ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 грудня 2018 року справа №805/2365/18-а
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого Блохіна А.А., суддів Сіваченка І.В., Шишова О.О., при секретарі судового засідання Романченко Г.О., за участю представника позивача Іщенко Н.О., представника відповідача Груєнко С.Л., розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державної фіскальної служби України на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 05 липня 2018 року (повний текст складено 13 липня 2018 року в м. Слов'янськ) у справі № 805/2365/18-а (суддя І інстанції - Циганенко А.І.) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Спеціалізоване будівельно-монтажне управління "Новація" до Державної фіскальної служби України про скасування рішень та зобов'язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
03 квітня 2018 року позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Спеціалізоване будівельно-монтажне управління "Новація", звернулось до суду з позовом до відповідача, Державної фіскальної служби України, про скасування рішень та зобов'язання вчинити певні дії. Позовні вимоги вмотивовані тим, що відповідач протиправно відмовив в реєстрації податкових накладних в "Єдиному реєстрі податкових накладних". На думку позивача, ним були подані всі необхідні документи для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних. З посиланням на рішення ЕСПЛ по справі ВАТ "Нафтова компанія "ЮКОС" проти Російської Федерації, статтю 19 Конституції України, статті 4, 61, 62, 79, 201 Податкового кодексу України, статтю 204 Цивільного кодексу України, позивач просив:
- визнати протиправними та скасувати рішення комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації:
№521242/39733350 від 02 січня 2018 року;
№521244/39733350 від 02 січня 2018 року;
№521245/39733350 від 02 січня 2018 року;
№521246/39733350 від 02 січня 2018 року.
- зобов'язати відповідача зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних, наступні податкові накладні:
- №34 від 24 листопада 2017 року (реєстраційний номер 9266136489);
- №35 від 28 листопада 2017 року (реєстраційний номер 9266980079);
- №36 від 28 листопада 2017 року (реєстраційний номер 9266979384);
- №39 від 28 листопада 2917 року (реєстраційний номер 9266956096).
У відзиву на позовну заяву відповідач позовні вимоги не визнав в повному обсязі, просив відмовити в їх задоволенні з наступних підстав. Реєстрація спірних податкових накладних була зупинена відповідно до "Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних". Позивач надав не всі необхідні документи, які передбачені "Вичерпним переліком документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", тому комісією, у межах своїх повноважень, було прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних позивача, оскільки подані ним документи не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної. Позивачем не надавалися документи щодо транспортування, навантаження, розвантаження продукції, документів щодо походження товару, розрахункові документи.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 05 липня 2018 року у справі № 805/2365/18-а позов задоволено. Визнано протиправними та скасовано рішення комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації: №521242/39733350 від 02 січня 2018 року; №521244/39733350 від 02 січня 2018 року; №521245/39733350 від 02 січня 2018 року; №521246/39733350 від 02 січня 2018 року. Зобов'язано Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних, наступні податкові накладні: №34 від 24 листопада 2017 року (реєстраційний номер 9266136489); №35 від 28 листопада 2017 року (реєстраційний номер 9266980079); №36 від 28 листопада 2017 року (реєстраційний номер 9266979384); №39 від 28 листопада 2917 року (реєстраційний номер 9266956096).
Відповідач не погодився з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати оскаржене судове рішення та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
В обгрунтування апеляційної скарги зазначено, що реєстрація спірних податкових накладних була зупинена відповідно до "Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних". Позивач надав не всі необхідні документи, які передбачені "Вичерпним переліком документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", тому комісією, у межах своїх повноважень, було прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних позивача, оскільки подані ним документи не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної. Позивачем не надавалися документи щодо транспортування, навантаження, розвантаження продукції, документів щодо походження товару, розрахункові документи.
В судовому засіданні представник відповідача підтримав доводи апеляційної скарги, проти чого заперечував представник позивача, наголошуючи на законності прийнятого судом першої інстанції рішення.
Відповідно до вимог ч. 1,2 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обгрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов'язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Колегія суддів заслухала доповідь судді-доповідача, пояснення представників сторін, перевірила матеріали справи, вивчила доводи апеляційної скарги, і дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Спеціалізоване будівельно-монтажне управління "Новація" зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за кодом ЄДРПОУ 39733350 та перебуває на податковому обліку як платник податків в Державній податковій інспекції м. Краматорська Головного управління ДФС у Донецькій області (а.с.57).
13 грудня 2017 року позивачем подана до "Єдиного реєстру податкових накладних" податкова накладна №34 від 24 листопада 2017 року (реєстраційний номер 9266136489) ( а.с. 40).
14 грудня 2017 року Автоматизована система "Єдине вікно подання електронних документів" ДФС України повідомило позивача про зупинення реєстраціє податкової накладної №34 від 24 листопада 2017 року у зв'язку із не відповідністю обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТ ЗЕТ (пункт 6 "Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних") (а.с. 41).
21 грудня 2017 року за вихідним №12/25-17 позивач подав до ДФС України пояснення, в порядку підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, та документи про підтвердження реальності здійснення операції по спірній податковій накладній (а.с. 42).
02 січня 2018 року рішенням комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №521242/39733350, відповідно до підпункту 201.16.3 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України позивачу було відмовлено в реєстрації податкової накладної з підстав надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства, та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування (а.с. 43).
14 грудня 2017 року позивачем подана до "Єдиного реєстру податкових накладних" податкова накладна №35 від 28 листопада 2017 року (реєстраційний номер 9266980079) ( а.с. 44).
14 грудня 2017 року Автоматизована система "Єдине вікно подання електронних документів" ДФС України повідомило позивача про зупинення реєстрації податкової накладної №35 від 28 листопада 2017 року у зв'язку із не відповідністю обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТ ЗЕТ (пункт 6 "Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних") (а.с. 45).
21 грудня 2017 року за вихідним №12/26-17 позивач подав до ДФС України пояснення, в порядку підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, та документи про підтвердження реальності здійснення операції по спірній податковій накладній (а.с. 46).
02 січня 2018 року рішенням комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №521246/39733350, відповідно до підпункту 201.16.3 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України позивачу було відмовлено в реєстрації податкової накладної з підстав надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства, та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування (а.с. 47).
14 грудня 2017 року позивачем подана до "Єдиного реєстру податкових накладних" податкова накладна №36 від 28 листопада 2017 року (реєстраційний номер 9266979384) (а.с. 48).
14 грудня 2017 року Автоматизована система "Єдине вікно подання електронних документів" ДФС України повідомило позивача про зупинення реєстрації податкової накладної №36 від 28 листопада 2017 року у зв'язку із не відповідністю обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТ ЗЕТ (пункт 6 "Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних") (а.с. 49).
21 грудня 2017 року за вихідним №12/28-17 позивач подав до ДФС України пояснення, в порядку підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, та документи про підтвердження реальності здійснення операції по спірній податковій накладній (а.с. 46).
02 січня 2018 року рішенням комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №521244/39733350, відповідно до підпункту 201.16.3 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України позивачу було відмовлено в реєстрації податкової накладної з підстав надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства, та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування ( а.с. 51).
14 грудня 2017 року позивачем подана до "Єдиного реєстру податкових накладних" податкова накладна №39 від 29 листопада 2017 року (реєстраційний номер 9266956096) (а.с. 52).
14 грудня 2017 року Автоматизована система "Єдине вікно подання електронних документів" ДФС України повідомило позивача про зупинення реєстрації податкової накладної №39 від 29 листопада 2017 року у зв'язку із не відповідністю обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТ ЗЕТ (пункт 6 "Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних") ( а.с. 53).
21 грудня 2017 року за вихідним №12/27-17 позивач подав до ДФС України пояснення, в порядку підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, та документи про підтвердження реальності здійснення операції по спірній податковій накладній ( а.с. 54).
02 січня 2018 року рішенням комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №521245/39733350, відповідно до підпункту 201.16.3 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України позивачу було відмовлено в реєстрації податкової накладної з підстав надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства, та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування (а.с. 55).
Позивачем подані документи про підтвердження реальності здійснення господарської операції, за якою були виписані спірні податкові накладні (а.с.13-39).
Відповідачем надані знімки екрану (скріншоти) "Аналітичної системи реєстр ПН", які підтверджують отримання ним поданих позивачем документів для розгляду питання щодо реєстрації спірних податкових накладних (а.с. 66-148).
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України встановлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Складання податкових накладних в електронному вигляді та їх реєстрація у "Єдиному реєстрі податкових накладних" (далі - ЄРПН), передбачені статтею 201 ПК України та "Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних", затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246, (далі - Порядок).
В період подання спірних податкових накладних Порядок діяв в редакції постанови Кабінету Міністрів України №341 від 26 квітня 2017 року.
Згідно пункту 13 Порядку за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Пунктом 17 Порядку встановлено, що у разі відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення реєстрації таких податкових накладних та/або розрахунків коригування відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу, формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування, в якій зазначаються відомості та перелік документів, визначених підпунктом 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Кодексу. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
"Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" та "Вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", були затверджені наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 №567, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 16 червня 2017 року за № 753/30621 (далі відповідно - Критерії та Перелік).
Згідно підпункту 1 пункту 6 Критеріїв моніторинг податкової накладної / розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями:
- обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній / розрахунку коригування, яку (який) подано на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 раза більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеному у податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75% загального такого залишку для платників, у яких значення показника D становить більше 0,03; більше 60% - від 0,02 до 0,03; більше 50% - від 0,015 до 0,02; більше 40% - від 0,01 до 0,015, більше 30% - від 0,005 до 0,01, більше 20% - до 0,005) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється).
Згідно підпункту 1 пункту 1 Переліку для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податків необхідно було подати договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Під час судового розгляду було встановлено, що позивачем були подані всі необхідні документи для прийняття рішення про реєстрацію спірних податкових накладних в "Єдиному реєстрі податкових накладних".
Суд не приймає до уваги докази, подані позивачем 08 травня 2018 року, оскільки ці документи не подавалися на розгляд комісії (а.с. 167-192).
Не заслуговують на увагу посилання представника відповідача на те, що позивачем не були подані документи щодо транспортування, навантаження, розвантаження продукції, документів щодо походження товару, розрахункові документи, оскільки дане твердження спростовується доказами, які подані сторонами (знімки екрану (скріншоти) "Аналітичної системи реєстр ПН" були подані відповідачем).
Документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності) подаються у разі якщо їх наявність передбачена договором та/або законодавством.
Господарська операція з постачання товарів була здійсненна позивачем на підставі договору поставки №09/04 від 04.09.2017, умови якого не передбачали наявність документів щодо підтвердження відповідності продукції (а.с.18-19).
Відповідачем не надано доказів того, що законодавством передбачені документи щодо підтвердження відповідності продукції, поставленої за договором поставки №09/04 від 04.09.2017.
Разом з тим, пунктом 19 Порядку передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день: 1) прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; 2) набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення суду).
Вищевказаний висновок суду узгоджується з позицією Верховного Суду викладеною у справі № 822/1817/18 від 23 жовтня 2018 року
Верховний Суд зазначив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт шостий Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
З урахуванням наведеного та встановлених по справі обставин, суд першої інстанції дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог в повному обсязі.
При викладених обставинах, колегія суддів вважає вірним висновок суду першої інстанції про задоволення позову.
Статтею 316 КАС України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Зважаючи на наведене, судова колегія дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, та ухвалено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права. У зв'язку з викладеним доводи апеляційної скарги не приймаються до уваги, тому апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Керуючись 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу Державної фіскальної служби України на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 05 липня 2018 року у справі № 805/2365/18-а - залишити без задоволення.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 05 липня 2018 року у справі № 805/2365/18-а - залишити без змін.
Повне судове рішення складено 17 грудня 2018 року.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий А.А. Блохін
Судді І.В. Сіваченко
О.О. Шишов
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.12.2018 |
Оприлюднено | 18.12.2018 |
Номер документу | 78606767 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні