Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07 грудня 2018 р. Справа№0540/5863/18-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Зеленова А.С.
за участю:
секретаря Кононенко В.В.,
представника позивача Ярової С.Е.,
представника відповідача Онищенко І.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою Головного управління ДФС у Донецькій області до Товариства з обмеженою відповідальністю "ІЗОПЛАСТ" про підтвердження обґрунтованості умовного адміністративного арешту майна платника податків,
В С Т А Н О В И В:
Головне управління Державної фіскальної служби України у Донецькій області (далі - Позивач) звернулося до суду з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "ІЗОПЛАСТ" (далі - Відповідач) про підтвердження обґрунтованості умовного адміністративного арешту майна платника податків.
В обґрунтування заявлених вимог Позивач зазначив наступне.
Відповідачем всупереч вимогам закону відмовлено контролюючому органу у проведенні позапланової виїзної перевірки, у зв'язку з чим Головним управлінням ДФС у Донецькій області було прийнято рішення про застосування до платника податків умовного адміністративного арешту майна.
Ухвалою суду від 01 серпня 2018 року було відкрито провадження за позовом Головного управління Державної фіскальної служби України у Донецькій області до Товариства з обмеженою відповідальністю "ІЗОПЛАСТ" про підтвердження обґрунтованості умовного адміністративного арешту майна платника податків, справу призначено до підготовчого засідання 29 серпня 2018 року.
Провадження по справі № 0540/5863/18-а зупинялося ухвалою суду від 29 серпня 2018 року і поновлено 21 листопада 2018 року.
Ухвалою суду від 03 грудня 2018 року підготовче засідання закрито і розпочато розгляд справи по суті.
В судовому засіданні представник Позивача підтримав позовну заяву.
Представник Відповідача в судовому засіданні заперечив проти позовних вимог, дав пояснення, аналогічні викладеним у відзиві на позов.
Заслухавши пояснення представника позивача, представника відповідача, перевіривши матеріали справи, вирішивши питання, чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, судом встановлено наступне.
Позивач - Головне управління ДФС Донецької області, є суб`єктом владних повноважень, який в даних правовідносинах реалізує надані йому Податковим кодексом України повноваження, згідно ст. 43 КАС України здатний здійснювати свої адміністративні процесуальні права та обов'язки.
Відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю "ІЗОПЛАСТ", зареєстроване в якості юридичної особи (ЄДРПОУ 30013244) /а.с. 7/.
Наказом Головного управління Державної фіскальної служби України у Донецькій області від 25 червня 2018 року № 1097 призначено проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "ІЗОПЛАСТ" (ЄДРПОУ 30013244) /а.с. 11/.
Посадовим особам Позивача видано направлення на проведення перевірки № 1407 від 26 червня 2018 року /а.с. 12,13/.
Проте, посадові особи ТОВ "ІЗОПЛАСТ" відмовили у допуску до проведення документальної позапланової виїзної перевірки, у зв'язку з чим був складений Акт № 1455/05-99-14-16/30013244 від 02 липня 2017 року /а.с. 14-16/.
Згідно п.81.1 ст. 81 ПК України, посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених цим Кодексом, та за умови пред'явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, таких документів:
направлення на проведення такої перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, реквізити наказу про проведення відповідної перевірки, найменування та реквізити суб'єкта (прізвище, ім'я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) або об'єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична), підстави, дата початку та тривалість перевірки, посада та прізвище посадової (службової) особи, яка проводитиме перевірку. Направлення на перевірку у такому випадку є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, що скріплений печаткою контролюючого органу;
копії наказу про проведення перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб'єкта (прізвище, ім'я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) та у разі проведення перевірки в іншому місці - адреса об'єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені цим Кодексом, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятися. Наказ про проведення перевірки є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу та скріплення печаткою контролюючого органу;
службового посвідчення осіб, які зазначені в направленні на проведення перевірки.
Пункт 81.2. статті 81 ПК України визначає, що у разі відмови платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) у допуску посадових (службових) осіб органу державної податкової служби до проведення перевірки складається акт, який засвідчує факт відмови.
09 липня 2018 року заступником начальника Головного управління ДФС у Донецькій області було прийнято рішення про застосування адміністративного арешту майна платника податків Товариства з обмеженою відповідальністю "ІЗОПЛАСТ" № 28806/10/0599-14-16 відповідно до ст. 94 Податкового кодексу України /а.с. 17/.
10 липня 2018 року Головне управління ДФС у Донецькій області звернулось до Донецького окружного адміністративного суду із поданням про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків Товариства з обмеженою відповідальністю "ІЗОПЛАСТ" в порядку ст.283 КАС України.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 11 липня 2018 року відмовлено у відкритті провадження за заявою Головного управління ДФС у Донецькій області про підтвердження обґрунтованості умовного адміністративного арешту майна платника податків Товариства з обмеженою відповідальністю "Ізопласт" у звязку із тим, що між сторонами існує спір про право, що виключає можливість розгляду заяви Головного управління ДФС у Донецькій області в порядку статті 283 Кодексу адміністративного судочинства України /а.с.81-82/.
На виконання вимог ст. 94 Податкового кодексу України, 19 липня 2018 року Головне управління ДФС у Донецькій області звернулось до Донецького окружного адміністративного суду із заявою про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків Товариства з обмеженою відповідальністю "ІЗОПЛАСТ".
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 09 липня 2018 року по справі № 0540/5331/18-а відкрито провадження за заявою відповідача, зазначений спір виник у зв'язку із оскарженням Товариством з обмеженою відповідальністю "ІЗОПЛАСТ" в судовому порядку наказу про проведення перевірки про призначення проведення документальної позапланової виїзної перевірки/а.с.51/.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 29 серпня 2018 року по справі №0540/5331/18-а задоволено адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Ізопласт" (84112, Донецька область, м. Слов'янськ, вул. Калініна 64, ЄДРПОУ 30013244) до Головного управління державної фіскальної служби у Донецькій області (87526, Донецька область, м. Маріуполь, вул. 130-ї Таганрозької дивізії, 114, код ЄДРПОУ 39406028) про визнання протиправним наказу задоволено та визнано протиправним та скасувано наказ Головного управління державної фіскальної служби у Донецькій області №1097 від 25.06.2018 року "Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "Ізопласт". Зазначене рішення набуло законної сили 16 листопада 2018 року/а.с.52-56,60/.
Пунктом 94.1 ст.94 Податкового кодексу України визначено, що адміністративний арешт майна платника податків є винятковим способом забезпечення виконання платником податків його обов'язків, визначених законом.
Підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту передбачено пунктом 94.10 статті 94 Податкового кодексу України. Згідно із зазначеною нормою арешт на майно може бути накладено рішенням керівника органу державної податкової служби (його заступника), обґрунтованість якого протягом 96 годин має бути перевірена судом. Адміністративний арешт припиняється у разі відсутності протягом вказаного строку, рішення суду про визнання арешту обґрунтованим (п. 94.19.1. ст. 94 ПК України).
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 283 КАС України, провадження у справах за зверненням органів доходів і зборів при здійсненні ними визначених законом повноважень здійснюється на підставі заяви таких органів щодо, зокрема, підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків. Заява подається до суду першої інстанції протягом 24 годин з моменту встановлення обставин, що зумовлюють звернення до суду, за загальними правилами підсудності, встановленими цим Кодексом.
Згідно з ч. 7 ст. 283 КАС України, у разі постановлення судом ухвали про відкриття провадження у справі суд приймає рішення по суті заявлених вимог не пізніше 96 годин з моменту встановлення обставин, що зумовлюють звернення заявника до суду.
Необхідно звернути увагу, що при прийнятті норми про можливість застосування адміністративного арешту майна платника податків, зокрема в разі не допуску такою особою працівників податкових органів до проведення перевірки, законодавець виходив з того, що застосування арешту є особливим видом забезпечення повноти та об'єктивності проведення податкової перевірки, оскільки ухилення платника податків від проведення перевірки може вказувати на його бажання приховати певні докази, що вказують на його недобросовісність.
В свою чергу, запровадження судової перевірки обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків вказує на необхідність контролю за діями податкового органу та захист прав платника податків від можливих зловживань з боку податкового органу.
Специфіка виконання податковими органами своїх повноважень та особливості ведення господарської діяльності окремих платників податків викликають необхідність у оперативності застосування адміністративного арешту майна та перевірки його обґрунтованості.
Отже, саме з метою оперативної перевірки наявності підстав для застосування адміністративного арешту і гарантування як прав та інтересів платника податків, так і належного здійснення повноважень податковими органами, законодавцем передбачено право податкових органів звертатись до суду із поданням про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків.
Саме тому ст. 283 КАС України встановлює особливий, оперативний, порядок розгляду такого подання та імперативно прописує необхідність негайного виконання судового рішення за результатами такого розгляду.
Слід зауважити, що при розгляді вказаної заяви суд здійснює функцію контролю за правомірністю дій податкового органу щодо застосування арешту, в той час як розглядаючи позовні вимоги податкового органу щодо підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків суд розглядає публічно-правовий спір в загальному порядку.
Отже, норми діючого законодавства визначають два способи перевірки обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків - в особливому терміновому порядку, який передбачений ст. 283 КАС України, та в загальному порядку.
Виходячи з наведеного, положення ст. 94 ПК України та ч. 7 ст. 283 КАС України щодо необхідності перевірки обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків протягом 96 годин стосуються виключно особливого провадження за заявою органів доходів і зборів, в той час як перевірка обґрунтованості адміністративного арешту майна в порядку позовного провадження здійснюється в загальному порядку без обмеження вказаним строком та без можливості негайного виконання рішення суду у разі підтвердження обґрунтованості арешту до набрання рішенням законної сили у встановленому нормами КАС України порядку.
Таким чином, розгляд та вирішення судом позовних вимог органу доходів і зборів про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна не ставиться в залежність від факту припинення такого арешту у зв'язку із відсутністю судового рішення про визнання арешту обґрунтованим протягом строку розгляду подання податкового органу.
При цьому перевірка обґрунтованості накладення адміністративного арешту передбачає встановлення судом наявності підстав для застосування адміністративного арешту, визначених пунктом 94.2 статті 94 ПК України.
Предметом перевірки є відповідність рішення керівника податкового органу (його заступника) про накладення адміністративного арешту на майно платника податків умовам, за яких таке рішення може бути ухвалено.
Враховуючи положення п. 94.10 ст.94 ПК України, така перевірка повинна завершуватися відповідним висновком суду, на підставі якого суд приймає рішення по суті порушеного питання щодо наявності або відсутності підстав для застосування адміністративного арешту майна платника податків.
Згідно із пп. 94.2.3 п. 94.2 ст. 94 ПК України, арешт майна може бути застосовано, зокрема, якщо платник податків відмовляється від проведення документальної перевірки за наявності законних підстав для її проведення або від допуску посадових осіб органу державної податкової служби.
Разом з цим, суд звертає увагу, що рішенням Донецького окружного адміністративного суду у справі № 0540/5331/18-а від 29 серпня 2018 року, залишеного без змін постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 16 листопада 2018 року, наказ Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області №1097 від 25.06.2018 року "Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки товариства з обмеженою відповідальністю "Ізопласт" (код ЄДРПОУ 30013244)" визнано протиправним і скасовано.
З огляду на це суд вважає, що у Головного управління ДФС у Донецькій області не було законних підстав для проведення перевірки ТОВ "ІЗОПЛАСТ", а отже позовні вимоги Головного управління ДФС у Донецькій області є безпідставними та не підлягають задоволенню.
Згідно з частинами 1, 2 статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, і не може виходити за межі позовних вимог.
Відповідно до статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. Про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Відповідно до вимог ст.139 КАС України судові витрати стягненню не підлягають.
Керуючись ст.ст. 2, 6, 8-9, 19-20, 22, 25-26, 72-78, 90, 139, 241-246, 255, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову Головного управління Державної фіскальної служби України у Донецькій області (87526, Донецька обл., місто Маріуполь, вулиця 130 Таганрозької дивізії, будинок 114, ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ 39406028) до Товариства з обмеженою відповідальністю "ІЗОПЛАСТ" (ідентифікаційний код 30013244, місцезнаходження: 84112, Донецька обл., місто Слов'янськ, вул. Калініна, будинок 64) про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків - відмовити.
Рішення ухвалено у нарадчій кімнаті та проголошено її вступну та резолютивну частини у судовому засіданні 07 грудня 2018 року.
Повний текст судового рішення складено та підписано 17 грудня 2018 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Зеленов А.С.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.12.2018 |
Оприлюднено | 18.12.2018 |
Номер документу | 78577887 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Зеленов А.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні