Постанова
від 11.12.2018 по справі 821/626/18
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 грудня 2018 р.м.ОдесаСправа № 821/626/18

Категорія: 8.3.13 Головуючий в 1 інстанції: Кузьменко Н.А. П'ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

судді-доповідача - ОСОБА_1,

суддів: Потапчука В.О., Семенюка Г.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті ОСОБА_1 апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «Гінтарас» ЛТД на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 07 червня 2018 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Гінтарас» ЛТД до Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про скасування податкового повідомлення-рішення від 21 грудня 2017 року №0083371205 на суму 334994,86 грн., -

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог.

У квітні 2018 року ТОВ «Гінтарас» ЛТД звернулось з вищевказаним адміністративним позовом.

В обґрунтування позовних вимог зазначалось, що на підставі акту Про результати документальної позапланової невиїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю Фірма Гінтарас ЛТД (код 19224736) з питань повноти обчислення податкових зобов'язань з орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності на території Козачелагерської сільської ради Олешківського району за період з 01.01.2015 по 31.12.2016 №20/21-22-12-05/19224736 від 29 листопада 2017 року податковим органом винесено податкове повідомлення-рішення №0083371205 від 21 грудня 2017 року на суму 334994,86 грн. При визначенні грошових зобов'язань з орендної плати за землю, на думку позивача, відповідач не врахував, що товариство користується земельною ділянкою на підставі договору тимчасового користування, а не на підставі договору оренди. 08 грудня 2016 року Одеським апеляційним господарським судом залишено без змін рішення Господарського суду Херсонської області в справі №923/903/16 про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 18.04.1997 року, який зареєстровано у книзі записів договорів на право тимчасового користування землею 18 квітня 1997 року №1 та викладено п.2.1 договору в такій редакції: Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік . Позивач вважав, що обов'язок сплати орендної плати в розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки виник у нього лише з грудня 2016 року. У відповідях на відзив від 15 травня та від 29 травня 2018 року представник позивача доповнила доводи адміністративного позову. Все це, на думку позивача є підставами для задоволення позовних вимог та скасування податкового повідомлення-рішення від 21 грудня 2017 року №0083371205 на суму 334994,86 грн.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції.

Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 07 червня 2018 року у задоволенні адміністративного позову відмолено.

Короткий зміст вимог апеляційної скарги.

Не погоджуючись з даним рішенням суду ТОВ «Гінтарас» ЛТД подало апеляційну скаргу.

В апеляційній скарзі зазначено, що рішення судом першої інстанції ухвалене з порушенням норм процесуального та матеріального права, неповним з'ясуванням обставин, що мають значення для справи, у зв'язку з чим просить його скасувати та ухвалити нове рішення, яким адміністративний позов задовольнити.

Розглянувши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку про відсутність підстав для її задоволення.

Обставини справи.

Суд першої інстанції встановив, що згідно з договором на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) від 18.04.1997 року (зареєстрований 18.04.1997 року) №1 ТОВ Гінтарас ЛТД орендує у Козаче-Лагерської сільської ради Цюрупинського (зараз Олешківського) району Херсонської області земельну ділянку загальною площею 109,04 га, в тому числі: рілля 5,53 га, сади 26,77 га, виноградники 68,31 га, госпшляхи 5,38 га, лісосмуги 0,92 га, госпдвори 2,13 га (п.1.1 договору).

Згідно п.1.2 договору земельна ділянка надається на умовах оренди строком на 49 років для сільськогосподарського використання та обслуговування цеху сухофруктів.

Відповідно до п.2.1 договору плата за землю вноситься землекористувачем щорічно у вигляді орендної плати за землю у розмірі земельного податку згідно оцінки землі не пізніше 15 серпня за звітний рік.

На підставі п.3.2 договору землекористувач зобов'язаний: дотримуватись вимог Земельного кодексу України та іншого чинного законодавства України, використовувати земельні ділянки для сільськогосподарського використання та своєчасно вносити плату за землю, підтримувати належний стан на закріпленій та прилеглій території.

Рішенням господарського суду Херсонської області від 13.09.16 р. в справі №923/903/16 позов Новокаховської місцевої прокуратури Херсонської області в інтересах держави в особі Козачелагерської сільської ради Олешківського району Херсонської області, в особі Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області задоволено. Внесено зміни до договору оренди земельної ділянки від 18.04.1997 року, укладеного між Козачелагерською сільською радою Цюрупинського району Херсонської області та товариством з обмеженою відповідальністю фірмою "Гінтарас" ЛТД, м. Херсон, який зареєстровано у книзі записів договорів на право тимчасового користування землею 18.04.1997 р. за № 1, виклавши пункт 2.1 договору в наступній редакції - "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік" та зазначивши за текстом договору орендодавцем земельної ділянки Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області, м. Херсон, замість Козачелагерської сільської ради Цюрупинського району Херсонської області.

Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 08 грудня 2016 року апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю фірма "Гінтарас" ЛТД залишено без задоволення, рішення господарського суду Херсонської області від 13.09.16 р. без змін.

Станом на 01.01.2015 року нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,2101 га становить 1034469,37 грн.; станом на 01.01.2016 року нормативна грошова оцінка даної земельної ділянки становить 1482570,65 грн. (згідно з листом Міжрегінального управління у м. Херсоні та Автономній Республіці Крим ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 05.09.2017 року №0-21-0.172-112/118-17).

Згідно з договором оренди земельної ділянки від 20.02.2008, зареєстрованим 20.03.2008 за №040871300061 ТОВ Будівельна компанія Капітал-Буд орендує у Херсонської міської ради земельну ділянку площею 0,3917 га під будівництво багатоповерхового житлового будинку, орендна плата сплачувалась у грошовій формі відповідно до рішення Херсонської міської ради №717 від 31.01.2008 року в розмірі 0,2 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Строк дії договору продовжено на 2015-2016 роки.

Рішенням Козачелагерської сільської ради від 26 квітня 2002 року №20 Про вилучення земельних ділянок у ТОВ Гінтарас ЛТД вилучено земельну ділянку площею 0,63 га по вул. Шевченко під цехом сухофруктів.

Розпорядженням голови Цюрупинської районної державної адміністрації від 17 грудня 2002 року №713 Про внесення змін до договору оренди землі у ТОВ Гінтарас ЛТД вилучено земельну ділянку площею 37,4 га.

19 січня 2018 року (вхідний номер 49-43) ТОВ Гінтарас ЛТД звернулось до відділу в Олешківському районі ГУ Держгеокадастру у Херсонській області з клопотанням про надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, просило надати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки станом на 01 січня 2015 року, кадастровий номер земельної ділянки 6525081500:05:073:0001, площа земельної ділянки 71,0067 га.

19 січня 2018 року (вхідний номер 50-43) ТОВ Гінтарас ЛТД звернулось до відділу в Олешківському районі ГУ Держгеокадастру у Херсонській області з клопотанням про надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, просило надати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки станом на 01 січня 2016 року, кадастровий номер земельної ділянки 6525081500:05:073:0001, площа земельної ділянки 71,0067 га.

У відповідь на клопотання №49-43 від 19 січня 2018 року відділ в Олешківському районі ГУ Держгеокадастру у Херсонській області повідомив, надання витягу з нормативної грошової оцінки земельної ділянки наданої в оренду ТОВ Гінтарас ЛТД згідно договору оренди від 18 квітня 1997 року на території Козачелагерської сільської ради для ведення товарного сільськогосподарського виробництва неможливо тому, що грошова оцінка земельної ділянки не проведена. Для виготовлення технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки товариство запропоновано звернутись до суб'єктів оціночної діяльності у сфері оцінки земель.

У відповідь на клопотання №50-43 від 19 січня 2018 року відділ в Олешківському районі ГУ Держгеокадастру у Херсонській області повідомив, надання витягу з нормативної грошової оцінки земельної ділянки наданої в оренду ТОВ Гінтарас ЛТД згідно договору оренди від 18 квітня 1997 року на території Козачелагерської сільської ради для ведення товарного сільськогосподарського виробництва неможливо тому, що грошова оцінка земельної ділянки не проведена. Для виготовлення технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки товариство запропоновано звернутись до суб'єктів оціночної діяльності у сфері оцінки земель.

Доказів звернення до суб'єктів оціночної діяльності в сфері оцінки земель позивач в ході судового розгляду не надав.

На лист ГУ ДФС у Херсонській області від 18 серпня 2017 року №4447/9/21-22-12-05-11, відділ в Олешківському районі ГУ Держгеокадастру у Херсонській області листом від 28 серпня 2017 року №0-21-0.34-314/102-17 повідомив, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок, які орендує позивач, станом на 01.01.2015, 01.01.2016, 01.01.2017 не проводилася, витяги про розмір нормативної грошової оцінки земельних ділянок не надавались.

Позивач не заперечував, що він сплачував в 2015-2016 роках орендну плату з юридичних осіб в розмірі 0,1 та 0,03 відсотка від нормативної грошової оцінки.

Податковим органом на підставі наказу ГУ ДФС у Херсонській області №956 від 26.10.2017 року, на підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, підпункту 78.1.1. пункту 78.1 статті 78, пункту 79.1 статті 79, підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 ПК України, проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ТОВ Гінтарас ЛТД з питань повноти обчислення податкових зобов'язань з орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності на території Козачелагерської сільської ради Олешківського району за період з 01.01.2015 року по 31.12.2016 року.

За наслідками перевірки складено акт №20/21-22-12-05/19224736 від 29 листопада 2017 року.

Висновки акту перевірки слугували підставою для винесення податкового повідомлення-рішення №0083371205 від 21.12.2017 року, яким позивачу збільшено суму грошового зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб в розмірі 334994,86 грн.

Вказані обставини сторонами не заперечуються, а отже є встановленими.

Висновок суду першої інстанції.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що податковий орган правомірно прийняв спірне податкове повідомлення-рішення, в якому визначено орендну плату, яку необхідно сплатити позивачу у 2015-2016 роках, розраховану в розмірі 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

Колегія суддів вважає ці висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам статей 2, 6, 8, 9, 73, 74, 75, 76, 77, 78 КАС України, Податкового кодексу України.

Джерела права й акти їх застосування та оцінка суду.

Так, справляння плати за землю, в тому числі й орендної плати, здійснюється відповідно до положень розділу ХIII Податкового кодексу України.

За змістом підпункту 288.1 статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства.

На підставі підпункту 288.5.1 статті 285 Податкового кодексу України визначено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

Отже, законодавець визначив нижню граничну межу річної суми платежу по орендній платі за земельні ділянки, незалежно від того, чи співпадає її розмір із визначеним у договорі.

Слід зазначити, що з набранням чинності Податковим кодексом України річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 цього Кодексу та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати.

При цьому, виходячи із принципу пріоритетності норм Податкового кодексу України над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у пункті 5.2 статті 5 Податкового кодексу України, до моменту внесення до такого договору відповідних змін розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України.

За правилами пункту 277.1 статті 277 ПК України ставка податку за земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів, встановлюється у розмірі не більше 5 відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.

В матеріалах справи міститься лист ГУ Держгеокадастру у Херсонській області Про надання інформації №1-21-0.5-10690/2-16 від 03 червня 2016 року, який є відповіддю на лист ГУ ДФС у Херсонській області від 19 травня 2016 року №1807/9/21-22-12-03-08 стосовно оподаткування земельних ділянок сільськогосподарського призначення, нормативну грошову оцінку яких не проведено. В листі, серед іншого, зазначено, що ПК України не передбачено інших можливостей оподаткування земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, крім як у відсотках від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області. Станом на 01 січня 2016 року, з урахуванням коефіцієнтів індексації (за 2014 рік - 1,249, за 2015 рік - 1,2) та коефіцієнту 1,756, що застосовується до ріллі, нормативна грошова оцінка площі ріллі по Херсонській області становить 34698,86 грн. за гектар.

З огляду на те, що позивач орендує земельну ділянку площею 71,01 га, то з урахування коефіцієнту 1,756 станом на 01.01.2015 року грошова оцінка вказаної земельної ділянки складала 4106355,14 грн.; станом на 01.01.2016 року з урахуванням коефіцієнту 1,2 складала 4927626,16 грн.

Позивач в ході судового розгляду не заперечував, що він не сплачував належний розмір орендної плати з юридичних осіб (сплачував 0,1 відсотка від нормативної грошової оцінки землі за земельну ділянку площею 10,91 га та сплачував 0,03 відсотки від нормативної грошової оцінки землі за земельну ділянку площею 60,10 га), а викладені ним доводи є наслідком помилкового тлумачення ним норм податкового законодавства та на правильність висновків суду не впливають.

Отже, за 2015 рік позивач повинен був сплатити орендну плату з юридичних осіб в розмірі 123190,65 грн., натомість сплатив 1374,34 грн. За 2016 рік позивач повинен був сплатити орендну плату з юридичних осіб в розмірі 147828,78 грн., натомість сплатив 1649,20 грн.

Проаналізувавши наведені норми матеріального права, апеляційний суд дійшов висновку, що з набранням чинності ПК річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 цього Кодексу та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати.

При цьому, виходячи із принципу пріоритетності норм ПК над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у пункті 5.2 статті 5 ПК, до моменту внесення до такого договору відповідних змін розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК.

Колегія суддів зазначає, що незважаючи на договірний характер користування земельною ділянкою комунальної форми власності, розмір орендної плати обмежений законодавчо, що спростовує доводи позивача щодо правомірності сплати орендної плати в розмірі встановленому в договорі тимчасового користування.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 20 листопада 2018 року, № судового рішення в ЄДРСРУ 78002411.

Таким чином, позивач не сплатив належну суму орендної плати з юридичних осіб, в зв'язку з чим податковий орган визначив грошові зобов'язання на підставі висновків акту перевірки, шляхом винесення спірного податкового повідомлення-рішення.

Відтак, податковий орган правомірно прийняв спірне податкове повідомлення-рішення, в якому визначено орендну плату, яку необхідно сплатити позивачу у 2015-2016 роках, розраховану в розмірі 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

Відповідно до статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В ході розгляду справи позивач не довів суду ті обставини, на які він посилався в обґрунтування заявлених вимог, а відповідач надав суду належні докази на підтвердження своїх заперечень проти позову.

Надаючи оцінку правомірності дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у статті 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, встановлюючи при цьому чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Доводи апеляційної скарги.

Посилання апелянта на судове рішення Одеського апеляційного господарського суду від 08 грудня 2016 року в справі №923/903/16, як на правову підставу для сплати орендної плати в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки землі саме з цієї дати, апеляційний суд відхиляє, оскільки ставки орендної плати передбачені в ПК України не залежать від наявності або відсутності судового рішення, а є нормами імперативної дії, до того ж вони доведені до невизначеного кола суб'єктів господарювання та учасників правовідносин оренди земельних ділянок комунальної та державної власності через офіційне оприлюднення.

Доводи апелянта щодо цивільно-правового характеру спірних правовідносин з посиланням на постанову Верховного Суду України від 11 червня 2013 року спростовуються правовою позицією нового Верховного Суду (зокрема, вищенаведена постанова від 20 листопада 2018 року, № судового рішення в ЄДРСРУ 78002411).

Інші доводи апеляційної скарги, яким була дана оцінка в мотивувальній частині постанови, ґрунтуються на суб'єктивній оцінці фактичних обставин справи та доказів. Зазначені доводи не містять посилань на конкретні обставини чи факти або на нові докази, які б давали підстави для скасування рішення суду першої інстанції.

Таким чином, на підставі встановлених в ході судового розгляду обставин, суд першої інстанції правильно дійшов висновку, що позовні вимоги товариства з обмеженою відповідальністю «Гінтарас» ЛТД є необґрунтованими та не підлягають задоволенню.

Враховуючи все вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції порушень матеріального і процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують. За таких обставин, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

З огляду на залишення рішення суду першої інстанції без змін відповідно до приписів статті 139 КАС України підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 308, 309, 315, 321, 322, 325, колегія суддів, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «Гінтарас» ЛТД залишити без задоволення, рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 07 червня 2018 року у справі № 821/626/18 - залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів у випадках, передбачених підпунктами а), б), в), г) пункту 2 частини 5 статті 328 КАС України.

Головуючий: О.І. Шляхтицький

Суддя: В.О. Потапчук

Суддя: Г.В. Семенюк

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.12.2018
Оприлюднено16.12.2018
Номер документу78562338
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —821/626/18

Постанова від 18.10.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 17.10.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 24.01.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Постанова від 11.12.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 22.10.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 18.07.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Рішення від 07.06.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кузьменко Н.А.

Ухвала від 15.05.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кузьменко Н.А.

Ухвала від 17.04.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кузьменко Н.А.

Ухвала від 04.04.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кузьменко Н.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні