова від 11.12.2018

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Чорногуз М.Г.

Ухвала від 12.11.2018

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Чорногуз М.Г.

Рішення від 17.09.2018

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Чевгуз О.В

Ухвала від 05.09.2018

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Чевгуз О.В

Ухвала від 23.08.2018

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Чевгуз О.В

Ухвала від 10.07.2018

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Чевгуз О.В

Ухвала від 25.06.2018

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Чевгуз О.В

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні