ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
"14" грудня 2018 р. м. Київ Справа № 911/2765/18
Господарський суд Київської області у складі судді Антонової В.М., перевіривши матеріали позовної заяви у справі за позовом Заступника керівника Білоцерківської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Київській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Д.С.М.-ГОСПОДАР" про витребування з незаконного володіння земельної ділянки
ВСТАНОВИВ:
Заступник керівника Білоцерківської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Київській області звернувся до Господарського суду Київської області із позовною заявою про витребування на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Київській області із незаконного володіння ТОВ "Д.С.М.-ГОСПОДАР" (09130, Київська обл., Білоцерківський район, с. Дрозди, вул. Лісова, 1-А, код ЄДРПОУ 38401008) земельну ділянку площею 11,5976 га (кадастровий номер 3220481300:05:008:0021), вартістю 303789,00 грн сільськогосподарського призначення, що знаходиться за адресою: Київська область, Білоцерківський район, с. Дрозди, вул. Лісова, 1а.
Оглянувши зміст позовної заяви та додані до неї документи, господарський суд дійшов висновку, що позовна заява не може бути прийнята до розгляду та підлягає залишенню без руху з огляду на таке.
Так, згідно з вимог п. 2 ч. 1 статті 164 ГПК України до позовної заяви додаються документи, які підтверджують сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі, або документи, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.
Відповідно до ч. 2 ст. 123 ГПК України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
За приписами ч. 1, пп. 2 п. 2 ч. 2 статті 4 Закону України "Про судовий збір" судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі. Судовий збір справляється із позовних заяв майнового характеру, що подаються до господарських судів – 1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб і не більше 350 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Згідно статті 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2018 рік" мінімальний прожитковий мінімум для працездатних осіб станом на 1 січня 2018 року складає 1762,00 грн.
Як вбачається зі змісту прохальної частини позовної заяви, прокурор звернувся до суду із позовом, в якому міститься вимога про витребування із чужого незаконного володіння майна (земельної ділянки), яка по суті є вимогою майнового характеру.
При цьому, як зазначено в п. 2.2.1 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 21.02.2013 № 7, судовий збір з позовної заяви про визнання права власності на майно, витребування або повернення майна у позадоговірних зобов'язаннях (у тому числі в зв'язку з вимогами, заснованими на приписах частини п'ятої статті 216, статті 1212 Цивільного кодексу України тощо), - як рухомих речей, так і нерухомості, - визначається з урахуванням вартості спірного майна, тобто як зі спору майнового характеру.
Водночас слід зазначити, що суд не повинен визначати вартість майна за відповідними вимогами, оскільки за змістом п. 3 ч. 3 ст. 162 і ст. 163 ГПК України такий обов'язок покладається на позивача.
На підтвердження оплати прокурором судового збору за вимогою про витребування із чужого незаконного володіння майна (земельної ділянки), останнім надано до суду платіжне доручення № 2908 від 03.12.2018 на суму 4556,84 грн.
Обгрунтованість проведеного розрахунку судового збору, прокурор підтверджує з посиланням на додаток № 1 до "Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення", затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 23.05.2017 за № 262, яким встановлено розмір нормативно грошової оцінки 1 га земель сільськосподарського призначення, розташованих у Київській області, у сумі 26194,09 грн.
Оскільки прокурором у позові заявлено вимогу про витребування на користь держави земельної ділянки, площа якої складає 11,5976 га, то відповідно до здійснених прокурором розрахунків ціна позову становить 303789,00 грн (26194,09х11,5976), а розмір судового збору, відповідно, 4556,84 грн (303789,00х1,5%).
Натомість суд вказує, що показник нормативно грошової оцінки одиниці площі ріллі за 1 га, наведений у додатку № 1 до "Порядку нормативної грошової оцінки земель сльськогосподарського призначення", не може свідчити про правильність визначення прокурором як дійсної ринкової вартості земельної ділянки, про витребування якої заявлено позовну вимогу, так і правильності визначення ставки судового збору, належного до сплати у зв'язку з подачею позову до суду, з огляду на таке.
Так, головною метою визначення середнього показника нормативно грошової оцінки одиниці площі ріллі по області України (наведеного у додатку № 1 до "Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення", затвердженого наказом Мінагрополітики від 23.05.2017 № 262) є визначення загального підходу до оподаткування земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів та нормативно грошова оцінка яких не проведена.
Водночас, 07.02.2018 постановою Кабінету Міністрів України за № 105 було затверджено Порядок проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення.
Відповідно до Порядку № 105, оцінку проводить уповноважений Держгеокадастром на здійснення заходів, передбачених бюджетною програмою "Проведення земельної реформи", суб'єкт господарювання, якому надаються бюджетні кошти на безповоротній основі в межах відповідних бюджетних асигнувань та який є суб'єктом оціночної діяльності відповідно до статті 6 та з урахуванням вимог частини третьої статті 18 Закону України "Про оцінку земель" (далі - виконавець).
Об'єктом оцінки є землі сільськогосподарського призначення незалежно від форми власності в межах території природно-сільськогосподарських районів (у тому числі гірських природно-сільськогосподарських районів) Автономної Республіки Крим, областей, крім земель сільськогосподарського призначення в межах населених пунктів, оцінка яких проводиться відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 р. № 213.
Оцінка включає підготовчі роботи, ґрунтові обстеження (у разі потреби), камеральні роботи та складення за результатами проведення оцінки технічної документації із загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення.
З метою внесення відомостей про нормативну грошову оцінку земель сільськогосподарського призначення, отриманих у результаті проведення оцінки, виконавець створює електронний документ відповідно до Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 р. № 1051. Виконавець під час розроблення технічної документації складає її окремими томами для Автономної Республіки Крим та кожної області.
Технічна документація з позитивним висновком державної експертизи у десятиденний строк надсилається поштою разом із супровідним листом до Мінагрополітики для затвердження.
Затверджена технічна документація протягом п'яти робочих днів з дня затвердження подається Мінагрополітики Державному кадастровому реєстратору Держгеокадастру разом із заявою про внесення відомостей про проведення оцінки до Державного земельного кадастру.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації за формою згідно з додатком 3 до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженого наказом Мінагрополітики від 23.05.2017 № 262.
Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки сільськогосподарського призначення, яка розроблена і затверджена рішенням органу місцевого самоврядування та відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру до затвердження технічної документації, діє протягом строку, визначеного частиною другою статті 18 Закону України "Про оцінку земель".
У разі коли технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки сільськогосподарського призначення розроблена, але не затверджена рішенням органу місцевого самоврядування, та/або відомості про таку оцінку не внесені до Державного земельного кадастру до затвердження технічної документації, до Державного земельного кадастру підлягають внесенню та використовуються відомості про оцінку.
Таким чином, станом на 2018 рік на законодавчому рівні затверджені планові заходи по проведенню нової загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, відомості про яку підлягають внесенню до Державного земельного кадастру, та визначено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації.
Натомість покурор до суду не надав доказів того, що нормативно грошова оцінка спірної земельної ділянки станом на 2018 рік не проведена. Також прокурор не довів, що технічна документація нормативно грошової оцінки спірної земельної ділянки Білоцерківською районною державною адміністрацією як у 2018 році, так і в інші роки, не розроблялася та не затверджувалася.
Суд вказує, що додаток № 1 до Порядку № 262, в якому вказані середні показники нормативно грошової оцінки одиниці площі ріллі по області України, є неналежним доказом, який засвідчує дійсну вартість спірного майна (земельної ділянки) станом на 2018 рік, враховуючи також, що відповідно до примітки, яка міститься у додатку № 1 до вищевказаного порядку, нормативна грошова оцінка одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим та по областях визначена станом на 01.01.2016.
Поряд з іншим суд вказує, що приписами статті 5 Закону України "Про оцінку земель" передбачена можливість проведення як нормативної грошової оцінки, так і експертної грошової оцінки земельних ділянок, з яких можна було б встановити суду у 2018 році дійсну вартість спірного майна, яке просить витребувати прокурор у даній справі.
Однак прокурор вищевказаних документів суду разом з позовною заявою не подав, отже наразі позовні матеріали не містять доказів, з яких можна встановити оцінку вартості спірної земельної ділянки у 2018 році, оскільки визначена позивачем ціна позову, з якої було сплачено ставку судового збору, вочевидь не відповідає дійсній вартості спірного майна станом на день подання позову до суду.
За таких обставин, сплачена прокурором сума судового збору у розмірі 4556,84 грн є документально необґрунтованою, що позбавляє суд можливості встановити виконання прокурором вимог п. 2 ч. 1 ст. 164 ГПК України щодо сплати судового збору у встановлених порядку і розмірі.
Враховуючи, що прокурором при звернення до суду з позовною заявою були порушені вимоги встановлені п. 2 ч. 1 ст. 164 ГПК України, вказане є підставою для залишення позову без руху на підставі ч. 1 ст. 174 ГПК України.
На підставі викладеного та керуючись п. 2 ч. 1 ст. 164, ст. ст. 174, 234 ГПК України, господарський суд, -
УХВАЛИВ:
1. Позовну заяву Заступника керівника Білоцерківської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Київській області від 11.12.2018 вих. № 33-7296вих.-18 залишити без руху.
2. Заступнику керівника Білоцерківської місцевої прокуратури протягом 10 днів з дня вручення ухвали суду усунути недоліки позовної заяви шляхом подання до суду належних та допустимих доказів, які підтверджують дійсну ринкову вартість земельної ділянки площею 11,5976 га (кадастровий номер 3220481300:05:008:0021), що знаходиться за адресою: Київська область, Білоцерківський район, с. Дрозди, вул. Лісова, 1а, станом на день подання позову до суду.
3. Роз'яснити Заступнику керівника Білоцерківської місцевої прокуратури, що в разі не усунення недоліків у встановлений судом строк, заява вважається неподаною і повертається особі, що звернулась з позовною заявою на підставі ч. 4 ст. 174 ГПК України.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та оскарженню не підлягає.
Веб-адреса сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по справі, що розглядається: http://court.gov.ua/fair/.
Суддя В.М. Антонова
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 14.12.2018 |
Оприлюднено | 17.12.2018 |
Номер документу | 78553787 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні